BMW 5-serie (G30)

[quote="Bentley Arnage
@ Musterknabe,

Prachtige G30 heb je!(y) Bevalt 'ie nog goed?
Leuk ook dat je af en toe wat foto's plaatst. Dat houdt het topic levendig. Ik houd me graag aanbevolen voor mooie plaatjes van G30's/G31's/G32's.[/quote]. Het uploaden is me niet gelukt. Ik heb een paar dappere pogingen gedaan maar ik ben helaas niet zo handig in. Dank je wel voor het compliment. Ja de auto bevalt uitstekend. Ik heb hem nu bijna 3 maanden en heb er ongeveer 2000 probleemloze kilometers mee gereden.

DagDromer zei:
In ieder geval een paar foto's ontvangen. Kan ik daar een beetje bij DagDromen :T

2j0b0d5.jpg

smq8zk.jpg

Mooie klassieke G30 zo! Succes nog even met wachten, nog een paar nachtjes dromen en het genieten kan beginnen.

Goede velgenkeuze ook. Ik kreeg laatst een 4,5 jaar oude 1er met 100k km op de teller langs op het werk, dan zie je maar nogmaals hoe gevoelig die gepolijste velgen zijn.

dNXtRiC.jpg

2I6YF25.jpg

Musterknabe zei:
https://youtu.be/BYitocII9h4

Best wel wat onderstuur! Of lijkt dat nu alleen maar zo?

Een ALPINA is m.i. ook niet echt een circuitauto. Ik zie ALPINA meer als de (iets) comfortabelere tegenhanger van de BMW M-modellen.

@Dagdromer: Al enige uitzicht wanneer je de 5er mag gaan ophalen?

Klopt maar desalniettemin zet deze B5 touring een indrukwekkende tijd neer. Naar mijn mening is dit toch wel de meest begeerlijke 5 serie.

Mijn bevindingen? Pfff, waar zal ik beginnen. Om te beginnen een zeer hartelijk ontvangst, auto stond netjes klaar in de showroom met een mooi bordje erbij met m’n naam. Eerst maar eens een rondje of 2 eromheen gelopen. Kon het eigenlijk niet geloven, voelde ook onwerkelijk. Mijn/onze eerste nieuwe BMW, en dan ook nog gelijk een 5. Na de overpeinzingen mbt de wielkeuze moet ik eerlijk bekennen dat de standaard 18” wielen gewoon goed staan. Een maat groter maakt het af, maar ik heb geen haast met deze opwaardering. Ook de kleur is gewoon heel mooi, staat de auto heel goed, in de combinatie met Luxury Line een chique combi.
Na de papieren en kopje koffie de auto naar buiten en een gedegen uitleg gekregen van een groot deel van de opties. Veel dingen echt zelf uitvinden. Een leuk dingetje was dat ze een van de bestuurdersprofielen al hadden aangemaakt met mijn naam. Erg leuk detail en totaal onverwacht om met ‘welkom Dhr. ‘Dagdromer’ ‘ begroet te worden elke keer als je start.
Daarna rijden. De indrukken even verwerken, we hebben vandaag pak m beet 100km gereden, en een paar snelle foto’s gemaakt. Die zal ik morgen oid posten.

Wat is me opgevallen;
- De stilte. Ongelooflijk wat een rust, een genot
- De rust in de aandrijflijn en onderstel.
- De fit and finish
- De mogelijkheid om per sleutel een profiel op te slaan, waarbij naast stoelinstellingen ook voorkeuren voor kachel en andere zaken worden meegenomen. Top.
- De displaykey lijkt me meer een gimmick dan een nuttig item in ons geval
- Wat is dat uitgebreide instrumentencluster gaaf, vooral hoe de toerenteller vervangen wordt voor een minikaartje met aanwijzingen
- Ambienteverlichting tilt de ambiance naar een nog hoger niveau.
-Comfortstoelen zijn heerlijk.

Al met al ben ik/zijn wij bijzonder onder de indruk. Ben ook blij dat ik een G30 heb genomen en geen F10 of F30. De komende dagen eens lekker spelen met de systemen en alle functies en instellingen ontdekken.
Heb al wel een fleece over de achterbank getrokken.

Topwagen!

Welkom in de wereld van de vijf-serie! Ik zeg het wel vaker, maar veel meer dan een goed aangeklede en goed gemotoriseerde vijf-serie heeft een mens niet nodig. Tuurlijk een S-Klasse zit er nog een level boven, maar een goede E-segmenter is m.i. al perfect. Veel rijplezier toegewenst!

@ Dagdromer. Uw enthousiasme is zeer herkenbaar. Ik ben het met u eens dat de 5 een top auto is. De zoektocht naar alle mogelijke instellingen heeft bij mij lang geduurd en nog steeds ontdek ik nieuwe dingen. Zo ontdekte ik dat de auto zelf stopte tijdens een parkeermanouvre omdat ik een paaltje over het hoofd had gezien. Fascinerend. @ Enzo F. Ook ik ben een bescheiden mens. Goed beschouwd heb je echt niets meer nodig dan een M5 en is een 12 cilinder M760Li overdreven. Anderzijds als ik het me zou kunnen permitteren, zou ik toch voor de laatste gaan. De emotie en de ratio zijn bij mij in disbalance vrees ik.

Ziet er goed uit! Wielen staan er ook goed onder, passen perfect in het totale plaatje van de auto.

Dank u allen voor de lovende woorden. Ben er ook zeer blij mee. Dat Sophistograu is idd een kleur die je live moet zien. Foto’s doen de kleur geen recht.
De wielen passen idd, maar zullen op termijn wel vervangen gaan worden voor 19” Style 633 als kersje op de appelmoes.
@ Carfanatic, ik kan me voorstellen dat een enkeling de combi als saai zal interpreteren. Persoonlijk vind ik dit erg mooi, ingetogen en chique. Onopvallend opvallend. Voel ik me ook beter bij en in dan bij een (als voorbeeld) witte Touring met M pakket en zwarte joekelwielen.
Gelukkig is smaakte persoonlijk, anders zouden we allemaal met dezelfde vrouw getrouwd zijn.

En die oranje lifehammer fleurt de boel daarnaast ook nog eens aardig op.

Dat donkere was ik ook even bang voor, in de praktijk valt dat 100% mee. Juist door de redelijke monotonie is het blikveld rustig. Het hout en de schermen die je ziet geven wat kleur en de grote ramen laten behoorlijk wat licht binnen. Als nu bv het leer een afwijkende kleur had (wat zeker mooi is, had ik de auto als fabrieksbestelling in kunnen geven had ik zeer waarschijnlijk blauw leder gekozen) en/of een grijze hemelbekleding zouden er veel meer tinten en kleuren door elkaar heen zitten. Ik heb graag een rustige (van mijn part noem je het saai) omgeving met een redelijk monotone basis met enkele accenten. Voel ik mezelf lekkerder in. Bij schemering / nacht zorgt de ambiente verlichting voor wat kleur. Maar nogmaals valt echt wel mee. Ik zal in de komende weken wel even wat POV foto’s maken en posten.

Die Luxury Line badges op de spatborden voor zou ik eraf laten halen. Voor het overige is hij mooi zo. Ik zou in jouw geval zelfs nog eens goed nadenken of je wel geld moet steken in grotere wielen. Gewoon een set winterwielen in 18 inch erbij en je hebt in feite precies wat je nodig hebt.

Dat interieur is mooi zo, zeker met die panelen. Zakelijk en strak.

Zou ik ook doen. En bovendien lekker comfortabel zo met 18", 19"kan natuurlijk ook prima maar is hoe dan ook iets stugger qua veercomfort.

En die velg past goed onder de G30. Je hebt wel eens van die basiswielen die de auto een wat karige uitstraling geven. Dat is met deze wielen helemaal niet zo. Die extra stugheid van de 19 inch zal wel meevallen, dat is echt nuance.

Ja idd, door de uitvoering en samenstelling staat dat 18'' wiel niet verkeerd. Eigenlijk beter dan ik had gedacht om eerlijk te zijn. Voordeel is dat de spaken tot op de rand doorlopen en dus het wiel visueel groter laten lijken. En zoals gezegd, mocht ik de komende maanden (het komende jaar) tegen een nette set 633 aanlopen in 19'' voor een schnapchenpreis zal ik die zeker niet laten liggen. Maar noodzakelijk, nee, dat niet echt. Zoals BENZine aanhaalt is dit prima voor het comfort en afrolgeluiden. Een meesterlijk stille auto zo. Mbt de LuxuryLine badges, ik heb de dealer dat gevraagd vóór de aflevering, maar die gaf me aan dat verwijderen naderhand altijd het risico meebrengt van (kleine) beschadigingen. Ik heb het dus maar even gelaten. Wellicht dat ik zelf een poging ga ondernemen met visdraad en een föhn. Grappige is, op de zij-aanzicht foto hierboven valt het erorm op, als een puist op de bil van een stripper, in de praktijk zie je het val maar is het minder storend.

Overigens, toen mijn vrouw vanmorgen wegreedt kwam er gewoon 'rook' (waterdamp dus) uit beide uitlaatpijpjes, dit om even terug te komen op de opmerkingen verder terug in dit topic.

En wel geinig, binnen onze kenissenkring zijn er nu een aantal 5-en maar van verschillende generaties. We hadden zowiezo al het plan om as vrijdag weer eens met elkaar ergens te gaan eten (de kinderen kunnen spelen, de dames kletsen en de mannen oeverloos over auto's debateren, dat idee) en dus kunnen we nu de parkeerplaasts goed vullen met een E61, een F11 en onze G30. Als we echt zouden willen kan er zelfs nog een E39 bij...

Schitterende auto hoor. Ik vind hetgeen sommigen ' saai' noemen vaak ook het mooist, ingetogen en sjiek, en ondertussen genieten. Veel fijne kilometers!

Uit eigen ervaring weet ik dat er geen verschil in comfort tussen. 18” en 19” wielen. Bmw biedt momenteel de 633 velgen incl winterbanden aan voor de actieprijs van 2936€.

DagDromer zei:
En wel geinig, binnen onze kenissenkring zijn er nu een aantal 5-en maar van verschillende generaties. We hadden zowiezo al het plan om as vrijdag weer eens met elkaar ergens te gaan eten (de kinderen kunnen spelen, de dames kletsen en de mannen oeverloos over auto's debateren, dat idee) en dus kunnen we nu de parkeerplaasts goed vullen met een E61, een F11 en onze G30. Als we echt zouden willen kan er zelfs nog een E39 bij...

In mijn vriendenkring voornamelijk Audi en Volvorijders, een enkeling rijdt Mercedes-Benz. Met een BMW ben ik het buitenbeentje. Hoewel, een 4GC zit er ook nog wel bij.

Ziet er netjes uit. Ik zou zelf ook voor andere interieurkleur gaan maar ik snap helemaal je punt over monotoon en dus ook rustig voor het oog.

Wel lekker overigens om zo een beetje te bomen over opties, uitrustingen en samenstellingen. We zouden er eigenlijk een soort van praatgroepje van moeten maken, koffie erbij en lekker overloos bomen over dé ideale samenstelling

Daarom vind ik configuraties ook zo tof ;) Daar bestaat ook een 'spelletje' van en de 5 Serie is ook aan de beurt geweest https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5761899

Vroeger had ik ooit een Robinno Rosso Alfa-Romeo 159 met beige leren bekleding. Prachtig, maar ik heb het idee dat je wel meer last van reflecties had in de ramen dan met een donkere kleur. Hetzelfde geldt voor de allumium sietrlijstjes van de deurbekleding en in dashboard. Daarom geef ik tegenwoordig de voorkeur aan een donker interieur zonder glimmers.

DagDromer kocht een voorraadexemplaar, dan valt er niet veel te kiezen. En deze auto is inderdaad mooi ingetogen samengesteld. Gen poespas, gewoon de opties die je echt nodig hebt en een zwart dakhemeltje. Mooie auto.(y)

Van reflecties in de ramen, zoals hiervoor beschreven, heb ik met mijn lichte interieur geen last. Tot nu toe blijft het allemaal ook nog netjes, zelfs met kids achterin. En nu hoop ik dat het weer eindelijk eens een beetje beter wordt, zodat ik lekker met het dak open kan rijden. Daar verheug ik me nu al op....

Bird Nerd zei:
Daarom vind ik configuraties ook zo tof ;) Daar bestaat ook een 'spelletje' van en de 5 Serie is ook aan de beurt geweest https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5761899

Andere leuke bezigheid is om een configuratie te vinden waarbij de basisprijs en de uiteindelijke prijs procentueel zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Vooral bij Audi kun je je daar volledig mee uitleven.

Een A1 1.0 TFSI van kaal €22.432 knal je zo naar €45.045 (+101%)
Een A3 1.0 TFSI van kaal €29.777 naar €60.868 (+104%)
Een A4 1.4 TFSI van kaal €40.631 naar €81.987 (+102%)
En de klapper: een A6 Avant 1.8 TFSI van kaal €56.157 naar €136.294 (+143%)

Driver 69 zei:
Bird Nerd zei:

Andere leuke bezigheid is om een configuratie te vinden waarbij de basisprijs en de uiteindelijke prijs procentueel zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Vooral bij Audi kun je je daar volledig mee uitleven.

Een A1 1.0 TFSI van kaal €22.432 knal je zo naar €45.045 (+101%)
Een A3 1.0 TFSI van kaal €29.777 naar €60.868 (+104%)
Een A4 1.4 TFSI van kaal €40.631 naar €81.987 (+102%)
En de klapper: een A6 Avant 1.8 TFSI van kaal €56.157 naar €136.294 (+143%)

Dat vroeg om een test haha, ik kreeg het voor elkaar om er nog 10k bij op te drukken, bizar :):):)
Schermafbeelding_2018_03_29_om_20_00_53.png

Ok, game on :).

Ben er nu even echt goed voor gaan zitten...

F9Cmaxih.jpg

En let wel: zonder iets uit de categorie 'accessoires'

Zit alleen al voor ruim €22,5K aan interieur-verfraaiing (leer e.d.) in :). Wie koopt zoiets in vredesnaam?

Het zegt natuurlijk wel iets over de mate waarin je zo'n auto af fabriek al kunt individualiseren. In dat opzicht is er in de afgelopen dertig jaar veel veranderd. Het gros van de auto's wordt natuurlijk gewoon in een redelijke standaardtrim met wat pakketjes geleverd, er zijn maar een paar mensen die nog de moeite nemen zelf iets samen te stellen en bereid zijn daarvoor ook extra te betalen. En dat zal niet snel zo extreem worden als het voorbeeld hierboven, maar soms kom je wel eens pareltjes tegen.

De meerprijs voor dat genoegen is ook fors. Als ik nu zie voor wat voor bedragen demomodellen van de G30 en G31 te koop worden aangeboden, dan is het zelf samenstellen van een nieuwe auto financieel gezien natuurlijk uiterst onverstandig.

Auto's zijn sowieso slechte investeringen, paar uitzonderingen daargelaten. Maar als ik geld teveel had dan ging ik ook gewoon voor een full option auto hoor. Als je het dan toch kunt uitgeven..

Driver 69 zei:
...

Zit alleen al voor ruim €22,5K aan interieur-verfraaiing (leer e.d.) in :). Wie koopt zoiets in vredesnaam?

Waarom ook niet? Soms is een bentley teveel van het goede, en dan neem je zoiets. Toch vrijwel hetzelfde :)

Daarnaast zul je op die opties ook nog wel een aardige korting krijgen

Weet je wat pas irritant is.... Als je je nieuwe bolide laat zien aan bekenden die dan opties opnoemen die er niet op zitten....

Bekende: 'zoho, mooie bak'
Dagdromer: 'ja, gaaf he?'
Bekende: 'zal wel van alles op zitten dan'
Dagdromer: 'mja, zo'n beetje alles wat je nodig hebt zit er wel op'
Bekende: 'open dak'
Dagdromer: 'nee'
Bekende: 'ohw... en autonoom rijden of remote parking?'
Dagdromer: 'nee, dat ook niet, maar...' (wordt dan ruw onderbroken door meewarig kijkende, hoofdschuddende bekende)
Bekende: 'tsss.... en wat kost dat nou?'
Dagdromer: 'laat maar, ik moet gaan, nieuwe vrienden zoeken' (dat laatste is natuurlijk een wensgedachte)

Zo'n discussie heb je dan naast een oude Ford Focus of andere frikandel uit het jaar kruik....

Aan de andere kant, vrienden die bekend zijn met de prijslijst structuren van MB en BMW weten dat je de zorgvuldig gekozen opties moet koesteren, genieten moet van de bouwkwaliteit en vooral niet beginnen met welke optie je niet hebt.... (zie boven, voor je het weet heb je voor 50K aan opties op een auto zitten....)

Nederlanders zijn dan ook geen leuke mensen. Die zijn "lekker direct" maar ondertussen gewoon onbeschoft :T

Over auto's praat ik het liefst zo weinig mogelijk. Bijna altijd gedoe en ongevraagde meningen. Hier op het forum is het wel leuk, daar gaat het tenminste over de interessante dingen als de keuze voor motorisering of opties.

Vanmiddag even moeten wachten in de showroom terwijl de zomerwielen gemonteerd werden, daar stond wel een mooi uitgevoerde 530i. Kleurstelling, opties, M-pakket, zo had ik hem zelf ongeveer geconfigureerd kunnen hebben.

4xownTK.jpg

vjR4WSx.jpg

1n7yDUR.jpg

Terug
Bovenaan