BMW 4 Serie / i4 | Nieuw: facelift 2024 p.7

Afgelopen zaterdag de nieuwe 4-serie voor het eerst mogen bewonderen. De nieren vallen in het echt mee, maar moet er nog steeds aan wennen. De zijkant oogt veel minder sportief dan de vorige modellen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=NhTUMCbQSJA&t=4s[/video]

Lamborsche zei:
De zijkant oogt veel minder sportief dan de vorige modellen.

Inderdaad, iedereen focust zich maar op die grille, alsof het verder zo'n sterk ontwerp is. De combinatie van vrij vlak liggende motorkap en oplopende raamlijn zorgen voor ongelukkige proporties, terwijl de auto optisch topzwaar oogt richting de achterkant door die oplopende raamlijn en het teveel aan plaatwerk. Deze foto is daarom wel komisch, die gedrongen E30 naast dit molenpaard.

https://www.youtube.com/watch?v=eppLrUYDYTc

Mat Watson benoemt die zijkanten ook gelukkig. Verder is het natuurlijk een uitstekende auto al vinden sommige andere journalisten 'm te zwaar en log

Rutger DC zei:
Inderdaad, iedereen focust zich maar op die grille, alsof het verder zo'n sterk ontwerp is. De combinatie van vrij vlak liggende motorkap en oplopende raamlijn zorgen voor ongelukkige proporties, terwijl de auto optisch topzwaar oogt richting de achterkant door die oplopende raamlijn en het teveel aan plaatwerk.
Klopt, die neus is een heel slimme bliksemafleider als je het mij vraagt.

funf zei:
Sport Leicht zei:
Ik zou gaan voor de zwart omrande grill, dat is al opvallend genoeg. Met chromen rand komt het accent net teveel op de grill te liggen, die lijkt daardoor nog groter.

Gewoon de M440i nemen, met die Cerium Grau grill.(y)

Ben je ook al aan het warmlopen Funf? Wordt het de coupé of de cabriolet? :cool:

Rutger DC zei:
ongelukkige proporties, terwijl de auto optisch topzwaar oogt richting de achterkant door die oplopende raamlijn en het teveel aan plaatwerk. Deze foto is daarom wel komisch, die gedrongen E30 naast dit molenpaard.

Dat ongelukkige heeft de Mercedes C coupe ook:
mercedes-c-300-coup-amg-line-f-27012016195645-5155-scaled.jpg

Joris 6091088 zei:
Rutger DC zei:
ongelukkige proporties, terwijl de auto optisch topzwaar oogt richting de achterkant door die oplopende raamlijn en het teveel aan plaatwerk. Deze foto is daarom wel komisch, die gedrongen E30 naast dit molenpaard.

Dat ongelukkige heeft de Mercedes C coupe ook:
mercedes-c-300-coup-amg-line-f-27012016195645-5155-scaled.jpg

Ik zie niks ongelukkig aan de Mercedes: geslaagde evenwichtige vormgeving.
Los van de rijervaring zou ik liever voor deze wagen gaan.

Ik vind de achterwielen optisch te ver naar achteren staan, waacrhijnlijk door de oplopende raamlijn.

De A5 Coupe heeft dat minder en oogt (vind ik) daardoor beter

a96y02abas6g_480.jpg

iDS zei:

Smaken verschillen. De C-Coupé vind uiterst ongelukkig vormgegeven. En juist niet evenwichtig :). Veel te rond en mollig en verre van elegant. Vanaf de C-stijl oogt ie veel te zwaar. Een mislukt ontwerp in mijn ogen.

De A5 Coupé vind ik een fraai ontwerp. Eén van de best gelukte Audi's. Maar kan wat mij betreft toch echt niet tippen aan de 4-serie :).

Ontzettend leuke auto de C coupé. Toekomstig klassiekertje, net als de 2-Serie coupé. Compact, achterwielaandrijving, potent blok onder de kap, lekker knallen (y)

idd gewoon lekker wagentje de c coupe, en helemaal als cabrio.

toekomstig klassiekertje geloof ik tegenwoordig niet meer zo in, rare overheden kunnen best over 10 jaar besluiten dat benzine toch gelijk staat aan genocide en per direct verboden wordt. Gewoon nu van genieten (zolang het kan) en een auto nooit als belegging zien.

Sport Leicht zei:
funf zei:
Sport Leicht zei:
Ik zou gaan voor de zwart omrande grill, dat is al opvallend genoeg. Met chromen rand komt het accent net teveel op de grill te liggen, die lijkt daardoor nog groter.

Gewoon de M440i nemen, met die Cerium Grau grill.(y)

Ben je ook al aan het warmlopen Funf? Wordt het de coupé of de cabriolet? :cool:

Dan net liefst een cabrio.(y)

Gullwing zei:
... rare overheden kunnen best over 10 jaar besluiten dat benzine toch gelijk staat aan genocide en per direct verboden wordt.

En daar geloof ik niet zo in. Een 100% elektrisch Europees wagenpark lijkt mij onrealistisch, niet haalbaar en bovendien ongewenst.

Die C Coupé heeft te hoge flanken cq te lage zijruiten, waardoor het een beetje een badkuipje is. Ook teveel plaatwerk boven de achterwielen net als de 4-serie. Desalniettemin vind ik die Mercedes een aantrekkelijke auto met die fijne zakkende kont en mooie vouwen over de zijkanten op de juiste plaatsen. Zet maar veur de deur!

Overigens is het badkuipjeseffect op de meeste andere foto's van de C-klasse coupé helemaal niet (zo) aanwezig, wat dat betreft een ongelukkige foto...

MBdoubleyou zei:
iDS zei:

Smaken verschillen. De C-Coupé vind uiterst ongelukkig vormgegeven. En juist niet evenwichtig :). Veel te rond en mollig en verre van elegant. Vanaf de C-stijl oogt ie veel te zwaar. Een mislukt ontwerp in mijn ogen.

De A5 Coupé vind ik een fraai ontwerp. Eén van de best gelukte Audi's. Maar kan wat mij betreft toch echt niet tippen aan de 4-serie :).

Gelukkig heeft de A5-coupé geen last van een zware C-stijl..o_O .geen lelijke wagen trouwens.

Joris 6091088 zei:
Ik vind de achterwielen optisch te ver naar achteren staan, waarscrhijnlijk door de oplopende raamlijn.
Ben je zeker dat je dat optisch vindt en niet akoestisch :)

iDS zei:
Joris 6091088 zei:
Ik vind de achterwielen optisch te ver naar achteren staan, waarscrhijnlijk door de oplopende raamlijn.

Wat ik wil zeggen is dat de wielbasis irl niet buitengewoon lang is. Snap je poging voor een leuke woordgrap wel hoor. Jij mag een sticker uitzoeken!

Joris 6091088 zei:
iDS zei:
Joris 6091088 zei:

Wat ik wil zeggen is dat de wielbasis irl niet buitengewoon lang is. Snap je poging voor een leuke woordgrap wel hoor. Jij mag een sticker uitzoeken!

:)

Dit soort coupes hebben altijd een beetje ongelukkige vorm. De carrosserie is te hoog, de wielen ogen te klein, teveel plaatwerk. Tja, een P911 wordt t nooit, zo hoort t namelijk, maar is natuurlijk ander soort auto, dat snap ik ook wel. Een coupe voegt bovendien weinig toe in vergelijking met een sedan. De deuren zijn te groot, je zit vaak voor het raam in plaats van enigszins achter de B-stijl, uitstappen daardoor ook vaak lastiger bij naast elkaar parkeren en in gebruik mis je gewoon de twee achterdeuren (jasje ophangen, koffertje of tas neerzetten). Maar ook vaak andere doelgroep, daar zal ik mij verder niet over uitlaten hier.

FH163500 zei:
Dit soort coupes hebben altijd een beetje ongelukkige vorm. De carrosserie is te hoog, de wielen ogen te klein, teveel plaatwerk.

Dat ligt niet zo zeer aan het soort coupé, maar aan de ontwerpen van vandaag de dag. Een CLK of E46 Coupé bijvoorbeeld ogen zoveel beter dan deze C Coupé en G22.

Wouter82 zei:
Een CLK of E46 Coupé bijvoorbeeld ogen zoveel beter dan deze C Coupé en G22.

Vind je dat? De CLK (vooral de 2e generetie) heb ik nooit mooi gevonden, een beetje raar model zelfs. De huidige E Coupé vind ik 10x mooier en de C coupé vind ik ook een veel leukere auto.
En de E46 coupé was destijds prachtig, maar oogt nu erg ouderwets. Doe mij nu maar een G22, een goed uitziende moderne auto met een prachtig interieur (y).

E46 coupe M3 vind ik een mooie auto, maar wel wat verouderd, maar als niet M3 vind ik de e92 veel geslaagder, klassieke sobere BMW lijnen. Alleen dat interieur is wat triest

Precies, en van de E46 was juist het interieur weer veel mooier.

Bij de F32/33 is het interieur ook het zwakke punt, het dashboard is niet mooi vormgegeven en matig afgewerkt. De G22/23 daarentegen heeft juist een prachtig interieur, en ziet er van buiten ook heel goed uit. Vooral de cabrio, met eindelijk weer een stoffen kap.

Sport Leicht zei:
Wouter82 zei:
Een CLK of E46 Coupé bijvoorbeeld ogen zoveel beter dan deze C Coupé en G22.

Vind je dat? De CLK (vooral de 2e generetie) heb ik nooit mooi gevonden, een beetje raar model zelfs. De huidige E Coupé vind ik 10x mooier en de C coupé vind ik ook een veel leukere auto.
En de E46 coupé was destijds prachtig, maar oogt nu erg ouderwets. Doe mij nu maar een G22, een goed uitziende moderne auto met een prachtig interieur (y).

Los van mooi of niet mooi zijn naar mijn idee de verhoudingen van die oudere auto's beter. De balans en profil tussen blik, glas en wielen.

Wouter82 zei:
Los van mooi of niet mooi zijn naar mijn idee de verhoudingen van die oudere auto's beter. De balans en profil tussen blik, glas en wielen.

Ik kan het niet met je eens zijn...

EB6kfWv.jpg

SkxwdNt.jpg

Die Bimmer ziet er dan toch veel gelikter uit? Ik vind dat de verhoudingen van de G22/23 volledig in balans zijn, en behalve dat vind ik het een spannend en in het oog springend model. De mooiste BMW van de laatste jaren wat mij betreft.

Wat een k*tfoto kies je dan ook. Doe dan ook een CLK in sportievere (Avantgarde) trim en met goeie kleur en velgen.

m1by0llbn5ai.jpg

Die Bimmer ziet er dan toch veel gelikter uit?

Bij gelikt denk ik toch meer aan een ingetogen ontworpen auto waarbij alles in verhouding is

De mooiste BMW van de laatste jaren wat mij betreft.

Wansmaak is ook smaak zullen we maar zeggen. Smaak is subjectief maar af en toe komen er auto's voorbij waarvan ik écht niet snap dat mensen die serieus geslaagd vinden. Daar is de 4 Coupe er één van. Zelfs sommige auto's die ik lelijk vind snap ik nog wel. Is wel het laatste wat ik hierop ga zeggen want volgens mij is mijn mening over deze designramp wel duidelijk ;)

Tastes differ zullen we maar zeggen, ik ga in beide gevallen voor de nieuwe :).

Sowieso vind ik de W209 de minst geslaagde Mercedes coupé aller tijden. Met de W207 en de W238 heeft het merk dat goed rechtgezet, die zijn prachtig.

De 4 Serie Cabrio heeft zijn debuut beleefd op Auto Guangzhou.

311d6185-e8f4-463e-a319-1caae8aeeb89_630_w0.jpg

d9325446-ac3a-4ea7-b847-9a3b8c2845d2_630_w0.jpg

6c077e40-47ae-44c0-b7e0-13ae169996af_630_w0.jpg

23ebf102-54cc-4d76-8419-6b73d12555f0_630_w0.jpg

43a29fb3-f0ee-4eeb-bdbc-59325141d7c8_630_w0.jpg

9511649a-68c9-4cde-9872-9576913fdb52_630_w0.jpg

97615040-a13c-44ba-905b-80d89af8831d_630_w0.jpg

d2a02d89-6fc4-4f34-aa5c-dd5a0b88407d_630_w0.jpg

13f54a70-5da7-48d7-bc29-eaabbdec50fa_630_w1.jpg

Bronnen:
https://news.bitauto.com/shipaitujie/20201120/0913162870.html
https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20201120/0913133419.html

vwunFOG.jpg

mw5ihaP.jpg

5sMVDWz.jpg

Tja precies hetzelfde gevoel zoals ik had bij de foto's; grille is niet het grootste probleem maar die logge zijkanten wel. Vond de kont ook niet veel aan. Doe mij maar de A5 Coupe al is de BMW natuurlijk veel beter. Nou ja doe dan maar de vorige 4 Coupe ;)

5sMVDWz.jpg

Wat oogt ie op deze manier verre van aantrekkelijk....Die oplopende raamlijn...brr. Waarom niet rechte lijn en dan de Hofmeister knik?

Veel commentaar op de iets oplopende raamlijn en de daardoor “logge zijkant” (waarvan ik juist vind dat het hem stoer maakt). Eigenlijk wel gek dat je daar bij deze auto nooit iemand over hoort:

0b0eiOs.jpg

Dat is een compleet andere auto. De 3/4 Coupe was altijd een coach, dus met een duidelijk kofferdeksel, de nieuwe gaat meer richting een fastback. En voor zover je kan vergelijken met die Porsche: het is duidelijk zichtbaar dat zowel de hoogte van het portier versus de hoogte van het raam anders is, evenals de afstand tussen het achterwiel en de onderzijde van het raam. Beiden in het voordeel van de Porsche m.i.

Sport Leicht zei:
Veel commentaar op de iets oplopende raamlijn en de daardoor “logge zijkant” (waarvan ik juist vind dat het hem stoer maakt). Eigenlijk wel gek dat je daar bij deze auto nooit iemand over hoort:

0b0eiOs.jpg

Geen vergelijk dit. Idd andere verhoudingen en beduidend minder plaatwerk tussen raamlijn en wielkast. Daarbij heeft de 911 een vloeiende raamlijn en de BMW een hele moeilijke. Loopt schuin omhoog, dan weer terug, verschillende dikte van het chroom. Nee door dit vergelijk komt de BMW er nog slechter af wat mij betreft

Wat een vergelijking zeg. En "iets oplopend" is ook niet zo.

eHM39eL.png

Drie(!) schouderlijnen maakt 'm tevens onrustig en 'zwaar'. En BMW weet heus wel hoe het wel moet:

PyrrKg4.jpg

Maar ieder z'n mening he, als jij hem prachtig vind ik dat ook oke

2018_lexus_is_sideview.jpg

De BMW heeft last van hetzelfde als de IS. In basis prima ontwerp maar door het oplopen van de raamlijn achter, is het plaatwerk meer tussen raam en wiel waardoor het wiel een beetje verloren in de carrosserie erbij hangt. Met een rechte raamlijn (zoals het voorbeeld van MCW), heb je dat niet. Mercedes Coup[e heeft exact hetzelfde.

De cabrio vind ik veel beter geslaagd. Die mist de oplopende raamlijn. Over de discussie met betrekking tot de oudere modellen... ik zat van de week foto's te kijken vorige auto en daar zat uiteraard onze E93 ook tussen. Nog steeds erg fraai in mijn ogen, maar begint ook wel te verouderen.

Terug
Bovenaan