BMW 3-serie [M3] (G20)

bmw-3-series-sedan-spy-shots.jpg

Zie dat stuurwiel in het beeldscherm, zo te zien één grote spiegel.

Eigenlijk vallen BMW interieurs mij al jaren tegen. Die van de F01, F10 en F12 zijn nooit meer overtroffen.

Eigenlijk vallen BMW interieurs mij al jaren tegen. Die van de F01, F10 en F12 zijn nooit meer overtroffen.

Als je de stappen ziet die Mercedes maakt bij de nieuwe A-klasse of Adi met de nieuwe A6 dan is het allemaal erg gewoontjes.

Audi schiet totaal door met al die touch screen-ellende, al is het nog niet erg als bij Tesla. BMW lijkt vooralsnog te snappen dat fysieke knoppen voor bepaalde functies gewoon de beste ergonomie oplevert. Mercedes snapt dat ook lijkt het, al vraag ik me af of het systeem zoals ze dat in de A-klasse opgezet hebben prettiger werkt dan iDrive.

Wel vreemd om in dit topic spionagefoto's neer te zetten trouwens. EDIT Ik meende in het "nieuwe auto's" onderdeel te zitten... o_O

Audi en BMW zijn duidelijk meer hightech en modern. Maar ik vind BMW interieurs juist overzichtelijk en fraai. Maar ik vind nieuwe 8-serie en deze 3-serie dus echt niet mooier of moderner ogen. Integendeel zelfs

Dat vind ik juist meer van Audi en Mercedes. Echter vind ik de touchscreens van VAG verschrikkelijk, zat laatst nog even in de nieuwe A7 maar zo'n auto zou ik echt niet willen hebben. Al die screens zaten onder de vette vingers en stof.

Mercedes lost het wat mij betreft het mooiste op met de widescreens waarin alles is opgenomen. Dat houdt het heel overzichtelijk en rustig. Bij BMW vind ik het wat rommelig, met enerzijds de teller-cluster (wat eigenlijk ook een beeldscherm is) en daarbij altijd dat scherm bovenop het dashboard. Ik kan dat maar niet echt mooi vinden.

Wel is het bedieningsgemak bij BMW helemaal top, vooral als je iDrive gewend bent heb je alles heel snel door. Bij Mercedes werkt het minder intuïtief (kwestie van gewenning), bij Audi kan ik daar niet over oordelen.

Qua gebruiksgemak ervaar ik BMW als het meest prettig. En dat behoudende dashboarddesign vind ik ook wel prettig. Touchscreens zijn handig, maar vlekgevoelig. Mij zou dat storen. Ik gebruik het touchscreen in mijn auto nooit, onder meer om die reden. Met de Idrive knop en spraakbediening heb ik alles wat ik nodig heb.

Die vlekken zie je niks van zodra het scherm aanstaat (wat meestal toch het geval is als je in de auto zit), dus dat is wat mij betreft geen argument.

Nee, het voornaamste argument tegen aanraakschermen in de auto is mijns inziens de hand-oogcoördinatie die het vergt, en de te grote moeite en dus afleiding die het oproept tijdens het rijden. Daarnaast, zijdelings gerelateerd: Als je functies combineert in 1 scherm loop je er vroeg of laat tegenaan dat je bepaalde functionaliteiten niet tegelijkertijd kunt bedienen. Je passagier kan niet even de temperatuur van de klimaatregeling aanpassen terwijl jij een bestemming invoert. Dat is misschien niet onoverkomelijk, maar als ik het goed begrijp loopt in een Tesla Model 3 zelfs de ruitenwisserbediening via het infotainmentscherm; dat is toch een regelrechte miskleun?

[D2] zei:
Die vlekken zie je niks van zodra het scherm aanstaat (wat meestal toch het geval is als je in de auto zit), dus dat is wat mij betreft geen argument.

Het eerste wat mij opviel toen ik mijn auto laatst bij een valet parking terug kreeg, was dat iemand met zijn tengels aan dat scherm had gezeten. Grote vegen er op en dat was duidelijk zichtbaar, ook met het scherm aan. Je zult je nieuwe Audi maar zo terug krijgen....

Net als bij de nieuwe 8 vind ik dit interieur ook tegenvallen, het lijkt inmiddels al een paar jaar oud.
Niet 'next gen' in ieder geval

Gullwing zei:
Net als bij de nieuwe 8 vind ik dit interieur ook tegenvallen, het lijkt inmiddels al een paar jaar oud.
Niet 'next gen' in ieder geval
Een nieuwe generatie interieurs, net als met nieuwe technologieen, zal altijd eerst op de duurdere modellen worden geintroduceerd, waarna het zal doordruppelen naar de goedkopere modellen in het segment. Dus zo verrassend vind ik het niet wat betreft de 3 serie.

BMW-3er-G20-2018-Erprobung-Erlkoenig-fotoshowBig-ddf18b59-1181807.jpg

BMW-3er-G20-2018-Erprobung-Erlkoenig-fotoshowBig-5dea99cf-1181806.jpg

BMW-3er-G20-2018-Erprobung-Erlkoenig-fotoshowBig-7138bb5d-1181813.jpg

BMW-3er-G20-2018-Erprobung-Erlkoenig-fotoshowBig-72241e5e-1181808.jpg

Ik verwacht in het interieur wel een flinke kwaliteitsverbetering en een mooier dashboard t.o.v. de F30/31 (is ook wel nodig).

Mooie carkit voor die Nokia 5110 :LOL:

Idd het interieur van de F30 kan niet tippen aan dat van de C-klasse of dat van de A4, daar was wel wat ruimte voor verbetering!

Kan mijn gevoel zijn, en de camouflage helpt ook niet mee :D Maar lijkt erop alsof de toename van spoorbreedte voor en achter (iets van 5 cm) voornamelijk in de wielkasten is gaan zitten en niet zozeer om de binnenruimte breder te maken?!

Bang dat ze anders teveel mensen weghouden van een 5 serie, qua breedte zal de nieuwe 3 serie er niet ver vanaf gaan zitten.

KadettRT zei:
Bang dat ze anders teveel mensen weghouden van een 5 serie, qua breedte zal de nieuwe 3 serie er niet ver vanaf gaan zitten.

Tja, verschil moet er natuurlijk blijven.

Het dashboard dat Benzine post lijkt toch echt nergens op? Naalden van de tellers die in tegenovergestelde richting draaien, kom nou? Hopelijk wordt het meer zoals de foto die Bird Nerd eerder postte.

Ik kijk al 140K km tegen het dashboard van de huidige generatie aan en ik vind het prima zo. Sober, vlot leesbaar, oliethermometer ipv waterthermometer. Akkoord dat de materiaalkeuze soms wat neigt naar besparen (@ harde plastics) maar het is functioneel, kraakt niet en werkt zoals het hoort.

Niseko zei:
Het dashboard dat Benzine post lijkt toch echt nergens op? Naalden van de tellers die in tegenovergestelde richting draaien, kom nou? Hopelijk wordt het meer zoals de foto die Bird Nerd eerder postte.

Reken daar maar niet op. Volgens mij zijn die eerder getoonde versies geleend van de G30 5-Serie, die onderste versie zal het wel worden want in dergelijke vorm zitten ze ook in de nieuwe 8-Serie en X5.

Niseko zei:

Ik kijk al 140K km tegen het dashboard van de huidige generatie aan en ik vind het prima zo. Sober, vlot leesbaar, oliethermometer ipv waterthermometer. Akkoord dat de materiaalkeuze soms wat neigt naar besparen (@ harde plastics) maar het is functioneel, kraakt niet en werkt zoals het hoort.

Eens! Voel me niet direct aangetrokken tot die teller lay-out, vooral niet de toerenteller in tegenovergestelde richting. Hoe verzin je het..

Zal een dezer dagen/weken wel bekend worden zonder camouflage. Erg benieuwd! Wordt ongetwijfeld weer heerlijke wagen.

Springbok zei:
Niseko zei:

Eens! Voel me niet direct aangetrokken tot die teller lay-out, vooral niet de toerenteller in tegenovergestelde richting. Hoe verzin je het..

Zal een dezer dagen/weken wel bekend worden zonder camouflage. Erg benieuwd! Wordt ongetwijfeld weer heerlijke wagen.

Nou Aston Martin bijvoorbeeld, vanaf de eerste Vanquish :)

KadettRT zei:
Springbok zei:
Niseko zei:

Haha, ja klopt. Van Aston Martin weet ik dus ook dat het super irritant is in de praktijk..

Springbok zei:
KadettRT zei:
Springbok zei:
Niseko zei:

Haha, ja klopt. Van Aston Martin weet ik dus ook dat het super irritant is in de praktijk..

Bij Peugeot is dat de toerenteller, heb eens een keer een 308 als huurauto gehad en dat was ook wel goed irritant.

Vergeet het maar dat die combimeter nog zal veranderen, al de parts in deze wagen zijn nu finaal en het design is waarschijnlijk al enkele maanden bevroren om de productie van de onderdelen te kunnen testen en opstarten...

Zo onder het doek kun je toch al een aantal details van de nieuwe 3 zien.

- Zo lijkt de grill, net als bij de nieuwe bmw 8 serie, uit één geheel te bestaan.
- Loopt de grill direct over in de koplampen, net als bij de laatste generatie 5 en de 7 serie.
- Net als bij de bmw 7 serie, wordt er een soort van welkomstverlichting op de grond geprojecteerd, als je aan komt lopen.

Dit belooft wat voor bij de onthulling. Bmw zal ook wel stappen moeten maken met de nieuwe generatie 3, want de concurrentie, en met name de volvo v/s60 zal een geduchte concurrent worden.

rdam010 zei:
Zo onder het doek kun je toch al een aantal details van de nieuwe 3 zien.

- Loopt de grill direct over in de koplampen, net als bij de laatste generatie 5 en de 7 serie.

Dat heeft de huidige 3 ook al ;)

Die 'verkeerd-om' display zit trouwens ook al o.a in de nieuwe X5 en Z4

BMW-Z4-2019-1024-30.jpg

Misschien alleen als je het optionele volledig digitale tellercluster neemt?
En zou het nog uitmaken in welke stand hij staat (eco/comfort/sport)?

Persoonlijk lijkt mij het nieuwe dashboard erg mooi. En die omgekeerde toerenteller is vast wennen, maar hoe vaak kijk je daar op als je automaat rijdt?

Ik zat net in de AW Classsic te lezen over de Alfa Giuletta 1.8 uit 1981, die had het ook al, de tegendraaiende toerenteller.

Ik vind het nog steeds nergens op lijken, maar die auto is uiteraard een icoon qua sportieve middenklasse berline uit dat tijdperk, dus sportief-historisch is het verantwoord dat BMW hier 37 jaar later naar teruggrijpt. ;)

Cc1NdrL.png

Sfg8DyB.png

Achterportier met andere knik, lijkt op die van de Alfa Giulia. Waarom? Ik vind dat BMW vooral zichzelf moet blijven, en vasthouden aan bepaade sterke kenmerken. Angel-eyes, nieren, Hofmeisterknik en L-vormige achterlichten. Dat is BMW.

De “samengesmolten” nieren vind ik wel een verbetering t.o.v. de manier waarop het bij de G11 en G30 gedaan is (2 losse nieren met een zwart tussenstuk). Lijkt weer wat op hoe het was bij de E30 en E34.

In vergelijking met met name Audi vind ik de interieurs van BMW altijd net wat te grof. Veel randjes en naadjes en grove details. Had van mij wat subtieler en strakker gemogen wat de kwaliteitsindruk versterkt. Dit dashboard had in principe ook in een Ford kunnen zitten. Ondanks het gebrek aan bijv. een digital cockpit vind ik persoonlijk het dashboard in de vernieuwde Mazda 6 zelfs fraaier en luxer ogen.

Kristian zei:
Ondanks het gebrek aan bijv. een digital cockpit vind ik persoonlijk het dashboard in de vernieuwde Mazda 6 zelfs fraaier en luxer ogen.

Dat is juist het punt tegenwoordig, in elk nieuw auto-dashboard moet op welke manier dan ook (op een zo mooi mogelijke manier) een groot digitaal scherm worden opgenomen. BMW lijkt daar nog steeds mee te worstelen. Toen het scherm nog wat kleiner was kon het mooi worden ingebouwd (F01, F10 etc.), daarna werd het scherm groter en kwam het los op het dashboard te staan (F15, G11, G30). En bij de laatste modellen zie je toch weer dat de schermen wat meer geïntegreerd worden, min of meer vastgeplakt aan de teller-unit. Maar echt mooi kan ik dat nog niet vinden.
Audi heeft gekozen voor grote geïntegreerde touchscreens. Op tekening en op de foto ziet dat er (in enkele gevallen) prachtig uit, maar in de praktijk heb je een interieur waar je dagelijks met de poetsdoek doorheen moet om alle plexiglas vrij van stof en vingers te houden, anders ziet het er niet uit.
En Mercedes heeft dus alles ondergebracht in één groot beeldscherm (ook de tellers). Persoonlijk vind ik dat de mooiste en meest strakke oplossing, en ben ik van mening dat Mercedes momenteel de mooiste interieurs aflevert.

Ik mag toch hopen dat het harde, geribbelde plastic op het dasboard het productiestadium niet gaat halen. Voor de rest top!

Ik zag op Youtube een review van de nieuwe X5 van Carwow maar vond daar het geheel met digitaal scherm mooi gelukt.

Tijdens de ‘voor-première’ van de 8 en nieuwe X5 een maandje geleden op ‘t Loo werd er een puntje van gemaakt dat ze bij BMW voorlopig vasthouden aan de plek en manier van montage van het scherm omdat dat een betere focus op het rijden geeft. Bv gescheiden van de klokken centraal in het blikveld van de bestuurder en door de vorm van het scherm (trapezium) worden je ogen vanzelf naar de weg gericht.
Ik zal bovenstaande wellicht niet 100% correct onthouden hebben, maar dit was de strekking.
Mooi of niet, ze hebben een puntje.
Inmiddels ben ik eraan gewend, en eerlijk is eerlijk het is minder massief dan een doorlopend scherm zoals bij MB of een groot verticaal scherm als bij Volvo. Daarnaast willen ze een aantal functie met fysieke knoppen blijven doen. Past beter bij de merkwaarden en clientèle dan touchscreens a la Audi/Range Rover.

Ik weet het niet, voor mij is het goed. Als het anders wordt zal dat wennen zijn. Kijk meer naar functionaliteit en dan is het prettig dat je bij BMW het scherm echt 100% uit kan zetten (dus niet zwart verlichten) wat zeer rustig is bij ‘s nachts rijden, en de connectiviteit is makkelijk en goed (neemt bv afspraken uit Outlook over om vooraf de navi in te stellen of zelfs een vertrek reminder te sturen)

Kristian zei:
In vergelijking met met name Audi vind ik de interieurs van BMW altijd net wat te grof. Veel randjes en naadjes en grove details. Had van mij wat subtieler en strakker gemogen wat de kwaliteitsindruk versterkt. Dit dashboard had in principe ook in een Ford kunnen zitten. Ondanks het gebrek aan bijv. een digital cockpit vind ik persoonlijk het dashboard in de vernieuwde Mazda 6 zelfs fraaier en luxer ogen.

Ik ben ook niet erg onder de indruk van dit plaatje. Het gedeelte onder het scherm met twee ielige ventilatierooster vind ik erg druk en rommelig. Ook hoe het navischerm doorgetrokken is richting de tellers vind ik niet echt mooi. En waarom zo’n lomp stuur?

Kopie van t X5 interieur, maar dat vind ik ook mwah. Erg jammer, want de 5 vind ik juist erg geslaagd!

Qua kwaliteitsindruk zal t juist wel ok zijn, X5 is wat dat betreft ook goed ontvangen.

Ik ben ook niet onder de indruk van het design van de nieuwe interieurs van BMW (X5, Z4 en Z8). Ik heb overigens nooit moeite gehad met een scherm bovenop het dashboard. Ik vind het eerlijk gezegd juist logisch en het hoeft van mij juist niet geïntegreerd te worden. Je krijgt alleen nog maar nog meer (plexi-?)glas in het interieur en daardoor rommelig. Niks mis met dit:

dg9y8wnb0a6t.jpg

sscy4umb5jby.jpg

Wat ik niet snap is dat ze de designtaal/filosofie van de 7 en 5 serie niet doortrekken. Dat de Z4 en eventueel 8 serie een eigen onderscheidende design hebben vind ik nog soort van logisch. Maar willen ze bij de 3 serie op deze manier meer 'dynamiek' in de auto krijgen waar de 5 en 7 serie meer 'Elegant' zijn? Zeker het laatste interieurshot van Bird Nerd van de G30 kan mij wel bekoren! :LOL: Zo zou ik hem ook samenstellen van binnen!

Maar met de G20 lijkt het alsof ze halverwege de levencyclus van de G serie alweer besloten hebben een andere weg in te gaan en dat vind ik zonde. Ook ben ik 'bang' voor de achterlichten want vind de X5 en X4 achterlichten niet echt een succes. Je mist er 'BMW' in. Hadden net zo goed de achterlichten van een vernieuwde Kia Sorento kunnen zijn.

Ik kan het nog steeds niet mooi vinden, losse schermen op of aan het dashboard. Zoals in de A3 al helemaal niet, dat kleine “wie ben ik”-klapschermpje oogt nu al enorm ouderwets. Maar ook in de C-Klasse of in de meeste BMW’s kan ik er niet aan wennen. Beeldschermen zijn qua functionaliteit inmiddels zo belangrijk, daar moet een dashboard omheen ontworpen worden i.p.v. het later maar even toe te voegen zoals het lijkt in heel veel nieuwe auto’s.

Hoe Volvo het heeft opgelost vind ik wel heel mooi, maar daar heeft de vorm van het scherm (hoog en smal) ook weer nadelen.

Terug
Bovenaan