BMW 1-Serie | Nieuw: facelift 2024

Stilstand is achteruitgang. BMW is inmiddels ingehaald door bijna alle andere merken. In de vergelijking vind ik de Kia Ceed er het minst fout uitzien en die is kwalitatief vast veel beter dan de BMW.

Kia verkoopt veel meer auto's dan BMW. En ze geven 7 jaar garantie. Dat durft BMW niet aan te bieden.

Welterusten GT xxx. Daarom verkoop KIA net zoveel auto's als BMW, omdat de kwaliteit van KIA beter is:confused:
Meer auto's in Europa??

Meer auto's wereldwijd en veel betrouwbaarder dan een BMW. Premium betekent tegenwoordig minder auto voor meer geld.

Genoeg om mijn portemonnee niet onnodig leeg te maken, dus geen. Mag jij weer met een conclusie komen. Als je naar de markt kijkt doet Kia iets goed en blijft BMW achter.

Ik denk dat iedereen er vooral over struikelt hoe de nieuwe 1-serie van het oude concept afwijkt. Misschien kijken we er daarom niet geheel objectief naar maar eigenlijk is het gelemaal geen lelijke auto. In het rijtje van de blauwe auto's heeft de 1-serie het mooiste en best geproportioneerd profiel, met de A-klasse op de 2e plaats. De Corolla kan me het minst bekoren, vloeit voor geen meter en die dikke achterbumper die er als een volgekakte luier bijhangt, geef mijn portie maar aan fikkie (en dat zegt de Prius rijder :D )

Zoals ik al eerder heb gezegd, smaken verschillen en dat ik maar goed ook. Ik denk dat je tegenwoordig niet meer slechte auto hebt, maar bij de ene of andere wordt met beter of mooier materiaal afgewerkt en daar betaal je voor.

Er zijn geen echt slechte auto's meer. Maar de tijd dat BMW en Mercedes beter waren dan de normale merken is allang verleden tijd.

Het blijft ook appel met peren vergelijken.
Ik heb zelf de "oude" M140i gereden en ik vind het jammer de de 6 cilinder weg is. Maar op het eerste gezicht vind ik de nieuwe M135i mooier dan de "oude" M140i.
Maar nogmaals smaken verschillen.

Klopt, we kijken allemaal door een"roze" bril. Bij de ene heb je een beter gevoel dan bij de ander.

Het gaat om smaak. Als je een goede en verstandige auto wilt kopen, koop je een Suzuki. De aankoopreden van een BMW 1-serie zal vooral de sleutel zijn met de propellor erop. Er zijn veel betere auto's te koop dan een BMW 1.

Zadelsnuiver zei:
Ik denk dat iedereen er vooral over struikelt hoe de nieuwe 1-serie van het oude concept afwijkt. Misschien kijken we er daarom niet geheel objectief naar maar eigenlijk is het gelemaal geen lelijke auto.

Is ook niet maar de verhoudingen zijn nu compleet anders. Dat van een normale FWD hatchback. Erg inwisselbaar dus. En dat is nou het jammere. Gaat ie goed verkopen? Uiteraard want het is nu gewoon de A-klasse van BMW

Gaat er niet alleen om of een auto beter is. Ik heb ook nooit gezegd dat de BMW 1 de beste auto is.
Als je een auto koopt kijk je wat hij kost en wat je kan betalen en zint jou dat dan doe je dat.
Als we allemaal de beste auto zouden kopen wordt het erg saai, maar ik zou nooit een KIA kopen wat die zint mij niet.
Moet ik dan KIA afkraken omdat hij mij niet zint?? Nee, mensen moeten zelf weten wat ze kopen en daar mag je een mening over hebben, maar alles meteen afbranden gaat mij te ver.

Vroeger waren BMW en Mercedes topkwaliteit. Tegenwoordig moeten ze het afleggen tegen de budgetmerken. Het enige premium is dan nog: niets. Want elke luxe accessoire kan elk merk inkopen.

Zadelsnuiver zei:
(...) geef mijn portie maar aan fikkie (en dat zegt de Prius rijder :D )

...én 1 serie rijder..;)

Tja.. in den beginnen moest ik ook wennen aan jouw generatie 1 serie..

Qua proporties van de nieren: toevallig had ik vanmiddag enige tijd de zwarte gril van een MB SL63 AMG achter mij inde binnenspiegel.. Nou, da's ook een best portie van spijlen in de neus..:eek: en dan vind ik de koplampindeling (positionering van de dagrij LED's) vooral op de Peugeot 308 lijken.. :confused:

GT xxx zei:
Vroeger waren BMW en Mercedes topkwaliteit. Tegenwoordig moeten ze het afleggen tegen de budgetmerken. Het enige premium is dan nog: niets. Want elke luxe accessoire kan elk merk inkopen.

Lekker blijven zeuren en afgeven op een auto waar je nog nooit in hebt gezeten. Ga lekker in je "premium" KIA rijden koop ik wel een budget merk.

Wanneer ze bij BMW en Mercedes alles vanaf de 3-serie/C-klasse en daarboven FWD gaan maken heb je een punt, tot die tijd is het gewoon een andere klasse. En wat ik al vaker heb gezegd, Premium zit hem niet alleen in de gebruikte materialen. Ik persoonlijk vind dat zwarte pianoplastic in hedendaagse Kias absoluut niet mooi, vind het een beetje kitscherig eerlijk gezegd. Maar hey; het glimt en voelt lekker glad dus zal 't wel premium wezen (y)

GT xxx zei:
.... de tijd dat BMW en Mercedes beter waren dan de normale merken is allang verleden tijd.

Tuurlijk, en jij kunt het weten :)
En al die kopers van een BMW of een Mercedes Benz zijn natuurlijk hartstikke gek. Zoveel geld uitgeven aan een auto die nergens beter in is dan een Suzuki of een Kia :T :)

Durashift zei:
Zadelsnuiver zei:
(...) geef mijn portie maar aan fikkie (en dat zegt de Prius rijder :D )

...én 1 serie rijder..;)

Tja.. in den beginnen moest ik ook wennen aan jouw generatie 1 serie..

Qua proporties van de nieren: toevallig had ik vanmiddag enige tijd de zwarte gril van een MB SL63 AMG achter mij inde binnenspiegel.. Nou, da's ook een best portie van spijlen in de neus..:eek: en dan vind ik de koplampindeling (positionering van de dagrij LED's) vooral op de Peugeot 308 lijken.. :confused:

Haha ja da's waar :D maar inderdaad, de éérste generatie 1-serie is/was volgens menigen ook niet moeder's mooiste, maar het model is me over de jaren wel meer gaan bekoren. En na een paar kilometers rijden merk je ook dat je niet met een 'gewone' hatchback aan het rijden bent.

Die grote grille is gewoon mode, ik heb hier weleens gelezen dat de Chinezen daar vooral dol op zijn en daar kan ik me iets van voorstellen. Ach, voorlopig kan ik me toch geen gloednieuwe BMW (of KIA :D ) veroorloven dus ze doen maar een end weg. Of misschien moeten we er gewoon weer aan wennen, zoals de éérste generatie 1-serie ;)

BENZine zei:
Zadelsnuiver zei:
s velthuis zei:
Carfanatic zei:
61436706_10161670611340527_5167520185996804096_o.jpg

D7kYTiuXoAA7P31.jpg

:)

witgoed_winkel.jpg

;)

Petra's choice.. serieus ik vind dat echt heel erg seksistisch (n)

Inderdaad zeg, kan toch niet!? :T:)
Ik werd geroepen? Nee kan echt niet:)

MattCurlew zei:
Nu nog michel1975 en dan hebben we weer alle kinderachtige tokkie's weer gehad
Tot je dienst. Nu niet meer zeuren dat ik jou op zoek.

Mooier dan de huidige generatie al is dat niet echt een prestatie. Interieur lijkt nu ook stuk beter kwalitatief. Auto doet wel wat mpv/cross over aan imo en dat is niet helemaal mijn smaak.

Offtopic: Wat een k*ttopic.
Ontopic: Over het geheel genomen ziet de nieuwe 1-serie er niet verkeerd uit. De auto is wat mij betreft moeiteloos als een BMW te herkennen, met een neus, achterkant en raamlijn die kenmerkend zijn voor het merk. De auto straalt wat mij betreft meer BMW-identiteit uit dan de A-klasse Mercedes-Benz-identiteit.

Vrij opmerkelijk is de soort strijkijzer-achtige vorm. De neus loopt anders dan bij bijvoorbeeld de huidige 1-serie vrij sterk op, wat ongetwijfeld met de eisen voor voetgangersveiligheid te maken heeft. De raamlijn, die inderdaad optisch wat te ver is doorgetrokken, loopt ook nog eens behoorlijk op. De huidige 1-serie heb ik nooit zo mooi gevonden, vooral de achterkant. De nieuwe ziet er ten opzichte van de concurrentie minder onderscheidend uit, maar vind ik over de hele linie wel wat mooier. En de BMW bumperontwerpers mogen echt eens op straat worden gezet, die bumpers zien er bij het bestaande model niet uit, bij diverse andere BMW-modellen niet en nu is het alweer een zooitje.

Het interieur oogt typisch BMW: duidelijk minder modern en geavanceerd als bij Mercedes-Benz en Audi, maar dat is niet per se nadelig: de meer klassieke en intuïtieve opzet van BMW heeft ook zo zijn voordelen en aanhangers.

GT xxx zei:
Stilstand is achteruitgang. BMW is inmiddels ingehaald door bijna alle andere merken. In de vergelijking vind ik de Kia Ceed er het minst fout uitzien en die is kwalitatief vast veel beter dan de BMW.

Waar heb je het over, GT? Je blijft maar herhalen. Ingehaald op welk vlak?

Hoezo zou een Kia Ceed kwalitatief veel beter zijn? Ik vind de Ceed overigens een geslaagde auto :).

Valt mij weer op dat die Focus echt niet klopt. Lijkt net of ie zwaar beladen is van achteren en de neus naar boven komt. Niet mooi!
Vind alle getoonde blauwe auto's geenszins interessant. Doen me niks. De in Soul Red getoonde auto daarentegen......

Heerlijk hoe de meningen verschillen. Ik loop echt weg van de huidige generatie 1 serie. Ik hou echt van dat karretje. Zelfs na 130K kmers is het een feest om in te rijden en blijf ik omkijken nadat ik de auto geparkeerd heb. En dan nu de nieuwe generatie.... Wat ziet die er vreemd uit; heel zwaarlijvig. Vanaf twee derde lijkt het net een 2 active tourer. Laat dat nou net de BMW zijn die ik echt heel verschrikkelijk vind. De neus loopt teveel op en is tet kort. Van voren is het net een varkentje. Te grote gril en koplampen die vreemd gevormd zijn. De nieuwe lichtunits van de nieuwe drie serie had waarschijnlijk beter gestaan. Wellicht dat het bij de facelift over vier jaar wat rechtgetrokken wordt. Daarnaast is die diffuser veeeeelste groot op de M-sport. En dan een lullig pijpje bij alle uitvoeringen behalve de M135i. Dit is tot nu toe de lelijkste 1 serie die ze gemaakt hebben. (afgaande op de foto's. Heb hem natuurlijk ook niet in real life gezien. Zelfs het "hangbuikzwijntje" generatie E87 kan mij meer bekoren. Heb trouwens even gekeken op de Duitse configurator site, maar een Valencia of Sunset Orange als lakkleur is niet eens meer te krijgen.

Over de aandrijflaan heb ik al eerder iets gezegd, maar nogmaals;

Dit is puur een centen kwestie. Op de kleinste modellen is de winstmarge het kleinst. Om de winstmarge te vergroten is dit een makkelijke keuze. Platform is er al van de mini. Dus die ontwikkelingskosten heb je niet meer. Minder onderdelen erin door voorwielaandrijving = minder kosten per wagen. Prijzen blijven gelijk of worden ietsjes hoger. En tadaaa. BMW heeft meer marge op zijn 1 serie. Alles voor de aandeelhouders zullen we maar zeggen. Dat ze het Freude am Fahren merkwaarde overboord mikken, dat interesseert ze blijkbaar niet. Feit is dat de nieuwe 1 serie anders gaat rijden dan de F20 generatiet. Daar ligt de motor achter de vooras in de lengte richting en de aandrijving is op de achterwielen. De balans hierdoor is ongekend. Voor veel plezier hoef(de) je echt geen m140i te hebben. Of je nu die ene oprit met, noem maar iets, 160km per uur met een 140i of een 118i. Snelheid is hetzelfde. De balans en de grip maken het verschil met andere auto's. De huidige M135i/M140i is een klassieker in wording. Nu heb ik de foto's gezien hoe het blok geplaatst is in de nieuwe 1 serie. in de breedte en niet meer achter de vooras. Ze zullen er best voor gezorgd hebben dat het goed stuurt, in vergelijking met de concurrentje.

Nee... dit is voor mij geen BMW en dat doet toch een beetje pijn om over "mijn merk-ie" te zeggen.

Ok. Het is niet allemaal kommer en kwel. Het interieur is er wel op vooruit gegaan.

Ach, Alfa laat al sinds de Sud zien dat achterwielaandrijving geen voorwaarde is voor een lekker sturend karretje. Feit is wel dat BMW z'n USP verliest in dit segment, en dat BMW op zoek mag naar een nieuw ontwerpteam. Wat een rommelig design. Zelfs met achterwielaandrijving zou ik deze auto lekker laten staan...

Iedereen praat over de USP van de vorige 1-Serie. Maar de RWD zorgde juist voor minder verkopen. Het maakt de auto minder ruim en lastiger onder controle te houden door leken. De meeste kopers van de 1-Serie wisten niet eens dat de auto achterwielaandrijving had. Bij de 1-Serie gaat het alleen om het BMW-logo.
Dus voorwielaandrijving levert de 1-Serie alleen maar voordelen op. De puristen die hier het hardst roepen hadden in het verleden allemaal een 1-Serie van de vorige generatie moeten kopen. Dat hebben ze niet gedaan, dus neemt BMW ze ook niet serieus.

BMW had alleen wat meer moeite in de vormgeving mogen steken. Waarom een nep-raamlijn op de C-stijl plakken, terwijl een echte raamlijn in het portier zelf veel mooier zou staan? De basis is er, maar net voor het eind is het ontwerp afgeraffeld. Een merk als Lada zou daarmee weg kunnen komen, maar BMW zou na de restultaten uit het verleden toch met perfectie moeten komen. Dat is dit ontwerp niet. Even terug naar de tekentafel om de C-stijlen over te doen.

@ GTxxx
Een USP is wel handig als je auto's wilt verkopen, want het unieke maakt dat eventuele onvolmaaktheden vergeven worden. Een audi A3 of Golf is in veel opzichten beter (Ruimer, mooiere materialen, evenwichtiger ontwerp, etc), juist een 1-serie kwam weg met minder ruimte, slechter materiaalgebruik, een hangbuik, etc, vanwege de rwd en eventueel R6.

Echter, tegenwoordig is er een grote groep kopers die geen dacia interieur in een bmw meer accepteert en daarop mogelijk afhaakt. BMW heeft in dit segment een bepaald budget om een auto te maken en rwd kost laten we zeggen 500 euro meer dan fwd. Dat geld moet ergens vandaan komen om concurrerend te blijven tov een A3 wordt er dan bijvoorbeeld beknibbeld op het materiaal van het dashboard, iets dat je in elke test terughoort. Verder is voor BMW wereldwijd de 1-serie niet het model dat de aantallen en het geld maakt. Dat zullen de SUV's, de 3 en 5 serie zijn. Als je wilt dat de 1-serie rendabel wordt, dan heb je twee opties: de slechte punten verbeteren en tegelijkertijd toch een concurrerende prijs vragen door rwd te schrappen en de kostenbesparing in interieurkwaliteit en eventueel andere gimmicks te steken. Of je kiest voor de nichemarkt en benadrukt de voordelen van rwd en verbetert tegelijkertijd de negatieve punten die de eerdere 1-series hadden. Dat kost meer geld en dus ben je genoodzaakt meer te vragen voor deze auto, met als risico dat je minder verkoopt en dus alsnog niet breakeven speelt. Als bedrijfsleiding heb je dus de keuze tussen de veilige weg die bijvoorbeeld concurrent mercedes bewandeld heeft met de nieuwere A-klasses of de meer risicovolle weg die bijvoorbeeld Alfa Romeo met de Giulia ingeslagen is door rwd te introduceren en in te spelen op de "liefhebbers", ook op design gebied. BMW heeft gekozen voor de veilige weg en uiteraard vinden de liefhebbers dat jammer. De toekomst zal uitwijzen of het verstandig is geweest. De Cayenne was ook jammer, maar succesvol. De laatste C6 of 9-5 of Thesis of noem maar op waren fantastisch, maar niet waar de fabrikant zijn business op kan bouwen. Voorbeelden van succesvolle risco's? Mijns inziens: de eerste Qashqai, Prius, Cactus of in geval van bmw, de new mini. Het kan dus wel, alleen je moet er wel voor gaan!

RWD was niet een punt waar BMW met de 1-Serie op kon bouwen. De klanten hadden het niet door en de puristen kochten het niet. Dus met FWD kan BMW eindelijk een praktische auto neerzetten. Dan krijgt hij wel nieuwe concurrenten als de VW Golf, maar daarvoor werd de BMW amper verkocht, dus is elke concurrent welkom als vergelijkingsmateriaal. Het zal voor de kopers nog steeds vooral om het logo gaan, anders kocht men wel een Kia. Maar nu is de BMW eindelijk ook praktisch bruikbaar en veilig voor beginnende automobilisten.

Amper verkocht? Volgens carsalesbase.com verkoopt ie grofweg net zoveel als een a-klasse de afgelopen 10 jaar. Het is maar wat je referentie is. Zoveel als een golf zal hij nooit doen en dat zal het doel niet zijn. En dat kopers niet weten van rwd? Zou een verkoper dat niet vertellen?

dickey zei:
Amper verkocht? Volgens carsalesbase.com verkoopt ie grofweg net zoveel als een a-klasse de afgelopen 10 jaar. Het is maar wat je referentie is. Zoveel als een golf zal hij nooit doen en dat zal het doel niet zijn. En dat kopers niet weten van rwd? Zou een verkoper dat niet vertellen?

Ik denk dat je gelijk hebt. Het zal BMW niet per se om de aantallen tov de concurrentie te doen zijn geweest, als meer om kostenbesparing. Er kunnen nu zo'n 125000 extra (in EU iig) stuks op het Mini-platform gebouwd worden, dus dat is voor BMW heel interessant.

Ik denk ook dat BMW-verkopers inderdaad de achterwielaandrijving zullen benoemen bij (potentiële) klanten. Als het niet is om de beperkte ruimte achterin te verklaren (hoge middentunnel), dan is het wel om te benadrukken dat het rijgedrag van de 1 door z'n RWD ongeëvenaard is in het segment.

RWD was niet alleen een technisch iets, er volgde ook automatisch een bepaalde vormgeving uit die de 1 uniek maakte. Ten koste van binnenruimte inderdaad, maar dat was niet de grote behoefte van de leasende young professional. Die wilde gewoon een knap ogende wagen. Dat die dan RWD heeft boeide niet, zeker niet bij de leasediesels. En ook een 116dA oogde knap, zeker met een obligaat Business M-pakketje. Nu is door de omzetting naar FWD ook die unieke vormgeving niet meer mogelijk waardoor ook dat USP is vervallen. Blijft over een wasmachine doorsnee C-segmenter met BMW-sausje, met het beroemde logo als USP en dus als grootste verleider ten opzichte van een Astra of Ceed. Waarbij dat sausje natuurlijk al een hoop volk blind naar de dealer/leasetoko zal doen rennen, getuige het succes van de 2 AT/GT.

Wouter82 zei:
RWD was niet alleen een technisch iets, er volgde ook automatisch een bepaalde vormgeving uit die de 1 uniek maakte.

Dat ligt meer aan de richting van de motor dan RWD specifiek. De dwarsliggende motor creëert natuurlijk totaal andere verhoudingen.

Zag ergens ook een reactie van iemand die het niet meer dan een facelift vond. Iemand die niet eens ziet dat de complete verhoudingen veranderd zijn kan je niet bepaald serieus nemen...

Foie Gras zei:
Wouter82 zei:
RWD was niet alleen een technisch iets, er volgde ook automatisch een bepaalde vormgeving uit die de 1 uniek maakte.

Dat ligt meer aan de richting van de motor dan RWD specifiek. De dwarsliggende motor creëert natuurlijk totaal andere verhoudingen.

Wel eens een auto met dwarsliggende motor voorin en RWD gezien?

Jammer dat "der Auspufftopf" bij de nieuwe 1-er zo opvallend zichtbaar moet zijn. Zou het niet mogelijk zijn geweest deze platter te maken...?? Misschien bij de facelift in 2-3 jaar dan maar...

Foto's an de M135 op straat tijdens een shoot: https://www.autojunk.nl/2019/05/nieuwe-bmw-m135i-gespot

Snap niet wat mensen hier nou echt lelijk aan vinden. Ja hij mist de RWD uitstraling en dat is ontzettend jammer. Maar als brave FWD auto vind ik het er wel prima uitzien.

MattCurlew zei:
Snap niet wat mensen hier nou echt lelijk aan vinden.

Dat spijt me dan zeer, maar ik vind hem toch echt oprecht niet mooi. De verhoudingen zijn minder dynamisch, de grille is te groot, zijruiten te ver naar achter doorgetrokken, en de koplampunits zijn tamelijk karakterloos. Al met al vind ik de uitstraling meer neigen naar de crossovers en mpv van het merk (2AT, en dat is geen compliment) dan dat het een sportieve hatchback lijkt.

Lelijk, nee dat niet. Al vind ik de nieren te groot en de hele auto in verhouding te hoog. Als ik meer ga muggenziften zou ik nog wel wat dingetjes kunnen vinden. Maar belangrijker, voldoet dit qua uiterlijk ook aan de meerprijs die met de badge meekomt?

DeeTwee zei:
Maar belangrijker, voldoet dit qua uiterlijk ook aan de meerprijs die met de badge meekomt?

Vergeleken met een Golf is een BMW echt weinig duurder.

BMW M140iA: EUR 61.885,-
Golf R: EUR 61.045

En dan heeft de BMW ook nog een 6-cylinder en 40 pk meer ;)

Phaeton W12 zei:
DeeTwee zei:
Maar belangrijker, voldoet dit qua uiterlijk ook aan de meerprijs die met de badge meekomt?

Vergeleken met een Golf is een BMW echt weinig duurder.

BMW M140iA: EUR 61.885,-
Golf R: EUR 61.045

En dan heeft de BMW ook nog een 6-cylinder en 40 pk meer ;)
Ik heb het over de nieuwe 1-serie (daar gaat dit topic over, namelijk). Bovendien moet je je dan afvragen of je niet van een M140i xDrive uit moet gaan.

Interessanter is sowieso om te zien hoeveel duurder een 116d is dan een vergelijkbaar gemotoriseerde C-segmenter zonder dik logo. Daar zie je toch dat de huidige 1 aanzienlijk duurder is dan een Golf.

MattCurlew zei:
Foto's an de M135 op straat tijdens een shoot: https://www.autojunk.nl/2019/05/nieuwe-bmw-m135i-gespot

Snap niet wat mensen hier nou echt lelijk aan vinden. Ja hij mist de RWD uitstraling en dat is ontzettend jammer. Maar als brave FWD auto vind ik het er wel prima uitzien.

Ziet er zo zeker braaf uit, maar dan is de 306 pk wel weer leuk.

Als je de X2 met vergelijkbare motor configureert dus de X2 M35i en je kleed hem goed aan kom je op €87.400,-o_O
Dit zijn toch geen prijzen meer !!! Ben erg benieuwd wat de M135i dan gaat kosten, maar dit beloofd niet veel goeds.

Wordt hier trouwens een stukje terug nou echt een Kia met een BMW vergeleken? Die hebben toch een hele andere doelgroep. Kia is goedkoper, dus grotere afzetmarkt. Er zijn nu eenmaal meer mensen die een Kia kunnen veroorloven dan een BMW. En hier mee wil ik Kia zeker niet zwart maken of zeggen dat het slecht is.... het is gewoon een totaal andere doelgroep.

De vraag is dan waarom de BMW duurder zou moeten zijn dan de Kia, want rationeel gezien biedt de BMW niets extra's meer.

Terug
Bovenaan