Blogger: Fiat Bravo 1.4 T-Jet 120pk Edizione Sport 2009 *1 jaar in bezit*

Even in de gaten houden inderdaad. Als hij opeens heel veel gaat verbruiken is het ook zonde.

Geen idee of het impact heeft op het verbruik. Misschien heeft je benzinemeter gewoon kuren opeens ;)

Laatste weken niet veel gereden dus gisteren pas weer eens getankt. Het verbruik is gestegen tot 1:12,7. Geen goed nieuws dus. Het lampje is even uit geweest maar is sinds vorige week toch weer gaan (en blijven) branden.

Gisteren en vandaag bijna 400km gemaakt, ik dacht dat dit wel even goed zo zijn voor de Panda. Het vebruik lijkt weer wat beter te zijn door de snelwegkilometers, maar het lampje blijft branden.

Aangezien er een vakantie voor de deur staat met pakweg 2.500km voor de boeg vind ik dat geen prettig idee. Maandag dus maar even bellen met de garage om de lambdasonde te vervangen. Kost wel weer wat, maar ik durf het niet aan om op deze manier op vakantie te gaan. Ook met het hogere verbruik daar nog eens bij....

Dat is balen! Maar wel begrijpelijk dat je ernaar laat kijken voor een lange vakantierit.

1 op 12,7 is ook niet wat je verwacht van de Panda ;)

Wagentje staat weer gerepareerd voor de deur....

De storing van het motormanagement gaf aan dat de lambdasonde defect was. Na onderzoek bleek dit echter niet het geval te zijn. Er is helaas veel tijd in gaan zitten om te achterhalen waar de storing dan vandaan kwam. Uiteindelijk bleek de zekering/bedrading tussen de lambdasonde en de motor (?? ik ben niet technisch dus correct me if i'm wrong) niet goed te zijn. Door corrosie bleek hier een lek/gat in te zijn waardoor de metingen van de lambdasonde niet goed konden worden doorgegeven aan de motor. Dit is hersteld. Geintje wat bijna 2x zoveel heeft gekost dan het vervangen van een lambdasonde ....:cry:

Precies op het moment dat ik weer stiekem aan het rondkijken was/ben naar een andere auto. Alsof de duvel ermee speelt! Gezien de kosten afgelopen maanden wordt het financieel een stuk minder aantrekkelijk de Panda te verkopen, want qua verkoopprijs ga ik dit er echt niet uit halen. Aan de andere kant is de Panda nu wel goed en kan die weer even door. Al dacht ik dat na het grote onderhoud pas geleden ook.... twijfels dus. Ik vind de Panda echt een prettig wagentje, maar bijna €1500 aan kosten in 15 maanden tijd drukt de pret wel een beetje.

Goed om te horen dat het in ieder geval herstelt is. Ga je toch met een prettig gevoel op vakantie. Ik kreeg de foutmelding na het plaatsen van de nieuwe downpipe en chiptuning is zuid Duitsland onderweg naar Italië. Ik kan je vertellen, dan voel je je niet lekker. :D
Waar gaat de reis naartoe? (y)

Nee ik snap dat je dan ook niet lekker meer zit! Zelf ook al ervaring met een reparatie in Italië aan mijn oude Astra, in een klein dorpje waar ze bij de garage amper Engels spraken. Achteraf heeft het zijn charme maar op dat moment....o_O

Nu gaat de reis via een tussenstop in Heidelberg (Duitsland) naar Flachau in Oostenrijk, net onder Salzburg. Dat wordt wat met 59pk door de Alpen, bij de Ardennen had ie vorig jaar al moeite :D

Blogger zei:
Nee ik snap dat je dan ook niet lekker meer zit! Zelf ook al ervaring met een reparatie in Italië aan mijn oude Astra, in een klein dorpje waar ze bij de garage amper Engels spraken. Achteraf heeft het zijn charme maar op dat moment....o_O

Nu gaat de reis via een tussenstop in Heidelberg (Duitsland) naar Flachau in Oostenrijk, net onder Salzburg. Dat wordt wat met 59pk door de Alpen, bij de Ardennen had ie vorig jaar al moeite :D

Ik ken het, in de winter wel eens geweest! Veel plezier alvast.
Ik heb trouwens ook zo'n ervaring in Italië. Een lange anekdote, maar laten we maar zeggen dat Italië je altijd weer verrast. Meest armoedige garage ooit gezien, maar binnen de meest exclusieve klassieke Lancia's en nieuwe auto's onder een laag stof en kattenharen. Verder 1 onderhoudshal met allemaal oude zooi, 1 onderhoudshal met de meest innovatieve machines ooit gezien in een bijna steriele omgeving. Werd de auto opgezet, kon je er vervolgens onder gaan staan en dat apparaat simuleerde een hobbelweg, waardoor je vanaf onderaf direct kon zien waar speling op de ophanging aanwezig was.
Uiteindelijk flinke reparatie aan de fusee en stabilisatorstang, maar slechts 80 euro lichter. Italianen, het blijft een bijzonder volk. :)

Balen van de euro's, maar begrijp dat je het goed wilt hebben voor de vakantie. Mooie rit met de Panda. Benieuwd hoe t bevalt door de bergen ;)

Blogger zei:
Dat wordt wat met 59pk door de Alpen, bij de Ardennen had ie vorig jaar al moeite :D

Voor mij ook een bekende ervaring. Gelukkig lukt het prima, je moet alleen geen grote haast hebben. Maar je bent op vakantie, dus dat zal wel goed komen!(y)

Mechanix zei:
Blogger zei:
Dat wordt wat met 59pk door de Alpen, bij de Ardennen had ie vorig jaar al moeite :D

Voor mij ook een bekende ervaring. Gelukkig lukt het prima, je moet alleen geen grote haast hebben. Maar je bent op vakantie, dus dat zal wel goed komen!(y)

Nee haast is er zeker niet, en al had ik dat wel is de auto daar niet naar. Op de heenweg eerst naar Heidelberg (450km) en twee dagen later verder naar Oostenrijk (500km) dus dat kan op het gemakje. Terugweg wordt een lange rit maar overleven we ook wel. Vorig jaar zat de Panda tot de nok toe vol met kampeerspullen, nu enkel wat kleding dus dat sheelt ook weer.

Maandag heeft de Panda zijn zomercheck gehad (gratis via verzekering).
Voor de 'echte vakantie' eerst een tripje gemaakt in eigen land deze week. Dinsdagochtend op het gemakje richting Friesland gereden om kennis te maken met die provincie. Althans, een gedeelde, Friesland Sud-West. Lekker geluncht in Sloten en daarna zoveel mogelijke binnendoor gereden naar de steden Stavoren, Hinderloopen en Workum, waar we overnacht hebben in een mooie oude boerderij ( B&B ). Het dakje van de Panda zoveel mogelijk open gezet en lekker door de Friese weilanden en langs de Friese meren cruisen, heerlijk! Wat een schitterende plaatsjes en omgeving. Op woensdag na het ontbijt wederom binnendoor gereden richting Sneek en bij de Sneekweek vertoeft. Hierna nog even Sneek zelf in geweest en rond het avondeten weer naar huis gereden. Bij elkaar toch weer zo'n 525km erbij gestuurd. Vanmiddag de auto nog eens goed boenen van binnen en buiten om hem vakantie klaar maken.

w6xt7m.jpg

2a7akw3.jpg

Welkom in onze mooie provincie! Die Sneekweek is wel een overnachting en een stapavond waard! Overdag mooi genieten op het starteiland. Leuk voor de volgende keer!!

Inmiddels alweer een paar dagen thuis van vakantie. Ook dit jaar heeft de Panda ons weer veilig heen en terug gebracht! Althans, veilig, daar kom ik later nog op terug...

Eerst naar Heidelberg in Duitsland gereden, een kleine 450km. Hele mooie stad en een fijne sfeer, zeker een aanrader! Milieusticker was niet nodig aangezien ons hotel buiten het centrum lag. Opvallend dat de benzine daar in de ochtend duurder is dan in de namiddag/avond. Is dat in heel Duitsland zo? Het scheelt soms zo 4 a 5 cent de liter. Neemt niet weg dat het sowieso goedkoop was, rond de €1,25 dus verder niet klagen.

Na twee nachten zijn we redelijk op tijd vertrokken naar Flachau in Oostenrijk, ongeveer 550km. Het reed goed door maar wel veel wegwerkzaamheden in Duitsland. Daarnaast rijden wij op een bejaardentempo, constant rond de 110-120 op de teller, dus waren nog best wat uurtjes onderweg. We hadden tenslotte geen haast, daar is de Fiat ook niet voor gemaakt uiteraard. We hadden een best luxe (oa. sauna, lekker!), vrij nieuw en schoon huisje. Goed verblijf dus, en ook de omgeving was prachtig! Veel van de natuur gezien middels wandelingen en fietsen. Ook genoten van schnitzels, bier en andere Oostenrijkse lekkernijen. Grappig trouwens om nog aardig wat mensen in originele klederdracht (lederhosen) te zien! Erg vriendelijk volk, Oostenrijk is erg goed bevallen!

De Panda is naast wat ritjes naar de supermarkt in het dorp (verse broodjes!) weinig gebruikt. Een dagje naar Salzburg geweest (150km retour) en via een P+R in de stad gekomen. Mooie stad maar wel erg 'kak', niet echt mijn ding. Afgelopen zaterdag om 6uur sochtends vertrokken om hopelijk de controlefiles bij de grens met Duitsland wat voor te zijn, gelukkig werd er op dat moment niet gecontroleerd. Na een ontbijtje net na München, nog een keer gestopt voor lunch nabij Karlsruhe en een koffie ergens voor Keulen. Op sommige momenten stilstaan in de file, en het andere moment weinig verkeer op de weg.... maar we kwamen gestaag verder.

Na onze laatste koffiebreak zou ik het laatste stuk naar huis rijden. Het was die dag bloedheet, met temperaturen tot 37graden en stralende zon. Op een gegeven moment zag ik een grote witte muur van bewolking voor me opduiken en ging de zonnebril maar af. Iets later hoor ik een harde knal op de voorruit waar we beiden van schrikken, maar verder niks te zien, zal wel een steentje zijn geweest. Verderop zie ik het opeens heel hard gaan regenen en zie ik een BMW op de vluchtstrook snel zijn dak dichtdoen. Daarna barstte een hevige hagelbui los. Het leken wel stenen en ik ben maar snel op de vluchtstrook gaan staan net als wat anderen. Overigens stond iedereen daarna stil op de snelweg. Zulke hevige hagel hadden we beiden nog nooit meegemaakt, best angstig. Helemaal omdat we echt het gevoel hadden dat de hele auto onder de deuken zou zitten en het dak en panoramak kapot zouden springen. Ik dacht 'daar gaat de Panda'. Godzijdank is dat niet gebeurd en ik zag bij andere auto's geen deuken. Na 5 minuten was het minder en zijn we langzaam doorgereden en later op de parkeerplaats maar even gaan kijken, toen zag ik niks. Bij thuiskomst, en een droge auto, zag ik helaas wel wat kleine pitjes/deukjes in het voorste deel van het panoramadak (tussen mijn voorruit en het glazen dak zelf). Je moet goed kijken om het te zien, een leek valt het waarschijnlijk niet eens op, maar ik vind het wel zonde! Al ben ik wel allang blij dat het niet erger is. Zal nog eens later proberen of het op een foto te zien is. Maargoed, niks aan te doen en wij zijn veilig thuis gekomen.

Dan nog even wat cijfertjes:
Huidige km-stand: 107.660
Gereden kilometers: 2.230
Liters verbruikt: 127
Verbruik: 1 : 17,5 (y) (normaal 1:16 ongeveer)
Gem. prijs benzine: €1,23

Panda voor het huisje
i70gia.jpg

Prachtige plaatjes in de vroege morgen met opkomende zon op de bergtoppen en mist in het dal
rhqqfl.jpg

Dat zijn prijzen!
2iawtwx.jpg

Leuke rit!! Ik hou van autovakanties :D

Zonde van de hagelschade! Altijd een angst van mij als er weer eens noodweer verwacht wordt.

Gave Panda heb je! Mooie uitvoering en kleur ook. Leuk om het hele relaas eens te lezen en te kijken wat anderen voor ervaringen hebben met deze dreumes.
Die van ons is geen Emotion maar een metallic oranje Young uit 2008. Wél met lichtmetaal, panoramadak en deels alcantara bekleding maar geen mistlampen, climate control en verschuifbare achterbank. Op de waanzinnige acceleratie na (NOT!) zijn we meer dan tevreden over het comfort (stil!), rijeigenschappen, uiterlijk en gebruiks- en onderhoudskosten. En wat gaat er een partij zooi in dat kleine bakkie, geweldig.
Jouw angst voor het panoramadak in een dikke hagelbui deel ik met je. Toch schijnt dit dak wel wat te kunnen hebben gelukkig.
En ja, De Ardennen en zo (maar sommige "molshopen" ook) zijn wel een beproeving voor de 60 pk die het Fireblokje ophoest. Op toeren houden is het devies en dan gaat het wel. Ondanks de (weinige) tekortkomingen zouden we er best weer eentje willen hebben. We kijken al voorzichtig naar een Twinair turbo...

Heerlijke Panda, Jammer van de hagelschade al is het minimaal.
Mooie foto van die mist en bergen, krijg gelijk zin om ook die kant op te gaan!.

Mooi alleen jammer van de hagel. Maar ja doe je niks aan helaas.

@Frederiksen, een advies, neem geen twin-air. Dat is echt niet de meest prettige combinatie.

Nico GTR zei:
@Frederiksen, een advies, neem geen twin-air. Dat is echt niet de meest prettige combinatie.
Dank je voor je advies Nico GTR. Echter, ik ben nogal een beetje eigenwijs... Heb zowel de 60pk als de 85 pk Twinair gereden (meerdere malen) en ik moet zeggen dat ze me wel bevallen. Het is wél een motortje met twee gezichten. Je kunt er als een "geheelonthouder" mee rijden maar ook als een "tempelier"! Afgelopen zondag had ik de beschikking over een gechipte Punto Twinair Racing (124 pk) en dat ging als de spreekwoordelijke brandweer. Ik denk dat een Panda Twinair goed te tunen is en dan heb je een geweldig leuk autootje.

Frederiksen zei:
Nico GTR zei:
Dank je voor je advies Nico GTR. Echter, ik ben nogal een beetje eigenwijs... Heb zowel de 60pk als de 85 pk Twinair gereden (meerdere malen) en ik moet zeggen dat ze me wel bevallen. Het is wél een motortje met twee gezichten. Je kunt er als een "geheelonthouder" mee rijden maar ook als een "tempelier"! Afgelopen zondag had ik de beschikking over een gechipte Punto Twinair Racing (124 pk) en dat ging als de spreekwoordelijke brandweer. Ik denk dat een Panda Twinair goed te tunen is en dan heb je een geweldig leuk autootje.

Ja dat zeker, maar goed. Eigenwijs zijn kan ik ook waarderen. En zolang iemand blij is met zijn auto. Wie ben ik dan om te oordelen over hoe hij die vind. Toch? ;)
Ben opzich wel benieuwd naar een 124 pk sterke 2 cilinder. :p Klinkt wel als een leuk autootje inderdaad.

Nico GTR zei:
Ja dat zeker, maar goed. Eigenwijs zijn kan ik ook waarderen. En zolang iemand blij is met zijn auto. Wie ben ik dan om te oordelen over hoe hij die vind. Toch? ;)
Ik ben het helemaal met je eens :)

@Frederiksen
Thnx! (y) Oranje vind ik ook altijd wel een leuke kleur op een Panda. Lichtmetaal vind ik, ongeacht de kleur, wel een must. Anders wordt het al snel een bejaardenauto. Deels alcantara bekleding??:eek: Ik wist niet eens dat dit op een Panda leverbaar was, of heb je dat later laten doen? Heb je toevallig een foto van je ex- en interieur? Ben benieuwd!
Het vermogen staat mij ook het meest tegen, je moet echt geen haast hebben. Op de snelweg komen wij niet boven de 120, want dan gaat die brommen en wordt ie lawaaierig. Op lange afstanden schiet het comfort wel tekort in mijn ogen, maar voor binnen NL is het prima. Het rijdt, zeker binnen de bebouwde kom, gewoon goed. Zelf ik al best wat kosten gehad, maar dat kan toeval zijn. Verder ben ik net als jou ook tevreden :) De nieuwe Panda is ook zeker een leuk ding! Zelf niet bekend met de Twinair motoren, maar ze zijn nog aardig aan de prijs het nieuwe model dacht ik? De tweede generatie heb je keuze te over voor weinig geld, of is dat geen optie meer?

@Bofkont
Ja, een 'normaal' persoon zal het wellicht niet eens zien. Maar ik weet dat het er zit en dat is al nadelig zat. Ik weet dat ik geen dure BMW heb, maar ben wel zuinig op mijn auto. Maar het feit dat ik blij ben dat het hierbij gebleven is zegt dan waarschijnlijk al genoeg. Ik had nog wat mistfoto's gemaakt maar deze vond ik de mooiste. Schitterend inderdaad! We reden richting Munchen nog langs de Chiemsee, welke volledig bedekt was met de mist gekleurd door de opkomende zon. Helaas stond de parkeerplaats helemaal vol met mensen die een plaatje wilde schieten, wat een fabelachtig uitzicht was dat!

Zuinig zijn op een auto heeft niets van doen met de prijs van een auto, ik was vroeger net zo zuinig op mijn goedkope Daihatsu charade koekblik :)

Vanmorgen hebben de Panda van Frederiksen nog lekker gewaxt, ontzettend mooi kleurt dat oranje, dat velours interieur van hem is origineel.
Lakwerk van de panda is zo ontzettend netjes en mooi nog (y)

Ik blijf de Panda 2 een heel leuk model vinden. Mooi dat 'ie zich ook goed heeft gehouden tijdens de vakantie, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht!(y)

Men vraagt en wij draaien...
Sorry alvast voor je topic-vervuiling. Als je vindt dat het niet passend is dan verwijder ik de post weer, geen probleem.

FULoz8h.jpg

2jPFyGe.jpg

Enneh Bofkont, wèl een recente foto plaatsen hè en geen ouwe meuk :D

RGUGsV1.jpg

Op de snelweg rijden we meestal rond de 110 km/u. Dan is 'ie stil genoeg en nog best zuinig met een verbruik van rond de 1:18. Ach, en we hebben toch nooit haast, dan leef je langer ;)
Over comfort (voor zo'n kleine auto) hebben we niet te klagen. Toen we 'm kochten heb ik er gelijk 4 nieuwe Michelin's om laten leggen en dat scheelde al een hoop herrie in vergelijking met de Conti's die er op zaten.
Tja, kosten... autorijden kost geld, net als alles eigenlijk. In principe hebben we "nooit" wat stuk buiten het normale onderhoud om. Draagarmen en stabilisator-eindstukjes zijn wel een pijnpuntje daar de draagarmen vrij snel kunnen slijten. Zeker wanneer je "als een wilde" over verkeersdrempels stuitert! Daar kunnen ze niet zo goed tegen en ben je zomaar een dikke 135 euro armer per draagarm. Dat gezegd hebbende is dit jaar de linker draagarm vervangen (vorig jaar de rechter al), evenals beide schokbrekers vóór (dat is wel wat uitzonderlijk trouwens) en de schijven plus blokken. Gezien mijn rijstijl (mijn vrouw rijdt een stuk rustiger) mag dat ook na een goede 108.000 km. vind ik. Buiten dat is het gewoon een super betrouwbaar beertje en doet 'ie gewoon wat 'ie moet doen: rijden zonder al teveel kosten. Alleen brommer rijden is goedkoper :D
Ik hoop dat je net zoveel lol met en van de Panda hebt als wij.

Heb vanmorgen geen foto gemaakt, vandaar even die van vorig jaar gebruikt :)
Maar wat een plaatje , staat er zo ontzettend netjes bij die wagen van je.

Je Panda is absoluut geen topic vervuiling, integendeel, wat een plaatje zeg! Oogt als nieuw en zo te zien zijn je velgen onbeschadigd (hier wel, zonde). Tof die bekleding zeg, is dat alleen in de Young uitvoering geleverd? Of zijn dit dezelfde stoelen als in de 100HP? Oogt een stuk beter dan mijn blauwe bekleding.

Ik heb er Vredesteins onder liggen, die kunnen nog wel even door, maar zal de Michelin's onthouden. Volgens mij hebben we dezelfde km-stand! Hier is ie net over de 108 gegaan geloof ik afgelopen weekend. Komen ongeveer uit op 1.000km per maand. Dat ie betrouwbaar is kan ik alleen maar beamen, we zijn er niet voor niks al 2x mee op vakantie geweest! Geeft geen kik, doet zijn ding altijd.

Draagarmen is hier nog niet aan de orde geweest, of ze zijn voor aanschaf (bij 90k) al eens vervangen geweest. Je vebruik is ook beter dan hier, 1:16,5. Maar verder niet klagen, goedkoper kan haast niet inderdaad!

Dank je wel voor je compliment! Ben zelf ook niet ontevreden hoor, mede dankzij de hulp van Bofkont moet ik er bij zeggen.

Voor zover ik weet werd deze bekleding inderdaad alleen in de Young geleverd. Deze uitvoering is onder meer herkenbaar aan een zwart, rond logo aangebracht op de achterdeuren ter hoogte van het kleine achterraampje. Deze dus:
royuS40.jpg

Bij mijn weten is deze uitvoering maar kort te krijgen geweest. In o.a. Engeland heette deze uitvoering "Blackstar" en was onder meer leverbaar voor de Fiat Idea. In Nederland dus de Panda. En nee, het zijn helaas niet de stoelen uit de 100HP. Voor zover ik weet is de enige andere Panda waar de sportstoelen in zijn geleverd de "Presto" uitvoering, waarvan er maar 150 zijn gemaakt voor NL. Een bijzonderheid dus.

Mijn ervaringen met de Michelin's zijn altijd positief. Ze zijn erg stil in vergelijking met andere merken, hebben een erg goede en rustige wegligging en zijn ook nog redelijk "brandstofvriendelijk". En nee, ik heb geen aandelen in Michelin :) , slechts mijn ervaring door de jaren heen.

Leuk, gelijke km-stand. Maar zo te lezen rijd je meer dan ik. Ik kan gelukkig vaak op de fiets naar mijn werk en dan staat 'ie dus stil. Tenzij mijn eega op pad is... :) zij maakt haast meer km dan ik. En wat het verbruik betreft: rechtervoet een beetje liften? :D Die van ons rijdt eigenlijk altijd rond de 1:18 - 1:20 maar dan gebruiken we 'm niet als rallywagen, gewoon rustig warm rijden en dan vlot opschakelen rond de 3000 - 3500 toeren. Maar dat kan verschillen per motor, dat weet ik niet. Fire- blokjes zijn wel gevoelig voor tijdig onderhoud, vinden ze fijn ;)

De Panda kruipt alweer richting de 110k...

Ik heb de beslissing genomen om de Panda weg te gaan doen. Privé is er het een ander gewijzigd waardoor ik nu geen moeite meer zal hebben afscheid te nemen van de auto. Sterker nog, liever vandaag dan morgen. Wil nu echt wat nieuws! Wat niks zegt over de Panda zelf want die doet zijn werk wel!

Qua opvolging ben ik er denk ik ook al wel uit. Waarschijnlijk wil ik gaan kijken voor een Fiat Bravo 1.4 Tjet Sport (de 150pk versie dus). Met het geld van de Panda (hoop 3k) wil ik zelf nog zo'n 3 a 4 bijleggen. Tot 7k zijn er namelijk al wel mooie Bravo's te vinden. De alcantara sportstoelen zijn wel een must, qua kleur wil ik rood, blauw, zwart of eventueel wit, en het liefst met getinte achterruiten (geeft hem toch wel een sportievere look). Ik vind het een prachtige wagen en qua uitrusting zit ie ook aardig vol. Veel waar voor je geld en ook nog vrij exclusief. Met 1250kg valt ie ook precies binnen mijn eisenpakket.

Als tweede optie zou het een Punto 1.4 Tjet kunnen worden (de 120pk versie). Ook al veel prachtige versies van voorbij zien komen tot 6 a 7k. Nadeel is dat je op straat wordt dood gegooid met Punto's. Al zal dat ook niet voor niks zijn... Omdat de kosten van een Bravo nagenoeg gelijk zijn aan die van de Punto heeft de Bravo mijn voorkeur. Meer auto voor hetzelfde geld.

Als derde optie zou een BMW E46 318i Compact of Sedan nog een mogelijkheid kunnen zijn. Blijft een van mijn favoriete BMW's. Iets zwaarder en duurder dan de beide Fiat's qua vaste lasten dus daardoor op plek drie. Qua aanschaf kunnen ze echter wel wat goedkoper zijn...lastig. Voor de Compact geldt dat een M-pakket een must is anders vind ik er niet veel aan.

Ik heb niet veel haast met wat nieuws, maar ga nu wel serieus rondkijken. Eerst de Panda eens zien te verkopen en ondertussen een schaduwlijstje van opvolgers maken zodat ik daarna snel kan handelen. Maar ik hoef niet persé dezelfde dag een nieuwe auto voor de deur te hebben staan, dus als het niet anders kan wacht ik even tot ik kan kopen wat ik wil.

Ik zou voor een mooie jong gebruikte Punto of Bravo gaan! Dat is echt veel leuker dan zo'n saaie Duitser. Een interieur van Fiat bijvoorbeeld "leeft" veel meer, heeft sfeer dat kunnen de Italianen wel. Een E46 is van binnen maar een saaie kille bedoeling.

Zou zelf voor een sportieve Punto 3-deurs gaan. Je ziet ze wel veel, maar ik vind dat nog erg strakke auto. En meer aanbod..

@Enzo
Ben het wel met je eens dat het Fiat interieur meer leeft dan een E46 interieur. Bij de E46 zouden sportstoelen en wellicht een kleurtje in de bekleding en/of dashboard wel nodig zijn. En interieur vind ik ook zeker belangrijk, je moet er tenslotte zelf naar kijken. Daardoor zijn er ook wel wat auto's afgevallen.

@Nico
Thnx. Eventueel is een Clio 3 1.6GT ook nog een optie als dat lukt binnen budget. Hoe staan die bekend bij jou als Renault kenner?

@Springbok
Meer aanbod inderdaad dus meer kans op een jongere auto en auto naar wens en smaak....

@Boppie
Niet positief helaas maar wel mijn eigen keuze. Een Fiat Panda past niet echt bij een singlestatus van een twintiger :D

Qua kwaliteit goed. Het is Renault zijn K4M 1.6 dus gegarandeerd voor een lang leven zelfs op gas.

Drinkt wel een slokje. En ik hoop dat het leer op het stuurwiel niet van dezelfde kwaliteit is als bij de RS want dan moet je wellicht nog iets incalculeren qua herbekleding van het stuurwiel.
Navigatie heeft nog steeds updates ook via TomTom graphics beginnen er wat ouder uit te zien. Maar dat geld voor elke ingebouwde navigatie.

En ik vind zelfs een RS nog comfortabel met cup chassis. Dus dat zal deze ook wel zijn. ;) Wel in t blauw zoeken. :p

Poeh dat is een lange tijd geleden....
In de tussentijd wel regelmatig meegelezen op het forum maar weinig gepost. Ook niet in dit topic, mede door het feit dat ik een aantal maanden autoloos ben geweest en er dus weinig te melden was. Autoloos inderdaad: de Panda is in juni particulier verkocht. Met de Apk begin dit jaar kwamen er weer aardig wat kosten bij kijken waardoor ik er echt klaar mee was. Voor een prima prijsje van de hand kunnen doen. Dat kleine wagentje heeft toch aardig wat centen gekost in twee jaar tijd. Kostentechnisch was het best een miskoop dus.

Sinds oktober kon ik weer gebruik maken van de Renault Twingo van mijn vriendin, een 1.2 16v uit 2010. Deze hebben we inmiddels te koop gezet, mede omdat dit voor mij niet echt de gewenste vervanging was van de Panda uiteraard. Maar de Twingo is een prima karretje wat best volwassen rijdt. Ondanks groot onderhoud laten uitvoeren waardoor die helemaal verkoop klaar is gemaakt. Hopelijk gebeurt dat snel, want vandaag heb ik al een nieuwe auto gekocht! Het wordt wederom een Italiaan en wederom een Fiat, namelijk een....

Bravo! Een 1.4 turbo (120 pk T-Jet) Edizione Sport uit 2009. De Bravo staat al lange tijd op mijn lijstje omdat ik het simpelweg een prachtige auto vind. Ook in mijn huidige zoektocht stond de Bravo weer bovenaan, samen met een MiTo en 1-serie. Ik wilde een mix tussen sportief en comfortabel en dat denk ik in de Bravo zeker te vinden. Het is een zwarte versie met sport exterieur en interieur. Naar mijn mening oogt ie chique en sportief, maar oordeel vooral zelf:

2i6jbsm.jpg

c7ujn.jpg

103ylbm.jpg

De auto heeft zo zijn gebruikerssporen maar ziet er gewoon netjes uit, zeker van binnen. Wij worden de 3e eigenaar en met nog maar 92.000km op de teller kan die nog wel even mee. Ook de verkopende partij, Sam van Dalen 'Italië in de polder', is erg goed bevallen. Prachtige zaak met een fantastisch aanbod van voornamelijk Italiaanse schoonheden. Complimenten aan de passie en eerlijkheid waarmee zij het werk uitvoeren. Dit gaf mij voldoende vertrouwen om de Bravo van hun over te nemen. De proefrit beviel goed en het weggedrag spreekt me zeker aan. De motor is pittig genoeg om lekker sportief mee te kunnen rijden, maar mede door de 6-bak kun je ook rustig comfortabel cruisen. De voorkeur ging uit naar de 150pk versie maar ik moet zeggen dat de 120 al gretig genoeg voelen. De T-Jets leveren sowieso al wat pk's meer dan opgegeven. De sportstoelen zitten ook fijn en alles voelt solide aan, geen piepje of kraakje te horen. Ik moest snel beslissen omdat er veel andere kapers op de kust waren... het aanbod van (mooie) Bravo's is nu eenmaal niet zo groot.

De komende 1 a 2 weken wordt de Bravo nog grondig aangepakt met groot onderhoud, waardoor ik hem straks zonder zorgen mee kan nemen. Dat wordt de dagen aftellen dus want ik ben erg enthousiast! :LOL:

Jammer dat de Panda minder beviel op het einde, maar deze vervanging droogt m’n tranen meteen. Moet wel zeggen dat ik zwart echt de minste kleur vind voor dit model, maar dat model vind ik echt bloedmooi. Misschien wel de mooiste auto in dit segment van deze eeuw en oogt nog steeds hartstikke goed. Ik kan geen hoek bedenken die ik niet mooi vind van de Bravo.
Heel veel plezier ermee dus en veilige kilometers gewenst.

Thnx Rob!

Het rood en blauw staat de Bravo ook goed, zo niet beter. Die kleuren maken hem weer wat sportiever. Zwart oogt weer wat stoerder en chiquer in mijn ogen. Maar zoals gezegd is er niet echt veel aanbod dus er valt weinig te kiezen. Dit was gewoon een goede deal waarbij snel gehandeld moest worden en het zwart bevalt mij zeker!

Ook ik vind de Bravo een van de mooiste auto's in dit segment samen met de Giulietta. Jammer dat er nooit een echte opvolger is gekomen. Wat dat betreft wint de liefde voor mooi Italiaans design het nog steeds van bijvoorbeeld de Duitse concurrenten.

Ja dat is zeker jammer, hoewel dat met de huidige designtaal wellicht minder te betreuren is. Persoonlijk vind ik de Giulietta niet veel meer dan gewoon mooi. Door die verstopte deurhendels is de achterkant visueel topzwaar en en profil wat uit balans. De Bravo oogt dan veel eleganter en beter geproportioneerd. Ook dankzij dat prachtige neusje. Delta vind ik overigens ook bloedmooi, maar daar moet je wel echt van houden.
Ik ben trouwens benieuwd hoe dat dashboard je gaat bevallen. Ik vind het wat inspiratieloos ogen, maar ik hoor enkel goede verhalen over. Jouw ervaringen zijn dus van harte welkom!

Gefeliciteerd!
Originele keuze. Mooi interieur en wielen ook! Toch wel een stapje omhoog tov de Twingo.

Ik heb een bijna dezelfde Bravo gehad, maar dan met 150PK (na software wijziging 180pk) en in de sport plus uitvoering met 18 inch wielen. Dit is echt een onwijs fijne wagen. Ik ben voor zakelijk vervoer op zoek naar een Mito, maar nu ik de Bravo zo weer zie zou dat ook maar ineens weer een kanshebber kunnen zijn. De auto is stil, perfect afgewerkt, ruim en zeer betrouwbaar.
Het enige dat tegenviel is het stuurgevoel. Het lijkt wel of het stuur met een elastiek zit verbonden met de voorwielen. Maar dat is dan ook gelijk het enige wat ik te zeiken heb. (y)

Gefeliciteerd! De Bravo blijft toch een van mijn favoriete Fiats. Vind hem bijvoorbeeld mooier dan een Guilietta en zeker de achterkant ziet er nog altijd heel fris uit.

Prachtige auto en een juweel van een motor (ik had dit blok in mijn Grande Punto). Veel plezierige kilometers ermee!

Dank allemaal voor de positieve reacties! Het valt me ook wel op dat ik nog niemand heb horen zeggen dat ie lelijk is (of proberen ze aardig te zijno_O). Immer positieve reacties. Niet dat ik het daarvoor doe, maar toch leuk!

Gisteren de Bravo opgehaald in Opmeer. Vrijdagavond kreeg ik een belletje dat het afgesproken onderhoud klaar was. Grote beurt, nieuwe distributieriem, twee nieuwe banden en verse Apk. Helemaal opgefrist dus! Gelukkig had ik zaterdag nog geen plannen dus hup naar Noord-Holland met vaders. De Bravo stond netjes binnen in de garage te wachten. Ook nu weer erg vriendelijk en enthousiast ontvangen. Wie weet ga ik mijn onderhoud wel hier laten uitvoeren, eerlijke vakmensen met hart voor Italiaanse auto's.

Na de tank volgegooid te hebben rustig afgehaald richting het Zuiden. Nog even langs wat familie gereden om de auto te showen. Trots op de Bravo, dat merk ik ook als ik onderweg ben. In totaal, met vandaag erbij, de eerste 260km afgelegd. Heel goed bevallen. Zodra de motor warm is voelt ie gretig aan en is er altijd voldoende koppel om harder te gaan. Maar ook de 6e versnelling is erg fijn om op CC in een rustige en stille auto te cruisen. De sportstoelen zijn hard maar niet té, ik vind het wel prettig. De auto ligt als geheel stevig op de weg, al zal dat ook aan de nieuwe banden (Vredestein) liggen. Nu was het weer er gisteren en vandaag niet naar om de grenzen op te zoeken van de auto, dus rustig aan gedaan. Dat komt wel. Eerst even op het gemakje de auto leren kennen.

Ook wel een minpunt ontdekt, de CC: werkt gewoon niet prettig met een hendel buiten handbereik (als je handen normaal op het stuurt hebt). Dus handen van het stuur, aanzetten en daarna nog je snelheid vastzetten. Ook het uitzetten gaat via de hendel. Omslachtig. Verder is het zicht naar achter niet optimaal, je hebt ook een aardige dode hoek aan beide kanten. De grote zijspiegels compenseren dit wel weer deels.

Zodra het weer het toe laat zal ik de auto eens goed wassen en foto's maken. Had met dit weer weinig zin. Wordt vervolgd...

Mooi dat ie al goed bevalt! De aflevering klinkt ook wel goed. Mooi dat ze daar zoveel aandacht aan besteden.

Barri zei:
Mooi dat ie al goed bevalt! De aflevering klinkt ook wel goed. Mooi dat ze daar zoveel aandacht aan besteden.

Voordeel van een afleverpakket. Kost wel wat uiteraard maar daar kan ik het zelf niet voor laten doen allemaal.

Terug
Bovenaan