Bhuddymahn - BMW 320e Touring G21 LCI 2022

Bhuddymahn

Wegverkenner
Zoals de meesten van jullie wel hebben gelezen in het topic van de Jetta is de Jetta dus verkocht en is er een mooie Renault Mégane Cabrio voor in de plaats gekomen! Even eerst een eerbetoon vol trots:

8x69gi.jpg

Iets meer over de Mégane: groen-blauwige kleur, 170000 km op de teller, APK tot juni , Renault dealer onderhouden, bij 140000 grote beurt gehad en is de distributieriem vervangen. Vorig jaar schijven + blokken vervangen. Autootje voor 700 euro gekocht bij een autopoetsbedrijf in Amsterdam Oud-Zuid. Foto's van de advertentie:

2hygeva.jpg

zo9q89.jpg

2jd1e35.jpg

2ez4jmf.jpg

29gnybb.jpg

igi25s.jpg

En 'savonds thuis voor de deur:

xap5wg.jpg

s4a0pl.jpg

De kap is nog ontzettend goed en niet lek! Verder weinig schade, behalve dat de blanke lak op het kofferdeksel mist en de rubbers links en rechts onder de zijruiten. Die heb ik inmiddels al opnieuw besteld en komen er zsm op! Verder moet de Mégane nieuwe banden hebben, vooraan sowieso, die zijn ook al besteld. Volgende maand komen er nieuwe homokineethoezen op. Ik hoor ze heel heel zachtjes en af en toe in een bocht naar links, dus die zijn nog wel te redden met een nieuwe hoes en vet (was bij de Jetta ook).

De Mégane is verder voorzien van CV, elektrische ramen voor + achter, stuurbekrachtiging, airbag en een GT-alarm dat ook werkt met de kap open! Werkt perfect. Ook op de startonderbreker aangesloten, dus alarm er niet af = niet starten.

Vandaag eigenlijk een goede rit gemaakt door het Westland, grotendeels met de kap open. Echt heeeeeeerlijk! Kacheltje aan, windscherm geplaatst (zat erbij!) en gaan met die banaan. Was even uitzoeken hoe 'ie open en dicht moet, maar nu kan ik het in 10 seconden :) Auto rijdt echt heerlijk, de motor is fantastisch in vergelijking met de Jetta of mijn vaders Corolla. Snel, soepel, en ik heb het idee ook erg zuinig! Heb gisteren 25 euro getankt in een compleet lege tank, en na een rit Amsterdam - Delft, Delft - Den Haag (retour) en Den Haag - Hoek van Holland (retour) is 'ie nog steeds op een kwart. Bravo :) Vanmiddag ook nog even de radio ingebouwd, die doet het prima en het geluid valt me alleszins mee. De actieve subwoofer wordt verkocht ;-)

Foto's nog niet gemaakt vandaag (weinig tijd), maar hopelijk morgen!! Hou jullie op de hoogte.

Laatst bewerkt:
Leuke auto, je moet voor 700 euro natuurlijk mazzel hebben maar als ie al zo lang rijdt kan het nooit echt slecht zijn. Qua onderhoud (distributie etc) kan hij er een hele tijd tegen. Veel plezier er mee.

Leuke cabrio zeg. En dat voor 700 euro, koopje zeg. Hopelijk heb je een beetje geluk qua betrouwbaarheid, de 1e stap is daar al voor gezet: je hebt geen 2.0 IDE gekocht ;)

Over die actieve subwoofer: kun je mij daar eens per PB wat info over sturen en een richtprijs?

Wauw, voor zo weinig zo'n goed-uitziende auto hebben! Niet alleen omdat het model mooi is (best geslaagde Megane in mijn ogen) maar ook omdat 'ie er netjes bijstaat. Uiteraard kan een poetsbedrijf veel verbloemen, maar toch. Wel een stuk minder karakter dan zo'n Jetta, maar je rijdt mooi wel open!

Heel veel geluk ermee!

Als je hier 2 jaar mee kunt rijden zou dat bijna gratis zijn qua afschrijving. Mooie bak!

Leuke cabriolet! Ik hoop dat ie zich goed houdt, twee goede bekenden hebben namelijk nogal veel problemen gehad met dit model.

Met de cabrio of de andere varianten? De Cabrio wordt namelijk door Karmann gemaakt, schijnt een stuk betrouwbaarder te zijn...

Met gewone hatchbacks, ik hoop gewoon dat je het met deze Megane net zo treft als met de Jetta! Op naar de zomer!

Ook al vond ik de Jetta meer een karakterbak, de Megane mag er ook zeker wezen!

Mooie auto, goede kleur en natuurlijk het open dak, goede redenen om van auto te wisselen. Veel plezier ermee!

neeeee! niet een megane cabrio! :eek:

grapjuh!

veel veilige kilometers gewenst! en natuurlijk die frisse wind door je haren als het kapje open is :)

Leuke auto! Puntje is wel dat de homokineten bij zo'n Mégane niet los vervangen kunnen worden en er dus altijd een hele nieuwe / andere aandrijfas op moet. Mijn moeder rijdt een 1.4e uit 1997 waarbij dat ook nodig was, die tikte ook licht alleen bleken ze toen al ver heen, kostbare ingreep.

Verder hebben deze Méganes heel vaak een resonerend hitteschild bij de katalysator, de bevestigingspunten zijn dan doorgerot. Worden er vaak afgehaald, zou zomaar kunnen dat het bij die van jou ook al verdwenen is. Ook kennen ze typische Franse autokwaaltjes zoals massaproblemen bij de achterlichten, maar dat is allemaal betrekkelijk simpel op te lossen. Ik moet zeggen dat ik vaak met plezier in de Mégane van mijn moeder rijd, het is een fijne auto.

Overigens heb ik vaak getankt daar naast dat poetsbedrijf, toen ik nog in Amsterdam woonde. Zag er maar af en toe mensen bezig, het is best een kleine ruimte maar ziet er op zich wel netjes uit.

Inderdaad, los homokineet is niet te vervangen, aandrijfas is 140 nieuw per stuk en 40 euro 2ehands. Maar eerst proberen met alleen de hoezen, zo ging dat in de Jetta ook goed :)

Tankstation daar is inderdaad prima, lekker goedkoop en vrijwel in het centrum. Mensen van het poetsbedrijf kwamen heel correct op me over en de eigenaar was echt heel erg vriendelijk.

700 euro is echt een koopje, net ff op marktplaats gekeken maar daar vind je ze niet voor dat geld en zeker niet met z'on goede kap.

Als je de hoezen van de homokineten toch vervangt kun je dan niet beter alles vervangen? De boel ligt dan toch al los.

Ja ik lees nu net dat voor de hoezen van een Mégane ook de hele as los moet (bij de Jetta was dit niet het geval), dus ik vrees dat ik dan toch aan vervangende aandrijfassen moet :) Maar goed, dat komt volgende maand...

Thanks!

Kan 2 gebruikte goede aandrijfassen krijgen voor 90 euro. Volgens mij is het plaatsen er van niet heel veel werk, maar heeft iemand misschien een indicatie van hoeveel uur ze er mee bezig zullen zijn?

Nette Mégane:)

Je hoeft niet meteen heel de as te vervangen omdat de homokineten en daardoor de hoesjes niet loskunnen.
Je kan ook niet originele hoesjes pakken en met een spreider dat hoesje oprekken en er omheen doen, zo'n ding hebben alleen de meeste mensen niet thuis.

bg1102.gif

Ik zou zeggen, als de hele boel dan toch los moet lekker twee goede assen erop. De bakolie moet er namelijk ook uit, deel van de wielophanging los enzovoorts. Best een klusje, ik zou rekenen op een uurtje of 4-6 voor een professionele monteur. Sommige monteurs zijn zo gek de oude bakolie er weer in te mikken, hamer erop dat er nieuwe in komt, zal soepeler schakelen. Ook keerringen van de bak laten controleren.

Oja, laat wel het vet in die gebruikte assen vervangen, en ook nieuwe hoezen erop. Als ze daar in die regionen toch bezig zijn, laat dan ook je stuur(kogel)hoezen, wiellagers etc. goed controleren, dat zijn ook vaak aandachtspunten bij een auto op deze leeftijd.

Van 2e hands assen weet je ook niet of ze goed zijn..

Bakolie hoeft er niet altijd uit, wat in dit geval volgens mij ook het geval is, er komt wel een klein beetje mee, maar je bak loopt niet helemaal leeg, kwestie van een beetje bijvullen en geen probleem:)

Haha ik hoop het niet. Zal misschien wel eigenwijs zijn maar puur kostentechnisch gezien op de korte termijn ga ik toch voor 2ehands assen... Neem het risico dan maar voor lief. Die optie van universele hoesjes met een spreider lijkt me ook wel een goede. Ga even kijken wat dat allemaal moet kosten :)

In ieder geval zijn de banden dus besteld, heb ik de roest bij de deuren behandeld met novorox en komt daar nog even een laklaagje overheen en dan de bestelde rubbers.

Overigens heb ik wel een ander probleem ontdekt: m'n mistlampen doen het niet... Eerst de zekeringen gechecked, die van de voormistlichten waren kapot, maar toen kwam ik erachter dat de stuurhendel speling heeft waardoor die het soms wel/niet doen. Die van achter doet 't helemaal niet (ook het niet lampje op het dashboard), dus daar moet ik achteraan... Het zal allemaal niet veel kosten maar moet wel opgelost worden. Ach ja, aan de Jetta heb ik nog veel meer versleuteld denk ik maar (afkloppen....)

xojyns.jpg

Gisteren en vandaag 500km gereden en het rijdt heerlijk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die luxe toch wel heel erg fijn vindt vergeleken met de Jetta. Ook een stuk minder windgevoelig op de snelweg. Kapje is erg goed geisoleerd dus weinig last van geluiden van buiten. Ook zijn de standaard (?) speakers toppie, komt een goede bas uit!

Ik vergeet de hele tijd dat het al 2012 is, maar bij deze: de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

En oja, om het bericht voor de 4e keer aan te passen: ik heb ook een mattensetje gekocht van de Action voor 7 euro, past perfect :)

Gefeliciteerd met je aankoop! De eerste generatie Megane is nog steeds de mooiste en de 1.6e is een heerlijke motor. Na de facelift werd het model een stuk minder, vooral de neus vind ik na de facelift echt verschrikkelijk. Maar gelukkig heb jij nog het mooie model!

Dankje! De 1.6 is inderdaad een heerlijke motor. Soepel, snel, stil en volgens mij dus best zuinig!

Overigens ondanks de verwoedde pogingen soepel weg te komen bij het stoplicht gaat het nog vaak mis. Snap niks van dat ubergevoelige gaspedaal; dacht dat Toyota al erg was met hun directe koppeling, maar met m'n Mégane gaat het al helemaal niet lekker. Ik gok dat ik al zo'n 5x ben afgeslagen in 2 dagen (en dat rijdt voor Easyway...) of iets te veel gas o_O

Mijn ex-Clio had dat ook, het gaspedaal lag heel diep waardoor alles verdeeld was over een hele kleine slag van het pedaal. Ik vond dat overigens in combinatie met de koppeling die laat aangreep zeer irritant.

Maare, leuke vooruitgang.. Voor 700 euro een prima aankoop dacht ik zo, veel plezier er mee!

inderdaad, da's goed verwoord, verdeeld over een hele kleine slag van het pedaal. Koppeling grijpt alleen niet laat aan, maar wel heel direct en abrupt.

Wij hebben een Megane Scenic gehad met de zelfde motor. Idd een lekker zuinig motor maar wel een korte slag van het koppelingspedaal die abrupt oppakt. Het leuke aan deze motor vond ik dat hij lekker rauw klinkt en dat hij als je 'm eens flink op z'n staart trapt bij hogere toerentallen een tweede leven lijkt te hebben. Zo had de Megane Scenic bij ons altijd wat moeite rond de 150km/h en bij 160km/h begon hij opeens weer harder op te trekken.

Auto heeft veel gereden de afgelopen dagen en zich echt bewezen als een fijne auto! Rij er met plezier in en in vol comfort.

Via onderdelenlijn krijg ik aandrijfassen links en rechts incl verzending voor 70 euro met 3 maanden garantie, dat valt dus wel mee. Bovendien heb ik een garage gevonden die de assen wil vervangen voor 50 euro. Ik schrok erg van die 4-6 uur die evertvanderpik aangaf, gelukkig is het een stuk korter. Alle garages geven aan er max 2 uur mee bezig te zijn.

De rubbers links + rechts zijn inmiddels gemonteerd en het ziet er nu een stuk beter uit. De roest komt er nog wel en beetje onderuit maar is dus inmiddels behandeld en met een lakstift aangestipt :) Binnenkort een fotoshoot als het wat beter weer is!!

En oja, na een paar tikken op het dashboard bij de verwarmingsknoppen doet die verlichting het ook weer ;-)

Knipperlicht hendel van deze modellen zijn niet de beste. Je zou even met contactspray tussen de ringen kunnen spuiten maar anders kan je hem beter zelf vervangen.

Hier staat er momenteel 1 te koop:
https://link.marktplaats.nl/515699548

Vervangen is eenvoudig, beschermkap onder het stuur wegnemen en 4 schroefjes losmaken. Het stuur hoeft er niet af. 30 minuten klusje.

De speakers zullen niet standaard zijn, het geluid is namelijk normaal ronduit slecht. Wellicht zijn er andere deurbakken gemonteerd waardoor je 16 cm speakers ipv de standaard 13 cm hebt. Dat scheelt een hoop.

Verlichting achter de verwarmingsknoppen is herkenbaar, eigenlijk moet je het stekkertje met lampje even inspuiten met contactspray om het definitief op te lossen. Hiervoor moet je de 3 knoppen eraf trekken (gebruik een tang met theedoek ertussen) en de achterliggende schroefjes verwijderen. 30 minuten klusje.

50 euro voor het vervangen van de steekassen is wel erg goedkoop. Laat aub wel gelijk de bakolie verversen, je kan er nu makkelijk bij.

Oh, en mocht je zelf een knipperlicht hendel vinden vergeet dan niet om te vragen of er ook een mistlamp vóór functie op zit. Niet iedere Megane heeft namelijk mistlampen aan de voorzijde.

Leuke auto! voor 700 euro heb je denk ik geen gekke koop gedaan.

Bij de megane coupe (1996) van mijn broertje zitten er standaard ook 16cm speakers in de deuren. De korte slag van het gaspedaal daar ben je met een paar dagen wel aan gewend.

Overigens kun je ook zelf hoezen om de oude assen zetten. De V-bakolie hoeft er dan ook niet uit. Je neemt dan de hals van en stevige frisdankfles (bv coca cola 1.5L ). deze vet je in, en doe je over de bolling heen. Dan moet je even laten merken dat je sterk ben, en de hoes over de colafles heen trekken. LET OP dat de hoes wel juist zit als je zoiets doet, en dus niet binnenstebuiten zit op de as. Vraag bij de automaterialenzaak naar een universele hoes, deze zijn iets minder stug. kosten: 15 euro

Verder, Leuke auto! de coupe (2.0 F-motor) van me broertje rijdt ook als een trein. Een heerlijke reisauto. Deze heeft hij 2 jaar terug gekocht voor 500€. Voor die prijs kocht hij een hoop ellende. Nadat er een andere motor in is gegaan rijdt het ding al zo'n 2 jaar en 40.000 km probleemloos.

Het is absoluut niet mijn auto, maar voor 700 is het wel een leuke gok natuurlijk... hopelijk trekt ie het tot na de zomer ;)

Maareuh, als ze net goed auto's poetsen als hun taalgebruik op hun spandoek:

11562482.jpg

reinEging????

:D

Niettemin veel plezier met je Megane en veel veilige en leuke kilometers gewenst!

Thanks!

Bedankt voor je nuttige post Toetsje, de dashboardverlichting doet 't weer dus voorlopig hou ik 't zo, maar als hij weer uitvalt zal ik ze insprayen.

Verder zal ik inderdaad ook gelijk de bakolie laten vervangen, de man van de garage heeft me de keuze gegeven de oude bakolie terug te gieten of nieuwe bakolie. En ik moet inderdaad een nieuwe stengel (overigens heeft die van Marktplaats die je hebt gepost ook geen mistlampen voor), maar het schijnt dat er vaker draadjes los liggen. Dan ga ik die eerst solderen natuurlijk :)

@Gerjan: inderdaad, die oplossing had ik ook al gehoord. Maar ik kan nu voor 120 gelijk de aandrijfassen vervangen, ik denk dat ik dat doe en de moeite bespaar van nieuwe hoezen :) Of ik doe inderdaad wel die universele hoezen, dan kan ik de aandrijfassen uitstellen.... Mooi dat die van je broertje 't weer goed doet!

Vanmiddag Delft-Amsterdam gedaan met het kapje open, echt heer-lijk!

Mooie bak voor die prijs man! Goed ook om te horen dat het een stuk beter rijdt dan de Jetta, dat wilde je immers.
Misch weer eens tijd voor een nieuwe shoot met de Rolla ergens in de lente??

De plek waar je hem hebt gekocht komt me bekend voor. Aan de rand van de doorgaande weg tussen de Amstelbrug en de RAI, vlak bij het politiebureau?

On-topic: lijkt me een uitstekende deal voor die centen. Als hij na een halfjaar zou instorten, heb je zes maanden goedkope lol gehad. Elke dag dat hij het langer volhoudt is pure winst. Voor hetzelfde geld snor je er nog vijf jaar vrolijk mee rond en lach je iedereen uit. Ik mag dit soort koopgedrag wel (heb er zelf ook een handje van). :D

Mijn R19 welke ik voor 20,- kocht ging 4 jaar mee, dus wellicht doet de Mégane dat ook wel :)

Jazeker, voor 550,- ging hij weer weg met 306.000km op de klok. (y)
Qua onderhoud in 4 jaar tijd hooguit 300 euro uitgegeven (setje winterbanden, remblokjes en donor 19 van 50,-)

Was stukken goedkoper rijden als de Clio die volgde en de huidige Mégane :)

fraai ding voor 700 e, hopelijk blijft hij iig tot en met de zomer heel, met een cabrio heb je iig altijd een hoop lol :T

Terug
Bovenaan