BeWo - Opel Corsa C 1.2 '03 - strakke ketting

BeWo

Startmotor
Na jaren zonder ben ik sinds kort eindelijk weer mobiel. Mijn laatste "Mijn Auto"-topic is inmiddels al zo lang geleden dat het niet meer terug te vinden bleek. Avonturen met een gammele VW Jetta (nooit goed gelopen), mijn opa's oude Volvo 850 (veel plezier mee gehad maar dúúr in gebruik) en als laatste een Seat Ibiza 6L die m'n zus uiteindelijk meenam (en er veel ellende mee had) liggen inmiddels ettelijke jaren terug.

In de tussentijd is er persoonlijk veel veranderd. Nieuwe vriendin met wie ik nog steeds samen ben, afgestudeerd, geen baan kunnen vinden, links en rechts geklust, eieren voor m'n geld gekozen en zo woon ik sinds ruim twee jaar woon in Zuid-Duitsland. Prachtige regio, de Alpen om de hoek, met het golvende Beierse land met vele meren erin ervoor, thuisbasis van meerdere automerken die sterk de nadruk op krachtige motoren brengen. Niet altijd even praktisch omdat in dit sneeuwrijke gebied BMW's en Mercedessen regelmatig in de problemen komen. Hun bestuurders althans, waarvan de "echte" Beieren beweren dat dat maar "Zuagroaste" zijn die hier eigenlijk niks te zoeken hebben.

Niettemin een paradijs voor de automobilist die plezier achter het stuur hoge prioriteit geeft. Waar in grote delen van Duitsland snelheidsbegrenzingen op grote schaal hun intrede gedaan hebben, is het op de meeste Beierse Autobahnen nog altijd vrij baan. Plezier ook op de bochtige weggetjes door bossen en langs meren, over bergpassen en naar de nabije skigebieden. Wellicht iets minder op de verstopte wegen van München, Augsburg en andere steden. Daarvoor is er ook cultureel een groot aanbod.

Een bijzonder rijke regio ook. De dichtheid aan BMW's is enorm hoog, ieder model gebouwd in de laatste 25 jaar is dagelijks op de Münchense straten te zien, inclusief 8-series. Modellen met een M-badge maken hun pretenties waar, vermomde 320d's zijn veel zeldzamer. De Gran Coupés zijn hier een hit gebleken, de X-tanks zijn natuurlijk ook overal, alleen de GTs lijken relatief weinig aftrek te vinden. Geen geld voor een i3? Met DriveNow, een huurservice van auto's die door de hele stad staan, kun je er zo mee op pad. Rijdt heel leuk moet ik zeggen. Het stereotype van de aggressieve BMW-rijder openbaart zich natuurlijk ook, maar is niet al te representatief. 1-series zijn in hun rol vergelijkbaar met Corsa's en Clio's in meer gewone steden. Uiteraard zijn ook de andere luxemerken sterk vertegenwoordigd, van een Ferrari of Maserati kijkt hier niemand op.

De keerzijde van de medaille is dat München en heel zuidelijk Beieren voor Otto Normalverbraucher heel erg duur wordt. Woonruimte is minstens zo duur als in Amsterdam, en dat tot ver in het achterland, waar de S-Bahn ook komt. Met het gemiddelde Duitse salaris van €2400 bruto per maand is de 1/3-regel (van woonkosten, lopende uitgaven en sparen dienen de eerste twee elk hoogstens een derde uit te maken), afhankelijk van de belastingklasse, nauwelijks of helemaal niet haalbaar.

Een vette BMW zat er met mijn ondergemiddelde salarisje dus niet in. Daarbij is het openbaar vervoer in de stad dusdanig goed dat je daar eigenlijk meestal geen auto nodig hebt. Voor mij een belangrijke reden om de centen liever in m'n zak te houden, het leven is al duur genoeg. Nu er zich echter opnieuw veranderingen voordeden, werd het voor mij interessant om weer een vierwieler aan te schaffen. En ach, als een 120i-in-dikke-uitvoering de Münchense Corsa is, wat let mij dan om een échte Corsa te vinden? Welnu....

Aanvankelijk had ik helemaal niet aan zo'n karretje gedacht. Ik zocht naar een kleinere auto, met niet al te veel te verwachten kosten, die zowel in de stad als daarbuiten een beetje leuk rijdt en waarmee ook een langere rit af en toe uit te houden valt. Dientengevolge ik had vooral gekeken naar Fiesta's en meerdere Grande Punto's. Leuke auto's, maar binnen mijn budget vaak in niet te beste staat, veel achterstallig onderhoud. Japannertjes waren te duur, hetzelfde gold voor VW's en in een herhaling van de Ibiza-geschiedenis had ik geen zin. Eigenlijk had ik graag de oude A160 CDI van de vader van m'n vriendin overgenomen, maar nu kreeg hij daarvoor maar liefst 5 mille slooppremie bij aanschaf van een nieuwe Leon, zo probeert de Duitse auto-industrie haar zonden af te kopen. Zo'n bedrag laat je natuurlijk niet liggen, maar erg jammer van de auto zelf.

Ik zat er een beetje mee in de knoop, totdat ik op een lange snelwegrit meerdere Corsa's voorbij zag komen. Hm, eens kijken wat zó'n ding doet op de markt. Niet veel later werd ik ineens eigenaar van deze Corsa C 1.2 16V uit 2003.

Deze Corsa begon z'n leventje in de buurt van Stuttgart en is daarna herhaardelijk meeverhuisd met het spreekwoordelijke oudere dametje die de eerste eigenaresse was. Via een jong stel dat meer ruimte nodig had kocht ik 'm voor een gangbare prijs met slechts 85.000 km op de klok. Altijd binnen gestaan, meneer!

Waar kan ik mee patsen, behalve een afstotend imago? 75 paardjes onder de kap (met héél lange vijfde versnelling), elektrische ramen voorin, een fabrieksradio met stuurbediening, zomerbanden op aluvelgjes en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Echte luxe joh, en meer heb ik niet nodig. Daarvoor tevens 4 winterbanden die dringend moeten worden vervangen, wat kleine krasjes aan buiten- en binnenkant en een tikje vanonder de motorkap. Distributieketting, dus dat is in zekere zin normaal, maar ik kwam er pas na aankoop achter dat Opel uitgerekend in 2003 slechte kettingspanners heeft ingebouwd. Hopen dus dat dat getik beperkt blijft.

Niet gedacht dat ik ooit Opel zou rijden, m'n vriendin is er nog niet over uit of ze nog wel met me gezien wil worden. Maar ik heb er tot nog toe lol mee!

Meer foto's volgen uiteraard!

Vriendin maar laten lopen dan?:) Zo'n Corsa C is geen flitsende auto, maar m.i. rij je er ook weer niet mee voor paal. Voordelige kilometers toegewenst!(y)

Ha, leuk om te lezen dit. Ben zelf maar 1X in München geweest. Ben er te kort geweest (twee nachtjes) om echt een goed oordeel over de stad te kunnen geven. Ik reed destijds nog in mijn eerste trouwe autootje, een Opel of Sloompel Astra 1.6 met 75 paardjes. :)
Weet dat ik nog om de stad in te komen mega lang in een of andere tunnel heb vastgestaan in de file. Ik werd echt helemaal gek want ik had al ruim 7 uur gereden (vriendin had op dat moment het rijbewijs nog niet) en ik wilde gewoon die auto UIT haha.

Interessant ook om te lezen dat de cost of living zo hoog is daar. Je vraagt je dan wel af, hoe krijgen al die andere Bmw rijders het dan wél voor elkaar? o_O

En joh, boeiend dat het een 'eenvoudige' auto is. Je zegt zelf al, je hebt niet persé keihard een auto nodig, dus dan is dit een heel mooi compromis tussen bescheiden kosten en toch beschikking hebben over een auto :)

omniradius zei:
Interessant ook om te lezen dat de cost of living zo hoog is daar. Je vraagt je dan wel af, hoe krijgen al die andere Bmw rijders het dan wél voor elkaar? o_O

Dát zou ik ook wel eens willen weten! :T Wat wel jammer is, is dat de middenklasse in de verdrukking komt. Gezinnen met kinderen moeten een fiks inkomen hebben, en dan zitten ze nog fysiek en financieel krap. Driekamerappartementje? €1.350 per maand + GWL o_O

75pk in de Corsa is goed te doen, relatief licht wagentje en de bakverhoudingen laten 'm best rap optrekken. Hij rijdt prima 40 in de 4 en 50 in de 5.... maar 130 moet ik in de 5, en dan wordt het toch wat lawaaiig. Diezelfde motor in een zwaardere Astra lijkt me toch wat onderbemeten! Ervaring met de ketting in die Astra overigens?

Ik woon sinds kort ook in München, maar rij in mijn LPG wagen nog met gele kentekens. Wat nogal masochistisch is ivm de draconische NL wegenbelasting, maar goed. Daarnaast verschillende keren door de politie staande gehouden voor een willekeurige drugscontrole, de agenten geven zelfs toe dat dit vanwege mijn gele kenteken is (soort racisme?) en niet vanwege rijgedrag oid. In Nederland heb ik dat met mijn bijna 17 jaar rijbewijs letterlijk nog nooit gehad. Hoe dan ook, ik vind de stad vanuit het perspectief van een automobilist een drama. Overal en altijd verstopt, de ring is net zo ruim opgezet als in Groningen ondanks de veeeel grotere bevolking. OV is wel ideaal, maar dan vooral als je van of naar het centrum wilt. Als je van zuid-west naar zuid-oost moet moet je geen haast hebben. En daarnaast die absurde woonkosten... Je merkt het: ik ben niet al te enthousiast.

München is echt een fantastische stad, al een flink aantal keer geweest. Maar de prijzen heb ik me ook meermaals over verbaasd, niet alleen woningen, maar ook uit eten gaan is echt significant duurder dan andere steden in Duitsland.

Leuk autootje trouwens, veel plezier ermee (y)!

RobG zei:
Verschillende keren door de politie staande gehouden voor een willekeurige drugscontrole, de agenten geven zelfs toe dat dit vanwege mijn gele kenteken is (soort racisme?) en niet vanwege rijgedrag oid. In Nederland heb ik dat met mijn bijna 17 jaar rijbewijs letterlijk nog nooit gehad.

In de ruim twee jaar die ik hier woon ben ik al vier keer op alcoholgebruik gecontroleerd, en dat terwijl ik zelden rijd. Áls ik wel rij was dat nog toe per DriveNow. In Nederland heb ik in ruim 10 jaar en veel km nog nooit hoeven blazen. Ook vragen ze na het zien van m'n rijbewijs altijd of ik drugs gebruikt heb. Daarbij ook al een paar keer bij nicht ordnungsgemäß fietsen toegeschreeuwd. Ben ik uit Keulen, Aken en Düsseldorf niet gewend, kennelijk vervelen politie-agenten zich hier.

Maar het achterland is niet alleen om te rijden ontzettend leuk, veel plezier! Vooral Walchensee, Mittenwald, het Fünfseenland (behalve Starnberg, daar kom je nergens aan de oever van het meer) en Berchtesgaden e.o. kan ik sterk aanraden!

Leuke openingspost, ik heb hem met plezier gelezen (y). München staat nog hoog op mijn lijstje van de steden die ik wil bezoeken. En volgens mij staat er, mits op de zomerwielen, nog een best leuk wagentje. Veel plezier ermee!

Dank! Heb de Corsa inmiddels een paar weekjes en het is een ontzettend leuk wagentje om mee onderweg te zijn. Misschien niet het precieze van een Fiesta, maar ook het niet hypergoedkope interieur, en dat telt voor mij ook - de stoelen zitten heerlijk, ook op langere ritten! Alleen de besturing is even wennen, precies wanneer je verder instuurt, maar rond het midden wat vaag. Eenmaal gewend stoort het niet.

Wel maakt het machientje een hoop tikkend lawaai. Distributieketting, dus dat is in zekere zin normaal. Toch ben ik even naar de garage geweest ermee, waar ze 'm even bekeken hebben. Konden niks ontdekken, dat getik zou normaal zijn. Nu loopt het getik ook volledig mee met het toerental, doet 'ie verder niks vreemds en hoor ik elke voorbijrijdende Corsa C nu ratelen, toch... Oordeel zelf of dit te lawaaiig is. Wat denken jullie, maak ik me druk om niks, of toch even wat nabijer bekijken? Dit was bij warme motor, de opname laat het luider klinken dan het is.

De auto is natuurlijk niet flitsend of bijzonder, maar door de erg leuke openingspost boeit dat helemaal niet! (y) Veel plezier in Duitsland en met de auto!

Corsa klinkt toch prima! T is geen nieuwe motor en dat hoor je, maar keurig! Ik zou dat omschrijven als snaarstrak. ;) Die van mij tikt harder....

Ook leuke openingspost, en op aluvelgjes vast een fantastisch leuke Corsa. (y) Veel plezier ervan.

Leuke Corsa!! En ik sluit me aan bij iedereen, leuke openingspost.

Ik hoor qua getik ook niets raars aan je Corsa, veel plezier ermee!

Dank voor de meningen! Ik concludeer dat hij van zichzelf gewoon wat lawaaiig is. Moet er maar mee leven.

Op kakelverse bandjes heb ik het afgelopen weekend de Corsa eens flink de sporen gegeven!

Op vrijdagmiddag had ik een sollicitatiegesprek in Düsseldorf. Goed 600 km verderop, een uitgelezen mogelijkheid om eens écht op pad te gaan, en de Corsa kwijtte die taak zonder moeite. Heel snel is 'ie natuurlijk niet, maar ik had niet het gevoel tekort te komen, ook inhaalacties waren geen enkel probleem. Op de meest linkse rijstrook had ik op de onbegrensde stukken Autobahn natuurlijk weinig te zoeken, maar zoals bekend is écht hard kunnen rijden hoe dan ook niet heel zeldzaam. Alleen in Beieren is echt gasgeven nog de norm, de rest van de route - ik ben via Stuttgart gereden, via Nürnberg is vrijwel exact even lang - is aanzienlijk rustiger.

Behalve het goed voldoende vermogen is ook de wegligging bij een kruissnelheid van 130 à 140 prettig stabiel. De stoelen zitten prima en vormen ook op lange ritten geen enkel probleem. Het enige dat me wél stoorde is de herrie die hij schopt. Waar de motor op lagere snelheden keurig rustig is, laat hij zich als gevolg van de lange 5 op snelwegtempo duidelijk horen. Weliswaar kun je ook dan zonder stemverheffing een gesprek voeren en hoeft de radio nauwelijks harder te worden gezet, het motorgeluid is behoorlijk aanwezig en ook de banden laten van zich horen. Hopelijk wordt dat laatste straks met zomerbanden wat minder. Het verbruik is met zo'n 6,3L/100km voor zo'n hoog toerental netjes, maar niks om over op te scheppen.

Desondanks een leuk ritje én een leuk weekend gehad, ik ben daarna in de buurt vrienden gaan opzoeken. En dat sollicitatiegesprek? Vond het zelf best goed gaan, maar je weet het nooit. Duimen!

https://flic.kr/p/JXhzsT

Nou. Naar aanleiding van Dennis' kommer met de ketting in zijn Corsa heb ik 'm toch nog eens laten nakijken, deze keer bij een officiële Opel-werkplaats. Hun oordeel: slappe ketting en spanners. Volgens hun door slechte olie, maar gezien de berichten over kettingproblemen denk ik niet dat het uitsluitend daaraan ligt. Kosten: €1.400. Daaraan ga ik bij hun niet beginnen.

Eens kijken wat dat bij andere werkplaatsen zou kosten.

En de Corsa heeft weer een strakke ketting! Uiteindelijk bij een onafhankelijke garage voor een redelijk bedrag laten maken.

Een opluchting enerzijds; het geratel van de ketting bij het starten en afzetten is weg! Was wel nodig, want de ketting was aardig uitgerekt. Had nog wel verder kunnen rjiden, maar niet al te lang.

Anderzijds loopt hij nog steeds niet erg lekker: de motor klinkt alsof er te weinig olie in zit, maar dat is zeker niet het geval. Ideeën? Hij draait op de voorgeschreven 5W30.

Terug
Bovenaan