D.E.N.N.I.S.: Opel Corsa 1.2-16V Rhytm

Gepost door D E N N I S 
De Matiz is vervangen door een Opel Corsa. De reden daarvoor is simpel. Op het dashboard van de Matiz was al een tijdje met tussenpozen een waarschuwingslampje bezig met aandacht trekken. Dit lampje (van het motormanagement gaf aan dat er een elektrisch of elektronisch probleem was onder de motorkap. Welk probleem dat precies was heb ik niet laten uitzoeken. Daarnaast voelde het 800cc 'sterke'torretje' ietwat verkouden. Het draaide gewoon niet lekker meer rond. Daarnaast waren er nog wat kleine dingetjes, waar ik me steeds meer aan begon te ergeren. Dus 2 weken geleden heb ik de knoop doorgehakt, mijn spaarvarken geslacht en een middag op Gaspedaal door gebracht.

Ik had geen echte voorkeur, alle merken stonden op de shortlist. De eerste auto die me opviel was een Citroën C2 1.4 uit 2004. Die was knalgroen, was voorzien van alle luxe en stond bij een verkoper op een redelijke afstand van mijn huis. Dus ik even gebeld of ik kon langskomen... Krijg ik, van de vriendelijke verkoper, te horen dat die net een dag eerder was verkocht. Ik niet blij, verkoper uiteraard wel.

Dus verder gezocht en om een lang verhaal, niet nog lang langer te maken: de shortlist bestond uiteindelijk uit een Peugeot 107 en de uiteindelijke keuze. En de Peugeot stond hoger op het lijstje, omdat ik op mijn werk redelijk vaak in een Citroën C1 heb gereden en die beviel prima.

Dus ik even gebeld met Lelystad: "Goedendag, ik bel in verband met de Peugeot 107 met dit en dat kenteken. Ik wil graag langskomen". Krijg ik te horen: "Daar staat nu iemand anders naar te kijken, bel straks maar even terug" (KLIK) Gevolg: de 107 viel af.

Dus ben ik naar Noord-Scharwoude gereden om naar de Corsa te kijken. Daar aan gekomen stond naast de Corsa ook nog een donkerblauwe C2, die iets duurder was, maar die wel mijn interesse wekte. Ik mocht met beide auto's een proefrit maken. Eerste met de Corsa. En die reed prima, niets mis mee. Daarna met de C2 en ik merkte al snel dat deze me niet beviel. Het aangrijppunt van de koppeling lag raar en de motor (1.2) voelde niet lekker. Ook miste de C2 zijn rechterbuiten spiegel. De keuze was dus gemaakt. En ik bezit nu een Opel Corsa 1.2-16V Rhytm uit 2005.

Enkele opmerking voordat deze dag ga afsluiten:
- Vergeleken met de Matiz is inhalen een makkie, kan ook niet anders met 30 pk meer;
- Na de eerste week haalde de Corsa een gemiddeld verbruik van 1 op 17,7;
- Ik moest weer heel erg wennen aan het schakelen. De volgende wordt echt weer een automaat;
- De Corsa heeft gemiddeld 16.000 km per jaar gereden;
- Linkachter, net onder het achterlicht, zit een kleine schade. Ik denk niet dat ik daar iets aan gaan laten doen;
- Ik ben tot nu toe zeer tevreden, vooral over de Cruise control;
- De Matiz staat inmiddels alweer te koop bij een handelaar in de buurt van Schagen.
en als laatste: ik wist niet dat er in 2005 nog auto's geleverd werden met raamslingers...

Km's gereden getankt km/l. l/ 100 km 496 28,02 17,70 5,65 512 29,71 17,23 5,80 542 30,24 17,92 5,58 498 29,29 17,00 5,88 509 27,99 18,19 5,50 532 30,36 17,52 5,71 484 27,77 17,43 5,74 520 29,68 17,52 5,71 476,5 29,10 16,37 6,11 4569,5 262,16 17,43 5,74

16 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2019 19:27 door D E N N I S.
Mooie upgrade, Dennis! Mooie auto, zo'n Corsa! thumbs up
De Corsa's zijn populair ineens! Nette auto wel, zo'n cruise control lijkt mij ook erg fijn.
Eens nieuwsgierig of deze Corsa evenveel aandacht zal krijgen als de nieuwe Bradge-Corsa...

Succes ermee!!!
Alleen... ik zie de foto's niet confused smiley
Allen bedankt.

@BRG, De foto's zouden het gewoon moeten doen... Had je al geprobeerd om de pagina te verversen?
Foto's doen het inderdaad niet.
Keurig hoor!
Mooie wagen en dan die cc ook nog via het stuur bediend!
Het deukje is er soms uit te wrijven door een schade hersteller, kost vaak maar zo'n 25eu.
Wat betekent twinsport eigenlijk?
ps mooie foto lokatie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2017 22:10 door Stif.
Mooie Corsa! Het interieur doet me denken aan de ex-Combo van mijn oma , strak en overzichtelijk.
De 1.2 16v twinport is ook een hele fijne motor ik heb deze ook in mijn Agila liggen. Heb jij de 75 of 80 pk versie ?
Stif

Twinport, niet Twinsport

Als je rustig rijdt / weinig vermogen vraagt doet er maar 1 inlaatklep mee in plaats van allebei
Ik ga de foto's even elders uploaden.

@Audilovertje, de mijne is de 80 pk versie. Ik moet wel nog heel erg wennen aan het zelf schakelen in een 4 cilinder. De afgelopen 10 jaar heb ik steeds 3 cilinders gehad en dat schakelt heel anders. Maar het is wel heel erg lekker dat ik nu eindelijk normaal kan inhalen. Met de Matiz resulteerde gas geven alleen maar in meer motorgeluid, bij de Corsa komt er ook nog snelheid bij kijken.

@Stif, Die deuk staat laag op mijn to-do lijstje. Misschien dat ik het laat doen, maar voorlopig heb ik daar geen haast mee. En idd. het Ooster-eiland is een prachtige lokatie
Lycan Capri
Stif

Twinport, niet Twinsport

Als je rustig rijdt / weinig vermogen vraagt doet er maar 1 inlaatklep mee in plaats van allebei
Met als belangrijkste voordeel waarschijnlijk een lager verbruik?
Dat en minder uitstoot volgens Opel
Lycan Capri
Dat en minder uitstoot volgens Opel
Ik ben tevreden over het verbruik, maar ik vind de uitstoot toch wel wat tegenvallen:

Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 7,8 l/100km (1 op 12,82)
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 4,6 l/100km (1 op 21,73)
Brandstofverbruik gecombineerd 5,8 l/100km (1 op 17,24)
CO2-uitstoot 139 g/km

Maar daar moet ik direct bij zeggen dat ik absoluut niet weet wat vergelijkbare auto's in 2005 achterlieten. Voor 2017 vind ik het wat hoog, ik vraag me af hoe de verhoudingen in 2005 lagen.

PS. Ik heb de foto's ergens anders geupload en er ook een directe link bij gezet. Hopelijk zijn ze nu wel voor iedereen te zien.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2017 23:29 door D.E.N.N.I.S..
CO2-uitstoot loopt precies gelijk op met het verbruik. Een liter benzine levert altijd 2.390 gram CO2 op, waarmee je eenvoudig de som kunt maken. Voor diesel is dit overigens 2.640 g/liter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2017 23:27 door Elco.
Elco
CO2-uitstoot loopt precies gelijk op met het verbruik. Een liter benzine levert altijd 2.390 gram CO2 op, waarmee je eenvoudig de som kunt maken. Voor diesel is dit overigens 2.640 g/liter.
Ok bedankt, weer iets geleerd

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2017 23:31 door D.E.N.N.I.S..
Ha, heb je m'n foutje ook mee-gequote. Voor diesel is het 2.640 g/liter. Ik ben niet echt een Geelhoed, verre van zelfs, en dat blijkt hier. Maar goed, nu hebben we de theorie gehad en kan het over de auto gaan.

Fijn dat je weer 'n auto hebt waar je echt blij mee kunt zijn, zo te zien geniet je van 't extra vermogen! Zo'n Corsa ziet er ook nog best fris uit en heeft volgens mij ook geen belangrijke aandachtspunten. Veel plezier ermee! thumbs up
Om een of andere reden kan ik nu zelfs zelf de foto's niet meer zien????? Iets met 'missing cookies???

Ik kijk er vanavond wel even naar.

Gaarne suggesties voor betere upload sites.
Die 5 pk is wel fijner ik heb ook 80pk in mijn Agila. Dat wennen aan het schakelen begrijp ik, mijn oma heeft een Agila B met 1.0liter 3 cilinder gekocht en daar moet je inderdaad veel langzamer opschakelen anders rijd je automatisch te hard.

Voor je foto's kan je flickr gebruiken , gebruik ik ook en na wat uitzoekwerk werkt het super fijn! De foto's uploaden en dan bij het kopje "bbcode" de afmeting instellen(het liefste maximaal 800 pixels breed anders kan het forum er niet zo goed mee overweg) en dan de code gewoon in je bericht plakken. Als je hulp nodig hebt doe je me maar een PB'tje.
audilovertje
Die 5 pk is wel fijner ik heb ook 80pk in mijn Agila. Dat wennen aan het schakelen begrijp ik, mijn oma heeft een Agila B met 1.0liter 3 cilinder gekocht en daar moet je inderdaad veel langzamer opschakelen anders rijd je automatisch te hard.

Voor je foto's kan je flickr gebruiken , gebruik ik ook en na wat uitzoekwerk werkt het super fijn! De foto's uploaden en dan bij het kopje "bbcode" de afmeting instellen(het liefste maximaal 800 pixels breed anders kan het forum er niet zo goed mee overweg) en dan de code gewoon in je bericht plakken. Als je hulp nodig hebt doe je me maar een PB'tje.

Ik heb de foto bij Flickr geüpload. Hopelijk doen ze het nu wel.

@audilovertje, 10 jaar met 3 cilinders rijden zijn mij niet tegengevallen. Oke, de Matiz was behoorlijk langzaam, maar de Fox (2006-2010) en de Pixo (2010-1012) vond ik beslist niet langzaam. De 1.2 in de Fox was een echt toerenbeest en de Pixo was gewoon vlot te noemen. Maar ik ben vooral blij met het feit dat deze Corsa gewoon lekker zuinig is.

"ongevraagde info": Het is mijn bedoeling om de komende 2 jaar met de Corsa te blijven rijden. Dan hoop ik gewoon te hebben gespaard (Want ik heb geen zin meer in lenen) voor een dikkere bak. Op dit moment staat de Mazda CX-5 heel hoog op mijn verlanglijstje.
British Racing Green
Yes, I see!!! thumbs up
Thxthumbs up
Net weer even de Corsa volgegooid met benzine. Na 512 ging er 29,71 liter in de tank. Komt uit op 1 op 17,2.
Ziet eruit als een zeer nette wagen! Veel plezier ermee Dennis.
Leuk wagentje, de 1.2 maakte in de Cors C nog best een pittige indruk.
Alleen heeft ie echt geen airco? Dat een auto zonder die voorziening anno 2017 nog gekocht zou worden had ik niet verwacht.

Snel een keer een setje lm velgen op de kop tikken, en veel plezier ermee dan
Astra F
Leuk wagentje, de 1.2 maakte in de Cors C nog best een pittige indruk.
Alleen heeft ie echt geen airco? Dat een auto zonder die voorziening anno 2017 nog gekocht zou worden had ik niet verwacht.

Snel een keer een setje lm velgen op de kop tikken, en veel plezier ermee dan
Nope, hij heeft geen airco. En geen centrale deurvergrendeling en geen elektrische ramen. smiling smiley
Ik ben uitermate tevreden over het verbruik van mijn Corsa.

Net weer getankt; 542 kilometer gereden en 30.24 liter getankt. Dat komt neer op een verbruik van 1 op 17,9 (5.59 liter per 100 km) thumbs up

Daar heb ik redelijk mijn best voor gedaan, maar ik denk dat het nog zuiniger kan als ik nog rustiger zou gaan rijden. Maar dat zou overdreven zijn. Ik denk ook dat ik op langere ritten makkelijk 1 op 20 kan halen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2017 19:45 door D.E.N.N.I.S..
De Corsa is nu een maand in mijn bezit en ik ben er echt super tevreden over.

Het verbruik (en dat vind ik het belangrijkste) is top. Gemiddeld over 3089 km een verbruik van 1 op 17,59. Dat kan ik alleen maar uitmuntend noemen. De Matiz deed rond de 1 op 15. En daar moest ik heel erg mijn best voor doen.
Keurig verbruik. Rijstijl speelt natuurlijk ook wel een rol. Ik rijd vaak met de cruise control aan (op de grote weg) en ik denk dat bij mij dat ook een rol speelt, mijn auto rijdt 1 op 18,8 met een behouden rijstijl van mij (1.2 3-cyl).
speedtouch
Keurig verbruik. Rijstijl speelt natuurlijk ook wel een rol. Ik rijd vaak met de cruise control aan (op de grote weg) en ik denk dat bij mij dat ook een rol speelt, mijn auto rijdt 1 op 18,8 met een behouden rijstijl van mij (1.2 3-cyl).
Ik gebruik de cruise control op de snelweg bijna altijd. Alleen als het drukker wordt gaat die uit.

Ik merk overigens wel dat ik iets vlotter rij dan met de Matiz.
Omdat de vrachtwagen momenteel en tijdelijk dichterbij zijn standplaats heeft, is mijn dagelijkse kilometrage van 70 km/dag naar net geen 30 km/dag gegaan. Het grootste voordeel daarvan is dat de Corsa 14 dagen met een tank benzine doet ipv 7 dagen. Het hele hele hele kleine nadeel is dat het verbruik wel iets hoger ligt (1 op 16,37). Dat nadeel weegt uiteraard niet op tegen het feit dat ik voor hetzelfde geld een week langer heb gereden. Tegelijkertijd is 1 op 16,37 geen slecht verbruik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2017 19:11 door D.E.N.N.I.S..
Hoewel het niet de bedoeling was om veel geld uit te geven aan de Corsa, zal ik er volgende week toch aan moeten geloven.

De afgelopen week had ik namelijk het idee dat ik in een Volkswagen-diesel rond reed uit de jaren '90. Het geratel onder de motorkap leek daar exact op. En dat terwijl de Corsa toch echt op normale benzine loopt.

Dus ik vandaag, toevallig vrij vanwege een foutje in de planning, naar de lokale Opel verdeler met de vraag om daar even naar te kijken.

Uitkomst van deze diagnose: Een slappe distributieketting. En die blijk je niet zomaar te kunnen spannen, volgens de monteur van de Opel garage.

kosten: € 500.

En ik maar denken dat een distributieketting een autoleven lang meegaat.

Maar goed, ik laat de reparatie toch maar uitvoeren, want voor die €500 koop je niet iets vergelijkbaars of beters terug. Ik weet nu wat ik heb en voor €500 zou hij weer gezond moeten zijn.

Voor de rest bevalt de Corsa mij nog prima. ik heb er inmiddels 12 duizend kilometer mee afgelegd en het verbruik is nog steeds uitstekend.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2018 23:10 door D.E.N.N.I.S..
D.E.N.N.I.S.

Dat is een groot misverstand. Met name de spanners houden het echt geen leven meer vol. Een makkelijk te vervangen riem is nog steeds een pre voor mij. Desalniettemin: voor 500 piek zou ik het altijd laten fixen. Je weet wat je hebt en normaal gesproken kun je weer een poos verder. De afschrijving van een nieuwe(re) over een jaar is hoger dan 500 euro.
die d-kettingen van Opel hadden inderdaad nogal wat kuren. De eerste typen, van 2001-2003 hadden zelfs géén spanner. Vanaf 2003 kwam er standaard een spanner op, maar na 150.000 km heeft die het ook wel gezien.
Mijn Corsa 1.0-12V uit 2008 heeft bij 133.000 km een nieuwe ketting gehad (ook heeft ook die nog raamslingers!)
Als je nog een leuk filmpje wilt zien over distributiekettingen in Corsa's drinking smiley.
Mechanix
Als de auto verder goed is, een prima investering.
Zo denk ik er ook over.

s velthuis
D.E.N.N.I.S.

Dat is een groot misverstand. Met name de spanners houden het echt geen leven meer vol. Een makkelijk te vervangen riem is nog steeds een pre voor mij. Desalniettemin: voor 500 piek zou ik het altijd laten fixen. Je weet wat je hebt en normaal gesproken kun je weer een poos verder. De afschrijving van een nieuwe(re) over een jaar is hoger dan 500 euro.
Dat is exact wat ik eerder ook zei. De Corsa is het nog wel waard om een dergelijke operatie te ondergaan. Het is de ketting die het zo duur maakt. Ik heb anderhalf á twee jaar geleden bij de Matiz ook de distributie laten vervangen en dat was iets meer dan €200.

ginkelvanmichiel
die d-kettingen van Opel hadden inderdaad nogal wat kuren. De eerste typen, van 2001-2003 hadden zelfs géén spanner. Vanaf 2003 kwam er standaard een spanner op, maar na 150.000 km heeft die het ook wel gezien.
Mijn Corsa 1.0-12V uit 2008 heeft bij 133.000 km een nieuwe ketting gehad (ook heeft ook die nog raamslingers!)
Mijn Corsa heeft inmiddels 210.000 km op de klok staan en als dit de eerste ketting is dan heeft hij het lang uitgehouden.

Micha D.
Als je nog een leuk filmpje wilt zien over distributiekettingen in Corsa's drinking smiley.
Nou nee, ik heb nu heel even geen zin in snuff-filmpjes. winking smiley Missschien na volgende week maandag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2018 22:03 door D.E.N.N.I.S..
Micha D.

Man man man, wat een simpel volk en wat een simpel programma... nut smiley

Die meid kan beter gaan shoppen met braadslee voor een Corrie, ze passen ook wel bij elkaar!grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2018 22:12 door Mechanix.
audilovertje

Heb zelf een Opel corsa C uit 2004 (de 75pk versie nog), er lijkt me toch niet veel verschil in te zitten of wel?

Voor de rest leuke Corsa D.E.N.N.I.S, heb de mijne al weer bijna 1,5 jaar tot nu toe geen grote problemen alleen nieuwe banden en netjes beurtjes. het is geen strepen trekker, 155/160 gaat net op de autobahn maar dat is maar eenmalig (lijkt net of de auto opstijgt grinning smiley ) voor de rest brengt het je netje van A naar B.

Tip:
Als je beter ruitenwis resultaat wil hebben kan ik je Flatblade Bosch ruitenwisser bladen aanbevelen, op Amazon voor 2 tientjes besteld. Stuk stiller en je ruiten worden beter gewist.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2018 21:10 door The OCC.
Ik heb de Corsa afgelopen dinsdag laten voorzien van een nieuwe distributieketting. En om een lang verhaal lekker kort te maken: hij rijdt en loopt weer lekker. Het dieselende geluid is weg.

De rekening werd overigens hoger dan verwacht. Na een week stilstand - ik wilde verdere schade voorkomen, dus gebruikte een geleende auto - bleek s'morgens de accu te zijn overleden. Dus mocht ik een extra €89 neer tellen. Maar goed, de accu had waarschijnlijk toch deze winter niet overleefd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-02-2018 12:13 door D.E.N.N.I.S..
Vandaag weer even lekker aan het klussen geweest met de Corsa. De voorremmen moesten vervangen worden.

Eerder deze week hoorde ik ze schrapen en ik merkte ook dat ze plakte. Dus vanmiddag heel even aan een kant het wiel eraf gehaald en de conclusie was al snel getrokken. Er moesten nieuwe remblokken komen. De garage vraagt €150, de blokken zelf kosten zelf €51 bij Brezan. Dus net als eerder bij de Matiz heb ik het zelf gewoon lekker gedaan.

Ik hoop wel dat er niet veel meer bij komt, want ik heb de afgelopen maanden al genoeg uitgegeven aan de Corsa. Naast de remmen zijn ook al de uitlaat, de accu en de distributieketting vervangen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2018 12:57 door D.E.N.N.I.S..
Hopelijk kun je even vooruit Dennis, maar met remmen, accu, uitlaat en distributieriem heb je wel enkele grote posten al gedaan. En goed dat je remblokken zelf kunt vervangen, dat scheelt thumbs up
Absoluut. Dit gaat me straks heel veel schelen als de auto naar de keuring gaat.

En zelf doen is niet moeilijk als je hulp hebt: [www.youtube.com]

Dan is het simpelweg een kwestie van de juiste gereedschap. En het is ook nog leuk om te doen. Dat vooral.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2018 12:56 door D.E.N.N.I.S..
Na 11 maanden doet de Corsa nog steeds braaf waar hij voor gekocht is. Ik heb er inmiddels 20.000 km mee afgelegd en hij bevalt nog steeds prima.

Volgende week gaat hij naar de keuring en ik verwacht geen problemen. Ik heb immers de belangrijkste APK-punten al aan gepakt.
Succes met de APK. Je weet het nooit helemaal natuurlijk. Fijn dat je er een betrouwbare auto aan hebt.
Sketcher
Succes met de APK. Je weet het nooit helemaal natuurlijk. Fijn dat je er een betrouwbare auto aan hebt.

Inmiddels weet ik het wel. En het valt tegen en het valt mee.

Gevonden zijn een versleten fusee kogel linksvoor, een versleten wiellager linksachter en - veel erger natuurlijk - een niet-werkend kentekenplaat lampje.

Dat is wat tegenviel...

Daar staat tegenover dat deze reparaties ruim binnen mijn budget bleven.
Allemaal te verwachten onderhoud. Gefeliciteerd met de verse APK.

Lang verhaal heel kort: Afgelopen zondagavond: Waterpomp stuk en vervolgens koppakking stuk.

Auto is vandaag afgevoerd en de nieuwe is afgelopen maandag gekocht en gisteren opgehaald. Nieuwe foto's volgen dit weekend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close