bestellen in China - AliExpress.com

jef

Startmotor
Wat denken de forumleden van het bestellen van auto-onderdelen als oliefilters, luchtfilter & interieurfilter uit China (via Ali Express.com)? Aan de ene kant is de besparing gering ($$), aan de andere kant: de genoemde onderdelen worden nu toch ook al in China gemaakt? Ik geloof namelijk niet dat als op een luchtfilter het merk 'Bosch' staat dat die filter dan ook in Duitsland is gefabriceerd.
Hebben jullie nog tips voor het bestellen via AliExpress?

- Ik zal ook uitleggen waarom ik de vraag stel. Mijn auto heeft een kleine beurt nodig. Dat is slechts een oliewissel en een nieuw oliefilter. Zelfs bij Kwikfit kost zo'n beurtje 129 Euro! Dan hebben we het over een klus van maximaal vijftien minuten, een filter van een tientje en 50-60 Euro aan kwaliteits motorolie. Mijn auto is altijd dealer-onderhouden, maar eigenlijk kun je een oliewissel best zelf doen.-

Kijk eens op www.carok.nl
Kan je dhz onderhoudssetjes kopen voor wss dezelfde prijs als bij Ali. Voordeel: binnen enkele dagen in huis

Hotdog zei:
Kijk eens op www.carok.nl
Kan je dhz onderhoudssetjes kopen voor wss dezelfde prijs als bij Ali. Voordeel: binnen enkele dagen in huis

Dank! Dat is een nuttige site. Kende ik nog niet. Bij de merkdealer betaal je 80-100 Euro ex btw voor een werkplaatsuur, zelfs voor het meest eenvoudige onderhoud. Daar heb ik geen zin meer in.

Ik betaal graag 2 euro extra om zeker te weten dat iets ook van het merk is dat ik bestel.

Ebay is een ander verhaal, daar bestel ik nog wel dingen, maar Aliexpress vind ik persoonlijk niks.

Nico GTR zei:
Ik betaal graag 2 euro extra om zeker te weten dat iets ook van het merk is dat ik bestel.

Ebay is een ander verhaal, daar bestel ik nog wel dingen, maar Aliexpress vind ik persoonlijk niks.

Wedervraag: komen die onderdelen nu ook al niet uit China? En wat is het verschil tussen Ebay en AliExpress? Het zijn gewoon allebei verkoopsites, toch? Dat iets op Ebay staat wil toch niet zeggen dat een bepaald artikel ook is gefabriceerd in het land waar de verkoper woont?

jef zei:
Dan hebben we het over een klus van maximaal vijftien minuten, een filter van een tientje en 50-60 Euro aan kwaliteits motorolie. Mijn auto is altijd dealer-onderhouden, maar eigenlijk kun je een oliewissel best zelf doen.-

Niet om de belachelijke prijzen van garages goed te praten. Maar een kleine beurt is toch wel wat meer dan een oliewissel. Als je vraagt om alleen een oliewissel te doen ben je ook goedkoper uit dan een kleine beurt.

Bij een goede kleine beurt hoort ook het controleren van diverse zaken zoals een groot aantal apk punten, vloeistoffen e.d.

Bij een grote beurt is hetzelfde het geval, maar zijn er nog een aantal extra punten en zijn er bepaalde zaken die ook gelijk echt een servicebeurt krijgen zoals het schoonmaken en smeren van de remmen. En bijvoorbeeld het controleren van ruiten op beschadigingen.
Bij dealers wordt soms ook nog de auto gepoetst. Wat trouwens ook een vorm van ouderhoud is maar vaak wordt vergeten.

Met alleen vervangen van een paar onderdelen en vloeistoffen vervangen/bijvullen heb je geen onderhoudsbeurt uitgevoerd.

Feit dat er meer werkzaamheden worden uitgevoerd is ook een van de redenen waarom een apk vaak gratis of voor een veel lager bedrag bij de onderhoudsbeurt kan. Immers worden die punten toch al nagelopen en is het een kwestie van afmelden als er geen mankementen zijn.

Bestel er voor de auto en motor geregeld wat (aliexpress). Werkt prima (over alle andere spullen die ik er bestel nog maar niet te spreken)

jef zei:
Nico GTR zei:

Wedervraag: komen die onderdelen nu ook al niet uit China? En wat is het verschil tussen Ebay en AliExpress? Het zijn gewoon allebei verkoopsites, toch? Dat iets op Ebay staat wil toch niet zeggen dat een bepaald artikel ook is gefabriceerd in het land waar de verkoper woont?

Niet alles, Febi heeft een fabriek in Belgie, Bosch meerdere fabrieken door Europa, duwbanden komen bijvoorbeeld uit Tilburg en gaan vervolgens naar verscheidene OEM fabrikanten over de hele wereld, ook in China. (Soms komt de PHEV zelfs weer terug naar deze contreien)

Ebay is Europees en deels ook een marktplaats in veel landen. Veelal vind je daar grote Engelse shops die vanuit het VK sturen veelal voor weinig geld. Soms zelfs minder dan Ali illegali en daarbij heb je ook geen kans dat dingen door de douane worden onderschept want het is al in Europa.

Uiteindelijk moet je altijd opletten natuurlijk, maar ik haal mijn autoonderdelen gewoon bij de plaatselijke Brezan of andere automaterialen zaak. Al dat bestellen in het buitenland gaat op den duur ook de oorzaak zijn dat dit soort zaken verdwijnen. Persoonijk ben ik daar heel erg op tegen en vind ik dat een slechte zaak. Dan maar "duurder" af. Bovendien is t maar een 10'je!

Nico GTR zei:

Een van de reageerders hierboven verwees naar de site Carok.nl. Daar verkopen ze onderdelen van het merk Mapco. Als ik dan op Aliexpress kijk voor de betreffende oliefilter staat daar exact dezelfde afbeelding van een oliefilter als op CarOk. Ik vermoed daarom dat het om exact hetzelfde product gaat. Van Chinees fabricaat. Zeker weten doe je dat niet, maar is het ook niet meer dan logisch dat goedkope onderdelen in lage lonenlanden worden gefabriceerd?

Nico GTR zei:
jef zei:
Nico GTR zei:

Ebay is Europees en deels ook een marktplaats in veel landen. Veelal vind je daar grote Engelse shops die vanuit het VK sturen veelal voor weinig geld. Soms zelfs minder dan Ali illegali en daarbij heb je ook geen kans dat dingen door de douane worden onderschept want het is al in Europa.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:EBay_logo.svg
Ebay Europees? Staat genoteerd op de Nasdaq en het hoofdkantoor staat in San Jose, California.

Waarom je een merk koopt? Kwaliteitscontrole. Dat is alles wat het is.
Ja, een hele hoop zal in china gemaakt worden, maar als een betrouwbaar bedrijf iets in China maakt, is de kwaliteitscontrole goed, dus kan je er van uit gaan dat je een goed product krijgt.

Aliexpress heeft geen kwaliteitscontrole. 0,0. Dus de filters die afgekeurd zijn door de fabrikant, kunnen ze op ali gerust verkopen.

Prijs verschil is gering, wat je zelf ook al zegt, ik zou er geen enkel moment over nadenken om een paar euro te besparen op filters.

Wie weet filtert het wel helemaal voor geen meter? Goed voor je motor in dat geval.
Of wie weet heeft het filter wel veel te veel weerstand? Ook lekker voor je motor.
Je weet het niet, want er is geen, of bijna geen kwaliteitscontrole.

Ik zou m'n filters niet op AliExpress willen kopen. Ik heb er tot nu toe vooral elektronica gekocht en je krijgt waarvoor je betaald. Soms vallen dingen al vrij snel uit elkaar en contact opnemen met de verkoper is zinloos want dan krijg je reacties als; "You try put back together?" Neemt niet weg dat je soms ook wel echt goed spul krijgt, zoals een achteruitrijcamera die ik er kocht.
Voor een hobby projectje met wat LED-lampjes is het allemaal nog niet zo erg als de boel uit elkaar valt, maar het oliefilter in je auto moet gewoon goed zijn.

Zoals al eerder aangegeven kun je beter gewoon naar je locale Brezan/Ferwerda/VEAM/etc gaan en daar gewoon een filter van MANN/Bosch/etc ophalen. Kost geen vermogen en dan weet je in ieder geval zeker dat je iets koopt wat goed is.

Overigens hoor je wel eens zeggen dat alle filters uit dezelfde Chinese fabrieken komen en dat ze dus ook allemaal hetzelfde zijn van binnen en je beter altijd de goedkoopste kunt kopen, maar dat is sowieso niet waar.
Zie het filmpje van Scotty Kilmer op YouTube waar hij oliefilters open slijpt.

Olie, oliefilter, luchtfilter en een katalysator koop ik in Nederland, dat is goedkoper.

Lambdasonde's, stroomverdeler, remblokken, ruitenwissers, etc. koop ik via eBay.
Vaak kies ik de Duitse eBay en Duitse zoektermen, omdat dat goedkoper is dan de Amerikaanse variant.
De stroomverdeler koste bij de Nederlandse automaterialen zaken 600 euro en via eBay 150 euro en dat is inclusief 2 jaar garantie.
Een lambdasonde kost op eBay 30 euro, bij de dealer koste deze 300 euro en bij de gewone garage 150 euro.
Online shoppen loont, maar je moet wel goed opletten dat je de juiste spullen koopt en rekening houden met eventuele invoerkosten en btw, etc.

AliExpress, Wish, Ebay, Banggood...

Het zijn prima sites. Maar je moet deze sites zien als een soort XXXL-marktplaats, ze verkopen spullen van andere bedrijven. En China... dat is een fors stuk van de wereld, even alles van AliExpress over een kam scheren als 'hetzelfde' vind ik heel erg kort door de bocht. Op AliExpress kan je de grootste troep kopen naast de beste spullen en het is nauwelijks te voorspellen wat troep is en wat niet.

Dat is op marktplaats niet anders. Als jij via marktplaats een filter bij EerlijkeJohnny.com koopt, heb je ook geen idee wat je koopt.
Ik kocht recent een zakje fasteners voor het plastic in de auto. Zag er prima uit maar helaas was het een 3d print van een fastener. MAW: uit EEN stuk, je kon er letterlijk niets mee.

Nederlandse, fysieke, bedrijven hebben als groot voordeel dat er een mens achter een toonbank staat. Bijna altijd een vakman, zelfs.
Communicatie, garantie, advies, vooraf bekijken en vergelijken met het origineel.... zomaar enkele kreten die ook belangrijk zijn, en dat alles in ruil voor slechts een paar euro.

Kleine rommeltjes bestel ik wel bij Ali, zoals plastic onderdeeltjes als naafkapjes enzo, maar belangrijke zaken voor onderhoud bestel ik graag in de Westerse wereld.

jef zei:
Wat denken de forumleden van het bestellen van auto-onderdelen als oliefilters, luchtfilter & interieurfilter uit China (via Ali Express.com)? Aan de ene kant is de besparing gering ($$), aan de andere kant: de genoemde onderdelen worden nu toch ook al in China gemaakt? Ik geloof namelijk niet dat als op een luchtfilter het merk 'Bosch' staat dat die filter dan ook in Duitsland is gefabriceerd.
Hebben jullie nog tips voor het bestellen via AliExpress?

- Ik zal ook uitleggen waarom ik de vraag stel. Mijn auto heeft een kleine beurt nodig. Dat is slechts een oliewissel en een nieuw oliefilter. Zelfs bij Kwikfit kost zo'n beurtje 129 Euro! Dan hebben we het over een klus van maximaal vijftien minuten, een filter van een tientje en 50-60 Euro aan kwaliteits motorolie. Mijn auto is altijd dealer-onderhouden, maar eigenlijk kun je een oliewissel best zelf doen.-

Die filters kosten ook in Nederland 3, misschien 4 tientjes bij elkaar afhankelijk van merk en type?

Direct uit China bestellen kan soms goed zijn, soms slecht. Zijn teveel aanbieders en fabrieken die dingen maken, waardoor het een soort grabbelton wordt of je een rotzooi of kwaliteit hebt.

Wat betreft een kleine beurt; zoals iemand eerder al zei, dat is meer dan olie vervangen.

Stefan Diesel zei:
Zoals al eerder aangegeven kun je beter gewoon naar je locale Brezan/Ferwerda/VEAM/etc gaan en daar gewoon een filter van MANN/Bosch/etc ophalen. Kost geen vermogen en dan weet je in ieder geval zeker dat je iets koopt wat goed is.
Hallo Stefan, dank voor je reactie. Het typische is, ik zie op de verpakking van een 'Bosch' oliefilter staan: " Made In China".

Pobresh zei:
jef zei:
Dan hebben we het over een klus van maximaal vijftien minuten, een filter van een tientje en 50-60 Euro aan kwaliteits motorolie. Mijn auto is altijd dealer-onderhouden, maar eigenlijk kun je een oliewissel best zelf doen.-

Bij een goede kleine beurt hoort ook het controleren van diverse zaken zoals een groot aantal apk punten, vloeistoffen e.d.
Dank voor uw reactie. Dat controleren; over welke controlepunten praten we dan? En vloeistoffen? Ik bedoel; kunt u svp iets concreter zijn? Het oliepeil kan ik zelf controleren, en de ruitenwisservloeistof kun je ook zelf bijvullen.

jef zei:
Stefan Diesel zei:
Hallo Stefan, dank voor je reactie. Het typische is, ik zie op de verpakking van een 'Bosch' oliefilter staan: " Made In China".
En waar in die 9.597.000 km² (oppervlakte van China) is dat oliefilter gemaakt? Welke fabriek in China?

jef zei:
Pobresh zei:
jef zei:

Dank voor uw reactie. Dat controleren; over welke controlepunten praten we dan? En vloeistoffen? Ik bedoel; kunt u svp iets concreter zijn? Het oliepeil kan ik zelf controleren, en de ruitenwisservloeistof kun je ook zelf bijvullen.
Koelvloeistof, ruitenwisservloeistof, versnellingsbakolie, olie in het differentieel, remvloeistof, olie vervangen ze.

Controle van remmen, ophanging, banden, corrosie op de leidingen, lekkage.

Letop: Als je boven een paar tientjes komt gaat DHL voor €15 euro de BTW en invoerrechten berekenen (€5)

Bekijk het ook een beetje op de lange termijn: Als jij zin hebt om op zaterdag onder je auto te liggen met rijplanken en toestanden en daarna je oude olie weg te brengen 5 km verderop dan is dat natuurlijk goedkoper. Als echter de dag komt dat je je schroefdraad molt of een ringetje vergeet dan zal Aliexpress weinig soelaas bieden. Een ervaren monteur heeft door schade en schande dit soort zaken waarschijnlijk al 5-10 jaar geleden een keer meegemaakt en weet nu precies wat je wel en niet moet doen en kan het eventueel ook nog redelijk vlot herstellen.

Zoals gezegd: je weet nooit wat je koopt, het kunnen de originele Bosch onderdelen zijn in een ander doosje, afgekeurde versies, verouderde versies waarbij een probleem optrad. De originele spuitmallen van plastics kunnen zijn gebruikt maar ze hebben een goedkoper kunststof gebruikt dat minder stevig is.

'Kleine beurt' bestaat volgens mij niet echt meer. Olie moet meestal gedaan worden, vaak worden interieurfilters dan ook meegenomen en als tijdens dat bezoek de bougies op 100.000km staan pakken ze die ook meteen mee. Met 2 jaarsintervallen kan het ook voorkomen dat olie nog goed is maar remmen, banden en remolie wel aan de beurt zijn.

Ik denk dat veel mensen zich iets te veel voorstellen wat een beurt bij een garage nog inhoudt. Eén van de laatste keren dat ik ooit bij een dealer was voor onderhoud stond het verwijderen van de wielen los op de rekening. Wat meteen suggereerde dat dat dus niet altijd gebeurde. En aangezien ik mijn auto zelden was, is ook mooi te zien waar men wel en niet aan heeft gezeten. De achterste wieldoppen zijn er bijvoorbeeld maar één keer echt af geweest, toen ik gevraagd had de achterste trommels schoon te maken omdat die nogal piepten. Die remmen zijn niet goed te inspecteren door de ankerplaat. Maar aangezien trommels lang meegaan, vermoed ik vooral dat er niet veel aan gedaan wordt zo lang de remmenbank geen verschil laat zien. Idem voor de d-riem die ik ooit op de Skoda heb laten vervangen. Nadrukkelijk gevraagd, inclusief waterpomp. Twee jaar geleden zelf de riem vervangen, trok een waterpomp met bouwjaar 2001 uit het blok. Exact hetzelfde bouwjaar als de auto, best toevallig, die moet dus al 9 jaar op het schap hebben gelegen... Koelvloeistof, zeker longlife, heb ik nog nooit bij een beurt preventief vervangen zien worden, idem voor versnellingsbakolie die vaak for life zou moeten zijn. Maar ja, wat is levenslang?
De twee dorpsgarages waar ik sindsdien kom voor de APK zijn grondiger wat dat betreft en denken goed mee. Ze weten dat ik zelf sleutel, bij APK afkeur gaat de auto zo weer terug op de brug om exact te laten zien wat er moet gebeuren. Heel prettig.

Bij een kleine beurt hoeven de wielen er dan ook helemaal niet af.

Kleine beurt komt neer op filters en vloeistoffen, grote beurt word bijna alles gecontroleerd.

Nissan GTR R34 zei:

Kleine beurt komt neer op filters en vloeistoffen, grote beurt word bijna alles gecontroleerd.

alles gecontroleerd, op het oog ja... Volgens mij valt het allemaal wel wat mee/tegen wat er bij een grote beurt wordt gecontroleerd.

Dat het misschien in de boekjes/schoolbanken anders wordt beschreven, wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook daadwerkelijk wordt gedaan

Nissan GTR R34 zei:

Ik heb het over een grote beurt...

F Mitsi zei:
Nissan GTR R34 zei:

alles gecontroleerd, op het oog ja... Volgens mij valt het allemaal wel wat mee/tegen wat er bij een grote beurt wordt gecontroleerd.

Dat het misschien in de boekjes/schoolbanken anders wordt beschreven, wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook daadwerkelijk wordt gedaan

Dat is mijn ervaring dus ook. In elk geval bij 3 verschillende dealers. En helemaal als je met een leaser komt voorrijden. Bij de 2 leasers van mijn broer altijd na afloop gecontroleerd wat er nu echt was gedaan. Dat was lang niet altijd wat ze hadden moeten doen. Eén keer zelfs met een gebroken riem tot gevolg, van een 307.

F Mitsi zei:

Hoe wou je het anders controleren?

Een fatsoenlijke garage volgt gewoon die richtlijnen hoor.

Bij een oude werkgever er gingen eerst altijd de wielen los bij een grote beurt om alles na te lopen en te smeren. Tot de vinklijsten eens nagekeken werden voor de grote beurt vanuit de importeur. Daar stond niets over wielen los halen wat ik persoonlijk niet goed vind. Grote beurt stelt verder vrij weinig voor dan. Visuele controles, wat vloeistoffen en wat filters waar nodig.

Ja, je doet een visuele controle, en zie je iets wat er mis is, neem je actie. Ik weet niet zo goed wat jullie nou willen?
Jullie hadden liever gehad dat ze de halve auto uit elkaar halen bij een grote beurt?

Nissan GTR R34 zei:
Ja, je doet een visuele controle, en zie je iets wat er mis is, neem je actie. Ik weet niet zo goed wat jullie nou willen?
Jullie hadden liever gehad dat ze de halve auto uit elkaar halen bij een grote beurt?

Die visuele controle kan bij mijn auto niet eens, de trommels moeten er echt af. Maar dat wordt dus niet gedaan. En zo zijn er meer dingen die visueel niet gecontroleerd worden. Kleine beurt is olie (en soms het filter, afhankelijk van de gebruikte maat), grote beurt is olie plus filters. En dan ben je er wel zo'n beetje. zelfs bougies worden echt niet elke beurt vervangen, die vallen al onder grote beurt + meerwerk. Dus zeg ik: men moet niet overschatten wat er zoal standaard onder een grote beurt wordt verstaan. Je komt al heel snel in meerwerk terecht. Zelf trommelremmen schoonmaken is gewoon meerwerk, geen standaard grote beurt.

Een ervaren monteur let op sporen.
Dat randje vet bij de homokineet, die rand aan de buitenkant van de remschijven, de dikte van de afgetapte olie, de witte drab aan de vuldop, het slijtagepatroon van de banden, het tikken van de motor... En nog veel meer.

Dat is de meerwaarde van een beurtje bij de garage. Voorwaarde is dat je een ervaren monteur treft. Maar je kan het inderdaad zelf doen als je gewoon de hele checklist van het onderhoudsschema afwerkt en dan kan je ook gelijk zaken aanpakken waar de monteur soms niet aan begint.

Ik ben zelf ook geen voorstander van vage aftermarket onderdeeltjes. Ik heb al te vaak gemerkt dat het niet past of niet doet wat het moet doen.
Dan maar 5 euro meer voor een filter waar de handelaar van durft te garanderen dat het ook werkelijk filtert.

Zeker. Zo zegt bijvoorbeeld de staat en de kleur van de bougies veel over de gezondheid van de motor. Maar dan moet je ze er wel uithalen. Nou is dat bij mijn ene auto zelfs met een steeksleutel in 5 minuten gepiept. Bij mijn andere is het zoals zoveel moderne auto's: je komt er pas bij als de versnellingsbak en krukas op straat liggen. Ik durf wel te stellen dat daar bij een gemiddelde grote beurt echt niet naar gekeken wordt.

In dit geval geldt Penny Wise, Pound Foolish.

Een paar filters kost echt geen drol van een gerenommeerd merk. Deze heb je de volgende dag in huis. Bij AliExpress (ik bestel er graag en vaak) duurt dat zomaar 3-8 weken.

Bij AliExpress geldt: je krijgt waar je voor betaalt. Kost het niks, is het ook niks. Ik bestel graag elektronica, en die Chinezen maken alles maar wat graag na. Vaak met wisselend succes. Ik wil geen acht weken wachten om 2 euro op een oliefilter te besparen. En dat filter vervolgens van snijkoek is gemaakt en je bij 1x aanhalen de schroefdraad stript. Bij Brezan krijg ik dan zonder gelul een nieuwe. Die service is ook wat waard.

Je kan tegenwoordig complete turbo's op AliExpress bestellen.
Maar ik heb ook geregeld elektrolytische condensatoren besteld van topmerken. Als het dan komt en je vergelijkt de nummers die er op staan, blijkt het een serie te zijn die de bewuste fabrikant helemaal niet maakt. En de ene woog 27 gram, en de andere 42 gram. Dat klopt natuurlijk van geen kanten. Weet wat je koopt, dan doe je daar geen miskoop, maar mijn auto is me te belangrijk.

Nissan GTR R34 zei:

Mwah, bij preventief onderhoud (want dat was deels het doel van een beurt) hoort in mijn ogen ook dat de geleiders van de remklauwen even een likje vet krijgen om maar wat te noemen. Wielen even los, remmen inspecteren, reinigen en smeren. Dat is onderhoud plegen, niet wachten tot het stuk gaat.

jef zei:
Stefan Diesel zei:

Ja dat kan goed zijn dat Bosch de filters in China laat maken. Maar wat je niet weet is of het filter dat je bij Ali besteld daadwerkelijk een echt Bosch filter is als dat er op staat. Het kunnen zomaar vervalsingen zijn waarbij je echt niet weet wat voor kwaliteit je krijgt.
Er is geen enkele kwaliteitscontrole op de spullen die via Ali verkocht worden. Ik koop best veel bij Ali maar alleen dingen waarbij ik het mij kan veroorloven om goedkope uitvoeringen van te kopen. "Billig muss man sich leisten können" zeggen onze oosterburen wel eens. Als ik een product nodig heb waarbij ik het mij dus niet kan veroorloven om een gok te wagen met een goedkoop alternatief waar je de oorsprong niet van kent dan zal ik altijd de duurdere variant van een gerenommeerd merk kopen.

Het zal de oplettende lezertjes verheugen dat ik alle onderdelen bij Brezan heb gehaald. Helaas is ook meneer Brezan vreselijk duur. Een filtertje dat bij een nederlandse webshop 17 euro kost, daar betaal je bij Brezan 25 euro voor. Ik heb het dan over een Bosch filter met een Bosch bestelnummer, dus exact hetzelfde materiaal. Dat is zo'n beetje de verhouding tussen de Brezan-prijzen en webshop prijzen. En de kennis en kunde bij Brezan? Als je wordt geholpen door een 19jarige schoolverlater? :)

jef zei:
Het zal de oplettende lezertjes verheugen dat ik alle onderdelen bij Brezan heb gehaald. Helaas is ook meneer Brezan vreselijk duur. Een filtertje dat bij een nederlandse webshop 17 euro kost, daar betaal je bij Brezan 25 euro voor. Ik heb het dan over een Bosch filter met een Bosch bestelnummer, dus exact hetzelfde materiaal. Dat is zo'n beetje de verhouding tussen de Brezan-prijzen en webshop prijzen. En de kennis en kunde bij Brezan? Als je wordt geholpen door een 19jarige schoolverlater? :)

Je vergelijkt een stenen winkel met een webshop. Het zal toch geen verassing zijn dat een fysieke winkel duurder is dan een webshop...

In mijn jonge jaren altijd het onderhoud zelf gedaan aan mijn auto's en mét originele onderdelen van de dealer. Ik kreeg ook 15-20% korting op de onderdelen en een gratis grote beurt als ik een auto verkocht van hun bedrijf. In mijn tijd werkzaam bij een BMW dealer was een origineel luchtfilter stukken goedkoper dan die van de automateriaalhandel.... : Maar die geven 40% korting! Zelfs dan was een origineel filter was goedkoper..... Uitlaten idem dito. (Of de kwaliteit van na 1 jaar weer doorgerot, die waren pas goedkoper!). De goede afnemers kregen ook korting en kwamen dan vanzelf alles origineel bestellen. Als je nu € 5 gaat besparen op iets wat mogelijk geen kwaliteit heeft, maar wel ellende geeft, is dat dan verstandig? Ga je bellen met China met "De terugslagklep in het filter werkt niet goed"? Hoorde recentelijk bij een dealer een prijsopgave van vervangen distributieriem. Bleek € 120 goedkoper dan de opgaven van een universeel bedrijf. Autorijden is duur... Onderhoud is slechts een fractie van de totale kilometerprijs, dus om daar nu op te bezuinigen.

Pietzoveel zei:
Autorijden is duur... Onderhoud is slechts een fractie van de totale kilometerprijs, dus om daar nu op te bezuinigen.

Bezuinigen op onderhoud is penny-wise-pound-foolish. Slecht onderhoud zorgt voor een kortere levensduur en met wat pech ook voor een hoger verbruik. Waar zit dan de bezuiniging met dat filter wat 5 euro kostte in plaats van 25?

Terug
Bovenaan