Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Over een maandje wordt de stroomaansluiting omgezet naar drie fasen. Ben nu op zoek naar een laadpunt. Keuze gaat nu tussen de Easee Up en de Alfen Single S line. Die laatste op paal, inclusief montage en service abonnement. Daarom aanzienlijk duurder (70% duurder) dan de Easee die ik aan de muur wil hangen (stukje muur is te smal voor de Alfen) en zelf ga monteren.
Bij de Easee kan ik de laadstroom instellen, bij de Alfen niet lijkt het.
Ik ben er nog niet uit, lastige keuze. Iemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft?
Easee is een goede laadpaal met dito opties.

Of een Zaptec.

Of waren we weer terug op de ICE?

Als een fase vol zit, kan ie toch nog met 16A laden op één fase.
Dat zal vast niet heel vaak voorkomen, maar onze auto laadt op 2 fasen dus dan kan het op één fase sneller gaan.
En qua techniek is dit ook wel bijzonder, maar weinig laadpunten hebben die mogelijkheid.

En Nico: terug naar ICE wordt het niet. De Citigo wordt voorlopig niet vervangen. En als ie wordt vervangen, wordt dat weer een EV. Dat rijdt heerlijk én goedkoop. Nu kan ik zeggen dat het aspect 'milieuvriendelijk' ook meespeelt, maar dat kan ik niet zeggen omdat we toch wel een keer of vier a vijf vliegen per jaar en ook wel eens op een cruiseschip zitten. Dat compenseren we dan maar door een EV te hebben en geen kinderen ;)
En zoals je ook leest: mijn volgende auto gaat ook een EV worden, daar twijfel ik steeds minder aan.

Ik zou ook graag willen dat onze laadpaal zou kunnen schakelen. Daar zijn ze wel mee bezig, hebben ze mij verteld. Dat vind ik wil interessant, omdat dit voor zonneladen ideaal zou zijn bij ons. Op heel zonnige dagen gaat het vermogen van de zonnepanelen over de 3,6 kW. Ik kan dan niet alles aan de auto leveren, omdat bij het automatische zonneladen die via 1 fase gaat. Dit kan nog niet via 3 fase, dat zou ideaal zijn. Nu kan ik hem handmatig hoger zetten, maar dan houd het systeem geen rekening met de opbrengst.
Dus zeker nuttig!

En met de app kan ik volgens mij ook de max laadsnelheid instellen. Dat vind ik wel handig, want het hoeft echt niet altijd op full power te gaan wat mij betreft.
Bij een Alfen is zo'n fijne app met dat soort instelmogelijkheden niet vanzelfsprekend, dat is veel duidelijker een product voor de zakelijke rijders.
Zonnestroom heb ik niet voldoende, maar door 'm zomers overdag met een laag amperage te laden kan ik wel een beetje sturen om daar het maximale uit te halen.

Kinderen is wel echt een heel milieuonvriendelijke stap inderdaad.

Dan hoop ik maar wel dat het kinderloos zijn een keuze is. Ik begin inderdaad qua leeftijd te merken dat mensen daar voorzichtig mee gaan zijn. Die vraag heb je kinderen...en als je dan zegt nog niet dan beginnen ze een beetje te schuifelen zeg maar.

En met de app kan ik volgens mij ook de max laadsnelheid instellen. Dat vind ik wel handig, want het hoeft echt niet altijd op full power te gaan wat mij betreft.
Bij een Alfen is zo'n fijne app met dat soort instelmogelijkheden niet vanzelfsprekend, dat is veel duidelijker een product voor de zakelijke rijders.
Zonnestroom heb ik niet voldoende, maar door 'm zomers overdag met een laag amperage te laden kan ik wel een beetje sturen om daar het maximale uit te halen.
Ik heb bij onze laadpaal geen app, het gaat via een online omgeving. Werkt alleen via het thuisnetwerk, dus kan het niet op afstand. Kan je wel voor zorgen, maar ik vind dat vooralsnog niet nodig.
Ik kan wel alles instellen, zoals laadlimiet (6-16 Ampère) en verschillende vormen van laden. Bijvoorbeeld dat hij pas gaat laden wanneer er stroom van de panelen komt. Je hebt dan wel een drempel van 6 A, maar je kan ook instellen dat hij gaat laden zodra er wordt opgewekt en dan altijd direct met 6 A begint. Ik vind het goed zo. Kan altijd beter, maar voor deze prijs hoor je mij niet klagen. En een Nederlands product, vind ik ook leuk.

Jup.

Dan hoop ik maar wel dat het kinderloos zijn een keuze is. Ik begin inderdaad qua leeftijd te merken dat mensen daar voorzichtig mee gaan zijn. Die vraag heb je kinderen...en als je dan zegt nog niet dan beginnen ze een beetje te schuifelen zeg maar.
Ik ben inmiddels over die fase van de vragen heen, maar soms moet je daar wat resoluut op antwoorden. Dat doet de vragen dan wel beseffen dat het eigenlijk geen normale vraag is.
Maar het is in grote mate een keuze idd.

Maandag komt er iemand langs voor het laadpunt. Werkt best goed, dat Werkspot!

Vandaag aan de Mini gesleuteld. Even een klein klusje en dan toch de hele bezig zijn…
Pakking van het oliefilterhuis vervangen, die was keihard en lekte. Maar daar kan je dus onmogelijk bij. Aandrijfas moest er onder uit. Daarna gelijk de olie ververst.
En de remmen achter vervangen. Blokken die erop zaten paste niet goed waardoor ze piepten en ze waren ook bijna tot op het metaal op.
Nu nog een keer het onderhoud aan de supercharger doen maar dan moet het hele front er af.

voor de citigo is dat meer dan voldoende inderdaad om hem redelijk vlot vol te hebben. Met een grote EV wil je eigenlijk gewoon 11Kw thuis laden.

Hier werkt de zelfbouw laadpaal nog steeds heel erg goed. Geen appjes of wat. In de meterkast kun je wel wat instellen zoals laadsnelheid maar dat is het dan ook. Als er hier ooit een andere laadpaal komt dan iets van solaredge die goed samenwerkt met onze omvormer icm zonnestroom of thuisaccu ooit.

Je moet wel heel veel haast hebben om 11 kW te laden.... Als ik op de laagste stand, 5 A, laad, gaat dat zo rond de 3.5 kW, waarvan, op een mooie zonnige dag (zoals vandaag) max 2,5 kW door de zonnepanelen geleverd wordt. (Helaas is de auto al "vol")

Je moet wel heel veel haast hebben om 11 kW te laden.... Als ik op de laagste stand, 5 A, laad, gaat dat zo rond de 3.5 kW, waarvan, op een mooie zonnige dag (zoals vandaag) max 2,5 kW door de zonnepanelen geleverd wordt.
Ik gebruik dat wel wanneer er toch geen zon schijnt, dan maakt het niet uit met hoeveel kW ik laad.
Ik snap alleen de laagste stand niet. 5A en dan laad je met 3,5 kW? Dan kan je dus niet naar 1-fase met laden?
Ik kan niet lager dan 6A, maar dan wel over 1-fase. Dat doe ik nu bijvoorbeeld. Met de kerst zijn we weg, kan de lader zelfstandig overschot in de auto laden. Dat was ook voorspeld, dus afgelopen dagen bewust niet geladen. Zonnepanelen brengen nu nog bijna 10 kWh per dag op, dus dat loont ook wel.

Je moet wel heel veel haast hebben om 11 kW te laden.... Als ik op de laagste stand, 5 A, laad, gaat dat zo rond de 3.5 kW, waarvan, op een mooie zonnige dag (zoals vandaag) max 2,5 kW door de zonnepanelen geleverd wordt. (Helaas is de auto al "vol")

als je 's avonds laat thuis komt met een auto die een grote accu heeft (zeg 80kwh) dan wil je 's ochtends wel gewoon met volle accu weg. Maar ook als je thuis komt en de accu is leeg en je moet 's avonds weer weg is het wel fijn als je na een uurtje laden er al weer 11Kw in hebt gepropt om weer fatsoenlijk wat kilometers te maken.

maar met een citigo maakt dat weinig uit, accu is toch klein en snel vol :)

Je hebt vandaag relatief veel uren zon (hier), dus bij langzaam laden (Laagste stand op de Tesla is 5A, komt overeen met 20 km/u trouwens) is per uur 67% "Eigen stroom" van de panelen en 33% inkoop van het net. Kostprijs van 20 km is dan 9 a 10 cent... Rij je voor € 0.02 per kilometer. En als de auto niet nodig is en op de oprit staat.... Er zit ook een kleine 1 fase huislader bij de auto, die doet ook max 3.6 kW.

Buurman heeft een “nieuwe” elektrische auto, maar nog geen laadpaal.
Die heeft de granny lader in een verlengsnoer. :eek:

Het laden is altijd een ding, wij hebben hier 21 zonnepanelen, zomers 40-45 kWh per dag, nu 2-3 kWh, die gaan direct op met het verbruik in huis (warmtepomp) Easee hebben wij ook, die kan je op enkel zon opbrengst laten werken, echter in ons geval op 3 fasen, panelen voeden op twee fasen, dus ergens volgend jaar worden de omvormers vervangen, en geschikt gemaakt voor eventueel een accu. Nu op jaarbasis wordt 23 % van alle zon opbrengst (6100kWh) direct verbruikt, daarmee 3800kWh terugleveren……

Buurman heeft een “nieuwe” elektrische auto, maar nog geen laadpaal.
Die heeft de granny lader in een verlengsnoer. :eek:
Granny charger heeft het altijd prima gedaan, ook op de al wat oudere bedrading van de garage. Maar in een verlengsnoer zou ik niet snel doen...

Overschot van de zonnepanelen heb ik nauwelijks. Maar wel mooi dat een lader raar rekening mee kan houden.
Nu doet ie maximaal 11,8A * 3 fasen. Voor het mooie toch eens naar 16A laten omzetten maar dat heeft geen haast.
Ook wel comfortabel om nu gewoon niet te hoeven opletten wat er voor stroom verbruikt wordt voor ik de auto aan de lader hangt.

Ik heb er zeven die op Noordwest liggen, dus dat schiet niet echt op. 6a heb ik bijna nooit over.
Heb een gevel op de zuidkant maar weinig partijen gevonden die daar panelen op willen monteren.
Zit nu te denken aan drie panelen op Zuidoost erbij, past net onder de dakkapel. Dan heb ik de hele dag een beetje opbrengst en dekt het de helft van het jaar een groot deel van het reguliere verbruik.

Ik heb er zeven die op Noordwest liggen, dus dat schiet niet echt op. 6a heb ik bijna nooit over.
Heb een gevel op de zuidkant maar weinig partijen gevonden die daar panelen op willen monteren.
Waarom? Constructie niet goed? Zuidkant is wel fijn qua richting, maar oost/west heb je meer aan over het hele jaar gezien. In de ochtend/middag is je verbruik doorgaans hoger, zeker wanneer je overdag aan het werk bent. Op dit moment heb je wel het meest aan zuid. Ik had meer dan 10 kWh totaal vandaag, best fijn nog!
Zit nu te denken aan drie panelen op Zuidoost erbij, past net onder de dakkapel. Dan heb ik de hele dag een beetje opbrengst en dekt het de helft van het jaar een groot deel van het reguliere verbruik.
Eventueel nog op het kapel? 3 panelen geven al een aardige opbrengst tegenwoordig, worden nog steeds beter.

Op de dakkapel doen veel partijen ook niet. En dan zou ik ook eerst de dakbedekking vervangen. Het is nog een alternatief, maar ik heb niet zo veel aan veel panelen. Als ik continu een 500 watt heb, is het meer dan genoeg (behalve voor de auto laden uiteraard).

Laatst bewerkt:
Op de dakkapel doen veel partijen ook niet. En dan zou ik ook eerst de dakbedekking vervangen. Het is nog een alternatief, maar ik heb niet zo veel aan veel panelen. Als ik continu een 50p watt heb, is het meer dan genoeg (behalve voor de auto laden uiteraard).
mijn ouders hebben hun panelen enkel op de dakkapellen liggen. Mocht je willen weten waar zij ze hebben laten plaatsen kan ik het navragen!

Dankjewel, maar is nog niet nodig hoor.
De meeste bedrijven vertrouwen de constructie van dakkapellen niet. Daarom zijn ze er wat huiverig voor.

Vandaag trouwens even open gereden. Goed te doen met dit weer!
Mini doet het ook lekker, al wil het oliedruk lampje nog wel eens aanspringen. Of de oliesensor is niet goed, of de veer onder het oliefilter is iets mis mee.
Ik heb een Ultragauge besteld, een schermpje wat iets meer data van de auto weergeeft. Populaire upgrade voor zo’n Mini en best handig om wat meer inzichten te hebben dan het minimale wat wordt weergegeven.

Bij ons kon dat (volgens het bedrijf die onze dakkapel geplaatst heeft) blijkbaar ook niet. Omdat ik nog thuis woon heb ik een slaap- en badkamer in een aanbouw beneden, en toen de dakkapel kwam is een deel van de zonnepanelen verplaatst naar het platte dak van mijn aanbouw.

Toch maar een nieuwe oliedruksensor voor de Mini besteld. Hopen dat het lampje daarmee uit blijft.
Vandaag de Golf wat nieuwe olie en een nieuw oliefilter en interieurfilter gegeven. Komende week APK.
Citigo gaat ook voor een beurtje en APK deze week.
Zomerbanden hebben wat gekke scheurtjes in de wang, ik gooi er eentje achterin om ze daar ook even naar te laten kijken.

Vandaag de Golf wat nieuwe olie en een nieuw oliefilter en interieurfilter gegeven. Komende week APK.

Als de APK nou tegenvalt.. en je zoekt wat anders in hetzelfde kleurspectrum:

In Lunteren staat deze al sinds begin dit jaar in de showroom. Kleur komt op de foto's vlakker over dan in het echt, kan ik wel zeggen. Stekker erin, andere kleur velgen en gáán. ;)

initialphoto_desktop.jpg

Heel gaaf ding inderdaad! Heb vorig jaar op vakantie een Octavia gereden, dat vond ik een heel fijne auto!

De grenzen voor PL worden steeds wat meer opgerekt. Ik kijk dus wel wanneer ik m over moet nemen. Het feit dat het risico rond de accu bij een ander ligt is wel comfortabel en per saldo is PL voor mij ook wat voordeliger dan zelf in bezit hebben.
En hij bevalt ons nog uitstekend dus we zitten ook niet echt naar wat anders te kijken.

Piet, nieuw besteld door mijzelf in deze kleur. Ook die Octavia is zo leverbaar. Personenautos in een speciale kleur voor een fleetowner zie je eigenlijk nauwelijks meer. Alleen nog wel eens in een wrap.

Mini's en lampjes... je zou er zenuwachtig van worden inderdaad ;)

Bij elektrisch zou ik ook voor eerst ook nog naar PL kijken... toch een stuk zekerheid rondom accu en andere elektronica die je bij nieuwe auto's nou eenmaal veel hebt.
Maar jij hebt nog een jaartje om er over na te denken

Huurauto's op vakantie
Wij gaan nog wel eens op vakantie en dat is een leuk moment om kennis te maken met andere auto's. Wij kiezen bijna altijd wel voor een huurauto bij een vliegvakantie, en dan kies ik meestal voor het goedkoopste segment (en eigenlijk altijd via Sunnycars).
Binnen Europa krijg je dan meestal een A-segmenter, buiten Europa verschilt dat. Het kleinste autootje was een soort oude hoekige Suzuki Alto achtige op Bonaire. De grootste was een heel fijne Chrysler Pacifica in Canada.
Afgelopen vakantie hebben we diverse Canarische Eilanden gezien en daar heb ik vier dagen een huurauto gehad, achtereenvolgens een Toyota Aygo X, Hyundai i10, Kia Stonic, Dacia Sandero Stepway en wéér een Dacia Sandero Stepway.
Zo'n Sandero vind ik overigens een verdomd fijne auto. Modern, ruim, relatief vlot. Echt een verrassing! De i10 was een oud model en vond ik niks, de Aygo X is een opgeblazen Aygo met nog steeds hetzelfde kleine motortje. De Kia Stonic was fijn, maar niet veel meer auto dan de Sandero.

Huurauto's op vakantie
Wij gaan nog wel eens op vakantie en dat is een leuk moment om kennis te maken met andere auto's. Wij kiezen bijna altijd wel voor een huurauto bij een vliegvakantie, en dan kies ik meestal voor het goedkoopste segment (en eigenlijk altijd via Sunnycars).
Binnen Europa krijg je dan meestal een A-segmenter, buiten Europa verschilt dat. Het kleinste autootje was een soort oude hoekige Suzuki Alto achtige op Bonaire. De grootste was een heel fijne Chrysler Pacifica in Canada.
Afgelopen vakantie hebben we diverse Canarische Eilanden gezien en daar heb ik vier dagen een huurauto gehad, achtereenvolgens een Toyota Aygo X, Hyundai i10, Kia Stonic, Dacia Sandero Stepway en wéér een Dacia Sandero Stepway.
Zo'n Sandero vind ik overigens een verdomd fijne auto. Modern, ruim, relatief vlot. Echt een verrassing! De i10 was een oud model en vond ik niks, de Aygo X is een opgeblazen Aygo met nog steeds hetzelfde kleine motortje. De Kia Stonic was fijn, maar niet veel meer auto dan de Sandero.
Dat is ook onze tactiek, meestal krijg je dan een upgrade. Alleen een keer hadden ze in Texas dat back to basic superkale Hyundai i10 sedannetje (heet daar anders maar is me ontschoten), wit en met raamslingertjes - wél een automaat. Maar een andere keer leerden we zo dat een Ford Taurus écht in de sportieve saloon categorie valt als de geboekte Dodge Charger (was een sublieme kennismaking met digitale radiostations). En een keer kwamen we blijkbaar op zo'n moment dat we vrij konden kiezen uit de auto's die ze nog hadden. Allemaal hoger dan geboekt...
In Schotland kregen we zo eens een Vauxhall Tigra in plaats van een Corsa. Dat was dan weer wel tof. Maar op Mallorca dan weer een Panda met meer butsen dan een golfbal.

In Amerika en Canada mag je vaak een auto kiezen uit de rij, dat is wel leuk! Vorig jaar wilde ik in Florida wat Amerikaans rijden dus liet de Nissans en Toyota’s staan en koos voor een Chevrolet Malibu.

Vandaag nog even met de auto bezig geweest: nieuwe ruitenwissers op de Mini en die oliedruksensor vervangen. Morgen eens testen of het olielampje nu uit blijft. De oude sensor was trouwens ook lek… Hadden we achteraf gezien de pakking van het oliefilterhuis misschien toch niet hoeven vervangen… :)
Ook rolden de gordels niet meer goed op. Even op internet gezocht en daarom de gordels schoongemaakt met een sopje met groene zeep en daarna een beetje cockpitspray op de gordels gespoten. Nu rollen ze weer prima in!

Laatst bewerkt:
Dat ziin mooie klusjes!

Huurauto’s altijd leuk. In Amerika vaak inderdaad gewoon iets uitzoeken uit de rij. Erg leuk! Op Curacao een Picanto gehad en in Italië een keer een Panda en een keer een 500X. Laatste keer in Florida hadden we een Chrysler Pacifica, heerlijke auto.

Pacifica heb ik een zwak voor. Wij waren met zeven man, maar wat een fijne auto! Zou ik zo kopen als ik daar zou wonen, ook al hebben wij het met z’n tweeën totaal niet nodig.

Pacifica heb ik een zwak voor. Wij waren met zeven man, maar wat een fijne auto! Zou ik zo kopen als ik daar zou wonen, ook al hebben wij het met z’n tweeën totaal niet nodig.
Ik ook! Heel fijn. In nl ook te koop maar de prijzen zijn erg fors

Olielampje blijft inderdaad uit. Blij mee!
Kwam op het ritje van die foto nog ergens los met vier wielen. Heuveltje in de weg zonder bord erbij…
En deze week twee dagen meegenomen naar kantoor.

En omdat ik zo klaar ben met de winter heb ik de Golf en Citigo weer op zomerbanden gezet. Velgen eerst in de Collonite was gezet en daarna in de Polymer Netshield. Ze glimmen als een keutel in de maneschijn.

Laatst bewerkt:
Kleurtje wordt je ook al gelijk weer vrolijk van. Staat hier in het dorp ook zo’n Variant in die kleur.
Zomerbanden kan wel weer, komend weekend ook maar weer eens doen.

Terug
Bovenaan