Barri's bolides

Ik heb van alle 19 auto's in de garage een (aanhanger)nummerplaat hangen. Heb overigens sinds 1998 mijn rijbewijs en meestal 2 auto's sinds mijn vrouw het rijbewijs heeft en ook heel wat jaren 3 tegelijkertijd gehad.

Leuk (y) Mooi lijstje en grappig om de paar regels 'verhaal' er telkens bij te lezen. De Golf smoelt ook erg lekker zo in de Zuid-Europese zon.

Mooi lijstje en verhaal. Ik ben niet eens zo gek veel ouder dan dat jij bent en ik zit op 17 of 18 dagelijkse auto's in 25 jaar tijd. Hobby-auto's, 2e auto's en campers brengen het totaal naar 31.
Dat zijn er best veel, maar zeker in student tijdperk ging het vrij snel met redelijk gare auto's. Verder 2x een total-loss gehad.

Maar.. ik heb maar 2x een VW gehad :)

Er staat dan wel 'Volkswagen' op mijn loonstrookje, toch voel ik me niet verbonden met dat merk. Maar ik heb er inderdaad best wel wat in bezit gehad!

Ik heb bij de RDW het overzicht van de laatste 9 jaar opgevraagd.
Ik miste er een paar die enkele dagen of max. een maand op naam hebben gestaan:
Kia Picanto - eind 2024, begin 2025. Verkocht voor een kennis
Toyota Yaris - 2023. Verkocht voor een kennis, kwam uit een nalatenschap van mijn oude overbuurvrouw
Seat Ibiza - 2019. Gekocht voor m'n zusje, via m'n werk. Dus voor het gemak eerst even op mijn eigen naam gezet. Ze rijdt er nog steeds mee.

Vandaag kwam Tesla langs op het werk. Onlangs had ik al met de Y gereden, de nieuwe 3 was een tijd geleden. Dus samen met een collega een rondje gedaan met een 3. We waren verbaasd dat het de Standard Range was, de instapper. Collega vond m niet vlot tot 30 maar ik vond m erg snel. De Chill modus beviel mij beter.
En wat een goede auto is zo'n 3 toch. De zittingen zijn nog steeds wat kort en die knipperlicht bediening is echt irritant maar verder klopt ie gewoon helemaal. Ik was weer verrast.

Terug naar de Golf: ik heb een Wireless Android Auto dongel gekocht, samen met een usb verloopstekker. Nu heb ik direct Android Auto als ik in stap, echt top. Eerder duurde dat twee minuten. En ik kan de telefoon nog steeds opladen als ik wil.

Ik ben ook zeer tevreden! Probleem met de zittinglengte herken ik ook wel, maar daar hebben bijna alle auto's last van. Mevrouw Zoveel is 1.58 meter en ik 1.85m...Voor haar is de zitting lengte perfect....

De stoelen met verlengbare zittingen hebben alleen daarom al meerwaarde. Kan je het veel beter zo afstellen dat iedereen blij is wanneer die moet rijden.

Ik ben 1,73 en voor mij hebben verlengbare zittingen al meerwaarde. Nu heb ik 'm bij mijn Golf maar een klein stukje uitgeschoven, maar die zitting is sowieso al langer dan in de Model 3. Zeker voor de facelift zijn dat echt tuinstoeltjes. Dat houdt mij wel tegen bij zo'n auto. Stoelen zijn echt belangrijk voor mij.

Voor mij ook, maar helaas zijn de zitvlaklengtes in veel auto's niet verstelbaar. In m'n Sunny had ik een ASS stoel laten monteren (3 auto's mee gegaan). Een standaard stoel wel instelbaar, niet verstelbaar. Kon vriendin Zoveel alleen zitten en rijden met een los kussen achter in haar rug...... Het blijven allemaal compromissen. Er zijn voor de Tesla wel losse aanzet delen te koop.... Zal er eens een proberen. De rest van de stoel is electrisch verstelbaar, incl lendesteun. (met geheugen voor meerdere bestuurders)

Over een maandje wordt de stroomaansluiting omgezet naar drie fasen. Ben nu op zoek naar een laadpunt. Keuze gaat nu tussen de Easee Up en de Alfen Single S line. Die laatste op paal, inclusief montage en service abonnement. Daarom aanzienlijk duurder (70% duurder) dan de Easee die ik aan de muur wil hangen (stukje muur is te smal voor de Alfen) en zelf ga monteren.
Bij de Easee kan ik de laadstroom instellen, bij de Alfen niet lijkt het.
Ik ben er nog niet uit, lastige keuze. Iemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft?

Wallbox lees ik mindere dingen over. Zaptec zou nog wel kunnen.

Iets anders:
Golf staat nu op 164dkm. Gekocht met 89dkm. Remmen piepen nogal en achter worden de wielen heel snel vies. Linksachter zat ook (weer) vast.
Vandaag dus de hele remmerij vervangen. Was allemaal nog wel dik zat. Bijzonder, want het was niet nieuw toen ik m kocht en in de tussentijd hebben we het ook niet vervangen. Dus weinig remslijtage in krap 80dkm!
Maar nu is het weer lekker nieuw! Kan ie mooi nog even mee!

Laatst bewerkt:
Wat een lekkere lijst met auto's Barri! Volgens mij leerde wij elkaar kennen rond die Golfjes 2?

Ik ga ook eens uitpluizen wat onze collectie is geweest, ik pik het idee gewoon! :D

We zaten tegelijk in de Golfjes inderdaad!

Heb nu voor anderen nog een Yaris te koop en binnenkort wellicht een vroege Smart. Allebei met opvallend lage kilometerstanden (22dkm om 85dkm).

Wat laden betreft, ik heb een lader van Peblar. Nederlands product en heel fijn instelbaar. Enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat ik alleen thuis de instellingen kan aanpassen, omdat het geen app is, maar via een webinterface gaat. Maar dat is voor mijn geen probleem.

Die hebben we helemaal schoon en glad gemaakt, dus die zijn weer als nieuw! De blokken achter hadden ook een dikke rand aan de binnenkant, daar zitten ze net over de schijf heen. Heel gek eigenlijk. Maar daar bleef ie ook op hangen (en piepen) denk ik.

@laadpunt: de Peblar staat ook op m'n lijstje. Dat is ook een prima laadpunt. En een aantal CPO's bieden daar ook een versie van aan met een eigen logo, dus werkgerelateerd ken ik die ook. Load balancing is vaak met CT klemmen, en dan vind ik een kastje op de P1, zoals bij Easee en Zaptec toch wel wat makkelijker.

Ik heb ook een P1-meter, daarmee lees ik alles makkelijk uit. Die heb ik bij de laadunit gekregen. Dus vermoed dat het balanceren ook via die meter gaat. Ik gebruik ook de app van HomeWizard, ik vind het ideaal.

load balancing gaat bij mij ook via de P1 poort, heb een splitter in de groepenkast, en daar zit bv ook de homewizzard P1 meter op. Ik heb in de groepenkast een aparte 3-fase meter via homewizzard voor de laadpaal . ik zit niet vast aan een account of ander bedrijf dus kan op die manier wel het stroomverbruik / kosten uitlezen .

uiteindelijk hoeft het allemaal ook niet zo duur te zijn, zie soms laadpalen van 600-800 euro. soms nog wel duurder. afhankelijk wat je er mee wil kan dat ook voor minder dan de helft als je gewoon wil laden zonder alle poespas.
volgens mij hebben vrienden van mij deze, voor 200 euro zie ik nu.

Ik heb de Coolblue versie van de Peblar, met loadbalancing via de P1.
Bevalt tot nu prima. Werkt op een 1-fase 40A. Dat is prima met een PHEV met een 17,4 kW batterij.
Op Tweakers krijgt deze erg negatieve reviews omdat Coolblue z’n eigen firmware gebruikt. Maar ik denk dat dat alleen een nadeel is voor de “tweakers” onder ons. ;)
Ik heb tot nu geen behoefte aan tweaken.

Ik vind vooral de Peblar/Bluebuild mooi aan de muur. Het oog wil ook wat. :cool:
Veel van die wallboxen zijn te lelijk om aan te gluren.

Laatst bewerkt:
De Golf rijdt weer als nieuw met de nieuwe remmen. Ze waren dus niet op, maar hij remt nu geleidelijker en zonder piepen of kraken. Wat een fijne auto is het toch.
De Mini is nogal nat van binnen. Het dak raakt in de regen ook helemaal doorweekt. Dus die ga ik dit weekend impregneren.

Hmm. dat hoort niet hoor. De Z4 blijft kurkdroog en is ook niet vochtig. Impregneren gaat ook niet helpen dan. Bij de Z4 zit onder de stof een rubberen laag die hem waterdicht houdt.

Het rubber aan de achterkant heb ik al vervangen. Krijg nog niet helemaal scherp waarom ie zo nat is.
Maar elke hobby auto van me heeft waterlekkage gehad dus verrast was ik niet :D

Ik denk dat Kristian bedoelt dat de 'stoffen' kap vanbinnen een rubberlaag heeft die 'm waterdicht maakt. Dat klopt inderdaad, net als dat die laag na verloop van tijd iets poreus wordt. Ik denk dat je het vocht met impregneren voor een deel best kan tegenhouden, maar het daadwerkelijke probleem los je natuurlijk niet op. Het is in ieder geval een poging waard!

De vorige eigenaar had 'm altijd binnen staan, dus de kap is ook niet meer gewend aan het Nederlandse herfstweer :cool:
Ik had 'm woensdag mee en net voor kantoor zag ik dat m'n hand bruin was omdat het leer van de pookknop af gaf. Ik was dus als de dood voor m'n broek en m'n witte overhemd, maar die waren gelukkig nog schoon. Maar het geeft aan hoe vochtig ie was. Ergens viel er ook water van de binnenkant van het dak.
Op de terugweg daarom ook de verwarming aan en open gereden, tot ik een bui in reed, gelukkig net iets voor een afslag op de snelweg. Toen kon ik daar het dak weer even dicht doen.

De Min is redelijk opgedroogd en ik heb de kap geïmpregneerd. Denk toch dat de kap doorweekt raakte en achter aan de onderkant in de auto leeg lekte.

Vannacht met de Golf het land doorkruist. Ik maak normaliter weinig lange ritten, dus zo’n nachtelijke snelwegrit was weer genieten. Wat een fijne auto is het toch. Comfortabel, fijne stoelen, genoeg knopjes en toch moderne snufjes, laag gewicht, goede koplampen, lekker vlot.
Ik ga wel een keer naar een EV maar objectief gezien moet ik de Golf gewoon nog heel lang blijven rijden.

Laatst bewerkt:
Voorlopig blijft ie nog even! Altijd leuk om te kijken naar en opvolger. Het zal een EV worden. Er zijn veel interessante modellen, nu vind ik de Smart #3 het meest interessant. Mooi model, goede specs en niet te groot.

Binnenkort even de deurpanelen van de Mini loshalen en de deurrubbers controleren en eventueel kitten. Ik vermoed dat daar ergens een oorzaak zit van de lekkage.
Vorige week hebben we de bougies, interieurfilter en klepdekselpakking vervangen. Dat was al jaren niet meer gedaan. Er zaten nog BMW bougies in en hij is al een tijdje niet meer bij een BMW dealer geweest.
Binnenkort olie en oliefilter en dan nog een keer de supercharger onderhouden. Maar dan moet het hele front er af.

Vorige week even bij de #3 wezen kijken. Wat een leuke auto is dat! Zit lekker, mooie materialen, ruim genoeg. En hij is lager dan is dacht, dat is ook een pluspunt.
Nu ben ik in Tromsø en heb ik een ID.3 als huurauto. Er ligt erg veel sneeuw en de wegen zijn glad, dat is leuk rijden met een ID.3. lekker glibberen en glijden met een losse achterkant zonder gevaarlijk te worden. Veel EV's hier en het maakt mij ook steeds enthousiaster over een EV.

Kan je anders niet een trekhaak onder de Mini gooien? Of mag die niet genoeg trekken? Of wil je daar geen trekhaak onder omdat het een hobbyauto is? (Natuurlijk totaal valide)

Nee daar kan ook geen trekhaak onder. Zou best onder de hobbyauto kunnen, het is echt voor het sporadisch rijden met mijn eigen aanhangwagentje. Naar de bouwmarkt, naar de stort, dat soort dingen. Nu hebben mijn ouders die hier om de hoek wonen ook twee auto’s met trekhaak maar ik wil het zelf gewoon voor de deur hebben staan en niet afhankelijk zijn van anderen daarin.
Zo’n Cupra Born zou perfect voldoen als ie 750kg mag trekken.

Kan ook, maar pre facelift moet ie er af fabriek op zitten. En die stoelen vind ik niks. Na de facelift is dat beter. Alleen blijft de kofferklep onhandig.
Ik denk toch dat een #1 of #3 iets hoger op m’n lijstje staat.

Ik had al een maand de Golf niet meer echt fatsoenlijk gewassen dus het was hoog tijd. Ook al zag ie er niet heel vies uit. Maar wat staat ie weer lekker te glimmen!
De nieuwe voorruit is top, ook de verwarming werkt gewoon. Ze hadden er zelfs een nieuwe tolbadge houder bij gedaan. Goede service!
De milieusticker heb ik opnieuw besteld en heb ik nu op een statische sticker zitten. Die ligt dus samen met de Franse sticker in het dashboardkastje.
De verzekeraar stuurde nog een brief met de kosten die ze vergoed hebben. Goed voor de bewustwording.

Verder dit weekend twee keer open gereden met de Mini. Tot 90kmu kan dat prima als het fris is. En wat is het toch een leuk ding. Voelt vrij modern aan, stuurt leuk, het blokje heeft er zin in. Spullen voor groot onderhoud liggen al een tijdje klaar.
En stiekem kijk ik toch ook soms naar een Milltek uitlaat...

Dat is een beetje de twijfel. Het roffeltje nu smaakt naar meer. Maar soms is de brom iets te doordringend. Bij de Barchetta zat er een sportdemper onder die rond de 100kmu een vervelend geluid gaf.

Milltek vind ik leuk klinken op een Audi RS6 C7, maar niet op een MINI (geluisterd op YouTube) Hornet zou ik dan kiezen. Ik ken het merk niet maar er zijn best wel wat filmpjes met een Hornet eronder.

Het lastige is dat de uitlaat van de cabrio een net iets andere weg volgt dan die van de hatchback, dus er is weinig aanbod.
Een Malian is anders een leuk voordelig alternatief.

Terug
Bovenaan