Barri's bolides

Misschien is die tint van de auto net iets anders. Die heette Honey yellow. En als ze net niet gelijk zijn vloekt het enorm :D
Van beide modellen (Golf variant en Citigo e IV) zijn er in deze kleur in ons land zo rond de 35.

Een collage van een aantal EV's die ik even mocht rijden dit jaar:

Wat viel me tegen: EX30, Ioniq 6
Wat ben ik een beetje vergeten: XC40
Wat beviel wel: Mini Countryman, Ford Explorer
Wat was echt fijn: ID7

Erg leuk om de modellen op deze manier kunnen te vergelijken.
De tegenvallers kwamen misschien doordat ik het echt leuke modellen vind en ik ook hoge verwachtingen had van die twee.

Maar wat zijn al die nieuwe auto's groot, lomp en zwaar. Ook valt de overzichtelijkheid tegen. Hoge neus, enorme dode hoeken, onder anderen door de buitenspiegels.
Ik heb rond kantoor kunnen rijden met de Mini Cooper SE en de Tesla Model 3 en die bewijzen dat het ook anders kan.

Leuke ervaring! Om eerlijk te zeggen zit er geen eentje bij waar ik echt hebberig van wordt. Kleurtje van de EX30 is wel lekker.

Iemand in mijn straat heeft de oude diesel A6 ingeruild op een splinternieuwe ID7. Ik moet zeggen dat het een indrukwekkende auto is.

Het valt me op dat iedereen vrij enthousiast is over de Ford Explorer, aangezien dat toch voor een groot deel en Volkswagen is. Of doe ik de auto zo tekort?

Een ID4 is ook een fijne auto, voor een nieuwe auto tenminste. Bediening is redelijk logisch, hij is vrij vlot, redelijk ruim. En de Explorer is hetzelfde maar dan iets strakker gelijnd.

Elke keer als ik na zo'n nieuwe EV weer in mijn Golf stap vind ik de aandrijflijn ouderwets maar de lage zit, het lage gewicht en de goede ergonomie een verademing.

ID7 is met straatlengte de best geproportioneerde auto van de id series.
Hij is iets groter dan de passat bijna zo groot als de oude Phaeton.

EV rijden is wennen inderdaad. Ik rijdt een Volvo V70 en mijn vrouw een id3 die ik af en toe leen.
Aanvankelijk miste is een gevoel bij de EV omdat die zijn kracht zo klinisch afgeeft.
Maar ik merk dat dat went en ik ga hem steeds meer waarderen.

Leuk dat je die EV’s mag ervaren! De Explorer zag ik gisteren rijden, vind hem er veel beter uitzien dan de ID4.

ID7 is met straatlengte de best geproportioneerde auto van de id series.
Dat zegt meer over de ID-serie, ben ik bang. De ID.7 is veel te hoog, heeft teveel blik boven de wielen en amper 'stance'. En dat terwijl de vorige Passat en (vooral) Phaeton op dat vlak juist zo goed zijn.

Ik vind het wel mooi dat Ford echt iets eigens heeft gemaakt van de Explorer, het ding ziet er best goed uit. Ook leuk om op deze manier een referentiekader op te kunnen bouwen, daar heb je profijt van als je zelf toe bent aan iets nieuws (y)

Mee eens, je ziet ook aan de ID.7 dat er plaats gevonden moest worden aan een accupakket in de bodem. De taillelijn is daardoor veel te hoog. Zie je ook bij de BMW i4, in vergelijking met de vorige 4GC.
Niet voor niets dat fabrikanten graag een SUV als carrosserievorm pakken voor een EV.

Hoewel ik een soft spot heb voor Ford vind ik de nieuwe Explorer wat saai. Hij houdt soort van het midden tussen Volvo EX40 en een Land Rover Discovery.

Dat van die hoge taille en te veel blik boven de wielen bij ID 7 klopt wel een beetje. Bij de i4 vind ik het erg, heel erg meevallen ik zie dat niet zo. Hij is wel een beetje kolossaal en een godsnaam waarom geen frunk??

Ik verlang eigenlijk terug naar de auto dimensies en uiterlijkheden zoals uit de jaren 70 maar ik denk dat die niet meer terugkomen.

Weet iemand hier trouwens waarom veel auto's van die enorm brede C stijlen hebben?
(Erg onhandig op rotondes met fietsverkeer merk ik).

Dat van die hoge taille en te veel blik boven de wielen bij ID 7 klopt wel een beetje. Bij de i4 vind ik het erg, heel erg meevallen ik zie dat niet zo. Hij is wel een beetje kolossaal en een godsnaam waarom geen frunk??
Bij de i4 zie ik dat ook niet zo. Wel valt op dat hij hoger op zijn poten staat dan een gewone Gran Coupé, juist omdat het batterijpakket relatief laag zit. Daaraan pik je een i4 er toch al vanaf een afstandje uit. Toch, ondanks de nog steeds bijzondere neus, vind ik het zelf wel een goed gelukt model.

Weet iemand hier trouwens waarom veel auto's van die enorm brede C stijlen hebben?
(Erg onhandig op rotondes met fietsverkeer merk ik).
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vind persoonlijk die stijl ook niet mooi. Zowel bij de Volvo's als de Ford vind ik dat misstaan. Dat is persoonlijk natuurlijk, maar het lijkt mij ook niet prettig voor het overzicht zoals Nico zegt. En de Ioniq 6 vind ik echt niet mooi, hoe verder je naar achter komt, hoe erger. Vooral de achterkant dus. 5 vind ik beter ogen.

On topic, leuk dat je zoveel mag proberen/ rijden. Zelf nog nooit achter het stuur van een EV gezeten.

Die C stijl gaat nog wel, maar ook de A en B stijlen worden steeds dikker. En over je rechterschouder kijken wordt soms lastig door de passagiersstoel of een oplopende taille lijn. Dat is echt gevaarlijk want dat is precies de hoek waar de fietsers zitten.

Ja, herkenbaar ook. Bij mijn Focus vind ik de A stijl erg dik, ook daar verdwijnt nog weleens een fietser bijvoorbeeld. Ik heb al goede moves ontwikkeld om daar omheen te kijken:cool:

Veel auto's hebben een aflopende daklijn ivm aerodynamica. Of juist wat geknepen ramen en dikke C stijl omdat het sportief is. Gewoon wat meer glas en, extra raampje achter, het is niet zo moeilijk :D maar de designers vinden dat blijkbaar anders

Ik zag net de foto's van de nieuwe Kia EV6.
Mooie auto waarschijnlijk hebben ze geen fietsers of rotondes in Zuid Korea.

Mooie auto waarschijnlijk hebben ze geen fietsers of rotondes in Zuid Korea.

kan na 60+ x naar Korea te zijn gegaan bevestigen; rotondes heb ik al die keren niet gezien. Fietsers zijn er wel meer maar hebben ze ook vrij weinig inderdaad :LOL:

Aangezien ik nog steeds een zwak heb voor Ford is de Explorer de eerste waarin ik een proefrit zou maken. Op plaats twee de Mini, al is die niet zo mini meer. De ID7 vind ik een prachtige verschijning. Echt een mooie auto, maar wat is die groot. Past nauwelijks onder de carport.

Die C stijl gaat nog wel, maar ook de A en B stijlen worden steeds dikker. En over je rechterschouder kijken wordt soms lastig door de passagiersstoel of een oplopende taille lijn. Dat is echt gevaarlijk want dat is precies de hoek waar de fietsers zitten.
Dat is jammer inderdaad, bij mijn Suzuki Alto was een ruitje in de A-stijl denk ik te duur dus grote dode hoek.
Heb wel een paar keer sorry tegen een fietser moeten zeggen...

We waren een weekje op vakantie. Geland in Dubrovnik en toen vijf dagen in Montenegro gezeten, bij Kotor. Heen vanaf Dubrovnik via Bosnië gereden en tussendoor ook nog Albanië bezocht. Laatste dag nog naar Dubrovnik geweest.
Omdat we met z'n drieën op pad waren, had ik segment Polo gereserveerd in plaats van het A-segment. Meevaller was dat we een vrij nieuwe Octavia 2.0 TDI mee kregen. 6000km op de klok, best goed in de opties. Echt een fijne auto. Zo jammer dat de diesel helemaal verdwenen is want dit rijdt top en is ook vrij zuinig.

Zo'n Octavia zie ik ook wel zitten trouwens, maar als liftback zie je ze nauwelijks.

In Montenegro (en Bosnië) rijden onwijs veel Volkswagens. Vanzelfsprekend voor Golfs 2, want er zag in die hoek ooit een fabriek waar die uit rolde. Maar daarna zijn ze best bij de Volkswagens blijven hangen.
In Albanië hoor je er pas bij als je een zwarte Mercedes sedan hebt. Een oude C of E bijvoorbeeld.

Tijdens de vakantie heb ik ook nog aan je gedacht Barri!
Ik zag namelijk deze Skoda:
54002956547_62d094bcb8_b.jpg

Volgens mij was het dakje een wrap. Ik heb ook nog een Golf in jouw kleur gezien, maar ik weet niet meer of ik daar ook een foto van heb gemaakt.

Ik heb weer een model aan het rij-lijstje kunnen toevoegen; de nieuwe Lancia Ypsilon. Rijdt gewoon goed, zoals een Corsa. Ook een prima formaat, dat zie je tegenwoordig wel anders. Niet overdreven veel vermogen, maar gewoon genoeg. Alleen de ergonomie is matig. Ik ben er nog steeds niet achter of ie nou stoelverwarming had of niet: ik weet niet of ik een knop moet zoeken, of in een menu. Hoe dan ook, via beide wegen kon ik het niet vinden. Het multimedia systeem zelf is ook wat karig.
Afgelopen week heb ik ook een ruime 400km afgelegd in onze poolauto, een ID.3 First Plus. En ik moet zeggen, dat begint me steeds beter te bevallen. Lane assist uit, telefoon aan een kabeltje, stoelen en stuur goed ingesteld, en dan bevalt ie me best. Het is een fijne reisauto.
Met de Golf rij ik nu een krappe 20dkm per jaar (gemiddeld één dag thuiswerken scheelt toch iets, net als dat elke vakantie dit jaar met het vliegtuig was :cool:). Maar ik zou toch wel eens de stap naar elektrisch willen maken. Een Model 3 is het meest interessant, maar is wel erg kaal van binnen. Een Volkswagen EV durf ik nog niet helemaal aan, hoewel in Duitsland de Enyaq's serieus interessant beginnen te worden:
Deze heeft ook het weinig gekozen maar gave Lodge interieur.

Een Hyundai Ioniq 5 begint me steeds meer aan te spreken. Maar dan heb je het al snel over een investering van 30k... En het hoeft eigenlijk niet zo groot en zwaar van mij. Wachten op de ID.2 is dan een optie.
Of toch plugin? Een Golf hatchback is lekker compact en groot genoeg voor ons. Een eHybrid heeft de fijnere stoelen, maar een GTE smoelt wel leuk, zeker in rood. Je ziet; een rode GTI staat toch altijd op mijn lijstje en daar komt zo'n GTE qua looks en vermogen best bij in de buurt!

Rode GTE: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=359003208
Nog eentje: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=398672445
Gele GTE: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=401331121
Maar een gele eHybrid met een lichtgrijs interieur vind ik dus ook erg leuk. Die heeft, als extra pluspunt, ook nog de gewone knoppen op het stuur.

Cupra is overigens ook een aardig alternatief.

Ik gebruik die echt weinig. Eén keer per week de bastuba erin, maar dan kan de bank ook wel plat. En als ik naar de stort rij neem ik eigenlijk altijd m'n karretje mee.
Dus die 30cm kortere autolengte heb ik meer aan dan de loze ruimte achterin.

Ik gebruik die echt weinig. Eén keer per week de bastuba erin, maar dan kan de bank ook wel plat. En als ik naar de stort rij neem ik eigenlijk altijd m'n karretje mee.
Dus die 30cm kortere autolengte heb ik meer aan dan de loze ruimte achterin.
Dan moet er wel een trekhaak op mogen natuurlijk. Zowel mijn Ampera als op de Twingo mag geen haak. Hoogst irritant! Dat is voor mij bij een volgende -dagelijkse- auto echt een must.

Heb ik ook hoor, ik heb een trekhaak en dat is ook een must. Daarom komt er hier ook geen Cupra Born als eerste auto bijvoorbeeld. Want verder zou die prima voldoen.

Zo'n rode of gele GTE is echt wel een hele mooie opvolger voor jouw Golf. En als je de ruimte van de station niet nodig hebt is zo'n hatchback ideaal en naar mijn mening ook fraaier.

Afgelopen dagen waren wij in Oslo. Bijzonder om al die EV's daar te zien: je hoort alleen het bandengeluid. Als er een paar auto's bij een verkeerslicht of zebrapad wegrijden is dat een bijzondere gewaarwording. Natuurlijk hebben we in Nederland ook veel EV's, maar dat staat in geen verhouding tot wat je op straat in Oslo ziet.
We hebben ook een dagje een auto gehuurd. We hadden een ID.3 gereserveerd maar kregen een Xpeng P7 mee. Leuk om eens te ervaren. We hebben er ongeveer 435km mee gereden. Het weer was niet best en er waren wat issues met laden (1. DC lader deed het niet, 2. DC lader was érg traag, 3. AC lader laadde traag (auto koud), 4. AC lader deed het niet met de app, 5. AC laden gaf een connectiefout met de auto), maar zo'n EV beviel me daar erg goed. Ik zie dat zelf echt wel zitten.
Dus of sparen voor een EV, of toch eerst een PHEV. Golf GTE of een Cupra Leon/Formentor staan dan op het lijstje, al lijkt de Ford Kuga PHEV me ook een erg fijn ding.

Toen we nog 30km range hadden werd het inderdaad wel spannend, juist omdat ik verwachtte dat elke snellader wel succes zou opleveren.

Buurman, een i4 is me nog wat prijzig maar wel leuk idd. Anders toch wat hoger en een Ioniq 5. Al is een Model 3 ook wel verdomd interessant voor het geld!

maar zo'n EV beviel me daar erg goed. Ik zie dat zelf echt wel zitten.
Dus of sparen voor een EV, of toch eerst een PHEV. Golf GTE of een Cupra Leon/Formentor staan dan op het lijstje, al lijkt de Ford Kuga PHEV me ook een erg fijn ding.
Ik zei laatst tegen Roland Tameling die me vroeg naar de nadelen van een EV: " wanneer je eenmaal met een EV gereden hebt je verkocht bent" . De rust, instant koppel, blijft gewoon lekker.

Andere nadelen zijn natuurlijk het moeten plannen op langere ritten, daar tegenover staat niet meer elke week op een koud tankstation staan, een voorverwarmde auto, etc etc. Allemaal wel onder de voorwaarde dat je thuis makkelijk kan laden.

Een collega is in de lease over van een eNiro naar Ceed station (mocht nog net een ICE bij ons en bijtellingstechnisch aantrekkelijker). Maar.. hij mist de EV enorm.

Ik rij krap 20dkm per jaar, woon-werk is 30km enkele rit. Laden kan ik thuis en op kantoor in principe wel. Dit jaar is de auto maar één keer buiten de landsgrenzen geweest. Een EV met een 60kWh accu zal dus ruim voldoen al is wat marge altijd wel fijn.

Met een 60kWh accupakket heb je wel enige marge. Hoef je niet eens dagelijks te laden met de reguliere woon-werkkilometers in jouw geval. Als je echt langere tijd naar het buitenland gaat, en dan moet het al een eindbestemming zijn waar laden niet goed is geregeld, kan je een huurauto overwegen natuurlijk.

Ik rij krap 20dkm per jaar, woon-werk is 30km enkele rit. Laden kan ik thuis en op kantoor in principe wel. Dit jaar is de auto maar één keer buiten de landsgrenzen geweest. Een EV met een 60kWh accu zal dus ruim voldoen al is wat marge altijd wel fijn.
Ohhh dat komt wel goed. Ik rij dit jaar ongeveer 19.500 zakelijk en 10.000 privé. Langere ritten binnen NL naar Zoetermeer, Den Haag, Zwolle, etc gaan prima zonder laden. Retour 250-270km. Brussel, Veendam/Groningen, Frankfurt plan ik een snellader in. Of wanneer ik s avonds nog weg moet, pak ik een snelle stop bij Fastned.

Nee 60 kWh als accupakket ga je makkelijk mee uitkomen.

Ik zei laatst tegen Roland Tameling die me vroeg naar de nadelen van een EV: " wanneer je eenmaal met een EV gereden hebt je verkocht bent" .
Ja en nee.

Ik rijd nu al een tijdje in mijn ogen zeer goed gelukte lichte EV en ik kan niet zeggen dat ik "verkocht" ben.
Het koppel doet mij weinig. Ja je bent gewoon meestal de snelste "op de grid" maar het heeft allemaal iets klinisch.
Het is allemaal perfect geen rafelrandje in het koppel of een warme dampende motorkap in de regen. Geen rokende vochtige uitlaat en nooit meer olie bijvullen of koelvloeistof nakijken. Ja het is vooruitgang ik weet dat ik er niet aan ontkom.

Anderzijds werp ik wel een tevreden blik op mijn bankrekening die stukken minder snel leegloopt (e.a. scheelt netto 50% op kosten) dan toen ik nog moest tanken en klinkt mijn autoradio beter als ooit en dat maakt wel veel goed. Ik moet denken aan mijn schoonvader die nog met paard en wagen graan heeft afgehaald in de regio. Het uitmesten van de stal en het voeren van dat vervoer schijnt serieus veel werk te zijn geweest. Hij was blij toen hij eindelijk een vrachtwagen kreeg maar miste zijn paard desondanks nog jaren.

Het zal wel wennen denk ik.

Ik snap de voor- en nadelen van een EV heel goed, maar als ik 5 verschillende snelladers af moet rijden voordat ik een beetje kan bijladen ben ik er wel heel erg snel klaar mee volgens mij.

In mijn geval zou ik eigenlijk ook altijd wel uitkomen met alleen thuisladen. Het extra laden onderweg naar vakantie zou ik er dan voor over hebben, dat de auto of een app aangeeft dat ik beter een station eerder of later kan pakken vind ik ook nog niet zo'n ramp maar dan wel met de zekerheid dat ik bij een snellader ook echt kan laden.

ik hou het eerst nog wel even bij een PHEV. Misschien een tussenoplossing maar voor mij nu het meest passend. En de EV die je nu (gebruikt) koopt is over 5 jaar net zo goed verouderd. Zo’n BMW i4, is bijvoorbeeld niet alleen heel prijzig, maar vind ik (al toen ie uitkwam) ook geen overtuigende EV. Dan nog liever voor een fractie een Tesla M3.
Mijn overbuurman heeft net een bijna nieuwe Formentor PHEV gekocht. Fraai ding en die koop je ook voor een schappelijke prijs/

In Nederland zit op elke hoek een Fastned die gewoon goed werkt, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. In Noorwegen was het wel een beetje gedoe maar dat komt ook deels doordat ik er niet bekend ben en geen zin heb om honderden apps te installeren voor het laden aldaar.
Een Tesla kan ook nog, een Model 3 met trekhaak is serieus gunstig geprijsd. Het liefst dan wel eentje van de facelift eind 2020. De matige stoelen van Tesla moet ik dan voor lief nemen. De efficiëntie spreekt mij erg aan met als het feit dat het een lage auto is.
Voordeel van een EV met een kleinere accu is natuurlijk het gewicht. Ik geloof niet dat de TCO van een EV echt heel veel lager is. Straks weer HSB, en de verzekering is duurder.
Onderhoud doe ik met een kennis dus dat zijn nu ook de kosten niet bij de benzineauto.

De matige stoelen van Tesla moet ik dan voor lief nemen.
Nou, ik zag laatst een Klokje Rond van een Kadjar waar de bestuurder een stoel op maat heeft laten maken bij Recaro. Dat kan eventueel nog het overwegen waard zijn als eigenlijk alleen de matige stoelen je tegenhouden.

Ik snap de voor- en nadelen van een EV heel goed, maar als ik 5 verschillende snelladers af moet rijden voordat ik een beetje kan bijladen ben ik er wel heel erg snel klaar mee volgens mij.

In mijn geval zou ik eigenlijk ook altijd wel uitkomen met alleen thuisladen. Het extra laden onderweg naar vakantie zou ik er dan voor over hebben, dat de auto of een app aangeeft dat ik beter een station eerder of later kan pakken vind ik ook nog niet zo'n ramp maar dan wel met de zekerheid dat ik bij een snellader ook echt kan laden.
EV rijden is even je mindset aanpassen. Mijn vrouw snapt daar nog weinig van maar ik zette hem eigenlijk altijd aan de paal zodat die eigenlijk iedere ochtend vol was. Nu reed ik ook 200 km per dag. Voordeel is vaak wel dat er parkeerplaatsen dicht bij de ingang van iets zijn en vaak wel plek. 1 keer in Dld met geknepen billen gereden op zoek naar een vrije paal. Op zich best tevreden over EV maar ik zou niet zo snel meer een nieuwe EV aanschaffen. Destijds wel gedaan omdat toen de afschrijving nihil was maar dat is 4 jaar na dato wel anders. Ik heb op de ID3 MAX denk zo'n 30k afgeschreven in de afgelopen jaren. Planning was eigenlijk iedere 3 jaar inruilen maar ik blijf er nu nog maar even mee doorrijden. In de basis rijdt het echt meer dan goed. Na 2 weken in de Jaguar te hebben gereden was de MAX echt een verademing. Blijf dan toch eer een Mercedes liefhebber. Zelfs de BMW 850 wist me niet te overtuigen. De 740 daarentegen was wel een heerlijke reismachine. Ook de Phaeton heeft me positief verrast. Ik heb nu de luxe dat ik wat leuks uit de werkvoorraad kan pakken. Zomers een cabrio, voor de vakantie een ruime bak. en voor de fun de 968 of de 5GT Turbo. Zo lang die niet verkocht zijn.

Maar als i nu in de race zou zijn voor een nieuwe zou het denk ik toch een PHEV worden.

Terug
Bovenaan