Barri's bolides

Hier in de buurt staat er ook 1, buiten dat het een bijzonder model is en daardoor wat leuker vind ik hem niet mooi. Liever een normale of een clubman

Dit exemplaar zier er ook niet fris uit. Knopjes op het stuurt ook helemaal weg, eer stuk, En maar 100.000 gelopen... Het ontbreken van verdere foto's wekt dan ook weinig vertrouwen

Die knopjes zijn een zwak punt, mijn 9 jaar oude Mini heeft helaas ook al een knopje op het stuur die bijna kaal is.

Zijn daar nog oplossingen voor? (behalve stickers uit china die je er op plakt?) het zou voor mij echt een vreselijke afknapper zijn. Bij Audi/VW zie je dat ook veel. Familielid rijd een Touareg, ook overal van die afgekloven knoppen. Doet zo afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.

Ik heb geen idee, maar ik kan mij er ook niet aan ergeren. Nieuw stuur is ook niet goedkoop er zit een JCW stuur in.

Maar hoe is het nu met de keuken afgelopen?

Hier ook IKEA als basis met een extern gesourced blad. Toch ook bijna 10k.

De keuken is besteld en komt over een paar weken. Ben nu de marmeren vloer eruit aan het slopen en overweeg de hele benedenverdieping gelijk te doen en vloerverwarming aan te leggen. Dan is er geen euro meer voor een auto :p

Die Mini Coupé is erg goedkoop vind ik. Staat ook niet als 'coupe' erop en de foto's zijn inderdaad ruk. Maar dat is juist de winst :)

Nou, dat was me de vakantie wel... Erg veel werk voor een weekje, maar het is gelukt! Keuken eruit, radiatoren eruit, convectorput eruit, marmeren vloer + zandcement vloer eruit. Het puin van de vloer was een 6m3 container vol!
Kale houten vloer bleef over. Daar 40mm XPS op, daarop 25mm Fermacell en daar vloerverwarming in laten frezen. Vervolgens alle sleuven dichtsmeren, en daarna nieuw en goed laminaat erop. En de eerste delen van de nieuwe keuken staan ook weer. Mega klus, maar erg blij mee! Heb nu al het idee dat het huis warmer aanvoelt. Moest net even het luik naar de kruipruimte openen en merkte een gigantisch temperatuurverschil. Denk dus dat de vloer véél beter is geisoleerd.
En geen centen meer voor een auto dus :)

Toch heb ik eventjes een auto erbij: een oud-buurvrouw had een Yaris Idols edition van 2004. Zij is overleden en ik heb die auto overgenomen. Binnenkort even wat oppoetsen, nieuwe koplamp erin, en dan verkopen.

^^ Goed bezig, zo te lezen.

Ik heb toevallig vanavond even proefgereden in een Yaris Verso van 20 jaar jong en nét een ton op de klok.
Ik zat niet echt lekker achter het stuur, stuurwiel kon niet axiaal versteld worden. Daardoor wat dichter op het stuurwiel gaan zitten maar dan is er weinig ruimte voor mijn linker been. :(

Is die Yaris Idols een 1 liter of de 1300? Ik heb met de 1300 gereden, pittig motortje wel, voor zo'n eerste indruk.

Dit weekend even de Yaris bekeken en schoongemaakt. Bekleding moet nog even.

Leuk autootje, komt toch wel een aardig ding onder het vuil vandaan. Zometeen even een setje nieuwe koplampen bestellen want eentje is gelig van binnen. De andere is nog op te knappen maar dan krijg je hetzelfde; koplampen die niet gelijk verkleurd zijn.
Ook moet er een setje nieuwe kentekenplaten op. Daarnaast mist een strip in het dak, dus die moet ik nog even zoeken.
En ik vind de achterbumper niet zo netjes.

Zojuist met de Kever aan de slag geweest: er zat een verticale speling in het stuur. Dat blijkt te komen door een versleten vulbusje bij het stuurlager. Gelijk het lager zelf vervangen. Daarvoor moet het stuur eraf en de stuurhendels. Was nog een gepiel om de borgveer los te krijgen en het lager eruit te krijgen. Maar het is gelukt.

Het oude vulbusje wat van kunststof en er was nog maar weinig van over:

Zo is een nieuwe: <https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/vooras-besturing/besturing/1427/>

En zo zit de nieuwe:

Uiteraard is de speling volledig weg.

Ik heb ook gelijk de veer in de versnellingspook vervangen, want vanaf dat ik 'm heb resoneert de pook als ie in z'n vierde versnelling staat. Binnenkort eens testen, ik hoop dat dat nu verleden tijd is.

Laatst bewerkt:
Leuk die Yaris, qua exterieur wordt hij best mooi oud en kan nog prima mee. Van binnen is het wel echt plastic fantastic :D

Verder volgens mij niet kapot te krijgen. Qua vaste lasten zal het ook weinig kosten, dus veel goedkoper wordt auto rijden niet.

Verder volgens mij niet kapot te krijgen. Qua vaste lasten zal het ook weinig kosten, dus veel goedkoper wordt auto rijden niet.
Collega van me had zo'n ding en daar was wat rek in de distributieketting, die al vrij vlot vervangen moest worden. Kan een incident zijn geweest (Motorstoringslampje brandde, er brak niets gelukkig)

is dat gedeukte stuk onder de achterbumper niet carrosserie? Ik meen me te herinneren dat daar gewoon plaatstaal zat.
De achterbumper bestaat uit twee delen, het is niet zoals bij de Golf 2 dat dat onderste deel onderdeel van de carrosserie is. Maar het onderste deel is wel staal ipv kunststof inderdaad.
Ik vind de meters in het dash van de Yaris nog steeds erg gaaf. Het ziet eruit alsof de tekst ergens ter hoogte van de rechter koplamp staat. Daarom is het ook erg goed af te lezen.

Gewoon een slim en goed kleintje. Achterbank is bijvoorbeeld verschuifbaar, dat is ideaal.
Een vroeg exemplaar in het geel heeft ook wel wat!

Vind het nog steeds een ijzersterk ontwerp. Altijd een beetje een opa/oma auto geweest maar wel leuk zonder infantiel te zijn en best tijdloos inderdaad.

Vind het nog steeds een ijzersterk ontwerp. Altijd een beetje een opa/oma auto geweest maar wel leuk zonder infantiel te zijn en best tijdloos inderdaad.
mijn achterbuurvrouw van 86 heeft er 20 jaar geleden een gekocht als vervanging van haar Starlet. Ze rijdt er nog steeds met plezier in en er zit geen roest of wat ook aan!

De vorige eigenaar van deze kocht 'm ook toen ze in de 60 was. Het was haar laatste auto blijkt nu.
Rijdt prima, goed zicht rondom, je zit nogal rechtop. Goed voor het ruimtegebruik, en ook stappen ouderen daardoor makkelijk in en uit. Ik snap wel waarom oudere mensen vaak voor een Yaris kozen.
Maarja, wat moet dat publiek nu in zo'n zelfde situatie? Ik zou het niet weten. Een Sandero misschien?

Ten opzichte van de Yaris en zijn leeftijdgenoten in die klasse is tegenwoordig ook alles behoorlijk gegroeid in omvang.
2 jaar geleden een kleiner alternatief lopen zoeken voor de quashqai uit 2009 van mijn moeder,
De iets modernere versies van een klasse lager zoals de Renault Captur zijn alweer bijna net zo groot.
1 van de weinige was een Suzuki Ignis.

Ik heb las voor een ouder echtpaar een Captur gekocht. Qua formaat gaat het nog, maar het zicht rondom vond ik echt belabberd. Nu kwam ze ook uit een C4 Grand Picasso, maar toch...

Voor de Golf vandaag andere wielen gekocht met goede zomerbanden. Het worden dus geen Serrons, die kon ik inruilen.

Welke wielen zijn het geworden?

Hier zijn de Serrons incl. de Golf ingeleverd, nu 19 inch Stelvio jetsers onder de Giulia. :)

Had ze in 2013 onder de Golf zitten
IMG-1074.jpg

Ze zitten eronder hoor! Blij mee.

(Toch bizar wat een kleurverschil met de deur er steeds te zien is op foto's. In het echt zie je dat nauwelijks)

Mijn vrouw wordt helemaal gek van mij omdat ik steeds weer andere setjes wielen heb liggen. Heb er nu twee voor de Kever, twee voor de Citigo en drie voor de Golf.

De Golf heeft er al best wat gehad.
Bij aankoop, 16 inch Hita:

Snel erna 17 inch Dijon:

Toen op zoek naar een wintersetje. Uitgekomen bij een aftermarket setje, GMP Italia Stellar dacht ik. Helaas een iets te hoge ET:

Daarna een setje Golf 8 velgen met nagenoeg nieuwe winterbanden gevonden: (edit: ze heten Belmont)

Voor deze winter twijfel ik dus: deze laatste winterset houden, of winterbanden op de Dijons leggen.
Op een rijtje, van 16 inch naar 17 inch naar 18 inch:

Laatst bewerkt:
Ik vind de Belmonts juist het leukst. :) Zo'n (dubbele) vijfspaaks is zo standaard.

Met de grotere velgen lijkt het ineens meer op te vallen dat de achterwielen wat diep in de wielkast liggen, klopt dat?

Ik vind de Belmonts juist het leukst. :) Zo'n (dubbele) vijfspaaks is zo standaard.

Met de grotere velgen lijkt het ineens meer op te vallen dat de achterwielen wat diep in de wielkast liggen, klopt dat?
Dat viel mij eerder ook al op, dat de achterwielen wat dieper liggen. Zeker schuin van voren gezien valt dat op.

Die nieuwe velgen staan echt heel erg goed zeg! Denk de beste combi tot nu toe.
Voor de winterbanden zou ik indien de banden nog goed zijn gewoon die "Belmonts" houden, staan ook erg goed.

Fraai resultaat zo!! Dat kleurverschil met de voordeuren had ik ook bij m'n i20. Kan het zijn dat de deuren in het rek door de spuitcabine "op de kop" hangen tov de achterdeuren en de rest van de auto? Ze worden eerst afgemonteerd en daarna pas aan de auto geknoopt.

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik dacht gelijk aan een herstelde schade.
Ik weet niet precies hoe de auto gespoten is in de fabriek. Ben in een aantal fabrieken geweest, maar heb niet meer scherp hoe dat ging. Zou best kunnen dat de portieren er pas na het spuiten op komen.

De Golf en Citigo staan weer op winterbanden.
Ik zit te denken wat ik de komende tijd met het wagenpark ga doen.
De Golf bevalt uitstekend, maar ik wil een keer naar automaat en een keer naar (deels) elektrisch. Ik zou kunnen gaan sparen voor een Cupra Leon of Cupra Formentor, of wachten tot de eerste interessante EV's op de markt komen. Een Model 3 zou kunnen, maar ben ik niet helemaal weg van. Dan liever een Enyaq.
Begin 2025 loopt de Citigo uit de lease en die willen we dan overnemen.

Via het werk kan ik gunstig een ebike kopen of leasen, dus komend voorjaar/zomer ga ik dat eens proberen naar werk voor een dagje per week (31km enkele reis).

Daarnaast zou ik voor komend jaar ook wel weer een hobby autootje willen. Ik blijf toch steeds hangen bij de Mini Cooper S R53 (facelift, 2004-2006). Staan wel wat leuke exemplaren online. Liefst met stoelverwarming en een panoramadak. Staat een leuke witte zonder stoelverwarming en een leuke blauwe Checkmate zonder panoramadak. Zijn daardoor financieel wel net wat aantrekkelijker.

Altijd leuk om na te denken over het toekomstig wagenpark. Cupra Formentor vind ik ook een interessante auto.
Kunt ook nog voor een elektrische Mini gaan voor erbij ter vervanging van de Citigo en de hobbyauto.

De Citigo mag niet weg begrijp ik. Of het moet een auto zijn met minstens zo'n mooie kleur, ook stoelverwarming en voorruitverwarming. En uiteraard elektrisch aangedreven. Als extra mag ie stuurverwarming hebben begreep ik.
En het is wel echt gescheiden thuis: zijn auto, en haar auto. Al neem ik de Citigo wel mee als ie vooraan staat en ik in de buurt ergens heen moet. Andersom overigens niet; ze heeft nog nooit met de Golf gereden.

Zo'n Cupra Leon Sportstourer als deze vind ik leuk: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...1ad4bf2f89&spc=ADAPTIVE_CRUISE_CONTROL&vc=Car>
Wit is ook gelijk de 'beste' kleur voor dit model, want veel sprekende kleuren zijn er verder niet.

Zie ik om me heen ook veel hoor. Man en vrouw allebei een eigen auto.
Leon is ook erg mooi. Rood kan ook nog toch?
IMG_8963.jpeg

Via het werk kan ik gunstig een ebike kopen of leasen, dus komend voorjaar/zomer ga ik dat eens proberen naar werk voor een dagje per week (31km enkele reis).
Misschien dat zo'n afstand nog leuk is op een speed pedelec, maar op een gewone e-bike zou ik het te lang vinden. Zelf fiets ik 11km enkele reis in een klein halfuur, nog net leuk en ik kom niet bezweet aan.

Ja, daarom ook maar één dagje per week maximaal hoor :)
Heb het één keer op een gewone fiets gedaan en dat was ver, maar wel lekker!
Ook met een e-bike ben je er toch bijna anderhalf uur mee bezig, ondanks de lange rechte stukken in de rit.

Kristian: die kleur is wel goed ja! Ik zie 'm in het occasionaanbod echter niet terug.

Mijn woon/werk is 25km. Heb een normale fiets, dus dat is sowieso een no-go maar met een gewone e-bike zou ik dat ook nog te ver vinden. Dan is het volgas alsnog 45 á 60 minuten. Wat Carfanatic ook zegt, een half uurtje is precies leuk genoeg.

Met een speed pedelec, die ik regelmatig op die route zie fietsen, wordt het interessanter. De route leent zich er ook goed voor. Echter zijn die dingen dan weer kneiterduur, wat voor één dag in de week ook veel te veel van het goede is.

Als je zoiets via het werk leuk kunt leasen is dat wellicht een optie, maar ook dan zal het een stuk duurder zijn dan een gewone elektrische fiets lijkt mij.

Afgezien daarvan moet ik van/naar het werk 9 van de 10 keer via oppas/opvang en dat is met de fiets ook wat minder handig.

Ik fiets dagelijks 12km enkele reis met mijn Cube e-bike. Goed te doen en erg fijn eigenlijk. Alleen moet ik me er me in dit donkere, koude en natte seizoen wel echt toe zetten. Als de Up! nog voor de deur stond zou ik regelmatig de auto gepakt hebben. 20km en meer vind Ik echt te ver hoor. Maar geen gezin met kinderen hebben scheelt een hoop.

ik vind die speed pedelec echt wel tricky hoor. Gevoelsmatig zit dat voor 80% ook in de mafkezen die er op rijden. Hier in het dorp ook regelmatig; Doordat ze de bochten kunnen afsnijden rijden en feitelijk vrijwel rechtdoor kunnen , rijden ze ook met 40+ km/h hier de rotonde. Levensgevaarlijk en begrijp niet dat ze dat zelf niet in zien. Zeker in deze donkere dagen is het vragen om problemen. Ook zijn ze net te langzaam op veel lange rustige 50 wegen waardoor je boze automobilisten achter je hebt rijden en voor het fietspad echt veel te snel. Maar ook daar; de meeste speed padelec rijders kunnen zich op het fietspad niet inhouden en ook daar moet volle bak getrapt worden langs 'gewone' fietsers.

Ik heb ook 2 mensen in mijn omgeving met zo'n fiets die al betrokken zijn geweest bij een ongeval, en zeker bij 1 verdenk ik het sterk dat het ook aan zijn onbenullige fietsgedrag heeft gelegen als ik hem soms zie. Nee een gewone E-bike is wel top, ik denk daar ook wel eens aan om de 10km ritjes mee te doen. Daar word nu altijd de Twingo voor gepakt.

En ook hier, mijn vrouw rijd echt heel zelden in de Insignia. Alleen als ze alleen ver weg moet of veel moet meenemen. Ik pak de Twingo wel regelmatig.

Laatst bewerkt:
Binnenkort ga ik weer 14 km verder werken (20 min met de auto, 35 min met de e-bike). E-bike is ideaal (met al dat regen pak ik overigens gewoon de auto). Ligt er wel aan welke je hebt. Die van mijn moeder die past zich deels aan aan jouw kracht waardoor je het toch wel warm kunt krijgen terwijl de mijne altijd (hard) gaat en je compleet zweetloos op de (werk)plek komt. Voor fietstochten is die van haar eigenlijk fijner; wat relaxter.

32 km voor woon/werkverkeer vind ik toch best veel, dan is speed pedelec wel beter ja. Schrik me altijd kapot als ze me inhalen op een smal fietspad, want die gaan imo echt te hard in vergelijking met andere fietsen.

Terug
Bovenaan