Barri's bolides

Een beetje het Lupo dashboard. En met een mooie structuur: volgens mij had de Golf 4 cabrio dat ook.
Model viel me erg mee: geen roest en als je erin zit geeft het een degelijk gevoel. Ook is ie niet te groot. Deed me nogal aan de Golf 2 denken.

Net voor het klusje begaf de hogedrukreiniger het. Ik had een heel goedkoop instapmodelletje van Karcher. Overweeg nu de K4.

In tegenstelling tot de Polo 6N heeft de facelift 6N2 minder last van roest: plaatwerk is beter behandeld.
Voorscherm stopt boven de dorpel: er zijn ook 6N2's waarbij 't ala de 6N is, dan loopt 't voorscherm door naar beneden.
Jammer van die blanke lak: best geinige auto, met slechts 1,5 ton ervaring kan ie nog wel ff mee.

Barri zei:
Monteur kreeg een auto aangeboden voor verkoop. Had 3 maanden stil gestaan, maar ging fluitend door de APK. Ding zag er niet uit van het stilstaan (onder de bomen), maar inmiddels is het een toonbaar ding geworden. Lekker klusje!

Voor:

Foto's van het resultaat:

Barri Stipt! :D

Ziet er goed uit! 2e leven voor dit oude beestje.

Zag m vandaag in het dorp staan. Ziet er toch wel leuk uit nu!
Voor 't mooie had ik m helemaal moeten polijsten in plaats van alleen de bovenste helft.
Haalt het niet bij Stipt, maar dat is ook zeker niet mijn doel ;)

@Sjon: huh, binnen de 6N2 zelfs verschillende voorschermen? Bijzonder!
Ik had nog gekeken voor een andere motorkap, maar ook op andere panelen zitten wat plekjes waar de blanke lak los laat.

Vanochtend even pijn geleden door te tanken, E5 nog nét onder de €2,-...
Maar wel positief over het verbruik van de Focus: 1:17,2. Van Luxemburg naar huis, en dan in Nederland nog wat ritjes.

Barri zei:
@Sjon: huh, binnen de 6N2 zelfs verschillende voorschermen? Bijzonder!
Ik had nog gekeken voor een andere motorkap, maar ook op andere panelen zitten wat plekjes waar de blanke lak los laat.
Yep, binnen de 6N2. Niet handig. Zeker niet als er een koper voor een voorscherm aan je deur staat en dan pas samen ontdekt dat 't bij zijn Polo 6N2 precies andersom is.
Wisten we beide niet; gelukkig kwam ie nog meer spulletjes overnemen, dus niet voor niks gereden.

Ik heb even fotootjes opgezocht en zie het ook Sjon. Heel bijzonder!

Vandaag toch maar even de wielen gaan wisselen, tenminste: poging tot.
Bij de Citigo ging alles perfect, bij de Focus leek dat ook zo. Het eerste wiel ging in recordtempo, maar bij het tweede wiel draaide de dop van de slotmoeren kapot. Gevolg: drie wielen zitten vast en kunnen niet meer los... :(
Maar eens kijken hoe ik dit ga laten oplossen.
Geluk bij een ongeluk is dat bij de gemonteerde 18 inch velgen de moeren een beetje bovenop de velg liggen, in plaats van - zoals bij de 16 inch - er in.

Nee, die had ik al even gebeld maar elke dop is uniek... :( En natuurlijk zit het kaartje met het nummer van de dop niet bij de auto...

Ligt er een beetje aan welk type slotmoer 't is, als de 'vormpjes' aan de buitenzijde van de moer zitten: oude dop die net niet past eroverheen rammen, schietgebedje doen en losdraaien.

Nee, het zit aan de binnenkant. Een soort randje van 1 mm dik in de vorm van een wolkje/bloemetje.
Hier lijkt ie sterk op: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/anti-diefstal/m1763190256-slotbouten-ford>

Heb het bij mijn vorige auto gehad, een Octavia. Had net een grote onderhoudsbeurt bij de dealer gehad en de dop van de slotbout op de rechter voorstoel gelegd ivm remblokken wissel.
Drie dagen later lekke bank op de A7 bij Groningen. Denk je vlot een wiel te wisselen, bleek de monteur de dop van de slotbout niet weer in de auto gelegd te hebben maar in zijn gereedschapswagen. Wegenwacht gebeld. Ramde met een paar ferme hamerslagen een buis over de slotbout en binnen een minuut de slotbout los. Wiel met 4 i.p.v. 5 bouten vastgezet. Dealer bood daarna direct een set nieuwe slotbouten aan......
Keurig verbruik van de Focus. Met een rustige rijstijl lukt mij dat ook prima, maar met de invallende herfst met meer wind en regen blijf ik nu toch op 1:16 steken. Ik blijf het een fantastisch lopend blokje vinden die 1.0 ecoboost. Die mij wordt niet zo vertroeteld als die van jou want moet het doen met E10. E5 tank ik wel in de motor omdat die langer stilstaat, maar 16 cent per liter duurder bij de plaatselijke pomp vind ik eigenlijk te gek.

16 cent is wel een fors verschil! De Directlease tankapp laat hier het volgende zien:
BP in het dorp: 2,209 voor E5, 2,009 voor E10. 20ct verschil
OK 8km verderop: 2,019 voor E5, 1,939 voor E10. 8ct verschil
Total Express, 8km verderop: 2,009 voor E5, 1,929 voor E10. 8ct verschil
Je snapt dat ik hier nooit bij de BP kom :)

Het had wat voeten in aarde, maar de winterset zit er onder:

De banden zijn er vorig jaar nagenoeg nieuw op gekomen en komen, ook in deze maat, deze week als beste uit de test in Autoweek. Altijd mooi. Onder de Citigo zitten ze ook (daarom staat die nu op zwarte wieldoppen), maar die zijn wel een aantal jaar ouder. Hebben echter nauwelijks kilometers gemaakt en zijn altijd donker, in hoezen, opgeborgen geweest als ze niet onder de auto zaten.
Viavia heb ik een vervangende slotmoersleutel kunnen lenen. Echter, eentje wilde nog niet los. Die bij het bandenbedrijf in de buurt los laten halen. Hij zat echt gek stevig vast.

Vandaag weer even bezig geweest met die Polo. Iemand uit het dorp rijdt er in, en de monteur kreeg het bericht dat de ruit rechtsachter wat los zit. Maar de monteur is herstellende van een operatie dus vroeg mij even te kijken. Hoekje van de ruit zat los, dus ik was van plan die hoek vanaf de binnenkant te lijmen/kitten. Daarom alle binnenbekleding weggehaald. Daarna de ducttape uit die hoek weggehaald (had de eigenaar erop geplakt), maar toen zag ik dat de ruit bijna geheel los zat. Dus toen maar de hele ruit eruit gehaald, de hele rand schoongemaakt en toen een verse kit/lijm rand erop gelegd. Ruit zit weer prima. Nu nog even een nachtje binnen drogen.

Daarna nog even op pad om bij iemand een foutcode uit de auto te halen. Bleek dat de twee remlichten het niet deden (lampjes kapot), dus die ook vervangen.
Lekker monteursdagje zo :)

Ruit van die Polo zit nog steeds goed zag ik. Wel jammer dat het dakje blijkbaar iets lekt, dat heeft ie nu ook afgeplakt.

Vanochtend even wezen kijken naar een Focus 4, ook een stukje mee gereden.
Fijne auto, met eigenlijk de juiste opties. Maarja, tov mijn Focus 3 ga je niet eens zo gigantisch veel vooruit, maar er moet wel ruim 15k bij. Dus de mk3 mag nog wat jaartjes blijven :) Binnenkort achteruitrijcamera installeren en de DAB activeren.
<https://www.autoweek.nl/occasions/ford/focus/51775707/1-5-150pk-ecob-titanium-business-adapt-cruise-winterpack-17-inch-full-led/>

^^^ Pluim voor de aanbieder: er is wel werk gemaakt van een uitgebreide advertentietekst ipv de standaard opsomming. (y)

Alleen. toen ik dit las
(..)Geen gekleum meer in de koude dagen. Het verwarmd stuurwiel voelt als een weldaad na het ijskrabben.(..)
vroeg ik mij wel af waar Ford de voorruitverwarming gelaten heeft.

Durashift zei:
^^^ Pluim voor de aanbieder: er is wel werk gemaakt van een uitgebreide advertentietekst ipv de standaard opsomming. (y)

Allemaal voorgekauwde bla-bla van Autodata. Gooi maar eens een willekeurige zin door Google, dan vind je dezelfde zinsnedes 'in de schrijfstijl van professionele autojournalisten' bij heel veel andere auto's.

Advertentie van de Ford zei:
Geavanceerde technische systemen houden tijdens elke rit het verkeer in de gaten en reageren op potentieel gevaarlijke situaties. Bij de veiligheidssystemen van deze auto hoort ook de verkeersbord-detectie.

Advertentie van een Lexus zei:
Geavanceerde technische systemen houden tijdens elke rit het verkeer in de gaten en reageren op potentieel gevaarlijke situaties. Bij de veiligheidssystemen van deze Lexus hoort ook de verkeersbord-detectie.
https://occasions.lexus.nl/auto/664925538

On topic: mooi dat de huidige Focus nog even blijft! Ik vind het vooral een veel mooier model om te zien, de nieuwe Focus is toch 'n wat ongelukkig ding.

Als ik zie wat je toe moet betalen op een jongere Focus is de keuze heel makkelijk. Lekker doorrijden in de auto die je heerlijk vertroeteld hebt. Die heeft het ook niet verdiend om nu afgedankt te worden voor een bodemprijs.

Barri zei:
Ruit van die Polo zit nog steeds goed zag ik. Wel jammer dat het dakje blijkbaar iets lekt, dat heeft ie nu ook afgeplakt.
Mits 't een af-fabriek dak is, zou ondanks een slecht afdichtend rubber van 't dak zelf, 't water alsnog afgevoerd moeten worden, via gootjes en slangen in de A- & C-stijlen.
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/polo+derby+vento-ind/po/2001-240/8/877-877000/
Gezien de voorgaande verwaarloosde foto's, zou 't mij niet verbazen dat h.e.e.a. verstopt zit.
Wat bij de mijne het geval was: tuitje/spuwer in A-stijl zat verstopt: bij 't openmaken kwam er een straaltje water uit => bingo.
Nog een leuke: slang bovenaan los uit de afvoer => dan komt 't water alsnog naar binnen...

Harrie, precies dat inderdaad. Mijn auto is mij veel meer waard dan die handelsprijs.

Sjon, het is een aftermarket Webasto dak. Ik weet niet precies waar en wanneer ie lekt, maar zag toen wel een druppeltje op de passagiersstoel vallen. Helaas kreeg ik het dakje niet helemaal open geschoven, dus ik kon m niet heel goed inspecteren. Heb toen wel al die randjes schoon gemaakt.
Bij mijn Golf VR6 had ik toen een nat tapijt. Bleken inderdaad die tuutjes in de A stijl helemaal verstopt te zitten. Is nog een werk geweest om de auto weer droog te krijgen. Al m'n hobby auto's hadden last van vocht in het interieur, en bij allemaal is het euvel ook verholpen: de 924, de Barchetta, de VR6 en de Fiesta.

Ik heb voor 's zomers natuurlijk de 18 inch velgen, maar toch zit ik wel eens naar de standaard 17 inch velgen te kijken. Ik kwam nu deze advertentie tegen:
<https://www.autoweek.nl/occasions/ford/focus/51733813/1-0-ecoboost-titanium-125pk-ecc-navi-xenon-trekhaak/>
https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=685/51733813/0-bfb5ab7c-c0f3-45f2-bebc-a01ba786d5d1.jpg/img]
Die wielen staan 'm echt goed! Misschien toch maar eens een setje kopen. Staan er nu twee in mijn Marktplaats favorieten.

Over de waarde van mijn Focus: ik zag dat de Autotelex handelswaarde €500 boven het bod ligt, dat vind ik wel vreemd. Want mijn auto heeft nauwelijks schades en juist een wat luxere uitrusting. En de verkoopprijs van zulke exemplaren, ik heb ze vergeleken met de occasions hier op de site, ligt gemiddeld tegen de €9000. Ik vind ruim 3k marge op dit bedrag wel fors.

Met welke reden?

De 18inch maken het nu net een Focus die je niet op elke hoek van de straat ziet. Denk dat het verschil in comfort tussen 17 en 18 inch ook wel meevalt.

Gewoon omdat ze ook mooi zijn :) En comfortverschil zou ik moeten vaststellen, kan ietsjes schelen wellicht. Heb gisteren nog even foto's vergeleken met die 17 inch en met mijn 18 inch. Het is allebei mooi. Op de 18 inch iets bijzonderder idd.

Alleen jammer dat Ford zo'n bijzondere maat hanteert voor de 17 inch banden. Die van mij rolt op 215/50-17. Comfortabel, maar duur om te vervangen, vooral als je zoekt naar een goede 4 seizoenen band. Dus weer een set zomerbanden, in dit geval een van de winnaars uit de AW bandentest, de Kumho Ecsta hs51. Gelukkig verkeer ik vanaf dit jaar in de luxepositie om bij slecht winterweer thuis te blijven. De Focus weet wel raad met banden. Met 50.000 km is het gebeurd. Mijn vorige auto, een Octavia, haalde met gemak 80.000 km op een set.

Dat is wel snel ja. Ik wissel zomer- en winterbanden af dus heb niet zo'n zicht op de kilometrages. Maar na komende zomer moeten de zomerbanden ook wel vervangen worden denk ik. Al staat de auto deze weken echt alleen maar stil.

HarrieD zei:
Alleen jammer dat Ford zo'n bijzondere maat hanteert voor de 17 inch banden. Die van mij rolt op 215/50-17. Comfortabel, maar duur om te vervangen, vooral als je zoekt naar een goede 4 seizoenen band. Dus weer een set zomerbanden, in dit geval een van de winnaars uit de AW bandentest, de Kumho Ecsta hs51. Gelukkig verkeer ik vanaf dit jaar in de luxepositie om bij slecht winterweer thuis te blijven. De Focus weet wel raad met banden. Met 50.000 km is het gebeurd. Mijn vorige auto, een Octavia, haalde met gemak 80.000 km op een set.

Ik zou tekenen voor 50.000 km met een set banden!

Mijn Ampera heeft nog de eerste banden uit 2018! Die voorop zijn nu, na 153.000 km, versleten.
Ook ik was op zoek naar allseason banden, maar echt, die krengen zijn zó duur! En dan heeft de Ampera-e ook nog eens van die speciale anti-lekbanden (en dus geek krik, spuitbus, pompje of wat iets meerzijnde).

Ik had bij de Fiesta nog nooit de velgen van de S-uitvoering gemonteerd. De nieuwe eigenaresse wel. Zo te zien heeft ze er nieuwe winterbanden op laten leggen. En deze velgen zijn eigenlijk wel het leukst onder dit model!

Afgelopen dagen lekker wat kilometers gereden: een stedentrip naar Poznan met tussenstops in Braunschweig en Berlijn.
En wat rijdt de Focus dan lekker. Ook de trekkracht op de snelweg is echt top, ik denk dat dat vooral een resultaat is van de tuning. Bij 130 in z'n 6 op het gas en hij gaat er, ook heuvelop, heel prima vandoor!
Slechtste verbruik wat ik heb gezien, notabene op 102 octaan, was 1:13. Tegenwind en zeer veel Duitse snelweg.

ginkelvanmichiel zei:
Mijn Ampera heeft nog de eerste banden uit 2018! Die voorop zijn nu, na 153.000 km, versleten.
Ook ik was op zoek naar allseason banden, maar echt, die krengen zijn zó duur! En dan heeft de Ampera-e ook nog eens van die speciale anti-lekbanden (en dus geek krik, spuitbus, pompje of wat iets meerzijnde).

Nu valt een setje banden eens per 150.000km ook wel te overzien :D

Ik heb twee nieuwe achterbanden gekocht voor mijn BMW 4-serie, was ook nog het affabriek rubber. Ik ben ook niet gegaan voor de run-flat banden en/of de BMW geadviseerde merken/modellen (gemarkeerd met een ster).
Gewoon twee Michelin Pilot Sport 4, daar gaat de auto het ongetwijfeld prima op doen en dat scheelt toch zeker de helft in euro's.

Voor een lekke band is er pechhulp. Als ik weet dat ik een lekke band heb zou ik namelijk ook niet doorrijden met een run-flat band en/of mijn banden volspuiten met zo'n spuitbus, bang om een velg te slopen. Heb wel een elektrische pomp (van een vorige auto) in de kofferbak gelegd, dat is hopelijk in zo'n geval net genoeg om wel iets verder/naar huis te kunnen rijden (dus een langzaam leeglopende band vlakbij huis).

Ik heb een thuiskomer achterin liggen, maar op mijn buitenlandse ritjes gooi ik toch een volwaardig wiel achterin, samen met een kruissleutel.

als je door een spijker rijd kunnen ze dat ter plekke wel met een paraplutje herstellen. heb je echt de band naar zn gootje, dan slepen ze mij maar af. Die kans is zo nihil dat ik ook geen aparte band ga mee nemen. Komt ook nog eens bij dat de achterbanden een heel andere maat hebben dan voor, dan zou ik 2 bandensoorten mee moeten nemen :) achter staat mijn auto niet voor niets af fabriek al op veel bredere banden dan voor. Geen idee of je (tijdelijk) een smallere band kan monteren. Kleiner dan 17 inch kan ook niet, want dan raakt hij de remklauw.
ik zorg gewoon voor goede pech hulp :)

Voor mij hetzelfde probleem. Voor en achter afwijkende maten, ik vermoed dat kleiner dan 17 of 18" ook niet gaat passen en die ga ik incl vakantiespul ook echt niet bij in de kofferbak krijgen op vakantie. In de kofferbak ligt een compressor, hopelijk kan ik de band dan net genoeg op pompen om naar een veilige plek cq garage te rijden en anders inderdaad goede pechhulp.

Heb overigens in heel mijn auto carrière al 3x een kapotte/lekke band gehad. Eenmaal bij de Leon een spijker erin, was goed te herstellen. Bij de Astra eenmaal een dikke schroef en 1x vanuit het niets een dik ei op de wang van een band.
In alle gevallen in mijn eigen woonplaats en kon ik er gewoon mee naar huis rijden.

Ik ook 2x lekke band. Beide keren met een dikke schroef. 1 was gewoon plat de volgende ochtend. en de andere liep gewoon heel langzaam leeg. Met beide geen groot probleem in mijn 18 jarige auto carrière. Dus maak mij er niet zo druk om :)

runflats hoef ik ook niet. All-season weet ik zo nog niet. Moet zeggen dat op de laguna, zelfs met sportief rijden de auto geen krimp gaf. En ook met nederlandse winterdagen was het ook geen enkel probleem. Misschien komen die er wel ooit als de huidige banden op zijn.

Ik durf het wiel nu ook niet thuis te laten, want dan zal je net zien dat ik dan lek rij :D Heb overigens in die 16,5 jaar nog nooit een lekke band gehad.

In Duitsland viel me weer op dat veel Duitsers toch op zwarte stalen wielen rijden in de winter. Een Tiguan op veel te smalle banden op staal, een vrij recente Mini op lelijke zwarte stalen wielen. Echt, waarom? Ik heb ze om de originele 16 inch velgen liggen. Toont het in de winter ten minste ook nog een beetje.

Ik heb er geen ervaring mee, misschien dat het meevalt, maar zouden mooie lichtmetalen velgen niet beschadigen bij het omleggen van en het rijden met sneeuwkettingen?

Dat zou best kunnen inderdaad, maar hoeveel auto's hebben wel eens sneeuwkettingen om? bij auto's die normaliter ten noorden van Munchen rijden zal het nog geen 1% zijn denk ik. Ik heb zelf nog nooit met kettingen gereden.

Ik heb wel vaker de sneeuwkettingen erop gehad, tegenwoordig, met nieuwe sneeuwkettingen, is het geen enkel probleem met lichtmetaal. Ik had de laatste keer de kettingen op de e91 met 17" lichtmetaal. Bij de Xdrive heb ik ze nog niet nodig gehad. Maar de 17" set heeft geen krasje opgelopen.

Barri zei:
Dat zou best kunnen inderdaad, maar hoeveel auto's hebben wel eens sneeuwkettingen om? bij auto's die normaliter ten noorden van Munchen rijden zal het nog geen 1% zijn denk ik. Ik heb zelf nog nooit met kettingen gereden.
Ik heb mijn Ibiza destijds een keer meegehad op winersport, daar had ik ook lichtmetaal i.c.m. winterbanden 195-45 R16 maar met sneeuwkettingen gaat dat prima hoor. Bij hele platte banden zal het wellicht een probleem zijn, maar dan zijn je winterbanden ook direct onbetaalbaar dus dat is sowieso een onhandig idee. Het enige wat ik me kan bedenken, is dat men bang is voor schade door strooizout of eventueel een glijpartij tegen een stoeprandje. Al is dat voor mij ook nooit een issue geweest. Kwestie van je velgen een beetje slim kiezen (niet te groot/breed, geen besmettelijke of kwetsbare oppervlaktebehandeling, eventueel banden met velgrandbeschermer monteren) en de boel een beetje schoon houden. Maar dat is sowieso een stuk makkelijker bij een dubbele set wielen. Dit weekend nog even de zomerset goed schoongemaakt, die waren behoorlijk zwart van het remstof maar met de hogedrukspuit en een sopje heb je ze zo weer brandschoon. Als je ze niet gemonteerd hebt is het een koud kunstje om ze ook aan de binnenkant even strak te maken.

Ik woon al een tijdje tegen de Duitse alpen aan. De stalenvelgen worden voornamelijk gebruikt om te voorkomen dat het strooigoed in de remmen komt. Hier strooien ze niet alleen met zout, maar ook split (van die kleine steentjes). Dat wil je liever niet in de buurt van je remmen hebben. Daarnaast zijn die staalvelgen ook gewoon wat robuster en goedkoper. Niet iedereen ziet het nut in van een mooie winterset, in sommige gebieden hebben die namelijk best wel wat te verduren.

10005104-diabas-streusplitt-grau-2-5-mm-schnee.jpg

Terug
Bovenaan