Barri's bolides

Weer eens tijd voor een plaatje hier. Onlangs de Focus behandeld met Polymer Netshield. Deze 'wax' is wat lastiger aan te brengen: stevig uitpoetsen, en hij gaat niet glad aanvoelen. Maar wát een glans!
Hier een fotootje van na het wassen:

Vorige week nog even met de Focus naar Stuttgart geweest. Blijft een fijne auto. Op deze rit deed ie zo 1:14 a 1:15. Bij gewoon verbruik thuis rij ik zo rond de 1:15,5 a 1:16.
Ik zit nog wel eens te kijken naar een opvolger, maar ik kom niet verder dan eenzelfde Focus maar dan de facelift. En deze heeft nog maar 115dkm op de klok, dus dat is wat zonde van het geld. Ik rij zo'n 24dkm per jaar dus hij kan nog wel wat jaren mee. Over vier jaar zit ik dan qua ouderdom en kilometers aan het vervangingsinterval voor de distributieriem.

De eCitigo is deze week gebouwd, dus de aflevering komt dichtbij!

Volgende week gaan we aan de slag met de Kever: blok eruit en helicoils plaatsen: het schroefdraad van de bougies bleek erg zwak te zijn. In september moet ie weer voor de APK, dus we maken 'm nu alvast helemaal klaar, dan kan ie er in juli zo doorheen. Daarvoor moet de uitlaat vervangen worden, dus dat doen we ook meteen. En als toch alles los is, vervangen we gelijk de koppeling, drukgroep en het lager. Als je in z'n 4 van het gas gaat, hoor je dat er iets niet lekker loopt. Dat kan dat lager wel eens zijn.

En verder zoals altijd een beetje naar autootjes aan het kijken online. Ik vind nu een TT wel erg leuk:
Een grijze natuurlijk. Door de afgrijselijke wielen betaalbaar, maar die zijn simpel op te knappen: <https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-tt-coupe-1-8-5v-turbo-riem-verv-org-nl-auto-benzine-grijs-3767242d-09ff-4c50-835a-3e893efd5c11?cldtidx=8>
En dit is ook gaaf, een vroeg rood exemplaar zonder spoilertje! <https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-tt-benzine-rood-3b9c4caf-93b8-42b2-87c8-f68914d9dc12?cldtidx=1>

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de eCitigo. Zo'n soort auto zou ik op termijn ook wel zien zitten.

Vandaag dus met de Kever bezig geweest. Blok eruit, en op een workmate geplaatst. Toen kon ik er goed bij om de uitlaat te vervangen. Het schroefdraad voor de bougies bleek goed maar vervuild. Daar dus even een 'tapper' doorheen gedraaid. De helicoils bleken gelukkig niet nodig.
Ook direct de koppeling en drukgroep vervangen, nu toch alles los lag. Niet direct nodig, maar het was een kleine moeite en deze zat er toch waarschijnlijk al 20 jaar in. Ook de krukaskeerring vervangen; die lekte nogal! Hopen dat de olielekkage nu weer wat meevalt.

Met de leermeester:

Uitlaat er af:

Klaar om weer gemonteerd te worden:

Dat is mooi knutselen, en heerlijk om veilig onder toezicht van een leermeester aan te slag te kunnen gaan.

Meer dan 55 jaar sleutelervaring, en het werken aan een Kever kan ie bijna met z'n ogen dicht. Dat werkt inderdaad top.
Nu nog wat onderdeeltjes besteld: de ashoezen zijn slecht. Het bijzondere aan deze ashoezen is dat ze er opgezet kunnen worden zonder de assen los te halen. De as zelf draait namelijk niet. De hoezen worden aan de bovenkant met boutjes vastgezet.
Ook nieuwe benzinefilters (er zitten er twee in) besteld, want deze zijn wel erg oud. En het rubber rondom de motor, die is erg slecht. Ik ben alleen bang dat die niet goed te monteren is als het blok er in zit, maar we zullen het zien.
Binnenkort wil ik de bestuurdersstoel aanpakken: ik heb die jaren terug al eens aangepakt, maar dat is een beetje rommelig gedaan. Ik heb dus een nieuwe opvulling voor de zitting besteld. Is er zo bij elkaar, met het werk van dit weekend, toch bijna €400 aan spul besteld.

Nico GTR zei:
Nee voor dat motor rubber moet de motor er uit. Wel vet verder, leuk en leerzaam.
Dat zei m'n leermeester ook al :)

@Hans: hij klust al zeker 30 jaar bij m'n ouders in de schuur aan auto's. Ik weet niet anders dan dat hij aan auto's sleutelt en dat ik daar een beetje bij toekijk en help :) Daarom ook erg gaaf om dit nog steeds zo met hem te kunnen doen!

Zeker, erg leuk om te doen!

Wat anders: de Citigo E IV wordt als het goed is zaterdag over een week afgeleverd (y)

Ben benieuwd hoe de kleur in het echt er uit komt te zien :) Zag toevallig gisteren een zware rijden, die glom nog zo erg, reed volgens mij net bij de dealer weg hier.

Goed werk aan je kever! Blokje is er zo in en uit gelepeld.

Mis mijn oude witte 70'er soms als de foto's zo zie :(

Nog een weekje tot we de Citigo gaan ophalen!

Vandaag weer even verder gegaan met de Kever: de rechter ashoes is vervangen, die lekte een beetje. En ik heb het rubber tussen carrosserie en de motor vervangen. Er zijn twee delen: één aan de voorzijde van het blok, een één aan de zijkanten en achterkant. Die laatste heb ik kunnen vervangen terwijl het blok op z'n plek zit. Ik heb de plaat boven de uitlaat losgehaald en toen ging het redelijk. Daarna de plaat weer vastgemaakt en toen voelde ik heel goed dat het nieuwe rubber een stuk soepeler is en écht afdicht: je voelde 'm echt op het rubber liggen. Helemaal top dus! (y)

Morgen even naar de stekkers onder de stoelen van de Focus kijken: ik heb een ander interieur op het oog: half leer met stoelverwarming, en elektrische verstelling van de bestuurdersstoel.

Ik ook, heb er zin in! Bas van Putten heeft er eentje getest in het groen. En bij een collega van me staat in de straat nu ook zo'n groene.
Test van Bas: <https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/13/voor-het-eerst-volwaardig-betaalbaar-elektrisch-a3990205>
En deze foto op Twitter is veel beter dan die bij het artikel:
EQaA1NKXsAAd_c6

Ik zou deze week trouwens nog naar een event van 'jouw' merk gaan, maar dat is afgelast. Erg jammer, ik zag er naar uit alle nieuwe modellen te gaan bekijken en rijden.

Gaaf werk aan de Kever Barri, fijn zo'n hulp! Bizar toch dat zo'n motor op een workmate past!

Leren interieur voor de Focus, klinkt gaaf!!

Ik ben benieuwd naar de Skoda, zeker in het groen is ie volgens mij echt gaaf!

Barri zei:
Meer dan 55 jaar sleutelervaring, en het werken aan een Kever kan ie bijna met z'n ogen dicht. Dat werkt inderdaad top.
Nu nog wat onderdeeltjes besteld: de ashoezen zijn slecht. Het bijzondere aan deze ashoezen is dat ze er opgezet kunnen worden zonder de assen los te halen. De as zelf draait namelijk niet. De hoezen worden aan de bovenkant met boutjes vastgezet.
Ook nieuwe benzinefilters (er zitten er twee in) besteld, want deze zijn wel erg oud. En het rubber rondom de motor, die is erg slecht. Ik ben alleen bang dat die niet goed te monteren is als het blok er in zit, maar we zullen het zien.
Binnenkort wil ik de bestuurdersstoel aanpakken: ik heb die jaren terug al eens aangepakt, maar dat is een beetje rommelig gedaan. Ik heb dus een nieuwe opvulling voor de zitting besteld. Is er zo bij elkaar, met het werk van dit weekend, toch bijna €400 aan spul besteld.

Gaaf om met zo iemand eraan te kunnen sleutelen zeg, goed veel werk verzet en gepland. :T

Half-lederen interieur voor de Focus is opgehaald. Nog bij elkaar te scharrelen: nieuw relais stoelverwarming passagiersstoel, schakelaars stoelverwarming, kabelboompje stoelverwarming. Dan kan het er in (y)

Volgende stap wordt dan de DAB+ activeren.

Het interieur zit er in! De stoelverwarming is nog niet aangesloten; ik moet de knoppen en een stukje kabelboom nog binnen krijgen. Maar de elektrische verstelling werkt wel. Zit lekker en het haalt het interieur echt op.
Eerst dacht ik dat de passagiersstoel niet paste, maar de rechter rails bleek te zijn verschoven. Alles weer omgewisseld voor origineel, toen kwam de vorige eigenaar via de app met deze tip. Dat bleek het te zijn, toen kon alles er weer in :D

En een nog grotere update: vandaag hebben we de Citigo e IV opgehaald. Wat een heerlijk autootje. En wat is ie groen :D

Naast z'n voorganger:

Mooi interieur, staat goed!
Citigo doet pijn aan de ogen zo fel groen. Maar het staat hem heel goed en met die mooie wielen is het een gaaf karretje zo. Grilletje en spiegelkappen misschien nog zwart maken.
Zal vast lekker rijden ja. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

Het interieur ruikt ook lekker overigens, dat beetje leer merk je direct.

Citigo: ik dacht om de onderste nep-grille in de bumper te wrappen, maar bij nader inzien vind ik 'm eigenlijk helemaal niet te groen dus we laten 'm zo. Wel ga ik de zijkanten van de kofferbak bekleden met zelfklevend vilt, want anders bekrast het snel en dat ziet er helemaal niet uit.

Dat vilt moet ik ook nog steeds doen in onze Up. Staat wat netter en scheelt lelijke beschadigingen. Stretch naalvilt heet dat spul dacht ik.
Geur van leren interieur is inderdaad heerlijk kan ik inmiddels uit ervaring zeggen.

Total Loss zei:
Krijg opeens een flashback naar iets van heel lang geleden, iets met PTT Telecom, echt geen idee waarom. ;)

Dacht ik ook meteen aan. :) Ja, wat is 'ie groen! Dat is altijd positief bedoeld, want wat kleur kan het wegennet goed gebruiken. Vroeg me al af of dit dezelfde kleur groen is als de introductiekleur van de Citigo destijds, maar dat is dus zeker niet het geval. Het is gewoon een nette auto en voor zo'n kleine auto volgens mij ook lekker vlot en volwassen. Qua vormgeving lijkt zo'n Citigo best op de Alto, zij het wat volwassener en groter ogend door het grotere glasoppervlak. Veel plezier ermee!

Heerlijk kleurtje! (y)
En het past prima op de “oprit”.
Erg gaaf ding en een mooie opvolger van de Alto.

Dat interieur staat de Focus goed.
Heb een keer wat gezocht op Marktplaats voor de Tiguan en krijg nu telkens allerlei auto-onderdelen voorgeschoteld. Verbaas me elke keer weer hoeveel complete interieurs daar op staan. Mooie upgrade mogelijkheden.

Over onderdelen: ik denk dat ik er een “gewone” grille in zou zetten.

Zag afgelopen week de aanbieding van de e-Golf: €399,- per maand. Ook niet slecht, toch?

De eGolf stond eerst ook op €299 voor 60/10000 waar deze Citigo met opties op €235 uit kwam. Hebben dus wel serieus getwijfeld over een Golf, maar voor waarvoor ie wordt gebruikt vonden we die €60 * 60 maanden wat teveel van het goede.

We hadden wel wat twijfels over de kleur, maar de andere kleuren zijn niet wat. En het is ons 100% meegevallen. Inderdaad jammer dat weinigen voor wat kleur kiezen. Bij de Citigo E IV is zwart ook de meestgekozen kleur :(

Lekker bezig met de Focus! Zo wordt 'ie telkens leuker. Die stoelen lijken me ook erg fijn zitten. Hoe houdt de EcoBoost zich?

Die Citigo is ook echt goed, zeker zo in het gifgroen. Ben heel benieuwd hoe het elektrisch rijden jullie in de dagelijkse praktijk gaat bevallen!

De EcoBoost doet het prima. Ik vind het echt een fijn blok. Wel tank ik nu 98, omdat ie op E10 nogal schokkerig werd onderin de toeren. Met 98 loopt ie veel mooier. Ik heb de Focus nu 2 jaar en 3 maanden, en wat mij betreft plak ik er nog zo'n periode aan vast.
De volgende auto mag een automaat worden, en moet qua luxe niet onderdoen voor de Focus. Een KIA Proceed lijkt me tezijnertijd wel wat.

Vandaag toch nog even met de Focus bezig geweest. Nu het interieur er in zit wil ik het plaatje toch compleet maken. Omdat er toch geen winterweer meer aankomt heb ik de zomerwielen weer gemonteerd.

Ook voor het eerst dat de getinte ruiten en 18" velgen samen in beeld zijn. Geslaagd ding zo.
Nog even over het interieur: onder de voorste twee bouten van de bestuurdersstoel heb ik een ringetje geplaatst, waardoor ie vooraan heel ietsjes hoger staat. Klein verschil, maar het scheelt net een beetje in ondersteuning. Ik kwam deze tip al eens tegen op het internet.

@Elco: de Alto werd zo'n 8.000km per jaar gebruikt, ik verwacht dat de Citigo ook max. zo'n 10.000km zal doen. Laden we 'm om de 200km dan is dat dus één keer per week. En dan gewoon aan het gewone stopcontact. Ik denk dat dit gebruik ideaal is voor een elektrische auto. Met kleine ritjes is het verbruik echt minimaal.

Oef.... Die is wel heel groen. Ik hou wel van kleur op een auto, maar dit. Neh. Ik had verwacht dat het meer die groene kleur was die je ook wel eens op een Fabia ziet. Dat vind ik wel gaaf. (y)

Alsnog veel plezier ermee!

Terug
Bovenaan