Barri's bolides

Ik vind het juist wel wat hebben. De VAG-tint is mij te donker (65% meen ik?), maar ik zou het niet zonder willen eigenlijk. Vind het dan een 'vissenkom' om het oneerbiedig te zeggen :). Terwijl anderen een auto met donkere ruiten juist weer een bestelauto vinden. ;).

Moet wel zeggen dat met de zonneschermen er in het op een bewolkte dag net weer donker zat is:
https://i.imgur.com/VAESDQh.jpg

Stuk beter zicht zo Berry :cool:

Getinte ramen achter vond ik ook nooit zo heel mooi. Ik vond met name de 'oldskool' heldere/blauwe ramen van de Mercedessen mooie dan de 'grijs kenteken' zwarte ramen. De Fabia heeft ook vanaf de B-stijl naar achter een (redelijke) tint erin, maar ik vind het nu juist mooier dan zonder. Kan komen door de lichte lakkleur of omdat het 'zo hoort', maar het went zeker wel :T

De meningen zijn verdeeld over extra getint glas. Ik vind het echt een bestelauto look geven, en ook alsof de achterpassagiers minder belangrijk zijn (terwijl het initieel juist exact tegenovergesteld bedacht werd). Een klein tintje doet een auto iets sportiever lijken (raamoppervlak valt minder op), maar een grote tint vind ik niks. Een collega heeft exact zo'n Focus, maar dan een zwarte met stevig getint glas. Dat vind ik toch wel wat minder.

Dank voor de reacties op de velgen! Ik merkte vandaag wel dat het minder comfortabel is; je voelt meer van hobbeltjes in de weg of drempels, en hij is iets gevoeliger voor spoorvorming. Bij een volgende auto weet ik niet zeker of ik het weer zou doen, maar de look ben ik wel onwijs blij mee! Elke keer weer een glimlach.

De velgen staan mooi onder de auto!
Altijd lekker wanneer de zomerset eronder kan.

Staat er weer mooi bij barri. Ik vind de donkere ramen wel een gemis bij je auto.

Zou het persoonlijk veel mooier vinden. Ik vind het veel chiquer staan op een auto. Zonder lijkt zo goedkoop en kaaltjes.
Maar dan niet te donker en nog wel enige vorm voor doorkijk.

Maar zelf denk je er anders over en dat is natuurlijk prima!

Donkere ramen verschilt ook heel erg per auto en lakkleur vind ik. Persoonlijk vind ik het bij onze Fabia juist erg mooi staan en zou het zonder tint juist 'kaal' ogen:

20180706-172026.jpg

Oeps, sorry verkeerde foto :T

Deze dus:

Zo lijkt het vrij donker:
20180520-210908.jpg

Maar zo valt het juist weer erg mee:
20180520-203839.jpg

Bizar ja, die verschillen uit verschillende hoeken!

Vandaag weer een ritje gedaan met de Kever, toch mooi dat ie het echt altijd gewoon goed doet! (y)

Ik ga er vanuit dat je de Kever echt nooit meer wegdoet. Anders laat ik je opnemen ;)

Nou, soms denk ik er wel over. Dan zet ik een fijne cabrio in de schuur, met een zescilinder. Maarja, de Kever heeft echt z'n charme en bevalt uitstekend op de kleine weggetjes. En als ik zie hoe weinig ik er eigenlijk mee rij is het zonde er iets anders voor neer te zetten. Heb 'm intussen alweer ruim tien jaar.

Vandaag even aan het rommelen geweest met wat ruitfolie die ik nog had liggen. De achterruit van de Focus is erg rond, dus lastig te plakken. Dus na een keer proberen toch weer losgehaald. Maar zo'n iets donkerdere achterruit is wel tof. Als er eens een aanbieding voorbij komt laat ik de achterruit wel tinten denk ik.
Verder bevalt de Focus nog steeds uitstekend. Ik ben ook erg blij met de looks zoals ie er nu bij staat. Bijna een ton op de klok, dus hij kan nog jaren mee. En daarna? Focus facelift misschien? Kia Proceed is ook gaaf, maar de eerste jaren nog niet haalbaar.
Een auto erbij zou ook leuk zijn, maar is onzin. Wel leuk om daarover te dromen. Bovenaan het lijstje staat zo eentje. Prachtige uitvoering dit! <https://www.autowereld.nl/bmw/z4-roadster/2-5i-s-30506904/foto.html>

De Focus hobbelt lekker door. Inmiddels over de ton heen. Bescheiden kilometerstand voor een krap 6 jaar oude auto.

Betekent dat ik er nu 35.000km mee heb gereden, in krap anderhalf jaar tijd.
Bij de DS3 had ik eigenhandig 100.000km op de teller gezet in 2,5 jaar, ben blij dat die tijden voorbij zijn :)

Gefeliciteerd met de "mijlpaal" Barri! Gaat snel zeg, ik had helemaal nog niet door dat je de Focus al anderhalf jaar hebt.

Barri zei:
Nou, soms denk ik er wel over. Dan zet ik een fijne cabrio in de schuur, met een zescilinder. Maarja, de Kever heeft echt z'n charme en bevalt uitstekend op de kleine weggetjes. En als ik zie hoe weinig ik er eigenlijk mee rij is het zonde er iets anders voor neer te zetten. Heb 'm intussen alweer ruim tien jaar.

10 jaar alweer :eek:

Alweer een update, een iets minder leuke...
Op mijn woon-werk-route werd mijn voorligger verrast door een fietser die op een rotonde tegen de richting in fietste. Ze was juist gefocust op de twee fietsers die wel juist fietsten, maar vrij langzaam. Op het moment dat ik daar op focuste trapte mijn voorligger vol op de rem omdat de fietser vanaf links haar verraste. sja, dat kan ik niet meer bij remmen. Een doffe klap was het gevolg. De trekhaak zat in mijn grille. Door die trekhaak had zij geen schade, maar bij mij lag de kentekenplaat eraf, de grille in kreukels en een paar kleine scheurtjes in de bumper.

Vervelende schade, maar achteraf valt het me nog mee. Ben ook blij dat de tegenpartij geen schade heeft.
Op weg naar kantoor heb ik direct de kentekenplaat omgewisseld voor een nieuwe en 's avonds heb ik de oude, originele, grille weer gemonteerd. Een nieuw honingraat exemplaar is weer onderweg.

Andere updates: de oranje Punto van m'n zusje (het exemplaar welke mijn moeder in mei 2000 nieuw kocht) gaat de komende APK niet halen; helemaal rot van onderen. Dus ik ben op zoek gegaan naar wat anders. Gekeken naar een C3 (heeft m'n moeder nu ook), maar ik kon gunstig aan een Ibiza uit 2014 komen. Een fijn en luxe ding in montsantrood. Zoiets:
-ibiza-2012-662l.jpg

Die haal ik waarschijnlijk deze week op.

Verder vandaag de Kever laten taxeren. Wat lager dan de laatste keer (3 jaar terug), maar die taxatie was ook érg hoog.

Hier ook al eens flink moeten remmen omdat een fietser onverwacht vanaf een verkeerde kant kwam. Altijd schrikken, terwijl zo’n fietser de schouders ophaalt...

Gelukkig niet teveel schade dus. Als de bumper/motorkap een tikje had gehad was het vervelender geweest. En mooi dat er alweer een nieuwe grill onderweg is.

Zo’n Punto staat qua roestweerbaarheid niet heel bekend. Een collega heeft er ook een, krijgt hem niet verkocht maar had nu mazzel dat iemand achterop reed ;).
Mooie Ibiza trouwens? Teruggekomen na afloop contract?

Altijd rot zo'n schade, zeker in zo'n situatie waar het niet jouw schuld is maar jij zit achterop dus ben je verzekeringstechnisch altijd de haas. Gelukkig doet zo'n nieuwe kentekenplaat al een hoop, en het had een stuk erger kunnen zijn!

Seat ziet er goed, fris model zo in die kleur (y)

adinsx zei:
Hier ook al eens flink moeten remmen omdat een fietser onverwacht vanaf een verkeerde kant kwam. Altijd schrikken, terwijl zo’n fietser de schouders ophaalt...
Ja, echt heel irritant. De Focus was leverbaar met Active City Stop, dan had ie in dit geval zelf geremd. Stond destijds op mijn wensenlijstje, maar daar stond meer op...
Ik krijg nu wel bevestigd dat dat systeem nut heeft en z'n geld waard is.

adinsx zei:
Gelukkig niet teveel schade dus. Als de bumper/motorkap een tikje had gehad was het vervelender geweest. En mooi dat er alweer een nieuwe grill onderweg is.
Ik zag dat net achter de grill een systeem met elektrisch bedienbare lamellen zit, voor de radiateur. Ik ben blij dat die net niet geraakt is!

adinsx zei:
Zo’n Punto staat qua roestweerbaarheid niet heel bekend. Een collega heeft er ook een, krijgt hem niet verkocht maar had nu mazzel dat iemand achterop reed ;).
Mooie Ibiza trouwens? Teruggekomen na afloop contract?
Echt bizar hoe dat kan roesten! De kleur van de bodem past nu bij de kleur van de carrosserie :)
Ibiza kwam inderdaad terug einde contract, na 5 jaar en 125dkm. Zitten wel wat plekjes op en aan, maar hij komt toch in de stad te staan en ik kan niet herinneren dat ze de Punto ooit gewassen heeft... :) Maar ik ga 'm binnenkort wel even helemaal schoonmaken en poetsen, de Ibi.

Zadelsnuiver zei:
Seat ziet er goed, fris model zo in die kleur (y)
Ik hou van bijzondere kleurtjes, maar deze kleur vind ik nét niet. Iets te flets, net te donker. Ik weet het niet. En het is ook geen FR. Maarja, wel beter dan zwart of grijs uiteraard! Heb 'm maar heel even gezien, dus met het wassen kan ik 'm eens goed bekijken.

Ik heb de Ibiza opgehaald en zo buiten is het toch wel een goed kleurtje. Doet qua looks zeker denken aan de Punto. Zelfde formaat, zelfde model, zelfde kleur.
En zo'n 1.2 TSI pakt best lekker op. Nodigt uit tot sportief rijden!

Ibiza is gepoetst en m'n zusje heeft 'm opgehaald. Is er erg blij mee! De Punto is vandaag, op 3 dagen na 19 jaar nadat m'n moeder 'm nieuw uit de showroom in Vinkeveen reed, naar de sloop gebracht. Zo'n 10km van het adres waar ie destijds nieuw is afgeleverd.

En dit weekend had ik een nieuwe honingraat grille voor de Focus binnen gekregen, dus die heb ik direct gemonteerd. Niks meer te zien van de schade.

Weer eens een update.
Het blijft leuk om naar wat anders te kijken, maar dan wel weer een Focus uiteraard. Nu staat in Woerden ook een leuke 3.5, maar de huidige bevalt nog zo goed. En het bij te betalen bedrag zou flink zijn, plus dat ik er dan nog een trekhaak op wil. Dus dat laten we maar even rusten.
Vandaag met de monteur even bezig geweest. Interieurfilter en luchtfilter vervangen. Olie was ook de bedoeling, maar we hadden een verkeerd filter meegekregen. Dat gaan we dus volgende week doen, samen met olie verversen uiteraard. Dan gelijk het koelvloeistofreservoir vervangen (zit een klein scheurtje in), en rondom nieuwe remschijven en blokken.
Verder zag ik wat roest op de subframes, dus die ga ik volgende week ook aanpakken. Best wel slordig bij zo'n relatief jonge auto!
En de knipperlicht-lampjes voorin heb ik moeten vervangen, want de coating liet los. Ook wel slordig, die heb ik er nog geen jaar in zitten.

Daarna moet ie ook gelijk even voor de APK. En ik heb de onderdelen voor DAB+ nog liggen, moet ik ook eens mee aan de slag gaan maar daar zie ik wat tegen op...

De Kever staat lekker te staan onder z'n hoesje. Ik gebruik 'm erg weinig, maar kleine weggetjes zijn erg leuk. Snelweg met de Kever is niet m'n hobby.
De Alto doet het ook nog prima. Dit jaar een wiellager vervangen en de teller staat nu op 185dkm. Die gaat nog wel jaren mee.

De Ibiza bevalt ook goed, m'n zusje is er blij mee. Kwam inderdaad terug uit de lease, en gek genoeg werd er op dit exemplaar weinig geboden. Nouja, relatief weinig dan. Na het poetswerk kwam er toch echt een knappe auto tevoorschijn!

Een ST Line is op basis van een Trend en dus vaak wat schraler uitgerust. Ik wil zaken als: climate control, lichtsensor, regensensor, elektrische ruiten rondom, Active City Stop, voorruitverwarming. Dat zit vaak niet op een ST line, zo mist deze de climate control en regensensor. Je had even de Titanium Sport ofzo; een Titanium met het uiterlijk van een ST line, maar zo'n Titanium zou me ook al prima bevallen!

Mijn ouders hebben zo'n Focus 3.5 Titanium. Onlangs mee naar Frankfurt geweest. Fijne en comfortabele auto die op het gebied van infotainment al weer een stukje moderner is als mijn Mazda.
Wist niet dat de ST-Line op basis van de trend was. Wel dat dat zo was met de Black and Red en Champion Edtion. Deurpanelen zijn dan ook van goedkoop aanvoelen hard kunststof.

Ja, ik vind dat een afknapper.

Bovenaan deze pagina gaat het over het tinten van ruiten: het lijkt dan toch te gaan gebeuren: ik heb een offerte gekregen van een bedrijf wat vlak bij m'n werk zit. Klein tintje op de zijkant, en een iets donkerder tintje op de achterruit. Maakt 'm toch net wat sportiever en het is nog fijn ook!

Een wagon zonder dakrails (erop liggend of erop staand) blijf ik toch wat kaal vinden. Is dat geen voorkeur van je?

Moest even terugbladeren om je huidige te bekijken, maar die blauwe ziet er nog steeds prachtig uit. Donkere ramen zullen m goed staan.

ST Line is inderdaad wat kariger afgewerkt en gebaseerd op de Trend uitvoering. De Titanium met Style Pack is de versie die je moet hebben. Niet veel geleverd, maar de moeite waard om op te wachten.

Rembrandt zei:
Een wagon zonder dakrails (erop liggend of erop staand) blijf ik toch wat kaal vinden. Is dat geen voorkeur van je?
De dakrails van een Focus is wel mooi ja. Toch mis ik m niet echt. Heeft wel wat sportiefs, zo'n kaal dak:)

Op de winterwielen is de look niet compleet, maar vanaf vandaag rij ik met iets donkerdere ruitjes rond:

Dat doet de look goed! Is ook netjes gedaan. Eén nadeeltje: lichten in de achterruit vertekenen een beetje op de lijntjes van de achterruitverwarming.
Tint valt me van binnenuit gezien alles mee!

Staan chique zo. Lichtdoorlatendheid (is dat een woord trouwens?) is van dichtbij precies goed zo, veraf oogt het toch altijd 'zwarter'.
Winterwielen al gemonteerd voor een aankomende vakantie?

Nee, meer omdat we de wielen er toch af hadden nu en de monteur net ervoor ook een winterwissel had gedaan dacht we; ach, dan doen we het maar nu meteen.
Lichtdoorlatendheid, dat gebruiken ze inderdaad als term :) Bij deze is het 20%. Ik twijfelde over 35% aan de zijkanten, maar die wordt blijkbaar bijna nooit gebruikt. Daarom was ik wat bang bij deze tint, maar hij valt me alles mee!

Vandaag verder gegaan met de Focus.
Rondom de remschijven en blokken vervangen, olie + filter vervangen en het koelvloeistofreservoir vervangen. De vorige had een barstje en het leek erop dat ie ook gelekt heeft.

Ik heb ook het subframe aangepakt, want die had wat roestplekken:

Na wat Rustico en steenslagbeschermer (na de foto nog afgemaakt met tectyl):

Gelijk de auto even gewassen, de donkere ruiten komen er mooi uit zo:

Maandag APK.

Valt me eigenlijk wel tegen die roest. Zelfs bij mijn Mazda was het minder erg. Alleen wat op de felsrandjes.
Verder een plek om eens te checken is in de achterwielkast achter het vilt. Heb op Duitse fora weleens wat foto's voorbij zien komen.

Getinte ramen trouwens erg mooi geworden (y)

Valt me eigenlijk wel tegen die roest. Zelfs bij mijn Mazda was het minder erg. Alleen wat op de felsrandjes.
Verder een plek om eens te checken is in de achterwielkast achter het vilt. Heb op Duitse fora weleens wat foto's voorbij zien komen.

Getinte ramen trouwens staat trouwens erg mooi (y)

Valt me toch wel tegen ja... Onlangs de Abarth van mijn moeder uit 2008 op de brug gehad, maar die had alleen op wat lasnaadjes wat roest zitten.

Toen ik 'm kocht zag ik redelijk wat zand/bagger sporen onder de kap. Ik vermoed dat de vorige eigenaar aan een onverhard pad woonde. Dat zou een verklaring kunnen zijn: de plaat onder de motor zit precies op die rand van het subframe vast, en daar is dan waarschijnlijk bagger tussen blijven zitten. Toch ben ik het zeker met jullie eens: ik had dit absoluut niet verwacht voor zo'n relatief jonge auto.

Is een subframe, geen carrosserie. Maar net waar je vaak komt, en of die delen klaplen krijgen of stenen. Kan gebeuren. Als een carrosserie zo roest, dan is het minder.

Mooi opgelost, trouwens. Dat gaat wel weer even goed.

Netjes opgelost die roest en die getinte ruiten staan erg goed! Vind ik bij een station vaak een grote verbetering. (y)

Barri zei:
Nee, meer omdat we de wielen er toch af hadden nu en de monteur net ervoor ook een winterwissel had gedaan dacht we; ach, dan doen we het maar nu meteen.
Lichtdoorlatendheid, dat gebruiken ze inderdaad als term :) Bij deze is het 20%. Ik twijfelde over 35% aan de zijkanten, maar die wordt blijkbaar bijna nooit gebruikt. Daarom was ik wat bang bij deze tint, maar hij valt me alles mee!

Ah, begrijpelijke keuze in dat geval! (y)

Goed ook om de roest zo aan te pakken! Succes met de apk vandaag.

Toch tegenvallend dat je bij een relatief jong, moderne auto aan roest management moet doen.

Valt inderdaad wel tegen, ze zijn net een beetje af van de reputatie van de Focus 1. Maar je bent er op tijd bij en het is geen plaatwerk, dus prima zelf te doen (y)

ik zou wel jaarlijks of 2-jaarlijks, de carrosserie nader blijven inspecteren om het gewoon netjes te houden.

Ik inspecteer de carrosserie bij elke wasbeurt, dus elke 2 weken.
Ik weet dat het subframe achter ook wat plekjes heeft, maar die zijn echt oppervlakkig. Die ga ik ook nog eens aanpakken.

Zoals jullie weten rijdt er in ons huishouden ook nog een Alto uit 2009. Inmiddels bijna 4 jaar in bezit en nu 185.000km op de teller. Elk jaar even checken, om het jaar een beurtje en één wiellager, een deurgreep en de cilinders van de achterklep vervangen. Kost dus ook geen drol. Maar hij gaat vervangen worden! Ik heb vandaag de aanvraag ingevuld voor een private lease contract voor de Skoda Citigo e IV. Daar is nu een scherpe actie op en via m'n werk is ie (uiteraard) nog iets voordeliger.

Afgelopen zondag hebben we met een eGolf gereden omdat mijn vrouw nog nooit met een EV had gereden. Ze was direct overtuigd. Zelf heb ik genoeg ervaring met EV's, heb ook een paar keer gereden met een e (load) up!.
Het wordt een Citigo-e in de Style uitvoering, die is vrij luxe (cruise control, DAB+, lichtsensor, regensensor, el verw/verst buitenspiegels) met als opties het Comfort pakket (stoelverwarming, parkeersensoren, extra speakers) en de verwarmbare voorruit. De kleur? Kiwi green! Pittig kleurtje, maar wel heel gaaf.
Nu nog even de aanvraag door het proces heen, krabbeltje zetten en wachten!

content

Heftig kleurtje wel. Maar zeker in de private lease wel een leuke keuze, geen eventueel risico met inruilen etc. Veel plezier ermee! (y)

@Joost: hahaha! :D
@Damian: non-metallic inderdaad. Onwijs knallend kleurtje. Heftig, zoals Marc al opmerkt :)
Levertijd: ik hoop dat het aanvraagproces een beetje opschiet, ik ben er redelijk vroeg bij. Ik hoop en verwacht zo begin februari.

Terug
Bovenaan