Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Dat is ook zeker zo. Ach, ik rij een jaar of 2 a 3 met deze Variant, en dan zie ik wel weer!

Kever: staat voor de APK, maar er moet nog wat aan gebeuren. Voorklep valt niet in de vergrendeling. Dat wist ik, maar is blijkbaar een probleem voor de APK. Daarnaast is er een groot remverschil. Achter waren de cilinders lek en de voering op. Vooraan blijft het verschil. Dus nu wat nieuwe onderdelen er in, hopen dat ie dan deze week nog door de keuring kan.

De Kever is weer goedgekeurd tot september 2016. Had nog wel wat voeten in aarde, want de remcilinders waren lek. Terwijl we die toch niet heel lang geleden al eens vervangen hadden. Maarja, de remvoeringen waren dus ook gaar geworden en de remtrommel zeiknat. Alles weer opgeknapt en vervangen, en hij remt weer top. Maar een procentje remverschil links en rechts! Dat was 60%...
Vandaag de Kever weer even gewassen, en toen ik daarna met de Golf bezig was toch besloten de Kever even naar de schuur te rijden. Aangezien de wolken toen zwart waren, ben ik hardlopend teruggegaan (paar honderd meter). De laatste 100 meter druppelde het, en ik stond nog niet binnen of er kwamen hagelstenen van 1cm naar beneden. Wát een bui zeg! Net op tijd binnen dus. En daarna verder gegaan met het wassen van de Golf :)

vreemd inderdaad. Gelukkig zijn remcilindertjes niet de hoge kosten als je het zelf doet. En je hoeft nu gelukkig pas over 2 jaar weer (tu)

Net terug van een heerlijk weekje Portugal en dan kom je zoiets tegen op Marktplaats: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m843578540-volkswagen-golf-1-mk1-type-mx-bj-1979-apk-mei-2016.html>

Brr veel te verleidelijk!

Gewoon doen :D

$_85.JPG

Niet dat ik verstand heb van Golfs, maar van MX had ik nog nooit gehoord...

MX was een gewone uitvoering.
'Gelukkig' was die mk1 snel weg, dus ik had weinig tijd om in de verleiding te komen.

Variant: soms heb ik last van een lucht van verbrand rubber achteraan. Maar we hebben niet kunnen vinden waar het vandaan komt. Uitlaat loopt nergens tegenaan. Ook gelijk de uitlaat gecheckt, want ik dacht dat ie lekte maar dat is niet zo gelukkig.

Ik zie dat ik nog geen fotootje had geplaatst van de nieuwe radio en telefoonsteun.
Fijne radio overigens! Goed geluid, goede carkit en doet gewoon wat ie moet doen.
Voor navigatie heb ik deze week een TomTom gekocht. En die laat ik uiteraard niet in de auto liggen.

En als de portemonnee het eens toelaat, kan de mk2 in de toekomst nog eens vervangen worden door zoiets: <https://link.marktplaats.nl/839832682>
1.4, roldakje en het interieur en exterieur in een goed kleurtje.

Barri zei:
En als de portemonnee het eens toelaat, kan de mk2 in de toekomst nog eens vervangen worden door zoiets: <https://link.marktplaats.nl/839832682>
1.4, roldakje en het interieur en exterieur in een goed kleurtje.

Zo'n leuk VeeWeetjuh zou ook maar zo hier ooit eens op de oprit kunnen staan.

J1dQRu4CyyrHg4F8u2XbUw==.jpg

Mening gevraagd: de huidige velgen kunnen een opknapbeurtje gebruiken. Maar voor hetzelfde geld kan ik ook een ander setje kopen.

De velgen van de Pacific vind ik bijvoorbeeld erg mooi staan. Zijn bijna hetzelfde als de huidige, maar dan zonder zo'n raar naafdopje.
golf%20003.jpg

Huidige velgen:

De huidige zien er wel iets krachtiger uit. Originele bbs in 16 inch kan ook nog.

Huidige velgen houden! Zoals je zegt staan die wat krachtiger, en in mijn ogen ook net iets mooier.

Nog even terugkomend op het Bora Variant-verhaal: ik zag laatst dit exemplaar staan. Nooit gezien met zwarte stootstrips...

14917773671_2f88641316_c.jpg

Dank Rob!

Die Bora is wel apart zeg! Nooit gezien zo.

Update: vanochtend ineens een STOP melding met iets over de oliedruk. Melding verdween net zo snel als ie kwam.
Vanavond toch even de olie gepeild : droge peilstok! En ik heb er nog geen 3000 km mee gereden. Twee liter erin gegooid en nu maar even goed in de gaten houden.

Die velgen die je nu hebt staan inderdaad mooier, chiquer en ogen groter. Lekker houden (tu)

Aj, Volkswagen golf en olie.... Hier hadden we ook zo'n 4 1.4 staan, dronk meer als 1L op 1000km. Verbeterde op een gegeven moment wel na het flushen van de motor met een reiniger en om de 10.000km oliewissel. Zorg voor goede olie. Longlife olie al verplicht in deze motor? Bij de 1.4 die hier stond niet dus daar ging gewoon 10W40 van Castrol in.

Ach, verplicht... Wel voorgeschreven. Ik zal een nieuwe buurman eens vragen, hij is expert op het vlak van olie.

Hier is die mk1 weer, nu voor ruim 700e meer... <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m846266227-volkswagen-golf-1-mx-uit-1979.html>

De variant maakte wat lawaai linksachter. Ik dacht een wiellager, maar de band linksachter blijkt stevig gecupt te zijn. Het zijn overigens Tyfoon successor banden. De andere is redelijk, maar ik vervang ze allebei maar. Voorop zitten wel merkbanden.

Wat vinden jullie overigens van deze velgen:
volkswagen_golf_variant_77_kw_highline_lpg_g3_96635316098406745.jpg

Volgens mij zijn deze wagens net als de passat best wel gevoelig voor cuppende wielen.
De wielen hierboven zijn volgens mij de passat W8 wielen.
Mooi.

ik vind je huidige velgen toch mooier :) 2 nieuwe bandjes er onder, die voorop en de voorbanden achter, kun je iig weer hele tijd verder.

Wellicht dat ik deze velgen er idd onder houd, en dat ik ze pas over een jaartje laat opknappen. Eigenlijk zijn de meesten nog wel prima. Idd twee nieuwe banden en die dan voorop leggen. Voor komende winter heb ik 15" staal met originele wieldoppen, en daar omheen wat oude maar goede Pirelli winterbanden.
Die zwarte variant hierboven heeft trouwens de V6 bumperlip voorop. Die zou ik ook nog wel willen.

Broertje van jou Kever uit hetzelfde bouwjaar gespot, ook met X-kenteken:

https://www.flickr.com/photos/127056712@N08/15205868357/

Rij je nou nog met je kever of blijft ie de hele winter in de stalling staan?

Barri zei:
Hier is die mk1 weer, nu voor ruim 700e meer... <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m846266227-volkswagen-golf-1-mx-uit-1979.html>

Wat is er mis met dat ding???

Kentekencheck AW zei:
REGISTRATIE
Datum eerste toelating 17 april 1979
Datum eerste tenaamstelling 17 april 1979
Datum laatste tenaamstelling 2 september 2014
Soort eigenaar PARTICULIER
Volgnummer eigenaar 102

*-)

Haha dat zou wat zijn zeg :D

Ruud: hij staat in de garage en kan gewoon gebruikt worden. Zolang er geen pekel ligt zal ik m dus wel gebruiken.

Voordeel van een belastingtechnische oldtimer; schorsen is niet nodig om de kosten te drukken. Mijn BX ga ik toch wel een paar maandjes schorsen, dat scheelt toch al snel 40-50 euro per maand. Gelukkig kun je tegenwoordig een schorsing al na 1 maand opheffen zonder alsnog de wegenbelasting te hoeven betalen, i.p.v. de 3 maanden die het eerder was :)

Waarom kost die Golf I trouwens 2 mille? Ding ziet er vrij gaar uit als je het mij vraagt.

Ik heb nu interesse in een mk2 GTI van 1990 en dan zit je idd met hetzelfde 'probleem' als jij met je BX. Wat mij betreft komt het betalen voor gebruik ipv bezit liever vandaag nog!

25 jaar oud
250.000 km
1 maand apk

Een klein beetje aandacht nodig, te weten:
- kleine roestplekjes met name onder voorruit
- remkabel rechts geknapt (links onlangs vervangen)
- adapter wielslotbouten ben ik kwijt
- nieuw rvs uitlaatspruitstuk raakt bodemplaat (niet bij rustig rijden) --> ergo niet zachtzinnig behandeld
- claxon blijft afgaan (heb zekering tijdelijk eruit)
- heeft weer een beurtje nodig (olie heb ik nog)
- uitlijning na laten kijken

Oftewel...
Je kan je geld beter aan iets anders besteden...

Maar toegegeven,
op foto ziet hij er goed uit,
en ontbreekt enkel een rood randje omheen de grille... ;)
Foto800-YYFSZ86M.jpg

Heb ik je trouwens ooit gemeld dat mijn ouders destijds in de running waren voor een MK1 GTi directiewagen bij de modelwissel MK1-MK2 ter vervanging van hun marinogele Golf 1600 LS van het tweede modeljaar (eentje met de dunne chromen bumpers - de wagen waar ik destijds leerde mee rijden)?

Mijn moeder was er stapelverliefd op,
ouders hadden een heel mooie prijs bedongen,
maar helaas krabbelde de dealer terug door plots de alu-velgen uit de deal te halen,
waarna vanwege mijn ouders de deur dicht ging "voor een oud model".

Daarom is het uiteindelijk een witte MK2 GLD diesel geworden... de wagen die ik na mijn huwelijk heb overgenomen van hen.

nooit geweten BRG! Wel jammer zeg! Al was een mk2 destijds ook geen slechte deal. Met de mk 1 GTI zouden ze direct al in een oude auto hebben gereden.

Over die GTI: het is een 16 klepper. Ik vind de prijs best netjes voor een redelijk netjes origineel Nederlands exemplaar.

Prima Golf 4 heb je. Ik zag je vandaag rijden op de A1 (tussen A'foort en Eemnes). Zag er erg netjes uit!

Vandaag de Variant weer even gewassen. Onderweg vandaag ineens een piep na een klaverblad; melding van laag niveau ruitensproeiervloeistof. Er zitten ook overal sensoren in dat ding! :D
Heb trouwens al de hele tijd iets geks met de auto: als ik ongeveer een 20 minuten rij, hoor ik in het interieur aan de rechterkant een soort getik. Lijkt haast een klokje ofzo, maar absoluut niet constant. Het is alleen onder het rijden, dus dat is lastig zoeken. Heb de hele armsteun al leeggegooid onder het rijden, het dashboardkastje idem. De gordelhouder is het ook niet. M'n vriendin zat eens naast me toen het begon te tikken. Ze dacht dat het uit het dashboardkastje kwam, bij het lampje. Maar ik denk toch dat ik het ergens anders hoor. Wellicht een stekker onder de stoel? Iemand een idee?

En natuurlijk zit ik lekker rond te kijken op Marktplaats, etcetera. Ik heb de opvolger al uitgekozen: een V50! Een D2, of - nog leuker - een D5. En dan natuurlijk met de houten middenconsole! :D

Barri zei:
Haha grappig, dankjewel! (tu) Daar rij ik idd dagelijks! Vreeland-Amersfoort en vv. Waar reed jij in? :)

Meestal rijd ik in onze Vision blauwe '11 Fiesta, soms in onze 206cc. Hangt een beetje van het weer af...

Ik had in mijn Golf 3 ook last van gerammel voorin, dat bleek uiterindelijk een loszittend lampje in het dashboardkastje te zijn. Die zat geklemd tussen 2 ijzertjes en raken in de loop der tijd wat lam. Wellicht heeft de 4 hetzelfde euvel?

Goed punt, ik ga eens zoeken!
En ik zal eens opletten op een Fiesta of 206cc!

Net even het oliepeil gecheckt. Na 1100km staat ie weer onder minimum... Heb er een halve liter bijgegooid. Verbruikt blijkbaar 1 liter op 1000km. Niet heel best...

Hey mijn ruitensproeiervloeistof is ook op, maar daar kwam ik achter omdat er gewoon niets meer uitkwam :| Stom! Ik wil daar ook een melding van :p haha

Wat minder leuk nieuws : een schade. Op de altijd fijne ring van Hilversum, de Diependaalselaan in dit geval, kreeg ik voorrang van een taxi, ik reed op de voorrangsweg. De taxi stond wel erg ver naar voren en ik reed er dus vlak voor langs. Alleen op dat moment liet ie ook z'n rem los, waardoor ie mij op het linkerachterwiel 'ramde'. Klonk als een beste klap, ik schrok ook behoorlijk. De schade valt me alles mee. Wordt allemaal netjes afgehandeld door het taxi bedrijf.
Schade blijft bij wat cosmetisch werk: diepe krassen op velg en bumper. Heb daarna nog 150km gereden en ik voel niks geks. Heb bij 120kmu ook gekeken naar het achterwiel, en die ziet er kaarsrecht uit.
Maandagavond even bij de schade taxateur langs en kijken wat we gaan doen.

Gezien het benzine en olieverbruik van de Golf kijk ik stiekem wel eens naar wat nieuwers. Een A3 Sportback is leuk, maar wat duur. Golf VI: idem. Volvo V50 is ook een mooi ding, maar mist voor mij toch nét iets. Seat Altea kan, maar het dash is minder en waarom zou ik MPV gaan rijden? Wel een mooie en betaalbare auto.
Golf V vond ik nooit echt wat, maar een nette uitvoering is wel leuk. Een 1.9 TDI in de Goal uitvoering vind ik wel aantrekkelijk. Nooit in NL geleverd, wel in Duitsland.

Golf V 1.9 TDI Goal: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m861614432-volkswagen-golf-1-9-tdi-105pk-goal-5-deurs-clima-cruise-pdc.html>
idem, in Duitsland: <https://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw-golf-1-9-tdi-dpf-goal-1-hand-navigation-6-gang-m%C3%B6nchengladbach/200586574.html>
Nog eentje: <https://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw-golf-golf-v-1-9-tdi-goal-5t%C3%BCrig-klimatronic-solingen/200173314.html>
Altea 1.9 TDI: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m858847982-seat-altea-1-9-tdi-sport-up-77kw-105pk.html>

Ik rij ongeveer 25dkm per jaar en dan kan een diesel goed uit. Zeker zo'n degelijke 1.9 TDI, die zijn best zuinig!

Oja, Leon kan ook. Alleen ik vind een Leon ook wat krap van binnen. Alsof je in een brievenbus zit... Dat vind ik wel een serieus nadeel van de Leon.
Nette Leon gevonden in 'mijn favorieten': <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m851947434-seat-leon-1-9-tdi-103kw-140pk-gechipt-2007-rood.html>

Die nieuwe Leon is wel erg mooi! Stuk frisser als een Golf 5! Maar wat is er dan met je olie verbruik? En 25dkm is op het randje wel/geen diesel natuurlijk.

Olie 1:1000 a 1:1500. Dat is best veel...

En het omslagpunt ligt best laag hoor. Komt ook door het hoge brandstofverbruik van deze Golf.

Minder spannend, maar heel ruim, netjes en een gaaf interieur. Ik zou m al bijna gelijk kopen :) prijs is ook scherp.

Skoda Octavia 2.0 TDI 103KW 2005 Grijs
€ 5.499,00
<https://link.marktplaats.nl/861330785>

edit: wel heel verleidelijk eigenlijk...
$_85.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG

Terug
Bovenaan