Barri zei:
Na mijn eerste week bij mijn nieuwe werkgever heb ik het natuurlijk ook over auto's gehad. Enkele collega's hebben een privé leasecontract, voor 36 maanden. Dat lijkt niet gunstig in vergelijking met een zelf aangeschafte auto, zeker niet als je auto wat ouder is.
Maar ik zit nu zelf wat te rekenen, met bijvoorbeeld
deze Ibiza, en als ik alles doorreken kom ik op een netto verschil van €132,- per maand uit in het voordeel van mijn Golf. En dan heb ik de onderhouds- en afschrijvingskosten niet meegeteld, dus die moeten van die 132,- betaald worden. Dat vind ik een klein verschil! Wat zeggen jullie?
Ik heb vakantie, dus eindelijk de tijd om over deze vraag na te denken en uit te rekenen
Wat ik me afvraag, heb je de brandstofkosten van de Ibiza wel meegerekend?
Zoals je misschien weet is mijn wagenpark niet meer je-van-hét. De Signum gaat richting de 3 ton en de GP heeft schade en inmiddels 2,25K op de teller.
Ik heb daarom 3 varianten berekend: huidig wagenpark nog 3 jaar blijven doorrijden, huidig wagenpark verjongen door 'nieuwe' tweedehands auto's te kopen, en privé leasen.
Waar ik op uitkom:
Signum á 12500km p/j kost me € 4500
Grande Punto á 25000km p/j kost me € 5500
samen dus € 10.000 per jaar.
vervang ik beide auto's voor wat ik zelf op het oog had:
Zafira B diesel á 25000km/pj kost me € 6650
Corsa D benzine á 12500km p/j kost me € 3800
samen ongeveer € 10.450
(noot bij deze optie: hiervoor dien ik wel eerst bij elkaar € 10.000 te investeren. Iets wat natuurlijk wegvalt door de afschrijving die gewoon in de kosten meegeteld is.. maar toch, het moet wel uit de oude sok komen..

)
en dan de privé-lease, ik vind een opel Adam 1.0T erg leuk en voor het gezin zou een Astra ST 1.4T me wel wat lijken. :
Adam á 20.000km p/j kost me € 6300
Astra ST á 15.000km p/j kost me € 7500
samen € 13.800 per jaar, terwijl er nog 2500 km mist per jaar. (fietsen misschien?)
wat mij betreft nog helemaal geen optie, maar in mijn situatie rij ik ook in barrels en de meerwaarde van nieuwe auto's is me nog geen 3000 euro per jaar waard..