Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Zelf ook een IV gehad, identieke kleur, drie deurs en de rode I, gechipped, was een leuke auto, 100.000 km in gereden, toen weg gedaan voor een Passat, was een heerlijke wagen. Een keer pech meegehad, raam voordeur viel in de deur, onder garantie verholpen.

Veel plezier met de auto en de bij de nieuwe werkgever.

s velthuis zei:
Barri zei:
Direct ook op zoek naar de oorzaak van de storingsmelding over de oliesensor...

Misschien een defecte peilsensor in het carter. Die willen nog wel eens sneuvelen bij deze 2 liters.
Dank voor de tip! Binnenkort eens uitlezen, computer hebben we liggen.

@a3: bekend probleem ook. Plastic onderdeeltje is de oorzaak, wordt dan vervangen door een metalen onderdeeltje.

Zojuist nog wat opgehaald voor de Golf: dakdragers voor op de rails, met een sleuteltje afsluitbaar. Prima dingen voor een mooi laag prijsje!

Gefeliciteerd met je nieuwe baan (tu) En dit is zo te zien een erg nette Golf Variant, veel plezier er mee!

dankje Wouter! (tu)
Je ziet de update binnenkort wel langskomen op LinkedIn :D

Vandaag even bezig geweest met de sleutel. Eentje was kapot, waardoor ie niet meer aan een sleutelring kon hangen. Nieuwe behuizing gekocht en vandaag de onderdeeltjes overgezet. Pruts-werkje, maar het is gelukt! Alleen lijkt ie niet helemaal lekker in elkaar te zitten (klein kiertje...), maar toch zit alles vast.
Ook folie binnengekregen welke ik op de paneeltje in de middenconsole ga plakken. Matblauw, houtlook en rvs look. De hout is het mooiste. Op de rol lijkt het niks, maar hou je het in het interieur, dan ziet het er wel goed uit! Binnenkort dus even rommelen.

He Barri!

Leuke auto's, lekker VW-minded (tu)

Een leuke update voor je Golf IV is de orginele VW-trekhaak dop. Ik heb er onlangs één gratis opgehaald bij de VW dealer in Apeldoorn voor op de trekhaak van mn T4 California. :)

Komt goed met die update! Ben je de komende 1,5 week nog in Apeldoorn te vinden? Dan kunnen we nog een x meeten.

image.phtml

Oftewel: hier

Kijk maar of je een keer tijd hebt, ik ben er in principe elke week van maandag t/m donderdag.

Hallo Barri in het Teutonentopic hebben we het even over m'n oude Highline variant gehad.
Die zat inderdaad dik in de uitrusting. (xenon, winterpakket, climatronic, open dak, fabrieksalarm). Die auto hebben we overigens gebruikt gekocht, en als ik me niet vergis was dat een uitloopmodel of actiemodel. Zou zo niet meer weten welke, maar ergens in mijn achterhoofd staat me er iets van bij dat tegen het einde van de levenscycles van de Golf V er een aantal extra aangeklede versies werden aangeboden.
Deze auto specifiek kende ik wel, hij was samen met een andere (identiek qua uitrusting, niet qua kleur) gekocht door een lokale ondernemer voor zijn zoon en neef (die werkten toen ook beiden voor die ondernemer) als bedrijfsauto. Zat ook de onderhoudshistorie bij vanaf 0-km etc etc.
Heb er met heel veel plezier in gereden overigens. Uiteindelijk werd auto te klein (vooral te kort, ik pas simpelweg niet met m'n benen in een Golf V met achter mij op de achterbank een maxicosy of kind in kinderzitje). Blijf een softspot houden voor dit model Golf. Zeker omdat ze gevoelsmatig onverwoestbaar lijken.
Onze oude:

1zwiy36.jpg

Leuke post, dagdromer! Zo te zien een Pacific. Tegelijk was ook de Ocean leverbaar, maar die had geen xenon bijvoorbeeld.

@Wouter: aha! Ik aan de zuidkant. Helaas erg drukke laatste dagen...

Laten we anders een keer op een meeting afspreken, hoef jij je nu niet druk te maken of het handig is om af te spreken. Netjes werk afronden is wel wat belangrijker (tu)

Heb je trouwens originele dubbel DIN navigatie gevonden?

Gaan we doen Wouter!
De dubbel din is niet de originele: die zijn wel te vinden maar hebben geen bluetooth en wat achterhaalde navigatie (qua software en looks).
Dus ik ga voor een Chinees iets: goedkoop en schijnt top te werken. Binnenkort werkend zien en dan ws kopen.

Zoals ik eerder al postte, de dakdragers heb ik pas voor een schijntje opgehaald. Mooie dingen! Even een fotootje, ze zaten nog niet vast:

Gisteren heb ik een dubbel din navigatiesysteem opgehaald. Merkloos, maar een leuk en net dingetje voor de prijs van een gewone radio. Als het niet bevalt koop ik wel een gewone Blaupunkt radio met bluetooth. Of een originele navi en een parrot. Maar eerst deze dubbel din eens proberen!

Daarnaast nog wat kleine updates: de kentekenplaathouder aan de voorkant heb ik vervangen. Bizar: bijna 8 euro bij de Halfords, maar bij de Brezan (2 panden verderop, Europaweg Apeldoorn) net iets meer dan 2 euro!! Voor dezelfde houder!! :O Gelukkig zag ik zelf al in dat 8 euro een bizar bedrag was, dus ben toen direct naar de Brezan gegaan.
Even een fotootje van een schone voorkant:

Daarnaast onlangs een originele folder gescoord, van januari 2002. De prijslijst is 'helaas' van mei 2002. Opvallend is dat de Highline toen standaard een regensensor had; in januari nog niet.

Binnenkort eens rommelen met de dubbel din navigatie. Zo'n inbouwframe is nog best prijzig valt me op, die moet ik nog hebben.

Vanwege mijn vakantie had ik nog niet gereageerd maar gefeliciteerd met je nieuwe golf. Erg nette auto zo te zien en voor een golf vier ook nog redelijk luxe. Dat het uiteindelijk toch een vw is geworden verbaast me niks.. ;) Veel plezierige kms ermee!

Leuk! Zelf heb ik hier nog ergens die folder in het Duits liggen. Destijds een aantal verschillende modelfolders meegenomen bij VW-Werk Baunatal, Duitsland.

Leuke auto Barri! Wat voor dubbeldin heb je gekocht? Misschien ook wel iets voor in de Ibiza van mijn vriendin, zeker als ie net zo duur is als een gewone radio :).

Parelmoer blauw, Peter!

@xk8: ik ga zondag aan de slag met de radio. Staat geen merk op, dus meer dan een fotootje kan ik je niet geven... :)

Kever: zaterdag de as en het stuurhuis vervangen!

Ik had al gezien dat je een andere auto had aangeschaft, maar door een verplichte vakantie niet de mogelijkheid gehad om je ermee te feliciteren daarmee. Ik vind het namelijk een erg mooie auto! Ik heb niet zo veel met Volkswagen, maar een 'ander' model dan standaard (dus Variant in plaats van de standaard hatchback) kan ik meestal wel waarderen. En vooral de IV blijf ik een erg leuke auto vinden, vooral met die luxe, meegespoten stootstrips. Ook de velgen staan erg goed, hoewel ze volgens mij van na de facelift zijn, nietwaar?

Overigens heb ik helemaal een zwak voor de Bora Variant. M'n vader had een normale Bora, en de subtiele verschillen met de Golf (open hoofdsteunen, minder goed zichtbare passagiersairbag, verzonken gordelverstelling, etc,) maken die auto net iets... leuker. Maar goed, deze Golf Variant mag er zeker wezzen!
Oh ja, ook ik heb me verbaasd over de Halfords-prijs van een kentekenplaathouder. Bizar gewoon. (td)

Dankjewel Rob!
De Bora heeft bijvoorbeeld ook mooiere ventilatieroosters, dat is een upgrade die mensen ook wel eens bij de Golf doorvoeren. ik heb ook zeker naar een Bora zitten kijken, maar kon nu geen leuk exemplaar vinden dat aan mijn wensen voldeed.
De open hoofdsteunen van de Bora is overigens pas vanaf een bepaald modeljaar (2001 uit m'n hoofd gezegd).
De wielen van mijn Golf zijn niet van het faceliftmodel, maar van de V6 uitvoering. Ik ben nog aan het zoeken naar wielen voor de winter. Origineel 15" of 16". Ik zag pas de originele Highline 5-spaaks (ok, wel van een eerder modeljaar). Een setje voor 75,-. Helaas was ik nét te laat.

@Nick: ik ben benieuwd of de montage van de dubbel DIN een beetje gaat. Maar ik hou jullie op de hoogte! :)

Overigens heeft een bevriende monteur even naar de auto gekeken en hij was positief verrast. Altijd goed om te horen! Gelijk de computer eraan gehangen en de foutcodes gereset. Die van de oliesensor kwam gelijk terug, dus die moet ik even vervangen. En even het wisserblad achter vervangen, niet heel spannend dus. Distributieriem blijkt inderdaad redelijk nieuw te zijn, dat scheelt!

Er staan inderdaad heel weinig Bora's Variant te koop, laat staan mooie exemplaren. Nu je het zegt inderdaad, wat betreft die velgen... Overigens had de Bora van m'n vader (maart 2000) ook de open hoofdsteunen. Hij had sowieso (ondanks dat het een 1.6 Basis was) een tweekleurig interieur, en dat doet toch wel erg veel voor het interieur van de IV, dat in mijn ogen behoorlijk somber is. Maar wat meer luxe doet 'm al erg goed. Persoonlijk vind ik een vierspaaks stuur en houtinleg ook al erg mooi staan. M'n vader had ook een automaat in z'n Bora, en met dat chroom stond dat erg mooi.
Die ventilatieroosters klopt inderdaad.
Bij m'n broer in de straat staat trouwens ook een Golf Variant, maar dan een zilver exemplaar. Die eigenaar heeft de B-stijlen zwart gemaakt (wrap?), en dat maakt het ook meteen een veel vlottere auto om te zien. Niet dat het bij de jouwe nodig is (zie je toch nauwelijks), maar dat vond ik een van de weinige, niet-originele aanpassingen die toch geslaagd is.

Open hoofdsteunen vind ik juist erg goedkoop staan, meer iets voor Japanse auto's van ca. 20 jaar terug.

Afgelopen weekend werd ik in Duitsland nog ingehaald door een Bora Variant, ik denk dat het wel een aantal jaar geleden was dat ik er voor het laatst 1 zag. En laten we eerlijk wezen: echt meerwaarde had die auto natuurlijk niet.

De enige Japanner met open hoofdsteunen die ik kan bedenken is (volgens mij) de Mazda MPV... Misschien de Daihatsu Applaus ook?
Ik vind het meer iets voor Opel (1985-1995). Vroeger vond ik het ook goedkoop staan, maar somehow vind ik het best fijn en het maakt het interieur iets minder massief.

Meerwaarde had de Bora Variant inderdaad niet, hoewel ik 'm juist daarom zo geweldig vind. :D

Kia Joice, maar dat is een Koreaan B)

Meerwaarde had de Bora Variant inderdaad niet, hoewel ik 'm juist daarom zo geweldig vind.
Puur de exclusiviteit die toen een flinke meerprijs had. Nu is dat verschil in prijs er niet echt meer, waardoor de Bora juist leuker is :D

Rob0032 zei:
De enige Japanner met open hoofdsteunen ... Misschien de Daihatsu Applaus ook?

Daihatsu ApplausE ;) heeft altijd dichte dichte hoofsteunen gehad.
https://click.autovooru.nl/personenautos/daihatsu/applause/544793_te_koop_daihatsu_applause_hatchback_35-deurs_applause_16_osaka.html

https://www.autowereld.nl/daihatsu/applause/1-6-apk-09-01-2015-8415594/foto.html

He een Golf IV Variant! Als oud- Golf IV rijder krijg ik nog steeds een goed gevoel als ik een net exemplaar van de Golf IV zie rijden. Want wat een geweldige auto's zijn dat. Super ergonomisch en doordacht en kwalitatief erg goed. Heb in dik 10 jaar bijna 5 ton met mijn TDI gedaan, vrijwel probleemloos (my review staat nog op deze site). Heel jammer dat VW de V en VI (en VII?) kwalitatief minder degelijk in elkaar heeft gezet.
Wat ook leuk van de Golf IV is, is dat vrijwel alle onderdelen en opties, zowel OEM als after market, volop te krijgen zijn tegen tegenwoordig vaak heel scherpe prijzen. Daarmee kun je je auto precies zo maken als je zelf wilt. Kijk bijvoorbeeld eens op BM Onderdelenshop, daar vind je tig onderdelen, zowel in- als exterieur als technische onderdelen.
Veel plezier met je Golf.

Dit weekend een meevaller en een tegenvaller gehad.

Meevaller: navigatie zit erin en werkt! Aardig systeempje maar past niet heel mooi in het dashboard.

Tegenvaller: vooras van de Kever vervangen. Aantal nieuwe onderdelen erop, maar er is iets mis met de 'nieuwe' verstelbare as. Hij heeft geen voorspanning waardoor de auto met de voorkant tot op de grond zakt. Ik baal er echt van. Geen idee wat het probleem is. Misschien dus weer alles loshalen en terug bouwen :( moet snel want de garage moet weer gebruikt worden...

Gisteren de originele as weer onder de Kever geplaatst, wel met opgeknapt draagarmen, nieuwe fusees en nieuwe spoorstangen. Stuurt weer licht, nu alleen nog uitkijken. En een probleempje oplossen: dimlicht blijft constant branden en met grootlicht seinen gaat ook de claxon af... ergens zit er dus sluiting.

Golf variant: wat kilometers gemaakt. Fijne auto. Remmen lopen wel ietsjes aan. En ik weet nog niet wat ik met de navi doe. Wellicht toch de voorkeur voor een goede radio met bluetooth (en evt DAB ) en dan een losse TomTom of Garmin.

Storing aan de Kever is ook weer verholpen. Blijkbaar maakte er in het stuur iets sluiting. Ik heb niet precies kunnen vinden wat en hoe, maar de storing is er niet meer. En even een testritje gemaakt. Heerlijk! :)

Ik kan toch niet wennen aan het dubbel-DIN systeem, dus heb 'm weer te koop gezet. Ga er iets verlies op maken, maar het is niet anders.
Ik ga nu op zoek naar een betaalbare radio met Bluetooth. Mochten we een vakantie richting het buitenland op de planning hebben, dan koop ik tzt ook een TomTom of Garmin.

Radio's: wie kan mij helpen? Ik zie bij Conrad een betaalbare Pioneer, een Sony voor dezelfde prijs of een mooiere Blaupunkt voor wat meer. Ik heb ervaring met recente modellen van Pioneer en Sony en eigenlijk is het allemaal wel goed spul. Blaupunkt lijkt me ook wel prima. Wat raden jullie aan?

edit: Kever: de storing is gevonden! De stuurpen bleek nog iets los te zitten (rare gewaarwording, op een rotonde, en later in een lange bocht...), waardoor de stuurpen ook qua diepte niet goed zat. Daardoor werd er snel sluiting gemaakt in het stuur. Die hebben we dus op de juiste 'diepte' gesteld en toen goed vastgezet. Daarmee waren alle problemen over! (tu)

edit2: ik had deze Kenwood over het hoofd gezien. Ook een prima ding toch?

Weinig leven hier, toch weer een berichtje in de hoop dat het gelezen wordt en er advies gegeven kan worden.

Na mijn eerste week bij mijn nieuwe werkgever heb ik het natuurlijk ook over auto's gehad. Enkele collega's hebben een privé leasecontract, voor 36 maanden. Dat lijkt niet gunstig in vergelijking met een zelf aangeschafte auto, zeker niet als je auto wat ouder is.
Maar ik zit nu zelf wat te rekenen, met bijvoorbeeld deze Ibiza, en als ik alles doorreken kom ik op een netto verschil van €132,- per maand uit in het voordeel van mijn Golf. En dan heb ik de onderhouds- en afschrijvingskosten niet meegeteld, dus die moeten van die 132,- betaald worden. Dat vind ik een klein verschil! Wat zeggen jullie?

Qua radio's weinig ervaring, ik heb altijd een sterke voorkeur voor OEM. En als het dan toch aftermarket is zou ik met name letten of het display in de zelfde kleur te krijgen is als de dashboardverlichting. Kwalitatief ontlopen de merken volgens mij ook bijna niet.
Heb in de calibra altijd een Sony radio gehad uit het (destijds) duurdere segment, was echt een topding

Barri zei:
Na mijn eerste week bij mijn nieuwe werkgever heb ik het natuurlijk ook over auto's gehad. Enkele collega's hebben een privé leasecontract, voor 36 maanden. Dat lijkt niet gunstig in vergelijking met een zelf aangeschafte auto, zeker niet als je auto wat ouder is.
Maar ik zit nu zelf wat te rekenen, met bijvoorbeeld deze Ibiza, en als ik alles doorreken kom ik op een netto verschil van €132,- per maand uit in het voordeel van mijn Golf. En dan heb ik de onderhouds- en afschrijvingskosten niet meegeteld, dus die moeten van die 132,- betaald worden. Dat vind ik een klein verschil! Wat zeggen jullie?
Ik heb vakantie, dus eindelijk de tijd om over deze vraag na te denken en uit te rekenen :)

Wat ik me afvraag, heb je de brandstofkosten van de Ibiza wel meegerekend?

Zoals je misschien weet is mijn wagenpark niet meer je-van-hét. De Signum gaat richting de 3 ton en de GP heeft schade en inmiddels 2,25K op de teller.
Ik heb daarom 3 varianten berekend: huidig wagenpark nog 3 jaar blijven doorrijden, huidig wagenpark verjongen door 'nieuwe' tweedehands auto's te kopen, en privé leasen.

Waar ik op uitkom:
Signum á 12500km p/j kost me € 4500
Grande Punto á 25000km p/j kost me € 5500
samen dus € 10.000 per jaar.

vervang ik beide auto's voor wat ik zelf op het oog had:
Zafira B diesel á 25000km/pj kost me € 6650
Corsa D benzine á 12500km p/j kost me € 3800
samen ongeveer € 10.450
(noot bij deze optie: hiervoor dien ik wel eerst bij elkaar € 10.000 te investeren. Iets wat natuurlijk wegvalt door de afschrijving die gewoon in de kosten meegeteld is.. maar toch, het moet wel uit de oude sok komen.. ;))

en dan de privé-lease, ik vind een opel Adam 1.0T erg leuk en voor het gezin zou een Astra ST 1.4T me wel wat lijken. :
Adam á 20.000km p/j kost me € 6300
Astra ST á 15.000km p/j kost me € 7500
samen € 13.800 per jaar, terwijl er nog 2500 km mist per jaar. (fietsen misschien?)

wat mij betreft nog helemaal geen optie, maar in mijn situatie rij ik ook in barrels en de meerwaarde van nieuwe auto's is me nog geen 3000 euro per jaar waard..

Zojuist een andere radio besteld: ALPINE UTE-72BT. Ik ben benieuwd, ik lees veel goede verhalen over Alpine.
11004324.jpg

@Joost: opvallend genoeg zijn bijna alle radio's leverbaar met rode toetsverlichting, dus dat past goed bij mijn auto.

@Fer: ik heb de brandstofkosten meegeteld.

Lease per maand, Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk style dynamic: 367,-. Daar gaat nog wat korting af, en moeten nog kosten voor een trekhaak en armsteun bij. Het zou een auto uit voorraad betreffen, waarvan de waarde (1500 a 2000) lager is dan in de standaard berekening. Daar kunnen die trekhaak en armsteun dus wel van af. En dan nog een aanvullende korting (voordeel van deze werkgever hebben, zeg maar :)).
Waar het wellicht scheef loopt: bij de Golf reken ik met 1:12, bij de Ibiza met 1:18. Met de Golf rij ik nu 1:13 (laatste tank) en gaat de Ibiza echt 1:18 halen? Volgens het boekje zuiniger dan 1:20.
Met 25dkm per jaar en het bovengenoemde verbruik, scheelt het per maand 100e in de brandstofkosten (Golf: 300e, Ibiza: 200e).

Reken ik met 1:13 vs 1:17, dan zou ik voor de Ibiza 170e per maand meer betalen. Maar voor de Golf heb ik geen rekening gehouden met onderhoud en afschrijving. Al met al blijft het naar mijn mening een klein verschil.

Jouw berekening is ook wel interessant. De middelste optie is voor jou de meest interessante lijkt mij.

De middelste optie is idd een interessante, maar we wilden ook een nieuwe keuken kopen :)

Mbt jouw berekening, de waarden zijn nooit zoals op papier zouden moeten zijn. Irl is een verbruiksopgave van 1 op 20 volstrekt niet vergelijkbaar. Tenzij je dagelijkse route exact de Emissiecyclus is, dan zou het kloppen ;)

Best leuke discussie: is het jou het geld waard om nieuw te rijden? (En vrijwillig te kiezen voor weinig vermogen, basic luxe en geen switch-mogelijkheden de komende 3 jaar)

Niet zo'n Ibiiza! Lekker die Golf houden en een origineel audiosetje scoren. ;)

Zo, de Alpine is binnen en heb ik er gelijk ingezet. Microfoon voor de carkit heb ik aan de a-stijl geklikt.
Fijn apparaat en hij past nog mooier in het dash dan ik verwachtte!

@Fer: idd leuk om over na te denken. Een nieuwe auto blijft leuk, maar het is toch anders als ie niet helemaal van jezelf is.

Barri zei:
Weinig leven hier, toch weer een berichtje in de hoop dat het gelezen wordt en er advies gegeven kan worden.

Lease is in mijn ogen gewoon lenen/huren, en een stevige enkelbinder als er onverwacht iets gebeurt. Een eigen auto kan je altijd verkopen.

Best leuke discussie: is het jou het geld waard om nieuw te rijden? (En vrijwillig te kiezen voor weinig vermogen, basic luxe en geen switch-mogelijkheden de komende 3 jaar)

Dit is het hele "probleem". Een tweedehands auto van een jaar of 10 oud is per definitie goedkoper te rijden dan een nieuwe (lease) wagen. Dat maakt het ook gelijk lastig te vergelijken, want wat schrijft de tweedehands auto nog af en komen daar nog gekke dingen naar voren qua onderhoud.
Bij lease heb je van onderhoud geen last en je levert hem ongezien na 3 of 4 jaar weer in.

Of je de kosten er voor over hebt verschild per persoon natuurlijk. Berry weet wat leasen is én weet wat oude(re) auto's rijden inhoud. Ik lease sindskort ook en vind het ideaal, maar of ik er privé ook aan zou beginnen durf ik niet te zeggen (terwijl het toch weinig anders )

ik zou er sowieso pas aan beginnen als je een vast contract hebt en zeker weet dat je het nog wel even uithoudt in de huidige woning i.v.m. met een hypotheek ;)

Zoals Ferdinand ook al oppert: een nieuwere auto kopen kan ook, maar daarvoor heb je op één moment veel geld nodig. Dat is het lastige.
Dus nu maar sparen voor een Golf 6, liefst de GTI natuurlijk! En met schuifdak en trekhaak :p

Dit komt dan ook niet uit, maar wat een leuk ding zeg!
<https://volksforum.com/forum/showthread.php?t=128625>
:O

Barri zei:
Zoals Ferdinand ook al oppert: een nieuwere auto kopen kan ook, maar daarvoor heb je op één moment veel geld nodig. Dat is het lastige.
Dus nu maar sparen voor een Golf 6, liefst de GTI natuurlijk! En met schuifdak en trekhaak :p
En je moet het er ook maar voor over hebben.

Terug
Bovenaan