Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Vandaag weer lekker bezig geweest met de Kever. Koplampen aangesloten en gemonteerd, ruit in de bestuurdersdeur geplaatst en de treeplank links gemonteerd.
De ruit gaat aan deze kant ook erg zwaar. In het ruitkanaal gaat ie al niet heel licht, maar toen ik de binnenste 'raamsnor' had gemonteerd ging de ruit helemaal zwaar.
Tijd voor wat fotootjes:

En via internet nog een leuke raamsticker gevonden:

Dankjewel allen! (tu)

De Porsche is verkocht. De kopers uit België hebben 200km hierheen gereden en de Porsche meegenomen. Mooie prijs voor gekregen, dus ik ben tevreden. Morgen even de uitvoer regelen (kenteken uitschrijven).

gaat de goede kant op . weet nog wel toen ik de raamlikkers verving van de kever ging in het begin ook zwaar . maar later beter . jammer dat de 924 voor export gaat . maar hier is er geen belangstelling voor . dus weg is pech (tu)

geniet van het opbouwen . vind ik altijd de punt op de i

De verhouding buitenlanders-nederlanders was ongeveer fifty-fifty.
Er waren nu nog een stuk of 4 geïnteresseerden. Aan wie ik de auto verkoop maakt mij bij de 924 niet zoveel uit. Enige nadeel nu is dat ik zelf de uitvoer nog even moet regelen, maar na een aantal kijkers die 'm toch niet willen en een aantal die niet eens komen opdagen was ik wel een beetje klaar met de moeite voor het verkopen...

export is toch . papieren en een briefje deze auto is geexporteerd in een volpje naar de rdw .? dacht ik zo gaat het met demontage auto kentekens wel.

maar nl regels kenende zal dit wel weer anders moeten (td) .

Ik ga morgen even langs het VWE kantoor in Barneveld (daar kom ik toch bijna langs op weg van werk terug naar huis). Kentekenplaten mee + alle papieren. En dan zoveel mogelijk papieren terugkrijgen die ik dan naar de nieuwe eigenaar kan sturen.

Barri zei:
Dankjewel allen! (tu)

De Porsche is verkocht. De kopers uit België hebben 200km hierheen gereden en de Porsche meegenomen. Mooie prijs voor gekregen, dus ik ben tevreden. Morgen even de uitvoer regelen (kenteken uitschrijven).

Mooi zo! Althans, dat zal toch. Ik neem ook wel aan dat je toch wel een beetje baalt. Gelukkig zal hij wel goed terecht komen lijkt me. Als ze helemaal uit BE hierheen komen!

Mooi dat de Porsche verkocht is. :-D
Is er weer budget voor de Kever. :D

Je kunt je Belgische klanten nog wel een tip meegeven:

Om de auto in België op de weg te krijgen hebben ze een CVO of COC* nodig, die kunnen ze bij de Nederlandse importeur, PON in dit geval, per mail opvragen.
Importeur Porsche *klik*

Of via de VWE:
VWE CVO *klik*

CVO= Certificaat Van Overeenkomst.
COC= Certificate Of Comformity.

Greetzz Renate.

Dank voor je info, Renate! Ik ga 'm morgen uitschrijven bij een VWE kantoor, dus wellicht kan ik gelijk een CVO meekrijgen!

Ik heb net gebeld met de VWE. Eerst blijken de openingstijden anders te zijn dan op de site, dus sowieso goed dat ik belde.
Ze kunnen voor een auto van 1983 geen CVO leveren, maar wellicht voldoet het exportcertificaat al.

Ik ben benieuwd! Maar ik denk het ook wel inderdaad. Het uitschrijven ging gemakkelijk bij het VWE kantoor. Het was ook heerlijk rustig daar vanmiddag.

Volgende week gaan we de ruiten weer plaatsen. Dan is ie toch bijna af!

Vandaag moest ik even iets ophalen in de garage, dus heb ik gelijk even een paar fotootjes gemaakt met m'n nieuwe telefoon, de Motorola Moto G. Fijn apparaat! (tu)

geen high-tech camera, en ik moet nog even leren 'm stil te houden ;)

De lak glimt inderdaad heerlijk! Maar de overige onderdelen laat ik zo. Dus deurgrepen waar wat pitjes in het chroom zitten, bumpers die niet 100% strak zijn. Het blijft een oude auto, het is niet mijn bedoeling er een nieuwe auto van te maken.
volgende week gaan we de ruiten weer terug plaatsen. Dan daarna de auto in de wax zetten, de bumpers en de laatste dingetjes monteren en dan is ie optisch klaar.

Wow, gaaf man (tu)

Toch wel bijzonder dat 2 totaal verschillende soorten auto's (Kever en T1-bus) zoveel gelijkenissen uitstralen.

Vandaag even bij een vroege Golf mk2 wezen kijken, maar niet gekocht :)

Ook even met de Kever bezig geweest. Bij de rand van de kofferklep onder de voorruit paste het rubber niet goed, dus ik heb een rubber uit een maritieme winkel gebruikt. Ik denk alleen dat ik een iets bredere moet gebruiken.
Daarnaast de bumpers mee naar huis genomen om schoon te maken en in de wax te zetten. Toen vroeg ik me af waar ik ze moest laten, dus toen heb ik ze maar vast gemonteerd. Bleek dat de doorvoerrubbers niet gelijk zijn boven en onder. Natuurlijk zaten ze alle vier verkeerd om, waardoor de bumpers niet paste. Maar dat is verholpen!

fotootjes:

En wat ik altijd al vreemd vind: de voorbumper komt op de hoeken héél dichtbij de carrosserie:

Dat is ook zeker zo. Rechts krijg ik mn vinger er niet eens tussen.
Ik las op Keversite iets over het stellen met ringen, maar volgens mij zitten er al veel tussen. Het lijkt haast alsof de bumper te krom loopt. Toch is het geen achterbumper.

Ik heb echt niets met de Kever, maar eerlijk is eerlijk: dit is een plaatje! (tu)

kun je de beugel (waar ie aan de carrosserie vast zit ) niet meer naar voren zetten . ?

verder vordert het lekker . (tu).

mooi voor de zomer klaar en toeren

Heel erg mooi. Goede foto's ook!

De bumper is inderdaad te stellen bij de beugels in de wielkasten. Als het goed is zijn deze ovaal en kun je ze in de lengte verplaatsen.

Hij zit in de wielkasten al zo ver mogelijk naar 'buiten'. Misschien de steunen losmaken van de bumper en wat rommelen met opvulringen?

Dat zou misschien werken, of misschien de andere kant wat verder naar binnen zetten. Dan krijg je ook een andere hoek.
Ik heb ook wel eens op meetings een soort van verlengers gezien, waardoor ze op meer standen in te stellen zijn.

Nu de kleine dingetjes nog!

En ik heb contact met een aanbieder op MP die een verstelbare vooras aanbiedt. Doen of niet? Het lijkt mij wel wat omdat de Kever nu erg achterover hangt. Met een verstelbare vooras krijg ik 'm netjes horizontaal.

Mijn idee over verlagen is: (td)

Hij is niet voor niets zo uit de fabriek gekomen.

Maar daar tegenover hoor ik vaak dat, na verlagen, de auto beter op de weg ligt.

Tis maar mijn idee, ik ben tenslotte een originelietijdsfreak. (bestaat dat woord eigenlijk wel?):S
Afijn je weet wat ik bedoel. :D

Greetzz Renate.

Barri zei:
Nu de kleine dingetjes nog!

En ik heb contact met een aanbieder op MP die een verstelbare vooras aanbiedt. Doen of niet? Het lijkt mij wel wat omdat de Kever nu erg achterover hangt. Met een verstelbare vooras krijg ik 'm netjes horizontaal.

Dat kan alleen met een ''Puma-as" Als ik u was dan zou ik de originele as ''verstelbaar" laten maken. Het grote nadeel van een Puma-as is dat deze geen veerweg heeft. U zou wat dat betreft net zo goed de draagarmen op de gewenste hoogte aan de auto kunnen lassen en gewoon de hele as vergeten.
Met het verstelbaar laten maken van de as behoudt u het originele veercomfort.

Ik heb jaren in een kever gereden met zo'n Puma as om dezelfde reden(achterover hangen) en als u het prettig vindt om in een blikke koektrommel met knikkers te rijden is een Puma-as zeker aan te raden. Houdt u van niet al te veel harde klappen, dreunen en het onophoudelijk luid trillen van verschillende onderdelen dan raad ik u aan de as verstelbaar te maken!

De wegligging verveelvoudigd echter wel met deze as. Maar niet zozeer om het lager liggende zwaarte punt, als wel om dat het gebrek aan vering wat de auto als zijnde een kart of een formule-wagen op de weg houdt.

Ik kwam hier toevallig en hoewel ik alleen geïnteresseerd ben in kevers van vóór aug 1964, ben ik erg onder de indruk van uw restauratie! En vooral omdat u wél de sierlijsten in de raamrubbers doet. Goed werk ;)

Oh ik zie net dat het om het horizontaal krijgen gaat. In dat geval zijn verstelbare fusees ook een optie.

@Teresa: dankjewel! Die sierlijsten horen erbij he! Was wel even wat gepriegel :)
vwb verlagen: die vooras die wordt aangeboden is ook een originele as die verstelbaar is gemaakt. Dat lijkt mij ook de meest interessante optie. Verlaagde spindels hebben een te grote, vaste verlaging.

@Renate: ik ben ook voor originaliteit. Om de auto weer een beetej horizontaal te krijgen kan ik 'm achter iets hoger zetten, maar dan komt ie echt te hoog te staan. Vooraan ietsjes verlagen is dan logischer. Zeker omdat er nu bijna 10cm tussen de band en de wielkastrand ziet (vanaf de zijkant gezien). En sinds ik de blauwe Kever bij Wheeler Dealers gezien heb, ben ik hélemaal weg van een ietsjes verlaagde Kever. Daarmee bedoel ik: nét ietsjes lager dan origineel.

goed resultaat die ramen . verder ik vind verlagen ook niks . maarachterover hangen vink nog ergelijker . te laag is dacht ik qua vering ook niets meer. lekker voor de nieren .

DS3: naar aanleiding van een artikel van Autoweek over tuning van ecodiesels ben ik eens gaan zoeken naar tuning voor de DS3. Nu kwam ik het volgende tegen: <https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-hot/chiptuning-auto/a-tm-h/chiptuning-citroen/3138-chiptuning-citroen-ds3-16-hdi-f-90-pk.html>

Het lijkt erop dat ze dit gratis doen? Lijkt me stug, want het is 1½ uur werk en dat moet ook betaald worden. Maar zo'n eco-optimalisatie lijkt me wel wat. Dan loopt ie net wat lekkerder en daarnaast ook zuiniger op de snelweg! Nu alleen de leasemaatschappij nog overtuigen :)

Barri zei:
die vooras die wordt aangeboden is ook een originele as die verstelbaar is gemaakt.

Doen! ;)

Want het staat gewoon mooier, en de ergernis elke keer als je er naar kijkt zal anders altijd blijven :'(

Vandaag weer even de Kever naar buiten gereden. Het schiet al op met 'm!

Nog steeds hangt ie achter erg laag en vooraan juist hoog. Ik ga een verstelbare vooras kopen, dan vervang ik ook gelijk het stuurhuis.
Achteraan hoger zetten kan ook, misschien is dat wel origineel, maar voor m'n gevoel komt ie dan wel érg hoog te staan.

Ja gaaf hè!

ik heb trouwens even zitten lezen hoe een vooras vervangen moet worden. Dat is nogal een werkje. Twijfel ineens toch weer om de achterkant omhoog te zetten :D Al is het maar een beetje. Maar voor het echt mooie moet ie toch 1 of 2 cm zakken aan de voorkant.

Nee joh, dat kan nooit veel werk zijn. Bij mij (ok, losse bodemplaat) was het maximaal een kwartiertje. Als je alles laat zitten zijn het maar vier bouten en het stuurhuis.

Tank moet er ook uit :) Stuurhuis wil ik ook gelijk vervangen. Bij de as die ik ga ophalen zit er ook eentje bij. Gelijk testen of het sturen daarna weer goed gaat. En er zitten ook draagarmen en fusees bij. Waarschijnlijk is het probleem met zwaar sturen dan ook over (dat zit of in het stuurhuis, of in de fusees denk ik).
Maar goed te horen dat t jou meevalt! (tu)

Als je toch nog langs wilt komen kun je ook gelijk kijken hoe het precies zit. Onze bodemplaat staat nu nog, goed zichtbaar, op de brug.

Ik heb de vooras inmiddels binnen. Dit weekend ga ik 'm schuren en van een nieuw verflaagje voorzien.

Ook wat laatste probleempjes met de Kever oplossen: kofferklep valt niet in het slot en de slotpen is niet te verstellen. Daarnaast past het ruitenwissermechaniek niet lekker en dat is raar, want deze komt er ook uit...

En een mk1 cabrio erbij zou leuk zijn. Nu vond ik een leuke op MP: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...kswagen-golf-1-8-gl-cabriolet-1986-blauw.html
Zonder Quartett set, dus een lekker oud uiterlijk. Die APK moet niet zo'n probleem zijn hoop ik.

Terug
Bovenaan