Auto vervangen door EV: nu of later?

Mosterdvocht

Startmotor
Hallo iedereen,

Mijn BMW uit 2001 heeft groot onderhoud nodig (€3000), en dit is de auto niet meer waard.
Tijd om te kijken naar een andere auto dus .

Nu had ik in de planning het vol te houden met deze auto tot het einde van het jaar, en om dan te kijken voor een tweedehands EV.
Dit omdat de verwachting is dat EV's dan een stuk goedkoper zijn.

Zover ik zie zijn er een aantal opties:
1. Nu een simpele auto kopen (bv Hyundai I10), en vanaf oktober kijken naar een vervangende EV onder de €18.000 (Hyundai Kona of Tesla Model 3)
2. Nu meteen een EV kopen (denk aan dezelfde types, maar dan voor meer geld)
3. Geen EV doen, en een mooie benzine auto kopen voor dat geld.

Wat lijkt jullie de beste optie?
Ook hoor ik graag welke ervaringen jullie hebben met betaalbare EV's, zoals de Kona en Model 3.
Als ik een andere goede optie voor EV over het hoofd zie, dan hoor ik het natuurlijk ook graag!

Nu is wel het moment om een EV te kopen: je weet niet zozeer wat de markt in de toekomst gaat doen, maar momenteel krijg je nog SEPP subsidie en prijzen zijn flink gezakt. De vraag is alleen of de neerwaartse trend blijft doorzetten, of dat de markt stabiliseert en prijzen uiteindelijk weer beetje omhoog gaan?

De vraag is ook: wat gaat je ICE doen? Als die markt ook inzakt, dan heb je over een paar jaar wellicht minder inruilwaarde dan nu. Een Tesla model 3 kan interessant zijn, alleen of het de meest verstandige koop is? Dat weet ik niet: het is wel een van de beste EV's, in de tweedehands markt.
Dat is de afweging inderdaad. Denk je dat de prijs nog een stuk gaat dalen, of dat het weer wat stabiliseert?

Elektrische auto's zijn inmiddels toch wel erg interessant.

Ik zou zelf aanraden om naar de elektrische Peugeot 208, Renault Zoe, of Opel Corsa te kijken.
Ze rijden goed, flink bereik, automaat, betrouwbaar, zijn comfortabel, en hebben hele lage kosten.

De Kona en Tesla Model 3 zijn wel erg verschillend.
De Tesla Model 3 is vrij duur om te verzekeren.
Kort een auto houden kost meestal flink veel geld.

Elektrische auto's zijn inmiddels toch wel erg interessant.

Ik zou zelf aanraden om naar de elektrische Peugeot 208, Renault Zoe, of Opel Corsa te kijken.
Ze rijden goed, flink bereik, automaat, betrouwbaar, zijn comfortabel, en hebben hele lage kosten.

De Kona en Tesla Model 3 zijn wel erg verschillend.
De Tesla Model 3 is vrij duur om te verzekeren.
Kort een auto houden kost meestal flink veel geld.
Ak2, bedankt voor het meedenken!

De drie auto's die je noemt zijn wel een slag kleiner, lijkt me.
Ik zou wel graag comfortabel vier (lange) personen in de auto kunnen hebben.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ak2
Afschrijving die je het eerste jaar hebt met je EV is waarschijnlijk hoger dan de reparatiekosten van je BMW.
En een auto die defect is inruilen is ook niet erg interessant, waarschijnlijk krijg je een sloopprijs.
Verzekering, Evt. kosten eigen laadpaal, aanschaf, allemaal dingen die je even moet meenemen in je overweging.

€3000 voor 'groot onderhoud' is best een bedrag, kan dat nergens goedkoper? Heb je meerdere offertes aangevraagd?
Heb je ook wat creatiever gekeken naar oplossingen, zoals online banden bestellen?

Het is een E46 uit 2001, de waarde van de auto is lager dan het reparatiebedrag.
Nou een E46 die in redelijke staat is krijg je altijd wat voor. Menig forum lid hier knalt er €5000 per jaar of meer aan afschrijving doorheen. Ik zou dus zeker overwegen die bmw aan te pakken.

EV : die puzzel is zo persoonlijk. Doe je duizenden kilometers prive dan rijdt het lekker goedkoop. Kan je bij je baas gratis laden dan wordt het helemaal interessant. Ga je elke dag 80km woon-werkverkeer doen en durf je dat met een EV die nog maar 150km range heeft dan rij je ook heel voordelig.
Als je weinig rijdt een EV van €20k kopen die je over 5 jaar niet meer aan de straatstenen kan slijten en die je bij een dure paal moet laden is geen goed plan.

Maar passen die wel in de 3 die je nu hebt? Die is toch ook niet bijzonder groot van binnen, zelfs de nieuwe is lastig met 4 lange personen.

Wanneer je weinig rijdt, kan een EV ook praktische zijn: ik gok dat ik uiteindelijk op 10.000km per jaar kom met mijn Leaf, doordat ik nu de autoreizen langzamerhand vervang door vliegreizen of eventueel de trein zelfs.
...

Tegenwoordig besteed ik dus ook de nodige tijd, om goedkope laadpalen te vinden in de buurt van het hotel waar ik verblijf. Want reken er maar niet op, dat het hotel voldoende of goedkope laadpalen heeft. Enkel in Nederland is dat wellicht het geval....

Ons land loopt echt enorm voorop, als het aankomt op laadinfrastructuur: in Noordwijk was het ook geen enkel probleem, om op te laden bij het grote hotel. In Duitsland en Oostenrijk is dat wel anders, dus dat is iets wat je ook in achterhoofd moet houden. Een EV rijden is leuk, maar als je denkt: ik hou mijn laadpas wel voor de laadpaal en zie de rekening wel verschijnen, dan ga je nog van een koude kermis thuis komen. Want het komt ook voor dat er € 1 of meer per kWh gevraagd wordt. Ook in Nederland helaas en de laadtarieven verschillen erg per provincie.

Zeeland springt er tussenuit helaas, met gemiddeld € 0,57 per kWh en Gelderland is met € 0,28 per kWh een van de goedkoopste provincies. Dus ook in Nederland moet je na ga denken, ga ik in Gelderland op vakantie of Zeeland.... je zult vaak toch naar een publieke laadpaal uit moeten wijken.

Dank je voor je eerlijke verhaal, ik schrik hier toch eigenlijk wel van. Je zegt zelf dat een EV wel praktisch kan zijn met 10.000km/jaar en vervolgens heb je een hele waslijst aan dure zaken, gedoe bij hotels en ik weet al van het feit dat jij naar vliegvakanties overstapt omdat je de accu wilt ontzien. Dus wat is nu het praktische aan die EV? ;)

Ik kan me eigenlijk maar één scenario voorstellen (voor TS die een gebruikte EV wil) en dat is: je bespaart heel veel op kilometers (daarmee dus inclusief het feit dat je goedkoop kan laden door eigen paal of goedkope gemeente)

De 'winst' op weinig MRB zal waarschijnlijk verdwijnen en daarvoor schrijft de gemiddelde EV ook teveel af. Hetzelfde eigenlijk ook voor de lagere onderhoudskosten.

Als je lekker veel kilometers maakt is het natuurlijk ook niet zo erg dat je een keertje €100 laadt op vakantie.

Als je dat wilt, kies voor de Opel Ampera-e. Daar kun je met 4 ruimschoots in zitten en heb je beenruimte over. Daarnaast een redelijke kofferbak, recent in een terugroepactie nieuwe accu's gekregen en ook nog eens een 64kWh accu.
Ik heb er nu bijna 47.000 km mee gereden zonder een enkel probleem. Gemiddelde actieradius in de winter is 350 kilometer en in de zomer zeker 450. Ik rijd voornamelijk snelweg, weliswaar 100 op de teller met cruisecontrol.

Ook vermeldenswaardig: hij heeft nu bijna 200.000 km gereden en er is in het interieur geen enkele vorm van slijtage te zien. Echt een prima auto.

Snelladen kan hij ook; 50kW per uur. Niet super snel, maar prima te doen.

Voordeel van de Ampera-e is dat het een beetje een ondergeschoven kindje is, maar hij is heel betaalbaar.
Ikzelf heb alleen ervaring met laden in België, en dat was geen enkel probleem. Kwestie van aansluiten, laadpas (van eflux) ervoor en laden maar). Met de app die daarbij zit kun je zo zien wat de betreffende paal kost.

Een e46.. sowieso repareren.
Waarom vind je dat? De staat van de auto is niet geweldig met de welbekende roest in de wielkast achter, dus lijkt me niet heel interessant voor een volgende koper.

Voordeel is wel dat er een E46 op de weg blijft, dus dat is mooi.

Afschrijving die je het eerste jaar hebt met je EV is waarschijnlijk hoger dan de reparatiekosten van je BMW.
En een auto die defect is inruilen is ook niet erg interessant, waarschijnlijk krijg je een sloopprijs.
Verzekering, Evt. kosten eigen laadpaal, aanschaf, allemaal dingen die je even moet meenemen in je overweging.
Goede punten Kristian, zeker waar.

Nou een E46 die in redelijke staat is krijg je altijd wat voor. Menig forum lid hier knalt er €5000 per jaar of meer aan afschrijving doorheen. Ik zou dus zeker overwegen die bmw aan te pakken.

EV : die puzzel is zo persoonlijk. Doe je duizenden kilometers prive dan rijdt het lekker goedkoop. Kan je bij je baas gratis laden dan wordt het helemaal interessant. Ga je elke dag 80km woon-werkverkeer doen en durf je dat met een EV die nog maar 150km range heeft dan rij je ook heel voordelig.
Als je weinig rijdt een EV van €20k kopen die je over 5 jaar niet meer aan de straatstenen kan slijten en die je bij een dure paal moet laden is geen goed plan.
Dank je voor de info Vorq, over 5 jaar zal de waarde inderdaad meer gezakt zijn dan de reparatiekosten.

Wanneer je weinig rijdt, kan een EV ook praktische zijn: ik gok dat ik uiteindelijk op 10.000km per jaar kom met mijn Leaf, doordat ik nu de autoreizen langzamerhand vervang door vliegreizen of eventueel de trein zelfs.

Nadeel van een EV en ook een Tesla of BYD, is dat je vroeg of laat geconfronteerd wordt met laadtarieven die niet transparant zijn. Denk je gezellig met je nieuwe aanschafte EV naar Oostenrijk op vakantie te gaan, krijg je bij thuiskomst een enorm dure energierekening. In Duitsland zijn blokkeertarieven bijvoorbeeld heel gebruikelijk en in Oostenrijk, wordt vaak per minuut gerekend.

Gelukkig heb je laadpassen welke dan toch per kWh afrekenen: maar dan moet je ook de nodige tijd voor je vakantie besteden, om dit uit te zoeken en op tijd de laadpassen aan te vragen.

Een ding waar ik de laatste tijd enorm tegen aanloop: als ik op Booking.com een hotel met oplaadpunt voor elektrische autos zoek. Dan blijkt er in werkelijkheid ook echt slechts een laadpunt te zijn. Zo heb ik 1x een aardige Nederlandse meneer, gevraagd of hij zijn ICE wilde verplaatsen. Want alleen via het stopcontact kon ik mijn auto opladen en het hotel reserveerde die plek niet specifiek voor EV's.

Als er dan toch een laadpaal blijkt te zijn: dan is dat vaak tegen onredelijke tarieven, waarbij ik 1x € 0,63 bij de publieke laadpaal in Duitsland betaalde. Het hotel bleek namelijk helemaal geen eigen laadpaal te hebben, maar op loopafstand lagen publieke laadpalen. Nou dat waren dure KM's. Benzine tanken in Duitsland was goedkoper, dan stroom tanken.

Tegenwoordig besteed ik dus ook de nodige tijd, om goedkope laadpalen te vinden in de buurt van het hotel waar ik verblijf. Want reken er maar niet op, dat het hotel voldoende of goedkope laadpalen heeft. Enkel in Nederland is dat wellicht het geval....

Ons land loopt echt enorm voorop, als het aankomt op laadinfrastructuur: in Noordwijk was het ook geen enkel probleem, om op te laden bij het grote hotel. In Duitsland en Oostenrijk is dat wel anders, dus dat is iets wat je ook in achterhoofd moet houden. Een EV rijden is leuk, maar als je denkt: ik hou mijn laadpas wel voor de laadpaal en zie de rekening wel verschijnen, dan ga je nog van een koude kermis thuis komen. Want het komt ook voor dat er € 1 of meer per kWh gevraagd wordt. Ook in Nederland helaas en de laadtarieven verschillen erg per provincie.

Zeeland springt er tussenuit helaas, met gemiddeld € 0,57 per kWh en Gelderland is met € 0,28 per kWh een van de goedkoopste provincies. Dus ook in Nederland moet je na ga denken, ga ik in Gelderland op vakantie of Zeeland.... je zult vaak toch naar een publieke laadpaal uit moeten wijken.
Bedankt voor je verhaal, dit maakt me inderdaad minder enthousiast om met een EV op vakantie te gaan.
Het lijkt me ook niet fijn om de auto bij een betaalbare paal te zetten, en dan vervolgens een uur te lopen naar het vakantiehuisje of hotel...

Dan zou ik gewoon voor een EV gaan, als je een eigen oprit hebt en kan laden. Ik verwacht niet dat de meeste EV's aan het einde van het jaar goedkoper worden.
Ik hoor en lees veel over dat er veel EV's (lees vooral Tesla Model 3) uit de lease komen aan het eind van dit jaar, waardoor de tweedehands EV's over de hele linie een mooi stuk goedkoper worden.

Zou dit niet logisch zijn?

Met een EV die met gemak 300 a 400km op één lading kan hoef je echt niet elk moment te kunnen laden. Je zoekt een vakantieplek toch ook niet uit op de nabijheid van een tankstation? :)
Haha zeker waar, het gaat dan juist om de momenten dat je lange afstanden doet of dat er geen laadmogelijkheden in de buurt zijn neem ik aan.

Waarom vind je dat? De staat van de auto is niet geweldig met de welbekende roest in de wielkast achter, dus lijkt me niet heel interessant voor een volgende koper.

Voordeel is wel dat er een E46 op de weg blijft, dus dat is mooi.

Heb vroeger een aantal E46s gereden. En daarna veel modernere auto's. Na de E46 wordt het eigenlijk niet beter. Het is daarnaast qua cash out ook de goedkopere optie.

Wat moet er aan gedaan worden?

De 26 zonnepanelen zijn wel fijn voor een EV. Heb nu zelf ook een EV omdat het gratis laden en geen HSB wel erg aantrekkelijk was.. en ga toch nooit met de auto op vakantie.

Haha zeker waar, het gaat dan juist om de momenten dat je lange afstanden doet of dat er geen laadmogelijkheden in de buurt zijn neem ik aan.
Er zijn overal wel snelladers. Ik rij als dagelijkse auto benzine maar heb regelmatig een EV mee. Ik zou me echt geen zorgen maken over laden. Als ik door Duitsland heen rij zie ik weinig snelladers, maar als je op de kaart kijkt stikt het er van! Ze zijn alleen niet zo opvallend als bijvoorbeeld de Fastneds bij elk tankstation aan de A27 :)

En als je auto ook wel eens thuis staat als de zon schijnt is het ideaal, dan moet je een laadpunt hebben die het overschot direct naar de laadpaal stuurt en dan laad je 'gratis'.

Er zijn overal wel snelladers. Ik rij als dagelijkse auto benzine maar heb regelmatig een EV mee. Ik zou me echt geen zorgen maken over laden. Als ik door Duitsland heen rij zie ik weinig snelladers, maar als je op de kaart kijkt stikt het er van! Ze zijn alleen niet zo opvallend als bijvoorbeeld de Fastneds bij elk tankstation aan de A27 :)

En als je auto ook wel eens thuis staat als de zon schijnt is het ideaal, dan moet je een laadpunt hebben die het overschot direct naar de laadpaal stuurt en dan laad je 'gratis'.
Is het ook zo dat in het vakantieseizoen je moet vechten voor een lader aan de route du soleil (om maar wat te noemen) of valt dat mee?

Juist de Route du Soleil heeft echt véél snelladers. Ja, op spitsuren zul je misschien moeten wachten, maar even van de route af heb je bij de grotere supermarchés tegenwoordig ook snelladers staan.

Heb afgelopen januari mijn Golf VII ingeruild op een jong gebruikte Citroën e-C4. Gelijk mijn zonnepanelen laten vernieuwen en een slimme laadpaal laten installeren.

Auto was goed geprijsd, 2k subsidie, nog even geen MRB en een nette inruilprijs maakten het voor mij een makkelijke keuze. Laden is nooit een issue en doe ik toch voor 95% thuis.

Ook naar een Golf VIII GTE gekeken (range elektrisch toch wat te beperkt) en Opel Mokka (te krap).

Ik hoor en lees veel over dat er veel EV's (lees vooral Tesla Model 3) uit de lease komen aan het eind van dit jaar, waardoor de tweedehands EV's over de hele linie een mooi stuk goedkoper worden.

Zou dit niet logisch zijn?
Verwacht ik niet, de alternatieve zijn er niet veel en dus worden die niet goedkoper. Niet iedereen wil een Tesla.

Model 3's worden nog wel goedkoper, maar EV's in het algemeen betwijfel ik.

De 2 mensen die ik ken met een model 3 zijn er heel blij mee (want hele lage bijtelling) maar eind dit jaar komt er bij beide geen tesla voor in de plaats. Zeker als gezinsauto niet handig en niet iedereen vind het mooi, zeker de eerste lichting.

Heb je geen kinderen, heb je de ruimte niet vaak nodig, heb je geen caravan of iets, vind je een Tesla mooi dan kun je eind dit jaar voor 18-20K een heel mooi fris exemplaar vinden.

Maar stroom is ook zeker niet goedkoop, je gaat gewoon MRB betalen, verzekering is niet duur.
Niemand weet wat de restwaardes gaan doen van EV's / Tesla's.
Als er iets stuk gaat kost het ook vaak serieus geld (dure onderdelen, beperkte ervaring in de markt)

Blijft allemaal koffiedik kijken of dit nu een goed moment is of niet. In september dit jaar of volgend jaar kan het zomaar weer eens de goede kant op gaan met EV's maar met de huidige regering ook zomaar nog veel onaantrekkelijker

Het voordeel van andere EV's is ook nog dat vele er ook als ice zijn en dus een gewone auto is en je dus makkelijk een voorscherm of bijvoorbeeld een bumper kan vervangen

Model 3's worden nog wel goedkoper, maar EV's in het algemeen betwijfel ik.

De 2 mensen die ik ken met een model 3 zijn er heel blij mee (want hele lage bijtelling) maar eind dit jaar komt er bij beide geen tesla voor in de plaats. Zeker als gezinsauto niet handig en niet iedereen vind het mooi, zeker de eerste lichting.

Heb je geen kinderen, heb je de ruimte niet vaak nodig, heb je geen caravan of iets, vind je een Tesla mooi dan kun je eind dit jaar voor 18-20K een heel mooi fris exemplaar vinden.

Maar stroom is ook zeker niet goedkoop, je gaat gewoon MRB betalen, verzekering is niet duur.
Niemand weet wat de restwaardes gaan doen van EV's / Tesla's.
Als er iets stuk gaat kost het ook vaak serieus geld (dure onderdelen, beperkte ervaring in de markt)

Blijft allemaal koffiedik kijken of dit nu een goed moment is of niet. In september dit jaar of volgend jaar kan het zomaar weer eens de goede kant op gaan met EV's maar met de huidige regering ook zomaar nog veel onaantrekkelijker
Bedankt voor je inzicht, ben inderdaad steeds minder enthousiast over de Model 3.
Collega's zijn ook niet echt te spreken over de bouwkwaliteit.

Ik neem het mee in de overweging!

Met 13000 km, 26 zonnepanelen en zelf opladen zou ik voor ev gaan. Lees de reviews maar hier, vrijwel alle review schrijvers zijn tevreden en vinden de aanpassingen minimaal. Zeker als je altijd van huis kan wegrijden met volle accu.
In je budget valt ook nog de eerste ioniq, niet heel spannend maar gebruikers zijn er erg tevreden over en erg zuinig in gebruik en onderhoud.

Zag op bovag ook artikel dat ev's in onderhoud 500 euro per jaar goedkoper zijn dan ICE. Zal zeker voor de ioniq zo zijn.

Vind het geven van advies hierin, erg lastig. Niemand heeft een glazen bol en weet niet hoe de ontwikkelingen in de toekomst gaan worden. Rekening houdende met:
Het stroomnet raakt vol.
EV's hebben een enorme afschrijving.
Onzekere prijzen van het laden, verzekeren, wegenbelasting enz. enz.

Om € 3.000 in een oude BMW te stoppen is vind ik heel veel geld.
( De hoogste rekening ooit gehad was €1.200 maar dat is al 17 jaar geleden, daar schrok ik heel erg van, normaal is minder dan € 400,00, er mankeert meestal niets aan de auto)

In de toekomst kijken blijft lastig maar moderne elektrische auto's zijn vaak relatief voordelig in onderhoud.
De afschrijving hangt af of de elektrische auto populair als gebruikte auto is. En of de nieuwprijs gestegen, of gedaald is.
Dat is verschillend per model. Net als bij benzine auto's.
Over het algemeen schrijven compacte auto's minder af, omdat er een grote particuliere markt voor is.

Tegenwoordig kun je met een dynamisch energie contract gratis, of tegen een hele lage prijs je elektrische auto thuis opladen, en dat kun je eenvoudig instellen.

Het verzekeren van een elektrische auto is geen probleem, het risico op brand ligt bij een elektrische auto bijzonder laag.
Een Tesla is bijzonder goed beveiligd tegen diefstal, maar is duurder om te repareren bij schade vanwege de bouwwijze en gebruikte materialen.

Mijn tip, kijk gewoon goed rond naar wat je aanspreekt.

"Retour is dat dan 660km en een samenreis ticket voor drie volwassen kost € 34 gedeeld door 660 = € 0,051 per km. Dus de trein is goedkoper en daarom zou je kunnen overwegen, om juist geen lange ritten te doen welke met de trein net zo snel is. Niet dat veel mensen in een dag op en neer naar Den Helder reizen, maar het is maar een voorbeeld."
Alleen kan je geen samenreisticket kopen, daar heb je iemand met een abonnement voor nodig en kan je dus niet gebruiken in een vergelijk voor andere mensen, je kan wel groepsretouren kopen.

Al die verhalen over hoge afschrijving... Probleem is volgens mij juist te lage afschrijving en daardoor te dure 2e hands ev's.

Al die verhalen over hoge afschrijving... Probleem is volgens mij juist te lage afschrijving en daardoor te dure 2e hands ev's.
Een egolf van 45k die 5 jaar oud is kost nu 15k.

Een taycan is ook 50% afgeschreven in een paar jaar, nog meer zelfs dan afschrijfkanon Panamera.

Heel zuid holland is trouwens 50 a 60ct de kwh openbaar.

Bedankt voor alle berichten iedereen!

Conclusie lijkt me dat het vrij lastig te zeggen is wat de beste keus is hierbij.
Het zal met meerdere factoren te maken hebben, en ook een aantal zaken die moeilijk/onmogelijk zijn om te voorspellen.

Mijn gevoel is dat we met een mooie occasion EV nog vele jaren mee kunnen rijden.
Er zitten nadelen aan, zoals de (vermoedelijk) hoge afschrijving en het onderweg laden bij vakanties.

Ik ga de huidige auto verkopen en op zoek naar een EV.
Nu maar hopen dat ik er geen spijt van krijg. ;)

Bedankt allen!

Terug
Bovenaan