Auto start niet en loopt slecht stationair

Guest
Hallo,

Ik heb al een tijdje problemen met mijn Seat Ibiza 6k1 uit 2001. (motorcode AUA)
Een tijdje geleden liep de auto op 3 poten. De auto bokte stationair maar deed het boven de 1500 toeren goed.
Toen heb ik het gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd met VCDS-lite.
Na 2 begon het volgende probleem. De auto reageerde direct na het starten niet op het gaspedaal. Na 2 a 3 keer intrappen van het gaspedaal reageerde deze weer wel en voor de rest werkte het gaspedaal dan de hele rit. Het probleem trad alleen op na het starten van de auto. Op zich is hier prima mee te rijden.

Nu diende zaterdag het volgende probleem zich aan. Wanneer ik de auto start, draait de motor wel rond maar slaat niet aan. Wanner ik het contact aanzet, hoorde ik eerst altijd de brandstofpomp pompen. Nu hoor ik wanneer ik het contact aanzet geen benzinepomp en brand het epc lichtje niet. Voorheen altijd wel. Nu komt het rare; wanneer ik de kabels van de ecu eraf trek en er weer terug op doe, dan loopt de motor wel en slaat deze wel aan. Na een paar keer aan en uit zetten komt het probleem weer terug. Ik haal dan vervolgens weer de kabel van de ecu af en doe hem er weer op. Hij start daarna weer goed, maar loopt wel slecht stationair. Wanneer ik het gas op 2000 toeren houdt of meer, loopt de auto goed. Stationair slecht en valt soms zelfs uit. Ook na opnieuw inleren van de gasklep. Wanneer de auto niet aansluit, kan ik de engine controller ook niet uitlezen. De overige controllers wel...

Wie weet wat dit kan zijn? Vocht in de ecu en gasklephuis kapot gemaakt met reinigen ?
Er staan verder geen foutcodes in de engine controller....

Misschien is het handig het exacte type Ibiza (cq. motortype) en bouwjaar erbij te vermelden.

cirKel zei:
Misschien is het handig het exacte type Ibiza (cq. motortype) en bouwjaar erbij te vermelden.

Bedankt, dat was ik vergeten. Het gaat om een Seat Ibiza 6K1 uit 2001 met motorcode AUA.

Als het gaat om deze type motor van vw
1.4 MPI 1,390 cc 16 55 kW (75 PS) / 5000 128 Nm / 3300 APE / AUA 170 km/h 1999–2002

Dit staan bekend om
Vaak problemen met de ECU als de ruimte onder parafaan niet schoon gehouden is van bladeren. De Ecu oxideert dan en geeft een serie aan (fictieve) storingen in bijvoorbeeld gasklephuis, toerentalsensor, EGR etc etc. ook olie zuipen, kantelende zuigers, bevroren oliekanaal in de kop / carterventilatie waardoor de nokkenassen vast lopen in het huis, of de olie eruit drukken, versnellingsbakken die met bosjes kapot gaan,

het is echt moeilijk om te zegen wat probleem is aangezien die 1.4 16v staan bekend de slechtste motor

Het kan zijn dat brandstof filter vol zit met troep

Klopt inderdaad dat het gaat om een 1.4 16v AUA 55 KW motor.
De ECU is inderdaad meerdere malen vochtig geweest en is aan de buitenkant helemaal geoxideerd.
De stekkers daarentegen zien er nog goed uit. Binnenin weet ik dat niet. Zou het toch aan de ECU liggen dan? Aangezien de aansluitingen goed zijn, verwacht ik niet dat de binnenkant ook slecht is....

MWZandwijk zei:
Klopt inderdaad dat het gaat om een 1.4 16v AUA 55 KW motor.
De ECU is inderdaad meerdere malen vochtig geweest en is aan de buitenkant helemaal geoxideerd.
De stekkers daarentegen zien er nog goed uit. Binnenin weet ik dat niet. Zou het toch aan de ECU liggen dan? Aangezien de aansluitingen goed zijn, verwacht ik niet dat de binnenkant ook slecht is....

Dat maakt niet, de stekkerkant is een kant en manier om binnen te komen. De hele ECU is een computer, met een moederbord en chips. Dus...beetje vies zoutig water van de weg komt binnen, hoeft maar een componentje te beschadigen. Dan is het ding de weg al kwijt.

Net mijn auto na thuis komen van mijn werk weer geprobeerd. De auto startte direct en liep stationair wat schokkerig. Dus de auto 10 minuten laten lopen tot deze bijna stationair goed liep.
Na het eten even een stukje gaan rijden van 5 kilometer. De auto trekt weer als vanouds en stottert niet en houdt niet in. Ook branden er geen lichtjes en na meerdere malen starten, werkt die nog steeds.
Toch benieuwd wat dit geweest is en belangrijker: of dit nog terug komt. Zou het vocht in de ECU verdampt zijn? Of toch een sensor zijn die nu toevallig wel goede waarden geeft?

De AUA is zeker geen slechte motor. Ondanks olieverbruik door kantelende zuigers kunnen ze hele hoge kmstanden halen. "ze worden er oud mee, zeggen wij altijd"
De bobines zijn wel een zwak punt, en ook de gasklephuizen zijn gevoelig voor vervuiling.

Daar komt bij dat ze nukkig zijn als je het gasklephuis niet inleert en dit soort klachten geven.

Advies: maak de stekker van de ECU goed schoon met contactspray, blaas hem goed uit, liefst remmenreiniger of alcohol en bescherm daarna de contacten door zuurvrij vet erop te smeren.
Maak ook je gasklephuis schoon (klein klusje aangezien je er goed bij kan) en laat hem inleren door een universeel met een beetje een behoorlijke testkast (dealer kan ook, maar dan ben je meer geld kwijt).

Ik vermoed dat hij zich dan een stuk beter gedraagt.

2800i zei:
De AUA is zeker geen slechte motor. Ondanks olieverbruik door kantelende zuigers kunnen ze hele hoge kmstanden halen. "ze worden er oud mee, zeggen wij altijd"
De bobines zijn wel een zwak punt, en ook de gasklephuizen zijn gevoelig voor vervuiling.

Daar komt bij dat ze nukkig zijn als je het gasklephuis niet inleert en dit soort klachten geven.

Advies: maak de stekker van de ECU goed schoon met contactspray, blaas hem goed uit, liefst remmenreiniger of alcohol en bescherm daarna de contacten door zuurvrij vet erop te smeren.
Maak ook je gasklephuis schoon (klein klusje aangezien je er goed bij kan) en laat hem inleren door een universeel met een beetje een behoorlijke testkast (dealer kan ook, maar dan ben je meer geld kwijt).

Ik vermoed dat hij zich dan een stuk beter gedraagt.

Bedankt voor je reactie. Ik ga zeker je tips opvolgen en van het weekend de stekker van de ECU goed schoonmaken en wat zuurvrij vet er op smeren.
Het gasklephuis ga ik nog een keer loshalen en voor de zekerheid nog een keer reinigen. Daarna ga ik hem inleren met VCDS-lite, de volledig geregistreerde versie. Maakt het uit of ik dat zelf doe via de site van Gerrit Speek, of dat iemand met een echte kast dat doet? Zit daar veel verschil tussen?

Terug
Bovenaan