Auto schudt op eindpunt van aangrijpingspunt koppeling.

S

Samert

Guest
beste leden,

ik heb sindskort een probleem. Als ik wegrijd met de auto door het gebruik van het aangrijpingspunt, dan schudt de auto. Op het beginpunt van het aangrijpingspunt gaat het goed en schudt de auto niet. Dit probleem heb ik als ik het aangrijpingspunt 'verlaat'.

Als ik gas geef dan verdwijnt het probleem en ook bij het doorschakelen of rijden treden verder geen problemen op.

heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Naar mijn weten is het schudden op het einde van het aangrijpingspunt geen normale zaak.

Alvast bedankt.
 
Heb ik ook gehad met zowel mijn Subaru Forester als BMW 318i. De Forester werd direct verkocht vanwege o.a. dit vervelende probleem. Bij de BMW heb ik nieuwe injectoren laten plaatsen en het schudden is nu weg. Dus wellicht zijn het ook bij jou de injectoren. Welke auto gaat het om?
 
Phaeton W12 zei:
Heb ik ook gehad met zowel mijn Subaru Forester als BMW 318i. De Forester werd direct verkocht vanwege o.a. dit vervelende probleem. Bij de BMW heb ik nieuwe injectoren laten plaatsen en het schudden is nu weg. Dus wellicht zijn het ook bij jou de injectoren. Welke auto gaat het om?

Maar trilde de auto alleen tijdens het aangrijpingspunt? Je zou denken dat alsn het de injectoren zijn dat het schudden niet alleen tijdens het aangrijpingspunt plaatsvindt.
 
Samert zei:
Ik zal hieronder de autogegevens plaatsen.

Het gaat om een Opel Corsa C uit het jaar 2005.
1.2 16v Rythem (Twinport). Motorcode is Z12XEP
Cilinderinhoud 1229.

Is dit voldoende informatie?

(y)

[size=small]Sorry, ik heb alleen geen antwoord of jouw auto over een dubbelmassa vliegwiel beschikt.[/size]
 
Samert zei:
Phaeton W12 zei:
Heb ik ook gehad met zowel mijn Subaru Forester als BMW 318i. De Forester werd direct verkocht vanwege o.a. dit vervelende probleem. Bij de BMW heb ik nieuwe injectoren laten plaatsen en het schudden is nu weg. Dus wellicht zijn het ook bij jou de injectoren. Welke auto gaat het om?

Maar trilde de auto alleen tijdens het aangrijpingspunt? Je zou denken dat alsn het de injectoren zijn dat het schudden niet alleen tijdens het aangrijpingspunt plaatsvindt.

Ja, auto schudde alleen heftig tijdens het aangrijpingspunt..
 
Hoort een auto niet te schudden als je alleen op de koppeling wegrijdt, zonder gas bij te geven? Klinkt mij heel normaal in de oren.
 
Zevens zei:
Hoort een auto niet te schudden als je alleen op de koppeling wegrijdt, zonder gas bij te geven? Klinkt mij heel normaal in de oren.

Dat hoort zeker niet. Als je het goed doet kun je een auto gewoon weg laten rijden en rijdende houden in z'n 1ste versnelling zonder het gas pedaal aan te raken(makkelijk op de camping, op een woonerf en in de file)
 
Hoogstwaarschijnlijk inderdaad een 2 massa vliegwiel. Kan net niet genoeg vinden om het met zekerheid te zeggen.

Maar zonder gas geven een bibberende of schuddende auto is inderdaad de test om uit te vinden of dat vliegwiel kapot is. Zoals jij het beschrijft is het de perfecte dader.
Als je de auto uitzet, dus dat dan ff doen nadat je gereden hebt, radio uit, deur en motorkap open en dan de motor uitzetten. Hoor je dan een rateltje?
Maar das een dure reparatie, onderdeel zelf is al 500 waarbij ik dan nog 200 extra zou uitgeven de koppelingsset ook laten vervangen. Reken dan nog op minimaal 8 uur reparatie, wellicht zelfs wel 10.
 
Nico GTR zei:
Hoogstwaarschijnlijk inderdaad een 2 massa vliegwiel. Kan net niet genoeg vinden om het met zekerheid te zeggen.

Maar zonder gas geven een bibberende of schuddende auto is inderdaad de test om uit te vinden of dat vliegwiel kapot is. Zoals jij het beschrijft is het de perfecte dader.
Als je de auto uitzet, dus dat dan ff doen nadat je gereden hebt, radio uit, deur en motorkap open en dan de motor uitzetten. Hoor je dan een rateltje?
Maar das een dure reparatie, onderdeel zelf is al 500 waarbij ik dan nog 200 extra zou uitgeven de koppelingsset ook laten vervangen. Reken dan nog op minimaal 8 uur reparatie, wellicht zelfs wel 10.

Dat klinkt als een dure grap. Ik heb gedaan wat je hebt beschreven. Ik heb de auto uitgezet met motorkap open, maar ik hoor geen ratelgeluid. Zou het iets anders kunnen zijn? Als ik de auto op het aangrijpingspunt houdt en gas geef, dan heb ik het probleem niet. Ook als ik wegrijd en het aangrijpingspunt op het begin houdt of in het midden rijd ik zonder problemen weg.

Een kleine toevoeging. Het kan zijn dat de auto pas trilt na het aangrijpingspunt. ik kan geen onderscheid maken over wanneer de auto begint te trillen.
 
Beste leden,

Na een aantal tips van jullie kant naar mij toe probeer ik te achterhalen wat voor vliegwiel ik heb.

Ik heb namelijk gelezen dat er auto's zijn die een solide vaste vliegwiel hebben en dat die soort niet vervangen dient te worden. Zijn er leden die hier meer over weten en over welk soort vliegwiel er in een opel corsa c 2005 zijn gemonteerd.
 
Mocht de auto nu geen dual mass vliegwiel hebben, dan kan het ook zijn dat er brandplekken op het vliegwiel zitten.
Dat zijn oververhitte plekken, te herkennen aan kleine blauwe vlekken op het vliegwiel. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte/versleten koppelingsplaat. Ooit gehad met een mazda 121, daar kun je niet meer normaal mee optrekken en geeft ook een schuddende motor op het aangrijpingspunt.
 
marcel21674 zei:
Mocht de auto nu geen dual mass vliegwiel hebben, dan kan het ook zijn dat er brandplekken op het vliegwiel zitten.
Dat zijn oververhitte plekken, te herkennen aan kleine blauwe vlekken op het vliegwiel. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte/versleten koppelingsplaat. Ooit gehad met een mazda 121, daar kun je niet meer normaal mee optrekken en geeft ook een schuddende motor op het aangrijpingspunt.

Hee Marcel,

Als een auto een solide vaste vliegwiel heeft, dan kun je de desbetreffende vliegwiel toch niet vervangen? Het probleem is dat de auto alleen trilt bij het verlaten van het aangrijpingspunt of erna. Ik kan het moeilijk inschatten.

Wat heb jij toen gedaan met de mazda 121, om het probleem te verhelpen?
 
Samert zei:
marcel21674 zei:
Mocht de auto nu geen dual mass vliegwiel hebben, dan kan het ook zijn dat er brandplekken op het vliegwiel zitten.
Dat zijn oververhitte plekken, te herkennen aan kleine blauwe vlekken op het vliegwiel. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte/versleten koppelingsplaat. Ooit gehad met een mazda 121, daar kun je niet meer normaal mee optrekken en geeft ook een schuddende motor op het aangrijpingspunt.

Hee Marcel,

Als een auto een solide vaste vliegwiel heeft, dan kun je de desbetreffende vliegwiel toch niet vervangen? Het probleem is dat de auto alleen trilt bij het verlaten van het aangrijpingspunt of erna. Ik kan het moeilijk inschatten.

Wat heb jij toen gedaan met de mazda 121, om het probleem te verhelpen?

Natuurlijk kun je een gewoon vliegwiel vervangen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig, tenzij er haarscheurtjes inzitten (maar das wel in het extreme geval).
Ik heb toen het loopvlak van het vliegwiel goed opgeschuurd en de koppeling vervangen, daarna was het opgelost.
 
marcel21674 zei:
Samert zei:
marcel21674 zei:
Mocht de auto nu geen dual mass vliegwiel hebben, dan kan het ook zijn dat er brandplekken op het vliegwiel zitten.
Dat zijn oververhitte plekken, te herkennen aan kleine blauwe vlekken op het vliegwiel. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte/versleten koppelingsplaat. Ooit gehad met een mazda 121, daar kun je niet meer normaal mee optrekken en geeft ook een schuddende motor op het aangrijpingspunt.

Hee Marcel,

Als een auto een solide vaste vliegwiel heeft, dan kun je de desbetreffende vliegwiel toch niet vervangen? Het probleem is dat de auto alleen trilt bij het verlaten van het aangrijpingspunt of erna. Ik kan het moeilijk inschatten.

Wat heb jij toen gedaan met de mazda 121, om het probleem te verhelpen?

Natuurlijk kun je een gewoon vliegwiel vervangen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig, tenzij er haarscheurtjes inzitten (maar das wel in het extreme geval).
Ik heb toen het loopvlak van het vliegwiel goed opgeschuurd en de koppeling vervangen, daarna was het opgelost.

Is het een duur grapje geworden? Bij mij zou het vliegwiel niet direct de boosdoener zijn van het probleem wat ik heb?
 
Samert zei:
marcel21674 zei:
Samert zei:
marcel21674 zei:
Mocht de auto nu geen dual mass vliegwiel hebben, dan kan het ook zijn dat er brandplekken op het vliegwiel zitten.
Dat zijn oververhitte plekken, te herkennen aan kleine blauwe vlekken op het vliegwiel. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte/versleten koppelingsplaat. Ooit gehad met een mazda 121, daar kun je niet meer normaal mee optrekken en geeft ook een schuddende motor op het aangrijpingspunt.

Hee Marcel,

Als een auto een solide vaste vliegwiel heeft, dan kun je de desbetreffende vliegwiel toch niet vervangen? Het probleem is dat de auto alleen trilt bij het verlaten van het aangrijpingspunt of erna. Ik kan het moeilijk inschatten.

Wat heb jij toen gedaan met de mazda 121, om het probleem te verhelpen?

Natuurlijk kun je een gewoon vliegwiel vervangen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig, tenzij er haarscheurtjes inzitten (maar das wel in het extreme geval).
Ik heb toen het loopvlak van het vliegwiel goed opgeschuurd en de koppeling vervangen, daarna was het opgelost.

Is het een duur grapje geworden? Bij mij zou het vliegwiel niet direct de boosdoener zijn van het probleem wat ik heb?

Het is eerst belangrijk om te weten, wat voor vliegwiel je nu hebt. massief of dual mass.
In alle gevallen zal de versnellingsbak eraf moeten, dus enkele honderden euro's gaat het je zowiezo kosten.
 
Probeer je niet met iets te weinig gas weg te rijden? Dat is iets waar Phaeton eigenlijk ook al over schrijft al is het bij hem dan met andere injectors opgelost.
 
Sinds een jaar heb ik een Corsa D, ook een 1.2 (30.000 km op de teller). Deze trilt/bokt ook, de eerste 100 meter en alleen in de eerste versnelling. Al heel snel verdwijnt dit dus, schijnt veel meer voor te komen bij Opel.
 
Zevens zei:
Hoort een auto niet te schudden als je alleen op de koppeling wegrijdt, zonder gas bij te geven? Klinkt mij heel normaal in de oren.
Ligt er aan. Als je het met een beetje gevoel doet kan dat probleemloos. Heb het bij mijn Ibiza wel eens in de tweede versnelling gedaan (onbewust, zag naderhand pas dat'ie niet in z'n één stond) zonder enig protest.
 
Bekend probleem van Opel.
Bij auto's van het bouwjaar 2004-2005 kwam dit veelvuldig voor.
Mijn Zafira destijds had het ook en ook mijn buurman zijn Astra had dit probleem.
Bij mij zijn de platen onder garantie toen vervangen en ik had geen last meer.
Mijn buurman is ermee doorgereden en heeft de auto met 170000km ingeruild.
Het is irritant maar kan geen kwaad.
Opel heeft kennelijk bezuinigd op de platen in die tijd.
 
marcel21674 zei:
Samert zei:
marcel21674 zei:
Mocht de auto nu geen dual mass vliegwiel hebben, dan kan het ook zijn dat er brandplekken op het vliegwiel zitten.
Dat zijn oververhitte plekken, te herkennen aan kleine blauwe vlekken op het vliegwiel. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte/versleten koppelingsplaat. Ooit gehad met een mazda 121, daar kun je niet meer normaal mee optrekken en geeft ook een schuddende motor op het aangrijpingspunt.

Hee Marcel,

Als een auto een solide vaste vliegwiel heeft, dan kun je de desbetreffende vliegwiel toch niet vervangen? Het probleem is dat de auto alleen trilt bij het verlaten van het aangrijpingspunt of erna. Ik kan het moeilijk inschatten.

Wat heb jij toen gedaan met de mazda 121, om het probleem te verhelpen?


Natuurlijk kun je een gewoon vliegwiel vervangen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig, tenzij er haarscheurtjes inzitten (maar das wel in het extreme geval).
Ik heb toen het loopvlak van het vliegwiel goed opgeschuurd en de koppeling vervangen, daarna was het opgelost.

Je geeft aan dat je toen de koppeling hebt vervangen. Maar bedoel je met koppeling de (koppelings)platen en drukgroep en wat erbij hoort? Ik ben nogal een leek haha.
 
Janneman zei:
Probeer je niet met iets te weinig gas weg te rijden? Dat is iets waar Phaeton eigenlijk ook al over schrijft al is het bij hem dan met andere injectors opgelost.

Het schudden vindt plaats op het moment dat ik het aangrijpingspunt verlaat of heb verlaten. Als ik gaf geef dan is het probleem er niet. Als ik het aangrijpingspunt op het begin heb of het midden dan gaat dat ook goed. Dit probleem vindt plaats op het moment dat er geen sprake is van gas geven, maar alleen het gebruik van de koppeling.
 
MartijnJS zei:
Sinds een jaar heb ik een Corsa D, ook een 1.2 (30.000 km op de teller). Deze trilt/bokt ook, de eerste 100 meter en alleen in de eerste versnelling. Al heel snel verdwijnt dit dus, schijnt veel meer voor te komen bij Opel.

Ik heb zelf 115.000 km op de teller. Heb je dit euvel opgelost of heb je het zo gelaten?
 
Samert zei:
Het schudden vindt plaats op het moment dat ik het aangrijpingspunt verlaat of heb verlaten. Als ik gaf geef dan is het probleem er niet. Als ik het aangrijpingspunt op het begin heb of het midden dan gaat dat ook goed. Dit probleem vindt plaats op het moment dat er geen sprake is van gas geven, maar alleen het gebruik van de koppeling.

Gewoon even iets gas bij geven, dan gaat de slip van de koppelingplaat gewoon vloeiend over op grip i.p.v. met dat geklapper.
Is op zich vrij normaal, vooral bij koud en vochtig weer wil een koude koppelingsplaat nog wel eens wat klapperen tegen het einde van z'n aangrijpingspunt... e.e.a. is ook afhankelijk van hoe hard de motor stationair draait en in toeren terug valt op het aangrijppunt.
 
Samert zei:
marcel21674 zei:
Samert zei:
marcel21674 zei:
Mocht de auto nu geen dual mass vliegwiel hebben, dan kan het ook zijn dat er brandplekken op het vliegwiel zitten.
Dat zijn oververhitte plekken, te herkennen aan kleine blauwe vlekken op het vliegwiel. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte/versleten koppelingsplaat. Ooit gehad met een mazda 121, daar kun je niet meer normaal mee optrekken en geeft ook een schuddende motor op het aangrijpingspunt.

Hee Marcel,

Als een auto een solide vaste vliegwiel heeft, dan kun je de desbetreffende vliegwiel toch niet vervangen? Het probleem is dat de auto alleen trilt bij het verlaten van het aangrijpingspunt of erna. Ik kan het moeilijk inschatten.

Wat heb jij toen gedaan met de mazda 121, om het probleem te verhelpen?


Natuurlijk kun je een gewoon vliegwiel vervangen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig, tenzij er haarscheurtjes inzitten (maar das wel in het extreme geval).
Ik heb toen het loopvlak van het vliegwiel goed opgeschuurd en de koppeling vervangen, daarna was het opgelost.

Je geeft aan dat je toen de koppeling hebt vervangen. Maar bedoel je met koppeling de (koppelings)platen en drukgroep en wat erbij hoort? Ik ben nogal een leek haha.

Complete koppeling. Platen, drukgroep, druklager en toplager van de priseas (as waar de koppelingspaat op gemonteerd zit. toplager zit in het vliegwiel)
 
Een kleine update. Vandaag tijdens het wegrijden heb ik geen last gehad van geschud van de auto. Ik ging toen naar een steile helling toe om vervolgens een helling op te rijden.

Eenmaal op de helft van de steile helling probeer ik de auto met behulp van het aangrijpingspunt naar boven te rijden. Door het aangrijpingspunt in het midden te houden bleef ik op 1 plek staan. Door het aangrijpingspunt op het einde te houden schudde de auto lichtelijk naar boven. Ook keek ik op de toerenteller en die was op 500. (Zonder gebruik van gas).

Is dit normaal?
 
Als je je koppeling wilt mollen wel, ja. Zo'n 'test' is niet zo goed voor de koppeling.
 
Dat is idd niet fijn voor de koppeling, Maar als hij toch al vervangen moet worden.

Ik denk dat mijn auto er al lang de brui aan had gegeven als ik alleen met de koppeling zonder gas probeer weg te rijden op een steile helling.
Heb het nog nooit geprobeerd en ben dat ook niet van plan.

Toch zou ik zeggen dat de complete koppeling vervangen het probleem zou moeten oplossen.
 
Samert zei:
Een kleine update. Vandaag tijdens het wegrijden heb ik geen last gehad van geschud van de auto. Ik ging toen naar een steile helling toe om vervolgens een helling op te rijden.

Eenmaal op de helft van de steile helling probeer ik de auto met behulp van het aangrijpingspunt naar boven te rijden. Door het aangrijpingspunt in het midden te houden bleef ik op 1 plek staan. Door het aangrijpingspunt op het einde te houden schudde de auto lichtelijk naar boven. Ook keek ik op de toerenteller en die was op 500. (Zonder gebruik van gas).

Is dit normaal?

Nee dat is niet normaal maar pure mishandeling, als je de koppeling altijd zo misbruikt dan kun je maar beter over stappen in een automaat.
Dat geschud mag dan wel van een klapperende koppelingplaat komen, maar diegene die de koppeling bedient is de werkelijke veroorzaker.
Laat bij het weg rijden onder normale omstandigheden je toerental niet onder het stationaire toerental zakken, dat ligt meestal ergens zo rond de 750 rpm... in de praktijk komt dat dus neer op iets gas bijgeven tegen het aangrijpingspunt, vele moderne auto's doen dat zelfs al automatisch via de computer.
 
Samert zei:
MartijnJS zei:
Sinds een jaar heb ik een Corsa D, ook een 1.2 (30.000 km op de teller). Deze trilt/bokt ook, de eerste 100 meter en alleen in de eerste versnelling. Al heel snel verdwijnt dit dus, schijnt veel meer voor te komen bij Opel.

Ik heb zelf 115.000 km op de teller. Heb je dit euvel opgelost of heb je het zo gelaten?

Ik laat het lekker zo. Koud/vochtig weer lijkt bij invloed te hebben. Als de auto wat warmer is heb ik er geen last meer van.
 
Samert zei:
Een kleine update. Vandaag tijdens het wegrijden heb ik geen last gehad van geschud van de auto. Ik ging toen naar een steile helling toe om vervolgens een helling op te rijden.

Eenmaal op de helft van de steile helling probeer ik de auto met behulp van het aangrijpingspunt naar boven te rijden. Door het aangrijpingspunt in het midden te houden bleef ik op 1 plek staan. Door het aangrijpingspunt op het einde te houden schudde de auto lichtelijk naar boven. Ook keek ik op de toerenteller en die was op 500. (Zonder gebruik van gas).

Is dit normaal?

Ik schreef toch al dat je wellicht met te weinig toeren weg probeert te rijden? Bij 500 toeren is het normaal dat de boel gaat schudden dus wat gas bijgeven.
 
Wat mij nu opvalt is dat de auto stationair rond de 800/700 toeren draait bij een koude motor. Hoort een auto bij een koude motor niet op +/- 1100 te zitten qua toeren?
 
Volgens mij gaat er meer mis bij degene die de koppeling gebruikt dan de koppeling zelf...
 
Das meestal ook de reden dat een 2 massa vliegwiel voortijdig stuk gaat inderdaad. user-error. Al lijkt het bij die opeltjes wat vaker te gebeuren dan anders maar goed!
 
Roder zei:
Volgens mij gaat er meer mis bij degene die de koppeling gebruikt dan de koppeling zelf...

Ga eens een andere topic vergallen. Ik stel een serieuze vraag over de toerenteller, kom jij met een onnozel antwoord. Als je geen antwoord hebt blijf dan weg.
 
Samert zei:
Wat mij nu opvalt is dat de auto stationair rond de 800/700 toeren draait bij een koude motor. Hoort een auto bij een koude motor niet op +/- 1100 te zitten qua toeren?

Hoeft niet meer.
Tegenwoordig bepaalt het motormanagement de optimale brandstofinjectie bij elke omstandigheid, vroeger werdt de automatische choke van de carburateur nog vaak door temperatuur geregeld. (minder luchttoevoer bij dezelfde hoeveelheid brandstof = rijker mengsel dus hoger stationair toerental)
Maar hoe lang rijd je eigenlijk al in die auto aangezien dat dit je nu blijkbaar pas opvalt?
 
Hoeft niet inderdaad, maar dat hogere toerental word vandaag de dag aangehouden om de katalysator sneller op te warmen. Daarom is het ook zo erg aan te raden om direct (rustig) weg te rijden na het starten. Minder slijtage op de lange termijn.
 
Muddy Bandit zei:
Samert zei:
Wat mij nu opvalt is dat de auto stationair rond de 800/700 toeren draait bij een koude motor. Hoort een auto bij een koude motor niet op +/- 1100 te zitten qua toeren?

Hoeft niet meer.
Tegenwoordig bepaalt het motormanagement de optimale brandstofinjectie bij elke omstandigheid, vroeger werdt de automatische choke van de carburateur nog vaak door temperatuur geregeld. (minder luchttoevoer bij dezelfde hoeveelheid brandstof = rijker mengsel dus hoger stationair toerental)
Maar hoe lang rijd je eigenlijk al in die auto aangezien dat dit je nu blijkbaar pas opvalt?

Ik heb de auto nu net iets meer dan een week. Vandaar mijn verschillende vragen over dit voorval. Als ik je antwoord goed begrijp dan is er niets aan de hand?
 
Nico GTR zei:
Hoeft niet inderdaad, maar dat hogere toerental word vandaag de dag aangehouden om de katalysator sneller op te warmen. Daarom is het ook zo erg aan te raden om direct (rustig) weg te rijden na het starten. Minder slijtage op de lange termijn.

Maar zou dat bij mij ook niet het geval moeten zijn? 800 toeren bij een koude motor, daar warmt de motor niet vanop toch?
 
Samert zei:
Roder zei:
Volgens mij gaat er meer mis bij degene die de koppeling gebruikt dan de koppeling zelf...

Ga eens een andere topic vergallen. Ik stel een serieuze vraag over de toerenteller, kom jij met een onnozel antwoord. Als je geen antwoord hebt blijf dan weg.

Je doet er alles aan om je koppeling te mollen, en vraagt je af of hij vervangen moet worden. Als je zo doorgaat snel, ja.
 
Samert zei:
Nico GTR zei:
Hoeft niet inderdaad, maar dat hogere toerental word vandaag de dag aangehouden om de katalysator sneller op te warmen. Daarom is het ook zo erg aan te raden om direct (rustig) weg te rijden na het starten. Minder slijtage op de lange termijn.

(..) 800 toeren bij een koude motor, daar warmt de motor niet vanop toch?

Klopt, daarom dien je ook direct weg te rijden na de koude start. Stationair laten draaien is niet zo nuttig voor het doel (warmte in koelsysteem) en milieu.

Ik lees dat je de auto net een week hebt. Echt, probeer wat meer gas te geven bij het wegrijden, dat zal zeer waarschijnlijk het probleem verhelpen.
Kennelijk heeft deze auto dat nodig.
 
Roder zei:
Samert zei:
Roder zei:
Volgens mij gaat er meer mis bij degene die de koppeling gebruikt dan de koppeling zelf...

Ga eens een andere topic vergallen. Ik stel een serieuze vraag over de toerenteller, kom jij met een onnozel antwoord. Als je geen antwoord hebt blijf dan weg.

Je doet er alles aan om je koppeling te mollen, en vraagt je af of hij vervangen moet worden. Als je zo doorgaat snel, ja.

Een topic is er voor o.a. mensen met vragen. Aangezien ik de auto net geen anderhalve week heb, vind jij het dan vreemd dat ik een vraag stel over wat de afgelopen dagen is voorgevallen? Ik wil je bij deze een verzoek doen om niet meer te reageren, want aan die antwoorden van jou wordt niemand wijzer. Blijf vooral weg.
 
Durashift zei:
Samert zei:
Nico GTR zei:
Hoeft niet inderdaad, maar dat hogere toerental word vandaag de dag aangehouden om de katalysator sneller op te warmen. Daarom is het ook zo erg aan te raden om direct (rustig) weg te rijden na het starten. Minder slijtage op de lange termijn.

(..) 800 toeren bij een koude motor, daar warmt de motor niet vanop toch?

Klopt, daarom dien je ook direct weg te rijden na de koude start. Stationair laten draaien is niet zo nuttig voor het doel (warmte in koelsysteem) en milieu.

Ik lees dat je de auto net een week hebt. Echt, probeer wat meer gas te geven bij het wegrijden, dat zal zeer waarschijnlijk het probleem verhelpen.
Kennelijk heeft deze auto dat nodig.

Ik heb de auto net iets meer dan een week. En dit voorval valt me de laatste dagen op. Verder ben ik ook geen autokenner haha.
Wat je beschrijft klopt. Als ik gas geef heb ik het probleem niet. Maar je antwoord is helder.

Bedankt
 
Samert zei:
Ik heb de auto nu net iets meer dan een week. Vandaar mijn verschillende vragen over dit voorval. Als ik je antwoord goed begrijp dan is er niets aan de hand?

Nee, er is niets aan de hand... en dat kan ook nog wel een tijdje zo blijven mits je leert om de koppeling + gaspedaal op de juiste manier te gebruiken bij het wegrijden.;)
 
Samert zei:
Ik heb de auto net iets meer dan een week. En dit voorval valt me de laatste dagen op. Verder ben ik ook geen autokenner haha.
Wat je beschrijft klopt. Als ik gas geef heb ik het probleem niet. Maar je antwoord is helder.

Bedankt

Ik vind persoonlijk het toerental bij koude motor (ca. 800 rpm) aan de lage kant.

Bij mijn eigen auto draait de motor ca. 1100 toeren bij koude motor om vervolgens geleidelijk terug te zakken naarmate de
motor warmer wordt. Je ben nog niet met de auto teruggeweest bij de garage?

Verder is het vaak wennen aan een nieuwe auto, heeft met de combinatie motor/koppelingsgevoel te maken.
Een motor met (relatief) weinig cilinderinhoud zonder turbo is in dat opzicht gevoeliger omdat de trekkracht bij stationair/laag toerental
vaak te wensen overlaat.
 
Samert zei:
Roder zei:
(..)

Je doet er alles aan om je koppeling te mollen, en vraagt je af of hij vervangen moet worden. Als je zo doorgaat snel, ja.

Een topic is er voor o.a. mensen met vragen. Aangezien ik de auto net geen anderhalve week heb, vind jij het dan vreemd dat ik een vraag stel over wat de afgelopen dagen is voorgevallen? Ik wil je bij deze een verzoek doen om niet meer te reageren, want aan die antwoorden van jou wordt niemand wijzer. Blijf vooral weg.

Laat je niet kisten.
Alles wat je aandacht geeft groeit.. ook, in jouw ogen, negatieve dingen. Negeer het.
 
Terug
Bovenaan