• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Auto schudt op eindpunt van aangrijpingspunt koppeling.

Nico GTR zei:
Das meestal ook de reden dat een 2 massa vliegwiel voortijdig stuk gaat inderdaad. user-error. Al lijkt het bij die opeltjes wat vaker te gebeuren dan anders maar goed!

Er zijn ook gewoon slechte vliegwielen en koppelingen :) Bij mij is onlangs ook het vliegwiel, de drukgroep en de koppelingsplaat vervangen bij mijn Focus 1.6 tdci bij een kilometerstand van 98000km. Op het werk staat de teller nu op 4 uit 6 gelijke Focussen met deze problemen.

Muddy Bandit zei:
Samert zei:
Ik heb de auto nu net iets meer dan een week. Vandaar mijn verschillende vragen over dit voorval. Als ik je antwoord goed begrijp dan is er niets aan de hand?

Nee, er is niets aan de hand... en dat kan ook nog wel een tijdje zo blijven mits je leert om de koppeling + gaspedaal op de juiste manier te gebruiken bij het wegrijden.;)

De laatste dagen doe ik het tegelijk. En dat gaat prima. Geen gestotter of geschud.

Blackadder the 5th zei:
Samert zei:
Ik heb de auto net iets meer dan een week. En dit voorval valt me de laatste dagen op. Verder ben ik ook geen autokenner haha.
Wat je beschrijft klopt. Als ik gas geef heb ik het probleem niet. Maar je antwoord is helder.

Bedankt

Ik vind persoonlijk het toerental bij koude motor (ca. 800 rpm) aan de lage kant.

Bij mijn eigen auto draait de motor ca. 1100 toeren bij koude motor om vervolgens geleidelijk terug te zakken naarmate de
motor warmer wordt. Je ben nog niet met de auto teruggeweest bij de garage?

Verder is het vaak wennen aan een nieuwe auto, heeft met de combinatie motor/koppelingsgevoel te maken.
Een motor met (relatief) weinig cilinderinhoud zonder turbo is in dat opzicht gevoeliger omdat de trekkracht bij stationair/laag toerental
vaak te wensen overlaat.

Ik heb gisteren gekeken naar het aantal toeren na het starten. En gisteren was het 1000 toeren. Ik ben daarna meteen gaan rijden m.b.v. licht gas te geven en koppeling (tegelijk) los te laten. En dit ging prima. Ik heb een 1.2 in de auto zitten. Qua trekkracht is het niet veel.

Durashift zei:
Samert zei:
Roder zei:
(..)

Je doet er alles aan om je koppeling te mollen, en vraagt je af of hij vervangen moet worden. Als je zo doorgaat snel, ja.

Een topic is er voor o.a. mensen met vragen. Aangezien ik de auto net geen anderhalve week heb, vind jij het dan vreemd dat ik een vraag stel over wat de afgelopen dagen is voorgevallen? Ik wil je bij deze een verzoek doen om niet meer te reageren, want aan die antwoorden van jou wordt niemand wijzer. Blijf vooral weg.

Daar heb je gelijk in. Maar ik erger me aan zogenaamde internethelden die leuk willen zijn.

Negeren is inderdaad de oplossing.

Laat je niet kisten.
Alles wat je aandacht geeft groeit.. ook, in jouw ogen, negatieve dingen. Negeer het.

golfdiesel zei:
Nico GTR zei:
Das meestal ook de reden dat een 2 massa vliegwiel voortijdig stuk gaat inderdaad. user-error. Al lijkt het bij die opeltjes wat vaker te gebeuren dan anders maar goed!

Er zijn ook gewoon slechte vliegwielen en koppelingen :) Bij mij is onlangs ook het vliegwiel, de drukgroep en de koppelingsplaat vervangen bij mijn Focus 1.6 tdci bij een kilometerstand van 98000km. Op het werk staat de teller nu op 4 uit 6 gelijke Focussen met deze problemen.

Waar had jij last van bij de Focus. Daar ben ik benieuws naar.

Samert zei:
Ik heb gisteren gekeken naar het aantal toeren na het starten. En gisteren was het 1000 toeren. Ik ben daarna meteen gaan rijden m.b.v. licht gas te geven en koppeling (tegelijk) los te laten. En dit ging prima. Ik heb een 1.2 in de auto zitten. Qua trekkracht is het niet veel.

Dat toerental bij koude motor is naar mijn idee goed, probleem opgelost ... (y)

Janneman zei:
Probeer je niet met iets te weinig gas weg te rijden? Dat is iets waar Phaeton eigenlijk ook al over schrijft al is het bij hem dan met andere injectors opgelost.

Bij Phaeton werd het probleem van de schokkerige koppeling minder met andere injectors, maar het is niet verdwenen. Het is bij handgeschakelde BMW's in de meeste gevallen géén gevolg van met te weinig gas weg rijden. En Phaeton maakt zich daar zeker niet schuldig aan. Het probleem met schokkende koppelingen in BMW's komt veel voor, en kan zitten in de koppelingsplaten, tweemassavliegwiel of de clutch delay valve.

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=29828

https://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?t=11635

https://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=19496.60

Samert zei:
Muddy Bandit zei:
Samert zei:
Ik heb de auto nu net iets meer dan een week. Vandaar mijn verschillende vragen over dit voorval. Als ik je antwoord goed begrijp dan is er niets aan de hand?

Nee, er is niets aan de hand... en dat kan ook nog wel een tijdje zo blijven mits je leert om de koppeling + gaspedaal op de juiste manier te gebruiken bij het wegrijden.;)

De laatste dagen doe ik het tegelijk. En dat gaat prima. Geen gestotter of geschud.
Ik vind dit eerlijk gezegd een wat vreemde opmerking. Natuurlijk verschilt het per auto, maar ik ben er nog nooit één tegengekomen waar je bij normaal optrekken eerst de koppeling helemaal op laat komen en dan pas begint met gas (bij)geven. Dat is altijd een samenwerking tussen links en rechts (het lijkt wel politiek).

Koppelingsplaat/drukgroep zal wel de boosdoender zijn. Ik neem aan dat je Corsa geen twee-massa vliegwiel heeft dus dat kun je dan uitsluiten.
In zowel koppelingsplaat als drukgroep zitten veren verwerkt, zowel axiaal als radiaal, die het o.a. mogelijk maken om soepel en zonder schokken te koppelen. Een (of meerdere) van deze veren zal niet meer in goede conditie zijn.

Terug
Bovenaan