Auto met hoge laadruimte

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,
Na heel veel speurwerk op internet en allerlei fora, heb ik besloten toch de vraag bij jullie neer te leggen:
Ik ben op zoek naar een auto met ruimte in de kofferbak voor 2 grote trolleys (elk 60cm breed, 40 cm diep en 80cm hoog). Hierin zit gereedschap en verf. Ik ben namelijk deeltijd zzp’er als schilder. Momenteel sleep ik de trolleys in en uit de auto wanneer er ruimte gemaakt moet worden voor de kinderen. Ik gebruik momenteel een Honda Jazz en klap de stoelen neer als ik ga schilderen. Ik heb een beetje gespaard (-Het budget is met inruil €4.000,-)
Een busje zou het mooiste zijn, maar is door het beperkte budget momenteel onbetaalbaar.
Ik zoek dus een auto met ruime en het liefst hoge achterbak zodat de trolleys rechtop vervoerd kunnen worden.

Verdere eisen:
Betrouwbaar!
Benzine i.v.m. Korte stukjes
Evt trekhaak (kan er ook later opgezet worden)
Enigszins toonbaar omdat ik ermee bij klanten kom.

Wat mij interesse heeft:
-Honda Civic tourer. Lekker ruim maar niet hoog)
-Honda FR-V :) ik heb veel Honda’s gereden en liefhebber. Twee van de 6 stoelen kunnen pertinent plat blijven. Er blijven dan genoeg stoelen over voor mijn gezin (vrouw en 2 kleine kinderen).
-Skoda octavia. Ruim maar niet hoog
-Renault Laguna 3. Ruim maar niet hoog
-Ford Focus station. Ruim maar niet hoog
-Peugeot partner/Citroën Berlingo/etc.
Deze wagens voldoen wel aan veel eisen maar vind ik niet echt representatief voor bij klanten. Let op: dit is mijn persoonlijke mening.
-VW caddy: Zou dit wat kunnen zijn? Wel boven budget..
Toyota Corolla verso/Toyota verso.
Ik heb het gevoel dat ik heel veel mogelijke kandidaten over het hoofd zie.
Wie kan me verder helpen een knoop door te hakken?

Ik zou ook zeggen personenbusjes, zoals Berlingo, Caddy, Combo etc. De occasionprijzen moeten wel uit de hand zijn gelopen als ik dit zo hoor. Opel Zafira? Of andere MPV's?

60cm naast elkaar lukt niet, twee keer 40cm naast elkaar wel. Ik zou kijken naar een kleinere ludospace als een Bipper of Fiorino.
Een stationwagon is eigenlijk altijd te laag: max zo'n 75cm opening denk ik, maar die is dan ook vrij smal. Je wil dus eigenlijk een blok van 80x80 door de achterklep naar binnen kunnen krijgen.

Ik denk dat de Bipper/Fiorino/Qubo net te klein is qua bagageruimte. Een Doblo bijvoorbeeld zou wel moeten kunnen. Volgens mij rijden heel veel ZZP'ers met dergelijk vervoer, dus representatief is het zeker.

Fiat Doblo
fiat-doblo-1-4-malibu-1-4-malibu.jpg

fiat-doblo-1-4-malibu-1-4-malibu.jpg

Ik zou ook gelijk aan de personenautoversies van de Berling/Partner/Qubo denken.

Even wat 'losse flodders' zonder mij er nog te veel in verdiept te hebben in afmetingen:
C3 Picasso
Skoda Roomster
Nissan Note
Ford Fusion
Opel Meriva

Het meest voor de hand ligt dan een personenwagen versie van een bestelwagen.

Zoals de Citroën Nemo Multispace en identieke Peugeot Bipper en Fiat Fiorino.
Fiat Doblo.
Renault Kangoo.
Dacia Dokker.
Bij Dacia zou je ook kunnen kijken naar de Dacia Logan MCV.

De klanten maakt het echt niet uit in wat voor merk of model je komt voorrijden, zolang die maar niet buitensporig duur is, of het een olie lekkend oud lijk is.
Een Citroën Berlingo of Peugeot Partner vind (denk ik) iedereen prima.

Bedankt voor alle snelle reacties! Hier was ik zelf nog niet op gekomen.
Ik ga gelijk even duiken in de Bipper/Fiorino/Qubo en de Dobolo.
Nu heb ik in het verleden een fiat gereden en ik hou daar op zijn zachts gezegd ‘geen goede herinneringen aan’.
Ik ga eens wat reviews lezen en hopelijk zijn die wat beter dan de mijne. Het was een fiat panda op
Lpg😬)

Top, hier kan ik wat mee!
Ik Heb even gekeken: de Dacia Dokker is er voor zover ik weet niet weet niet met 4/5 stoelen.
Verder: Weet iemand zo welke van de Bipper/Fiorino/Qubo/Kangoo//Doblo/Logan MCV de minste kwalen heeft?
Misschien ben ik verwend door de Honda’s want ik heb werkelijk nooit problemen. Ik vind het dan ook geen probleem om in een wat oudere auto (bv 2004) te rijden met bewezen techniek.

Ernst 7657279 zei:
Top, hier kan ik wat mee!
Ik Heb even gekeken: de Dacia Dokker is er voor zover ik weet niet weet niet met 4/5 stoelen.
Verder: Weet iemand zo welke van de Bipper/Fiorino/Qubo/Kangoo//Doblo/Logan MCV de minste kwalen heeft?
Misschien ben ik verwend door de Honda’s want ik heb werkelijk nooit problemen. Ik vind het dan ook geen probleem om in een wat oudere auto (bv 2004) te rijden met bewezen techniek.

Je kijkt naar oude auto's in een lage prijsklasse.

Alle genoemde auto's zijn technisch eenvoudige en solide auto's, die over het algemeen niet erg duur zijn om te repareren.

In bestelwagenland wordt veel samen gewerkt bij verschillende modellen van Fiat, Peugeot en Citroën,
en van Renault en Dacia zul je veel de zelfde techniek tegen komen.

Hoe er mee om is gegaan zal voor een groot deel de betrouwbaarheid bepalen.

Ik zou ook kijken naar een wat oudere MPV zoals bijvoorbeeld de eerste Opel Zafira. Neem dan 1 van de laatste uit 2003-2004. Heb je meer dan voldoende ruimte achterin en wel gewoon een comfortabele personenauto.

Ik heb zelf een Toyota Yaris Verso. Die is even lang en hoog als een Fiat Fiorino, alleen wat smaller.
Voordeel van de Verso is dat de achterstoelen helemaal in de vloer kunnen worden geklapt, waardoor je een compleet vlakke laadvloer krijgt.
De Verso is zelfs verkrijgbaar op grijs kenteken.

Heb wel eens gereden met een Yaris Verso diesel automaat op grijs kenteken :)
Ik vraag me af of zoiets is wat TS zoekt.

Ik denk dat er een groot verschil is tussen een diesel automaat en een 1.3 benzine met fijne handbak.
Het is alleen even testen of de kisten passen achter de achterbank.

Leuke aanvraag! Op de site van RIDC.org.uk kun je goed de afmetingen van kofferruimte van veel verschillende modellen vinden: https://www.ridc.org.uk/features-reviews/out-and-about/car-search
Ik heb een beetje rondgekeken naar een opening van minstens 100cm breed en 90cm hoog. Dat levert soms interessante inzichten op! Een Toyota Corolla Verso heeft bijvoorbeeld een minder hoge kofferbakopening dan een Civic Tourer volgens hun metingen.

Zoals ook al eerder beschreven denk ik dat een ludospace het meest praktisch is.

De drieling Peugeot Bipper, Citroen Nemo en Fiat Qubo zouden precies voldoende bagageruimte moeten bieden voor je trolleys, als ik uitga van de maten van RIDC. Voordeel is dat je dan de meest compacte (en dus goedkoopste in gebruik) optie hebt die wel aan je eisen voldoet.
https://www.vakgarage.nl/occasions#!/citroen/nemo/14i-multispace-airco-navigatie-schuifdeur-links-rechts-isofix-apk-13-juli-2023/occ17790192 - die heeft ook al een trekhaak.

Maatje groter kan natuurlijk ook, maar dan heb je wat hogere kilometerstanden en leeftijden. Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Renault Kangoo. Dat soort gedoe.
https://www.autowereld.nl/peugeot/partner-tepee/1-6-vti-xt-executive-36787168/details.html

Een MPV zal als veel meer auto aanvoelen en is dus wellicht ook een idee. Denk aan Opel Zafira, Kia Carens, Mazda 5, Ford C-Max. Maar hiervan zullen de prijzen ook niet mals zijn.

Soms kan een kleine MPV ook net voldoende zijn! Mijn favoriet in die klasse, de Lancia Musa, is bijzonder fraai en zou precies moeten passen. Deze past binnen budget en ziet er heel luxe uit.
https://www.autowereld.nl/lancia/musa/1-4-16v-platino-36782241/details.html

Ernst 7657279 zei:
Evt trekhaak (kan er ook later opgezet worden)
Ik zou lekker zoeken naar eentje die al een trekhaak heeft als het even kan. Bij voldoende aanbod zal in de vraagprijs niet veel schelen en het monteren van een trekhaak kost je zo 500 euro als je het achteraf moet doen.

-Honda Civic tourer. Lekker ruim maar niet hoog)
Mooi en blijkbaar is de kofferbakopening heel ruim. Maar voor 4000 euro niet te vinden of wel héél erg oud.

-Honda FR-V :) ik heb veel Honda’s gereden en liefhebber. Twee van de 6 stoelen kunnen pertinent plat blijven. Er blijven dan genoeg stoelen over voor mijn gezin (vrouw en 2 kleine kinderen).
Past maar net qua laadruimte hoogte dus niet echt een goed idee misschien?

-Skoda octavia. Ruim maar niet hoog
-Renault Laguna 3. Ruim maar niet hoog
-Ford Focus station. Ruim maar niet
Ik zou ze allemaal laten staan als je juist praktisch gebruiksgemak zoekt - of mogen die trolleys ook op hun kant? Met verf wellicht niet handig?

Wat ontzettend iedereen zo meedenkt. Het is inderdaad een specifieke vraag die ik nog niet eerder ben gekomen.
De Yaris Verso is zeker een interessant auto’tje met een verrassend ruime (lees hoge) laadruimte. Misschien wel de slimste keuze maar ik denk dat dit ‘m vanwege esthetische redenen gaat worden. Ik vind ‘m net iets te ielig.
De stations (op de Civic tourer na dan) zou nog kunnen want de trolleys zijn afstapelbaar. Dat kan, maar heeft niet mijn voorkeur.

-De trolleys kunnen inderdaad niet op zijn kant in verband met de verf die erin zit.-

De website van www.ridc.org.uk kende in nog niet maar daar ga ik zeker even op kijken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.
Als de trolleys in een FR-V passen, heeft dat misschien wel mijn voorkeur. Honda, èn een gek concept met 3 stoelen voor, en 3 stoelen achter. Ik weet niet, op een of andere manier trekt me dat wel. Ik denk wel dat de verkoper misschien even verbaasd zal kijken, maar Ik zou eigenlijk eens de trolleys mee moeten nemen bij een proefrit.

“ Opel Zafira, Kia Carens, Mazda 5, Ford C-Max”: hele interessante opties. Ik zal eens moeten uitvogelen welke een hoge laadbak heeft en welke betrouwbaar is.
@Rroell: je zegt dat de Lancia Musa jouw favoriet is. Kan je me vertellen waarom..?

Ps: ik heb nu twee hele drukke dagen, dus het kan gebeuren dat mij reactie even op zich laat wachten.

De Lancia Musa en technisch identieke Fiat Idea zijn zeer praktische auto's met goede en betrouwbare techniek.
Het zijn inmiddels vergeten auto's, dit zorgt dat je in deze lage prijsklasse goede exemplaren tegen kan komen. Mijn achter buurman had vele jaren naar volle tevredenheid een Fiat Idea.

En deze auto's werden vaak gekocht door oudere mensen, die er erg zuinig op waren.

Die trolley's meenemen bij een proefrit is geen gek idee. Ik speel bastuba en heb die ook meegenomen bij proefritten om te kijken of ie achterin paste.

Honda liefhebber?
Waarom hoor ik de CR-v niet dan.
Vooral het tweede model is ruim zat.

Hoezo zou een Toyota Yaris Verso iel zijn? Hij is ruimer dan alle andere B-segment MPV's en ook een stuk lichter.
Een Opel Meriva weegt tussen de 1200 en 1400kg en een Hyundai Matrix weegt ook meer dan 1200kg. Dan is de Verso met zijn 980kg een heel stuk lichter en nog steeds gebouwd als een tank. Als je de Verso laat staan vanwege zijn omstreden uiterlijk, ben je niet echt op zoek naar een verstandige auto, maar ga je extra geld uitgeven voor iets wat de buurman aantrekkelijker vindt om naar te kijken.

Heeft je huidige auto een trekhaak? je zou ook nog kunnen overwegen om er een gesloten aanhanger te kopen. het is even wennen maar je auto blijft schoon en is denk ik wel het goedkoopste

Ernst 7657279 zei:
@Rroell: je zegt dat de Lancia Musa jouw favoriet is. Kan je me vertellen waarom..?
In die klasse vind ik het gewoon een tof ding om te zien, vaak zijn ze luxe uitgerust (leder, panoramadak, mooie lichtmetalen wielen) en qua betrouwbaarheid is er niets om je ernstig zorgen over te maken.

Ik val misschien in de herhaling maar alle respond wordt heel erg gewaardeerd. Ondank de drukte hier wilde ik toch even kort reageren op wat men hier schrijft:
-Yaris: lijkt me nog steeds de verstandige keuze maar zoals ik in de openingpost al schrijf en GT1973 onderstreept: ik doe het ook een deel voor de klanten/buurman/imago. Maar ik ben zeker gecharmeerd van Toyota. “Function over fashion!” Ik kijk nu ook met een schuin oog naar een Corolla verso. Op het ook lijkt deze auto te voldoen aan het hoge laadbak criterium.
-Musa: wat een bijzonder ding!:) Zo bijzonder zelfs dat ik er nog nooit een heb zien rijden. Heeft mijn aandacht!
-CR-V. Mooie bak. Ik vraag me af of de laadbak hoog genoeg is. Na de drukte ga ik tijd maken en ga ik’ m opzoeken op RIDC. En ook wat ridc eigenlijk betekent..
-Onze huidige auto heeft zeker een trekhaak en ik heb onderzocht of dit parkeertechnisch mogelijk is. Helaas hebben we geen eigen oprit en volgens de gemeente mag ongemotoriseerd vervoer niet parkeren in onze straat. Het zou absoluut ideaal zijn maar ik weet even niet waar ik ‘m zou moeten/mogen parkeren

Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Ik kan viavia een goed onderhouden Hyundai h200 met extra bank voor de kinderen overnemen.
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage aan de discussie!(y)

Ernst 7657279 zei:
Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Ik kan viavia een goed onderhouden Hyundai h200 met extra bank voor de kinderen overnemen.
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage aan de discussie!(y)

Je maakt nog wel een uitgebreide proefrit?

Dank!
Dat ga ik zeker doen. De vraag blijft nu nog even: is het slim om een diesel te kopen als ik er bijna alleen maar korte stukjes mee ga rijden..

Ernst 7657279 zei:
Dank!
Dat ga ik zeker doen. De vraag blijft nu nog even: is het slim om een diesel te kopen als ik er bijna alleen maar korte stukjes mee ga rijden..

Als zzp er is een grote diesel bestelbus een goede keus, zakelijk zijn ze aanzienlijk voordeliger om te rijden dan een benzine auto.
Ze gaan vaak een stuk spaarzamer om met de brandstof, en die is ook nog goedkoper. Dat is een van de redenen dat je vrijwel geen benzine bestelbussen tegen komt.

Ik weet niet of de bus al een Euro 5 of Euro 6 auto is. Als de auto voorzien is van een roetfilter is het beter om zo nu en dan ook wat langere ritten te maken van ongeveer een half uur of langer. Dan kan het roetfilter goed regenereren.

Ach, mijn diesels rijden ook voornamelijk korte stukjes (5-25 km enkele reis) en dan ook nog met gemiddeld 2 ton aan de trekhaak.
M'n 18 jaar jonge Nissan pickup heeft in de afgelopen 5 jaar nog geen 25000km bijgeschreven op de teller (staat nu op 235000), en de wat jongere Transit (2011) heeft in 5 jaar ongeveer 40000 bijgeschreven en stat nu op circa 205000 km.
Gaat prima als je niet meteen vol gas gaat blazen, ik doe jaarlijks even een onderhoudsbeurt (olie, filters enz.) ongeacht de kilometerstand en daar blijft het bij... heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden van die vele korte stukjes rijden, de beide auto's fluiten jaarlijks probleemloos door de apk keuring.

Sanoma zei:
Ik zou ook gelijk aan de personenautoversies van de Berling/Partner/Qubo denken.

Even wat 'losse flodders' zonder mij er nog te veel in verdiept te hebben in afmetingen:
C3 Picasso
Skoda Roomster
Nissan Note
Ford Fusion
Opel Meriva

Ik denk niet dat een oude h200 euro 5/6 is. Verder viel mij op dat de sugestie (wat losse flodders) van hier boven genegeerd is, zitten namelijk hele goede suggesties tussen. Een skoda roomster is een stuk representatiever dan een yaris verso, de kia carens van generatie 2006-2012 is ook een budget topper, loont om te zoeken naar een 1.6 ivm verbruik ,maar die is pas in de laatste jaren geleverd. Een chevrolet Orlando is ook een vergeten auto, die ver in de schaduw staat van de opel zafira.

Oh ja, dat is ook zo: de Euro 4/5/6 normering. Dit is allemaal nieuw voor me dus goed dat je het naar boven brengt. Niet aan gedacht!
Wat blijkt? Vrienden en familie hebben vertrouwen in mijn bedrijfje en willen me steunen zodat ik naar een wat grotere/nieuwere/schonere/duurdere diesel bus kan kijken. Daar ga ik me voorlopig op richten.
Ik denk dat dit topic gesloten kan worden. Vermoedelijk iets in de trant van een Ford Transit Euro 5. Ik ga eens op zoek naar een goed forum hierover.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Ik heb genoten van de vaak verassende suggesties, tips en inbreng.
Rijd voorzichtig:cool:

Ook voor advies voor busjes zit je hier wel ok, er zijn niet echt andere fora daarvoor.
Wordt het een bus voor erbij, of in plaats van de Jazz?
Ik vraag me af of een grote bus nodig is. Zelf zou ik kijken naar bijvoorbeeld een Transit Courier met benzinemotor.
Is het in plaats van de Jazz dan kan je ook voor zo'n soort ludospace op geel kenteken gaan.

Het wordt een bus in plaats van de jazz, dus eentje waarmee privé ook gereden zal worden.
Ik kan eigenlijk geen transit courier vinden met 4 of meer stoelen. En ik denk dat ik sowieso een slag groter moet gaan zoeken. Ik ben namelijk van plan de laadruimte te gaan gebruiken als opslag/magazijn zoadat ik altijd alles bij me heb. Of in ieder geval zo veel mogelijk.

Je moet jezelf afvragen of je dan echt een busje wil rijden, of toch een maatje kleiner. Zeg maar Berlingo achtig. Die rij je dan op geel kenteken, een busje dubbele cabine op grijs kenteken.

Het zitcomfort op de achterbank van een busje met dubbele cabine is 9 van de 10 keer om te huilen. De rugleuningen staan extreem rechtop, vormeloze bank. Ik zou dat niemand langer dan een uur willen aandoen.

Over de achterbank maak ik me niet te druk. De kinderen gaan gemiddeld 1x per week, maximaal een half uur, naar grootouders of vriendjes.
@Barri: voor zover ik weet heeft een grijs kenteken veel (belasting)voordelen, of zie ik iets over het hoofd?
Een ander voordeel is natuurlijk dat je alles (behalve eventueel een steiger) bij je hebt, niet meer hoeft te slepen met spullen en vooral niet steeds hoeft na te denken : “Ben ik niets vergeten?”

Een grijs kenteken voertuig mag je als ondernemer BPM vrij rijden en ook de wegenbelasting is dan lager.
Maar je hebt het dan wel een over dieselbus die ook vaak groter is dan een ludospace op geel kenteken. Dat is dus een beetje de afweging.

Wat zou je budget nu ongeveer zijn?

Met een geldig KvK nummer kom je in aanmerking voor het ondernemerstarief grijs kenteken, dat komt ongeveer overeen met diesel rijden tegen het benzinetarief mrb.
Voor de rest is het uitrekenen of je de bus beter zakelijk kan boeken of privé, dat is een maatwerk rekensommetje wat voor iedereen weer anders uitvalt.
Boek je hem zakelijk dan krijg je ook te maken met de bijtellingsregels en de jaarlijkse btw-verrekening voor het privégebruik.

Ik zou dan toch kijken voor iets als een Berlingo op geel kenteken: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/citroen/m1867698946-citroen-berlingo-1-6-16v-multispace-01-2009-blauw-metallic-1>
Voor dat geld zie ik namelijk nog geen interessante bussen met dubbele cabine.

De Berlingo is te klein voor al het gereedschap, trappen, verf, enz..
Verder sta ik ingeschreven bij de KVK dus kan de bus op een grijs kenteken rijden.
Ook als een grijs kenteken bus wat duurder is dan een geel kenteken ludopace, heb ik dit er wel voor over. Het scheelt namelijk ook veel tijd en dus geld als ik niet meer met spullen hoeft te slepen.
Het plan is nu om een oud busje te kopen (met dubbele cabine) die er nog enigszins representatief uit ziet. Dit hoeft geen euro 5 of 6 te zijn. Het doel hier 2 of 3 jaar in te rijden en te kunnen sparen voor een nieuwere bus en bij voorkeur een elektrische.

Wellicht vind je nog een mooie scudo,jumpy of expert. De hdi blokken zijn onverwoestbaar. Volgens mij zijn de jtd blokken in dit geval ook gewoon hdi blokken. Je betaald er veel minder de hoofdprijs voor dan de transporter 4 of transporter 5

En zo'n Jumpy vind ik ook net wat minder hardcore bedrijfswagen voor het oog. Zeker als ie niet wit is.

<https://link.marktplaats.nl/m1869916466>

Barri zei:
En zo'n Jumpy vind ik ook net wat minder hardcore bedrijfswagen voor het oog. Zeker als ie niet wit is.

Het loont idd om voor de 2e generatie te gaan, dan wellicht het budget verhogen om niet aan de onderkant van de markt te winkelen.

Barri zei:

En dan plaats je er 1 met een dakdrager die vooral bij bedrijven gebruikt wordt :p
Maar zeker in een kleur heeft hij wel wat minder weg van een hardcore bedrijfswagen.

Houd er rekening mee dat al die dubbelcabines wel een dicht tussenschot hebben achter de bank, dus even een keukentrap of een lange steel tussen de stoelen door schuiven of over de achterbank heen hangen gaat dan zondermeer al niet meer lukken.

Terug
Bovenaan