Auto importeren uit Italië, hoe thuis te krijgen?

Leuke 106 Rallye! Destijds misschien wel de beste lowbudget sportwagen die je kon kopen. Deze auto koop je als je van rijden houdt en daarin zal de Rallye je nooit teleurstellen.

Hij lijkt alleen niet helemaal lekker op zijn pootjes te staan. Ga je dit nog aanpassen!

En sowieso bedankt voor het delen van je (reis/import) ervaring!

Ibud zei:
Als de Italiaans verkoper daar niet aan wilt mee werken is eigenlijk je enige optie om de auto te laten transporteren.

Daar heb je dan dus heel veel geluk mee gehad! Nu was het C2C aankoop. Maar hoe zal het gaan als een Italiaanse particulier de auto aan een buitenlandse handelaar verkoopt?

Zoals ik had gezegd in Teutonia, heel toffe auto. Maar vooral bedankt dat je de moeite hebt genomen het verhaal te delen! Dat zou misschien nog wel eens handig kunnen zijn. (y)

Dank voor de leuke reacties(y)

@Joël, die inderdaad(y) Ook heb ik in Beieren rondom Würzburg nog heel mooi kunnen rijden in heuvelachtig bosgebied. Heb me voorgenomen om zulke dingen vaker te gaan doen, echt heel leuk met de juiste auto.

@Nico, bedankt! Eigenaar is inderdaad content met mijn plannen met de auto. Ik heb thuis kratten vol met nieuwe onderdelen om de auto als nieuw te gaan krijgen en daarnaast wordt technisch alles opgefrist. Auto gaat eerst even een half jaar de stalling in en dan ga ik ermee aan de slag.

@Speedtouch, bewust voor een fase 1 1.3 gekozen inderdaad. Ik vind die meer karakter hebben dan een fase 2, uiterljk en technisch. De 1.3 is best een apart blok, heel hoogtoerig en alleen geleverd in de 1.3 Rallye, de AX Sport en als carbarateurversie in de 205 Rallye. De 1.6 van de fase 2 is een standaard Peugeot blok die in heel veel modellen is geleverd. Daarnaast was mijn eerste auto een fase 1 Rallye. Het is ook puur een hobbyauto die in de garage wordt gestald en geen auto die ik dagelijks ga gebruiken, in dat geval was een fase 2 Rallye prettiger geweest.@

@Enzo, goed beschreven, zo zie ik het ook:) Een lichtgewicht, hoogtoerig sportwagentje in zakformaat. Er zit zelfs lichtere vloerbedekking in en minder ventilatieopeningen ter gewichtsbeparing. Hij is inderdaad wat verlaagd, door de eerste eigenaar. Ik heb de originele, ongebruikte veren erbij gekregen en hij gaat inderdaad weer naar originele hoogte voor en achter. Je merkt dat hij nu wat te weinig veerweg heeft om goed te kunnen dempen.
Ik denk dat de handelaren hem meestal laten transporteren. Ik zag aardig wat leuke auto's op trailers Italië verlaten op de terugweg.

Ben inmiddels weer in NL aangekomen na een mooie laatste dag rijden. In totaal 1600km in 3 dagen, lekker rustig aan gedaan om er iets leuks van te maken en leuke routes te kunnen pakken. Morgen naar de RDW en dan gaat de auto s'middags na een goede poetsbeurt de stalling in totdat ik wat meer tijd heb ervoor. Zit toch wel wat werk in om alles gelijk even goed fris te krijgen. 4 nieuwe banden, alle vloeistoffen en filters, distributieriem en voor het mooie moet de achterbumper gespoten worden.

Vanochtend bij de RDW geweest om de auto in te voeren. Ging heel gemakkelijk en vrij snel, kwam om 7:45 aan en om 9:00 was ik klaar(y)
Na het tonen van paspoort en het afgeven van het Italiaanse kentekenbewijs werd na betaling van 100 euro de auto geïnspecteerd door de keurmeester, heb ik complimenten voor de staat van de auto in ontvangst genomen en heb ik nog even de bodem goed kunnen checken. Geen verrassingen hier en in nog betere conditie dan ik dacht. Daarna kreeg ik een BPM afgifte formulier. Dat moet ik online gaan invoeren, vervolgens krijg ik de kenteken card thuis gestuurd en kan ik kentekenplaten laten maken. Ik rijd nu nog rond met de Italiaanse platen, die gaan er vanavond af als de auto naar de stalling gaat en dan kunnen de platen retour naar Giulio. Soepel proces en achteraf stelt het weinig voor:)

Ja helpt goed dat klimaat! Daarnaast was het altijd een hobbyauto voor de eigenaar dus hij zal weinig/niet met slecht weer hebben gereden. Als je een oudere auto gaat zoeken in Italië is het wellicht verstandig om te kijken waar de beste omstandigheden zijn zoals het vlakkere binnenland en niet de kustgebieden/bergen. Perugia is bijvoorbeeld mooi droog en redelijk vlak. Auto staat inmiddels schoon in de verwarmde stalling en kan de komende tijd van zijn rust gaan genieten(y)

Klopt inderdaad! Hij verkeert in goed gezelschap met oa een Z8, 993 Turbo S, 355 spider en meer. Als dat er gestald wordt is het ook goed genoeg voor mijn Rallye was mijn gedachtengang:T
Misschien dat ik inderdaad nog een Mijn auto topic open, mijn andere auto is ook wel leuk om over te vertellen.

misschien heeft iemand hier iets aan
https://www.eccbelgie.be/brochures/detail/transitplaten-in-de-europese-unie
nu nog vinden waar ze afdelingen hebben in de provincies...
de manier om met platen van de verkoper te rijden en eens in België terug te
sturen heb ik ook al eens gedaan, maar een normale transitplaat met verzekering
(natuurlijk) daarmee zou ik meer op mijn gemak zijn en via Zwitserland kunnen
terugrijden

even gegoogeld, voor Como bijvoorbeeld : https://www.ilportaledellautomobilista.it/gms/dovesiamo/32
:)

Hoi Ibud,

Leuk verhaal om te lezen en uit eindelijk ging het voor jou redelijk soepel geloof ik!

Ik ga volgende maand richting italie om een auto te bezichtigen en eventueel naar huis te rijden. Naar aanleiding van jouw forum topic (heel gave ervaring!) heb ik wat vragen:
1. Heb je de afspraak bij de Italiaanse RDW/Postkantoor van te voren gemaakt? Kun je daar gewoon binnenlopen om een auto uit te schrijven? Ik heb een 3 dagen om de auto te bezichtigen en over te schrijven. Hoop dat het 'snel' geregeld kan zijn.
2. Ik heb gebeld met de verkoopster en ze reageerde verbaast toen ik vroeg of ik eventueel met de kenteken platen naar huis kon rijden. Hoe werkt dat precies? Je schrijft de auto uit, zij heeft dan een vrijwaring en jij rijdt soort van illegaal met de platen naar huis? Voor wij zijn de boetes op dat moment? Wanneer moet zij die inleveren? Ik heb al een verzekering voor 14 dagen gevonden om WA verzekerd naar huis te kunnen rijden. Ik wil wat achtergrond info zodat ik haar kan overtuigen.

Ik heb de retour vlucht al geboekt. Mocht zij niet mee willen werken dan schrijf ik hem over en laat ik hem door LvanZandwijk ophalen: Flink aan de prijs aangezien het regio Puglia is bij Lecce.

Ik hoop dat je me kunt helpen met deze inside info hoe het ter plaatse gaat :) Alvast bedankt!

Ik zou vooral kijken of je wegens Corona niet allerlei beperkingen hebt. Overnachten in Italie wordt waarschijnlijk al een uitdaging...

Michel Willebrands van Autoweek Classics heeft een keer in een goed artikel uit de doeken gedaan hoe hij zijn Alfa naar Nederland heeft gehaald. Ik heb niet paraat welke aflevering dat was, misschien weet iemand anders dat nog.

De auto hoeft niet op jouw naam te staan voor de verzekering. Neem contact op met je verzekering, geef de meldcode door en hij zit in de verzekering.

Dus het is goedkoper om er naartoe te vliegen en de auto retour te rijden inclusief retourvlucht dan dan Van Zandwijk het ding thuisbrengen (goede keuze overigens). Wat een rare wereld. Je zou ook Van de Vlist eens kunnen proberen. Misschien hebben die een paar meter over ergens. Een auto past ook in een tautliner. Kuipers bijvoorbeeld kan je contacten, die zitten op Italië. Dan is het onderdeel van een retourvracht.

Hou er ook rekening mee dat de terugrit niet grappig is indien je door Beieren moet.

Ibud zei:
Omdat ik alle bijdrages zeer kon waarderen hierbij een update, en wellicht heeft iemand er wat aan in de toekomst.
Ik heb de auto dit weekend opgehaald en ik ben er momenteel mee onderweg naar huis. Ik rijd in drie dagen om er een leuke trip van te maken en de betreffende auto was nou ook niet echt gefocust op comfort.
Het is geworden een 1995 Peugeot 106 1.3 Rallye met 90.000 kilometers op de teller. Ik heb hem gekocht van Giulio, een italiaan uit Perugia en werktuigbouwkundige voor Fiat. Hij was de tweede eigenaar en hij nam hem over van een collega van zijn vader. Volledige historie bekend dus, altijd garage gestald geweest en zelfs altijd bekledinghoezen gebruikt. Dat vind je niet meer in NL dus vandaar dat ik naar Italië moest uitwijken.

Wat betreft de administratieve afwikkeling en het naar huis rijden. Ik heb veel vooronderzoek gedaan naar wat de opties waren en wat het makkelijkste was. Duidelijke info was lastig te vinden dus bij deze licht ik het hele proces toe want er zijn recent wat dingen veranderd.
Ik had twee opties:
1 Ik kon de auto laten vervoeren op een trailer door een bekende auto transporteur voor ongeveer 950 euro. Simpel en gemakkelijk. De transporteur geeft de verkoper een exportdocument van de auto, en de verkoper kan de kentekenplaten eraf halen en zelf de auto van zijn naam af laten halen met dit document en de platen bij een ACI office (automobile club d'Italia). Ik kan de auto bij aankomst in Nederland gaan invoeren bij de RDW met dit export document en de italiaanse registratiepapieren.

2 Ik kon de auto zelf op gaan halen en naar huis rijden. Voorheen werd dit door anderen gedaan op een Duits kurzzeitkennzeichen. Deze is helaas niet meer te krijgen als de auto niet in Duitsland is geregistreerd/gekocht. Een aantal bedrijven die ondersteunen met importeren boden het Duitse kurzzeitkennzeichen wel aan in een pakket maar zij vroegen daar ongeveer 500 euro voor en dan konden zij nog niet garanderen dat het werd toegestaan door de Italiaanse politie. Geen optie dus. Inmiddels was ik al maanden in gesprek met de verkoper en hadden we een goede vertrouwensband opgebouwd dus hij vond het goed als ik op Italiaans kenteken terug reed naar Nederland. Realistisch gezien de enige toegestane optie zonder risico's bij de grens. Als de Italiaans verkoper daar niet aan wilt mee werken is eigenlijk je enige optie om de auto te laten transporteren. Wel aan te raden is om zelf een verzekering af te sluiten. Ik heb een Nederlandse verzekering op chassisnummer genomen bij adviesverzekerd.nl. 100 euro voor 2 weken. Verzekering was rond binnen 10 minuten. Ik ben op maandagochtend met de verkoper naar het ACI office gegaan. Sinds een aantal jaar hebben ze het wat eenvoudiger gemaakt om een auto over te schrijven. Dit moest eerst bij de notaris maar nu zijn er overal ACI (automobile club d'Italia) offices. Daar hebben we een Passaggio di proprietà gedaan. Een overeenkomst dat ik de auto heb gekocht en wettelijk eigenaar ben. Niet helemaal zoals een overschrijving als in NL omdat de verkoper nog steeds de verantwoordelijke is totdat de kentekenplaten van de auto af gaan. Deze overeenkomst was 30 euro en het was binnen een kwartier geregeld. Je krijgt een soort contract met stempel mee zodat je geen problemen krijgt mocht je aangehouden worden in Italië. Ook wellicht nodig bij de RDW maar dat moet ik nog zien. Vervolgens moet ik de auto bij de RDW gaan invoeren en de Italiaanse platen naar de verkoper terug opsturen. Hij gaat weer langs het ACI office, levert daar de platen in en moet een document laten zien dat de auto in Nederland geïmporteerd is. Deze dingen stuur ik dus op naar de verkoper nadat ik bij de RDW ben geweest. Daarna is het helemaal rond. Uiteindelijk vrij eenvoudig(y) Ik heb gekozen voor het zelf ophalen omdat ik de auto nog wilde zien voor aankoop en omdat je dan veel meer achtergrondinfo krijgt over de auto/eigenaar etc. Voor de ander minder van belang wellicht. Ik kan het zeker aanbevelen, het is een leuke ervaring!

Hey Ibud! Ik ben zelf momenteel aan het overwegen om aanstaande maandag een auto van Italie naar Nederland te halen. Ik kom echter heel weinig informatie tegen over het import process. Hoe werkt het nou precies? Klopt het dat ik met de eigenaar in Italie naar een ACI kantoor ga en dat wij daar een document tekenen dat ik eigenaar wordt. Krijg ik vervolgens wel de kentekenplaten mee met het originele italiaanse kentekenbewijs? Dat lijkt me wel toch? Dat is namelijk nodig bij het importeren in Nederland.

Hi Nick! Leuk avontuur!

Voor de lezers, ik krijg regelmatig PM's voor advies over importeren vanuit Italië. Heel leuk, help graag met extra info. Mocht je iets willen weten, stuur me een PM en dan kunnen we altijd even bellen. Ik kon ook niet erg veel duidelijke informatie vinden voordat ik eraan begon.

Wat betreft kentekenplaten, het ligt echt puur aan de verkoper of je op zijn platen terug mag rijden. Het is niet illegaal dacht ik, je rijdt eigenlijk gewoon nog op zijn platen en die zijn niet afgemeld. Echter, het is op risico van de verkoper. De verkoper heeft die platen nodig om de auto definitief af te kunnen melden in Italie. Ik heb ze bij terugkomst in NL dus teruggestuurd naar de verkoper met FedEx. Dat is dus puur op vertrouwen en ik kan me voorstellen dat de meeste verkopers dit niet zien zitten. Als je niet op de platen mag terug rijden zijn er geen andere mogelijkheden dan de auto te laten transporteren. Italië heeft helaas geen export kenteken.

Voor het overschrijven kun je een willekeurig ACI kantoor binnenlopen waar je het eigendom overschrijft. Je krijgt daar een document waarmee je de auto bij de RDW kunt aanmelden. Laat maar weten mocht je nog vragen hebben!

Terug
Bovenaan