Omdat ik alle bijdrages zeer kon waarderen hierbij een update, en wellicht heeft iemand er wat aan in de toekomst.
Ik heb de auto dit weekend opgehaald en ik ben er momenteel mee onderweg naar huis. Ik rijd in drie dagen om er een leuke trip van te maken en de betreffende auto was nou ook niet echt gefocust op comfort.
Het is geworden een 1995 Peugeot 106 1.3 Rallye met 90.000 kilometers op de teller. Ik heb hem gekocht van Giulio, een italiaan uit Perugia en werktuigbouwkundige voor Fiat. Hij was de tweede eigenaar en hij nam hem over van een collega van zijn vader. Volledige historie bekend dus, altijd garage gestald geweest en zelfs altijd bekledinghoezen gebruikt. Dat vind je niet meer in NL dus vandaar dat ik naar Italië moest uitwijken.
Wat betreft de administratieve afwikkeling en het naar huis rijden. Ik heb veel vooronderzoek gedaan naar wat de opties waren en wat het makkelijkste was. Duidelijke info was lastig te vinden dus bij deze licht ik het hele proces toe want er zijn recent wat dingen veranderd.
Ik had twee opties:
1 Ik kon de auto laten vervoeren op een trailer door een bekende auto transporteur voor ongeveer 950 euro. Simpel en gemakkelijk. De transporteur geeft de verkoper een exportdocument van de auto, en de verkoper kan de kentekenplaten eraf halen en zelf de auto van zijn naam af laten halen met dit document en de platen bij een ACI office (automobile club d'Italia). Ik kan de auto bij aankomst in Nederland gaan invoeren bij de RDW met dit export document en de italiaanse registratiepapieren.
2 Ik kon de auto zelf op gaan halen en naar huis rijden. Voorheen werd dit door anderen gedaan op een Duits kurzzeitkennzeichen. Deze is helaas niet meer te krijgen als de auto niet in Duitsland is geregistreerd/gekocht. Een aantal bedrijven die ondersteunen met importeren boden het Duitse kurzzeitkennzeichen wel aan in een pakket maar zij vroegen daar ongeveer 500 euro voor en dan konden zij nog niet garanderen dat het werd toegestaan door de Italiaanse politie. Geen optie dus. Inmiddels was ik al maanden in gesprek met de verkoper en hadden we een goede vertrouwensband opgebouwd dus hij vond het goed als ik op Italiaans kenteken terug reed naar Nederland. Realistisch gezien de enige toegestane optie zonder risico's bij de grens. Als de Italiaans verkoper daar niet aan wilt mee werken is eigenlijk je enige optie om de auto te laten transporteren. Wel aan te raden is om zelf een verzekering af te sluiten. Ik heb een Nederlandse verzekering op chassisnummer genomen bij adviesverzekerd.nl. 100 euro voor 2 weken. Verzekering was rond binnen 10 minuten. Ik ben op maandagochtend met de verkoper naar het ACI office gegaan. Sinds een aantal jaar hebben ze het wat eenvoudiger gemaakt om een auto over te schrijven. Dit moest eerst bij de notaris maar nu zijn er overal ACI (automobile club d'Italia) offices. Daar hebben we een Passaggio di proprietà gedaan. Een overeenkomst dat ik de auto heb gekocht en wettelijk eigenaar ben. Niet helemaal zoals een overschrijving als in NL omdat de verkoper nog steeds de verantwoordelijke is totdat de kentekenplaten van de auto af gaan. Deze overeenkomst was 30 euro en het was binnen een kwartier geregeld. Je krijgt een soort contract met stempel mee zodat je geen problemen krijgt mocht je aangehouden worden in Italië. Ook wellicht nodig bij de RDW maar dat moet ik nog zien. Vervolgens moet ik de auto bij de RDW gaan invoeren en de Italiaanse platen naar de verkoper terug opsturen. Hij gaat weer langs het ACI office, levert daar de platen in en moet een document laten zien dat de auto in Nederland geïmporteerd is. Deze dingen stuur ik dus op naar de verkoper nadat ik bij de RDW ben geweest. Daarna is het helemaal rond. Uiteindelijk vrij eenvoudig

Ik heb gekozen voor het zelf ophalen omdat ik de auto nog wilde zien voor aankoop en omdat je dan veel meer achtergrondinfo krijgt over de auto/eigenaar etc. Voor de ander minder van belang wellicht. Ik kan het zeker aanbevelen, het is een leuke ervaring!