Auto houdt ineens in, bokt en motormanagementlampje gaat knipperen

A

Anoniem

Guest
Jaja, na 12 jaar (op 2 weken na) heeft de Leon me voor het eerst laten staan gisteren. Terug naar huis stond er onderweg weer een auto van Franse makelij langs de kant van de weg en we zeiden nog tegen elkaar "dat heb je met die Franse rommel" (Karma's a b*tch) en nog geen 100 meter verder ineens een 'snok' tijdens het accelereren en daarna begon de motor in te houden en te bokken. Daarnaast knippert het motormanagementlampje bij gasgeven en gaat het uit bij gas los/uitbollen. Een parkeerplekje gezocht en de auto klonk alsof hij op max 3 cilinders liep. Uiteraard geen meter meer gereden en 3km naar huis gesleept door mijn vader (in een Peugeot notabene...).

Maar nu is de vraag: wat zou het kunnen zijn?

Kleine kanttekening: de laatste dagen ruikt de auto wat "warm" in de garage. De lucht hangt er na een uur nog. Mede hierdoor dacht ik zelf aan de katalysator, maar ik kan er uiteraard enorm naast zitten...

Wellicht even handig om te vermelden wat voor een motor je erin hebt zitten, kilometerstand? Wanneer is er nog onderhoud uitgevoerd?

1.8 20VT AUQ - 230 pk - 104500km - auto wordt regelmatig nagekeken en ieder jaar door de dealer een beurt uitgevoerd. Moet deze maand weer. Auto is altijd dealer onderhouden en slaapt altijd binnen. Auto is nieuw door mij gekocht en staat al 12 jaar op mijn naam dus onderhoud en historie is bij mij bekend. Er worden alleen originele OEM onderdelen gebruikt.

Katalysator kan best dat je die ruikt omdat hij te heet wordt. Maar de oorzaak ligt dan waarschijnlijk elders, d ekat wordt te heet omdat hij veel werk moet verrichten.

En tja, dan wordt het uitlezen en hopen dat daar iets uitkomt, LMM, Lambda sonde en alles wat daartussen zit...

Groetjes,
Jan

Bobines is mijn beste gok tot nu toe... alles lijkt enigszins te herleiden naar de bobines dus vrees dat ik het daar moet zoeken. Ik ga ze dan maar alle 4 vervangen want je kunt er donder op zeggen dat de rest het straks gaat begeven natuurlijk...

Bobines zijn inderdaad een zwak punt, als deze het beginnen te begeven dan ontbrandt de brandstof niet goed waardoor deze in de katalysator gaat verbranden. Dit veroorzaakt een te hete katalysator waardoor je deze nog lang zult ruiken.

Rij er niet te lang mee door, katalysators vinden dit namelijk niet leuk. Overigens, met uitlezen kun je een hoop extra informatie krijgen. Misschien wel even handig voordat je geld aan onderdelen gaat uitgeven.

CorZa zei:
Bobines is mijn beste gok tot nu toe... alles lijkt enigszins te herleiden naar de bobines dus vrees dat ik het daar moet zoeken. Ik ga ze dan maar alle 4 vervangen want je kunt er donder op zeggen dat de rest het straks gaat begeven natuurlijk...

Ja en de Golf V5 begon gewoon ook aan bobine nummer 6 en 7 hoor. Je kan zelf duidelijk zien welke de storing veroorzaakt als je ze eruit hebt. Ik zou er gewoon eentje vervangen als de rest er prima uitziet (y)

Nummer 6 en 7? Nadat je ze alle 5 vervangen had of wat bedoel je?

Ik denk dat ik er minimaal 2 haal zometeen of anders 4... wel weer een rib uit mijn lijf, mja... eerste serieuze mankement in 12 jaar dus mag eigenlijk niet klagen :)

Een knipperend motormanagement lampje bij gasgeven duidt op overslaan, in tenminste één cilinder. Het is inderdaad zeer wel mogelijk dat een bobine de geest heeft gegeven ( ik ga er even vanuit dat elke cilinder een kleine bobine heeft)    Verder rijden is schadelijk voor de katalysator, die slecht tegen onverbrande benzine kan, die ter plekke alsnog wordt ontstoken door hete uitlaatgassen.

Gewoon even motormanagement laten uitlezen, en zonodig alle bobines vervangen, indien blijkt dat er één defect is.

Inderdaad. Bobines vervangen. Niet allemaal (bankrekening protesteerde), maar toch 2 gehaald. Ik heb er nu 2 nieuwe ingestoken. Volgende maand mogelijk nog 2 nieuwe, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Ik heb er nu sowieso eentje op reserve in de auto liggen dus mocht het zo zijn.... kan ik Daisy in de tussentijd toch sowieso blijven rijden :D

Morgen de auto voor een grote beurt en APK naar de dealer en het oordeel afwachten. Ik ben zeer benieuwd... :rolleyes:

Terug
Bovenaan