Auto geschikt voor mini-camper

RenaultEspace

Net ingestapt
Dochterlief wil een (eerste) auto kopen, waarmee ze periodes door Europa kan trekken - ze heeft regelmatig wat tijd over en de leeftijd om avontuurlijk te zijn (al vinden papa's dat lastig - en ik ben zo'n vader :(). De auto dient dan als soort van camper, waarin ze wil slapen.

- budget tot 3.500 euro
- benzine-uitvoering
- voldoende ruimte (lengte) om bed in te leggen
- betrouwbaar, zuinig en niet al te zwaar (gewicht = belasting)

Ik vind een Renault Kangoo en een Citroen Berlingo/Peugeot Partner (alle eerste generatie). van de Kangoo zijn op internet leuke voorbeelden te vinden, dus die lijkt hiervoor geschikt (lees voldoende lengte achterin voor slapen). Een Volkswagen Caddy lijkt net wat duurder (te duur) en van een Opel Combo en een Ford Tourneo Connect is het aanbod laag. Formaat bestelbus is te groot (te duur in aanschaf en gebruik).

Wie heeft er een (leuk, verrassend) alternatief voor een Kangoo/Berlingo/Parnter (waar ik zelf niet aan gedacht heb)?

Moet het een personen uitvoering zijn of een bestel? Bij bestel moet Je benzine met een lampje zoeken

Mercedes vaneo is een wat tijdlozer ontwerp vefgeleken met je eigen sugesties De krachtigere uitvoering van de 1.6 is de beste keuze, de de mindere krachtigere 1.6 is te zwak en de 1.9 is teveel van het goede.

Peugeot expert,Citroën jumpy of fiat scudo. Benzine uitvoering zijn zeldzaam.

Citroen c15 is wellicht te oud ?

Een Berlingo heb ik gehad, en daar heb ik een bed in geknutseld. Daarvoor moet dan wel de voorstoel plat, anders heb je niet genoeg lengte. Zelf heb ik toendertijd in een bestelversie de bijrijdersstoel van een personenvervoer gezet die dubbelgeklapt kon worden. Daarmee kreeg je genoeg ruimte voor een 1 persoons bed.

Je hebt de Fiat Doblo in dezelfde klasse.

Ik heb ze allemaal al gezien als net wel/niet minikamper opstellingen.

De Honda Jazz is een mini MPV waarvan alle stoelen plat kunnen, en is dus vrij populair als minicamper. Los daarvan is het één zuinige en betrouwbare auto, ik zou het eens aankaarten bij dochterlief :)

https://m.youtube.com/watch?v=OsW2AiVKcgw

Ik zie wel vaker het begrip 'Micro camper' voorbij komen; er zijn ook mensen bij die dan een daktent op een kleine auto hebben gemonteerd.
Maar verder vooral de kleine busjes als Kangoo's, Combo's, etc
Deze Kangoo zag ik nog op Marktplaats.

Bij een Twingo hoef je geen bed te monteren trouwens: daarvan kunnen de stoelen geheel platgelegd worden :D
renault-twingo_39-nestandard1.jpg

De Kangoo, Berlingo en partner zijn inderdaad goede opties.

Ik zou ook gaan kijken naar de Fiat Doblo. Een Dacia Logan MCV is misschien ook een aardige optie.

Ik zat ook te denken aan een Dacia Dokker maar die zijn nieuwer en duurder, voordeel is wel de lange en bruikbare laadruimte voor dit segment, dus relatief veel ruimte.

Wellicht kun je ook denken aan de toepassing van een achterkleptent. Heb je iets meer werk aan, maar ook net effe wat meer ruimte om je kont te keren.......

Sanoma zei:
Ik zie wel vaker het begrip 'Micro camper' voorbij komen; er zijn ook mensen bij die dan een daktent op een kleine auto hebben gemonteerd.

Bij een Twingo hoef je geen bed te monteren trouwens: daarvan kunnen de stoelen geheel platgelegd worden :D

Dus als de stoelen van een Twingo in een Kangoo passen is het opgelost? :)

Jay DoubleYou zei:
Sanoma zei:

Dus als de stoelen van een Twingo in een Kangoo passen is het opgelost? :)

Dan hoop ik voor ts dat ze hun twingo nog hebben

Dank voor de reacties! Met een Kangoo/Berlingo/Partner denk ik dus in de goede richting. Een Vaneo is ook leuk, maar wellicht duurder in onderhoud en gebruik, een Doblo is minder leuk om te zien.

De Twingo is nog steeds in bezit en dochterlief gebruikt haar (?) met erg veel plezier, maar om daar nu een camper van te maken ... de jeugd van tegenwoordig ...

Dankjewel allemaal, we gaan weer een stapje verder in het proces.

Ben je er al uit?

ik kwam een stel tegen op YouTube en insta die dit op basis van de hierboven genoemde Doblo doen. Vind het erg cool hoe ze alles eruit halen in die kleine ruimte. Hoe ze het bed hebben is wel erg smal voor twee personen, maar heb ook al varianten gezien van mensen die de hele breedte pakken. Ik kan zo geen plaatje vinden maar er is een tijd geweest dat de Doblo ook als een onwijs outdoor ding werd weggezet met twee mountainbikes achterop en reservewiel op het dak. Ze kunnen eruit zien als vreselijk maar je kan ze ook enorm pimpen naar crossroad offroad survival gebeuren. Je had toen een met als basiskleur soort mosgroen (positief bedoel ik dat) waarbij die zwarte plastic delen niet knullig maar juist stoer oogden.

https://www.youtube.com/c/TeamAteem

hier de rondleiding in hun Doblo: https://youtu.be/9R0uxqWSadk

Terug
Bovenaan