Auto - brandstof, milieu en zuinig

Mr Bart

Startmotor
Wanneer het gaat om vervoer en zuinigheid zullen veel mensen zeggen: laat de auto staan, pak de fiets/(e)bike voor kleine afstanden. Maar dit is lang niet altijd praktisch, afhankelijk van het doel of waar je woont. In landelijk gebied zijn het zodanige afstanden dat het een dagtaak zou zijn om alles met de fiets te doen.
Net als bijna alles wordt tanken natuurlijk relatief steeds duurder en vind ik het de laatste maanden zonde om (zoals andere topic) 'doelloos' rond te touren. Natuurlijk zie je dan weer wat er in de omgeving verandert en ben je even buiten, plus dat je je auto even lekker laat lopen, maar het kán handen vol brandstof kosten. Achteraf denk ik vaker, dat geld had je net zo goed meteen in de prullenbak kunnen gooien, maarja ('schuldgevoel').
Wat doe jij om kosten te besparen op je vervoer met (eigen/lease) auto?

Eigenlijk niks, ik haal net de 7000km per jaar, dus er valt niet veel te besparen, het meeste is woon/werk verkeer en er is dan geen andere optie. In mijn woonplaats doe ik al bijna alles met de fiets, makkelijker, sneller rn goedkoper.

laat de auto staan, pak de fiets/(e)bike voor kleine afstanden. Maar dit is lang niet altijd praktisch, afhankelijk van het doel of waar je woont. In landelijk gebied zijn het zodanige afstanden dat het een dagtaak zou zijn om alles met de fiets te doen.

Ik woon niet meer in de randstad en ik kan hier bijna alles uitstekend op de e-bike doen. Ik werk nu 7,2 km van huis (16 min met e-bike) maar daarvoor ruim een jaar 18 km verderop (35/40 min met e-bike). Ging prima hoor. Ook kleine boodschappen, afspraak bij de dokter, vrienden opzoeken enz. Heb ook vrienden uit A'dam die een vakantiehuis hebben 35 km verder van mijn huis. Gewoon lekker heen gefietst, daar bleven slapen en dag erna met een mooie omweg naar huis.

Denk dat vooral mensen teveel plannen en daardoor denken geen tijd te hebben voor dat soort dingen. Ik heb sinds paar weken geen auto meer (8 maanden gehad) en ik mis 'm niet hoor. Soms wel handig maar in de meeste gevallen niet nodig. Vraagt gewoon een andere mindset. Al is het natuurlijk wel anders als je een gezin hebt maar ook daar zijn alternatieven voor.

Ik ben sinds de pandemie 90% thuiswerker en heb bijna geen regelmatige prive ritten. Ik ga niet nog meer beknibbelen want dan gaat er echt mos groeien op de wagen.

Rondjes voor de lol is nooit echt mijn ding geweest, dan ga ik liever fietsen.

@MCW84 : met het gezin doen we veel met OV en bakfiets. Daarbij moet ik wel zeggen dat een auto zijn gewicht in goud waard is omdat met kinderen elke minuut kostbaar is. Bijvoorbeeld van school naar werk en na het werk naar de sportvelden en ook boodschappen doen, dat gaat bijna niet qua tijd en beperkte bagageruimte in de bakfiets.

Vorq zei:
Bijvoorbeeld van school naar werk en na het werk naar de sportvelden en ook boodschappen doen, dat gaat bijna niet qua tijd en beperkte bagageruimte in de bakfiets.
Hangt er toch vanaf waar je je woning kiest. Toen wij ons huis zochten probeerden we iets te zoeken op max 15 minuten loopafstand van een treinstation en liefst ook in de buurt van scholen (en winkels, maar dat is dan eigenlijk altijd al wel het geval). En toen we een huis hadden gevonden dat daaraan voldeed, hebben we jaren lang prima alles met het OV kunnen doen. Het is dat mijn vrouw persé een auto wilde hebben, anders hadden we nog steeds zonder gedaan. Zoals MCW zegt, het is eigenlijk louter mindset. Als je in een beetje stedelijke omgeving woont, kan je over het algemeen prima zonder, als je je erop instelt.

Wat voor boodschappen koop je trouwens allemaal dat het niet in een bakfiets past? Dit is een oprechte vraag: ik doe al jaren de boodschappen voor het hele gezin en dat gaat eigenlijk altijd prima op de fiets (en een bakfiets gaat natuurlijk nog veel meer in).

louisz zei:
Vorq zei:
Bijvoorbeeld van school naar werk en na het werk naar de sportvelden en ook boodschappen doen, dat gaat bijna niet qua tijd en beperkte bagageruimte in de bakfiets.
Hangt er toch vanaf waar je je woning kiest. Toen wij ons huis zochten probeerden we iets te zoeken op max 15 minuten loopafstand van een treinstation en liefst ook in de buurt van scholen (en winkels, maar dat is dan eigenlijk altijd al wel het geval). En toen we een huis hadden gevonden dat daaraan voldeed, hebben we jaren lang prima alles met het OV kunnen doen. Het is dat mijn vrouw persé een auto wilde hebben, anders hadden we nog steeds zonder gedaan. Zoals MCW zegt, het is eigenlijk louter mindset. Als je in een beetje stedelijke omgeving woont, kan je over het algemeen prima zonder, als je je erop instelt.

Wat voor boodschappen koop je trouwens allemaal dat het niet in een bakfiets past? Dit is een oprechte vraag: ik doe al jaren de boodschappen voor het hele gezin en dat gaat eigenlijk altijd prima op de fiets (en een bakfiets gaat natuurlijk nog veel meer in).

In de ideale wereld heb je alles in je eigen straat, de praktijk leidt nog wel eens tot:
Werk 20 minuten auto / 40 stadsfiets
Zwemles 15 min auto / 25 bakfiets

Wil ik dan vanuit werk via school direct naar zwemles met omruilen van fiets en tijdens zwemles nog twee flinke boodschappentassen vullen dan ben ik toch beduidend langer bezig met de fiets. En of dat past met twee kinderen... net aan misschien...

Ik woon overigens zeer stedelijk op loopafstand van een metrostation, maar voor zwembad, sport en werk heb ik daar niets aan.

Ik had mij vorig jaar voorgenomen om alleen nog 'noodzakelijke' ritten te maken, zoals werk, boodschappen, bezoek, excursies/vakantie e.d. en niet meer doelloos rond te rijden -schuldgevoel verspilling/fin. en milieuaspect. Aan de andere kant speelt bij mij in het achterhoofd het idee veel stilstaan is misschien ook niet goed voor een auto en financieel blijft verzekering en motorrijtuigenbelasting ook evenveel, dus of je hem een paar keer per maand of iedere dag gebruikt, maakt eigenlijk ook weinig uit voor de vaste bedragen. Wel brandstof en misschien slijtage (hogere/oplopende km-stand > eerder onderhoudsbeurt). Als ik een aantal jaren geleden de OV-prijzen, de onzekerheid qua vertraging/uitval/omleiding en het onpraktische tegen elkaar afwoog, zou ik mijn auto nu niet willen (en voor werk kunnen) missen.
Klopt het dat heel traag rijden juist ook meer brandstof kan kosten? Hier zijn (helaas) nogal wat 30km-wegen of 50-wegen met heel veel vrachtverkeer (boulevards) waardoor snelheid maken ook niet optimaal is.

Je verzekering kan weldegelijk omhoog gaan. Als je meer rijdt is de kans op schade en boetes hoger.

'Veel stilstaan' lijkt me geen probleem als je 1 á 2 keer per week wel de motor en interieur lekker warm rijdt.

Langzaam rijden is niet het allergrootste probleem, maar vaak heb je dan ook rotondes, verkeerslichten etcetera. Volgens mij is afhankelijk van de auto tussen 60 en 90 km/u het meest efficiënt. Ook voor schades en slijtage kan je beter een stukje omrijden via 80-130km wegen.

door de weeks fiets ik elke dag naar mijn werk. Alleen in het weekend en bij grotere afstanden wordt de EV gebruikt. Zou ik verder werken dan schaf ik een electrische fiets aan. Tot een afstand van 30 km pak ik de auto dan niet. Regen maakt mij niets uit. Een goed ademend regenpak zorgt voor een droge overkomst. Alleen het aan- en uittrekken is wel een dingetje. Ik zou best nog wel minder met de auto willen rijden maar mijn wederhelft verplaatst zich niet buiten de woonplaats met de fiets. Vrijwel alles binnen de woonplaats doen wij met de fiets dus ook de boodschappen.

Ah, een nieuw doelloos topic van dezelfde auteur...

Dat schuldgevoel lijkt me meer iets voor een psycholoog dan een autoforum.
Verder om kosten te besparen; niks beter dan niet de auto pakken als dat zo zwaar weegt. Of niet boven je stand leven, en 'gewoon' rijden wat je salaris wel aan kan.

Ik leef nu alweer een kleine 3 maanden zonder auto, dat gaat eigenlijk prima. Het is dat hier (de VS) veel producten nogal groot zijn, dat geeft soms wel wat uitdagingen op de fiets als ik boodschappen doe, maar ik zou dan altijd nog met de bus kunnen gaan indien gewenst.
Het is vooral de uitstapjes die ik 'mis'. Tussen aanhalingstekens, want ik heb er vooralsnog toch geen tijd voor gehad.

Om wat OT te blijven; toen ik nog een auto had, probeerde ik die zo min mogelijk edoch regelmatig te gebruiken. En ik reed altijd lekker rustig, die brandstofkosten vond ik altijd best wel meevallen. Ik was alleen vrij snel na de inval gestopt met 'premium'-benzine; ik merkte toch geen verschil en psychologisch vond ik het prijsverschil toen niet meer te veranderen.

Terug
Bovenaan