auto 50k km per jaar woon/werk

P Lak zei:
HelaasPindakaas zei:
auto's zoals de bovenstaande c-segmenter zijn in mijn optiek geen betere optie (voor mij dan). leg liever een klein beetje zelf bij om een echte prettige auto te rijden. dit soort auto's heb ik al vaker gebruikt voor dezelfde reis. voor een keer prima maar op de terugweg ben ik het eigenlijk al spuugzat. alleen maar vermoeiend rijden.

Met alle respect, daar heb je gewoon geen budget voor.
Je wil dus behalve een betrouwbare en leuke auto dus ook nog eens een grote auto voor die 3k, en dan schrijf je zelf ook nog "Er is een klein lijstje met eisen". Wens je heel veel succes met de zoektocht! ;)

dank
 
HelaasPindakaas zei:
lijkt mij een slecht plan. automaat betekend bijna al meteen dat hij onzuiniger is. ....

Bij 50k per jaar zou ik dus altijd voor een automaat gaan, dat brengt zoveel rust. Dat besef je pas als je daarna weer een tijdje met een handbak moet gaan rijden. Zeker bij files.
 
Eens met P Lak. Een paar eisen mogen best, maar ik zou mij meer focussen op betrouwbaarheid. Je geeft zelf al aan dat iedere auto een verbetering is t.o.v. het OV, dit zou ik jezelf constant voor houden.

Als je straks 2x per maand langs de kant van de weg staat met je auto die 'eigenlijk boven budget was" sla je jezelf voor de kop en je werkgever denk ik ook.

Als je de eisen: € 3.000,-, betrouwbaar, goed onderhouden, airco en evt. cruise control aanvinkt, is je vijver met occasions al klein genoeg denk ik. Suggestie zal ik morgen er ook nog in gooien als ik wat interessants kan vinden.
 
de Amerikaanse Zweed is er ook wel in een diesel

cadilac bls

cadillac-bls-1-9-d-business-1-9d-business.jpg


een sedam

1280x960.jpg
 
Probenator zei:
Eens met P Lak. Een paar eisen mogen best, maar ik zou mij meer focussen op betrouwbaarheid. Je geeft zelf al aan dat iedere auto een verbetering is t.o.v. het OV, dit zou ik jezelf constant voor houden.

Als je straks 2x per maand langs de kant van de weg staat met je auto die 'eigenlijk boven budget was" sla je jezelf voor de kop en je werkgever denk ik ook.

Als je de eisen: € 3.000,-, betrouwbaar, goed onderhouden, airco en evt. cruise control aanvinkt, is je vijver met occasions al klein genoeg denk ik. Suggestie zal ik morgen er ook nog in gooien als ik wat interessants kan vinden.

Heb misschien te snel geantwoord en verkeerd verwoord. Wil niet meteen het complete c segmet wegschuiven. Ook daar zitten fijne wagens tussen.
Moet wel zeggen dat een cruise control een harde must is. Zonder rijden kost een buts energie weet ik uit ervaring met dezelfde rit.

Maar bedankt voor de input! Ben benieuwd naar de suggesties
 
Auto encyclopedie zei:

Interessante optie. Interieur is moeders mooiste niet, maar moet mn ogen toch op de weg houden, dus zolang de stoelen goed zitten vind ik het prima. Nou heb ik in mn hoofd zitten dat jaguar niet echt betrouwbaar is en het onderhoud erg duur is. Klopt dit? Of zit ik er compleet naast? Anders zou dit ook een serieuze contender worden
 
Nee het onderhoud is niet duur, mijn vader heeft er een paar jaar 1 gereden, wel een 2.0 6 cilinder maar een hoop onderdelen kan je gewoon bij de Ford dealer kopen.
 
Wat een suggesties. Lekker out of the box! In mijn hoofd zat bij deze merken hetzelfde verhaal als bij de jaguar, maar misschien zit ik er dus wel compleet naast. Zeer interessant. Ga deze opties eens wat beter uitpluizen! Erg bedankt!
 
De Rover 75 is gemaakt in de BMW periode, de diesel komt ook van BMW. BMW heeft zich actief bemoeid met de kwaliteit. Ik vond het een plezierige en comfortabele auto om te rijden. De auto was veel beter dan veel mensen denken, inmiddels is de auto wel op leeftijd.

De Jaguar X Type is ook een goede auto, met relatief veel Ford techniek. Eigenlijk gewoon een onderschatte auto.

De Cadillac BLS is onderhuids gewoon een Saab 9.3, en werd ook gemaakt bij Saab in Zweden. De auto is erg onbekend, dus goedkoop, en hierdoor een goede koop.

Overigens kijk ook nog even naar de Renault laguna 3 ( vanaf 2007), dit is een goede, moderne auto, die comfortabel en plezierig rijdt. De 2.0 DCI komt van Nissan en is uitermate degelijk. Je merkt aan alles dat Renault en Nissan zichtbaar hun best op deze auto hebben gedaan. Voordeel is ook dat de Euro 4 diesels zijn.
 
HelaasPindakaas zei:
Wat een suggesties. Lekker out of the box! In mijn hoofd zat bij deze merken hetzelfde verhaal als bij de jaguar, maar misschien zit ik er dus wel compleet naast. Zeer interessant. Ga deze opties eens wat beter uitpluizen! Erg bedankt!

Ontzettend bedankt voor het compliment, meestal lijdt mijn out of the box denkwijze bij mijn forum collega's tot weinig sympathie, maar zelfs mijn collega's mengen zich positief in mijn aangedragen suggesties

Ik weet dat de Renault Laguna 2 van na de facelift ook goed is, maar de 1.9dci weet ik niet of die kwalitatief goed is. Een Laguna 3 voor jou budget zal fantastisch zijn.
 
Auto encyclopedie zei:
HelaasPindakaas zei:
Wat een suggesties. Lekker out of the box! In mijn hoofd zat bij deze merken hetzelfde verhaal als bij de jaguar, maar misschien zit ik er dus wel compleet naast. Zeer interessant. Ga deze opties eens wat beter uitpluizen! Erg bedankt!

Ontzettend bedankt voor het compliment, meestal lijdt mijn out of the box denkwijze bij mijn forum collega's tot weinig sympathie, maar zelfs mijn collega's mengen zich positief in mijn aangedragen suggesties

Ik weet dat de Renault Laguna 2 van na de facelift ook goed is, maar de 1.9dci weet ik niet of die kwalitatief goed is. Een Laguna 3 voor jou budget zal fantastisch zijn.

Je voorstellen waren heel goed.

De 1.9 DCI van Renault is op zichzelf een degelijke motor. Ik heb zelf een Laguna met deze motor gehad, de motor was gewoon goed. Uiteraard hangt alles er vanaf hoe je er mee omgaat, ik sprak iemand die de zelfde auto had met veel minder kilometers maar die was al aan de 3e turbo bezig. Na 248000 km was bij verkoop de turbo, koppeling nog orgineel, de 6 versnellingsbak bij de 120 pk versie heeft wel wat zwakkere lagers die begon je te horen.
Dus luister altijd heel goed, en kijk of de bak soepel terug schakelt met naar naar 2, 3 en 4.

Je zag dat Renault van de Laguna 2 naar de 3 enorme stappen heeft gemaakt in de kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking. De Laguna 3 voelt gewoon een stuk degelijker aan, en is dat ook.
 
Idd de laguna 3 was een goede auto. Maar 1 van 10 jaar oud met 250K op de klok? En dan ook nog ongeveer de goedkoopste die er is (~ 3K)?

TS wil het niet horen, en gaat er dus ook niet op in, maar 50K per jaar gaan rijden met een dergelijke oude auto vereist ongetwijfeld een hoop (achterstallig) onderhoud.
 
Ik zou bij gebrek aan budget voor een betere auto eerst een paar maanden gaan treinen en daarna op zoek gaan naar een goed onderhouden hybride ( zoals Toyota Prius...) en die naar 500.000+ km trappen.

Je komt nu uit bij diesels met meer dan 200.000 km en dan begint langzaam de ellende met EGR, roetfilter, dubbelmassavliegwiel, turbo etc. Elk ding hiervan komt om de paar 100.000 km terug. Reken maar met zo'n diesel op zo'n 2.000 euro aan onderhoud per jaar. Wat ook nog eens zomaar het dubbele kan zijn wanneer één van voorgenoemde dingen hierboven kapot gaat (wat vrijwel zeker gaat gebeuren bij zoveel km per jaar in zo'n oudere wagen).

Heb je een hybride, dan is de kans zeer klein/verwaarloosbaar dat je tegen zulke onverwachte kosten aanloopt. Want deze onderdelen zitten er niet op en ze staan als heel betrouwbaar bekend. Priussen met meer dan 1.000.000 km zijn bekend als taxi, waar buiten regulier onderhoud geen grote onkosten zijn geweest. Dit doet geen enkele moderne diesel na.
 
Thunderbird zei:
V0RQ zei:
Een auto kost écht veel meer dan de 19ct/km. Zeker een oud wagentje dat elke dag 200km rijdt.

Als je veel km's rijd valt dat juist volgens mij wel mee. De vaste lasten worden over meer km's verdeeld. Je moet alleen even goed zoeken en een goed onderhouden exemplaar vinden.

Onderstaand mijn eigen kosten per km. Betreft een Volvo V70 D5 uit 2005 (Euro 3) gekocht met 480000km op de klok voor €3250. Ik rijd momenteel per jaar 65000km
Afschrijving (5 jaar , restwaarde €0): €0,01
Verzekering: €0,01
Belasting: €0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08

Kom aardig in de buurt volgens mij.

Nog een voorbeeldje, mijn vorige auto, een Volvo S70 2.5 op lpg. Gekocht voor €800 met 580000km op de klok. Verkocht na 2,5 jaar met 706000km op de klok omdat ik meer kofferruimte nodig had en wel een beetje klaar was met om de 350km tanken.

Daadwerkelijke kosten per km over 2,5 jaar:
Afschrijving: €0,00
Verzekering: €0,01
Belasting:€ 0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08

Ik vind het nette getallen! Maar 65000 keer 5 cent onderhoud, €3250 per jaar, vind ik ook een flink bedrag. Hoe vaak zijn dat zaken waardoor je niet kan rijden of zelfs onderweg stil staat.
 
Prius is inderdaad ook nog een optie, maar met dit budget word het ook een opgave om een redelijk net exemplaar te vinden.
Prius
$_85.JPG

Prius
$_85.JPG

Prius
toyota-prius-1-5-hibride.jpg

Prius
0-ba8111ef-ad17-48bd-b32e-845cda10fb0d.jpg

Allemaal iets boven je budget, dus kwestie van afdingen.
 
AnnoNu zei:
Ik zou bij gebrek aan budget voor een betere auto eerst een paar maanden gaan treinen en daarna op zoek gaan naar een goed onderhouden hybride ( zoals Toyota Prius...) en die naar 500.000+ km trappen.

Je komt nu uit bij diesels met meer dan 200.000 km en dan begint langzaam de ellende met EGR, roetfilter, dubbelmassavliegwiel, turbo etc. Elk ding hiervan komt om de paar 100.000 km terug. Reken maar met zo'n diesel op zo'n 2.000 euro aan onderhoud per jaar. Wat ook nog eens zomaar het dubbele kan zijn wanneer één van voorgenoemde dingen hierboven kapot gaat (wat vrijwel zeker gaat gebeuren bij zoveel km per jaar in zo'n oudere wagen).

Heb je een hybride, dan is de kans zeer klein/verwaarloosbaar dat je tegen zulke onverwachte kosten aanloopt. Want deze onderdelen zitten er niet op en ze staan als heel betrouwbaar bekend. Priussen met meer dan 1.000.000 km zijn bekend als taxi, waar buiten regulier onderhoud geen grote onkosten zijn geweest. Dit doet geen enkele moderne diesel na.

De TS winkelt in een lage prijsklasse, dit kan ook goed uitpakken, maar je moet wel heel goed opletten met wat je koopt. De historie is gewoon heel belangrijk. En je koopt een vrij oude auto die zeer intensief gebruikt gaat worden, dan kan er natuurlijk wat stuk gaan.

Als je hij de juiste specialisten dingen laat repareren dan vallen de kosten vaak erg mee. Wat rond bellen kan heel veel geld schelen. Natuurlijk zijn sommige onderdelen onderhevig aan slijtage maar kunnen bij een nette rijstijl ook gewoon heel blijven.
Veel lange, warme stukken zijn goed/ gunstig voor het roetfilter, turbo en de EGR klep.
We hebben jaren lang diesels gehad, de huidige C3 staat op bijna 2 ton, aan de dieseltechniek is nooit iets kapot gegaan. De turbo was bij een vorige auto zelfs na 275000 km nog gewoon orgineel en klonk goed. Deze diesel was ook zeer betrouwbaar.

Er is helemaal niets tegen een Prius, dit is gewoon een goede auto, maar hier ligt de dieselprijs nog altijd lager, en aan de Prius 2 begin je toch wel de leeftijd af te zien en te merken. En eigenlijk is er binnen dit budget is ook (vrijwel) geen fatsoenlijke Prius te vinden, ze zijn populair dus relatief duur. De enige hybride die je meer tegen komt binnen het budget is de Honda Civic Hybrid.

Ik zou de TS aanraden om uitgebreide proefritten te maken ( ook op de snelweg), immers per auto is een groot verschil in comfort en wegligging.
 
AnnoNu zei:
Ik zou bij gebrek aan budget voor een betere auto eerst een paar maanden gaan treinen en daarna op zoek gaan naar een goed onderhouden hybride ( zoals Toyota Prius...) en die naar 500.000+ km trappen.

Je komt nu uit bij diesels met meer dan 200.000 km en dan begint langzaam de ellende met EGR, roetfilter, dubbelmassavliegwiel, turbo etc. Elk ding hiervan komt om de paar 100.000 km terug. Reken maar met zo'n diesel op zo'n 2.000 euro aan onderhoud per jaar. Wat ook nog eens zomaar het dubbele kan zijn wanneer één van voorgenoemde dingen hierboven kapot gaat (wat vrijwel zeker gaat gebeuren bij zoveel km per jaar in zo'n oudere wagen).

Heb je een hybride, dan is de kans zeer klein/verwaarloosbaar dat je tegen zulke onverwachte kosten aanloopt. Want deze onderdelen zitten er niet op en ze staan als heel betrouwbaar bekend. Priussen met meer dan 1.000.000 km zijn bekend als taxi, waar buiten regulier onderhoud geen grote onkosten zijn geweest. Dit doet geen enkele moderne diesel na.

De rover die ik gevonden heb , heeft nog geen 170.000 kilometer gelopen.

Je moet gewoon in de categorie onbekend maakt onbemind zoeken, en dan kom je een eind.
 
V0RQ zei:
Thunderbird zei:
V0RQ zei:
Een auto kost écht veel meer dan de 19ct/km. Zeker een oud wagentje dat elke dag 200km rijdt.

Als je veel km's rijd valt dat juist volgens mij wel mee. De vaste lasten worden over meer km's verdeeld. Je moet alleen even goed zoeken en een goed onderhouden exemplaar vinden.

Onderstaand mijn eigen kosten per km. Betreft een Volvo V70 D5 uit 2005 (Euro 3) gekocht met 480000km op de klok voor €3250. Ik rijd momenteel per jaar 65000km
Afschrijving (5 jaar , restwaarde €0): €0,01
Verzekering: €0,01
Belasting: €0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08

Kom aardig in de buurt volgens mij.

Nog een voorbeeldje, mijn vorige auto, een Volvo S70 2.5 op lpg. Gekocht voor €800 met 580000km op de klok. Verkocht na 2,5 jaar met 706000km op de klok omdat ik meer kofferruimte nodig had en wel een beetje klaar was met om de 350km tanken.

Daadwerkelijke kosten per km over 2,5 jaar:
Afschrijving: €0,00
Verzekering: €0,01
Belasting:€ 0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08

Ik vind het nette getallen! Maar 65000 keer 5 cent onderhoud, €3250 per jaar, vind ik ook een flink bedrag. Hoe vaak zijn dat zaken waardoor je niet kan rijden of zelfs onderweg stil staat.

Tsja dat heb je nu eenmaal met een oude auto.
Ik heb zelf 2x hetzelfde gedaan:
2 jaar geleden: Volvo V70 classic 2.5 op LPG. 33k km in 5 maanden gereden. Eigenlijk amper onderhouden, auto heeft mij nooit laten staan. Maar je leeft hem gewoon uit. En dan loopt een auto bij die kilometrages heel snel van je af!

Nu:
Afgelopen najaar stond ik met het zelfde dilemma als TS. Uiteindelijk weer gekozen voor een V70
Volvo V70 2.4 (my2005) op LPG (af fabriek). Gekocht voor €3000 in December met 425000 op de teller. inmiddels heeft hij 453000

Momenteel staat het er ong zo voor:
Afschrijving: €0,02 (tuurlijk moeilijk te zeggen, maar ik schrijf hem in 4 jr af)
Verzekering: €0,02
Belasting:€ 0,03
Onderhoud: €0,06 (€2500/jaar, ik zit nu aan de €1500 sinds december)
Brandstof: €0,07

In het begin heb ik wel wat pech met de auto gehad, ik kwam er later achter dat hij 2 jaar stil had gestaan... (leuk zon eerlijke dealer).
Maar als je 45k km/jaar rijdt in een 15 jaar oude auto, dan is er ALTIJD iets mee. Hoe je het ook bekijkt, dergelijke afstanden rijden is gewoon erg duur.

Ik heb wel bewust gekozen voor een V70, aangezien die in de berekeningen even duur was als een Corsa Diesel. Ik had misschien alleen iets meer rekening moeten houden met onderhoud, onderschat dat dus niet... De onderhoudskosten hebben trouwens niets te maken met het LPG systeem.
LPG is veel goedkoper dan diesel, maar ik sta toch wel heel vaak aan de pomp. Zeker in de tijden dat ik veel rijdt. (woon/werk is 100km/dag, de rest verschilt enorm vanwege projecten). Iedere 300/350km tanken gaat toch wel vervelen :p
 
Barri zei:
Een C-segmenter is te klein, een D-segmenter te zwaar en onzuinig? Succes dan.

Das een beetje een flauwe opmerking T.S. is al terug gekomen op het onderwerp c segment onderwerp, dat was om 0:08. De cruze diesel was bijvoorbeeld wel een auto voor t.s. en die stonden in het verleden wel eens te koop voor rond de 4.000 euro.
 
Dat is makkelijk, DEZE halen. Even goed poetsen van binnen, misschien nieuw stuurtje en nieuwe pookknop 'voor 't fijne' (Marktplaats/Ebay staat er vol mee), en je bent helemaal de man op je velours zetels.
 
@goedendag @thunderbird: is dat onderhoud bij een enigzins normale garage? Ik durf niet te vragen naar vervangend vervoer, maar 20 zaterdagen zelf onder de auto liggen lijkt me niet de manier als je al zoveel tijd kwijt bent aan woonwerk.
 
V0RQ zei:
@goedendag @thunderbird: is dat onderhoud bij een enigzins normale garage? Ik durf niet te vragen naar vervangend vervoer, maar 20 zaterdagen zelf onder de auto liggen lijkt me niet de manier als je al zoveel tijd kwijt bent aan woonwerk.

Tot nu toe is het bij een normale garage. (dealer zelfs)
zonder vervangend vervoer, aangezien ik een hele kudde hobby autootjes thuis heb staan :T
Inmiddels wel besloten dat het onderhoud langzaamaan wat prijzig wordt, en de alles door andere laten doen is ook niet bepaald heiligmakend. Dus ik ga nu weer meer zelf doen.
 
Eens met TYN, de 1.9 TDI pompverstuiver is een goede optie (de verdelerpomp nog beter, maar die zijn wel erg oud en daar kom je de milieuzone ook niet mee in).

Betrouwbaar te boek en een goede onderhoudshistorie lijkt mij erg belangrijk, kilometerstand zou ik mij iets minder zorgen om maken in de prijsklasse. Een auto is 200k lang afgetrapt of 300k lang vertroeteld. Toch valt de kilometerstand van onderstaande auto's wel mee.

Dit is mijn bijdrage:

Volkswagen Jetta 1.9 TDI € 2.550,- (nieuwere broertje van de Bora en ook iets goedkoper als de gewilde Golf)

Jetta.jpg


Volvo S40 2.0D € 2.900,-

Volvo.jpg



Ford Mondeo 2.0 Tdci € 1.750,-

Ford.jpg
 
Ik zou dan iets meer uitgeven voor een Jetta en voor een Comfortline gaan.
Jetta Comofortline
volkswagen-jetta-1-9-tdi-comfortline-1-9-tdi-105pk-comfortline.jpg

Maar het is nu aan TS om een keuze te maken wat hij wel en niet wil hebben en dan proefritten gaan maken.
 
Als TS zelf kan sleutelen scheelt dat direct ook een groot deel qua kosten. Basisonderhoud aan een auto is echt niet zo moeilijk, maar als er dure onderdelen door leeftijd / kilometer stand moeten vervangen worden ben je wel aan de beurt... 3K is echt krap, dan moet je eigenlijk minstens de helft daarvan als permanente reserve aanhouden voor herstellingen bij zulke forse jaarlijkse afstanden.
 
V0RQ zei:
Ik vind het nette getallen! Maar 65000 keer 5 cent onderhoud, €3250 per jaar, vind ik ook een flink bedrag. Hoe vaak zijn dat zaken waardoor je niet kan rijden of zelfs onderweg stil staat.

@goedendag @thunderbird: is dat onderhoud bij een enigzins normale garage? Ik durf niet te vragen naar vervangend vervoer, maar 20 zaterdagen zelf onder de auto liggen lijkt me niet de manier als je al zoveel tijd kwijt bent aan woonwerk.

De €3250 aan onderhoud is inderdaad een flink bedrag, maar met zoveel km's vind ik dat nog wel mee vallen. Zeker gezien het feit dat de afschrijving minimaal is. Ik laat gewoon conform voorschriften de beurten uitvoeren, dus bij mijn S70 was dat om de 15000km en bij mijn huidige V70 om de 20000km. Tijdens de beurt laat ik zaken die aan vervanging toe zijn direct vervangen (regelmatig zelfs preventief). Zo heb ik bij mijn huidige V70 rondom de schokdempers laten vervangen en de draagarmen voor en de fuseekogels, omdat daar het beste wel van af was. In de afgelopen 4 jaar is het mij twee keer overkomen dat ik niet (verder) kon rijden, waarvan ik één keer onderweg stil kwam te staan. De eerste keer bleek de verdeelkap de boosdoener te zijn. de tweede keer was de LPG computer (na 680000km) overleden. Beide keren door de wegenwacht weer op weg geholpen. Daarna vlot gerepareerd door mijn vaste monteur.

Het onderhoud laat ik uitvoeren door een universele garage die nog liefde heeft voor het vak en nog repareert ipv klakkeloos dingen vervangt of begint te gillen dat het toch wel een oude auto is. De man rekent nog een fatsoenlijk uurloon van €40 ex BTW. Ik breng meestal de auto 's ochtends heen en kan hem 's avonds weer op halen. Indien nodig krijg ik een leenauto mee waar ik geen cent voor hoef te betalen. (ja, dat soort bedrijven bestaan nog!)

Voor specifiek Volvo gerelateerd onderhoud waarvoor originele Volvo-diagnose apparatuur nodig is breng ik hem naar een Volvospecialist in Elst.

Waar ik bij aanschaf van een auto wel altijd heel goed op let is of het een aantoonbaar goed onderhouden exemplaar betreft, waar niet bezuinigd is op onderhoud.
 
Wauw. Na een dagje werken terug komen en een lijst aan reacties. Heb ze allemaal gelezen, maar lijkt me overdreven op op allemaal individueel te antwoorden dus even een samenvatting voor nu:
De saab geeft mij toch wel een prettig buikgevoel. Dat is voor nu nog mijn benchmark. Vind ik een betere optie binnen nu en heel erg kort, dan overweeg ik dat. Anders wordt het denk ik toch een mooie zweed. Ik ga me wel nog verder verdiepen in de ongewilde auto's zoals de rover en de mg. Er zijn wat opties waar ik minder voor voel. Zoals de laguna. Wil hier niet mee zeggen dat het voldoet aan de vragen die ik heb gesteld. Dit ligt aan mij. Ik vind renault een onprettig merk. Heb nog nooit in een fijne renault gereden en aangezien ik toch wel met enige spoed een wagen aan wil schaffen ga ik nu niet uitzoeken of dit met de laguna misschien een ander verhaal is. Hetzelfde geld voor de hybride auto's. Absoluut goede opties, maar mijn buikgevoel zegt dat ik er spijt van ga krijgen omdat wr andere opties zijn waar ik wel een grote glimlach van krijg.
Voor de mensen die alleen maar reacties kunnen plaatsen waarin de situatie omgegooid moet worden, mijn zoektocht gedoemd is e.d....jullie bedoelen het vast goed. Maar veel helpt het niet bij mijn probleem. Het tegendeel van die argumenten is volgens mij dubbel en dwars bewezen door alle reacties die er voorbij zijn gekomen met nuttige informatie. Wellicht komen er nog andere goede opties bij. Mocht ik een keuze maken en een auto aanschaffen, dan zal ik laten weten waar de keuze op is gevallen. Tot die tijd blijf ik deze discussie in de gaten houden en probeer ik te reageren op de behulpzame berichten die langs komen.

Maar bij deze, dank aan allen die mij hebben geholpen met alle informatie. Het wordt allemaal enorm gewaardeerd en ik ben er toch al een stuk wijzer van geworden.
 
Het probleem van een hybride is dat je geen glimlach zal krijgen van het rijden, daar zijn het de auto's niet voor. Waar je wel een glimlach van krijgt zijn de lage kosten met betrekking tot onderhoud en mrb.
 
Een glimlach krijg je misschien niet van een hybrid (alhoewel..) maar die krijg je ook niet als je 3 keer per maand je baas moet bellen dat de auto niet start of wanneer je de garagerekening krijgt gepresenteert voor een nieuwe Turbo/brandstofpomp/EGR/dubbelmassa vliegwiel etc.

Je zegt dat de "goed bedoelde adviezen" geen oplossing zijn voor jouw probleem, maar als je even goed nadenkt zul je zien dat het tegendeel waar is. Je kijkt nu alleen naar de korte termijn: "je moet met spoed een dikke auto kopen met een beperkt budget" en als je geen verandering gaat aanbrengen in de huidige situatie kan ik je nu al verklappen dat deze "noodsituatie" zich nog wel een paar keer zal gaan herhalen.

Maargoed, ik krijg sowieso de indruk dat je alleen maar leest wat je wilt lezen, ik hoop oprecht dat je lang zult genieten van eender welke auto je koopt en houdt ons zeker op de hoogte (y)

Nog een laatste noot: zeg voortaan alsjeblieft onderbuikgevoel, niet buikgevoel. Tenzij je zwanger bent ofzo en het niet over intuïtie hebt ;)
 
als je auto's gaat bekijken, vraag om de garage rekeningen, iedere onbenul kan een sticker plakken op het motor blok dat de distributie riem is vervangen, en of kaartjes in de auto hangen wanneer de olie en filter is vervangen , en stempels in boekjes kun je ook overal vandaan halen. Garages googelen is ook altijd handig als een garage online niet is te vinden en alleen een mobiel heeft waarop je het adres door krijgt is ook verdacht, want die wil niet gevonden worden bij klachten. Want dan doe je waarschijnlijk handel op straat ergens in een achterbuurt in een grote stad of in een vage loods waar alleen wat kneuzen schade auto's uit Duitsland aan het poetsen zijn. Blijf ook weg bij bepaalde industrie treinen in de grote steden, elke grote stad heeft zo'n soort industrie terrein waar allerlei vage auto handelaren zitten en daar hebben ze namelijk maar 1 soort garantie en dat is de naam van de hond die daar over het terrein waakt.
 
ak2 zei:
AnnoNu zei:
Ik zou bij gebrek aan budget voor een betere auto eerst een paar maanden gaan treinen en daarna op zoek gaan naar een goed onderhouden hybride ( zoals Toyota Prius...) en die naar 500.000+ km trappen.

Je komt nu uit bij diesels met meer dan 200.000 km en dan begint langzaam de ellende met EGR, roetfilter, dubbelmassavliegwiel, turbo etc. Elk ding hiervan komt om de paar 100.000 km terug. Reken maar met zo'n diesel op zo'n 2.000 euro aan onderhoud per jaar. Wat ook nog eens zomaar het dubbele kan zijn wanneer één van voorgenoemde dingen hierboven kapot gaat (wat vrijwel zeker gaat gebeuren bij zoveel km per jaar in zo'n oudere wagen).

Heb je een hybride, dan is de kans zeer klein/verwaarloosbaar dat je tegen zulke onverwachte kosten aanloopt. Want deze onderdelen zitten er niet op en ze staan als heel betrouwbaar bekend. Priussen met meer dan 1.000.000 km zijn bekend als taxi, waar buiten regulier onderhoud geen grote onkosten zijn geweest. Dit doet geen enkele moderne diesel na.

De TS winkelt in een lage prijsklasse, dit kan ook goed uitpakken, maar je moet wel heel goed opletten met wat je koopt. De historie is gewoon heel belangrijk. En je koopt een vrij oude auto die zeer intensief gebruikt gaat worden, dan kan er natuurlijk wat stuk gaan.

Als je hij de juiste specialisten dingen laat repareren dan vallen de kosten vaak erg mee. Wat rond bellen kan heel veel geld schelen. Natuurlijk zijn sommige onderdelen onderhevig aan slijtage maar kunnen bij een nette rijstijl ook gewoon heel blijven.
Veel lange, warme stukken zijn goed/ gunstig voor het roetfilter, turbo en de EGR klep.
We hebben jaren lang diesels gehad, de huidige C3 staat op bijna 2 ton, aan de dieseltechniek is nooit iets kapot gegaan. De turbo was bij een vorige auto zelfs na 275000 km nog gewoon orgineel en klonk goed. Deze diesel was ook zeer betrouwbaar.
Inderdaad is lange stukken goed voor een diesel. Ik rijd met mijn Insignia diesel dagelijks 220km, voornamelijk autoweg/snelweg (mijn gemiddelde is 93 km/u) en heb in de 140.000km nog geen problemen gehad met EGR/roetfilter/turbo. De kilometerstand is nu 330.000, dus ook niet echt weinig meer. Het kan best goed gaan met diesels, alleen wel zoals ze bedoeld zijn: Veel kilometers maken op lange stukken.
 
Terug
Bovenaan