V0RQ zei:
Thunderbird zei:
V0RQ zei:
Een auto kost écht veel meer dan de 19ct/km. Zeker een oud wagentje dat elke dag 200km rijdt.
Als je veel km's rijd valt dat juist volgens mij wel mee. De vaste lasten worden over meer km's verdeeld. Je moet alleen even goed zoeken en een goed onderhouden exemplaar vinden.
Onderstaand mijn eigen kosten per km. Betreft een Volvo V70 D5 uit 2005 (Euro 3) gekocht met 480000km op de klok voor €3250. Ik rijd momenteel per jaar 65000km
Afschrijving (5 jaar , restwaarde €0): €0,01
Verzekering: €0,01
Belasting: €0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08
Kom aardig in de buurt volgens mij.
Nog een voorbeeldje, mijn vorige auto, een Volvo S70 2.5 op lpg. Gekocht voor €800 met 580000km op de klok. Verkocht na 2,5 jaar met 706000km op de klok omdat ik meer kofferruimte nodig had en wel een beetje klaar was met om de 350km tanken.
Daadwerkelijke kosten per km over 2,5 jaar:
Afschrijving: €0,00
Verzekering: €0,01
Belasting:€ 0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08
Ik vind het nette getallen! Maar 65000 keer 5 cent onderhoud, €3250 per jaar, vind ik ook een flink bedrag. Hoe vaak zijn dat zaken waardoor je niet kan rijden of zelfs onderweg stil staat.
Tsja dat heb je nu eenmaal met een oude auto.
Ik heb zelf 2x hetzelfde gedaan:
2 jaar geleden: Volvo V70 classic 2.5 op LPG. 33k km in 5 maanden gereden. Eigenlijk amper onderhouden, auto heeft mij nooit laten staan. Maar je leeft hem gewoon uit. En dan loopt een auto bij die kilometrages heel snel van je af!
Nu:
Afgelopen najaar stond ik met het zelfde dilemma als TS. Uiteindelijk weer gekozen voor een V70
Volvo V70 2.4 (my2005) op LPG (af fabriek). Gekocht voor €3000 in December met 425000 op de teller. inmiddels heeft hij 453000
Momenteel staat het er ong zo voor:
Afschrijving: €0,02 (tuurlijk moeilijk te zeggen, maar ik schrijf hem in 4 jr af)
Verzekering: €0,02
Belasting:€ 0,03
Onderhoud: €0,06 (€2500/jaar, ik zit nu aan de €1500 sinds december)
Brandstof: €0,07
In het begin heb ik wel wat pech met de auto gehad, ik kwam er later achter dat hij 2 jaar stil had gestaan... (leuk zon eerlijke dealer).
Maar als je 45k km/jaar rijdt in een 15 jaar oude auto, dan is er ALTIJD iets mee. Hoe je het ook bekijkt, dergelijke afstanden rijden is gewoon erg duur.
Ik heb wel bewust gekozen voor een V70, aangezien die in de berekeningen even duur was als een Corsa Diesel. Ik had misschien alleen iets meer rekening moeten houden met onderhoud, onderschat dat dus niet... De onderhoudskosten hebben trouwens niets te maken met het LPG systeem.
LPG is veel goedkoper dan diesel, maar ik sta toch wel heel vaak aan de pomp. Zeker in de tijden dat ik veel rijdt. (woon/werk is 100km/dag, de rest verschilt enorm vanwege projecten). Iedere 300/350km tanken gaat toch wel vervelen
