Audi A8 D5 (2017) | Nieuw: facelift 2021

Wouter82

Moderator

mzly4dsb8fza_800.jpg

bakyww1bhk5p_800.jpg

s8vypxvbzmsq_800.jpg

e21ykeubco3z_800.jpg

lqnyy7ebxhc8_800.jpg

22cyol3bvhel_800.jpg

lo4yhrvbiqvh_800.jpg

f2hywlcb0fgr_800.jpg

[size=x-large]Nieuwe Audi A8 voor het eerst naar buiten[/size]

MLBevolutie. Gisteren werd bevestigd dat de nieuwe Audi A8 volgend jaar op de markt verschijnt. Vandaag zien we het nieuwe vlaggenschip uit Ingolstadt voor het eerst buiten de deur. Gistermiddag bevestigde Audi naast de komst van een elektrische SUV ook nog eens de aanstaande lancering van een compleet nieuwe A8. Vandaag zien we die laatste voor het eerst - fanatiek ingepakt - de benen strekken. De nieuwe vierde generatie Audi A8 (D5) komt op het MLBevo-platform te staan, een basis waar ook de Audi Q7 en Bentley Bentayga gebruik van maken. Dankzij zijn nieuwe platform zal de sedan tot zo'n 200 kilo afslanken ten opzichte van de huidige generatie. Onder de kap verwachten we - naast de al bevestigde 6.0-liter W12 - uiteraard weer een selectie benzine- en dieselmotoren tegen te komen. Designtechnisch lijkt de A8 een evolutie te zijn van de huidige, al vinden we her en der wat invloeden van de Prologue Concept. De A8 zal eveneens uitgerust worden met piloted-drive techniek.
https://www.autoweek.nl/nieuws/37131/nieuwe-audi-a8-voor-eerst-naar-buiten

Die achterlichten ogen nu behoorlijk Talisman :)

De Prologue:
48myrqebt5f5_600.jpg

8kmyjleb29pj_600.jpg

Voor wie erop zit te wachten (al 7 maanden geen reacties en/of meldingen hier...):

audi-a8-2017-2.jpg

audi-a8-2017-3.jpg

Hier een spot die ik deed op Tenerife aan de voet van de Teide. Ik plaats ze maar hier, aangezien de redactie van Autoweek voor de tweede keer NUL-reactie geeft op de inzending, op wat voor manier ook (n). Zo ga je om met lezers!

Een A8 D5 en de mule met sensoren op D4-basis. Bij het zien van mijn camera wisten ze niet hoe snel ze weg moesten komen.. Heb ze verder niet meer in kunnen halen helaas.

Even de mannen van Autoblog tippen dan maar? ;)
Oh, en voorzie je foto's van een watermerk. Anders zet Autoweek het er in

Verder, mooie spot! Technisch een bijzonder complexe auto met bijzonder gebruik van aluminium, carbon, staal, etc. En was het niet Audi die aangaf level 3 autonomie te gaan aanbieden?

Nou, dat lijkt weer een mooie auto te gaan worden. Ik heb toevallig net de oude nog eens bekeken, die gaat nu met hoge kortingen de deur uit. Ook nog altijd een lekkere auto!

adinsx zei:
Verder, mooie spot! Technisch een bijzonder complexe auto met bijzonder gebruik van aluminium, carbon, staal, etc. En was het niet Audi die aangaf level 3 autonomie te gaan aanbieden?

https://lmgtfy.com/?q=audi+a8+level+3+autonomous+driving

Ik ben lui Roder, zelfs te lui om op het Let Me Google That For You-linkje te klikken van je ;). Nuttige bijdrage verder ook trouwens.

Dat blijkt;)
Als je dan toch lui bent, iets in de statusbalk typen en op enter drukken kost minder moeite dan iets op het forum typen en hopen dat een ander minder lui is en antwoord geeft. Graag gedaan verder.

@ carfanatic: dank voor de post. Volgens Roder had ik zelf het filmpje ook kunnen vinden met enig Google werk.

Ik stel voor om het forum op te doeken. Alles wat hier staat is elders online ook te vinden.

Precies, toch een minpuntje bij de nieuwste generaties BMW. Alles geïntegreerd geeft een wat massiever en hoger dashboard (zoals ook bij de vorige 5 en 7), maar dat verkies ik boven een losstaand of uitklapbaar scherm.

Dat interieur ziet er idd echt wel super uit! alles mooi en netjes ingewerkt en zo hoort het ook.
Maar,
Begin de jaren 2000 hadden nogal wel meerdere merken iets gelijkaardigs in die zien dat het scherm wat aan de lage kant zat. Liep men (deels terecht trouwens) steen en been te klagen dat je hierdoor teveel afgeleid werd van de weg met als gevolg dat iedereen dit hoog (lees boven de ventilatieroosters) plaatste.
Alle ja.

Bij gebruik van navigatie vind ik het fijn als ik de pijlaanwijzingen tussen de klokken of op een HUD heb. Dat scherm met de kaart mag dan in het midden zitten, wat lager of hoger heeft voor mij nooit verschil gemaakt. Dus aan de nieuwe A8 zou ik wel kunnen wennen...

P. Klieder zei:
@ carfanatic: dank voor de post. Volgens Roder had ik zelf het filmpje ook kunnen vinden met enig Google werk.

Ik stel voor om het forum op te doeken. Alles wat hier staat is elders online ook te vinden.

Als jij je daar aan houdt wordt het in ieder geval wat gezelliger op het forum;).

Interieur ziet er goed uit! Laatste generatie Audi's hebben een steeds mooier interieur! De knoppenfetisj van de wat oudere Audi's lijkt gelukkig te verdwijnen(y).

Roder zei:
Als jij je daar aan houdt wordt het in ieder geval wat gezelliger op het forum;).

Jij begon door iemand onterecht lui te noemen......

Dus tja.... :confused:

P. Klieder zei:
Roder zei:

Jij begon door iemand onterecht lui te noemen......

Dus tja.... :confused:

Dan moet je beter lezen; ik ben daarmee niet begonnen;) Als iemand zichzelf 'lui' noemt, wat is er dan onterecht aan het aanhalen daarvan?

Tot nu toe een verademing naast de 7-serie en S-reeks die in hun ontwerp toch wel wat overgewicht lijken mee te slepen.
De detaillering lijkt me ook verfijnder. Hopelijk weerspiegelt dat zich ook in het interieur en krijgen we geen wit leer met 20 door elkaar geweven motiefjes (da's blijkbaar het van het in deze klasse om de Russen en Chinezen te behagen?)

Wordt ongetwijfeld een prachtige wagen met een topafwerking en schitterend materiaalgebruik, onvoorstelbaar dat Audi de lat steeds hoger weet te leggen op het gebied van afwerking. Huidige model vind ik persoonlijk qua design (m.n. exterieur) niet zo geslaagd. De teasers van het nieuwe model lijken veelbelovend.

Facelift S8:
2022-audi-s8-spy-photos.jpg

Meer: https://www.motor1.com/news/466562/2022-audi-s8-spy-photos/

Facelift A8:
2022-audi-a8-spy-photo.jpg

Meer: https://www.motor1.com/photo/5415593/2022-audi-a8-spy-photo/

Impressie:
2022-audi-a8-facelift-rendering.jpg

Huidige:
2019-audi-a8l-first-drive.jpg

Wel mooie auto maar haalt het gewoon niet bij de S-klasse. Vind Audi ook wel erg lui met hun facelifts, familiegezicht is prima maar elk model hetzelfde inzetstukje geven in de voorbumper is gewoon ontwerparmoe

In tegenstelling tot de 7-Serie en de S-Klasse kom ik de huidige A8 maar zeer zelden tegen. Ik vraag mij of het model wel zo succesvol is.

Hij verkocht vorig jaar anders beter dan de Mercedes S-klasse hoor!

Ja, 3 stuks weliswaar. 52 A8'en versus 49 Benzen. Wereldwijd ongetwijfeld een heel ander beeld. In Nederland waren "we" in elk geval veel meer gesteld op de BMW 7, 186 keer verkocht. Kwam natuurlijk door die prachtige nieuwe grille, wie wil dat nou niet? :)

DeeTwee zei:
Hij verkocht vorig jaar anders beter dan de Mercedes S-klasse hoor!

Dat is ook niet zo gek, een S-Klasse kopen in z’n laatste productiejaar betekent wel een héle hoge afschrijving. Zullen we eind 2021 nog eens kijken?

Bij Audi heb je toch iedere zoveel maanden een refreshment, update of facelift? Is dat dan een (ongoing) reden dat de kopers wachten op het nieuwe model?

(D2, bedankt voor de voorzet!)

Mogelijke MB-Maybach concurrent

drxkC6H.jpg

0p2UP2y.jpg

QEIykt5.jpg

23 foto's: https://www.carscoops.com/2021/01/possible-audi-a8-horch-spotted-as-brand-aims-to-battle-the-mercedes-maybach-s-class/

Oeps, die is wel heel erg uit proportie. Jammer, maar ook grappig om te zien dat Audi niet (meer) mee kan komen in de topklasse. Je ziet de A8 amper op straat en zo gek is dat natuurlijk ook niet. Belegen ontwerp, weinig klasse en ook nog eens designtechnisch niet erg anders dan een willekeurige A3 sedan of A4. Zo maken ze het Mercedes-Benz en BMW wel heel makkelijk.

Inderdaad, je komt ze nauwelijks tegen hier, die A8, misschien in China? Ik begreep dat Audi zakelijk een prima jaar achter de rug had.

Sport Leicht zei:
In tegenstelling tot de 7-Serie en de S-Klasse kom ik de huidige A8 maar zeer zelden tegen. Ik vraag mij of het model wel zo succesvol is.

idd, ik zie ze hier ook maar heel weinig, en die ik zie zijn een uber black.

Een S-klasse is natuurlijk ook gewoon een E-klasse XL en een C-klasse XXL qua designovereenkomsten maar qua uitstraling is de S echt een hele boel chiquer. Bij de A8 heb ik letterlijk het gevoel alsof ik naar een A4 XXL kijk, zelfde soort uitstraling

MCW zei:
Een S-klasse is natuurlijk ook gewoon een E-klasse XL en een C-klasse XXL qua designovereenkomsten maar qua uitstraling is de S echt een hele boel chiquer. Bij de A8 heb ik letterlijk het gevoel alsof ik naar een A4 XXL kijk, zelfde soort uitstraling
Mwoah. De gelijkenis is op zich duidelijk maar die was er altijd al en zal er waarschijnlijk ook altijd wel zijn, ik verwacht niet dat de DDD zo snel hun familiegezicht overboord zullen gooien. Wat mij meer stoort aan deze (maar ook de vorige wel) generatie A8 is dat het zo'n ontzettend lange, non-descripte lap auto is. Tuurlijk, in dit segment is rustige vormgeving een pre, maar dat is wat anders dan anoniem. Misschien is daarom de grille -zelfs voor een Audi- zo idioot groot, lijkt een soort wanhoopspoging om de auto nog statig te laten ogen, als iets bijzonders. Niet gelukt wat mij betreft. Daarnaast was hét technische hete hangijzer van deze auto dat ie level 3 autonoom zou kunnen rijden, maar daar is geen moer van terechtgekomen. Of Audi daar zelf nou wel of niet iets aan kon doen, dat blijft wat mij betreft een joekel van een dooie mus.

MCW zei:

Dat is het verschil tussen een 'Leitmotiv' als designtaal van ene merk, en simpelweg het kopiëren van 1 model in alle klassen. Audi is na hun 'Bauhaus' periode een beetje het spoor bijster geraakt, met of misschien wel door hun 'Vorsprong durch LED'.

Jeetje, die achterportieren zijn wel erg lang. Kortere portieren op dezelfde wielbasis zouden voor een harmonieuzer beeld hebben gezorgd, maar dat werd vast te kostbaar geacht.

Een Mercedes-Maybach S-klasse heeft juist een aangepaste C-/D-stijl, om er voor te zorgen dat de achterpassagier(s) meer privacy hebben achter een pilaar. Vreemd dat Audi dat niet toepast, kan me dan ook geen enkele situatie bedenken dat er ook maar iemand (op misschien een paar verstokte VW/Audi fans na) voor deze A8 XXL zal kiezen.

sqlyyxzbyzmf_800.jpg

en Mercedes-Maybach S-klasse heeft juist een aangepaste C-/D-stijl, om er voor te zorgen dat de achterpassagier(s) meer privacy hebben achter een pilaar. Vreemd dat Audi dat niet toepast

Uh ja hoor.. nee de A8 heeft al zo'n extra 'pilaar' omdat het sowieso al een extra ruitje heeft itt de normale S-klasse

Het gaat om de plaatsing daarvan natuurlijk:rolleyes:. Kijk Nog maar eens goed.

Ja maar dan zou het hele ontwerp van de auto op de schop moeten. Ze houden namelijk gewoon de bekende Audi raamlijn aan (vind ik ook mooier dat dat afgehakte van de E-klasse L bijvoorbeeld waarmee het hele ontwerp wordt verkracht

2016-v213-mercedes-benz-e-class-long-wheelbase-china-002-630x288.jpg

Of ze hadden de C-stijl van de A8 enorm dik moeten maken. Want een extra pilaar nog ergens voor de C-stijl zou geen gezicht zijn

Precies, oftewel; De A8 XXL is niet zo doordacht als de Maybach S-Klasse.
Audi had de C-stijl verticaal kunnen zetten, met eventueel een kortere deur, maar dat gebeurt dus niet.

Joop 5528328 zei:
Een Mercedes-Maybach S-klasse heeft juist een aangepaste C-/D-stijl, om er voor te zorgen dat de achterpassagier(s) meer privacy hebben achter een pilaar.

Even terzijde
Encyclo.nl zei:
pilaar
de pilaar zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [pɪlˈar] Verbuigingen: pi|laren (meerv.) stenen zuil waarop een hoger deel van een gebouw rust © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: 'pilaar' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de T...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/pilaar

iDS zei:
Joop 5528328 zei:
Een Mercedes-Maybach S-klasse heeft juist een aangepaste C-/D-stijl, om er voor te zorgen dat de achterpassagier(s) meer privacy hebben achter een pilaar.

Even terzijde
Encyclo.nl zei:
pilaar
de pilaar zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [pɪlˈar] Verbuigingen: pi|laren (meerv.) stenen zuil waarop een hoger deel van een gebouw rust © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: 'pilaar' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de T...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/pilaar

Stel je niet zo aan, C-stijl, C-pillar, C-pilaar, zo heet het. Niet doen alsof je er zo veel verstand van hebt als je niet weet waar de klepel hangt;).

https://en.wikipedia.org/wiki/Pillar_(car)

Terug
Bovenaan