Audi A6 e-tron (A6L @ pag. 2)

Zijn die A6 en A7 straks qua ontwerp en carrosserie helemaal gelijk? Want dan hebben ook de benzine- en dieselmodellen het nadeel van de verhoogde vloer terwijl daar geen accupakket hoeft te liggen.

Nee al die ICE's modellen zijn gewoon doorontwikkelingen van bestaande modellen zoals ook bij VW gebeurd.

Zijn die A6 en A7 straks qua ontwerp en carrosserie helemaal gelijk? Want dan hebben ook de benzine- en dieselmodellen het nadeel van de verhoogde vloer terwijl daar geen accupakket hoeft te liggen.
Nee, de A7 zal gebaseerd zijn op een afgeleide van het MLB evo-platform, ga ik vanuit. In elk geval het VAG platform voor de modellen met langsgeplaatste brabdstofmotoren. PPC heet het volgens mij officieel: Premium Platform Combustion. De A6 e-tron staat op het nieuwe PPE (Premium Platform Electric) platform wat enkel voor elektrische auto's geschikt is, en ook door Porsche gebruikt wordt. Totaal anders dus.

De A7 lijkt ook gewoon een sedan te worden, geen liftback.
QeiHoNV.jpeg

Niet ook een sedan, de enige Audi sedan. Zowel de A5 Limousine als de A6 Sportback zijn liftbacks.

Wat een hok weer, kon net zo goed een Renault of een Kia,of een Chinees gedrocht zijn. En dan weer zon totaal inwisselbaar interior, scherm hier en daar en hoppa klaar.

Er is eigenlijk geen enkele moderne auto waarvan ik denk omg die wil ik graag hebben. Het is tegenwoordig meer zo van, ach ja, dat model gaat nog wel,

Zo zie je maar hoe smaken verschillen; ik vind deze A6 één van de fraaiste designs van dit jaar en zoveel cleaner dan de i5..

Zeg ik als BMW i4 rijder, waar deze Audi stiekem wel wat van weg heeft.

Edition
u5c80fY.png

Advanced
eash2rS.png

Advanced + Exterieurpakket zwart
GfCccS0.png

S edition (S6 ziet er hetzelfde uit)
KZaCgyB.png

S Edition + opties
cnHlUpy.png

Edition
BTqHB5j.png

Advanced
jWaBegv.png

Advanced + Exterieurpakket zwart
tNkgexB.png

S edition
DMGzAUL.png

S Edition + opties
IMC4Elc.png

Prijzen

VersieUitvoeringVermogenAccuBereik Prijs
Audi A6 Sportback e-tronEdition367 pk100 kWh756 km€75.990
Audi A6 Sportback e-tronAdvanced Edition367 pk100 kWh749 km€79.990
Audi A6 Sportback e-tronS Edition367 pk100 kWh748 km€83.990
Audi S6 Sportback e-tronS6503 pk100 kWh672 km€99.990
Audi A6 Avant e-tronEdition367 pk100 kWh720 km€77.490
Audi A6 Avant e-tronAdvanced Edition367 pk100 kWh710 km€81.490
Audi A6 Avant e-tronS Edition367 pk100 kWh709 km€85.490
Audi S6 Avant e-tronS6503 pk100 kWh642 km€101.490

Configurator voor de nieuwe A6 staat online:

- Een basisconfiguratie met een kleurtje kost ~80k
- Een 'plus' configuratie met veel maar niet de duurste opties zit op ~86k
- Vol optie ex accessoires zet je bedrag terug van ~108k
- Vol optie ex accessoires S6 kent totaal van ~120k (dus als je toch de hele lijst afvinkt, kan je imo beter die nemen)

Sommige zaken van de Q6 zijn op de A6 gelukkig standaard, zoals adaptieve cruise controle, een automatisch dimmende binnenspiegel en automatische airco met drie zones.

Wel zit je bij bijplussen van opties helaas net als de Q6 meestal direct vast aan verhoging van het uitrustingsniveau naar Advanced of S Edition danwel een duur pakket (Tech Plus of Tech Pro). Hierdoor kost stuurwielverwarming je direct bijna 1000 euro extra (klimaatpakket winter) en pilot assist, bij Audi heet dat 'adaptieve cruise controle plus' kost je 4000 extra (Tech Plus, standaard op S Edition uitrustingsniveau). Betere audio in de vorm van het Bang & Olufsen systeem kost je 4230 extra voor 'MMI experience pro', waarin je dan wel ook de HUD krijgt. Beide opties zijn dus NIET los van de 4.2k extra te verkrijgen.

Andere opties die de bank breken zijn het elektrochromatische panodak (2.7k optie), niet-kunstlederen bekleding (2.9k extra) en luchtvering (Tech Pro, 5k extra op Advanced en 3.5k extra op S edition).

Laatst bewerkt:
De A7 lijkt ook gewoon een sedan te worden, geen liftback.

Tja, dit is het gevolg van Audi's keuze om even nummers op BEV's te plakken en oneven nummers op ICE's. De nieuwe Audi A7 straks is dus feitelijk de opvolger van de huidige brandstof A6 en (dus) klassieke sedan.

Inzake configureren:
Wanneer je serieus in de markt bent voor een nieuwe Audi, met name een BEV, en je mag zelfstandig beslissen, ga dan over de grens in DE winkelen. Veel meer keuze in samenstellingen, tegen lagere (optie)prijzen, met daar bovenop nog eens veel grotere korting van dealers (15-20%). En als klap op de vuurpijl jaren lang ook veel betere service van de dealers :) Heb dat nu al paar keer gedaan; auto zonder registratie laten afleveren, in NL naar de RDW en eerste registratie op kenteken is NL - dus "import: NEE" op kenteken. Ik ben gewoon zelf de importeur wat Pon anders doet.

In de Duitse configurator kom ik op € 106k voor helemaal volle auto, inclusief Exclusive interieur wat in NL niet wordt aangeboden. Code AJ46UPDR voor wie 'm wil bekijken. Maar niet voor nu, eerst nog paar jaar genieten van de hybride A8 (y)

Wat een prijzen, je kunt er nu al van uitgaan dat je met deze A6 etron binnen 2 jaar zo'n 50% afschrijving aan je broek hebt hangen.

Inzake configureren:
Wanneer je serieus in de markt bent voor een nieuwe Audi, met name een BEV, en je mag zelfstandig beslissen, ga dan over de grens in DE winkelen. Veel meer keuze in samenstellingen, tegen lagere (optie)prijzen, met daar bovenop nog eens veel grotere korting van dealers (15-20%). En als klap op de vuurpijl jaren lang ook veel betere service van de dealers :) Heb dat nu al paar keer gedaan; auto zonder registratie laten afleveren, in NL naar de RDW en eerste registratie op kenteken is NL - dus "import: NEE" op kenteken. Ik ben gewoon zelf de importeur wat Pon anders doet.

Heb ik ook wel overwogen. Maar is het dan niet zo dat je onderaan de streep ongeveer hetzelfde kwijt bent door een veel lagere inruilprijs of verkoopprijs van je huidige auto?

Tja, dit is het gevolg van Audi's keuze om even nummers op BEV's te plakken en oneven nummers op ICE's. De nieuwe Audi A7 straks is dus feitelijk de opvolger van de huidige brandstof A6 en (dus) klassieke sedan.

Inzake configureren:

In de Duitse configurator kom ik op € 106k voor helemaal volle auto, inclusief Exclusive interieur wat in NL niet wordt aangeboden. Code AJ46UPDR voor wie 'm wil bekijken. Maar niet voor nu, eerst nog paar jaar genieten van de hybride A8 (y)

Nuja, in Nederland kost een volle 108k dus dat ontloopt elkaar toch niet zoveel? EVs zijn in NL juist altijd wel redelijk geprijsd in vergelijking met buurlanden want geen BPM. Ik zou eerder zeggen haal zo'n nieuwe Audi S5 uit Duitsland want die kost in NL vol optie gewoon 130 mille, echter krijg je daar door de aandrijflijn een hoop restbelastingen over ;)

@MB 300SL
Mijn vorige A6 heb ik zonder inruil bij Duitse dealer gekocht. NL nieuwprijs zou 108k zijn geweest; ik had offerte voor 95k van dealer. Via DE heb ik uiteindelijk 82k betaald, helemaal compleet inclusief NL bpm, import, kenteken etc. etc. Dus 13k minder uit hoeven te geven voor exact hetzelfde product.
Half jaar geleden die A6 in DE weer ingeruild en 34k ervoor gekregen (31.5 inruil + 3.5 bpm teruggave NL). Hoogste bod in NL was onder 25k... dus juist 9k méér gekregen dan in NL. (en een jonge A8 gekocht voor 70k, terwijl de goedkoopste in NL op 90k werd aangeboden).
In vijf jaar tijd 48k afschrijving, tegenover 70k in NL. Oftewel 22k minder aan 'gebruikskosten' gehad hiervoor.

@MG ZR 160
In de Duitse configuratie van 106k zit een Audi Exclusive interieur van 11k, wat in NL niet leverbaar is. Plus nog wat andere uitrustingen die in NL niet (los) kunnen. Tel hierbij op dat een NL dealer je maximaal 10,65% korting kan geven (reëel max 8% wil geven) tegenover Duitse dealer tot 23% (reëel is 18%).

Laatst bewerkt:
@MB 300SL
Mijn vorige A6 heb ik zonder inruil bij Duitse dealer gekocht. NL nieuwprijs zou 108k zijn geweest; ik had offerte voor 95k van dealer. Via DE heb ik uiteindelijk 82k betaald, helemaal compleet inclusief NL bpm, import, kenteken etc. etc. Dus 13k minder uit hoeven te geven voor exact hetzelfde product.
Half jaar geleden die A6 in DE weer ingeruild en 34k ervoor gekregen (31.5 inruil + 3.5 bpm teruggave NL). Hoogste bod in NL was onder 25k... dus juist 9k méér gekregen dan in NL. (en een jonge A8 gekocht voor 70k, terwijl de goedkoopste in NL op 90k werd aangeboden).
In vijf jaar tijd 48k afschrijving, tegenover 70k in NL. Oftewel 22k minder aan 'gebruikskosten' gehad hiervoor.
Ongelooflijk, heb er nooit bij stil gestaan dat dit een optie was.

In de categorie "ik heb toch tijd over" heb ik de NL prijslijst en de DE Preisliste in excel overgezet. Dan zie je dat alle opties die je één-op-één kunt vergelijken in NL circa 19% duurder zijn. Uiteraard exclusief btw vergeleken om correct te abstraheren van percentage-verschil tussen NL en DE.

Eigenlijk is de NL prijs exclusief btw telkens de DE prijs inclusief btw. Ach, dat is schappelijker dan nog pas een paar jaar geleden, toen PON standaard 40% (!!!) bovenop de DE prijs zette. Let op: alles exclusief bpm ook! In de huidige tijd van totale online transparantie en supersimpele import is het wel erg zichtbare zelfverrijking ten koste van NL klanten :(

Hetzelfde met de marges. PON koopt bij de fabriek in met zo'n 25% marge ten opzichte van verkoopprijs. Daarvan houdt PON het overgrote deel zelf, 'niet onderhandelbaar'. De NL dealers moeten daardoor werken met iets meer dan 10% marge. De DE dealer heeft direct die fabrieksmarge (23%) dus kan veel meer 'spelen' nog richting de klant.

Veel zakelijke klanten zitten vast aan werkgevers en leasemaatschappijen. Voor particulieren is de NL mindset ook vaak meer kuddegedrag en niet al teveel zelf nadenken. Maar als zelfstandige zakelijke klant en als snuggere particuliere klant, gooi je geld weg wanneer je een Audi in NL koopt.

Anyway, dit geldt voor alle Audi's, maar nu terug naar de nieuwe A6 e-tron.

In NL is nu heel veel gekoppeld aan de 'editions' en verplichte combinaties. In DE is bijna alles los van elkaar te selecteren en te combineren. Qua interieursamenstelling zijn er 11 opties in NL niet beschikbaar, die je in DE wel kunt kiezen.

Zou het dan vooral een Audi (en andere VAG-merken) dingetje zijn 'dankzij' PON? Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een andere auto en ik denk dat ik toch weer bij Mercedes uitkom (weet nog niet welk model, ook dat is lastig tegenwoordig...), maar dan vallen mij geen grote prijsverschillen op bij configuraties op de NL en Duitse site. Of het zou in hogere kortingen op de Duitse offertes moeten zitten, zover was ik nog er nog niet mee.

Ik heb vanmiddag even zitten neuzen. Prijzen van auto's en (vooral) van opties DE versus NL. Telkens naar volledig elektrische auto gekeken om effect van bpm erbuiten te houden.

- Mercedes: prijzen nagenoeg gelijk, soms zelfs NL iets goedkoper ondanks 2% hogere btw
- BMW: NL steevast 5 tot 8% duurder, hiervan dus maar (gemakkelijk gerekend) 2% verklaarbaar door btw
- Porsche: NL steevast 5 à 6% duurder, hiervan dus maar (gemakkelijk gerekend) 2% verklaarbaar door btw

Voor nieuwe auto's is DE proberen wel aan te raden, want in DE geen importeursapparaat dat uit de marge betaald moet worden. Maar het lijkt erop dat deze merken niet zo asociaal zijn als Pon voor Audi is (ondanks dat Pon ook Porsche importeert).

Voor (jong) gebruikte auto's van premium DE merken sowieso interessant, maar dat gaan we hier maar niet verder bespreken ;)

Ik heb uitgebreid vergeleken tussen DE en NL, en NL is goedkoper bij de A6/S6 e-tron voor mijn samenstelling (vrij uitgebreid). De paar 'losse' opties zijn wat duurder in Nederland dan in Duitsland, maar de basisprijs voor de auto ligt een stuk lager en de pakketten zijn grotendeels gelijk geprijst.

De kortingspercentages die hier genoemd worden lijken me ook niet meer actueel. Die zijn nog uit het 'Dealer'-model; alle elektrische Audi's worden sinds Maart '24 enkel nog onder het agentschap-model aangeboden; Audi bepaalt de prijs en de dealer krijgt een (veel kleinere) commissie. De korting die ik in Nederland (ookal zit PON er tussen) en in DLD kon krijgen zijn gelijk, en in de ordergrootte van een aantal procenten.

Op Mondial de l'Auto in Parijs:

Audi-S6-e-tron-front.jpg

Audi-S6-e-tron-front-three-quarter.jpg

Audi-S6-e-tron-rear-three-quarter.jpg

Mondial-Auto-2024-563.jpg

Audi-S6-e-tron-interior.jpg

A6 e-tron op EV Experience Zandvoort:

Audi-A6-etron-activlease.jpg

Laatst bewerkt:
Die S6 e-tron is fraai zeg. Ik zie echter dat Audi -net als sommige modellen van BMW- ook zo'n typisch (lomp) stuurwiel heeft ontworpen.

Het lijkt me dat je op zo’n sneak preview meer tijd hebt en meer aandacht voor de klant is.

Sneak previews zijn vaak met pre-productiemodellen, en vaak dus ook alleen met een statische presentatie - eventueel zonder interieurpresentatie (materialen zijn immers anders). Als er echte productiemodellen zijn is het inderdaad vaak geen sneak preview meer:)

Excuses! Na aankondigen van mijn bezoek aan de preview, hoort natuurlijk een verslag te volgen ;)

Na een gloedvol marketingverhaal vol met open deuren, ging dat het doek af van een A6 Avant en een A5 Avant. Gelukkig allebei eens in een meer sprekende combinatie dan grijs met zwartoptiek.

De A5 is in mijn ogen heel erg 'vertrouwd Audi'. Gewoon wéér een evolutie, waarbij alle prietpraat vergeten kan worden. Als je Audi's fijn en mooi vindt, kun je deze ook weer blind kopen. Als je een andere smaak of voorkeur hebt, zit er helemaal niets aan deze auto wat hem onderscheidend maakt of waarvoor je van je andere 'geloof' af zult komen.

De A6 verraste mij positief. De lijnen bevallen mij in real life erg goed. Minpunt zie ik wel - zoals bij iedere e-Audi - in de kleurverdelingen van het front. Bezoekje aan een autospuiter lost dit snel op: alle zwarte bumperdelen naar lakkleur en de grille juist andersom, chroomrandje rond de grille erbij - dan komt er een plaatje naar mijn (conservatieve) smaak te staan.
PS: als er een handige photoshopper dit leest... dan ben ik meer dan nieuwsgierig naar hoe dat er uit zou komen te zien!

Interieur: zo'n dashboard is wennen en nu nog niet mijn smaak. Na een klein kwartiertje kijken, voelen, proberen had ik wel de indruk dat het weer zo'n verandering is die mij uiteindelijk wel kan gaan bevallen. Net als de stap van A6 4G naar A6 4K met zijn twee touchscreens in de middenconsole: bij eerste proefrit "bbbrrrreeewww", bij volgende langere ervaring "wel ok" en na eerste weken rijden "werkt perfect". Maar de mooie strakke Audi-looks van een dashboard zijn wel echt verleden tijd hiermee :(

Zeuren op hoog niveau: Een wat vreemde combinatie van stoffen deurpanelen bij (nep)leren bekleding? En het lichtbeige kunstleer in de showauto voelt aan als de skai-bekleding in de Simca die mijn ouders in 1980 hadden o_O Tenslotte dat de keuzemogelijkheden in NL flink beperkter zijn dan in DE - hier had de (supergoede!) Pon-meneer geen antwoord op.

Apart, dat ie niet enorm tegenvalt als je oudere A6'en en A5'en gewend bent. Maar dat is goed nieuws voor Audi (y)

En als er bijvoorbeeld geen enkele logo's opgezeten had, was'íe dan toch als Audi herkend? Had ook een BMW kunnen zijn.

En als er bijvoorbeeld geen enkele logo's opgezeten had, was'íe dan toch als Audi herkend? Had ook een BMW kunnen zijn.

Ik herken beide zeker als Audi, maar ik vind wel dat de ontwerpen iedere generatie iets minder karakteristiek worden. Met name de SUV's; ik vind bijvoorbeeld de Q6 maar een 'anoniem hok'. Referentie naar BMW ben ik het echt niet mee eens. Ik vind de stijl van BMW niet mooi, maar dat is wel een merk wat ik nog altijd met nieuwe modellen ook het meest herkenbaar vind.

Apart, dat ie niet enorm tegenvalt als je oudere A6'en en A5'en gewend bent. Maar dat is goed nieuws voor Audi (y)

Ik deel deze mening wel. Ik heb de A6 etron nog niet in real life gezien maar van de C7 naar de C8 moet ik toch concluderen dat het er niet allemaal beter op geworden is. Meer hard plastic, meer rammeltjes en kraakjes.

Het werkt goed en ziet er strak uit maar ik verlang soms toch terug naar de C7 interieur, dat was echt solide gebouwd zonder dat er op kwaliteit bezuinigd werd, dat is bij de nieuwere modellen helaas anders. Laatst een nieuwe A1 mee gekregen voor een dag. Dat is qua afwerking onder het niveau van de 2012 VW polo van mijn wederhelft. Dat heeft natuurlijk veelal met gewicht te maken maar ik wordt er niet perse vrolijk van.

Maar om ontopic te blijven, ik vind hem mooi geworden. Enkel het stuur lijkt erg groot, maar dat zou door de hoek van de foto's kunnen komen.

En dan een gele erachter (A3?). Gekleurd hoor! Zou Audi het wat grijze van zich willen afschudden en wat meer kleur op de weg brengen?

Dat zie je gelukkig bij meer merken, dat er tegenwoordig weer wat meer kleur te kiezen is. Zo heeft BMW een aantal leuke kleurtjes voor de 5-Serie, en zelf heb ik onlangs een groene E-Klasse besteld. Nu hopen dat er veel kopers eens iets anders dan grijs of zwart gaan kiezen, dan kunnen we inderdaad wat meer kleur op de weg verwachten!

Terug
Bovenaan