Beste Hans,
Mijn suggestie, lees je goed in op internet, daar is voldoende te vinden voor een weloverwogen beslissing.
De meeste vooroordelen en onjuiste motivaties hier geplaatst zijn al weerlegd.
De A3 g-tron is / was een voorloper op dit vlak. De gastanks zijn van een composietmateriaal en gaan 20 jaar mee. Inspectie moet in principe elke 3 jaar plaatsvinden. Dat kan samen met een servicebeurt.
Het VAG concern zet zwaar in op CNG. Na eerst vooral de kleinere modellen nu ook steeds meer in en rond het middensegment. Bij Pitpoint vind je een mooi overzicht van het huidige aanbod.
Er zijn 150 CNG tanklocaties en dat aantal zal stijgen. Bij Pitpoint vind je een overzicht om te bepalen of in jouw omgeving voldoende tanklocaties zijn. Met de pitpoint-app en ook van leaseplan, navigeer je er gemakkelijk naartoe.
CNG wordt ook achteraf ingebouwd.
De A3 heeft naast de 2 gastanks een volwaardige benzinetank, je kan dus verder komen dan een benzine of zelfs dieselauto.
Je kan prima Europa door op CNG. Frankrijk is wat minder, Engeland heeft geen CNG
Inderdaad, ik rijd een G-tron, naar volle tevredenheid. Het milieuvriendelijk karakter van de auto heeft bij mij ook een rol gespeeld. Na 17 jaar diesel nu de combinatie gas / benzine. Bijkomend voordeel, omdat de A3 een bijtellings-knaller was zijn de G-trons vaak goed uitgerust en een auto op CNG is stiller.
Waardeontwikkeling blijft vaak een gok, maar koop nu nog eens een diesel... Je bent in NL helaas toch overgeleverd aan het weinig koersvaste en graaibeleid van de overheid.