Audi A3 G-Tron

A

Anoniem

Guest
Over een Audi A3 Sportback G-tron heb ik een vraag of het verstandig is om deze auto privé aan te kopen. Het is natuurlijk interessant voor de lage kosten van tanken gas maar er wordt gezegd dat CNG gas uit Nederland verdwijnt en niet meer te verkrijgen is. Ook zou het als de Audi ooit weer moet worden verkocht er een slechte inruilwaarde over blijft. Wie kan mij adviseren? Hans van Andel

Niet aan beginnen. Tenzij je voor de lol een gokje kan wagen met de aanschaf of heel handig zelf iets knutselt om te tanken en nooit ver van huis hoeft.

Ja het zal vast iets goedkoper rijden, maar door heel europa zorgeloos en makkelijk kunnen tanken lijkt me meer waarde hebben.

Hoezo gaat CNG uit NL verdwijnen?

Wat betreft actieradius. CNG voertuigen hebben ook een (kleine) benzine tank, zodat doorrijden bij gebrek aan CNG tanklocatie mogelijk is.

https://autorai.nl/feiten-en-fabels-over-rijden-op-aardgas/

Het aantal CNG stations neemt nog steeds toe. En in Duitsland zijn ze ook eindelijk over en wordt het CNG netwerk uitgebreid. Een G-Tron is veel ingezet in de lease, maar de meeste leasecontracten daarvan zijn al beëindigd. Dit betekent wel dat het aanbod vrij groot is, wat gunstig is voor de prijs.

s velthuis zei:
Waarom cng en geen lpg? Net zo goedkoop, misschien zelfs goedkoper.

CNG was 14% bijtelling. Een auto op aardgas heeft een hele schone verbranding en een lage CO2 uitstoot. De Audi A3 is de meest betrouwbare deurtester van Autobild.
0 storingen. Ik verwacht dat het aanbod van CNG(of groengas) blijft omdat het een interessante optie is voor vervoer wat niet op stroom kan.

zeebra zei:
s velthuis zei:

CNG was 14% bijtelling.

Dat wist ik niet, dat kan inderdaad een goede reden zijn. Bizar dat daar dan wel korting op gegeven wordt, terwijl LPG nog steeds een (rlatief kleine) boete op de wegenbelasting heeft.

s velthuis zei:
zeebra zei:
s velthuis zei:

CNG was 14% bijtelling.

Dat wist ik niet, dat kan inderdaad een goede reden zijn. Bizar dat daar dan wel korting op gegeven wordt, terwijl LPG nog steeds een (rlatief kleine) boete op de wegenbelasting heeft.

Diezelfde boete heeft CNG ook, maar dat heeft geen invloed op de bijtelling. Maar qua MRB wordt er geen onderscheid gemaakt tussen CNG en LPG. Qua BPM wel. CNG auto is goedkoper in aanschaf.

De CNG VAG-modellen hebben in Duitsland een bedenkelijke reputatie. Er zijn nog al wat ontploffend tanks geweest doordat ze totaal waren doorgerot binnen 5 jaar!

Vergeet de verplichte 4-jaarlijkse CNG tank keuring naast de APK niet. Kost zo'n 150 per tank en je hebt over het algemeen meerdere tanks in een auto liggen.

vertmaori zei:
De CNG VAG-modellen hebben in Duitsland een bedenkelijke reputatie. Er zijn nog al wat ontploffend tanks geweest doordat ze totaal waren doorgerot binnen 5 jaar!

Dat ging over oude modellen met stalen tanks, die gingen roesten. Nu is het allemaal composiet. De ene auto die ontploft is had ook nog een flinke onderhoudsachterstand.

CNG is een prima brandstof; schoon, voordelig en je kan prima door Europa en CNG tanken. Ik heb er met een andere auto 140.000 probleemloze kilometers mee gereden.

Toetsje zei:
Vergeet de verplichte 4-jaarlijkse CNG tank keuring naast de APK niet. Kost zo'n 150 per tank en je hebt over het algemeen meerdere tanks in een auto liggen.

Dat is nieuw voor mij. Lees je dus eigenlijk nergens over bij de FAQ's..

Ik begrijp intussen dat dit ook niet op elke (APK) straathoek kan gebeuren.

Wel is de prijs voor meerdere tanks wat voordeliger, als ik zo onderstaande link begrijp; :p

https://www.heronauto.nl/cng

vertmaori zei:
Dat geld niet voor de Audi in dit geval. De tanks zijn anders dan bij VW. Deze zijn van kunststof.

Beste Hans,

Mijn suggestie, lees je goed in op internet, daar is voldoende te vinden voor een weloverwogen beslissing.
De meeste vooroordelen en onjuiste motivaties hier geplaatst zijn al weerlegd.

De A3 g-tron is / was een voorloper op dit vlak. De gastanks zijn van een composietmateriaal en gaan 20 jaar mee. Inspectie moet in principe elke 3 jaar plaatsvinden. Dat kan samen met een servicebeurt.
Het VAG concern zet zwaar in op CNG. Na eerst vooral de kleinere modellen nu ook steeds meer in en rond het middensegment. Bij Pitpoint vind je een mooi overzicht van het huidige aanbod.
Er zijn 150 CNG tanklocaties en dat aantal zal stijgen. Bij Pitpoint vind je een overzicht om te bepalen of in jouw omgeving voldoende tanklocaties zijn. Met de pitpoint-app en ook van leaseplan, navigeer je er gemakkelijk naartoe.

CNG wordt ook achteraf ingebouwd.

De A3 heeft naast de 2 gastanks een volwaardige benzinetank, je kan dus verder komen dan een benzine of zelfs dieselauto.
Je kan prima Europa door op CNG. Frankrijk is wat minder, Engeland heeft geen CNG

Inderdaad, ik rijd een G-tron, naar volle tevredenheid. Het milieuvriendelijk karakter van de auto heeft bij mij ook een rol gespeeld. Na 17 jaar diesel nu de combinatie gas / benzine. Bijkomend voordeel, omdat de A3 een bijtellings-knaller was zijn de G-trons vaak goed uitgerust en een auto op CNG is stiller.

Waardeontwikkeling blijft vaak een gok, maar koop nu nog eens een diesel... Je bent in NL helaas toch overgeleverd aan het weinig koersvaste en graaibeleid van de overheid.

Terug
Bovenaan