Nico GTR zei:
Aydin zei:
Damianw26 zei:
Prima dat dat jouw ervaring is. Alsnog is een chip op maat veruit het beste, niet eens om het maximale uit het blok te stampen maar voor een veel betere specifieke map.
Het is mijn ervaring omdat ik samen werk met deze bedrijven in een netwerk. En ik kan je gewoon zeggen dat de files BIJNA allemaal gelijk aan elkaar zijn, er zitten hier en daar wat verschillen maar als ik de files met een speciaal programma open en vergelijk dan zie ik verschillen van 1% die je niet eens voelt. Terwijl jullie elkaar hier doodslaan, helpen de tuners elkaar als ze een file nodig hebben. Als tuner X een file voor de DSG nodig heeft, dan krijgen ze dit van tuner Y. Chiptuning is allang niet meer zoals jullie denken, dat was 11 jaar geleden anders, toen ik mijn eigen bestanden nog schreef. Nu doe ik dat allang niet meer. Heb daar mijn netwerken voor. Keus zat.
WinOLS, Damos....etc.

T is niet zo moeilijk! Maar ik zou ze weer zelf gaan schrijven als ik jouw was. Zeker als je dat goed kunt win je daar veel meer mee. Al snap ik ook dat je de auto van je klant niet zo op het randje af gaat stellen. Maar das een ander dilemma.
Het is ingewikkelder dan je denkt. Er zijn verschillende factoren waarom men over is gestapt naar het file systeem. De belangrijkste factoren zijn: goedkoop, snel en efficiënt, verdient veel meer. Alle auto’s zelf op maat schrijven is tijdrovend en kost heel veel energie, dat doet (bijna) geen enkel tuner meer, het verdwijnt langzaam. Je kan je zelf wel onderscheiden maar het probleem is en blijft, je gaat toch automatisch overschakelen naar het huidige tuning systeem want het is gewoon goedkoop, snel en efficiënt. Tuners ontwikkelen het bestand tegenwoordig nu één keer en schrijven het complete bestand, copy past, op een identieke auto. Sowieso wil ik in de toekomst parttime zelf schrijven maar ik ga het niet full time doen. Daarnaast kijkt men tegenwoordig naar goedkopere alternatieven, zo steekt de mens nou eenmaal in elkaar, 9 van de 10 betaalt niet even die €599. Vroeger schreef ik alles op maat, rollenbank 72 uur lang testen en daar vroeg je dan €599 euro, als het goed ging in die 72 uur dan. Nu betaal je €599 voor een kant en klare file waarvan veel mensen denken dat die op maat wordt geschreven binnen 2 uur, nee zo werkt dat niet meer. Er zijn uiteraard een selectief kleine groep die dat wel doen maar je snapt ook wel dat dat gewoon echt geld kost.
Sowieso geef ik mijn klanten een keus en ik laat altijd alles afstellen binnen de veilige marges. Je kan er ook gewoon een agressieve tuning op pleuren van een van de bekenden. Geheid dat je bobines naar de klote gaan, ook met de goedkopere alle merken tuner software, 4 weken geleden nog een 6 GTI gedaan waarvan de bobines na 3 weken stuk waren, software was dus van de alle merken tuner, de bobines zijn dan wel een zwakke punt van de 2.0 TSI maar dat even terzijde, echter zijn dit wel punten waar je rekening mee moet houden omdat de klant zich zorgen gaat maken en meteen de software de schuld geeft, je kan een klant dan wel alles uitleggen maar dat helpt soms gewoon niet. Dan is het dus meteen alle merken tuner is slecht terwijl ik het zelfde ook met bekende tuners meemaak, vorige week kwam een klant voor diagnose, bleek dat zijn R8 bobines stuk waren, auto was afgesteld bij een bekende VAG tuner, na wissel alles weer in orde. Hij heeft voor die stage 1 €600 uitgegeven. Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken met deze twee voorbeelden uit de praktijk is het volgende, tuning van €599 en €399 maakt je bobines beiden stuk.
Momenteel rij ik met mijn eigen daily, een Golf 1.4 TSI uit 2014, als test, op de alle merken beunhaas tuner software en draait tot nu toe, al een maand, goed. Auto draait nu op 330nm en 196pk op RON98. De bekende tuners halen dezelfde waardes, heb ik twee maanden geleden nog getest. Zoals ik het al eerder zei, als ik WinOls open en als ik die bestanden bekijk zie ik geen ruk verschil. Maar goed, mijn reactie is meer bedoeld om mensen die hier elkaar afmaken een duidelijk beeld te schetsen, vooral omdat de tuners onderling elkaar gewoon helpen en men hier elkaar afmaakt