ATM chiptuning

Guest
Zeer slechte ervaring, na de tuning, foutmelding ABS ESP LIM, communicatie met motorregeleenheid enz... en toen ik het ging melden bij Gert van atm chiptuning in Brecht was het uiteraard niet zijn fout, maar het kon wel zijn dat er een stukje software niet goed opstond was zijn eerste uitleg. Tuning er terug afgehaald maar geen geld terug gekregen zoals vermeld staat op hun site. Gert heeft wel de abs sensor vernieuwd maar dit was ook maar van korte duur want ik was nog niet thuis of er waren al terug dezelfde foutmeldingen maar uiteraard lag het weer niet aan hem. Uiteindelijk 390 € weggegooid geld en een hoop problemen die niet aan hem liggen volgens zijn uitleg. Mijn motorcomputer werd eruit gehaald, open gevezen, draadjes aan gesoldeerd en een programma opgezet en dat was het, proefrit en je kunt vertrekken en dan begon de miserie. Nu staat volgens hem de software er terug op zonder tuning, maar ik ben wel 390€ armer. In de merkgarage vertelde men mij dat ik zeker geen alleenstaand geval ben en dat er al meerdere mensen problemen hadden bij Atm chiptuning in Brecht maar de schuld ligt niet bij de tuning volgens de Gert van Atm. Voor mij nooit geen tuning meer!!! Ik heb ook enkele berichten gekregen van mensen die er wel tevreden van zijn,gelukkig voor hen maar voor mij was het geen aangename ervaring en ik heb verschillende foto's en berichten waarmee ik kan aantonen dat het bij mij niet goed verlopen is. Buiten de kosten van de garage om de fouten op te lossen heb ik dan ook nog 390€ betaald voor een tuning die er niet meer op staat en die ik er zeker niet meer op wil,dus een dure les maar via deze weg kan ik dan misschien toch enkele mensen verwittigen dat het niet altijd loopt zoals je wil.
 
Chiptuning voor 390 Euro is te goedkoop voor een goed resultaat, want geen vermogensmeting voor en na, standaard software dus niet op maat.
Kan je geen goed resultaat van krijgen.

Om wat voor auto gaat het?
 
Niet belerend bedoeld, maar als je je er ook maar een klein beetje in had verdiept, had je geweten dat goedkope “tuning” duurkoop is, zeker op de lange termijn. Er zijn een boel tevreden reviews te lezen, maar de negatieve worden verwijderd. Of je nu zip, atm en de hele handel neemt, een pot nat. Ga afhankelijk van het merk dat je rijdt naar een top tuner voor een tuning op maat, je zal verbaasd zijn. Een motor is een serieus onderdeel, die onderhoud je goed en geef je de beste behandeling, dus niet een goedkoop chippie.
 
Damianw26 zei:
....Ga afhankelijk van het merk dat je rijdt naar een top tuner voor een tuning op maat .....
Carkiller zei:
Chiptuning voor 390 Euro is te goedkoop voor een goed resultaat, want geen vermogensmeting voor en na, standaard software dus niet op maat....

Nou ik zet hier toch een klein vraagteken bij. In de fabriek rammelen ze toch ook gewoon een standaard stuk code in hetzelfde blok ? (bv BMW 116i >> 120i of 320i >> 328i)

Het is natuurlijk wel zo dat alles goed moet gaan (zoals bij een nieuw blok). En als de chipper zelfs al €390 rekent bij de mislukte poging dan wordt het wel een treurig verhaal.
 
V0RQ zei:
Damianw26 zei:
....Ga afhankelijk van het merk dat je rijdt naar een top tuner voor een tuning op maat .....
Carkiller zei:
Chiptuning voor 390 Euro is te goedkoop voor een goed resultaat, want geen vermogensmeting voor en na, standaard software dus niet op maat....

Nou ik zet hier toch een klein vraagteken bij. In de fabriek rammelen ze toch ook gewoon een standaard stuk code in hetzelfde blok ? (bv BMW 116i >> 120i of 320i >> 328i)

Het is natuurlijk wel zo dat alles goed moet gaan (zoals bij een nieuw blok). En als de chipper zelfs al €390 rekent bij de mislukte poging dan wordt het wel een treurig verhaal.

Je antwoord klopt in de basis wel, alleen zit er een verschil tussen chiptuners.

Als je bijv. JD Engineering hebt die veel met VAG doen, die vogelen bij een nieuw model/motor de optimale tuning uit via hun eigen rollenbank. Als je die eenmaal voor (stel) de nieuwe Golf GTI hebt dan kun je die software prima in alle andere GTI's zetten omdat die praktisch hetzelfde zijn. Hierbij doen ze wel ten alle tijden wat rijdende metingen m.b.v. een testkast en passen wat kleine zaken aan waar nodig.

Er zijn echter ook zat chiptuners die zelf wat parameters aanpassen, dit wellicht nog rijdend testen en als het werkt (lees: meer vermogen geeft) deze nieuwe software bewaren en verkopen voor een mooi prijsje. Dus niet uitvoerig getest op een rollenbank, hooguit wat testrondjes met een testkast eraan en klaar. Dat soort software zou ik met een boog omheen lopen, want de kans is groot dat dat vroeg of laat fout gaat.
Sterker nog, iedereen kan dit. Mijn broertje heeft voor zijn Seat een stekker besteld in China, VAG COM gedownload en kan in principe zelf zijn auto voor een paar tientjes "chippen". Hij houdt het gelukkig bij wat spielerij met automatische spiegels, verlichting etc

Bij een tuner zoals JD Engineering of andere gerenommeerde partijen die op dezelfde wijze werken zou ik prima een "standaard chip" durven kopen, want zo uniek is je (bijvoorbeeld) nieuwe standaard Golf GTI natuurlijk niet en die jongens hebben echt wel kennis en ervaring van zaken.
 
Carkiller zei:
Chiptuning voor 390 Euro is te goedkoop voor een goed resultaat, want geen vermogensmeting voor en na, standaard software dus niet op maat.
Kan je geen goed resultaat van krijgen.

Om wat voor auto gaat het?

€390 is een normale prijs, ik had in Duitsland ook 400 euro betaald, 50 100 euro is goedkoop, dan gaat het voornamelijk om Ebay software.
 
Damianw26 zei:
Niet belerend bedoeld, maar als je je er ook maar een klein beetje in had verdiept, had je geweten dat goedkope “tuning” duurkoop is, zeker op de lange termijn. Er zijn een boel tevreden reviews te lezen, maar de negatieve worden verwijderd. Of je nu zip, atm en de hele handel neemt, een pot nat. Ga afhankelijk van het merk dat je rijdt naar een top tuner voor een tuning op maat, je zal verbaasd zijn. Een motor is een serieus onderdeel, die onderhoud je goed en geef je de beste behandeling, dus niet een goedkoop chippie.

Dat gebeurt overal, zelfs bij JD, DVX, TVS, BR. Ik heb ook helaas genoeg ontevreden klanten bij JD gezien maar ook genoeg tevreden klanten.
 
Prima dat dat jouw ervaring is. Alsnog is een chip op maat veruit het beste, niet eens om het maximale uit het blok te stampen maar voor een veel betere specifieke map.
 
Damianw26 zei:
Prima dat dat jouw ervaring is. Alsnog is een chip op maat veruit het beste, niet eens om het maximale uit het blok te stampen maar voor een veel betere specifieke map.

Het is mijn ervaring omdat ik samen werk met deze bedrijven in een netwerk. En ik kan je gewoon zeggen dat de files BIJNA allemaal gelijk aan elkaar zijn, er zitten hier en daar wat verschillen maar als ik de files met een speciaal programma open en vergelijk dan zie ik verschillen van 1% die je niet eens voelt. Terwijl jullie elkaar hier doodslaan, helpen de tuners elkaar als ze een file nodig hebben. Als tuner X een file voor de DSG nodig heeft, dan krijgen ze dit van tuner Y. Chiptuning is allang niet meer zoals jullie denken, dat was 11 jaar geleden anders, toen ik mijn eigen bestanden nog schreef. Nu doe ik dat allang niet meer. Heb daar mijn netwerken voor. Keus zat.
 
Aydin zei:
Damianw26 zei:
Prima dat dat jouw ervaring is. Alsnog is een chip op maat veruit het beste, niet eens om het maximale uit het blok te stampen maar voor een veel betere specifieke map.

Het is mijn ervaring omdat ik samen werk met deze bedrijven in een netwerk. En ik kan je gewoon zeggen dat de files BIJNA allemaal gelijk aan elkaar zijn, er zitten hier en daar wat verschillen maar als ik de files met een speciaal programma open en vergelijk dan zie ik verschillen van 1% die je niet eens voelt. Terwijl jullie elkaar hier doodslaan, helpen de tuners elkaar als ze een file nodig hebben. Als tuner X een file voor de DSG nodig heeft, dan krijgen ze dit van tuner Y. Chiptuning is allang niet meer zoals jullie denken, dat was 11 jaar geleden anders, toen ik mijn eigen bestanden nog schreef. Nu doe ik dat allang niet meer. Heb daar mijn netwerken voor. Keus zat.

:rolleyes:

WinOLS, Damos....etc. ;) T is niet zo moeilijk! Maar ik zou ze weer zelf gaan schrijven als ik jouw was. Zeker als je dat goed kunt win je daar veel meer mee. Al snap ik ook dat je de auto van je klant niet zo op het randje af gaat stellen. Maar das een ander dilemma.
 
Nico GTR zei:
Aydin zei:
Damianw26 zei:
Prima dat dat jouw ervaring is. Alsnog is een chip op maat veruit het beste, niet eens om het maximale uit het blok te stampen maar voor een veel betere specifieke map.

Het is mijn ervaring omdat ik samen werk met deze bedrijven in een netwerk. En ik kan je gewoon zeggen dat de files BIJNA allemaal gelijk aan elkaar zijn, er zitten hier en daar wat verschillen maar als ik de files met een speciaal programma open en vergelijk dan zie ik verschillen van 1% die je niet eens voelt. Terwijl jullie elkaar hier doodslaan, helpen de tuners elkaar als ze een file nodig hebben. Als tuner X een file voor de DSG nodig heeft, dan krijgen ze dit van tuner Y. Chiptuning is allang niet meer zoals jullie denken, dat was 11 jaar geleden anders, toen ik mijn eigen bestanden nog schreef. Nu doe ik dat allang niet meer. Heb daar mijn netwerken voor. Keus zat.

:rolleyes:

WinOLS, Damos....etc. ;) T is niet zo moeilijk! Maar ik zou ze weer zelf gaan schrijven als ik jouw was. Zeker als je dat goed kunt win je daar veel meer mee. Al snap ik ook dat je de auto van je klant niet zo op het randje af gaat stellen. Maar das een ander dilemma.

Het is ingewikkelder dan je denkt. Er zijn verschillende factoren waarom men over is gestapt naar het file systeem. De belangrijkste factoren zijn: goedkoop, snel en efficiënt, verdient veel meer. Alle auto’s zelf op maat schrijven is tijdrovend en kost heel veel energie, dat doet (bijna) geen enkel tuner meer, het verdwijnt langzaam. Je kan je zelf wel onderscheiden maar het probleem is en blijft, je gaat toch automatisch overschakelen naar het huidige tuning systeem want het is gewoon goedkoop, snel en efficiënt. Tuners ontwikkelen het bestand tegenwoordig nu één keer en schrijven het complete bestand, copy past, op een identieke auto. Sowieso wil ik in de toekomst parttime zelf schrijven maar ik ga het niet full time doen. Daarnaast kijkt men tegenwoordig naar goedkopere alternatieven, zo steekt de mens nou eenmaal in elkaar, 9 van de 10 betaalt niet even die €599. Vroeger schreef ik alles op maat, rollenbank 72 uur lang testen en daar vroeg je dan €599 euro, als het goed ging in die 72 uur dan. Nu betaal je €599 voor een kant en klare file waarvan veel mensen denken dat die op maat wordt geschreven binnen 2 uur, nee zo werkt dat niet meer. Er zijn uiteraard een selectief kleine groep die dat wel doen maar je snapt ook wel dat dat gewoon echt geld kost.

Sowieso geef ik mijn klanten een keus en ik laat altijd alles afstellen binnen de veilige marges. Je kan er ook gewoon een agressieve tuning op pleuren van een van de bekenden. Geheid dat je bobines naar de klote gaan, ook met de goedkopere alle merken tuner software, 4 weken geleden nog een 6 GTI gedaan waarvan de bobines na 3 weken stuk waren, software was dus van de alle merken tuner, de bobines zijn dan wel een zwakke punt van de 2.0 TSI maar dat even terzijde, echter zijn dit wel punten waar je rekening mee moet houden omdat de klant zich zorgen gaat maken en meteen de software de schuld geeft, je kan een klant dan wel alles uitleggen maar dat helpt soms gewoon niet. Dan is het dus meteen alle merken tuner is slecht terwijl ik het zelfde ook met bekende tuners meemaak, vorige week kwam een klant voor diagnose, bleek dat zijn R8 bobines stuk waren, auto was afgesteld bij een bekende VAG tuner, na wissel alles weer in orde. Hij heeft voor die stage 1 €600 uitgegeven. Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken met deze twee voorbeelden uit de praktijk is het volgende, tuning van €599 en €399 maakt je bobines beiden stuk.

Momenteel rij ik met mijn eigen daily, een Golf 1.4 TSI uit 2014, als test, op de alle merken beunhaas tuner software en draait tot nu toe, al een maand, goed. Auto draait nu op 330nm en 196pk op RON98. De bekende tuners halen dezelfde waardes, heb ik twee maanden geleden nog getest. Zoals ik het al eerder zei, als ik WinOls open en als ik die bestanden bekijk zie ik geen ruk verschil. Maar goed, mijn reactie is meer bedoeld om mensen die hier elkaar afmaken een duidelijk beeld te schetsen, vooral omdat de tuners onderling elkaar gewoon helpen en men hier elkaar afmaakt :)
 
Aydin zei:
Het is ingewikkelder dan je denkt.

Vind er serieus geen klap moeilijkheid aan. :T Anders dan inbreken in de software van de fabrikant zelf en de beveiliging omzeilen en de file's vinden die je nodig hebt. Verder is het niks om geheimzinnig of moeilijk om te doen.

Nee als consument moet je het niet doen....maar dat komt omdat de gemiddelde consument al moeite heeft een bougie te onderscheiden van een ventiel.
 
Nico GTR zei:
Aydin zei:
Het is ingewikkelder dan je denkt.

Vind er serieus geen klap moeilijkheid aan. :T Anders dan inbreken in de software van de fabrikant zelf en de beveiliging omzeilen en de file's vinden die je nodig hebt. Verder is het niks om geheimzinnig of moeilijk om te doen.

Nee als consument moet je het niet doen....maar dat komt omdat de gemiddelde consument al moeite heeft een bougie te onderscheiden van een ventiel.

Met ingewikkeld doelde ik niet op het kraken van software maar meer op het gedeelte van de sales. Met de file systeem is de omzet nou een maal 4 keer dubbel en zeg nou eerlijk, waar draait het in deze wereld nou voornamelijk om? Als bekende tuners het ook doen en als het ook nog eens werkt, waarom niet toch?

En daarnaast hebben consumenten ook een alternatief maar kiezen ze daarvoor? Niet, want dat is te duur want als je voor 399 euro een leuke file kan aanleveren wat gewoon veilig is en goed werkt, waarom niet? Om mij heen zie ik genoeg tuners die het leveren waarmee klanten gewoon tevreden zijn omdat die tuners weten hoe het werkt en wat de ins en outs zijn, voornamelijk uit monteurs, kan je zo een paar adressen geven. Zelfs de bekende rollenbank tester en tuner van Autoweek werkt met een file systeem, maat van mij levert zijn bestanden. Maar goed, helaas ken ik er ook genoeg die met clone apparatuur werken, toen ik voor het eerst begon had ik een twijfelachtige klant, alle informatie gegeven, van A tot Z uitgelegd en dan zegt die opeens ja maar tuner X doet het voor 100 euro, in mijn gedachten schakel ik al om, dit kan nooit goed gaan en ja hoor, 2 maanden later mooie nieuwe Audi stuk, file verkeerd, ECU kapot, ben 6 uur lang bezig geweest met het recoveren en opnieuw indelen voor die klant want hij klopte weer bij mij aan natuurlijk, vind ik niet erg maar is zonde en dat zijn de mensen die het gewoon verprutsen. Maar dat allemaal even terzijde, zoals ik al zei, tuners onderling, helpen elkaar gewoon, netwerken heet dat tegenwoordig. Tot nu toe heb ik ook gelukkig tevreden klanten met het zelfde systeem. Maarja, wie weet, in de toekomst neem ik even een opfriscursus WinOls en dan doe ik het lekker parttime.
 
Damianw26 zei:
Niet belerend bedoeld, maar als je je er ook maar een klein beetje in had verdiept, had je geweten dat goedkope “tuning” duurkoop is, zeker op de lange termijn. Er zijn een boel tevreden reviews te lezen, maar de negatieve worden verwijderd. Of je nu zip, atm en de hele handel neemt, een pot nat. Ga afhankelijk van het merk dat je rijdt naar een top tuner voor een tuning op maat, je zal verbaasd zijn. Een motor is een serieus onderdeel, die onderhoud je goed en geef je de beste behandeling, dus niet een goedkoop chippie.

Volgens mij klopt dit wel want ik zit me al een flinke tijd te orienteren en er was een heel groot topic over een A klasse hier op AW waarbij de motor helemaal stuk gelopen was bij atm chiptuning.

Dit was best een groot topic. Het zou wel heel erg zijn als AW hier in mee is gegaan of zich heeft laten overtuigen.

Nu weet ik helemaal niet meer waar ik mijn wagen moet laten tunen.... Wie vind jij een top tuner Damianw26?
 
Het is nogal een oerwoud met die chippers... Ik heb een 523i F1x en wil die laten chippen. Maar ik vind vermogenswinsten die nogal uiteenlopen. Van +30pk / +30nm tot +60pk / +60nm. Die laatste is natuurlijk het lekkerste maar wat is wijsheid? Of het middels een bestaande file of helemaal customized met voor en na metingen gaat maakt me niet echt uit. Better safe than sorry in dit geval... Wie is nou de beste chipper in de NL?
 
Martin van der Linden zei:
Het is nogal een oerwoud met die chippers... Ik heb een 523i F1x en wil die laten chippen. Maar ik vind vermogenswinsten die nogal uiteenlopen. Van +30pk / +30nm tot +60pk / +60nm. Die laatste is natuurlijk het lekkerste maar wat is wijsheid? Of het middels een bestaande file of helemaal customized met voor en na metingen gaat maakt me niet echt uit. Better safe than sorry in dit geval... Wie is nou de beste chipper in de NL?

De beste is nogal subjectief in dit wereldje. Maar ontwijk in ieder geval de CTRL C -> CTRL V tuners. Ga alleen naar iemand waar vermogenswinst op de bank kan worden gemeten. Dus rollen vooraf en achteraf. En als je dan ook nog een merkenspecialist kiest (tuner), dan zit je vaak sowieso wel goed.
 
De meeste tuners trekken hun files van de zelfde leverancier, en ik heb liever iets wat gemaakt is voor de massa , dan dat ze zelf parameters gaan aanpassen die niet het gewenste effect hebben of zorgen voor een onbetrouwbaar motorblok.

Ik heb mijn auto laten tunen bij unlimited tuning , en voor het geld zal de software wel niet zelf geschreven zijn , maar ik had er een goed gevoel bij en de auto rijd goed , en dat is het belangrijkste toch.
 
Terug
Bovenaan