Astra G - kofferbak gaat opeens niet meer op slot

A

Anoniem

Guest
Sinds gisteren gaat mijn achterklep niet meer op slot. Nu kan ik de achterklep zelfs nadat ik de auto heb afgesloten met de CV gewoon open doen zonder iets te drukken.

sy419e.jpg

1xyoec.jpg

Vermoed dat dit ding niet sluit, maar hoe kan je dit eventueel repareren? Demonteer je dit onderdeel bijv door alleen die 2 schroeven ernaast los te halen?

denk dat de stelmotor van de cv in de achterklep defect is of de verbinding ernaartoe. Uitbouwen en controleren en eventueel vervangen dus.

Wellicht toch een elektronisch gekkigheidje. Zou even wachten met mechanismen vervangen!!!

MX6 zei:
De knop indrukken en dan het eendenbekje naar beneden duwen

Welke knop?

Heb even die achterplaat losgehaald om te kijken maar dat rooie omcirkelde gedeelte beweegt dus niet mee. Zie wel iets anders bewegen als ik de CV indruk.

ftneyg.jpg

Doe de sleutel eens in het slot van de achterklep en draai het slot een kwartslag.
Grote kans dat het dan weer werkt.

Oeps niet goed gelezen. Dacht dat hij alleen niet op slot wilde maar zie dat hij niet vergrendeld.:confused:

FA1 zei:
Doe de sleutel eens in het slot van de achterklep en draai het slot een kwartslag.
Grote kans dat het dan weer werkt.

Oeps niet goed gelezen. Dacht dat hij alleen niet op slot wilde maar zie dat hij niet vergrendeld.:confused:

Ja zit een beetje losjes achter. Zou die nou omhoog waaien als je te hard over een drempel gaat of blijft die gewoon dicht door het gewicht? :p

Meestal hebben mensen dat die niet open wil, maar ik heb juist het tegenovergestelde dat die niet op slot gaat.

Bekabeling op scharnierpunt kofferklep ook al gecontroleerd? Bescherming weghalen en goed kijken voor draadbreuk.

Even gebaseerd op de fot die ik nu zie en het slot.

Foto van het mechanisme binnenin:
Beweegt het bovenste stangetje wel? Indien ja, geeft dit normaal alleen verschil of de knop waar de sleutel in gaat wel of niet in te drukken is.
Dat is hoe de CV werkt bij deze sloten. De knop wordt simpelweg geblokkeerd door de CV.

Werking kun je als volgt testen:
Duw de knop in met gesloten CV, dan merk je dat die niet kan bewegen.
Duw de knop eens in met geopende klep en de cv die open staat.. Dan zul je zien dat het onderste stangetje wel beweegt.

Als dat functioneert kun je de stelmotor en het slot zelf uitsluiten. Hou er rekening mee dat de knop wel ontgrendeld moet zijn met de sleutel. Anders werkt het sowieso niet.

Werkt dat onderste stangetje (op foto) dan nog niet. is het mechanisme van het slot kapot. Even er van uit gaande dat het bovenste stangetje (stelmotor) wel functioneert.

Mocht je bij het indrukken van de knop ineens een klik horen van het slotmechanisme. Doe dan de klep dicht, en de cv op slot.
Dan zou de klep wel op slot moeten zitten en de knop niet meer werken.

Dit betekend dat het mechanisme in de vergrendelde stand staat. Dan krijg je de klep dus ook nooit op slot.
Dit probleem komt relatief vaak voor. Omdat je met een voorwerp vrij makkelijk per ongeluk dat mechanisme kan aanstoten. Waardoor die dus inde vergrendelde stand komt te staan.
Vrij simpel probleem met een vrij wimpele oplossing en de oorzaak is dan dus ook vrij simpel. Dit is trouwens een van de meest voorkomende problemen van achterbaksloten die niet functioneren.

Als het goed is mag de achterklep dan niet meer open gaan.
Gaat de klep wel nog open. Is je vergrendelingmechanisme (goudgelige ding onderaan de klep) kapot en moet dat vervangen worden.

Mocht het trouwens het mechanisme zijn, maar is er slechts een terugspringveer kapot, is er een methode om de klep op slot te krijgen.
Door de knop van je klep ingedrukt te houden als je de klep sluit en weer loslaat als de klep gesloten is. Vervolgens met de cv weer af te sluiten. Bij het open maken zou je de knop dan ingedrukt moeten houden tot de klep een paar cm open is.

Mocht de stelmotor nou niet werken. Kun je het mechanisme eventueel ook handmatig bedienen. Indien de knop niet vergrendeld is. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem in je stelmotor ligt.

Pobresh zei:
Even gebaseerd op de fot die ik nu zie en het slot.

Foto van het mechanisme binnenin:
Beweegt het bovenste stangetje wel? Indien ja, geeft dit normaal alleen verschil of de knop waar de sleutel in gaat wel of niet in te drukken is.
Dat is hoe de CV werkt bij deze sloten. De knop wordt simpelweg geblokkeerd door de CV.

Werking kun je als volgt testen:
Duw de knop in met gesloten CV, dan merk je dat die niet kan bewegen.
Duw de knop eens in met geopende klep en de cv die open staat.. Dan zul je zien dat het onderste stangetje wel beweegt.

Als dat functioneert kun je de stelmotor en het slot zelf uitsluiten. Hou er rekening mee dat de knop wel ontgrendeld moet zijn met de sleutel. Anders werkt het sowieso niet.

Werkt dat onderste stangetje (op foto) dan nog niet. is het mechanisme van het slot kapot. Even er van uit gaande dat het bovenste stangetje (stelmotor) wel functioneert.

Mocht je bij het indrukken van de knop ineens een klik horen van het slotmechanisme. Doe dan de klep dicht, en de cv op slot.
Dan zou de klep wel op slot moeten zitten en de knop niet meer werken.

Dit betekend dat het mechanisme in de vergrendelde stand staat. Dan krijg je de klep dus ook nooit op slot.
Dit probleem komt relatief vaak voor. Omdat je met een voorwerp vrij makkelijk per ongeluk dat mechanisme kan aanstoten. Waardoor die dus inde vergrendelde stand komt te staan.
Vrij simpel probleem met een vrij wimpele oplossing en de oorzaak is dan dus ook vrij simpel. Dit is trouwens een van de meest voorkomende problemen van achterbaksloten die niet functioneren.

Als het goed is mag de achterklep dan niet meer open gaan.
Gaat de klep wel nog open. Is je vergrendelingmechanisme (goudgelige ding onderaan de klep) kapot en moet dat vervangen worden.

Mocht het trouwens het mechanisme zijn, maar is er slechts een terugspringveer kapot, is er een methode om de klep op slot te krijgen.
Door de knop van je klep ingedrukt te houden als je de klep sluit en weer loslaat als de klep gesloten is. Vervolgens met de cv weer af te sluiten. Bij het open maken zou je de knop dan ingedrukt moeten houden tot de klep een paar cm open is.

Mocht de stelmotor nou niet werken. Kun je het mechanisme eventueel ook handmatig bedienen. Indien de knop niet vergrendeld is. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem in je stelmotor ligt.

Heb het getest zoals wat jij zei.

Bovenste stang doet het en idd onderste stang doet het ook als CV open staat en ik de knop van buiten indruk.

Echter, de achterklep gaat nog steeds open, dus nadat ik de klep heb gesloten en CV weer dichtzette.

In elk geval is er dus niks mis met je stelmotor of electronica. Die functioneert als het bovenste (dwarse) stangetje beweegt met de cv gewoon zoals zou moeten.

Achterklep vergrendeld dus niet? Of blijft de knop functioneel? Of beide?

Als de knop functioneel blijft zal je dat mechanisme moeten vervangen (al zie ik weinig wat er mis mee kan gaan)

Blijft de achterklep ontgrendeld, duw dan het onderste stangetje eerst handmatig naar beneden. Hoor je dan geen klik zou het slot open moeten zijn.
Als je dan de achterklep dicht kan maken hoort ie normaliter in het slot te vallen.
Maar even er van uit gaande dat dit dus ook niet functioneert.

Probeer van binnenuit het staafje omhoog te trekken als de klep dicht zit.
Nog niet op slot? is de kans groot dat het vergrendelmechanisme stuk is. Gelukkig is dat universeel voor diverse astraatjes en dus eenvoudig en goedkoop op te lossen. Dus even naar een sloop (fijn op een zondag natuurlijk)

Voorlopig kun je even een touw door het oog(slotvanger) aan de carosserie en de achterklep halen van binnenuit.
Klep kan dan niet meer open. maar ook niet open gaan tijdens het rijden. Dus in elk geval een tijdelijke oplossing.

Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of er wel een slotvanger aanwezig is? Indien niet is dat je probleem
(excuses voor deze relatief domme opmerking. maar ik ben mn slotvanger wel eens vergeten terug te zetten toen ik met het achtersteven bezig was geweest :) Gelukkig kwam ik er achter toen de klep niet vergrendelde)

Pobresh zei:
In elk geval is er dus niks mis met je stelmotor of electronica. Die functioneert als het bovenste (dwarse) stangetje beweegt met de cv gewoon zoals zou moeten.

Achterklep vergrendeld dus niet? Of blijft de knop functioneel? Of beide?

Als de knop functioneel blijft zal je dat mechanisme moeten vervangen (al zie ik weinig wat er mis mee kan gaan)

Blijft de achterklep ontgrendeld, duw dan het onderste stangetje eerst handmatig naar beneden. Hoor je dan geen klik zou het slot open moeten zijn.
Als je dan de achterklep dicht kan maken hoort ie normaliter in het slot te vallen.
Maar even er van uit gaande dat dit dus ook niet functioneert.

Probeer van binnenuit het staafje omhoog te trekken als de klep dicht zit.
Nog niet op slot? is de kans groot dat het vergrendelmechanisme stuk is. Gelukkig is dat universeel voor diverse astraatjes en dus eenvoudig en goedkoop op te lossen. Dus even naar een sloop (fijn op een zondag natuurlijk)

Voorlopig kun je even een touw door het oog(slotvanger) aan de carosserie en de achterklep halen van binnenuit.
Klep kan dan niet meer open. maar ook niet open gaan tijdens het rijden. Dus in elk geval een tijdelijke oplossing.

Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of er wel een slotvanger aanwezig is? Indien niet is dat je probleem
(excuses voor deze relatief domme opmerking. maar ik ben mn slotvanger wel eens vergeten terug te zetten toen ik met het achtersteven bezig was geweest :) Gelukkig kwam ik er achter toen de klep niet vergrendelde)

Knop doet het niet als CV op slot staat althans je hoort een wel maar er is geen werking. (onderste staaf beweegt niet mee)

Dat onderste staafje van binnenuit omhoog trekken werkt ook niet. Er gebeurt echt helemaal niks bij dat goudgele ding, dus dan moet het dat ding wel zijn toch? Betekent dit dat als ik dat onderdeel vervang ik klaar ben?

Dan zit het probleem inderdaad in dat goudgele ding. Dat is het daadwerkelijke vergrendelmechanisme.
Als je die vervangt zou het probleem opgelost moeten zijn.
Dus even naar een sloperij met een touw tussen je het oog en de binnenkant van de klep. Dan blijft ie in elk geval dicht tijdens het rijden.

Pobresh zei:
Dan zit het probleem inderdaad in dat goudgele ding. Dat is het daadwerkelijke vergrendelmechanisme.
Als je die vervangt zou het probleem opgelost moeten zijn.
Dus even naar een sloperij met een touw tussen je het oog en de binnenkant van de klep. Dan blijft ie in elk geval dicht tijdens het rijden.

Ja heb er een besteld bij een sloperij in het noorden van het land. Sloperij hiero vroeg 5 tientjes terwijl ik het elders voor ruim de helft kon krijgen.

Moet alleen nog wel even uitzoeken hoe ik precies die onderste stang eruit kan halen bij het oude mechanisme. Zie er namelijk niet echt veel speling in, maar ik denk dat dat meer te maken heeft met dat ik die schroeven van het mechanisme niet los hebt en dus niet veel mee kan bewegen.

Heb er nu een touwtje tussen zitten aangezien ik zo moet werken met de auto.

als je de schroeven los hebt kun je hem in elk geval loshaken uit het mechanisme achter de knop. Mocht het stangetje daarna overgezet moeten worden, kun je zien wat je doet en heb je ruimte om dat te doen. Maar kan best zijn dat het vervangende exemplaar ook gewoon dat stangetje heeft ;)

Pobresh zei:
als je de schroeven los hebt kun je hem in elk geval loshaken uit het mechanisme achter de knop. Mocht het stangetje daarna overgezet moeten worden, kun je zien wat je doet en heb je ruimte om dat te doen. Maar kan best zijn dat het vervangende exemplaar ook gewoon dat stangetje heeft ;)

Oké heel raar.

Tijdens het werken vandaag klapte die helaas toch heel soms klein beetje open en weer dicht etc. Opeens sluit die weer en zelfs de cv werkt!

Enige mindere is dat ik volgens mij soms hoor dat de kofferbak oid trilt maar dat heeft niet echt wat met het slot te maken lijkt me.

Subwoofer?

Zou voor de zekerheid dat slot toch vervangen. Onbetrouwbare vergrendeling of speling er op, wil je niet hebben.

Of je vervangt hem niet. Maar dan zou ik in elk geval het ding een keer goed smeren en vervolgens een paas keer open en sluiten zodat t goed gesmeerd blijft
dan weet je ook gelijk of het eenmalig weer werkte of permanent.

Pobresh zei:
Subwoofer?

Zou voor de zekerheid dat slot toch vervangen. Onbetrouwbare vergrendeling of speling er op, wil je niet hebben.

Of je vervangt hem niet. Maar dan zou ik in elk geval het ding een keer goed smeren en vervolgens een paas keer open en sluiten zodat t goed gesmeerd blijft
dan weet je ook gelijk of het eenmalig weer werkte of permanent.

ah shit was van korte duur.

Vanaf vandaag gaat die niet meer open...heb maar meteen dat nieuwe slot besteld, maar hoe moet ik een vervangen als ik een niet open krijg?

Is het een sedan? Of een hatch?
Je kunt misschien de klep vanuit de kofferbak openen. Alleen met een sedan lukt dat volgens mij niet..

Volgens mij ging het hier om een hatch,. Dus plaat er af en het onderste stangetje omhoog trekken.
Al denk ik dat het met smeren van het slot ook wel was verbeterd. Is dat nog wel gebeurt?

Pobresh zei:
Volgens mij ging het hier om een hatch,. Dus plaat er af en het onderste stangetje omhoog trekken.
Al denk ik dat het met smeren van het slot ook wel was verbeterd. Is dat nog wel gebeurt?

Beetje maar blijkbaar niet voldoende.

Welke plaat bedoel je? Gewoon de achterbanken omlaag?

Gewoon via de achterbank in je kofferbak gaan zitten. afdekplaat van de klep er weer af (die heb je er eerder ook al eens afgehaald) en dan aan het stangetje trekken. Dan kun je in elk geval dat slot wisselen.

Terug
Bovenaan