Aso Parkeren

@Sarcast weet precies hoe het zit met de regelgeving,
die zou als gedaagde zelfs de rechter nog terechtwijzen wanneer deze de regels in het voordeel van de gedaagde toepast ... ;)

Is me bekend...
En het is me ook bekend dat veel theoretische kennis pas zinvol te gebruiken is als je tevens weet hoe en in welke volgorde die kennis in de praktijk toegepast dient te worden.;)

Muddy Bandit zei:
Het zal voor jou ongetwijfeld gezwam zijn, maar de gehanteerde bebording was echt wel de reden dat die parkeerboete gegeven op basis van de apv onterecht verklaard is...

Ja, alleen wil dat niet zeggen dat het zo hoort of is. Je extrapoleert

Ik denk zelf dat de rechter met dit vonnis heeft aangegeven dat de gemeente
niet zomaar overal borden neer kan zetten die in tegenspraak zijn met de APV.

En vervolgens bekeuringen uitdelen met het argument dat de borden slechts informatief zouden zijn ... :confused:

Deze rechter kan wel eens kundiger/eigenwijzer zijn dan @Sarcast veronderstelt ... ;)

Blackadder the 5th zei:

Ik denk dat de rechter er niet eens aan te pas gekomen is, maar dat is speculatie.
En wat is er dan precies in tegenspraak met de APV?

modderbandiet zei:
Ik heb in Almelo al eens een boete gekregen i.v.m. parkeren van een gelijkwaardige bestelbus in een woonwijk. (echter wel netjes in een parkeervak geplaatst en niet half in het groen)
Boete aangevochten en heb m'n gelijk wel gekregen, de bebording in Almelo suggereert namelijk alleen voor vrachtwagens en autobussen een verbod. (deze bebording wordt ook bij vele andere gemeente's gehanteerd)

De argumentatie snijdt geen hout. De borden geven precies aan dat het om een APV gaat. Dat er symbolen uit het RVV gebruikt worden maakt niet dat de APV alleen voor die voertuigcategorieen geldt. De APV ziet immers niet op voertuigcategorieen en zoals gezegd kan je niet RVV 67 toepassen op APV borden.

Het symbool op een onderbord is wel een aardige overigens.

Artikel 67
1. Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;

e1vakkensleepwagen.jpg

Dit verbod geldt dus alleen voor sleepwagens, Daarnaast was de bestuurder van de blauwe Ka ook op de hoogte van
Artikel 65
3. Het parkeren van een voertuig en het plaatsen van een fiets en van een bromfiets is echter toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten.

toelichting zei:
Vanzelfsprekend is het parkeren van voertuigen en het plaatsen van fietsen en
bromfietsen toege­staan op de daartoe bestemde weggedeelten. Hierbij moet
worden gedacht aan parkeervak­ken, fietsklemmen etc.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik denk dat de rechter er niet eens aan te pas gekomen is, maar dat is speculatie.
En wat is er dan precies in tegenspraak met de APV?

modderbandiet zei:
Ik heb in Almelo al eens een boete gekregen i.v.m. parkeren van een gelijkwaardige bestelbus in een woonwijk. (echter wel netjes in een parkeervak geplaatst en niet half in het groen)
Boete aangevochten en heb m'n gelijk wel gekregen, de bebording in Almelo suggereert namelijk alleen voor vrachtwagens en autobussen een verbod. (deze bebording wordt ook bij vele andere gemeente's gehanteerd)

De argumentatie snijdt geen hout. De borden geven precies aan dat het om een APV gaat. Dat er symbolen uit het RVV gebruikt worden maakt niet dat de APV alleen voor die voertuigcategorieen geldt. De APV ziet immers niet op voertuigcategorieen en zoals gezegd kan je niet RVV 67 toepassen op APV borden.

Ik denk dat 99,9% van de Nederlanders het verschil niet kent tussen verkeersborden en borden die in het kader van de APV plegen te worden neergezet.
Voor de tegenspraak van de borden en de APV zie de diverse posts hierboven, daar staat het volgens mij keurig uitgelegd ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Ik denk dat 99,9% van de Nederlanders het verschil niet kent tussen verkeersborden en borden die in het kader van de APV plegen te worden neergezet.
ignorantia legis neminem excusat

Voor de tegenspraak van de borden en de APV zie de diverse posts hierboven, daar staat het volgens mij keurig uitgelegd ... ;)
Volgens mij niet. Kan je wat quoten?

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
ignorantia legis neminem excusat

Volgens mij niet. Kan je wat quoten?

"ignorance of the law excuses no one" oftewel "onwetendheid van de wet excuseert niemand".
Dat klopt. Onwetendheid excuseert niet het plaatsen van de verkeerde borden door de gemeente,
waarvan een onschuldige burger vervolgens het slachtoffer wordt ... ;)

Volgens mij dezelfde quote waar Muddy Bandit ook aan refereerde:

Muddy Bandit zei:
Carkiller zei:
@Muddy Bandit:

Tussen de grootste en de kleinste versie zitten meters verschil, dus ik vind het knap dat jij aan de foto kan zien dat je in een gelijkwaardige versie gereden hebt.:confused:

Ik ben niet zo knap dat ik dat aan die foto kan zien, ik ben echter wel zo knap dat ik in je vorige post duidelijk gelezen heb dat die bus langer dan 6 meter en hoger dan 2,40 meter is.;)

@Blackadder:
Apv doet zeker wel ter zake, maar als de gehanteerde bebording hier niet goed en duidelijk op afgestemd is dan wordt er gesuggereerd dat de plaatselijk geldende verordening afwijkend is van hetgeen wat landelijk als richtlijn gehanteerd wordt.
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat de bebording wel bepalend is: bord E201 betekent nu eenmaal een parkeerverbod voor vrachtwagens en bussen en dat ziet er wat anders uit als een parkeerverbod van voertuigen.

Een maasje in de wetgeving, of een wetgeving die ver achter loopt met de praktijk... zeg het maar hoe het benoemd moet worden.
Soms is het best wel handig om een ervaren jurist in je naaste kennissenkring te hebben.:)

de verkeerde borden door de gemeente,

Het is een gewoon bord en nog het goede ook. Niks mis mee, wordt door heel het land gebruikt, er staat nota bene nog APV op ook.

Dat je dan ZELF door de symbolen daarop gaat redeneren dat het wel onder RVV 67 zal vallen en het verbod alleen die voertuigen zou gelden is volledig voor jou rekening en kan niet uitgelegd worden als een verkeerd bord.

Sarcast zei:
de verkeerde borden door de gemeente,

Het is een gewoon bord en nog het goede ook. Niks mis mee, wordt door heel het land gebruikt, er staat nota bene nog APV op ook.

Dat je dan ZELF door de symbolen daarop gaat redeneren dat het wel onder RVV 67 zal vallen en het verbod alleen die voertuigen zou gelden is volledig voor jou rekening en kan niet uitgelegd worden als een verkeerd bord.

Blijkbaar wel, anders was Muddy Bandit niet vrijgesproken ... ;)

Blackadder the 5th zei:
ik verwacht dat Muddy Bandit wel zal reageren ...:cool:

Heeft dat nog zin?
Jij begrijpt tenminste waarom en op welke basis die parkeerboete ongeldig is verklaard, Sarcast wil (of kan) dat blijkbaar niet begrijpen.... als hij er nog een paar avondjes op gaat studeren zonder z'n vrije interpretatie er op los te laten dan zal zijn lampje waarschijnlijk ook wel een keer gaan branden.;)

Wat is er trouwens aso aan die motor?... ik vind het aso om de stoep zo vol te planten met klimroos, hybiscus, hortensia en oleander.:)

Muddy Bandit zei:
Heeft dat nog zin?
Jij begrijpt tenminste waarom en op welke basis die parkeerboete ongeldig is verklaard, Sarcast wil (of kan) dat blijkbaar niet begrijpen.... als hij er nog een paar avondjes op gaat studeren zonder z'n vrije interpretatie er op los te laten dan zal zijn lampje waarschijnlijk ook wel een keer gaan branden.;)

Geen antwoord dus. Ja dat maakt het verhaal heel aannemelijk.

Muddy Bandit zei:
Wat is er trouwens aso aan die motor?... ik vind het aso om de stoep zo vol te planten met klimroos, hybiscus, hortensia en oleander.:)

Dat is toch jouw dagelijks werk, met planten in de weer zijn? ;)
Ik denk trouwens dat de gemeente niet zo blij zou zijn als ik de halve stoep bij de tuin trok ...

Hier in Amsterdam krijg je verdikkie nog geld van de gemeente als je een deel van de stoep tot fleurig geheel ombouwt.

Maargoed, aan de overkant van de straat is het lastiger over de stoep lopen lijkt me. En een lantaarnpaal is geen fietsenrek! Aso!

Even een vraagje betreffende in mijn ogen asociaal parkeergedrag.
Ik woon in een hoekhuis (links op de afbeelding) en naast mijn huis is een in-uitrit naar een pleintje achter de huizen met garageboxen e.d..
link verwijderd

Nu heb ik overburen die met enige regelmaat een van hun auto's bij mij op de stoep parkeren. Vaak nog schuin ook, een personenauto komt er wel langs maar of dat ook geldt voor een vrachtwagen betwijfel ik. Zou het incidenteel zijn dan zou ik me er niet echt aan storen maar het is vaker wel dan niet het geval, zelfs als er iets verderop een vak vrij is wordt hij op de stoep gezet. Is dit een ergernis waar ik maar mee moet leren leven of word ik gesteund door de wet? Praten met de mensen is weinig zinvol weet ik uit ervaring (dat ging overigens niet over die auto en speelde jaren terug, het een heeft dus waarschijnlijk niet met het ander te maken).

Gewoon Dirk zei:
Even een vraagje betreffende in mijn ogen asociaal parkeergedrag.
Ik woon in een hoekhuis en naast mijn huis is een in-uitrit naar een pleintje achter de huizen met garageboxen e.d..
edit : link verwijderd

Nu heb ik overburen die met enige regelmaat een van hun auto's bij mij op de stoep parkeren. Vaak nog schuin ook, een personenauto komt er wel langs maar of dat ook geldt voor een vrachtwagen betwijfel ik. Zou het incidenteel zijn dan zou ik me er niet echt aan storen maar het is vaker wel dan niet het geval, zelfs als er iets verderop een vak vrij is wordt hij op de stoep gezet. Is dit een ergernis waar ik maar mee moet leren leven of word ik gesteund door de wet? Praten met de mensen is weinig zinvol weet ik uit ervaring (dat ging overigens niet over die auto en speelde jaren terug, het een heeft dus waarschijnlijk niet met het ander te maken).

Ik zie rechts op de foto parkeervakken aangegeven.
Staan er toevallig geen bordjes "parkeren alleen in de vakken" aan het begin/einde van de straat?

Blackadder the 5th zei:
Ik zie rechts op de foto parkeervakken aangegeven.
Staan er toevallig geen bordjes "parkeren alleen in de vakken" aan het begin/einde van de straat?
AAAAARRRGGHHHHQ!!

Weer een slachtoffer van die debiliserende borden!
Op een P mag je alleen in de vakken staan (als die er zijn)
Bij een parkeer verbod mag je ook in de vakken staan
Op een erf mag je alleen in de aangegeven of aangeduide vakken staan
In een parkeerschijf zone mag je alleen in de aangegeven of aangeduide vakken staan en bij plaatsen gemarkeerd met een blauwe streep.

Dus nee, nooit is zo'n bordje nodig of zelfs maar van enige waarde!
m9a5.jpg

e1alleenvakken.jpg

Zollie zei:
Maargoed, aan de overkant van de straat is het lastiger over de stoep lopen lijkt me. En een lantaarnpaal is geen fietsenrek! Aso!

Je bent bekend met artikel 27 van het RVV?

Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.

Gewoon Dirk zei:
wordt hij op de stoep gezet. Is dit een ergernis waar ik maar mee moet leren leven of word ik gesteund door de wet?
Serieuze vraag, of wat?

Ah! o_O

Nee je mag niet op de stoep parkeren. RVV Artikel 10, Feitcode R315B, 90 euro.
Als het ook nog eens hinderlijk is, je blokkeert bijvoorbeeld de stoep voor rolstoelers met je motor op een gracht in amsterdam dan krijg je het beroemde "Artikel 5" onder R395 a 140 euro.

Maarre

Sarcast: Je was er nog een vergeten:
inhaalverbod.bmp

Nu weer rustig in- en uitademen ... ;)

Nu weer ontopic voor Dirk: bij ons in het dorp hebben op gezette tijden een verkeersspreekuur. Wellicht een mogelijkheid om
het probleem (wat misschien op meer plekken in de wijk speelt) ter sprake te brengen?

Sarcast zei:
Ah! o_O

Nee je mag niet op de stoep parkeren. RVV Artikel 10, Feitcode R315B, 90 euro.
Als het ook nog eens hinderlijk is, je blokkeert bijvoorbeeld de stoep voor rolstoelers met je motor op een gracht in amsterdam dan krijg je het beroemde "Artikel 5" onder R395 a 140 euro.

Maarre

Bedankt voor de "uiterst sympathieke" uitleg.:rolleyes:

@Blackadder the 5th: Bedankt voor de tip, ik zal er eens achteraan gaan bij mijn gemeente.

Blackadder the 5th zei:
Zet ze in maar dit topic: Domme borden, zonde belastinggeld ; leuke aanvulling voor de verzameling.
Staat al in de opvolger van dat topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,4657809,page=1

Gewoon Dirk zei:
Graag gedaan. Wanneer mag je je theorieexamen gaan doen?

Gewoon Dirk zei:
@Blackadder the 5th: Bedankt voor de tip, ik zal er eens achteraan gaan bij mijn gemeente.

Wachten op een "inloopspreekuur" in het lokale bejaardenhuis is wel heel erg 20e eeuws he?
Doe eens gewoon klikken: https://www.bergenopzoom.nl/Inwoners/Wonen_verbouwen_verkeer/Veiligheid/Overlast_en_kleine_ergernissen/Parkeren

Sarcast zei:
Gewoon Dirk zei:
Graag gedaan. Wanneer mag je je theorieexamen gaan doen?

We zijn niet allemaal zo regeltjesgeil dat we hele wetboeken uit ons hoofd kennen. Bovendien zie ik zo vaak mensen op de stoep geparkeerd staan dat ik aan het twijfelen ben gebracht. Het zou je overigens sieren om een stuk minder neerbuigend te doen, ik ken je niet in persoon maar op het forum kom je over als een arrogante kwal waar ik niet langer dan tien seconden mee in dezelfde ruimte wil vertoeven. Dat terwijl je best kundig bent en mensen daar ook echt van kunnen leren. Toch zonde dat je dit niet ten goede weet te gebruiken.

9f163940e2b70877b3164b2050c6a236.jpg

Gewoon Dirk zei:
We zijn niet allemaal zo regeltjesgeil dat we hele wetboeken uit ons hoofd kennen.
Als jij een rijbewijs hebt en moet vragen of je op de stoep mag parkeren heb je niet het recht (*) mij regeltjesgeil te noemen.
Net zo min als ik het recht (*) heb jou een slachtoffer van debilisering te noemen.

(*)Over de accuraatheid van beide bovenstaande kwalificaties doet dit geen uitspraak.

Die onderbordjes zeggen soms meer over het denkvermogen van sommige mensen....of een totale onwil om het te begrijpen.

Sarcast zei:
Gewoon Dirk zei:
We zijn niet allemaal zo regeltjesgeil dat we hele wetboeken uit ons hoofd kennen.
Als jij een rijbewijs hebt en moet vragen of je op de stoep mag parkeren heb je niet het recht (*) mij regeltjesgeil te noemen.
Net zo min als ik het recht (*) heb jou een slachtoffer van debilisering te noemen.

(*)Over de accuraatheid van beide bovenstaande kwalificaties doet dit geen uitspraak.

Ik vind jou toch behoorlijk regeltjesgeil overkomen. Zo, nu is het een mening en in een land waar nog altijd het recht op vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat heb ik dus alle recht dat zo veel te zeggen als ik wil. En nogmaals, niet iedereen leest dagelijks het wegenverkeerswetboek voor het slapengaan en dan kunnen er wel eens dingen wegzakken, vooral als het over zaken gaat die je zelf nooit doet (parkeren op het trottoir).

Maar ik zie alweer precies waar dit heen gaat, je reageert alweer enkel op datgene waar je denkt je punt te kunnen maken, het overige uit mijn reactie laat je zelfs in het geheel achterwege in de quote. Selectief trappen kan je goed, maar een goed bedoeld stuk advies wordt achteloos in de wind geslagen zoals altijd...

Gewoon Dirk zei:
Ik vind jou toch behoorlijk regeltjesgeil overkomen.
Wat jij vindt moet je naar de gemeente brengen.

En nogmaals, niet iedereen leest dagelijks het wegenverkeerswetboek voor het slapengaan en dan kunnen er wel eens dingen wegzakken, vooral als het over zaken gaat die je zelf nooit doet (parkeren op het trottoir).
Met alle passend respect; ik denk niet dat het parkeren op de stoep een regeltje is dat je kunt vergeten. Dat je niet meer weet dat je aan de voorzijde geen andere verlichting naast he DRL mag voeren kan ik inkomen. Dat je als gehandicaptenparkeerkaarthouder een E1 een paar uurtjes mag negeren, ok.
Maar parkeren op de stoep? En dan door overtreders op het verkeerde been gezet worden? Ik word op de snelweg ook regelmatig met hoge snelheden ingehaald. Toch doet me dat niet twijfelen aan de 100 die langs de weg staat. Maar goed dat is misschien omdat ik een regeltjesfanaat ben.

Selectief trappen kan je goed, maar een goed bedoeld stuk advies wordt achteloos in de wind geslagen zoals altijd...

Dat is niet helemaal waar. Het advies dat jij gaf is me al vaker voorgehouden. Ik heb dat ook ter harte genomen. De Sarcast die je voor je ziet is dus al de aardige en gecensuureerde versie. Man, je had me voorheen moeten zien als er weer eens stupide vragen gesteld werden, dan reageerde ik gewoon zoals ze dat verdiend hadden. Laten we wel wezen, onze DNA pool kan best wel wat chloor gebruiken, niet?

Nee, dat vriendelijker posten bevalt me wel. (y)

Wie ben jij om te bepalen wat een stupide vraag is en wat niet, en wat zo'n vrager verdient?

En inderdaad, de Geelhoed van vroeger reageerde veel vaker. Niet veel meer of minder sympathiek. Maar gelukkig doe je er nog alles aan om zo min mogelijk vrienden te maken op het forum. Ieder z'n ding natuurlijk.

Sarcast zei:
Rob0032 zei:
Maar gelukkig doe je er nog alles aan om zo min mogelijk vrienden te maken op het forum. Ieder z'n ding natuurlijk.
Kwaliteit en kwantiteit.

:D:D

Noot; om misverstanden te voorkomen, ik vind de opmerking an sich erg grappig, wat niet wil zeggen dat hem in de context onderschrijf.

Ben net terug van een "rondje" San Francisco, via o.a. Las Vegas naar Los Angeles. Op de parkeerplaats
van het hotel aldaar trof ik dit lieflijke tafereeltje aan waar ik toch ook wel een beetje om moest glimlachen.....:

De parkeerplaats was verder tot de állerlaatste plaats bezet! :p

Blackadder the 5th zei:
Muddy Bandit zei:

Dat is toch jouw dagelijks werk, met planten in de weer zijn? ;)
Ik denk trouwens dat de gemeente niet zo blij zou zijn als ik de halve stoep bij de tuin trok ...

Is wel m'n meest tijdrovende betaalde hobby.:)
Hier in de regio zijn de gemeentes is ook niet zo blij als de halve stoep opgebroken wordt voor een tuintje, ik had er ook nog nooit van gehoord dat dit elders blijkbaar zelfs aangemoedigd wordt.
Ik maak het vaker mee dat stoepjes weer vrij gesnoeid moeten worden en tuinen ontruimd moeten worden op aandringen van gemeente en/of woningstichtingen, zelfs fleurig tuinieren in het aangrenzend openbaar groen of een gevulde plantenbak op de stoep plaatsen wordt hier aardig ontmoedigd.
Blijkbaar is het oosten van het land nog groen genoeg zonder al dat particulier initiatief.

@Gewoon Dirk: is een setje betonnen bloembakken op jou stoep geen optie?:)

Marc van der Togt zei:
Ben net terug van een "rondje" San Francisco, via o.a. Las Vegas naar Los Angeles. Op de parkeerplaats
van het hotel aldaar trof ik dit lieflijke tafereeltje aan waar ik toch ook wel een beetje om moest glimlachen.....:

De parkeerplaats was verder tot de állerlaatste plaats bezet! :p

Martin Waardenberg als parkeerwachter had hier zijn vingers bij afgelikt: 2 op de lijn, 1 voluit op 2 parkeervlakken ...:)

Wel netjes dat ze bij de vakken proberen rekening houden met het uitzwaaien van de portieren voor het uitstappen.
Heb ik in Nederland nog niet gezien.

Terug
Bovenaan