Aso Parkeren

D.E.N.N.I.S. zei:
Waarom is dat logisch? Er wordt al 32 jaar aan die zijde geparkeerd. Dat gebeurt niet als het niet logisch is...

Ik vind dit gewoon dom egoïstisch gedrag. Het levert in deze straat nu al heel veel wrijving op.

Uitleg is geen probleem: Die Civic staat altijd op die plek bij de lantaarnpaal. Tussen die plek en de hoek staan altijd 5 auto's geparkeerd.

der Magistrat zei:
Kan de buurt niet gewoon aan de Vectrazijde parkeren?
Dus de buurt moet zich maar aan de aso aanpassen?

Dus hoe langer iets gebeurt, hoe logischer iets is?

TYN zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Wat een aanmatigend taalgebruik. Ik vind het niet aso. Ik zie enkel iemand die zelf nadenkt (logisch om links te parkeren, omdat je dan niet door het gras hoeft te lopen) en zich niet aanpast aan wat 'de meute' doet. Waarschijnlijk is dat over die 32 jaar simpelweg zo gegroeid om rechts te parkeren, zonder een duidelijke reden.
Het is de consensus in die straat (ik heb met een van de bewoners gesproken). Deze persoon denkt niet zelf na. Hij/ of zij denkt alleen maar zichzelf. Door zijn/ of haar egoïsme moeten meerdere auto's buiten de straat worden geparkeerd.

De enige logica die deze persoon ziet, is dat diegene aan de linkerkant woont. Het heeft niets met het gras te maken.

D.E.N.N.I.S. zei:
Waarom is dat logisch? Er wordt al 32 jaar aan die zijde geparkeerd. Dat gebeurt niet als het niet logisch is...

Dan werd er 9 jaar illegaal tegen de richting in geparkeerd. (tenminste als ze dezelfde kant op staan als de civic)

Waarom zou je aan het gras gaan staan eigenlijk?

D.E.N.N.I.S. zei:
Hoewel het bovenstaande niet tegen de regels is, denk ik wel dat we hier te maken met een fraai staaltje a-sociaal en/ of egoïstisch parkeergedrag.

Je zegt (schrijft) het zelf, het is niet tegen de regels. Op de foto is geen gele streep of een bord te zien met een parkeerverbod o.i.d.
Het voordeel van langs het gras parkeren is een kleinere kans op krasschades door onvoorzichtige voetgangers.

Oke, ik heb jullie mening gevraagd. Ik ben het er allen absoluut niet mee eens.

@Geelhoed, In Hoorn (want daar hebben we het over) zijn er komt deze situatie (parkeren naast groen strook) een paar honderd keer voor. En zo'n beetje in alle gevallen staan de auto's zo geparkeerd.

Er is in die straat trouwens geen verplichte rijrichting.

D.E.N.N.I.S. zei:
Oke, ik heb jullie mening gevraagd. Ik ben het er allen absoluut niet mee eens.

Als ex-rechtenstudent adviseer ik je nooit vragen te stellen waarop je het antwoord liever niet hebt.

Ik snap je overigens wel ergens. Het zijn een beetje van die Rijdende Rechter-zaken. Totaal irrelevant en te truttig voor woorden, maar het gebeurt voor iemands neus en schopt iemands gewoonte omver, en daardoor liggen mensen er wakker van.

D.E.N.N.I.S. zei:

Nee, maar tot 1991 mocht je alleen met je neus in de rijrichting parkeren.
Ze zouden sus beiden verkeerd staan.

Bij ons in de straat parkeert iemand zijn auto soms ook precies aan de andere kant waardoor een soort chicane ontstaat.

Vind ik wel prima, kan men tenminste niet te hard rijden.

Sarcast zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Nee, maar tot 1991 mocht je alleen met je neus in de rijrichting parkeren.
Ze zouden sus beiden verkeerd staan.

Grappig, ik heb een aantal jaar geleden een bekeuring gekregen voor met de voorkant tegen de rijrichting in parkeren, maar dat was hier in Nieuw-Zeeland. Ik was stomverbaasd destijds, maar dit verklaart e.e.a. Overigens betrof het daar een doodlopende straat met tweerichtingsverkeer, maar met aan beide zijden geparkeerde auto's, zodat het meestal onmogelijk was om te keren, laat staan elkaar te passeren. En als Hollander voelde het natuurlijk ook niet raar om de auto aan de rechterkant van de weg te prakken ;) Maar ik schat zomaar dat het in die straat makkelijk boetes scoren is...

Zo ver hoef je daarvoor helemaal niet van huis. In Duitsland en België is die regel er ook.

Sarcast zei:
Zo ver hoef je daarvoor helemaal niet van huis. In Duitsland en België is die regel er ook.

Dan had ik me dus een hoop moeite kunnen besparen om dit mee te kunnen maken... Maar goed om te weten, want ik zou dit eerlijk gezegd niet verwachten in onze buurlanden (y)

Joep83 zei:
Bij ons in de straat parkeert iemand zijn auto soms ook precies aan de andere kant waardoor een soort chicane ontstaat.

Is wat voor te zeggen, maar als het aantal parkeerplaatsen al beperkt is dan is het natuurlijk niet handig, precies wat D.E.N.N.I.S. ook aangeeft. Of dat asociaal is? Mwah, kun je over discussiëren. Het is op z'n zachtst gezegd in ieder geval niet zo handig. 'Mijn auto staat, wie na mij komt die redt zich er wel mee'. Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer mensen de chicanes zo op gaan zetten dat je er met een personenauto nauwelijks nog langs komt. Laat staan met een vuilniswagen, ambulance of brandweerwagen. Of gewoon een bezorger met een vrachtwagen die daar ergens op locatie moet zijn. Heb zelf ook wel eens min of meer vast gestaan met een bus met daarachter een bouwlift, en die dingen zijn toch al gauw een metertje of 8 lang. Dan kun je je lol op kan ik je zeggen. Het mooiste argument is dan natuurlijk 'je hebt daar niks te zoeken met zo'n combinatie, zoek maar een andere route'. Da's natuurlijk lastig als je 50 meter verderop in die straat moet zijn... :rolleyes:

Is waar. Heel soms dan komen wij er ook niet makkelijk door met de auto, maar dat komt dan dat iemand z'n auto aan de andere kant erbij heeft gezet.

Er zijn b.t.w. geen parkeervakken bij ons in de straat. Wel een en grote parking... die bijna continu voor 60% leeg is.

Leon in z'n SEAT zei:
Joep83 zei:

Is wat voor te zeggen, maar als het aantal parkeerplaatsen al beperkt is dan is het natuurlijk niet handig, precies wat D.E.N.N.I.S. ook aangeeft. Of dat asociaal is? Mwah, kun je over discussiëren. Het is op z'n zachtst gezegd in ieder geval niet zo handig. 'Mijn auto staat, wie na mij komt die redt zich er wel mee'. Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer mensen de chicanes zo op gaan zetten dat je er met een personenauto nauwelijks nog langs komt. Laat staan met een vuilniswagen, ambulance of brandweerwagen. Of gewoon een bezorger met een vrachtwagen die daar ergens op locatie moet zijn. Heb zelf ook wel eens min of meer vast gestaan met een bus met daarachter een bouwlift, en die dingen zijn toch al gauw een metertje of 8 lang. Dan kun je je lol op kan ik je zeggen. Het mooiste argument is dan natuurlijk 'je hebt daar niks te zoeken met zo'n combinatie, zoek maar een andere route'. Da's natuurlijk lastig als je 50 meter verderop in die straat moet zijn... :rolleyes:

Zelfs met een Sprinter had ik geregeld dergelijke problemen, ik was maar wat blij met die enorme spiegels. Overigens gebeurde het nog vaker dat mensen de straat in reden van de andere kant (zonder goed vooruit te kijken) om er dan halverwege achter te komen dat zo'n Sprinter best groot is, maar dat ter zijde.

Ik heb een vraag waar de kenners hier, waaronder Geelhoed / sarcast, mij vast wel antwoord op kunnen geven.

Vanwege aanhoudende parkeeroverlast in de straat waar ik woonachtig ben (vanwege de aanwezigheid van een huisartsenpraktijk en apotheek) heeft de gemeente een plan ingediend met een nieuwe indeling en nieuwe parkeerruimte.

Nu heeft de gemeente parkeervakken ingetekend op een kruispunt. Het betreft een T splitsing, en op de kop komen 3 parkeervakken.

Nu lijkt mij dat enerzijds niet aan te raden, maar anderzijds kan ik mij herinneren dat parkeren of stilstaan (anders dan voorrang verlenen) op een kruispunt (of binnen 5 meter hiervan) niet toegestaan is. Nu zal dit wellicht anders zijn als hier parkeervakken voor zijn aangelegd, maar ik vraag mij dit toch af. Is dit toegestaan?

Verstandig lijkt het mij in ieder geval niet omdat je het kruispunt dan wellicht onnodig gecompliceerd maakt met kruisend verkeer en in- en uitparkerende auto's.

Joep83 zei:

Ook fijn als er hulpdiensten langs moeten. Vooral een brandweerwagen is een groot ding.

Excellent driver zei:
Nu lijkt mij dat enerzijds niet aan te raden, maar anderzijds kan ik mij herinneren dat parkeren of stilstaan (anders dan voorrang verlenen) op een kruispunt (of binnen 5 meter hiervan) niet toegestaan is. Nu zal dit wellicht anders zijn als hier parkeervakken voor zijn aangelegd, maar ik vraag mij dit toch af. Is dit toegestaan?
Lange zijde van een T splitsing is parkeren toegestaan als de weg breed genoeg is. Het kruispunt is de kruisiong van de randen van de rijbaan. daar moet je 5 meter vandaan blijven.

kruisvlaktkruisinguc5.jpg

Maar als ze er vakken leggen is dat natuurlijk niet van belang, dan mag je er sowieso parkeren.

D.E.N.N.I.S. zei:

Ik vind dit gewoon dom egoïstisch gedrag. Het levert in deze straat nu al heel veel wrijving op.

Uitleg is geen probleem: Die Civic staat altijd op die plek bij de lantaarnpaal. Tussen die plek en de hoek staan altijd 5 auto's geparkeerd.

der Magistrat zei:
Kan de buurt niet gewoon aan de Vectrazijde parkeren?
De rest is aso, die trappen het gras naar zijn moer. Dus van af de andere kant de straat inrijden en aan de Vectrakant gaan staan.

Boppie zei:
Joep83 zei:

Ook fijn als er hulpdiensten langs moeten. Vooral een brandweerwagen is een groot ding.

Inderdaad. Wij kunnen er met een aanhanger maar net langs... Brandweer zal dan onmogelijk zijn. Niet eens aan gedacht... De persoon die aan de andere kant parkeert waarschijnlijk ook niet. Volgende keer 'm daar even op wijzen.

Joep83 zei:
Boppie zei:
Joep83 zei:

Inderdaad. Wij kunnen er met een aanhanger maar net langs... Brandweer zal dan onmogelijk zijn. Niet eens aan gedacht... De persoon die aan de andere kant parkeert waarschijnlijk ook niet. Volgende keer 'm daar even op wijzen.
Als de nood aan de man is wijst de brandweer ze daar zelf wel op waarschijnlijk. Ik denk alleen niet dat ze een briefje achterlaten met naam en adresgegevens...

Leon in z'n SEAT zei:
Joep83 zei:
Boppie zei:
Joep83 zei:

Als de nood aan de man is wijst de brandweer ze daar zelf wel op waarschijnlijk. Ik denk alleen niet dat ze een briefje achterlaten met naam en adresgegevens...

Maar het kost tijd op dat moment. En elke seconde telt is mij ooit vertelt. Zelfde voor een ambulance die op weg is naar een reanimatieklus. Moet hij eerst even tussen auto`s slalommen.

1. Parkeren voor een uitrit
2. Parkeren op het trottoir
3. Parkeren binnen 5 meter van een kruising

Drie overtredingen tegelijk, beat that!

1. Zullen dat geen bekenden van elkaar zijn?
2. Eens, maar er lijkt mij wat ruimte te zijn, aan de tegels te zien.
3. Alleen hinderlijk voor fietsers /scooters, want 1 richting straat.. Fietsers zitten i.h.a. wat hoger tov de weg, kijken over de auto heen..
en daarbij.. wanneer zie jij nou een fietser de straat inkijken waar hij/zij in wil rijden? Oogkleppen op en gáán:LOL:

Tsja ... Zo kun je alles wel vergoeilijken inderdaad. Die auto staat daar alleen al asociaal omdat hij de stoep blokkeert en omdat hij het overzicht verminderd. Hij maakt daar dus de situatie onveiliger voor alle verkeer.

Aso om werklui te belemmeren in hun werkzaamheden.

image-4434065.JPG

Deze, deels op de stoep geparkeerde auto, hindert anderen dus wél;)

https://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/auto-klemgezet-door-stratenmakers-1.4434064

Och, dit komt wel vaker voor en valt onder de noemer "wie niet luisteren wil..." Maak het ook wel mee als vrachtwagens willen lossen en een auto de daarvoor bestemde laad/losplek bezet houdt. Wordt er gewoon naast gezet en als de eigenaar van de auto in de tussentijd terug komt, mag ie mooi wachten. Gebeurde bij de supernmarkt tegenover een vroeger appartementje van me heel erg vaak.

Zag 'm al op Facebook voorbij komen, weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Zo'n verhaal heeft altijd twee kanten, maar ik neig er toch naar om de kant van de stratenmakers te kiezen in deze. Als bewoner ben je er toch bij gebaat dat die jongens hun werk vlot en vakkundig afronden. Gezien de reacties onder dat artikel is de aannemer ook erg meewerkend richting de bewoners, dus dan is het behoorlijk kinderachtig om je auto gewoon te laten staan. Ik vraag me overigens wel af of dreigen met de sleepdienst gaat werken. Want hoe gaat dat eigenlijk: kun je als niet-eigenaar gewoon willekeurig een auto aanwijzen en zeggen 'sleep die maar weg'? Lijkt me ook niet toch?

Nee, waarschijnlijk zijn de stratenmakers daar ook achter gekomen en hebben toen maar voor de 'stenen' oplossing gekozen.

Zoals hij geparkeerd staat...zo apart, half op de weg, half op de stoep (die overigens nu voor een rolstoelgebruiker niet te gebruiken is) en net bij een inrit zou je zeggen dat er toch meer speelt.

Overigens......advertentie op Marktplaats.

Gratis af te halen, 2 pallets met klinkers, nageltje nieuw....

Eind goed, al goed.

BN de Stem zei:
ELST - De Elster automobilist wiens auto donderdagochtend via 2 pallets stenen klem werd gezet, heeft zijn excuus aangeboden aan de stratenmakers. 'Stom van mij om de wagen daar neer te zetten. Ik heb er van geleerd', zo liet hij de stratenmakers donderdagavond weten.

Die streken daarop de hand over het hart en haalden de stenen met een steekwagen weer weg.

https://www.bndestem.nl/regio/brabant/excuses-klemgezette-automobilist-aan-stratenmakers-1.4435403

(y)

Gisteren had iemand zijn auto ook naast van die ondergrondse containers gezet om vervolgens rustig boodschappen te doen (scheelt je wel 50 meter rijden en lopen!!!!) bij de supermarkt ernaast. En toen moesten de containers geleegd worden. Vrachtwagen is er rustig naast gezet inderdaad.

Vreemde journalistiek..
Vreemd ook dat er om 17:30 nog stratenmakers actief zijn.. Die starten toch om 7 uur en stoppen om half vier in de regel.

Persoonlijk heb ik het weer niet zo op het AD. Vroeger wel, toen las ik het nog wel eens (broadsheet tijdperk).

De keren dat ik ze in huidige vorm las bekroop mij het gevoel dat er soms erg tendentieus bericht word. Daarbij, soms zitten ze er aantoonbaar 'naast'.

De regionale kranten hebben (of hadden beter gezegd) een regionale persdienst waar toch wel geschoolde journalisten werkten.

Overigens, hier staat het verhaal net weer wat uitgebreider dan in de Stem..
https://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/excuses-klemgezette-automobilist-aan-stratenmakers-1.4435048

haarr zei:
Twix zei:
haarr zei:
Twix zei:
Journalistiek? Dit zou qua relevantie beter in de plaatselijke schoolkrant passen.

Tja, Gelderlander, schoolkrant..................

Mijn link was van het AD. Toch wel gezien als een landelijk dagblad.

Landelijk, ja. Ik zal het AD dan maar wat minder serieus nemen vanaf nu. ;)

:D Jep, maar vind maar eens een krant die je wel serieus kan nemen...

Ik neem NRC, VK, Trouw toch redelijk serieus. Ook al zijn zij niet altijd foutloos.. maar ja, wie is dat wel?

Tuurlijk, uiteindelijk dient de duiding die een dergelijk medium de lezer biedt, nog altijd door diezelfde lezer naar eigen inzicht beoordeelt te worden.

Terug
Bovenaan