Aso Parkeren

Al waren het dozen of wat dan ook. Punt is: je weet het niet. Tenzij je erbij stond toen er zo geparkeerd werd.

cirKel zei:
Bij dit soort foto's blijft altijd de vraag of deze auto inderdaad zo is neergezet, of dat er bijvoorbeeld eerst links en rechts een motorfiets stond (die dan niet eens hier hadden mogen staan want een invalide op een motorfiets lijkt me onwaarschijnlijk), en dat hij hier nog net tussen paste, waarna vervolgens de motorfietsen weggingen en deze situatie ontstond.

Je kan je op zijn hoogst afvragen of hij wel een kaart heeft voor deze plek. Verder...als iets krom staat, dan hoef je het niet door te zetten. De volgende kan er nu ook niet bij.

Met invalidenkaart mag je ook in gewone parkeervakken staan zou ik denken.

Zie ook regelmatig bij mij bij het strand iemand op de invalidenparkeerplek parkeren die verder ligt van de strandopgang dan de reguliere plek die precies naast de opgang is (en dan onbezet is met alle ruimte). Mooie test dat het vooral privilege dan bittere noodzaak is.

Anderson zei:
Mooie test dat het vooral privilege dan bittere noodzaak is.

Dat is een vooroordeel. :eek:

Wie weet heeft de persoon in kwestie afwisselend goede en slechte dagen, of heeft de kaart niet op een reguliere wijze verkregen, is niet van hem/haar maar een huisgenoot etc. etc.

Anderson zei:
Met invalidenkaart mag je ook in gewone parkeervakken staan zou ik denken.

Zie ook regelmatig bij mij bij het strand iemand op de invalidenparkeerplek parkeren die verder ligt van de strandopgang dan de reguliere plek die precies naast de opgang is (en dan onbezet is met alle ruimte). Mooie test dat het vooral privilege dan bittere noodzaak is.

Is er met het aanleggen van de invalidenparkeerplaats dan niet iets verkeerd gegaan?
Meende dat die plekken altijd zo dicht mogelijk bij de ingang van een winkelcentrum/attractiepark etc. werden gekozen ... :confused:

En met een invalidenkaart naast een invalidenplek parkeren is dan weer asociaal naar de gewone parkeerders toe, die alleen op de gewone plaatsen mogen staan en niet op de invalidenplek. Er blijven dan minder gewone plaatsen over omdat die invalide het verdomt om op de invalidenplek te staan.

Daar was in dit geval geen sprake van. Buiten seizoen, geen drukte. Slechts enkele auto's op honderd plaatsen. Ik zag het meerdere keren bij dezelfde auto o_O . Dit soort dingen vallen je gewoon op als je er elke dag loopt.

Is er met het aanleggen van de invalidenparkeerplaats dan niet iets verkeerd gegaan?
Ik denk dat de keuze van het parkeervak is ingegeven door de (recentelijke) plaatsing van de straatparkeerautomaat (betalen voor avonduren, overdag gratisss). Die staat naast dit vak.

Idefiqs zei:
Idefiqs zei:
Boppie zei:
Ik zou het ook niet opzij schuiven. Wel als het puur voor reserveren is. Dan gaat hij gewoon aan de kant. Beetje het idee van handdoekje leggen bij hotelzwembaden om 0700 in de ochtend.

Exact. Publieke parkeerplaatsen reserveren is dan ook asociaal, zeker het klemzetten van diegene. Muddy draait dan ook de zaken - gemakshalve - om;

Muddy Bandit zei:
Maar andermans probleem moet ook niet mijn probleem worden....

Jouw probleem - het niet kwijt kunnen van je container, hoogwerker e.d. - is niet het probleem van de parkeerder, maar van jou. (behalve natuurlijk als er een vergunning is) Je kunt dan niets meer dan verzoeken de parkeerplaats vrij te houden.

Je kunt geen rechten afdwingen (klem zetten) waar je geen rechten hebt.

Muddy Bandit zei:
...en het even niet kunnen parkeren op die plek is niet het probleem van mij maar van de parkeerder, lood om oud ijzer dus.;)

Wat je zelf al opmerkt en wat ik ook al aangaf: ik houd me netjes aan de plaatselijke regels m.b.t. vergunningen (moet ik ook verzekeringstechnisch), en op privéterrein heeft men nog steeds toestemming nodig om daar te mogen parkeren... de betreffende scheefparkeerder heeft dus niets zinnigs om over te mekkeren. (hooguit dat de klemzetter van de auto net zo'n grote idioot is als de scheefparkeerder zelf:))

Je bent een kei in het doelredeneren waarde Muddy. Jij bent degene die de parkeerplaats claimt, niet degene die jouw pylonnetje even aan de kant schuift. Het is immers een parkeerplaats en geen opslagplek voor pylonnetjes.

Jij hebt niets te claimen (pylonnetje op de openbare parkeerplaats) wat jou niet toebehoort. Zoals ik al eerder aangaf kun je hooguit de omgeving verzoeken de plek vrij te houden.

Stel je voor dat degene die jij - onterecht - klemzet ineens met spoed naar het ziekenhuis moet?

typische reactie van een heel zelfbewust persoon die nog nooit heeft gebouwd/verbouwd. Het is een kwestie van sociaal te zijn. Als je een plek "reserveert" voor bouwwerken heeft dat meestal een reden, en ben je altijd in de buurt te vinden. Als je balken van 6 m in een rijhuis wil steken, zal ik ook de plek voor de deur reserveren. (ik had een papiertje gehangen over die balken, nog nooit zo een grote lege plek voor de deur gezien). Als je stenen moet laden maakt die 10 m echt wel uit. en neen het is niet evident om een plaats te vinden voor je bestelbus+ dubbel as.

Dus ja, als dan iemand kiest om die plek in te pikken, voor meer dan "even binnen en buiten" kan je wat mij betreft het wel wat moeilijker maken om te vertrekken. komen ze het maar vragen om die pallet stenen wat sneller te lossen.

Dit is stad. je moet samenleven... en soms moet je al eens kijken naar het belang van de andere.

methal zei:
Dus ja, als dan iemand kiest om die plek in te pikken, voor meer dan "even binnen en buiten" kan je wat mij betreft het wel wat moeilijker maken om te vertrekken. komen ze het maar vragen om die pallet stenen wat sneller te lossen.

Grappig dat jij het dan hebt over 'sociaal' zijn en 'samenleven'.

methal zei:
typische reactie van een heel zelfbewust persoon die nog nooit heeft gebouwd/verbouwd. Het is een kwestie van sociaal te zijn. Als je een plek "reserveert" voor bouwwerken heeft dat meestal een reden, en ben je altijd in de buurt te vinden. Als je balken van 6 m in een rijhuis wil steken, zal ik ook de plek voor de deur reserveren. (ik had een papiertje gehangen over die balken, nog nooit zo een grote lege plek voor de deur gezien). Als je stenen moet laden maakt die 10 m echt wel uit. en neen het is niet evident om een plaats te vinden voor je bestelbus+ dubbel as.

Dit is stad. je moet samenleven... en soms moet je al eens kijken naar het belang van de andere.

Rare reactie, doorspekt met dommige vooroordelen.

Afdwingen van - vermeend - sociaal gedrag is anti sociaal. Je hebt geen rechten, je kunt alleen een beroep doen op sociaal gedrag.

Natuurlijk snap ik dat iemand een parkeerplaats nodig heeft om de genoemde redenen. Alleen tellen bij jou en Muddie slechts het eigenbelang en wordt dit gemakshalve vertaald naar een recht, wat natuurlijk bestraft dient te worden wanneer dit niet onmiddelijk, zonder omhaal en zeker geen discussie wordt geleverd.

Helaas te vaak een eigenschap van de huidige "mondige burger".

Edits; mobieltje

Volgens mij is deze al een keer voorbij gekomen: Excuses klemgezette automobilist aan stratenmakers
image-4434065.JPG

RobEU zei:
methal zei:

Grappig dat jij het dan hebt over 'sociaal' zijn en 'samenleven'.

Een beetje rekening houden met elkaar en daarbij ook wat begrip op kunnen brengen voor de situatie m.b.t. werkzaamheden vind ik anders wel zeer sociaal, maar helaas moet dat tegenwoordig al weer afgedekt worden met allerlei dure vergunningen en ontheffingen (gemiddeld zo'n € 250,=) waar sommige scheefparkeerders alsnog schijt aan hebben.
(en gezien enkele reacties die ik hier krijg zijn diverse forummers blijkbaar ook al van dit slag, of ze missen volledig het vermogen van goed en begrijpend kunnen lezen)

Maar gelukkig valt het mij in de praktijk nog steeds veel vaker mee als tegen, en is er over het algemeen ook ruim begrip voor de situatie dat het werk noodgedwongen even wat overlast moet veroorzaken door gebruik te maken van openbare ruimtes.
En het even goed klem zetten van scheefparkeerders in deze situaties wordt door de meeste toeschouwers/omwonenden ook eerder positief beoordeeld dan negatief gezien de opmerkingen die we er over krijgen, totaal geen rekening houden met de werklieden wordt blijkbaar toch niet als een sociaal maatschappelijk geaccepteerd gedrag gezien.

Want derden stappen normaliter op een gefrustreerde tuinman af die zojuist een auto heeft geblokkeerd? Ik denk dat je eerder positief dan negatief commentaar krijgt voor je neus ja, maar kijk naar social media (of dit topic) en zie hoe er ook genoeg andere reacties zijn.
Van mij krijg je ook alle ruimte, begrijp me echt niet verkeerd. Maar zoals Idefiqs al meerdere keren heeft uiteengezet, sociaal gedrag heeft ook een wisselwerking. Een auto klemzetten of openbare ruimte claimen hoort daar, in mijn ogen, ook niet bij. Ik woon in een drukke straat met weliswaar heel veel plekken, maar nog veel meer auto's. Met enige regelmaat komt het voor dat een handige Harry (overkoepelende term van handige mensen, ongeacht welke beroepsgroep) het nodig vindt om de avond ervoor al een plek of drie, vier te claimen met wat containers, vuilniszakken of lint. Alternatieven in de buurt zijn er niet, dus je moet gauw 15-20 minuten lopen als je geen plekje kunt vinden. Dan begrijp ik heel goed, en dit gebeurt dus ook regelmatig, dat men niet vier plekken een nacht leeg laat staan.

Ik kon gisteren een aardig tafereel aanschouwen:

1. Mediamarkt komt bij buurtbewoner iets afleveren (koel/vrieskast o.i.d.)
2. parkeert voor de deur van de klant op straat, met de laadklep voor een leeg parkeervak (zodat hij de boel vrij naar de deur kan krijgen);
3. vrouwke komt er aan rijden.
4. wil de auto in leeg parkeervak hebben;
5. terwijl aan de overkant alles leeg is;
6. Mediamarkt bezorger, klantvriendelijk dat ie is, breekt uitladen af en rijdt z'n vrachtwagentje naar voren;
7. vrouwtje parkeert tussen de twee andere auto's in, in het vrije parkeervak. Zet em vooral even nog naar achteren, daar waar de koelkast langs moet;
8. Je denkt dan, dat is zeker de buuf die het niet zo op de buurman heeft, maar nee, het is z'n schatje;
9. Mediamarkt bezorger gaat onverstoorbaar door met uitladen, en wurmt de nieuwe koel/vrieskast tussen de twee geparkeerde auto's door;

Afijn....het past een beetje bij het IQ van de buurt.

Muddy Bandit zei:
(en gezien enkele reacties die ik hier krijg zijn diverse forummers blijkbaar ook al van dit slag, of ze missen volledig het vermogen van goed en begrijpend kunnen lezen)

Yep, je kijkt goed in de spiegel beste tuinman.:eek: Jij (maar je bent in goed gezelschap van een aantal mede forummers) mist de essentie van het betoog volledig.

Uiteraard zou ik - wanneer nodig - alle medewerking verlenen en de plekken vrijlaten.

Anderson zei:
Ik kon gisteren een aardig tafereel aanschouwen:

1. Mediamarkt komt bij buurtbewoner iets afleveren (koel/vrieskast o.i.d.)
2. parkeert voor de deur van de klant op straat, met de laadklep voor een leeg parkeervak (zodat hij de boel vrij naar de deur kan krijgen);
3. vrouwke komt er aan rijden.
4. wil de auto in leeg parkeervak hebben;
5. terwijl aan de overkant alles leeg is;
6. Mediamarkt bezorger, klantvriendelijk dat ie is, breekt uitladen af en rijdt z'n vrachtwagentje naar voren;
7. vrouwtje parkeert tussen de twee andere auto's in, in het vrije parkeervak. Zet em vooral even nog naar achteren, daar waar de koelkast langs moet;
8. Je denkt dan, dat is zeker de buuf die het niet zo op de buurman heeft, maar nee, het is z'n schatje;
9. Mediamarkt bezorger gaat onverstoorbaar door met uitladen, en wurmt de nieuwe koel/vrieskast tussen de twee geparkeerde auto's door;

Afijn....het past een beetje bij het IQ van de buurt.

De koelkast was bestemd voor het koelhouden van het bier van de heer des huizes? Zou een hoop verklaren? ... ;)

Idefiqs zei:
Muddy Bandit zei:

Yep, je kijkt goed in de spiegel beste tuinman.:eek: Jij (maar je bent in goed gezelschap van een aantal mede forummers) mist de essentie van het betoog volledig.

Uiteraard zou ik - wanneer nodig - alle medewerking verlenen en de plekken vrijlaten.

Ik denk dat daar de grond van het probleem ligt. De noodzakelijkheid wordt blijkbaar nog wel eens betwist ... :(
Heeft meer te maken met de verstandhouding van de bewoners van de betreffende straat/appartementencomplex/flat
dan met de toevallige tuinman/stratemaker/bezorger, die zijn/haar werk moet doen op opdracht van een van de bewoners ... ;)

RobEU zei:
(..). Met enige regelmaat komt het voor dat een handige Harry (overkoepelende term van handige mensen, ongeacht welke beroepsgroep) het nodig vindt om de avond ervoor al een plek of drie, vier te claimen met wat containers, vuilniszakken of lint. Alternatieven in de buurt zijn er niet, dus je moet gauw 15-20 minuten lopen als je geen plekje kunt vinden. Dan begrijp ik heel goed, en dit gebeurt dus ook regelmatig, dat men niet vier plekken een nacht leeg laat staan.

Ik kan dat wel begrijpen, hoe 'vervelend' dit ook kan zijn voor mede bewoners.
Immers, heeft handige 'Harry' dan de zekerheid dat de betreffende plekken leeg zijn, om 7 uur de volgende dag?
Ik denk het niet.. dus dan wordt overdag de boel al afgekruisd. Het is niet anders, zeker als dit vergunningstechnisch (dus vergunning voor de betreffende containers e.d.) gewoon klopt.

Een gemeente doet eigenlijk niet anders, voor bijvoorbeeld, een marktdag of een evenement. Alleen, de gemeente plaats dan borden met datum en tijdstip dat er niet geparkeerd mag worden én dat er een wegsleepregeling van kracht is..
Dát lijkt mij voor de particulier of aannemer van de klus wel een beetje omslachtig om van te verlangen.

Blackadder the 5th zei:
Idefiqs zei:
Muddy Bandit zei:

Ik denk dat daar de grond van het probleem ligt. De noodzakelijkheid wordt blijkbaar nog wel eens betwist ... :(
Heeft meer te maken met de verstandhouding van de bewoners van de betreffende straat/appartementencomplex/flat
dan met de toevallige tuinman/stratemaker/bezorger, die zijn/haar werk moet doen op opdracht van een van de bewoners ... ;)

Christenzielen wat een idiote nonsens. o_O

Als er werkzaamheden moeten worden gedaan wordt er door mij evident niet geparkeerd. Moet het echt uitgespeld worden?:confused:

Idefiqs zei:
Blackadder the 5th zei:
Idefiqs zei:
Muddy Bandit zei:

Als er werkzaamheden moeten worden gedaan wordt er door mij evident niet geparkeerd. Moet het echt uitgespeld worden?:confused:

Reageer jij nu op Muddy of Blackadder?

Blackadder geeft, zoals ik het lees, meer een aanvulling op jouw tekst. Wat de één noodzakelijk vindt.. hoeft een ander dat nog niet te vinden. ;)

Durashift zei:
RobEU zei:
(..). Met enige regelmaat komt het voor dat een handige Harry (overkoepelende term van handige mensen, ongeacht welke beroepsgroep) het nodig vindt om de avond ervoor al een plek of drie, vier te claimen met wat containers, vuilniszakken of lint. Alternatieven in de buurt zijn er niet, dus je moet gauw 15-20 minuten lopen als je geen plekje kunt vinden. Dan begrijp ik heel goed, en dit gebeurt dus ook regelmatig, dat men niet vier plekken een nacht leeg laat staan.

Ik kan dat wel begrijpen, hoe 'vervelend' dit ook kan zijn voor mede bewoners.
Immers, heeft handige 'Harry' dan de zekerheid dat de betreffende plekken leeg zijn, om 7 uur de volgende dag?
Ik denk het niet.. dus dan wordt overdag de boel al afgekruisd. Het is niet anders, zeker als dit vergunningstechnisch (dus vergunning voor de betreffende containers e.d.) gewoon klopt.

Een gemeente doet eigenlijk niet anders, voor bijvoorbeeld, een marktdag of een evenement. Alleen, de gemeente plaats dan borden met datum en tijdstip dat er niet geparkeerd mag worden én dat er een wegsleepregeling van kracht is..
Dát lijkt mij voor de particulier of aannemer van de klus wel een beetje omslachtig om van te verlangen.

Eindelijk iemand die het begrijpt.(y)

Ik vind het eigenlijk wel komisch: niemand hier zou het dus zelf doen maar daarintegen kan men blijkbaar nog wel begrip opbrengen voor iemand die het wel doet.
Blijkbaar wordt er dan toch wel met 2 meetlatten gemeten bij het veroordelen van dit soort parkeergedrag, en blijkbaar wordt het vooraf netjes regelen van vergunningen om openbare ruimte te mogen "claimen" in de ogen van een studentje ook nog wel ervaren als een vorm van niet sociaal gedrag.

Ik heb deze discussie wat afzijdig en half gevolgd, maar ik ben niet vol onbegrip als mensen voor een verhuizing o.i.d. een parkeerplek een dag afbakenen met kratjes, of andere al dan niet professionelere huisvlijt. Als je het dagelijks doet omdat je gewoon je auto voor je deur wil hebben, dan zou ik voorstellen een gereserveerder parkeerplaats aan te vragen, al dan niet met doktersverklaring. :rolleyes:

Anderson zei:
Ik heb deze discussie wat afzijdig en half gevolgd, maar ik ben niet vol onbegrip als mensen voor een verhuizing o.i.d. een parkeerplek een dag afbakenen met kratjes, of andere al dan niet professionelere huisvlijt. Als je het dagelijks doet omdat je gewoon je auto voor je deur wil hebben, dan zou ik voorstellen een gereserveerder parkeerplaats aan te vragen, al dan niet met doktersverklaring. :rolleyes:

(y)

Muddy Bandit zei:
Ik vind het eigenlijk wel komisch: niemand hier zou het dus zelf doen maar daarientegen kan men blijkbaar nog wel begrip opbrengen voor iemand die het wel doet.
Blijkbaar wordt er dan toch wel met 2 meetlatten gemeten bij het veroordelen van dit soort parkeergedrag, en blijkbaar wordt het vooraf netjes regelen van vergunningen om openbare ruimte te mogen "claimen" in de ogen van een studentje ook nog wel ervaren als een vorm van niet sociaal gedrag.

Wat ik komisch vind is hoe jij de plank keer op keer weet te missen. :LOL:

Zo zie je maar dat wroeten in je grijze massa, wat "een studentje" doet meer inzichten en geestelijke bagage oplevert dan in potgrond en/of tuinaarde.;) Hij weet de kern namelijk wél te raken.

@Durashift
Ik reageerde op Blackadder.

Wat mij betreft is alles gezegd over dit onderwerp.

Muddy Bandit zei:

Begrijp ik hieruit dat jij keurig elke keer een vergunning aanvraagt bij de gemeente om een of meerdere parkeerplaatsen te mogen reserveren? Dan is er niets aan de hand, zo hoort het namelijk. En de kosten voor die vergunning kun je gewoon op de factuur aan je opdrachtgever zetten, dus financieel geen centje pijn voor jou.

Ik kijk even op de website van de gemeente Amsterdam en zie bijvoorbeeld:
- U mag parkeervakken alleen reserveren als dat nodig is voor uw werkzaamheden. Bijvoorbeeld als u gaat verhuizen, een puincontainer wilt plaatsen, beton gaat storten of de straat gaat openbreken. U kunt geen parkeervakken reserveren voor een personenauto of werkbus met gereedschap. Daarvoor moet u gewoon parkeergeld betalen bij de parkeerautomaat.
- Om een parkeervak te reserveren, vraagt u een Tijdelijke Verkeersmaatregel (TVM) aan bij uw stadsdeel. Het stadsdeel zet dan uiterlijk twee dagen van tevoren verkeersborden neer, waardoor tijdelijk een wegsleepregeling geldt.
- Bij uw aanvraag moet u altijd een situatieschets inleveren. Geef hierop duidelijk aan:
>> waar voertuigen op de stoep komen te staan ten opzichte van de gevels.
>> waar de toegangsdeuren van woningen en winkels zijn.
>> hoeveel ruimte op de stoep overblijft voor voetgangers. In winkelstraten moet dit minstens 2 meter zijn, in andere straten 1,5 meter.
>> welke parkeervakken u wilt reserveren ten opzichte van de huisnummers in de straat.
>> welk weggedeelte afgezet moet worden ten opzichte van de huisnummers in de straat.
>> waar verkeers- of omleidingsborden nodig zijn.
>> de breedte en de diepte (inclusief stempels) van alle voertuigen die u wilt plaatsen (alle afmetingen in meters aangeven).
- Hoe lang duurt het? Maximaal vijf werkdagen na ontvangst van uw aanvraag, krijgt u het besluit van het stadsdeel.
- Het is mogelijk zelf een parkeervak bezet te houden. Dat mag alleen door het parkeren van uw auto. U mag hier geen puincontainers of andere objecten neerzetten zonder objectvergunning. Parkeer uw auto op het gewenste vak en betaal parkeergeld.

Zo is het keurig geregeld met een bord. Dan kan men op die plek(ken) parkeren tot de ingangsdatum en -tijd die op het bord staat, en heb jij het recht een auto te laten wegslepen als die auto er nog staat als jij daar moet zijn met je spul (binnen de gereserveerde periode natuurlijk).

Idefiqs zei:
Blackadder the 5th zei:
Idefiqs zei:

Het was even zoeken, maar ik heb de kwoot gevonden:
Idefiqs zei:
Ik ben je al een paar dagen aan het dollen, een oud blogger noemde dat eens buiten spelen.:D

Prettige dag nog ... ;)

cirKel zei:
Begrijp ik hieruit dat jij keurig elke keer een vergunning aanvraagt bij de gemeente om een of meerdere parkeerplaatsen te mogen reserveren? Dan is er niets aan de hand, zo hoort het namelijk. En de kosten voor die vergunning kun je gewoon op de factuur aan je opdrachtgever zetten, dus financieel geen centje pijn voor jou.

Yep, en ik moet dat ook wel aangezien ik tevens voor diverse overheidsinstanties werk... en dat werk wil ik niet graag aan missen.
Die kosten zijn echter niet altijd 1:1 declareerbaar bij de opdrachtgever, ik probeer ze wel in te dekken in de offerte of apart te factureren met behulp van de leveringsvoorwaarden maar dat lukt helaas niet altijd.

Wat betreft je voorbeeld van gemeente Amsterdam: als ze daadwerkelijk altijd borden plaatsen dan verdienen ze een grote pluim, maar de meeste gemeentes waar ik werkzaam ben is dat alleen maar aan de orde bij volledige afsluiting van een doorgaande weg... voor de rest moet je jezelf maar redden.:(

Nou, fijn dat de modderige bandiet keurig altijd een vergunning aanvraagt. Vreemd dat niet elke gemeente voor het geld dat dat kost, het vergunde parkeervak of deel van de straat ook keurig van reserveringsbordjes voorziet. Daar betaal je toch voor?!

Wat ik ook erg asociaal parkeren vind, is wat de pakjesbezorgers van tegenwoordig vrijwel allemaal doen: gewoon midden op straat.

1zlvw29.jpg

Vaak is er een stukje verderop gewoon parkeergelegenheid (in het geval van de foto niet, maar hij staat hier echt flink in de weg, rechtsafslaan om dat ding heen is bijna onmogelijk), maar gaan ze staan waar het hun het best uitkomt. Dat kan zijn omdat het het dichtst voor de deur is, of precies tussen twee afleveradressen, maar nooit lijkt het erop dat ze de plek uitkiezen om het minst verkeersoverlast te veroorzaken.

En ja, die bus is groot en ermee manoeuvreren valt niet altijd mee. Maar dan moet je voor krap gebouwde binnensteden gewoon met kleinere voertuigen gaan rijden! Als je bij zo'n bus naar binnen kijkt, zie je vaak veel loze ruimte. Ik kan me niet voorstellen dat de bus 's-ochtends geheel volgepakt van het distributiecentrum vertrekt. Heel grote pakketten vervoeren ze ook niet, want die gaan met andere vervoerders (al was het maar omdat op dit soort pakjeswagens geen bijrijder is).

Het komt bovendien voor dat de chauffeur die zo 'vrij' geparkeerd heeft helemaal nergens te bekennen is, soms zie je hem anderhalve straat verderop lopen. Toch een beetje vreemd.

cirKel zei:
Wat ik ook erg asociaal parkeren vind, is wat de pakjesbezorgers van tegenwoordig vrijwel allemaal doen: gewoon midden op straat.

Vaak is er een stukje verderop gewoon parkeergelegenheid (in het geval van de foto niet, maar hij staat hier echt flink in de weg, rechtsafslaan om dat ding heen is bijna onmogelijk), maar gaan ze staan waar het hun het best uitkomt. Dat kan zijn omdat het het dichtst voor de deur is, of precies tussen twee afleveradressen, maar nooit lijkt het erop dat ze de plek uitkiezen om het minst verkeersoverlast te veroorzaken.

En ja, die bus is groot en ermee manoeuvreren valt niet altijd mee. Maar dan moet je voor krap gebouwde binnensteden gewoon met kleinere voertuigen gaan rijden! Als je bij zo'n bus naar binnen kijkt, zie je vaak veel loze ruimte. Ik kan me niet voorstellen dat de bus 's-ochtends geheel volgepakt van het distributiecentrum vertrekt. Heel grote pakketten vervoeren ze ook niet, want die gaan met andere vervoerders (al was het maar omdat op dit soort pakjeswagens geen bijrijder is).

Het komt bovendien voor dat de chauffeur die zo 'vrij' geparkeerd heeft helemaal nergens te bekennen is, soms zie je hem anderhalve straat verderop lopen. Toch een beetje vreemd.

Nog nooit een pakketje bezorgd gekregen?
Snap ook niet waarom ze zo'n grote bus rijden.
De meeste pakketten kunnen makkelijk op een bakfiets worden bezorgd, dat deden ze vroeger ook met het brood ... ;)

classic_bakfiets.jpg

Ja ik krijg ook wel eens een pakketje. Nu je dat vraagt: het betreft dan steevast een ding dat wel 3-10x in het doosje past, dus daar zit ook al een heleboel onnodig ruimte innemende lucht omheen.

Maar daarnaast: de Europese en Aziatische autofabrikanten produceren ook bestelwagens die kleiner zijn dan het allerlangste en -hoogste exemplaar dat je nog mag rijden met een B-rijbewijs (tot 3500 kg). Dus een of enkele maatjes minder kan ook. Kost ook minder, en waarschijnlijk gaat het ook sneller, simpelweg doordat het vaker probleemloos past.

Het is alleen een beetje lullig als je een klein busje hebt en je moet net het achterste pakketje hebben....:rolleyes:

Dan moet je slim inladen zou je denken, maar dan is afwijken van je route om wat voor reden dan ook gelijk een crime. Daarbij zijn de marges van die pakketbezorgers erg klein, dus als het met een kleinere - en dus goedkopere - bus zou kunnen....

Gewoon een Ford Courier, VW Caddy etc, zijn meer dan genoeg. Maar het is een gegeven ik heb geen idee wat ze allemaal mee moeten nemen. een maatje kleiner dan dit model hierboven zou doorgaans best kunnen lijkt me.

Het is een freelance markt tegenwoordig, dus het kan zomaar zijn dat er meerdere soorten paketten worden vervoerd.

Hier een indruk van de binnenzijde van een pakketbus (sorry voor de grote foto).
Kan me wel voorstellen dat de pakketbezorger het wel prettig vindt
als hij stahoogte heeft in de laadruimte en voor de pakketten schappen heeft
voor het sorteren op volgorde. Dan krijg je inderdaad een grote en hoge bus ...

pakketbezorger-onderweg_tcm10-75226.jpg

Dat is zeker zo.

Ik heb overigens doorgaans weinig last van slecht geparkeerde bezorgbussen. Ik en mijn complexmedebewoners dragen daar echter wel aan bij denk ik. De entree van mijn complex zit op een vervelende hoek, en er is niet een gereserveerd laad/bezorplek op 1 van de straathoeken. Wat dus er toe leidt dat de bus ongetwijfeld geregeld op de hoek voor de entree staat.

Ikzelf zie het probleem niet zo.
De bezorgbussen staan er doorgaans niet lang en zeker niet voor de lol.
Ik denk dat de bezorgers op hun beurt bij het rijden van de dagelijkse route
regelmatig last hebben van onhandig geparkeerde auto's ...:(

Ik heb er nooit zo'n moeite mee als ze hun bus asociaal neerzetten als ze bij mij een pakje bezorgen....:)

Natuurlijk wél als ze bij de buren komen.o_O

Blackadder the 5th zei:
Ikzelf zie het probleem niet zo.
De bezorgbussen staan er doorgaans niet lang en zeker niet voor de lol.
Ik denk dat de bezorgers op hun beurt bij het rijden van de dagelijkse route
regelmatig last hebben van onhandig geparkeerde auto's ...:(

Juist.

Ik heb zelf, vroeger, nog pakketbezorg werk gedaan.. toen er nog vanuit een papieren neckerman catalogus bestelt kon worden...
Zo'n rode, verlengde en verhoogde VW LT.

'probleem' is dat de pakketzzp'er vooraf niet weet wat voor maten er aan pakketten zijn. Dus enig 'lucht' in laadcapaciteit is wel van belang.
Daarnaast liggen de pakketten in zo'n bak nog enigszins netjes. Stop je die dozen en doosjes, met allemaal verschillend gewicht, gewoon los in de laadruimte.. gaat het lekker 'heen en weer' als het niet goed gevuld is.. Kans op beschadiging van de inhoud.. en een niet tevreden ontvanger ervan, waarschijnlijk..

Al gebeurt het wel, heb weleens een blik kunnen werpen op zo'n witte bus.. tot de nok toe gestapeld met allemaal dozen..:eek:
Lekker geordend werken, lijkt mij dat. :confused:

~~~~~~
Maar goed, de witte Crafter in (A'dam?) had wellicht in het verlengde van de zijstraat, tegen de plantenbak aan, kunnen parkeren...

Enige orde is inderdaad fijn voor de bezorger, en verkleint ook de kans op beschadigingen. Heb echter bij ons op werk wel eens tien minuten gewacht tot meneer het pakketje kon vinden in de rotzooi. Leek wel of alles er van een afstandje ingegooid was. :eek:

En qua parkeren, tsja. Enerzijds asociaal, maar anderszijds ook begrijpelijk. Hiermee wil ik het gedrag niet goedpraten, maar de marges zijn nou eenmaal erg klein. Elke verloren minuut is dus geld, dus om dan rustig een parkeerplekje te zoeken, in te parkeren, en vervolgens te moeten lopen. Kan bij elkaar al vijf minuten schelen, en dat is veel tijd met de kleine marges.

Er is nog een andere manier om met een minder grote wagen net zoveel pakjes op een net zo geordende en breukvrije manier mee te nemen: maak niet een leeg gangpad in het midden van twee rekken aan weerszijden, maar haal de pakjes die nu 'in het midden' liggen, er aan de zijkant uit.

ixdr28.png

De rekken kunnen dieper worden, waardoor ze ook korter kunnen zijn om dezelfde hoeveelheid vracht mee te kunnen nemen. De ruimte die je nodig hebt om er wat uit te halen neem je niet meer de hele dag loos mee, nee, die ruimte is de straat waar je op dat moment wat moet afleveren! Vanzelfsprekend zijn de rekken goed afgesloten, dus niet met een zeiltje maar met kleppen/deuren. Dat de bezorger niet meer binnendoor van zijn stoel naar de pakjes kan lopen, lijkt me geen probleem, want hij moet uiteindelijk toch uitstappen om naar het afleveradres te lopen.

Byebye superlange en -hoge Crafter, nu kun je gewoon met een model kleiner in standaardmaat op weg.

Het concept is niet nieuw overigens.

ih1b1k.jpg

En dan sta je in een parkeerhaven aan de linkerzijde je pakketje eruit te halen. Ik stap liever van achter erin.

Boppie zei:
En dan sta je in een parkeerhaven aan de linkerzijde je pakketje eruit te halen. Ik stap liever van achter erin.

Of als je langs de weg geparkeerd staat rijdt een ongeduldige automobilist je de vouw uit de broek ... :(

Wat je wel kunt afvragen, is of je met meerdere bedrijven door dezelfde wijk zou moeten rijden.
Maar ja, dat heeft weer iets te maken met concurrentie en marktwerking ... ;)

Daar staan die eerste drie letters van deze topictitel dan ook voor: als alles en iedereen voor jou moet wijken.

cirKel zei:
Daar staan die eerste drie letters van deze topictitel dan ook voor: als alles en iedereen voor jou moet wijken.

Kun je op verschillende manieren uitleggen: zowel voor de parkerende
als voor de voorbijrijdende/fietsend/lopende weggebruiker ... ;)

Na deze discussie gelezen te hebben moet ik mij melden als aso parkeerder.

Heb een eigen (genummerde) parkeerplek bij het appartementencomplex, maar onder een boom. Omdat ik na een tijdje moe werd van de vogelpoep maar een parkeervergunning gekocht (€80 per jaar) zodat ik langs de kant van de weg kan parkeren.

Visite parkeert nu op mijn vaste parkeerplek in plaats van langs de straat. Win-win want dat scheelt geklooi met kenteken van de visite aanmelden (+ €0,75 per uur).

Vond dit vrij redelijk maar als ik dit allemaal lees begin ik mij er een beetje voor te schamen.

Terug
Bovenaan