Aso Parkeren

LoveD MyJeep zei:
Ben het helemaal met je eens Rob. Zeker de mensen die duidelijk willens en wetens "asociaal" gedrag vertonen laten zich helemaal niet terechtwijzen. Daarbij blijft "asociaal" een beoordeling die ieder voor zich anders maakt en dus alleen in het brein zit. Tel daar bij op dat mensen meestal hun eigen denkbeelden en verwachtingen op het gedrag van een ander projecteren en daardoor meestal volkomen naast de daadwerkelijke motivaties en gedachten zitten die er spelen en het verhaal is rond.

Maar iedereen geeft op zijn eigen wijze (en wellicht eigenwijze) uiting aan zijn frustraties. Zollie doet dat door mensen aan te spreken. Maar ik vind hem wel perfect aantonen wat ik hierboven aangeef, namelijk dat ieder zijn eigen beeld heeft van o.a. "asociaal" en dat aan de hand van zijn eigen normen, waarden en projecties vormgeeft. Zo vindt hij anderen aso en vinden anderen hem aso.

Je zal het daarin nooit allemaal met elkaar eens zijn...

Best intrigerend, mensen ;)

Ook ben je geneigd om iemand die niet in jouw "hokje" past zwaarder af te rekenen voor dezelfde daden. Bij iemand met dezelfde leeftijd, sociaaleconomische status, auto type, noem maar op, zul je je sneller kunnen inleven in de situatie en het minder zwart/wit bekijken.

Geelhoed zei:
Rob0118 zei:
omdat ik geen zin heb in conflicten
...
maar ik deed niets.

Laf.
De gewapende handhaving van de regels van de maatschappij is uitbesteed aan de politie. Toen dat een beetje te duur zou worden voor de belastingbetalende burger, kregen we ook gemeentelijke handhavers.
Wanneer men elkaar aanspreekt op asociaal gedrag dan zou mij dat een stuk belasting schelen. Ik vind niet aanspreken daarom asociaal.

In een ideale wereld heb je gelijk GH. Helaas moet je in de werkelijke wereld vrezen voor goed en gezondheid als je dat doet, getuige ook de diverse reacties in o.a. dit topic op dit forum.

Je kan het ook omdraaien. Wel aanspreken is asociaal. Want als iemand dat doet en daardoor invalide geslagen wordt drukt dat ook financieel op de maatschappij en dus op jou en mij.

De maatschappij is al voorbij aan de tijd waarin sociale controle nog gewoon mogelijk was. Maar gelukkig hebben we nu wel tweeverdieners, iPhones en tablets ;)

Ordep zei:
Grappig. Dus iemand die geen nieuwe Ferrari koopt maar met dat geld op vakantie gaat zorgt er voor dat jij volgend jaar een stuk belasting meer moet betalen en is dus asociaal :D.
Nice. (y)

Twix zei:
michel1975 zei:
Zollie zei:
Ik zeg niet dat die 'types' de verkeerdparkeerders zijn, ik zeg dat de verkeerdparkeerders vaak die types zijn.

De mensen die ik aanspreek op hun parkeergedrag voldoen nagenoeg allemaal aan soortgelijke criteria, ik stel het niet andersom.
Dus zeg je het wel. Zeg dan niets. Die 'types' ?? Als je bij een sollicitatiegesprek de vraag krijgt of je moeite hebt met minderheden antwoord je zeker ook dat geen moeite hebt met dat 'soort' mensen?

Hier ook zo'n aso BMW, gespot in Texas. De aso blokkeert zo 3 vakken. Schandalig.

Ook een keer zo iemand gehad toen ik met een club richting een locatie reed voor een ALV. Was een AC ergens, weet niet meer welke. Stond er ook zo 1 geparkeerd: een half vergane E36, maar wel met grote spoilers, dikke wielen etc. Hebben we daar met de club omheen geparkeerd (wij stonden zo immers netjes in de vakken:D) en zijn we rustig gaan vergaderen binnen tot er iemand (2 petjes, maar we doen niet aan stereotypes toch?:p) binnen kwam of 'die aso's met die Citroëns' hun auto even wouden weg halen zodat ze weg konden. Dus na een korte discussie wie er nu aso geparkeerd stond hebben we ze er maar tussenuit gelaten. :D

Over stereotypen gesproken, zag laatst een petje samen met z'n blonde bimbo naar een auto lopen die diagonaal geparkeerd stond, met de kont precies in het midden van twee fileparkeervakken en de rest van de auto op een stuk bestrating dat is bedoeld voor voetgangers (behalve de lijntjes is daar geen onderscheid tussen wel/niet parkeervak). Geen foto en ook geen streetview, want die is nog van de oude situatie ter plaatse.

In hun belevingswereld waren ze waarschijnlijk aan het "laden & lossen", aangezien ze de lichten van de auto aan hadden gelaten. Ik noem het "boodschappen doen" aangezien ze de supermarkt uit kwamen.

Van zoiets laatst ook een knap staaltje gezien. SUV dwars over 3 parkeerplaatsen geparkeerd met de alarmlichten aan. Bestuurder was boodschappen aan het doen en kwam pas nadat ik al naar binnen was geweest en weer terug was ook terug met 2 volle boodschappentassen.

Volgens mij staat ie niet in de aangewezen vakken, heel netjes dus.

Wel op de stoep, maar goed, het is ook een off road auto, natuurlijk… o_O

Zaterdag meegemaakt bij Albert Heijn:

Mevrouw parkeert haar Volvo V40 op een invalidenparkeerplaats. Een frisse jonge mevrouw komt er uit gerend.
Ik zeg: Nou, u ziet er niet invalide uit.
Haar antwoord:"Dat ben ik wel, maar ik heb nu haast"

Ik was verbijsterd.

Soloman zei:
Zaterdag meegemaakt bij Albert Heijn:

Mevrouw parkeert haar Volvo V40 op een invalidenparkeerplaats. Een frisse jonge mevrouw komt er uit gerend.
Ik zeg: Nou, u ziet er niet invalide uit.
Haar antwoord:"Dat ben ik wel, maar ik heb nu haast"

Ik was verbijsterd.
Hahaha verbijsterd? ik had me kapot gelachen.

als zij de invalidekaart achter de ruit heeft.. dan was het legaal..

Het is volgens mij niet zo moeilijk meer om een invalidekaart te krijgen.. Die zijn op naam gesteld.. Mijn tante had hem laatst aangevraagd voor mijn oom.. om bij het ziekenhuis niet helemaal achterom te hoeven parkeren. (is ook een rot eind lopen door de wind..)
Het was nuttig, voor die paar maanden dat de longkanker z'n werk gedaan had..
[size=x-small]de beste man was een roker en had ook qua voeding geen gezonde leefstijl[/size]

Als ze zegt dat ze invalide is, wie ben jij dan om dat in twijfel te trekken? Ik mag alleen maar hopen dat áls ze liegt, ze last krijgt van haar geweten. Maar dat is wellicht ijdele hoop.

bat zei:
Volgens mij staat ie niet in de aangewezen vakken, heel netjes dus.

Wel op de stoep, maar goed, het is ook een off road auto, natuurlijk… o_O
Gewoon een eerlijke burger die de wegenbelasting niet heeft betaald. Niks mis mee :cool:

Durashift zei:
als zij de invalidekaart achter de ruit heeft.. dan was het legaal..

Het is volgens mij niet zo moeilijk meer om een invalidekaart te krijgen.. Die zijn op naam gesteld.. Mijn tante had hem laatst aangevraagd voor mijn oom.. om bij het ziekenhuis niet helemaal achterom te hoeven parkeren. (is ook een rot eind lopen door de wind..)
Het was nuttig, voor die paar maanden dat de longkanker z'n werk gedaan had..
[size=x-small]de beste man was een roker en had ook qua voeding geen gezonde leefstijl[/size]

Volgens mij kan dat legale nog best wel eens meevallen. Bij mijn weten wordt een GPK (gehandicapten parkeer kaart) weliswaar op kenteken uitgegeven, maar is het gebruik ervan persoonsgebonden. Zo heb je een bestuurderskaart en een passagierskaart. Voor beide gevallen geldt voor zover ik weet dat deze niet gebruikt mogen worden als de betroffen gehandicapte er niet bij is.

Echter is dat natuurlijk vrij lastig te achterhalen in de praktijk, dus vrij makkelijk te overtreden.

Maar het blijft natuurlijk staan dat iemand die er niet "gehandicapt" uitziet dat niet per se ook is. Ik kan me nog herinneren dat ik met mijn moeder in de tram zat vroeger en dat oudere dames heel opzichtig schande zaten te spreken dat "de jeugd van tegenwoordig" niet meer opstond voor ouderen. Terwijl mijn moeder destijds meerdere zware hernia's had en slechter ter been was dan die ouwe wijven... Dus probeer ik me vóór ik oordeel zoveel mogelijk af te vragen of ik dat oordeel wel kan vellen, of ik wel alles weet wat ik zou moeten weten om een juiste conclusie te trekken. Het resultaat is dat ik weinig meer oordeel, want je informatie is bijna altijd te eenzijdig...

Juist. Ik zie er ook niet echt ziek uit. Maar ik ben het wel degelijk. In het begin had ik daar wel moeite mee: "stel dat ik een collega tegenkom terwijl ik lekker een kop koffie zit te drinken in de stad?" Ik ben er overheen gestapt, maar besef me des te meer dat je van buiten niet hoeft te zien dat iemand iets mankeert.

LoveD MyJeep zei:
Voor beide gevallen geldt voor zover ik weet dat deze niet gebruikt mogen worden als de betroffen gehandicapte er niet bij is.
Het is nog sterker zelfs. Het parkeren moet rechtstreeks verband houden met het vervoer van de gehandicapte. Dus als opa in de auto blijft zitten terwijl jij sigaretten haalt ben je al de klos.

En in dat licht ben ik dan weer voorstander van de filmpjes die ik zag over mensen in de VS die bekeurd werden voor misbruik daarvan. Die boetes waren niet mals. In NL heb je zelfs nog agenten die niet willen schrijven omdat de boetes hier relatief hoog zouden zijn. Het is naar mijn idee niet aan een agent om te oordelen over de hoogte van de boete, maar om gewoon te handhaven. Misbruik maken van het wel of geen handicap hebben is verre van fatsoenlijk.

ook een vorm van aso parkeren..
onbeheerd achterlaten van een voertuig dat niet op de openbare weg mag..

't ding staat mij te netjes om 'klaargezet te zijn voor een criminele actie'

001_logistiek-image-1460365.jpeg

https://www.logistiek.nl/Warehousing/heftrucks/2014/2/Gezocht-eigenaar-rode-Komatsu-heftruck-1460358W/

Paulus0013 zei:
En in dat licht ben ik dan weer voorstander van de filmpjes die ik zag over mensen in de VS die bekeurd werden voor misbruik daarvan. Die boetes waren niet mals.

https://www.youtube.com/watch?v=WZAwDAdyvpU
https://www.youtube.com/watch?v=okQEhLlEsXs

:D

Sarcast zei:
LoveD MyJeep zei:
Voor beide gevallen geldt voor zover ik weet dat deze niet gebruikt mogen worden als de betroffen gehandicapte er niet bij is.
Het is nog sterker zelfs. Het parkeren moet rechtstreeks verband houden met het vervoer van de gehandicapte. Dus als opa in de auto blijft zitten terwijl jij sigaretten haalt ben je al de klos.

dan is opa toch vervoert naar de plek van bestemming?
Dat ie niet uitstapt is toch geen vereiste?
Opa kan wel ff aan de telefoon zitten een belangrijk gesprek hebben... en uitstapt op moment dat jij terug bent van de winkel ;)

Durashift zei:
ook een vorm van aso parkeren..
onbeheerd achterlaten van een voertuig dat niet op de openbare weg mag..

't ding staat mij te netjes om 'klaargezet te zijn voor een criminele actie'

001_logistiek-image-1460365.jpeg

https://www.logistiek.nl/Warehousing/heftrucks/2014/2/Gezocht-eigenaar-rode-Komatsu-heftruck-1460358W/

Als het ding op de juiste manier uitgerust is, dan mag hij volgens mij gewoon op de weg rijden. Maar hij staat er wel apart bij zo.

Alleen de lepels maken al duidelijk dat deze zo de openbare weg niet op had gemogen (dan hadden ze ingeklapt of beschermd moeten zijn). Ik mis ook een zwaailicht, verlichting kan ik verder zo niet zien, maar wat ik kan zien lijkt me ook niet te voldoen.

In de link lees ik:

Tot op heden heeft de eigenaar van de gedateerde heftruck zich volgens Post nog niet gemeld.
Ik vermoed dat iemand er gewoon vanaf moest...

bat zei:
Ik mis ook een zwaailicht, verlichting kan ik verder zo niet zien, maar wat ik kan zien lijkt me ook niet te voldoen.

volgens mij is dat tegenwoordig niet meer relevant, op langzaam werkverkeer (Tractors etc..)
Ik zie die voertuigen de laatste tijd zonder werkend zwaailicht op de binnen& provinciale wegen rijden..

Lijkt wel alsof een bepaalde (EU?) richtlijn het gebruik ervan uitgesloten heeft..

Wél zie je veel zwaailichten in het vrachtwagentransport bij de breedte/lengte ladingen.. Als het maar iets oversteekt zwaait er een lamp aan de achterzijde.. Is soms ook wel weer overdreven.. denk ik dan.

Durashift zei:
volgens mij is dat tegenwoordig niet meer relevant, op langzaam werkverkeer (Tractors etc..)
Ik zie die voertuigen de laatste tijd zonder werkend zwaailicht op de binnen& provinciale wegen rijden..

Lijkt wel alsof een bepaalde (EU?) richtlijn het gebruik ervan uitgesloten heeft..
Dat "men" het niet meer doet, betekent niet automatisch dat het dus niet meer hoeft... Ik ga me er verder ook niet in verdiepen, maar ik vermoed dat het eerder een kwestie is van "lastig om aan te denken".

Schoolparkeren. De eerste feitcode kende ik uit mijn hoofd, de tweede moest ik even opzoeken.
Agenten reden de Corrado die daar elke dag parkeert ondanks alle dreigementen in de lokale krantjes overigens gewoon voorbij.

bat zei:
Durashift zei:

Dat "men" het niet meer doet, betekent niet automatisch dat het dus niet meer hoeft... Ik ga me er verder ook niet in verdiepen, maar ik vermoed dat het eerder een kwestie is van "lastig om aan te denken".
Zwaailicht is alleen verplicht bij afmetingen die groter zijn dan standaard toegestaan. Om op de openbare weg te mogen heb je echter wel alle 'standaardverlichting' nodig (dimlicht, knipperlichten etc.) en die zitten er hier niet op. Lepels afschermen is trouwens simpel te organiseren door er een lege pallet op te gooien. Het lijkt er op dat die heftruck gewoon gedumpt is, al vraag ik me af of er niet een betere manier is. Zo'n ding heeft toch altijd wel waarde zou je denken. Is het niet als opknappertje, dan wel als donormodel voor onderdelen of in het ergste geval gewoon als oud ijzer. En als je kijkt hoe wanhopig men tegenwoordig kleine partijen metaal gapt dan zou je toch denken dat een paar ton staal ook nog wel lucratief is.

Die AMG zou ik standaard over 2 vakken parkeren. Je moet er toch niet aan denken dat een aso-wijf op Crocs met haar vette reet haar deur er tegen aan pleurt. Of kinderen, bejaarden enz.

mwah, staat redelijk strak met het rv scherm bij de pilaar volgens mij..

Eigenaar kan er weinig aan doen.. dat de parkeervakken uit de tijd zijn dat het zo small mogelijk moest zijn.

Hij staat netjes recht.. toch een teken dat de eigenaar met beleid de auto geparkeerd heeft.. en niet 'neer gekwakt' heeft.

Durashift zei:
mwah, staat redelijk strak met het rv scherm bij de pilaar volgens mij..
Pilaar zit niet in de weg, auto had gewoon in het vak kunnen staan.

Durashift zei:
Eigenaar kan er weinig aan doen.. dat de parkeervakken uit de tijd zijn dat het zo small mogelijk moest zijn.
Onzin. Het lukte eigenaren van grotere en/of ook niet goedkope auto's elders in de garage blijkbaar ook prima.

Durashift zei:
Hij staat netjes recht.. toch een teken dat de eigenaar met beleid de auto geparkeerd heeft.. en niet 'neer gekwakt' heeft.
Absoluut.

Maar goed, er was ruimte genoeg in de garage, dus een echt probleem was het ook weer niet. Hij had het ook zoals ik kunnen doen, etage erboven, enkele plek zonder belendende vakken maar veel ruimte aan beide kanten van het vak. Want je zult maar zo'n aso-wijf op Crocs hebben dat haar Alto er zoals Barri zegt strak links naast zet… ;) Maarja, dan had hij/zij 1 trap meer moeten nemen.

Nee, en wellicht had ie een hele goede reden. Echt hoor, zou zomaar kunnen. Je weet het maar nooit en oh, het schaamrood op mijn kaken.

achteruit ingestoken had ie de ruimte tot de pilaar beter kunnen zien door de linker buitenspiegel.
Dat ben ik eens.

Is dit een garage in Almere centrum?

Ja. En serieus, die pilaar stond niet in de weg. Of anders gezegd: de auto rechts van hem had er evenveel "last" van. Als ie moeite had goed in te schatten of ie er tegenaan zou komen bij het vooruit inparkeren, moet ie z'n rijbewijs inleveren. Of parkeersensoren voor nemen (zitten die er niet gewoon standaard al op?). Sowieso: de parkeerlagen erboven waren vrijwel leeg (zoals zo vaak), als je denkt dat het niet gaat lukken, rij je toch even verder om te kijken of je een plek kan vinden waar je hem wel in kunt krijgen?

Toen ik terugkwam bij mijn auto stond er op mijn parkeerlaag 1 andere auto geparkeerd (toen ik mijn auto er neerzette stond er geen enkele auto). Een SUV van BMW of Audi, weet zo niet meer precies. Ook bij zo'n pilaar, keurig binnen de lijntjes. Het kan echt.

je kan ook omdenken..

als er toch zoveel lege plekken zijn.. wat maakt het dan uit dat deze man wat 'ruim' parkeert?
Zou ik, met zo'n auto en met zulke kleine vakken (de wielen staan er dan wel in.. veel ruimte om in te stappen is er gewoon niet) ook kunnen denken.

Durashift zei:
je kan ook omdenken..

als er toch zoveel lege plekken zijn.. wat maakt het dan uit dat deze man wat 'ruim' parkeert?
Als je terugleest, dan zeg ik dat al. ;)

Durashift zei:
Zou ik, met zo'n auto en met zulke kleine vakken (de wielen staan er dan wel in.. veel ruimte om in te stappen is er gewoon niet) ook kunnen denken.
En ook daar heb ik al wat over gezegd: er waren gewoon in dezelfde garage alternatieven, waarbij de man zich geen zorgen hoefde te maken over eventuele parkjeerdeukjes. Mijn auto heb ik op zo'n plek geparkeerd.

Want, wat soloman zegt: een paar uur later kun je een plek bezet houden.

Soloman zei:
Je hoort je aan de regels te houden. Nu is het leeg, na een uur kan het vol staan.

Bij ons in de straat heeft een berger een keer een auto afgeleverd en zo als die Mercedes op 2 vakken geparkeerd. Diverse NSB-ers (niemand heeft aangebeld of hem geholpen zijn kapotte auto recht te zetten) hebben toen de politie gebeld, maar deze kon hier niets aan doen werd hen verteld het schijnt niet verboden te zijn.

Mijn auto past gewoon niet op het grootste gedeelte van de parkeerplekken en als er een auto naast staat, kom je er gewoon niet uit. Dan zou ik bijna altijd in overtreding zijn.

Aras zei:
Mijn auto past gewoon niet op het grootste gedeelte van de parkeerplekken en als er een auto naast staat, kom je er gewoon niet uit. Dan zou ik bijna altijd in overtreding zijn.
Geen idee wat voor auto jij rijdt, maar het zou kunnen. Lijkt me knap klote.

Hier ging het om een Mercedes C. Die is smaller dan mijn Focus en heel vele andere compacte middenklassers zijn ook niet smaller dan die C. En die mensen is het gisteren ook allemaal gelukt binnen de lijntjes te parkeren in die garage én in en uit te stappen zonder schade aan de auto's ernaast aan te brengen.

Durashift zei:
je kan ook omdenken..

Omdenken? Of domdenken? ;)

Onbenullig parkeren 'omdat er toch ruimte zat is' vind ik wel het grootste kulargument dat er is. Ja tenzij je de gave hebt om in de toekomst te kijken natuurlijk. Maar in dat geval had je ook geweten dat die vakken te klein waren. Als het zo makkelijk was hadden we die belijning ook wel weg kunnen laten...

Terug
Bovenaan