AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

ij sommige merken is de radar van de acc ook verwarmd, geen idee of dat bij de BMW ook zo is. zal eens checken als ik er aan denk.
Bij mijn G21 wel. Heb wel ergens een foto dat de hele voorkant onder de sneeuw zit, behalve de radar in de grill.

Bij mijn f31 niet, volgens mij. Maar ik had dat in een sneeuwbui tijdens wintersport, dus wellicht was er toen gewoon teveel en was het te koud in de rijwind.

Bij de opel kreeg ik gewoon een melding dat bepaalde systemen niet beschikbaar waren. Bij mijn C-klasse was de radar ook verwarmd. Wel mooi dat ze over zulke zaken nadenken

even snel opgezocht, bij mijn auto is deze ook verwarmd

attachment.php

maar ook de stoelverwarming is niet heel snel en werd in de opel sneller warm (ook stoelverwarming in de twingo is mega snel (te) heet). en ook de motor werd in de opel iets sneller warm (koelvloeistof meter) dan in de BMW. Ik vermoed omdat de BMW iets van 15 liter aan koelvloeistof heeft, echt mega veel. Dat in combinatie met een automaat die de motor akelig laat in toeren houd dat het wat langer duurt.
hmm bij mij is stoel- en stuurverwarming wel echt warm als ik mij bij het eerste stoplicht meld wat ~2min rijden is. De motor is wel echt pas na 20-25min warm inderdaad. Voor mijn woon-werk is dat ook niet zo heel erg want het is allemaal snelweg.

Et ziet er wel cool uit.
Het is mij nog nooit opgevallen haha, maar komt ook omdat ik altijd de standkachel aanzet dus is de hele auto warm..

wel cool dat dit zo geregeld is!

Het is mij nog nooit opgevallen haha, maar komt ook omdat ik altijd de standkachel aanzet dus is de hele auto warm..

wel cool dat dit zo geregeld is!
Dit was bij een tankstation bij Nauders in de buurt. Kwamen vanaf Reschen - Bolzano, de Brennerpas was dicht vanwege de sneeuwval, dus we moesten even creatief vanuit Italië richting huis. Hij houdt em dus tijdens rijden in de sneeuwbuien redelijk schoon. De Passat die ik hiervoor had stopte er direct mee (qua ACC etc) als ie 1 sneeuwvlok zag. :LOL:

Deze week weer eens voor het werk in de VS; Ohio, Pennsylvania en Michigan. Behoorlijk wat afstanden gereden en dit keer kan ik weer een auto toevoegen aan bagger huurauto's in de vorm van een Nissan Rogue. Het is het een vrij nieuwe auto maar het hobbelt over de weg. Hele tijd aan het corrigeren. Het is een CVT automaat en al mijn vooroordelen daarover worden bevestigd. Auto is ook behoorlijk rumoerig. Alles is plastic. Daarnaast heel kaal; geen stoelverwarming, geen climat control of andere luxe. Wel AWD wat wel prettig is met de sneeuw en veel onverhard terrein. Na iets iets van 1300km ga ik hem niet missen. Enige huurauto waar ik echt met plezier in heb gereden was een 2024 subaru outback.

Zijn uiteraard genoeg leuke huurauto's te verkrijgen, maar dat staat de baas waarschijnlijk niet toe. Ach en het brengt je van A naar B. Dus mag ook niet klagen :LOL: Ben blij als ik vrijdag weer de BMW op schiphol kan ophalen.

zo ziet de frekkel er uit; toen nog schoon
54353037824_3c8c01cdb4_h.jpg

Laatst bewerkt:
Leuke trip voor het werk. Al kijk ik tegenwoordig wel iets anders aan tegen de VS. De importheffingen die net zijn aangekondigd voor producten uit Europa zullen voor het bedrijf waar je werkt niet echt fijn zijn.

Ben bang dat met een 5-serie in bezit de meeste auto’s tegenvallen.

Op foto's ziet het er uit als een zoveelste SUV, maar blijft mij verbazen dat het zo slecht rijd. Vorige keer in de VS had ik een Ford Edge, was ook al zo'n matig afgewerkte stuiterbak zonder enige verfijning. Juist een ford rijden in Europa doorgaans prima. Dat ze in de VS voor een iets softere afstelling kiezen snap ik ook. Maar gewoon ook echt heel matig rijden verbaasde mij. Deze Nissan idem. Ze kunnen echt prima auto's bouwen, maar op een of andere manier lukt dat in de VS niet.

Heb laatst bijvoorbeeld in Nederland een langere rit in een Skoda Kodiaq 1.5 gereden. Dat reed echt vele malen beter dan dit.

e importheffingen die net zijn aangekondigd voor producten uit Europa zullen voor het bedrijf waar je werkt niet echt fijn zijn.

vooral voor de Amerikanen zelf niet fijn, die gaan daar immers linksom of rechtsom de kosten voor betalen mocht dat zo zijn. Deze zijn in de VS niet zomaar te krijgen.

Al kijk ik tegenwoordig wel iets anders aan tegen de VS.
Het land is niet veranderd hoor, nog steeds prachtig. Is er iets aan de hand? :unsure:

Vorige keer in de VS had ik een Ford Edge, was ook al zo'n matig afgewerkte stuiterbak zonder enige verfijning.
Wij hebben ooit een proefrit gemaakt met een Ford Edge. Ik zei toen tegen de verkoper dat ik het gevoel had in een huurauto te rijden. Totaal geen beleving, geen emotie. Gelukkig stond deze Ford bij een BMW-dealer en testten we daarna een X3 om vervolgens een X5 te kopen. :LOL:

Al die mid-size SUV-tjes zijn emotieloos hokken. Of het nu een Nissan Roque is, een Qasquai, Ford Edge, Honda Pilot or CRV, het is echt drie keer niets.

Cool, gaaf wel om zo ver voor je werk te reizen. Zolang het niet te vaak is, vind ik het altijd wel erg leuk zeker naar een land als de US. Veel plezier / succes nog.

Maar gewoon ook echt heel matig rijden verbaasde mij. Deze Nissan idem. Ze kunnen echt prima auto's bouwen, maar op een of andere manier lukt dat in de VS niet.
Mwoah ik ervaar dat bijv nu ook met Europese midsize SUV hoor (wat @Twix ook zegt).

Heb nu zo’n hagelnieuwe Renault Symbioz huurauto hier in Italië. Stuitert alle kanten op, stuurt enorm gevoelloos en… ik word helemaal gestoord van alle piepjes en hele tijd trekken aan je stuur.

Wij hebben ooit een proefrit gemaakt met een Ford Edge. Ik zei toen tegen de verkoper dat ik het gevoel had in een huurauto te rijden. Totaal geen beleving, geen emotie.
De Edge schijnt ook in europa te zijn geleverd, maar kan mij niet voorstellen dat ze in de EU ook met een dacia achtig interieur worden geleverd en dito rij-eigenschappen.

Cool, gaaf wel om zo ver voor je werk te reizen. Zolang het niet te vaak is, vind ik het altijd wel erg leuk zeker naar een land als de US. Veel plezier / succes nog.

pre-corona reisde ik heel veel, zeker zo'n 8x per jaar naar Azië. Denk dat ik alleen in zuid-korea al zo'n 60x ben geweest (!) . Tegenwoordig in mijn huidige functie is het een keer 2/3 x per jaar en hou mij met name bezig met Canada / VS. In de toekomst kijken of ik iets soortgelijks kan uitrollen in Azie, maar voor nu VS. En zolang het 2 a 3x per jaar is vind ik het prima. zo vaak als vroeger hoeft van mij niet meer. Het is geen vakantie en ik maak lange dagen, maar je maakt altijd veel mee, je ziet veel van het land, je ontmoet veel leuke mensen, dat maakt het leuk. En deze week ook nog samen met een collega wat het ook gezellig maakt tijdens het reizen en 's avonds.

Heb nu zo’n hagelnieuwe Renault Symbioz huurauto hier in Italië. Stuitert alle kanten op, stuurt enorm gevoelloos en… ik word helemaal gestoord van alle piepjes en hele tijd trekken aan je stuur.
Al die (verplichte!) hulpsystemen kunnen met een druk op de knop uit, dat heeft Renault juist erg goed voor elkaar. Verder vond ik de Symbioz in Nederland en Frankrijk gewoon prima 'modern' rijden, maar hij blinkt ook nergens echt in uit. Dat laatste is conform segment.
Zijn uiteraard genoeg leuke huurauto's te verkrijgen, maar dat staat de baas waarschijnlijk niet toe. Ach en het brengt je van A naar B. Dus mag ook niet klagen :LOL: Ben blij als ik vrijdag weer de BMW op schiphol kan ophalen.
Blijkbaar vinden de Amerikanen het allemaal prima, de Rogue stond vorig jaar mooi in de Amerikaanse verkoop-top 10. Misschien niet heel verbazend als je bekijkt wat ze op andere vlakken kiezen.

Tjah, ik vind zo'n F150 , wat nr1 auto is in de VS volgens mij, ook niet bijster goed rijden. Wel stuk mooier afgewerkt, maar de achteras als de bak leeg is, is ook een stuiterbak. We hebben in de EU duidelijk andere maatstaven. Een subaru outback heb ik als huurauto gehad vorige jaar, die was echt heel fijn.

Des te opmerkelijker dat een Tesla wel gewoon erg goed stuurt , ze kunnen het dus wel

Al die (verplichte!) hulpsystemen kunnen met een druk op de knop uit, dat heeft Renault juist erg goed voor elkaar
Jep maar die knop heeft Hertz permanent aan staan. Althans, als ik er op druk staat er dat het zooitje niet uit kan :p

Die kreeg ik ook in Engelend. Dame achter de balie had het nog over een upgrade (Ik had een Kia C'eed gehuurd), maar echt blij was ik er niet mee. Maar goed.

De Edge schijnt ook in europa te zijn geleverd, maar kan mij niet voorstellen dat ze in de EU ook met een dacia achtig interieur worden geleverd en dito rij-eigenschappen.

pre-corona reisde ik heel veel, zeker zo'n 8x per jaar naar Azië. Denk dat ik alleen in zuid-korea al zo'n 60x ben geweest (!) . Tegenwoordig in mijn huidige functie is het een keer 2/3 x per jaar en hou mij met name bezig met Canada / VS. In de toekomst kijken of ik iets soortgelijks kan uitrollen in Azie, maar voor nu VS. En zolang het 2 a 3x per jaar is vind ik het prima. zo vaak als vroeger hoeft van mij niet meer. Het is geen vakantie en ik maak lange dagen, maar je maakt altijd veel mee, je ziet veel van het land, je ontmoet veel leuke mensen, dat maakt het leuk. En deze week ook nog samen met een collega wat het ook gezellig maakt tijdens het reizen en 's avonds.
Deze week weer eens voor het werk in de VS; Ohio, Pennsylvania en Michigan. Behoorlijk wat afstanden gereden en dit keer kan ik weer een auto toevoegen aan bagger huurauto's in de vorm van een Nissan Rogue. Het is het een vrij nieuwe auto maar het hobbelt over de weg. Hele tijd aan het corrigeren. Het is een CVT automaat en al mijn vooroordelen daarover worden bevestigd. Auto is ook behoorlijk rumoerig. Alles is plastic. Daarnaast heel kaal; geen stoelverwarming, geen climat control of andere luxe. Wel AWD wat wel prettig is met de sneeuw en veel onverhard terrein. Na iets iets van 1300km ga ik hem niet missen. Enige huurauto waar ik echt met plezier in heb gereden was een 2024 subaru outback.

zo ziet de frekkel er uit; toen nog schoon
In de VS moet je altijd beetje geluk hebben met de huurauto's. Welke maatschappij huur je meestal de auto's? Beetje bedelen voor een gratis upgrade helpt soms.

Niet ieder vliegveld heeft Sixt en die hebben nou net de meeste Europese auto's. In januari week in de VS geweest. In Atlanta kreeg ik een fonkelnieuwe BMW 330i mee. Wat is zo'n BMW gevoelsmatig klein als je links en rechts wordt ingehaald door de F150's e.d.. In Philadelphia had ik een Chrevolet Malibu gehuurd bij National, maar vanwege de 'heavy snowstorms' kreeg een Jeep Wagoneer L mee. Dat ding was bijna 6 meter lang, op de derde zitrij kan een volwassenen zijn benen strekken. Reed als een container, maar toch wel gaaf om mee te cruisen.

Jep maar die knop heeft Hertz permanent aan staan. Althans, als ik er op druk staat er dat het zooitje niet uit kan :p
Aargh, Hertz hates you.

Tjah, ik vind zo'n F150 , wat nr1 auto is in de VS volgens mij, ook niet bijster goed rijden. Wel stuk mooier afgewerkt, maar de achteras als de bak leeg is, is ook een stuiterbak. We hebben in de EU duidelijk andere maatstaven. Een subaru outback heb ik als huurauto gehad vorige jaar, die was echt heel fijn.

Des te opmerkelijker dat een Tesla wel gewoon erg goed stuurt , ze kunnen het dus wel
Subaru's zijn fijn ja, die bouwen ook nog echt met kwaliteit hoog in het vaandel. Vorig jaar kreeg ik in Australië een Forester mee. Ook een prettig ding, best stevig, maar tenminste een consistent geheel. Dat laatste mis ik weleens bij andere auto's.

In de VS moet je altijd beetje geluk hebben met de huurauto's. Welke maatschappij huur je meestal de auto's? Beetje bedelen voor een gratis upgrade helpt soms.

meestal Hertz, maar deze kwam van National. Ik lever auto's vaak op een andere plek in dan dat ik ze op haal en soms ook kleine vliegveldjes zoals ze die in de VS veel kennen. Dus even zien altijd wat het beste uit pakt. De Nissan kwam van National

Maar nu weer thuis, heerlijk 1,5 uur met de BMW naar huis gereden

Ik zei het eerder al in mijn topic, ik heb erg positieve ervaringen met Hankook Ventus Evo 2 (K117) onder mijn Insignia.
Ook van de opvolger, de Ventus Evo 3 (K127) zijn reacties overwegend positief, zitten bijvoorbeeld standaard af fabriek onder een X5, maar ook onder een 5-serie G31 zijn de ervaringen goed.

Hankook had al in het najaar de opvolger de Evo (geen 4 meer) (k137) aangekondigd. Bij navraag bij hankook is mijn niet gangbare maat van 275-30-20 wel tot de introductiematen. Introductie stond op januari. En inderdaad kwamen er in januari hier en daar de eerste Hankook evo (K137) maten online bij de grote aanbieders, maar niet mijn maat.
Tot afgelopen weekend, ineens bij vrijwel alle aanbieders stond mijn maat er tussen! Ik was al een beetje ongeduldig omdat ik de velgen in de glascoating wil zetten nadat de banden gemonteerd zijn en ook eigenlijk binnenkort er al op zetten, ik zat al aan plan B te denken, maar mooi dat ze er zo ineens zijn.
Gelijk besteld, vrijdag worden ze gemonteerd op de velg. Er zijn nog geen enkele rijtesten , maar ik ga er van uit dat ze minimaal zo goed zijn als de Evo 3.
Ander groot voordeel is dat de banden maximaal enkele maanden oud zijn qua productiedatum. Heb er zelf hekel aan als ik nieuwe banden koop en ze zijn al een jaar of 2 oud.

Van het weekend de velgen in de glascoating zetten. En dan even kijken wanneer ik tijd heb om het setje te monteren. Wil dan gelijk de klauwen en wielnaven opfrissen

Nice! Wat fijn dat ze in jouw maat zijn.

Heel erg benieuwd naar je ervaring. Grote kans dat deze het ook voor mij worden, ik lees veel positieve verhalen en met BMW approved codering geloof ik het wel.

Wat mij over de streep trok is het flinke verschil in dB. 69 tov 72 voor Michelin pilot sport 4 bijv.

Weet niet eens zeker of er een ster codering op zit. Maar gezien de goede ervaringen met het vorige model geloof ik het wel. Heb hem wel via een grote online bandenleverancier besteld en niet via mijn 'mannetje'. Die had hem niet beschikbaar en waarschijnlijk stuk duurder. Je hoort nog wel eens wisselende verhalen over die grote internationale bandengroothandelaren, maar zoals het nu lijkt gaat het prima. Kreeg vanmorgen verzendbevestiging.

Gisteren de twingo velgen in de glascoating gezet, had nog voldoende over na de laatste glascoating beurt van de twingo. Kan het nu mooi even uitharden, zaterdagmorgen gooi ik de zomerbanden er wel weer onder.

Even kijken of het het weekend er op lukt om de BMW velgen er onder te leggen

De laatste 2x heb ik ze bij de KwikFit besteld, toevallig rond black friday.
Montage wel elders.

Het nieuwste of voorlaatste model band zou mij om het even zijn. Gok dat daar geen wereld van verschil tussen zit.
Rijd nu zelf ook op Michelin PS4 ipv de nieuwere PS5.

Heb je runflat overigens?

Ik bestel ze gewoon bij de lokale dorpsgarage.... Daar moet ook een kachel branden en handig bij garantiegedoe

zeker waar, helaas kan mijn eigen bandenzaak deze (nog) niet leveren. stond niet eens in hun systeem. Mijn ervaring is wel dat ze vaak niet eens heel veel duurder zijn dan die grote handelaren. Maar voor nu dus een keer bij zo'n grote bandenzaak besteld en dus wel lokaal monteren.

Het nieuwste of voorlaatste model band zou mij om het even zijn. Gok dat daar geen wereld van verschil tussen zit.
Rijd nu zelf ook op Michelin PS4 ipv de nieuwere PS5.

denk dat het verschil inderdaad minimaal is. Maar ik hoor wel eens bij die grote bandenzaken dat nieuwe banden worden verkocht die al een jaar of 2 / 3 oud zijn. de een zegt weer dat het niets uit maakt mits goed opgeslagen de ander zegt dat het rubber wel degelijk achteruit gaat. Heb in het verleden vaak gehad dat rubber al vrij snel droogtescheurtjes vertoonden. Nu ik het nieuwste model heb weet ik zeker dat de banden nog geen half jaar oud zijn waarschijnlijk en dus vers.

Geen run flats overigens. Met name in de VS rijden ze veel op deze exact de zelfde 20" wielen, en iedereen die overstapt (en dat zijn er veel) meld een aanzienlijk beter comfort. Heb wel een bandenprop setje voor 10 euro gekocht mocht ik in een spijker rijden en mini compressor aan boord.. En ga het zo proberen. mocht de auto zoekerig worden omdat voor nog wel runflats op zitten dan ga ik voor ook wisselen. Daar zit nog 3,2 mm profiel op, dus ook geen schande als ik die voortijdig moet wisselen.

Ik bestel mijn banden eigenlijk altijd via die internationale bandengroothandelaren. Autoweek heeft daar ook een mooie site voor: https://banden.autoweek.nl. Makkelijk vergelijken qua prijzen en verzendkosten. Tot nu toe altijd goed gegaan.

had de tool gezien. zag ook dat de winkels waar een thuiswaarborg logo bij stond helemaal daar niet bij zijn aangesloten. alleen bandenconcurrent. De rest is dat niet. Maar geeft verder wel een mooi overzicht inderdaad.

Staat op de band zelf natuurlijk. Dat weet jij haha. Maar ik heb persoonlijk nog nooit banden gehad die ouder waren dan een halfjaar.

Die groothandelaren zijn allemaal aangesloten op die platformen.
Die platformen hebben heel simpel een stel regels per leverancier ingesteld wat de band uiteindelijk kost.

Die groothandelaren zijn allemaal aangesloten op die platformen.
Die platformen hebben heel simpel een stel regels per leverancier ingesteld wat de band uiteindelijk kost.

Tussen de groothandelaren zit anders een groot prijsverschil, in mijn geval soms wel 80 euro per band (!).

Vandaag de banden er op laten zetten. zouden eigenlijk gisteren geleverd worden maar door de GLS weer eens vertraagd. Vanmorgen lagen ze nog ergens in Essen. om 12 uur kreeg ik toch plots bericht dat ze met de bezorger mee waren en bezorgd gingen worden op een montagepunt die ik had aangegeven. Had om 15.00 uur afspraak. En om 14.45 uur werden de banden inderdaad bezorgd, precies op tijd dus.

Netjes er op gelegd; en zoals verwacht, productiedatum is november 2024. Wetende dat met de boot tegenwoordig zo een 10-14 weken duurt vanuit Korea kun je veel verser haast niet krijgen

54371386374_32b56a9ff8_b.jpg

54371179756_07838d64d3_b.jpg

Gelijk bij thuiskomt nog wat vettigheid hier en daar van de wielranden nog afgehaald. v/d week de banden in de glascoating zetten zodat het een paar dagen kan uitharden. Even kijken of het qua tijd uit komt, dan volgend weekend op de zaterdag de zomerset er onder.

Ligt er aan, je doet bandenzwart normaal alleen op de wang van de band of doe jij dat ook op het loopvlak :p

Ga het wel op de velgen doen. ;) ergens 's avonds deze week als ik een uurtje over heb

Gisteren de twingo weer het zomerschoeisel op gezet, die had vandaag voor twingo begrippen een lange rit 75km heen en 75km terug voor de boeg. Zag er weer top uit op z'n 16" cnc gedraaide velgjes :cool: vrouw blij.

had ook graag dit weekend met de BMW bezig willen zijn, maar helaas laat de tijd dat niet toe. Maar komen vast nog wel genoeg mooie dagen aan

“April doet wat-ie wil” en ik moet nog (een paar keer) naar Duitsland. Dus ik wacht ook nog even. :rolleyes:
Nu worden ze bij mij op dezelfde velg gewisseld. Had ik van die prachtige 20” velgen had ik ‘t ook zo snel mogelijk gedaan.:p

“April doet wat-ie wil” en ik moet nog (een paar keer) naar Duitsland. Dus ik wacht ook nog even. :rolleyes:
Nu worden ze bij mij op dezelfde velg gewisseld. Had ik van die prachtige 20” velgen had ik ‘t ook zo snel mogelijk gedaan.

klopt , er zijn nog genoeg koude dagen. ik heb geen ritjes (ver) in duitsland gepland staan. Maar echt winters verwacht ik niet meer dat het word. Wel genoeg dagen van 15-20 graden waarbij winterbanden juist veel minder goed werken.

En ja, ik wil gewoon die 20" er onder zien liggen :LOL: Gisterenavond ze in de glascoating gezet. Helaas komend weekend te druk met andere zaken die prio hebben, dus we schuiven de zomerbanden een weekje op

54381743214_77825e51c2_b.jpg

Lol ik wou dus net typen heb jij nou oude treinstoelen? Wat leuk.

waarom die metalen bakjes in de armsteunen zitten. ze waren dicht gepopnageld, maar heb ze weer open gemaakt en heel goed gereinigd uiteraard.
Haha mijn auto heeft dus het rokerspakket met aansteker voor, achter en ook aan elke kant asbakjes achter. Kan je toch niet meer voorstellen anno 2025... Er is overigens nooit in gerookt (godzijdank)

Heel wat uurtjes doorgebracht op dat oranje skai toen ik nog een OV-kaart had. Daarna vrijwel nooit meer een trein van binnen gezien.

klopt , er zijn nog genoeg koude dagen. ik heb geen ritjes (ver) in duitsland gepland staan. Maar echt winters verwacht ik niet meer dat het word. Wel genoeg dagen van 15-20 graden waarbij winterbanden juist veel minder goed werken.

En ja, ik wil gewoon die 20" er onder zien liggen :LOL: Gisterenavond ze in de glascoating gezet. Helaas komend weekend te druk met andere zaken die prio hebben, dus we schuiven de zomerbanden een weekje op

54381743214_77825e51c2_b.jpg

Volgens mij heb je katten die graag op de vensterbank willen :D

Terug
Bovenaan