AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Wat een ellende zeg. Beetje herkenbaar ook wel. Aantal jaar geleden ook eens van de Autoroute afgesleept naar een zeer bedenkelijk adres waar we 8 uur lang met 2 kleine kinderen gewacht hebben. In 30 graden, tussen de brandnetels. Et meest beroerde vond ik dat we zo lang in et ongewis waren over wat er ging gebeuren. Als je weet dat je 8 uur moet wachten, dan ga je wel wat ondernemen. Ik ben ook in principe altijd blij en begripvol, al zeg ik et zelf :D, maar toen verloor ik op gegeven moment ook mijn geduld. Vooral toen ik einde dag een vervangende auto kreeg aangeboden, met een trekhaak, maar die mocht net iets minder trekken dat et maximum gewicht van de caravan. Dat moest ik dan maar op eigen risico accepteren en anders mocht ik het zelf verder uitzoeken.

Netjes van dat autobedrijf trouwens! Kapotte vuldop ken ik wel bij John Deere trekkers (2x gehad) maar nog nooit gezien of gehoord bij een auto.
 
Erg netjes van ze!
Ken het bedrijf alleen van afstand. Redelijk jong bedrijf nog, maar dit soort ervaringen zorgen er wel voor dat ik er absoluut een auto zou durven kopen.

ja ik vind het ook een prima bedrijf. Het is wel echte Drentse nuchterheid , zowel bij de werkplaats als verkoop, geen gladde verkooppraatjes of poespas rondom de verkoop of aflevering. Maar als Twentenaar werkt dat goed ;) . ze kopen vrijwel alleen maar ex leaseauto's op van leasemaatschappijen, hebben een eigen werkplaats wat ik ook altijd als vereiste heb. gewoon dikke prima. Zou er ook zo een auto weer kopen.
 
Voor dat soort bedrijven rij ik graag een stukje om! (Gelukkig zit er zo ééntje 5 kilometer verderop en hebben ze een leenfiets uit 1985!)
 
Kapotte vuldop ken ik wel bij John Deere trekkers (2x gehad) maar nog nooit gezien of gehoord bij een auto.
Gebeurt wel vaker bij BMWs met een wat recentere benzinemotor. Net als de overdruk waar de berger over speculeerde. Zie je ook regelmatig voorbij komen. In beide gevallen zo regelmatig dat het mij als niet-BMW fanaticus al is opgevallen - en daarmee zijn ook een hoop BMWs afgevallen om t.z.t. de Mercedes eventueel op te volgen.

50/50-regeling lijkt me hier prima trouwens. Zit altijd wel een "pech onderweg" opslag op dat soort dingen helaas. Wel zuur dat je de overige kosten nog zelf hebt moeten lappen door een versobering van de verzekeringsvoorwaarden.
Het lijkt me inderdaad nu wel een mooi moment om de verzekeringen eens door te lichten.
 
Had eerder nog vermeld over de huurauto. Ik rij voor mij werk wel vaker in huurauto's en de ene is wat prettiger dan de andere. Daar waar laatst de hagel nieuwe passat nogal tegen viel qua rijden maar ook met name qua ergonomie en materiaalgebruik in het interieur, juist daar waar VW zo sterk in is had kreeg ik in luxemburg een Nederlandse Volvo XC40 mee.

Ik was nogal sceptisch, want kleiner dan de BMW en ik hou niet zo van zulke (compactere) SUV modellen. zowel om te zien als qua rijden. In de basis toch al weer een auto uit 2017. Toch was ik best aangenaam verrast.

Ruimte;
nee, niet zo ruim als de 5 serie maar we kregen er behoorlijk veel in mee, veel meer dan verwacht!

Rijden;
ook dat beviel best prima, nee ook daar geen 5 serie en de volvo is met name op comfort gericht, maar dat wel met voldoende gevoel in het stuur zonder sompig te zijn.

Motor;
Dat was nog wel de grootste verassing. eerder heb ik wel eens in een V60 T4 gereden. ook een fijne auto maar de motor onderin niet altijd bij de les en daardoor de automaat ook redelijk maar niet altijd even perfect. Deze XC40 was een B4, dus een 2.0 Turbo met mild hybrid en bijna 200PK. in tegenstelling tot de V60 was dit een heel fijne combinatie. Gelijk reactie op het gas, de automaat verslikte eigenlijk nooit, ook niet in de bergen, soepel. Echt een heel fijn ding.

En als bonus zat er ook nog een fraaie kleur op

nadelen; instellingen in het menu om zaken in te stellen of personaliseren zijn heel beperkt. Het is qua afwerking een stuk fraaier dan de Skoda karoq van vrienden waar we samen mee reden. maar ook zeker een premium product. De kofferbak afdekking was geen rollo maar een groot stuk karton waar zelfs dacia niet in hun modellen wil toepassen. verder wat klein geneuzel maar onder aan de streep eigenlijk een prima vervangende auto. Nee ik zou zoiets nooit prive kopen, maar het was veel fijner dan de veel jongere passat die ik vorige maand mee naar berlijn op en neer was

Ik vond overigens ook nog een afstandsbediening van een mover, waarschijnlijk van eerdere huurders. deze kan weer afgehaald worden bij het logicX punt in Luxemburg

54710419537_8873facc79_b.jpg


bijna alles van de 5 kon met flink proppen ook in de XC40, niet ideaal, maar het is wat het is
54711481654_1c461a494e_b.jpg
 
Soms begrijp ik die liefde van Nederlanders voor Volvo niet zo goed, maar de XC40 is in veruit de meeste opzichten echt een geslaagd ding.

Verder, jammer van de vakantiestruggles, maar fijn dat de BMW ondanks de dubieuze avondrit goed werkend en onbeschadigd terug is en dat je de vakantie er niet door hebt laten verpesten. Ook een pluim voor de verkopende partij! Ik vind dat ze wat die hardyschijf betreft wel gelijk hebben, daar zit nu net het verschil tussen nieuw en (jong) gebruikt kopen. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook :).
 
Ik vind zo’n XC40 een Tonka auto. Hij rijdt ook wel apart, zo hoog op de wielen. Maar toch is het geen gekke auto. Zoiets is de standaard aan het worden. Moet je zien hoe hoog je bagage ligt, hoeveel hoogte je daar dus verliest.
Maar fijn dat ie goed bevallen is! Hoe vond de rest van de familie de Volvo tov de BMW?
 
Moet je zien hoe hoog je bagage ligt, hoeveel hoogte je daar dus verliest.
Deze snap ik niet zo goed? Juist lekker de hoogte in kunnen stapelen is ideaal. Zolang er tenminste een (tijdelijk) net omhoog kan zodat je het spul niet in je nek krijgt als je iets harder moet remmen dan.
 
Bij dagelijks gebruik is dat wel een fijne hoogte, zeker zonder drempel. En apart rijden, tja, het blijft een SUV, als je die vorm vergelijkt met een lagere evenknie valt het bijna altijd tegen. Behalve als je 'm met een V60 vergelijkt, dan verlang je gauw naar de XC40, om nog maar niet te spreken van een XC60 met luchtvering. Maar goed, we dwalen af.
 
Ik bedoel dat de bagagevloer pas op 60cm vanaf de straat begint :)
Ah zo, mja... Wat mij betreft voor het inladen van meuk niet per se een nadeel. Al blijf ik een station mooier vinden, maar als je naar de verkoopcijfers kijkt dan is de groep die hoog op de pootjes mooier vindt groter.
 
hebben een eigen werkplaats wat ik ook altijd als vereiste heb
Dat dus. Handelaren zonder monteur / werkplaats sla ik standaard al over; net als auto's waar in de advertentie enige gebreken vermeld staan waarvan ik vind dat een beetje garage ze zelf makkelijk op zou moeten kunnen lossen.
Als ze dat al niet kunnen / willen dan zijn ze dus even betrouwbaar als een particulier waarbij die laatste veel goedkoper is :)
Overigens, hoe je motorruimte eruit moet hebben gezien weet ik uit eigen ervaring (ooit van mijn Opel Ascona vergeten de dop goed terug te plaatsen.....:unsure::(. Maar alle nadeel heb een voordeel: is goede anti-roest behandeling :ROFLMAO:
 
Een pand met werkplaats, brug, gereedschap, goed personeel etc kost ook geld. Voor een starter begrijp ik wel dat je je het sleutelwerk uitbesteed bij een bevriende garage. En als de prijs van de auto goed is....
 
Een pand met werkplaats, brug, gereedschap, goed personeel etc kost ook geld. Voor een starter begrijp ik wel dat je je het sleutelwerk uitbesteed bij een bevriende garage. En als de prijs van de auto goed is....
Ik heb één keer een auto gekocht bij iemand die vanuit een garagebox werkte en samenwerkte met de garage om de hoek. Scherpe prijs, maar op het oog leek er niks mis de auto en na een proefrit ook niks opgemerkt. Prijs was scherp, ik dacht, mooi wat ruimte voor onvoorziene kosten. Maar na 10 maanden en €2000 aan reparaties met een hoop gedoe, de auto geruild bij de dealer. Zelfde auto, maar daarmee nooit gedoe gehad. N=1, maar voor mij nooit meer zo'n adres...
 
Vind een XC40 echt in alles -voor mij- net niet. Te hoog, te kort, te hip en daarom duur. Xc60 zeer fijne auto maar echt wel belegen nu. Ding is onderhuids net zo oud als mijn auto en wordt nog nieuw verkocht, terwijl mijn auto weer 2 generaties verder zit.
 
Dat dus. Handelaren zonder monteur / werkplaats sla ik standaard al over; net als auto's waar in de advertentie enige gebreken vermeld staan waarvan ik vind dat een beetje garage ze zelf makkelijk op zou moeten kunnen lossen.
Als ze dat al niet kunnen / willen dan zijn ze dus even betrouwbaar als een particulier waarbij die laatste veel goedkoper is :)
Overigens, hoe je motorruimte eruit moet hebben gezien weet ik uit eigen ervaring (ooit van mijn Opel Ascona vergeten de dop goed terug te plaatsen.....:unsure::(. Maar alle nadeel heb een voordeel: is goede anti-roest behandeling :ROFLMAO:
Dat zou mij niks kunnen schelen, als het in de buurt is wel, maar heb wel eens een auto op 200km afstand gekocht, dan ga ik toch echt niet terug.
 
Het gaat me niet om een eventuele reparatie an sich, maar als er geen brug is, geen werkplaats, geen monteur;; dan weet de verkoper er dus ook niets van af (hoe ie er aan toe is). Dan is het dus inkoop + wassen/stofzuigen + paar mooie foto's. Dan koop je dus blind, en aan garantie zal je ook niets hebben.
 
Heel veel aannames daar - er zijn zat autobedrijven die hun auto's naar een specialist sturen. Als ze zelf vooral in één of een klein aantal merken handelen zijn ze vanuit ervaring doorgaans heel goed in staat om de techniek van een auto te beoordelen. Het is alleen financieel niet aantrekkelijk (of gewoon onmogelijk) om een hele werkplaats in te richten voor hun niche.
 
Het aantal garages dat in 1 of 2 merken handelt is minimaal, 99% is handel = doorschuiven.
Ja voor een speciale Jaguar of speciale auto; maar dat is een kleine niche.
 
Heel veel aannames daar - er zijn zat autobedrijven die hun auto's naar een specialist sturen. Als ze zelf vooral in één of een klein aantal merken handelen zijn ze vanuit ervaring doorgaans heel goed in staat om de techniek van een auto te beoordelen. Het is alleen financieel niet aantrekkelijk (of gewoon onmogelijk) om een hele werkplaats in te richten voor hun niche.

Er zijn zeker wel garages die hun auto's naar specialisten sturen. Dat zijn dan ook vaak handelaren die gespecialiseerd zijn in een bepaald merk of concern en ook vaak waar de doorlooptijden niet heel hoog zijn anders hebben ze het vaak alsnog in eigen beheer. Maar een 'gewone' handelaar, of dozenschuiver, om ze zo maar te noemen, zonder eigen garage. Sla ik liever over.

Vind een XC40 echt in alles -voor mij- net niet. Te hoog, te kort, te hip en daarom duur.

ja hier was het ook zeker niet mijn auto, ik rij ook wel eens in een skoda Karoq , beetje vergelijkbaar qua grootte, maar dit reed echt merkbaar beter en verfijnder0 Afwerking is natuurlijk mooier, maar ook het onderstel.. Dikke 2.0 turbo en fijne automaat hielp daar ook aan mee natuurlijk.

Moet je zien hoe hoog je bagage ligt, hoeveel hoogte je daar dus verliest.
Maar fijn dat ie goed bevallen is! Hoe vond de rest van de familie de Volvo tov de BMW?

mijn vrouw was wel positief, ze is niet groot en daarom vond ze de hoge zit wel prettig, ook omdat er een kleur op zat overigens. Kinderen vond het ook prima. Heb mijn vrouw dus maar niet laten rijden, voordat een hoge zit een harde eis word. :LOL:
 
Ja, en eens gewend aan de hoge zit wil je zelf ook niet anders meer. ;)
Helemaal eens. Wij hebben na een Zafira Tourer en Chevrolet Orlando tussendoor 2x een 508 SW gehad, maar vooral bij de laatste/laagste 508 SW verlangden we echt weer naar de hoge zit. Dit is helemaal goed gekomen in de vorm van een 5008.
 
Mijn vrouw wil ook graag een auto met hoge zit hoor. Zelf vind ik een lage auto fijner, maar gelukkig heb ik daarvoor de Z4. Volgende zal hier wel een hogere worden.
 
Elke keer dat ik de hoge zit ervaar wil.ik zo graag terug naar mijn lage auto. Mijn 4 serie is net nog wat lager dan mijn 3 serie f31. Maar als ik in de e21 zit, is het helemaal fijn op de grond. Kan maar niet wennen aan dat gewiebel op een rotonde of een paar snelle bochten. Smaken verschillen.
 
Zo ervaar ik het ook hoor. Gevoel op de bok te zitten, wiebelen en ook de zijwindgevoeligheid. Nou denk ik wel dat het went als je er een tijdje in rijdt, maar rijeigenschappen van een lage auto zijn altijd beter.
Vergeleken met de Z4 voelt zelfs de 3-serie als een vrachtwagen.
 
Kleine twingo update;

blijkbaar is het niet alleen voorbehouden aan de luxere 'connected' auto's, maar onze twingo krijgt heel af en toe een OTA update. in de auto komt dan ook een melding waarna je 10 minuten de auto moet rijden voor installatie. Deze keer niet gelijk zo gezien of er wat is toegevoegd. Vorige keer was het grafisch hier en daar wel wat aangepast


54744580448_6cb162a612_b.jpg


we gebruiken de twingo louter voor korte ritjes tot max 25km maar doorgaans rond de 10km. een hele enkele keer een lange rit , zo ook vorige week. Ritje van 80km enkele reis. Dat zou in de zomer in prencipe met 1 lading prima kunnen maar mijn vrouw wilde terug ook graag 130 km.h rijden en was plek bij de laadpaal, even 10Kw er bij geladen. Misschien heel gewoon tegenwoordig. voor mij onbekend omdat we vrijwel nooit openbaar laden. maar man man wat een prijzen voor een beetje stroom.

54744584719_d466140b10_b.jpg
 
Dus als ik het goed begrijp €10,77 voor 10 Kw ?
Laadpaal was van goud ? :eek:

ja rond dat bedrag stond idd op de factuur. 'even' bijladen voor de zekerheid. Geen idee of dit normaal is, maar ik vind het bizar hoog en ben blij dat we gewoon thuis kunnen laden, deels op zonnestroom. als de afschrijving zo hoog is en de MRB komt er langzaam bij dan word het er niet goedkoper op, al word de benzine dat ook niet natuurlijk
 
Vooral die vaste kosten zijn hoog zeg! Van het tarief per kWh sta ik niet eens zo te kijken, als je op de verschillende laadpaal-apps kijkt komt dit regelmatig voor. Bij snelladers ben je soms goedkoper uit dan 'traag' op straat...
 
Terug
Bovenaan