AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Vakantie zit er op , en helaas is het niet zo gelopen als gehoopt. De BMW is op de heenreis er mee opgehouden, ook weet ik nu wat de ANWB voorwaarden inhouden

zondag vertrokken naar Frankrijk met de BMW. de perfecte vakantieauto natuurlijk, ook het apart te openen achterruitje op de touring is top en de reis ging dan ook zeer voorspoedig. Hele stukken 160 / 170 km/h op de A31 kunnen rijden, top! na de eerste korte stop niets aan de hand. De 2e stop was in luxemburg, uiteraard even een tankstop ingelast die ongeveer 40 cent per liter lager zijn dan in NL (!). Bij het tankstation rook ik al een verbrande olie lucht en dacht dat het van de groep motoren voor mij kwam.
Toen tanken, terwijl ik de auto vol gooide zag ik wat rook onder de motorkap vandaan komen, niet goed natuurlijk. snel de auto op de parkeerplaats gezet kap open, en alles zat onder de olie, wat op een hete uitlaat kwam en dus begon te roken en stinken.

54711481684_31daf15c0e_b.jpg

54711587910_b49ed39d6a_b.jpg

We hebben ANWB Europa dekking, dus die maar gebeld of er iemand langs wilde komen om te kijken hoe of wat al dan niet een noodreparatie of wat. hulpvraag werd snel opgepakt en kreeg al snel via de app dat er iemand onderweg was en binnen 2 uur er zal zijn. Balen dus, want we moesten nog 5,5 uur rijden naar onze eind bestemming en met 2 jonge kinderen langs de snelweg zonder vertier geen pretje natuurlijk. maar wilde wel dat er naar gekeken werd en niet eigenwijs zijn.

Na 1 uur gebeld wat de status was "nee dat kunnen we niet zien bij buitenlandse instanties, maar ze zijn er altijd wel binnen 2 uur". Nog een uur gewacht, nog niets. geduld van de kinderen aardig op. weer gebeld; "ja gek, we kijken het na". 5 minuten later werd ik terug gebeld, er was miscommunicatie, nu komen ze echt. Maar wanneer komen ze dan? "ja de hulpvraag is nu opgepakt en binnen 2 uur komt er iemand". Je kunt wel indenken wat ik toen dacht... Een uurtje later (dus 3 uur wachten) kwam er inderdaad iemand. Maar geen ANWB achtig persoon, maar een sleepwagen.

Ja ik neem de auto mee en zet hem neer bij de BMW dealer, dus pak er maar wat uit. Ik had nog gevraagd of hij niet even kort wilde kijken want het vermoeden van mij was een lekke olievuldop. Hij keek wel even, maar kon ook andere oorzaken hebben en advies was goed schoonmaken en dan goed diagnose stellen. we konden nog een paar onderbroeken, tandenborstel en wat knuffels van de kinderen er uit grissen en weg was de auto.

daar sta je dan met je gezin langs de snelweg met een boodschappentas met wat spulletjes

54711481659_47070a823a_b.jpg

Ik de ANWB bellen; "ja nee ze kennen geen ANWB in Luxemburg alleen sleepdiensten". zeg dat dan , hadden we daar op kunnen voorbereiden. de vraag of ze een taxi konden regelen; nee moest ik zelf maar regelen.

Na veel gedoe een taxi geregeld en ons laten afzetten bij een hotel dicht bij de BMW dealer 30km verderop. Hotel was top, 's avonds nog met de tram Luxemburg stad in geweest met de kinderen om er toch maar wat leuks van te maken.

Dag er na naar de BMW dealer gelopen, heel vriendelijke man die goed Engels sprak, maar zei gelijk al; het spijt me, maar we zitten zo overvol in het werk. op zn vroegst kunnen er over 2 weken pas naar kijken. Ik vroeg nog of ze niet even snel onder de motorkap naar de vuldop wilde kijken. Dan koop ik daar zo'n dop en bus remreiniger. Maar nee geen tijd en moest eerst goede diagnose komen, kon ook de PCV klep zijn, of overdruk in het systeem, etc.

ANWB gebeld. maar blijkbaar staat er in de regeltjes dat ik 48 uur moet wachten tot vervangend vervoer. ANWB wilde met mijn auto nog naar een andere garage gaan en ons gezin daar op het industriegebied nog een dag laten wachten. Ben toen wel pissig geworden en toen na vele telefoontjes en geregel kwam het verlossende woord. Ik kreeg een vervangauto. Maar die stond wel 80 km verderop. Moest ik dus met de taxi 80 km rijden om de auto op te halen, dan weer 80 km terug naar de BMW dealer om alles over te pakken, en dan 5,5 uur rijden naar onze vakantiebestemming. Heb toen wel gevraagd of er niet wat dichtbij stond. En na 30 minuten telefoon terug, we hebben een auto staan 10 km verderop (zeg dat dan gelijk, pfff). Taxi daar naar toe, toen mijn vrouw en kinderen opgehaald die dagje Luxemburg deden, toen naar de BMW dealer alles overpakken. En toen nog 5,5 uur rijden waar we dus 's avonds mega laat aan kwamen.

Begrijp wel waarom BMW dealers zo duur zijn, 3 verdiepingen, roltrappen koffiebar, bruin cafe, relax ruimtes, werkplekken. Echt over de top.

54711587915_029dd0ffb0_b.jpg

Ik had de stiekeme hoop dat er geen garage gevonden kon worden zodat de auto naar NL kon worden gesleept. Maar 2 dagen later werd ik gebeld dat de ANWB een garage hadden gevonden die wel vaker klusjes voor hun doet en dat daar diagnose werd gesteld. Ik keek in de app van BMW waar ik mijn auto kan volgen en inderdaad, hij stond op een andere plek dit keer.

weer 2 dagen later kwam de diagnose, de olievuldop was kapot / lek. Kosten 350 euro ex BTW. Belachelijk bedrag natuurlijk, "ja meneer dit kost het gewoon, en je moet het ook betalen anders stop alle hulpverlening van de ANWB. volgens de voorwaarden als de auto hersteld kan worden gedurende de vakantieperiode moet de klant daar mee akkoord gaan". Met andere woorden , de garage heeft een vrijbrief te vragen wat ze willen.

Dag er na nogmaals gebeld , en de ANWB zei ook dat het bedrag voor schoonmaken en een andere dop erg hoog waren, maar ze zagen nog wel extremere voorbeelden in deze tijden van andere klanten. Maar ook hier; je hebt geen poot om op te staan. Dus met flinke tegenzin akkoord gegeven op herstel.

Dag er na zie ik dat er met de auto gereden word, proefrit, prima. Maar niet om 21.15 uur. Ook zag ik dat er al 40km gereden was. Dus ik op de app kijken waar de auto nu staan; is dit uitgeschakeld! Iemand heeft dus in de Idrive het volgen van de auto bewust uitgezet. ANWB gebeld. "ja ze maken lange dagen , etc. maar ze gingen het navragen". Niets van weer gehoord. Recensies van het bedrijf waren ook matig. Heb er dus een heel naar gevoel aan over gehouden.

Onze 2e vakantieweek was in zuid Duitsland en komen niet meer over Luxemburg, maar volgens de ANWB was dat ons probleem. Kreeg ik de dag voor einde vakantie nog een berichtje van de ANWB, de huurauto moet voor 12.00 ingeleverd worden anders volgt er een boete. Ik zit verdorie 5 uur van Luxemburg af. Bovendien moest ik eerst mijn eigen auto ophalen en dan nog tanken. Maar ook hier was weinig flexibiliteit. Dus onze laatste vakantiedag in alle vroegte vertrokken om 6 uur 's ochtends, flink door rijden. Haal ik de BMW op. Zoals verwacht een klein bedrijfje achterop een industriegebied. spraken geen Engels dus vragen van mijn kant was niet mogelijk. Betalen, sleutels ophalen en klaar.

Stap ik in, stoelen verzet, alles aangepast, en staan alle Idrive instellingen op Portugees. Toen naar binnen gelopen, heeft die beste receptiemedewerkster dit weer naar Nederlands gezet. Vragen wat er mijn mijn auto gebeurd was , waarom zoveel km gereden, bleef beperkt tot "I don't know". Ook geen tijd voor discussie want inleverpunt was 20km verderop en bijna 12 uur en de auto moest ook nog overgepakt worden. dus snel daar naar toe en 11.55 auto daar gedropt. en weer naar huis.

De garage waar ik nog bovag garantie heb nog gecontacteerd in de vakantieperiode en ook nadien; ze zeiden dat ze wel wat willen meebetalen in de kosten van de reparatie, maar niet deze buiten proportionele kosten willen dragen. Begrijp ik ook wel. Auto reed verder prima op de terugweg, geen schades, geen lekkages meer.

achteraf had ik gewoon eigenwijs moeten zijn en een dop moeten kopen, en bus remreiniger. maarja. Achteraf is altijd makkelijk praten

Laatst bewerkt:
Wauw. Verschrikkelijk. Ik heb nu pechhulp van de KNAC die nog niet uit kunnen proberen maar de ANWB heb je niks aan.

3 keer nu al mee gemaakt dat autos gewoon achter werden gelaten of dat er geen service was of iets anders. Dit is helemaal een horrorverhaal. Langere proefrit met een dergelijk gebrek kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dan rommel je toch zeker niet aan de instellingen van de auto.....

Ga je nog een klacht indienen?

Wat een verhaal! Balen!!! 14x dubbel genaaid worden.... Nog wel een beetje van de vakantie kunnen genieten?

zeker, ben positief ingesteld iemand en ook met de kinderen maar het beste er van gemaakt en genoten van vele mooie dingen. Maar de hele vakantieperiode ben je wel in je achterhoofd er mee bezig. en tussendoor veel regelen en doen. iets wat je juist niet wil in de vakantie. De leenauto (daarover later meer) was prima, maar kon natuurlijk geen volgepakte 5-serie herbergen. Maar we hebben het beste er van gemaakt en de kinderne hebben er weinig 'last' van gehad op de eerste dag 3 uur wachten langs de snelweg na.

Ga je nog een klacht indienen?

over de voorwaarden niet, want het staat er inderdaad in dat ze 48 uur hebben om de auto te repareren of diagnosticeren en je dan gewoon moet wachten en ook dat als de auto in de vakantieperiode hersteld kan worden dat je daar akkoord mee moet gaan.

Over lange wachten en communicatie ook niet. het is een drukke tijd van het jaar en de mensen aan de telefoon hebben geen auto kennis. iemand wist niet eens wat een olievuldop was. En hoe vaak ik wel niet " BMW vijf-twee-nul of BMW vijfhonderdtwintig heb gehoord. :p Maar dat is de tijd van het jaar.daar heb ik wel begrip voor.

Ik ga wel melding maken over de garage. Dat je de auto naar een BMW dealer brengt begrijp ik. maar een of andere vage garage die de ANWB dus kent (stonden wel meer NL auto's). en dan zo daar mee om gaat vind ik niet oke. daar ga ik wel melding over maken, maar denk niet dat ze er veel mee gaan doen eerlijk gezegd.

Wauw. Verschrikkelijk. Ik heb nu pechhulp van de KNAC die nog niet uit kunnen proberen maar de ANWB heb je niks aan.

in NL is het prima, maar buitenland niet. Ik had heel vakl gevraagd of mijn auto niet naar NL kon worden gerepatrieerd (En dan naar de garage waar ik nog bovag garantie heb), maar dat deden ze niet, voorwaarden, etc.
Ga er wel nog eens goed over nadenken of er een beter alternatief is die de auto gewoon naar NL brengt.

Laatst bewerkt:
Jemig Joost...het verhaal is allemaal nog naarder dan je eerder verteld hebt.

Pfff...dat er iemand in je auto loopt rond te crossen en je instellingen heeft veranderd...bizar....

En ik dacht dat je bij de ANWB altijd goed verzekerd en geholpen worden.. ik ben ook eens gestrand in buitenland en werd toen met suzuki pechhulp stuk beter geholpen...

Ga je hier nog werk van maken? Kosten zullen lastig worden maar mate van dienstverlening zou ik wel klacht indienen...

Ik heb de pechhulp via mijn autoverzekering g maar zal de voorwaarden ook nog eens goed doorlezen...

Ga je hier nog werk van maken? Kosten zullen lastig worden maar mate van dienstverlening zou ik wel klacht indienen...

kosten van taxi, en hotelovernachting worden wel gedekt voor de reiskostenverzekering waarschijnlijk. reparatie niet, maar mogelijk een beetje gecompenseerd door de bovag garage. Maar het gedoe, geregel, missen van een vakantie dag, bellen, vage garage. Niet gelijk in bedragen uit te drukken. Maar over de garage ga ik wel melding maken. Heb wel screenshots van de app, en kilometerstanden en 'laatst actief van de auto' gemaakt. zal waarschijnlijk allemaal niks uithalen. maar al is het alleen al om mijn eigen gevoel.

54711309621_ea49965f57_b.jpg

Ga er wel nog eens goed over nadenken of er een beter alternatief is die de auto gewoon naar NL brengt.
Wij hebben dit via onze autoverzekering en reisverzekering geregeld. Als je autopech hebt dan wordt de auto naar NL gerepatrieerd naar de merkdealer die het dichtst bij je woonadres is. Uiteraard loop je dan wel het risico dat je dus ook een stevige rekening krijgt, maar ik heb liever dat er in NL naar wordt gekeken dan wat jij hebt meegemaakt met dat vage bedrijf.

Misschien is het voor jou nog de moeite waard om een aparte track & trace module in te laten bouwen. Dan kunnen ze de iDrive instellingen wel wijzigen maar je kunt de auto nog altijd volgen, en afhankelijk van het soort module / abonnement, de auto uitzetten of blokkeren voor verder gebruik.

En dat, achteraf, voor een lullig onderdeeltje van max € 45,- Neem een borrel, laat los, wordt herinnering voor je kleinkinderen ophalen "Toen opa op vakantie ging...." Het leven is te kort voor dit soor geze*k!

Heel vervelend om zo slecht geholpen te worden, ja er kan altijd iets kapot gaan maar daar ben je lid voor van de ANWB. Maar overstappen naar concurrentie is ook niet handig.
Vriend was lid van Route Mobiel, stond stuk met zijn Defender bij Parijs en belde voor hulp. Ja wat is het adres waar U staat, nou de ring Parijs, ja daar kunnen we niks met moet straat naam en huisnummer hebben.

Heel vervelend om zo slecht geholpen te worden, ja er kan altijd iets kapot gaan maar daar ben je lid voor van de ANWB. Maar overstappen naar concurrentie is ook niet handig.
Vriend was lid van Route Mobiel, stond stuk met zijn Defender bij Parijs en belde voor hulp. Ja wat is het adres waar U staat, nou de ring Parijs, ja daar kunnen we niks met moet straat naam en huisnummer hebben.
Wel logisch toch? 40 km lang, vaak verschrikkelijk druk... waar staat u? Geen idee??? Ik heb zowel op mijn autoverzekering als mijn reisverzekering vervangend vervoer meeverzekerd... Voordeel, vind ik, tov ANWB dat de auto dekking heeft en niet het ANWB lid.

Zo wat een kutbedrijf zeg! Ik zou daar zeker een klacht over aanmaken. Een Google review vinden ze ook niet leuk. Maar liever eerst met hen zelf oplossen.

Ik heb ook Wegenwacht met europadekking.
Heb ze alleen nodig gehad in Nederland toen was de service geweldig en kregen ze mij altijd weer op weg.

Laatste tijd lees ik alleen maar slechte ervaringen m.b.t. pech in europa, zit er aan te denken om volgend jaar de europdekking maar laat te vervallen.

Net terug uit Spanje met de X3 35d die heeft geen slag misgeslagen , is ook alweer 13 jaar oud met 225.000km op de klok. Eerste envelop met fanmail uit Frankrijk is ook al binnen ;)

Jeetje, zoals Rob ook al zei was het allemaal nog een stuk vervelender dan we in eerste instantie dachten. Fijn dat het achteraf technisch gezien wel meeviel maar gedoe er omheen is niet leuk, op een normale dag in NL zou het al niet leuk zijn maar zo met je hele gezin op vakantie is het helemaal zonde van de tijd.

Wel logisch toch? 40 km lang, vaak verschrikkelijk druk... waar staat u? Geen idee??? Ik heb zowel op mijn autoverzekering als mijn reisverzekering vervangend vervoer meeverzekerd... Voordeel, vind ik, tov ANWB dat de auto dekking heeft en niet het ANWB lid.
Niet bepaald. Ringweg hebben geen naam en huisnummer, daar hebben we hectometerpaaltjes voor uitgevonden en eventueel afslagen.

Wat een verhaal zeg. Zoals je zegt, je bent er toch weer mee bezig. En dan het feit dat ze er ook nog even in rijden, dat is echt vervelend.

Het indienen van klachten.... dat kost ook altijd weer veel negatieve energie waar je maar weinig voor terugkrijgt.

Ugh, wat een gedoe en waardeloze service zeg. Nou komt een defect natuurlijk nooit goed uit, maar deze timing en al het extra geregel maakt het wel echt zuur.

Als bestuurder van een relatief simpele HRV verbaast met me enorm trouwens dat je 'auto volgen' zonder enige code of 2-factorverificatie kan uitzetten. Wat heeft zo'n systeem dan voor toegevoegde waarde?

Ugh, wat een gedoe en waardeloze service zeg. Nou komt een defect natuurlijk nooit goed uit, maar deze timing en al het extra geregel maakt het wel echt zuur.

Als bestuurder van een relatief simpele HRV verbaast met me enorm trouwens dat je 'auto volgen' zonder enige code of 2-factorverificatie kan uitzetten. Wat heeft zo'n systeem dan voor toegevoegde waarde?
Het volg systeem is iets van BMW zelf om bijvoorbeeld te zien waar iemand is of waar je de auto geparkeerd hebt. En dus niet een klasse 5 voertuigvolgsysteem wat sommige verzekeraars eisen en goedgekeurd moet worden elk jaar. Als je weet waar het is, kun je het met 1 vinkje uit zetten.

En dat, achteraf, voor een lullig onderdeeltje van max € 45,- Neem een borrel, laat los, wordt herinnering voor je kleinkinderen ophalen "Toen opa op vakantie ging...." Het leven is te kort voor dit soor geze*k!

precies, zo is het ook, heb mij er tijdens de vakantie ook niet al te veel door laten gaan en genieten van de leuke momenten.

Ik heb ook Wegenwacht met europadekking.
Heb ze alleen nodig gehad in Nederland toen was de service geweldig en kregen ze mij altijd weer op weg.

Laatste tijd lees ik alleen maar slechte ervaringen m.b.t. pech in europa, zit er aan te denken om volgend jaar de europdekking maar laat te vervallen.

wegenwacht in NL heb ik ook alleen maar positieve ervaringen mee.

Maar vind het waardeloos dat de ANWB 48 uur de tijd heeft om om de auto te repareren je dán pas vervangend vervoer krijgt. En dan hebben ze ook nog de mogelijkheid ten koste van alles de auto lokaal te laten herstellen gedurende je vakantieperiode, waarbij je dus bent overgeleverd aan waar ze de auto droppen. en dat kan dus elke beunschuur zijn. staat allemaal duidelijk in de voorwaarden, maar ben daar niet zo van gecharmeerd.

Verhaal staat niet op zich, ik zag gisteren het verhaal van @Jan Lemkes die gestrand was met zijn chysler met een defecte dynamo. Daar vroegen ze ook doodleuk iets van 1300 euro voor in Italië, en je moet daar gewoon maar akkoord mee gaan anders stopt de hulpverlening van de ANWB.

Hé wat een vervelende ervaring zeg.. de ANWB heeft niet meer dat vertrouwde gevoel. Probleem is alleen waar ga je dan heen.

Wat je nog kan doen is overstappen op de BMW pech service. Dit is alsnog via ANWB maar gaat wel via een ander loketje. Zelf hier erg tevreden mee (Niet wat BMW mij dan weer specifiek heeft geflikt, maar dat staat los van de pech hulp).

Ik sluit mij aan bij de rest, wat een nare ervaring!
Ik heb zelf geen ANWB maar Ford Assistance (automatisch bij onderhoud) en daarvan 1x gebruik gemaakt. In Duitsland, klapband, kwam de ADAC. Ging prima gelukkig.

Als je vrijgezel bent of een koppel zonder kinderen, is het “een avontuur” maar met 2 kleine kinderen, man, ik mag er niet aan denken.
En idd gestrande toeristen afzetten is altijd en overal een nationale sport.
Hopelijk hebben jullie toch nog wat kunnen genieten van de vakantie en weer veilig thuis met een sterk verhaal.

Wat een drama zeg. Eigenlijk voel je je zo dubbel genaaid, eerst door de ANWB en vervolgens door louche autobedrijf. Voelt niet lekker.

Ik heb voor de vakantie BMW pechhulp afgesloten voor 35 euro per jaar. Dekt ook pech met de caravan en hoor er wel goede verhalen over. Maar ook dan ben je overgeleverd aan een dealer die de agenda natuurlijk vol heeft.

Vervelend allemaal, hoezo is je olievuldop eigenlijk ineens naar z'n grootje? Dat lijkt mij nou een onderdeel dat een leven lang mee kan gaan.

Ik de ANWB bellen; "ja nee ze kennen geen ANWB in Luxemburg alleen sleepdiensten". zeg dat dan , hadden we daar op kunnen voorbereiden
Mwah, had je misschien zelf ook vooraf kunnen doen.. even de verkeersregels per land nalopen (bij de ANWB, dat dan wel 'helaas') en dan is het toch wel snel bekend dat o.a. in België en Frankrijk er slechts afsleping is vanaf de snelwegen en daar zal een stranding bij een tankstation (gelukkig stond je daar, dus je gezinsleden konden nog gewoon de auto in, neem ik aan, zonder met gele hesjes achter de vangrail te moeten staan.. ;) ) ook onder horen.

Over lange wachten en communicatie ook niet. het is een drukke tijd van het jaar en de mensen aan de telefoon hebben geen auto kennis. (..) Maar dat is de tijd van het jaar.daar heb ik wel begrip voor.

Daar zou ik dan moeite mee hebben, want de ANWB geeft op de socials (o.a. YouTube) hoog op van wat zij allemaal wel niet doen voor hun leden in het buitenland. In vlog's heb ik wel gezien dat ze op de hulpcentrale(s) toch protocollen en handleidingen hebben voor de 'lichte' technische zaken in eerste afvang, zogezegd. In Orange (FR) bij hun eigen steunpunt hebben ze ook een werkplaatsinrichting om zelf te repareren, door de wegenwachters die uit NL daar in de regio dan weer enkele weken bivakkeren.

Luxemburg is dan eigenlijk 'te dichtbij' om het goed te regelen, denk ik. Maar zo'n lokale garage die met de auto's van klanten na werktijd "rotzooit" mag toch een tik op de vingers krijgen, vind ik. Als je met een Astra SW had gereden was dit waarschijnlijk niet gebeurd (maar had je het online ook niet kunnen volgen, waarschijnlijk. :cautious:

Heb toen wel gevraagd of er niet wat dichtbij stond. En na 30 minuten telefoon terug, we hebben een auto staan 10 km verderop (zeg dat dan gelijk, pfff).
Tja, die van 80 km. verderop zal wel als eerst beschikbare én qua grootte/recht het best bijpassend zijn op'gepopt' in het systeem. Vervolgens zal er wel achter de schermen overleg zijn geweest (soort escalatieladder als de eerste lijn er niet uitkomt) en kon je dichterbij terecht, gelukkig.

Kijk maar eens de Logicx vlog's van Altwin op YT, dan krijg je een beetje een indruk hoe ze dat doen met vervangauto's en waar die staan en uitgegeven worden.

Ik had heel vakl gevraagd of mijn auto niet naar NL kon worden gerepatrieerd (En dan naar de garage waar ik nog bovag garantie heb), maar dat deden ze niet, voorwaarden, etc.

Ja, als je soms in die vlog's ziet om welke reden auto's teruggehaald worden is het wel zuur als in jouw geval dat niet mogelijk is. Anderzijds, ook bij repatriëring kom je in een 'wachtrij' en kan je auto best nog in Luxemburg staan als jij al weer terug bent in NL.. kost ook allemaal loze tijd. Nu ja, je hebt de vlog van Jan Lemkes al gezien, las ik. (y)

Wij hebben dit via onze (..) en reisverzekering geregeld.

Ik had het dit jaar (voor één week, in België) ook bij de kortlopende reisverzekering geboekt. Kost natuurlijk wel wat premie (bijna 40 euro) en de voorwaarden waren zo ongeveer als de ANWB (ook die 48 uur) én je hebt een creditcard nodig om eventueel de vv auto te kunnen ophalen. Nu ja, die heb ik niet, dus dat zou al een dingetje zijn.

Ik had nog even bij de ANWB gekeken wat een Europa dekking zou kosten.. tja, daar zit je dan weer voor een jaar aan vast, natuurlijk, het was 15 euro per maand, ongeveer. Vraag zou wel zijn of ik geaccepteerd zou worden, want ik had nog even bij de ANWB de kortlopende reisverzekering geoffreerd maar daar kon ik autopechhulp niet kiezen want die is maar voor auto's die maximaal 20 jaar oud zijn. :cry:
Zou mij niks verbazen als dat ook voor die Europa dekking voor één jaar geldt

Ik heb nu pechhulp van de KNAC die nog niet uit kunnen proberen maar de ANWB heb je niks aan.

Je bent ervan op de hoogte dat de KNAC breakdown service door de ANWB wordt uitgevoerd?
Het is immers, bottum up, dezelfde club. :sneaky:

Pechhulp heet bij de KNAC ‘Breakdown Service’. De KNAC is onderdeel van de ANWB en de pechhulp wordt uitgevoerd door de Wegenwacht. Maar onze pechhulp is wel uitgebreider. En u kunt er een classic car module bijnemen waarmee uw oldtimer altijd wordt gerepatrieerd.

Ik zou vast vastleggen wat de uitgebreidere hulp van de KNAC is.. want dan kan je meelezen als je moet bellen en de persoon aan de andere kant van de lijn / applicatie het KNAC protocolletje niet kent of niet accuraat doorloopt.

Ik heb voor de vakantie BMW pechhulp afgesloten voor 35 euro per jaar.
Ja die had ik ook. Enige kanttekening hier is dat je dit tegenwoordig via een dealer moet afsluiten ipv bmw centraal.

Ik ga muv wat klein grut niet naar de dealer maar de specialist.

Gevolg: Dusseldorp wilde eerst m’n auto ‘aan een technische keuring en beurt’ onderwerpen voordat ik de pechhulp mocht afsluiten… natuurlijk de grootste onzin daar m’n auto minutieus is bijgehouden in het idrive systeem.

Zakelijk zien we wel eens wat mensen "Met het wrak van de maand" op vakantie gaan met als doel om bij de eerste oprit naar vakantieadres uit te vallen en met een nieuwe leenauto hun vakantietrip af te kunnen ronden. Vandaar die 48 uur.... Mijn vorige buurman met 5 kinderen en een stokoude Zafira wist dit 3 jaar achtereen zo te realiseren.

Pfffff uiteindelijk alles weer goed gekomen, maar man wat een vervelende samenloop en zeker de garage waar ze van alles in je auto doen/uitzetten en je eigenlijk ook niet weet wat er mee is gebeurd.

Betalen, en niet meer aan terugdenken, in de toekomst is het een verhaal en een ervaring voor de kids.

Jeetje, wat een naar verhaal! Vooral het idee dat iemand met jouw auto heeft gereden – wie weet hoeveel en waar naartoe...

Laatst bewerkt:
Dat is een vervelend verloop van de vakantiel. Je zou bijna in het vervolg eerst zelf gaan Macgyveren voordat je hulp oproept, maar ja dop vervangen en verder rijden is ook een gok. Je loopt ook risico op verdere ellende(brand).

Zakelijk zien we wel eens wat mensen "Met het wrak van de maand" op vakantie gaan met als doel om bij de eerste oprit naar vakantieadres uit te vallen en met een nieuwe leenauto hun vakantietrip af te kunnen ronden. Vandaar die 48 uur.... Mijn vorige buurman met 5 kinderen en een stokoude Zafira wist dit 3 jaar achtereen zo te realiseren.
Waar je in zin hebt. Panne ensceneren en dan met een leenauto op reis. Sommige mensen hebben duidelijk andere hobby's dan dat ik heb....

Je bent ervan op de hoogte dat de KNAC breakdown service door de ANWB wordt uitgevoerd?

Ik zou vast vastleggen wat de uitgebreidere hulp van de KNAC is.. want dan kan je meelezen als je moet bellen en de persoon aan de andere kant van de lijn / applicatie het KNAC protocolletje niet kent of niet accuraat doorloopt.
Het wordt uitgevoerd door de ANWB maar wanneer je daar vastloopt kan de KNAC het ook vlottrekken. Daarna moet de ANWB de voorwaarden van de KNAC hanteren en die zijn hier en daar een stuk beter.

Maar ook de KNAC is niet perfect. Vorig jaar (zie mijn auto topic) met de nog geen 5 jaar oude camper gestrand in Tsjechie met een AdBlue storing. Ondanks speciaal afgsloten camper module wilde de ANWB niet helpen. Dat heeft de KNAC toen wel vlot getrokken. Wel de 48uur vol moeten maken ondanks dat we zelf al bij 5 garages waren weggestuurd vanwege te moeilijk/geen tijd (2 tips alvast; meteen bellen en niet eerst zef gaan kijken, en wel zorgen dat je een uitgebreide OBD en wat basis gereedschap bij je hebt).
Met een camper heb je dan wel je huis bij je; en dat is dus ook lastig als die uitvalt. We hadden de stad in moeten gaan met een taxi om koffers te kopen, inpakken, en dan met hond en al 6 uur een trein in naar de dichtbijzinde huurauto. Later de tip gehad van de KNAC om voortaan gewoon zelf lokaal een huurauto te regelen en die te declareren. Huurautos zijn er immers zat overal, alleen de ANWB geeft alleen huurauto's op NL kenteken om problemen bij het inrijden van Nederland te voorkomen (Belastingdienst wil nog weleens een BPM aanslag geven als je net niet de juiste papieren hebt ingevuld vooraf).

Wij konden gelukkig nog een 100km rijden en zo hebben we het net gered tot aan Wenen waar een huurauto was. De camper is op transport terug gekomen. Soort van geluk; de ANWB kwam er niet uit met de taalbarriere met garages - achteraf bleek dat wij meer voor elkaar hadden gekregen al.

We hebben met de KNAC nog wel contact gehad achteraf en ook wel een vergoeding gekregen uit de klachtenprocedure. Ik heb sindsdien nog wel gezocht naar een partij die meer kan bieden, maar die zijn er gewoon niet. De verhalen zijn mooi, voorwaarden blijven streng, en de geleverde oplossingen zijn buiten Zuid-Frankrijk en Nederland altijd gewoon minimaal.

Hoe deden we het vroeger? Geen mobiele telefoon, geen Euro's, geen creditcards, betaalpassen etc. Alleen de travellercheques van James Cook en een Reis- en Credietbrief van de ANWB.... Had ook wel zijn charmes, maakte de reis zeker al deel van je totale vakantiebelevenis.

Zelf ook meegemaakt met de ANWB in het buitenland. Met een Defender op pad geweest en op terugweg naar NL kwamen de vlammen uit de motorkap zetten. Auto bij een oprit van de snelweg stilgezet op de vluchtstrook en meteen de kap open. Geluk bij een ongeluk, het regende stevig en de regen heeft de ergste vlammen gedoofd. Maar goed, wel een stevig uitgebrande motorruimte, zooitje kabels kapot etc.

ANWB zou de ADAC sturen en die kwam inderdaad snel. De beste man keek in de motorruimte en concludeerde: Kaput! Dat waren we roerend met hem eens. Bij het ADAC station een beroep gedaan op de vervangend vervoer service in het buitenland van de ANWB. Maar dat ging even niet door. Volgens de ANWB had er eerst een onderzoek gedaan moeten worden wat de oorzaak was. Meneer van de ADAC nog aan de telefoon gekomen en uitgelegd dat hij zo wel had kunnen zien dat de auto niet meer ter plekke gerepareerd kon worden en de boel dusdanig verkoold was dat een diagnose ook lastig was. Aangezien de ANWB dame geen duits verstond moest de receptie medewerker van de ADAC eerst vertalen, maar de ANWB was niet vermurwen. Niet de procedure gevolgd, dus geen hulp.

Ondertussen was de afsleper weer vertrokken met een 'entschuldiging' hoewel hij er niets aan kon doen. De receptiemedewerker heeft zich vervolgens het vuur uit de sloffen gebeld om voor ons vervangend vervoer te regelen, want er moesten 5 man met bagage en 4 mountainbikes mee. Uiteindelijk allemaal gelukt, wel op onze eigen kosten, maar alle lof voor de ADAC. Niet voor de ANWB.

Ja zeker. Maar het belangrijkste is dat ze de auto gewoon thuis brengen.

Ik heb wat pech gehad met de clio in Kroatië, lekker op kunnen lossen met de gereedschapskist en de plaatselijke automaterialen zaak. En anders heb ik een trailer en een auto ervoor.

Mwah, had je misschien zelf ook vooraf kunnen doen.. even de verkeersregels per land nalopen (bij de ANWB, dat dan wel 'helaas') en dan is het toch wel snel bekend dat o.a. in België en Frankrijk er slechts afsleping is vanaf de snelwegen en daar zal een stranding bij een tankstation (gelukkig stond je daar, dus je gezinsleden konden nog gewoon de auto in, neem ik aan, zonder met gele hesjes achter de vangrail te moeten staan.. ;) ) ook onder horen.

ja zeker had ik dat achteraf even moeten checken. maar na een telefoontje van de ANWB dat ze iemand gingen sturen nadat ik een olielekkage had ging ik er gewoon van uit dat er een ANWB / ADAC achtig persoon kwam. het woord sleepdienst is nooit gemeld. Afijn, dat weet ik nu ook weer. (ik was net 10 minuten de grens over met duitsland, uiteraard vanwege de lage brandstofprijzen. maar was goedkoper geweest om 10 minuten eerder te tanken onder aan de streep ;) )

ik zag in de voorwaarden ook dat als de reparatie hoger is dan de dagwaarde van de auto (met met de hoge bedragen die ze van toeristen vragen zit je daar wel snel aan met een oude auto) of repatriëring naar NL meer kost dan de dagwaarde van de auto, dan zul je de auto achter moeten laten in het land. De ANWB meld de auto dan af bij de RDW en je mag dan met de vervangende auto naar NL rijden. Maar je bent dan wel van je auto af.

Dat is een vervelend verloop van de vakantiel. Je zou bijna in het vervolg eerst zelf gaan Macgyveren voordat je hulp oproept, maar ja dop vervangen en verder rijden is ook een gok. Je loopt ook risico op verdere ellende(brand).

inderdaad. heb zelf een redelijke autotechnische kennis en wist 80% zeker dat het de dop was. maar toen de sleepdienst zei dat het ook wat anders kon zijn en de BMW dealer ook had over de PCV klep én de auto nog garantie heeft dacht ik; ik ga niet eigenwijs zijn voordat ik straks weer sta met mijn gezin op een nog ongunstigere plek en mogelijk meer schade of brand krijg dacht ik, niet eigenwijs zijn. maar had achteraf in dit geval dat beter wel kunnen zijn

het is wat het is, en begrijp wel dat in deze tijd het lastig is om alles goed te regelen en de ANWB ook afhankelijk is van anderen en de tijdelijk ingehuurde mensen aan de telefoon 0,0 technische autokennis hebben die niet weten wat een olievuldop is en ik in een BMW vijf-twee-nul rij. Allemaal prima. maar dat de ANWB dus zomaar de auto bij elke willekeurige beunhaas kan neerzetten die vervolgens nog kan vragen wat je wil had ik even niet zien aankomen.

Vervelend allemaal, hoezo is je olievuldop eigenlijk ineens naar z'n grootje? Dat lijkt mij nou een onderdeel dat een leven lang mee kan gaan.

ja geen idee. heb het ook nog nooit eerder gezien

Laatst bewerkt:
Kennissen van me hebben hun 307 destijds achter moeten laten en moesten met de trein naar huis. Dat betekende ook dat al het kampeerspul met de auto mee naar de lokale sloperij ging, want dat kon niet mee in de trein.

Kennissen van me hebben hun 307 destijds achter moeten laten en moesten met de trein naar huis. Dat betekende ook dat al het kampeerspul met de auto mee naar de lokale sloperij ging, want dat kon niet mee in de trein.
Au!
Ik had al medelijden met mijn oom en tante. Gloednieuwe caravan had een klapband onderweg. Band had een deel van de caravan gesloopt dus die bleef achter langs de snelweg. Even later mochten ze nog hun spullen ophalen... dikke zooi in de caravan natuurlijk!

In de video van Jan Lemkes zag je ook de overwegingen welke hij had toen zijn auto op vakantie kapot ging (werd hierboven al even genoemd). Die kennissen stonden ergens in Zuid Duitsland, bij Freiburg in de buurt dacht ik. Ik zou dan óf alles naar huis laten versturen, of ter plekke een goedkope auto kopen en naar huis rijden :D Maar met een gezin in de auto heb je nog wel wat andere zaken af te wegen.
Ik heb zelf de ANWB via de KNAC. Volgens mij weinig verschil, dacht alleen dat je iets sneller recht hebt op vervangend vervoer.

Hele vervelende ervaring, eigenlijk wil je geen pech hebben, en zeker niet op vakantie. Wel vreemd dat de olievuldop stuk gaat, nooit gezien , die overleven normaal makkelijk de auto.

Heb zelf geen ervaringen met pechhulp in het buitenland, de laatste keer pech was meer dan 18 jaar geleden in mijn eigen woonplaats.
Heel jammer dat het zo onprofessioneel is opgelost, dit kan heel veel beter.
Gelukkig nu weer veilig terug in Nederland.

Ik heb ook al eens een mindere ervaring gehad met de ANWB van een reisgenootje.
Uiteindelijk heeft ie zn reisverzekering maar ingeschakeld en die zorgde gelijk voor vervangend vervoer en een hotel.

Maar ach; ik ben wel lid, want binnen NL kan het praktisch zijn ;)

Fijn dat uiteindelijk alles weer geregeld is (y)

Niet de procedure gevolgd, dus geen hulp.

Toch eigenlijk wel raar, zo rigide én op het punt waarop je als klant nog helemaal geen invloed hebt op die procedure, volgens mij. Althans, langs de weg na een motorruimte brand heb je wel wat anders aan je hoofd dan dat en als een afsleepdienst niet de ANWB procedure volgt is niet een verwijt en dus een nadeel aan de klant, lijkt mij.

Het is wat anders, vind ik, als in het geval van Ascona of Jan Lemkes je (voornemens bent om) geen akkoord te geven op een, in jouw ogen (of waarschijnlijk in alle redelijkheid) te forse reparatieofferte omdat je toch al aan handen en voeten gebonden bent. Dat de ANWB dan zegt: toedeldokie, is wel voorstelbaar en dan nog: waarom bieden ze dan niet aan om tegen een vergoeding alsnog die auto naar NL te halen? Ze hebben je rekeningnummer toch al of tegenwoordig is vooruit betalen niet al te moeilijk meer. Ook in het licht op de dagwaarde (grens)bepaling. Als je van mening bent dat de reparatie in NL wel binnen zo'n dagwaarde grens valt, dan zou de ANWB toch het transport terug, voor rekening klant, kunnen faciliteren?

Dit is in de zakelijke (lease)wereld toch ook niet ongebruikelijk: uiteindelijk predikt tegenwoordig élke leasemaatschappij 24/7 mobiliteit aan de klant, in welke vorm dan ook. Of je er allemaal récht op hebt volgens het contract is iets anders. Wil je iets geregeld hebben wat buiten het contract valt, dan kan dat gewoon als de kosten daarvoor gewoon betaald worden. Bijvoorbeeld direct vervangend vervoer in het binnenland of buitenland.

Jammer dat de ANWB zo rigide was....(en dat volg-systeem uitgezet was en taal op Portugees stond, daar zou ik wel achteraan gaan, ANWB is eind-verantwoordelijk voor wie ze inhuren).
Mijn ervaringen met de ANWB in het buitenland zijn al oud, maar toen (begin jaren '90) dachten ze tenminste wel met je mee.
Ik reed met een Mazda 323 op LPG. Auto werd bij een Peugeot-dealer verkocht als zijnde ANWB-gekeurd (had je toen nog). Bleek oplichterij (op meerdere manieren door die dealer) want vorige bestuurder had nooit op benzine gereden, brandstofpomp was dus gaar, verkopende dealer had 'm in de showroom gezet met schoongespoten motorruimte (dus geen olielekkage te zien van die gare pomp) en schakelaar op benzine zodat je tijdens die proefrit merkte dat ie op benzine reed, je zou dan op LPG overschakelen en dat was dat. BOVAG-garantie was toendertijd slechts 3 maanden dus men ging er vanuit dat je waarschijnlijk pas na die 3 maanden achter het probleem zou komen....(en gekeurd was ie dus zeker niet).
Ik kwam er dus wel achter in Luxemburg, binnen die 3 maanden.....Anyway, toen dat gerepareerd was naar Polen. Bleek ie ook gaar relais had: ik kon niet meer naar benzine schakelen, en LPG verkochten ze toen niet in Polen, in heel vroegere DDR ook niet en in heel West-Duitsland maar op een paar plekken. Sta je dan 250 km in Polen, met bijna lege LPG-tank. Vervangend vervoer bestond nog niet bij de wegenwacht...
Ik ANWB gebeld: je had recht op max. 250 gulden aan sleepkosten. Bij lange na niet genoeg om naar West-Berlijn gesleept te worden (daar was 1 verkooppunt met LPG). Dus gevraagd: als ik het op een of andere manier oplos vergoeden jullie dan misschien de kosten tot een max. van die 250 gulden? Ja, dat doen we !
Ik zag bij mensen thuis gasflessen om te koken dus ik gevraagd wat de samenstelling was: propaan/butaan, net als LPG dus. Alleen was de verhouding geen 60-40 maar 70-30. Dus ik naar een lokale smederij, pijpje laten maken dat aan de ene kant in het schroefdraad paste van de LPG-vulling, en aan de andere kant gelijk was aan een gas-fles.
Die gasflessen werden vanuit treinwagons gevuld, 60 km verderop. Wij gebeld, nee dat kon niet.
Wij er toch heen, met 2 auto's: mijn auto met bijna lege LPG-tank, en een Lada 2105 om me eventueel terug te slepen...
Aangekomen wilde men niet vullen, maar toen ik zei in DM-marken te betalen kon het wel :) Mazda naast gaspompstation gezet, treinwagon stond al aangesloten, slang aangesloten op dat pijpje en pompen maar. 15 man om de Mazda kijkend naar iets wat ze nog nooit gezien hadden, een grote gastank in een auto, met manometer. Gepompt tot ie 100% vol was, 15 mark betaald en ik kon weer rijden. Genoeg om West-Berlijn te halen (rest van de tijd daar de Lada gereden). Bij thuiskomst ANWB gebeld, op hun aanvraag verteld wat ik gedaan had, kreeg de complimenten van de wegenwacht voor vindingrijkheid, hoefde geen bonnetjes te laten zien (kreeg je toch niet in Polen) en paar dagen later stond er 250 gulden om mijn rekening :)

wat een heerlijk verhaal Johan (achteraf) :LOL: dat gaat tegenwoordig niet meer gebeuren

waarom bieden ze dan niet aan om tegen een vergoeding alsnog die auto naar NL te halen?

had ik ook gevraagd, maar was geen optie. Het was dit, of anders niets.

Nu ook nog het nodige gezeur met de reisverzekering. Ik heb dat in 2016 afgesloten en daar zat in principe alles in. Ergens in tussentijd hebben ze de pech onderweg er uit gehaald en in een aparte module gestopt. (want mensen hebben dit vaak al elders ook al geregeld, mensen niet dubbel laten verzekering, onnodige kosten voor de klant, etc. etc. was de uitleg). Ongetwijfeld dat ik daar bericht van heb gehad lang geleden, maar dus gemist. Met als gevolg dat ik voor van alles en nog wat, wat er kan gebeuren onderweg ben verzekerd, maar niet voor pech onderweg. Dus taxikosten, hotelovernachting, etc. word niet vergoed. Geen schokkend bedrag , maar toch ook weer 350 euro.

Ik ga nu wel alle verzekeringen goed herzien, zowel ANWB, pech onderweg en reiskostenverzekering etc.

De garage waar de BMW gekocht heeft, heeft inmiddels wel 50% van de rekening van de garage in luxemburg vergoed.

Dat bedrijf waar je de Insignia had ingeruild dus?
Heel netjes zeg, dat is een pluim waard!

ja dat bedrijf in Emmen, auto zit nog in de bovag garantie. Was er gisteren langs gegaan. Insignia had er wel even gestaan maar inmiddels wel verkocht.

Ze waren niet van plan de hele rekening te betalen omdat ze het bedrag ook bizar hoog vinden en vonden het niet redelijk dat zij dan de volledige kosten voor hun rekening zouden krijgen. Wat ik ook helemaal begrijp. Dus een 50/50 regeling werd aangeboden. Dus dat vond ik zeker een nette oplossing.

Tevens nog naar de uitgedroogde hardyschijf gekeken, maar ze zijn van mening dat het wel wat uitgedroogd is, maar niet defect en het nog vele jaren zo door kan zonder problemen te hebben en dus niet vervangen ging worden. beetje dubbel, maar begrijp ook wel dat ze niet alles zomaar vervangen als nog geen klachten zijn. Airco was bijgevuld en word nu weer ijskoud. en nog wat klein geneuzel.

Erg netjes van ze!
Ken het bedrijf alleen van afstand. Redelijk jong bedrijf nog, maar dit soort ervaringen zorgen er wel voor dat ik er absoluut een auto zou durven kopen.

Terug
Bovenaan