AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025)

Helemaal eens met jullie reacties, en ik stond er vorig jaar en het jaar er voor ook zo in. maar dan werd er toch rondom de kinderen alles volgepakt en zelf tot het dak toe vol. Krijg echt niet duidelijk dat het niet nodig is om zoveel mee te nemen. Echt belachelijk veel. Met name voor de 'wat-als' scenario. Het feit dat ze ook winkels aldaar hebben doet daar niet aan af.

Ik reis 6x per jaar met het vliegtuig naar Azie of de VS en ben gewend altijd heel weinig mee te nemen. Natuurlijk met kinderen moet er ook wat speelgoed en andere zaken mee, maar het is gewoon onnodig.

Dus pick your battles; ik heb de dakkoffer alvast van de tuinhuis zolder gehaald die daar al 3 jaar ligt. gewassen en laagje wax er op.

55391419683_14cf3baa81_c.jpg

dakkoffer altijd handig om mee te nemen. In verleden ook zo’n ding wel op de Civic geknupt. Tegenwoordig denken de dames hier dat de caravan gewoon lekker volgestopt kan worden.
Je neemt altijd teveel zooi mee.

Hoezo moet de complete inboedel dan mee? Je thuisvoer wordt echt niet lekkerder van een uur of 10 slowcooking in de kofferbak..

Het hoeft natuurlijk niet om voedsel te gaan. Ik ben ook wel gehecht aan mijn spullen thuis. Ik heb snel 'last' van de warmte, dus elke dag een schoon shirt aan vind ik wel prettig. Wassen op vakantie dan weer minder, dus neem ik wel voldoende (extra) mee ja (niet al te lang op vakantie gaan helpt natuurlijk ook ;) ).

Over kopen op locatie: tja, dan heb je niet altijd hetzelfde als thuis.. ik was een paar jaar geleden mijn zeefje vergeten die ik voor de melk in koffie gebruik. Dan zou je denken dat je die in Zuidlaren, bij de lokale Blokker of Hema wel zou kunnen kopen.. nee hoor.. één of ander fancy dingetje met te grote gaten die ik dan maar, uit arren moede, gekocht heb. Vergeet mijn zeef natuurlijk nooit meer. :sneaky:

Ik neem ook mijn koffieapparaat (filter) mee. Ben die cupjesmachines in vakantiehuizen wel zat, is het nét niet voor mij.

accu in de mini is echt heel erg klein. geen idee wat de grootte is maar ik had de accu op 100% mee, met nog net geen 200km bereik.

Netto 28,9 kWh. WLTP 234 kilometer.

Laatst bewerkt:
Dus pick your battles;

Dat doe ik ook grotendeels. Maar ik maan de bende hier in huis altijd om spul mee te nemen dat weinig volume heeft. Dus er gaat wel het nodige mee, maar niet zo véél. Tien autootjes in plaats van veertig. Twee kleurboeken pp. Dat soort dingen. Het grootste dat meegaat, is een bal. Wel stoepkrijt, geen step. Dan hebben ze alsnog de nodige spullen en zit de boel niet tot het dak toe vol.

Wij nemen kleding voor één week mee, maar zoals nu, als het warm is, neemt dat maar weinig in. Wassen kan vaak wel op de camping, of in een dorp/ stadje in de buurt. Nu hebben we dit jaar zo weinig mee dat er meer speelgoed mee kon, maar dat heb ik niet genoemd natuurlijk! Misschien omdat we altijd kampeerden en daarom al bewuster inpakken?

Mooie dakkoffer zo. Wij hebben zelf een matte. En die kan aan weerszijde open, dat vind ik ook erg prettig.

Mooie dakkoffer zo. Wij hebben zelf een matte. En die kan aan weerszijde open, dat vind ik ook erg prettig.

deze kan ook aan 2 kanten open en is hoogglans zwart. schijnt een populair modelletje te zijn, ik kon deze voor weinig via marktplaats ophalen bij een hele aardige meneer. waar mensen zelfs boos werden op deze man toen hij deze aan mij had verkocht en mensen dik boven de vraagprijs boden en hem dus niet kregen.
Hij had van mij wel een maatje kleiner mogen zijn ook, maargoed :LOL:

Vandaag de auto maar eens ontdaan van alle hars en vliegen die er aan blijven plakken. Leuk veel grote eiken in de straat maar de auto's zien er niet uit, ook niet als je net naast de boom parkeert. grondig gewassen, even laagje wax er op. Ook de bekleding even schoongemaakt en wat leer spul er op. auto staat er weer spik en span mij.

Gelijk ook maar even het netje aan het dak gespannen in de kofferbak mocht je een noodstop moeten maken of wat anders ergs
55395397255_4db9d634b8_c.jpg

Vloeistoffen gecontroleerd, ruitensproeier bijgevuld, wat blad bij de paravaan weggehaald. verder geen gekke dingen te zien
55395003361_9622b44969_c.jpg

Klaar om te gaan, morgen autoinpakken.
55395003331_ec0acc48d9_c.jpg

55395003336_5f32a45307_c.jpg

deze kan ook aan 2 kanten open en is hoogglans zwart. schijnt een populair modelletje te zijn, ik kon deze voor weinig via marktplaats ophalen bij een hele aardige meneer. waar mensen zelfs boos werden op deze man toen hij deze aan mij had verkocht en mensen dik boven de vraagprijs boden en hem dus niet kregen.
Hij had van mij wel een maatje kleiner mogen zijn ook, maargoed :LOL:

Vandaag de auto maar eens ontdaan van alle hars en vliegen die er aan blijven plakken. Leuk veel grote eiken in de straat maar de auto's zien er niet uit, ook niet als je net naast de boom parkeert. grondig gewassen, even laagje wax er op. Ook de bekleding even schoongemaakt en wat leer spul er op. auto staat er weer spik en span mij.

Gelijk ook maar even het netje aan het dak gespannen in de kofferbak mocht je een noodstop moeten maken of wat anders ergs
55395397255_4db9d634b8_c.jpg

Vloeistoffen gecontroleerd, ruitensproeier bijgevuld, wat blad bij de paravaan weggehaald. verder geen gekke dingen te zien
55395003361_9622b44969_c.jpg

Klaar om te gaan, morgen autoinpakken.
55395003331_ec0acc48d9_c.jpg

55395003336_5f32a45307_c.jpg
Prachtige reiswagen, rijdt vast heerlijk. Even wassen en waxen, bij terugkomst gelijk weer?

Prachtige reiswagen, rijdt vast heerlijk. Even wassen en waxen, bij terugkomst gelijk weer?

rijd fantastisch natuurlijk op zulke lange afstanden, :D de auto is relatief licht en omdat we de 5 serie doorgaans voor langere afstanden gebruiken halen we ook zo'n 1 op 14 gemiddeld. Ik kan er uren in rijden zonder vermoeid te raken.

het idee is dat hij bij terugkomst even snel afgespoten kan worden in een wasbox , misschien even wassen en dat hij dan weer schoon is en je er dus niet veel werk mee hebt. Helemaal in de wax doe ik doorgaans maar 2x per jaar en zeker niet gelijk bij terugkomst.

Ik heb er nu een laag zand op, van dat fijne zand. Niet fijn, maar verschrikkelijk. Duidelijk gemaakt dat niemand mag tekenen...
Misschien hier op zoek naar een hogedrukreiniger of een box met schuim.
Moet nog ruim 2 weken, ik weet niet of ik het volhoud :ROFLMAO:

Ziet er netjes uit Joost! Fijne vakantie!

Dakkoffer kan prima! Het kan nog erger. Hier op mijn vakantieadres zit een familie die een dichte hoge kar meeheeft en voor de hele familie fietsen meeheeft inclusief een complete bakfiets en zelfs nog zon thule duwkarretje voor babies. En dat terwijl fietsen hier vrijwel onmogelijk is vanwege de niveauverschillen...:)

Die van mij was schoon en in de quickwax gezet voor vertrek maar je wil niet weten hoe hij er nu uitziet. Alles is hier zo droog en stoffig.. de auto zit ook onder een laag stof.

Dakkoffer kan prima! Het kan nog erger. Hier op mijn vakantieadres zit een familie die een dichte hoge kar meeheeft en voor de hele familie fietsen meeheeft inclusief een complete bakfiets en zelfs nog zon thule duwkarretje voor babies. En dat terwijl fietsen hier vrijwel onmogelijk is vanwege de niveauverschillen...:)

Die van mij was schoon en in de quickwax gezet voor vertrek maar je wil niet weten hoe hij er nu uitziet. Alles is hier zo droog en stoffig.. de auto zit ook onder een laag stof.
Hier is net een camper (busje, geen unit van 10 meter) gesettled met 2 fatbikes... krijg ik ook error van...

Waarom zou je een bakfiets meenemen? Ik ken de situatie niet dus wellicht is er een medische noodzaak. Maar zo niet, dan krijg ik wel een curlinggevoel hierbij.

Waarom zou je een bakfiets meenemen? Ik ken de situatie niet dus wellicht is er een medische noodzaak. Maar zo niet, dan krijg ik wel een curlinggevoel hierbij.
Ik ook niet. Op een park waar het flink heuvelachtig is en buiten het park uberhaupt niet te fietsen is vanwege de stijgingspercentages, snap ik echt niet wat je met een bakfiets en kinderfietsjes moet.

Terug uit vakantie, 2 dagen denemarken, daarna door naar 2 weken zweden en dan met de boot via gotenburg naar Kiel terug naar huis.

Denemarken; niet heel bijzonder maar gingen er met name heen voor legoland. Wagenpark lijkt op NL en dus relatief veel EV's

Zweden; erg mooie omgeving, vriendelijke mensen. Ik heb er vroeger een maand gewerkt dus niet helemaal een verassing. Veel passats alltrack en golfjes alltrack. Maar vooral ook heel veel EV's. Wat ook op opvallend was is dat de brandstof omgerekend maar 1.44 euro per liter kost! Dus de laatste dag de auto nog afgetankt. sowieso vielen mij de kosten nog mee in zweden en is het gevoelsmatig iets goedkoper dan denemarken.

Wel 1 incident in Denemarken vlak voor de 16km Storebæltsbroen brug. Even een korte plaspauze voor de kinderen. ik wilde iets uit de kofferbak halen en stap uit, gooi mijn deur dicht, wil de achterklep openen; op slot. Dat is gek. Loop ik naar mijn portier, ook op slot. sleutel ligt in de auto in de bekerhouder, ik zie hem liggen. Je kunt hem met de BMW app openen maar je raad het al, die ligt op de draadloze oplader in de auto en zag ik ook liggen. Nog wat trekken en doen aan de deuren maar met geen mogelijkheid is de auto te openen!
Mijn vrouw heeft de BMW app niet, BMW service gebeld maar konden mij niet helpen. (had gehoopt dat ze iets op afstand konden doen omdat mijn auto connected is. Toen de ANWB maar gebeld, na ongeveer 1 uur kwam er iemand langs met zo'n pompje om de deur iets te buigen. Binnen mum van tijd ging het alarm natuurlijk af maar de deur was ook zo open. Met de sleutel gelijk alarm uit gezet en kon mijn reis weer vervolgen.

Hoe het kan? Echt geen idee. ik heb geen keyless entry ook en heb dit nog nooit eerder gehad. Normaal heb ik de sleutels gewoon op zak maar dit keer een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Gelukkig met een uur vertraging de reis kunnen vervolgen en op tijd voor de boot.

55433376101_f7a1be82d5_c.jpg

Verder over de reis; gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 wat netjes is met een volle auto en grote dakkoffer. en is natuurlijk een heerlijke kilometer vreter.

55433487613_b64d2ac10c_c.jpg

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!

Bijzonder voorval..ik heb het ook eens gehad maar was wel met keyless entry toen ik sleutel erin had laten liggen. Maar dat heb je niet. Gek!

Jullie hebben niet eens heel veel meer km's dan ons gereden maar wel flink hoger verbruik ;)(midden duitsland: 2.041 km en 6,3 op 100). Zaten jullie echt in zuid Zweden?

Mooie reis ! Veel mensen tegenwoordig die kant op en met de hitte in zuid Europa snap ik dat wel.

Gek wel wbt die sleutel, ik had bijna dezelfde fout gemaakt (sleutel was uit m’n zak gevallen) maar mijn auto begon als een gek te piepen en wilde echt niet op slot via bijv het knopje in de achterklep. Kan mij niet voorstellen dat de G31 dit foefje niet heeft dus zou toch ff bij BMW checken?

Gelukkig nog vertrouwen op de good old ANWB

Klinkt als een lekkere vakantie. Jammer dat de BMW nog even weer een plaagstootje moest geven.
Zelf vind ik Denemarken en dan specifiek Funen waar we zitten verrassend mooi. Prachtig glooiend, heerlijk rustig en hele aardige mensen.

Mooi landen! Noord Denemarken vind ik wel weer wat aparter... Dat met die sleutel: Er zijn merken die automatisch na X minuten vergrendelen, ook als de sleutel erin ligt. M'n Laguna deed dat ook.

^^ jup, kijk maar eens bij autotransporters: als het raampje een stuk open staat dan zit de sleutel er nog in en staat het raam open om, in geval dat de auto op slot gaat (onder het rijden) de deur weer te kunnen openen.

Zo'n blaasbalgje is ook te koop bij de industriële vakhandel, zag ik een tijdje terug. Maar ja, opbergen in de kofferbak heeft weinig zin.. en thuis laten als je op vakantie bent.. dat wordt dan toch in de handtas van de vrouw. :unsure:

Totaal geen ervaring/kennis van zo'n pompje, maar sloop je dan de deur ook? Niet zo chill, al helemaal niet als je op vakantie bent.
Hij zit er maar even tussen, dus het zal niet blijvend zijn maar je verbuigt de deur wel iets inderdaad.
Toen ik auto’s waste bij een dealer haalde ik altijd de sleutels eruit als ik uitstapte. Vooral Amerikaanse auto’s wilde nog wel plotsklaps op slot springen.

Hij zit er maar even tussen, dus het zal niet blijvend zijn maar je verbuigt de deur wel iets inderdaad.
Toen ik auto’s waste bij een dealer haalde ik altijd de sleutels eruit als ik uitstapte. Vooral Amerikaanse auto’s wilde nog wel plotsklaps op slot springen.
Goed om te weten, ik leg de sleutels juist in de auto als ik deze was...

Jullie hebben niet eens heel veel meer km's dan ons gereden maar wel flink hoger verbruik ;)(midden duitsland: 2.041 km en 6,3 op 100). Zaten jullie echt in zuid Zweden?

Ik ben met de 1 op 12,5 dik tevreden :D zonder dakkoffer was het waarschijnlijk iets van 1 op 14 geweest en als ik echt mijn best had gedaan nog wel iets beter maar niet zoals jou astra. De 5-serie is dan ook 2 segmenten hoger dan jou astra, breder, zwaarder, bijna het dubbele aan vermogen en geen idee hoe groot jou dakkoffer is maar dat ding hier op dak is iets van 610 liter dacht ik.

we zaten ongeveer 3 uur naar het noorden rijden, voor de zweden nog steeds zuidelijk in Isaberg

Mooi landen! Noord Denemarken vind ik wel weer wat aparter... Dat met die sleutel: Er zijn merken die automatisch na X minuten vergrendelen, ook als de sleutel erin ligt. M'n Laguna deed dat ook.

klopt, sommige opels ook. ik weet nog in mijn opel tijd dat af en toe mensen dit probleem hadden in de wasboxen.

Alleen bij mijn BMW gebeurde het tussen het uitstappen van de bestuurderszijde, bestuurdersdeur dicht gegooid, lopend naar de achterklep en alles zit op slot. dus zeg een 5 seconden.

Geen keyless op een 5-Serie? Mijn G20 uit 2019 had het wel, ik kan ook niet meer zonder eerlijk gezegd.

nee zit er niet op, maar de BMW ook een hele klap minder diefstal gevoelig. Ik mis het niet eerlijk gezegd, bij de renault 5 zit het wel op maar hebben we het ook uitgeschakeld.

Zelf vind ik Denemarken en dan specifiek Funen waar we zitten verrassend mooi. Prachtig glooiend, heerlijk rustig en hele aardige mensen.

zeker wel mooi, en de mensen zijn inderdaad heel aardig en lekker rustig. maar zweden was nog een tandje mooier qua bossen en natuur en meren. Gevoelsmatig was zweden ook iets goedkoper dan denemarken qua eten en drinken en zeker tanken was in zweden echt een koopje

klopt, het verbaaste mij hoe makkelijk het ging, de deur word heel iets omgebogen net genoeg om een lange stok naar binnen te hengelen. Nadien controleerde hij de deur nog maar paste nog steeds perfect in de deuropening zonder afwijking. Bij oude auto's moest soms nog wel eens iets weer terug gebogen worden

Laatst bewerkt:
Je hebt een bedrijf uit Australië die van die kastjes van staal met een cijfercode maakt waar een sterke magneet aan zit. Die plak je dan ergens onder je auto.

Vooral voor surfers die geen autosleutel in hun wetsuit kunnen meenemen, maar voor hardlopers ook een fijne oplossing.

Mooi balen van dat gedoe met die sleutels. Maar ja, ook dat zijn de mooie verhalen voor later.

8/100 is overigens netjes qua verbruik vind ik. Je rijdt toch met een volgeladen auto en een dakkoffer. Ik zou ervoor tekenen :D

Je hebt een bedrijf uit Australië die van die kastjes van staal met een cijfercode maakt waar een sterke magneet aan zit. Die plak je dan ergens onder je auto.

altijd een goede tip! Je moet wel wat vertrouwen hebben in die magneet :p en dat dat ding niet onder de auto uit steekt dat hij bij de eerste drempel en zandweg er af ligt.

Maar al met al viel het mee met het gedoe.

Verbruik is inderdaad prima. Inmiddels de dragers en koffer er af. Auto van buiten schoongemaakt, alleen de binnenkant nog.

km stand is 145.000, met zo'n 12.000km per jaar duurt het bijna 5 jaar voor ik de 2 ton bereik, en ik ga kijken naar een opvolger. auto zelf bevalt nog helemaal prima naast de renault 5.

Ik scroll door dit topic zie in een flits de gele bergingsauto en mannetje in oranje outfit....... neeeee, het zal toch niet.
Viel gelukkig mee, stomme samenloop van omstandigheden.

Ik houd de autosleutel altijd in mijn broekzak eigenlijk. Telefoon als back up, maarja als die ook in de auto ligt.
Je moet aan de smartwatch, daar kan de BWM app ook op en kun je hem mee openen :D

Ik scroll door dit topic zie in een flits de gele bergingsauto en mannetje in oranje outfit....... neeeee, het zal toch niet.
Viel gelukkig mee, stomme samenloop van omstandigheden.

Ik houd de autosleutel altijd in mijn broekzak eigenlijk. Telefoon als back up, maarja als die ook in de auto ligt.
Je moet aan de smartwatch, daar kan de BWM app ook op en kun je hem mee openen :D

ja ik heb ook altijd de sleutel in mijn broekzak, telefoon leg ik altijd wle in de draadloze oplader met een langere rit omdat ik ook carplay gebruik. Maar in dit uitzonderlijke geval had ik de sleutels in de bekerhouder liggen. En een smartwatch heb ik niet. Ik ga nu wel de app ook installeren op de telefoon van mijn vrouw

En telkens wanneer je ergens parkeert ga je eerst op het asfalt liggen om die magneet te plaatsen?

Is het dan niet makkelijker gewoon die sleutel in je zak te stoppen?
Geen idee :p ik heb het zelf niet, maar dit filmpje legt het wel goed uit. Best chill ding en hij laat m dus er wel op zitten

dat dat ding niet onder de auto uit steekt dat hij bij de eerste drempel en zandweg er af ligt.

Het kan ook anders...

Sleutelkluisje op een vierkant plaatje MDF schroeven en dat dan weer op je, bijvoorbeeld, achterklep popnagelen. :sneaky:

Master_Lock_Sleutelkluis_%7C_Master_Lock_%7C_5401D_%7C_8.5_x_3.6_x_11.9_cm_Cijferslot_Metaal_5401EURD_K170404332_m1_small.jpg

Zo hebben een aantal gemeentes het geregeld met hun schaftwagens, zodat wij er altijd bij kunnen.

Er bestaan ook een kunststofvariant van dit type kluisje maar kies die niet. Prul werk en dat lipje wil niet open als je de goede code hebt. 'voordeel' van kunststof is dan wel weer dat je daar dan ff een schroevendraaier tussen kan zetten en dan alsnog dat klepje open hebt.. maar tja.. dat is niet hoe het bedacht is.

Ik ben met de 1 op 12,5 dik tevreden :D zonder dakkoffer was het waarschijnlijk iets van 1 op 14 geweest en als ik echt mijn best had gedaan nog wel iets beter maar niet zoals jou astra. De 5-serie is dan ook 2 segmenten hoger dan jou astra, breder, zwaarder, bijna het dubbele aan vermogen en geen idee hoe groot jou dakkoffer is maar dat ding hier op dak is iets van 610 liter dacht ik.
Ik heb net even gekeken. De 530e heeft over 1.300km bijna 10/100 gelopen. Maar dat is met een flink tempo in het begin en behoorlijk wat drukte/file in het tweede deel.

Maar zo'n ding heeft leeg natuurlijk ook al twee ton mee te sjouwen.

Oeh dat is wel even schrikken, gelukkig dat ze er snel waren. Ik had ze in Spanje ook nodig, maar dat was mijn eigen schuld. Sleutel lag in de kofferbak, dat was nog een tandje spannender, want de ontgrendeling in het interieur werkte in eerste instantie pas nadat de accu er even af was gehaald. Moet je ook net weten.

Zweden staat hier ook op het lijstje weer heen te gaan!

Verbruik is keurig. Mijn 320e is met lege accu zeker niet zuiniger. Als LCI met het mild-hybrid 48v systeem is zo’n 5-serie nog een stukje zuiniger.

Misschien een beetje overdreven, maar wel handig. Ik ga dit jaar ook een dakkoffer huren, je raakt toch geïnspireerd door dit forum.

Terug
Bovenaan