As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Pjotr

Asfaltkampioen
Ik heb lang getwijfeld of ik wel of niet een mijn auto-verhaal moet gaan maken voor mijn Hyundai. Immers is het niet een flitsende auto, en als het goed is, is hij een weinig kostende makker. Maar goed, hij gaat als het goed is jaren mee, dus wie weet worden we uiteindelijk vrienden...
Het verhaal...

Eind juni vorig jaar was ik mijn moeder op vakantie in Frankrijk. Omdat ik het jaar ervoor met mijn vader naar Afrika ben geweest, leek het ons leuk om ook eens samen te gaan. Om de één of andere reden, doe ik toch meer dingen met mijn vader.
EN zo geschiede dat ik met mijn moeder en de vouwwagen naar Frankrijk ben gegaan. Behalve dat het weer af en toe een beetje tegenviel en we dus steeds wat verder naar het zuiden moesten, is er na een week een busje met grote vaart achterop mijn teerbeminde Lancia geknald, God zei dank heeft de trekhaak de grootste klap opgevangen, en leek het allemaal wel mee te vallen, echter bleek de auto helemaal krom te zijn, en en ook de ophanging had een klap gehad, einde verhaal voor mijn Yp.

Na 7 jaar lief en leed gedeeld te hebben, kon ik haar in Frankrijk op de camping leeghalen, en zouden wij nooit meer met elkaar verbonden zijn.
Ondanks dat het een auto is, ze zoveel kuren heeft gehad, en ik haar regelmatig vervloekt heb, waren mijn ogen toch een beetje vochtig toen ze werd afgevoerd.

Omdat mijn moeder niet rijdt, en we toch terug naar Nederland moesten, en dat er ook nog een vouwwagen was die terug moest, kregen we als leenauto een Renault Laguna, nu weegt de vouwwagen amper iets, en kon mijn Yp dat redelijk doen, maar achter zo'n auto wou het helemaal wel!

Thuis in Nederland bleek alles toch niet zo goed te zijn afgelopen, behalve dat de Yp totalloss is, ben ik zelf ook ernstig in de lappenmand, maar goed dat is een ander verhaal.. Voordeel was wel dat ik daardoor me goed kon richten op een opvolger van de Yp. "elk nadeel hep ze voordeel", noemen we dat maar.

Het uitbetaalde bedrag was nog redelijk, dus toen kon de zoektocht echt beginnen (okay dit is de beknopte versie ;) , zo snel ging het natuurlijk niet)
Een zelfde Yp stond hoog op mijn lijstje, maar om de één of andere reden ook weer niet, de angst om het tegenvallend te vinden misschien, geen idee.

Toen bleek dat de 2500 euro grens mij niet zou helpen (of ik heb gewoon verkeerde auto's bekeken, dat kan ook natuurlijk) en ook de 1000 euro auto's niets bleken te zijn. En de moed mij al in de schoenen zakte, zagen we ineens een fraaie Fiat Stilo, uitermate geschikt voor de vouwwagen, 5 deurs, Panorama-dak, dus ja dat was wel een overwegen waard.

Totdat ik mijn huiswerk op internet deed, en ik zag dat de kans groot was dat dit nog een duurdere kostganger zou worden dan dat de Yp was.
Toen ben ik gaan wikken en wegen, of het moet een bloedmooie auto zijn, die een dure kostganger is. (en dat was alleen een Ypsilon van het nieuwere model, of een Alfa 147), de rest van de auto's vond ik wel aardig, maar die hadden geen meerwaarde in mijn ogen om "duur te zijn", of het moest gewoon betrouwbare wagen worden, waar nooit wat mee is.

Ik ben voor het laatste gegaan, na 4 Yarissen gezien te hebben(te duur, te oud OF beide) zag ik bij een garage hier in Assen een Getz staan, scherpe prijs, volgens de ANWB was/is een Getz een totaal onderschatte auto, net zo goed als dat een Yaris is, alleen is dat iets minder bekend en de onderdelen zijn ook wat goedkoper.

bij de dealer!

Omdat ik nog nooit in een Koreaan had gereden, ik geen idee had of het wel degelijk aanvoelde, mijn vader zei altijd dat de Yp Duits aanvoelde, met haar dikke deuren, zijn we gaan kijken en ik kon meteen een ritje maken, de auto was net binnen, nog niet schoon, maar omdat Pap zijn auto daar ook weg had, konden we wel een rondje maken.

De staat van de auto was goed, nieuwe banden, airco, van binnen netjes (alleen de deurpanelen-stof was los geschoten aan beide kanten), ALLEEN was er een kilometerstand van 180.000, wel een onderhoudsboekje wat volledig was ingevuld. En het rechter achterpaneel is ooit overgespoten.
Daar komt bij dat de prijs redelijk scherp was 2400 euro, op dat moment de goedkoopste Getz van 2004 op internet, de volgende was 500 euro duurder en had 160.000 op de teller staan...

Die week zou mijn geld van de verzekering komen, dus we hadden een deal dat als er een andere gegadigde zou komen, we dit zouden horen, en toen belde mijn vader of ik de auto wou, want er zou iemand komen kijken, aangezien ik zelf niet heen kon, is mijn vader zelf gegaan. We hadden als deal thuis besloten, dat we sowieso een grote beurt en distributie-riem wouden hebben, en als er wat van de prijs afkomt dan was dat mooi meegenomen. Uiteindelijk hebben we dit allemaal kunnen doen, plus ook nog een fixe korting, dus ik ben nog steeds de lachende derde ;)

Een Hyundai Getz is misschien niet de meest flitsende auto, maar hij is zeker niet lelijk vind ik, het is een handige auto, haakjes, vakjes, en alles werkt en zit op een logische plaats. Het voelt degelijk aan, kortom ooit zullen we wel vrienden worden.

Een tijdje terug kwam er iemand naar me toe, met de opmerking, ik zocht je al, want ik per ongeluk tegen je auto aangezeten (precies op de plek die al over was gespoten, wat niet super mooi gebeurd was), en toen de auto helemaal was opgeknapt, heb ik ook meteen de 3 andere ergernissen aangepakt;
de wieldoppen heb ik gespoten, die komen tzt op de winterbanden.
De deurbekleding vast gemaakt.
En het spijltje wat op de achterdeur bij het raampje zit, was zijn verf verloren, en daardoor wat gaan roesten, en ook dat heb ik gespoten.
Dus qua uiterlijk is hij helemaal het baasje, en ziet er goed uit.

doorn 2 in mijn oog

het eind resultaat.

Op een afstandje lijkt het wel wat hoor!
De eerste APK is ook al een feit, en daar was 30 euro voor kwijt, ik heb het keuringsrapport 4x doorgelezen, want ik kon het niet geloven.

Langzaam maar zeker worden we vrienden, ik besef me nu dat ik een goede keuze heb gemaakt, een goedkope onderhoudsarme auto, maar omdat hij wat zwaarder is dan dat de Yp was, voel ik me ook wat veiliger.

Voor het karakter, nukken, heb ik nu Ayo, mijn teerbeminde kat, die had ik al voor het ongeluk trouwens, dus de Getzzzzzzzzz is een hij en kan echt zijn taak van transporteren voor zijn rekening nemen.

Hij straalt toch wel een beetje!

Het enige wat ik nog wil doen, is het lampje in de kofferbak werkend maken, die is nu niet aangesloten, en eventueel een afstandsbediening voor de sloten, en een asbak fixen, want ik kan nu mijn "rommel" nergens kwijt.

Laatst bewerkt:
Leuk verhaal, leuke auto. Mooier dan een Yaris uit die periode en echt een werkpaard volgens mij.

Gave bak, die Getz, ik heb er in mogen rijden omdat mijn broer mijn advies vroeg bij de aanschaf van een nieuwe auto. Ik vond het destijds een onderschatte auto, omdat de auto zo fijn rijdt en eigenlijk niet zo veel verkocht werd. Ook nu wordt zijn opvolger, de I20, nogal onderschat. De concurrentie is hard.
Veel succes met je aanschaf.

Leuk geschreven, jammer van je lancia man.
Leuke nette Hyundai, lijkt mij prima betrouwbaar vervoer (y)

Die van jou is denk ik van februari 2004, die van mij is van maart 2004. Zelfde kleur, ook een 1300, ook een ijsblauwe 5 deurs (celadon blue) alleen die van mij heeft mistlampjes voor, een fabrieksschuifkanteldak en een fraaie achterspoiler.

Nu gereden van ongeveer 81.000 (september 2012) tot nu april 2014 naar 126.600 kilometer. Behoudens twee grote beurten en een kleine beurt, vier nieuwe banden heb ik tot nu toe alleen het voorste deel van de uitlaat moeten laten vervangen en het middelste deel van de uitlaat. Voor de rest op en top betrouwbaar.

Leuk om te horen is dat bij jouw Getz ook de deurbekleding los was geschoten. Bij de aankoop van mijn Getz was dit bij het rechter voorportier het geval. Voor de rest verwijs ik je naar mijn review. Een eigen auto story vond ik een overbodige luxe.

Zoals jij bij de Getz terecht bent gekomen, zo heb ik ook mijn Getz gekozen: puur op rationele gronden. Maar het is een autootje dat je niet in de steek zal laten, je gaat er langzamerhand van houden omdat het een kameraad is waar je van op aan kunt!

Veel veilige kilometers toegewenst!

Dank jullie voor de leuke reacties!

Ja een Getz is een ondergewaardeerde auto, rijdt goed en voelt degelijk aan. Denkend aan de 2 weken dat ik in IJsland reed met een Yaris, is een Getz toch een iets zwaardere auto. De auto is behoudend ontworpen, misschien wel saai, maar niet lelijk, zelfs de grootste autoliefhebbers die ik ken, vinden hem niet een schoonheid (laten we eerlijk zijn, dat zijn alleen Alfa's, Lancia's, Jaguars & een Saab), maar niemand heeft ooit gezegd wat een lelijke auto. En ik denk dat dat en de omschrijving "werkpaard" hem het beste omschrijft, de allemansvriend.

Waar ik nog steeds van baal is dat de Yp niet echt totalloss oogde, en heel af en toe (zeker als ik weer een gezondheidsdip, dan wel een spiraaltje van GVD, dat kan ik ook nog niet, en dat GVD hou ik ook niet vol) komt nog wel eens de gedachte, had haar laten maken... Maar goed, ik weet ook wel dat dat niet iets was wat heel erg slim zou zijn.

Jaja verlichting, het is volgens mij een kwaaltje, die losse bekleding.. Ik meen dat mijne van maart is, Celadon Blue, dat klinkt wel erg gaaf, die moet ik onthouden. Ik geloof dat deze kleur ook het meest geleverd is. Ik merk ook inderdaad dat ik wel meer en meer vrienden met hem word.
Een opendakje is ook lekker, heb jij dan geen airco? Ik merk dat deze echt heerlijk koud is... Een spoiler en mistlampen zijn ook leuk, misschien toch eens uitzoeken of dat zelf te monteren is...
Ik zal je review eens lezen! (volgens mij heb ik die al bekeken voor de aankoop)

Prachtige Hyundai en wederom bewezen, dat de Renault Laguna een heerlijke en fraaie auto is !

@Pjotr: Veel Getzjes 1300 hebben airco, alleen de kale 1300 GL, herkenbaar aan de zwarte portiergrepen had geen airco. De Getz is er ook als 1100 (in Nederland bijna alleen zonder airco geleverd) en als 1600 waarbij de laatste altijd in de luxe GLS uitvoering is geleverd.

Mijn 1300 is van een speciale oplage, de Dynamic Sky. Dat "sky" heeft dan weer betrekking op dat standaard fabrieksdak. Deze uitvoering is gebasseerd op de 1300 GLS dus ik heb ook nog een airco. Deze heb ik bij de 120.000 kilometer beurt opnieuw laten afvullen en koelt goed.

Ik heb wel twee nadelen waarvan ik wil weten of jij die zo ook ondervindt:
1. De achterruitwisser heeft alleen een continue stand en geen (vaste) interval stand. Had veel liever een intervalstand gehad van bijvoorbeeld 1 keer in de 7 seconden bijvoorbeeld.
2. De benzinemeter die niet een precisie-instrument is: Bij een volledig volle tank staat de meter maar heel kortstondig op compleet vol, vaak zakt de meter al na 10 kilometer te hebben gereden. Onderaan de schaal (tank bijna leeg) zakt deze nog onder het laatste streepje en dan gaat ook het lampje branden. Toch heb je dan nog wel zo'n 7 of 8 liter over.

Over je kenteken: ik heb je nummer gechecked op de site van het RDW, je auto is van 18 februari 2004, mijn kentken heeft de letters NV in het kenteken die van mij is van 3 maart. Daarom werd ik nieuwsgierig naar de leveringsdatum van je auto. Ook een leuk feitje: jij bent net zoals ik derde eigenaar!

Mooi om te zien hoe een liefhebber een, eigenlijk niet zo heel spannende of spectaculaire, auto koestert. Ik weet zeker dat ruim 95% van de Getz-rijders nog nooit een wieldop eraf heeft gehaald, laat staan uit cosmetische overwegingen! (y)
Ik vind het wel een geinige auto, vooral in deze versie/uitvoering. Goede kleur, leuke doppen en leuke uitrusting. Het dashboard vond ik altijd heel jammer en zo'n leuk exterieur verdient in mijn ogen een leuker interieur, maar het zal ongetwijfeld functioneel en degelijk zijn.

Zonde van de Yp trouwens. Heb een ongelofelijke zwak voor dat model. Des te lulliger dat het op zo'n manier moet eindigen...

@ Verlichting, je hebt wel Getz-kennis!! (y) Mijn kennis gaat niet verder dan dat de Facelift andere koplampen heeft, en dat er inderdaad een 1.6 is.

Mijn airco was ook net weer gevuld, en koelt ook erg goed. De achterwisser herken ik wel ja, maar ik heb nog nooit een auto gehad met een andere soort wisser, dus het was me nog niet op gevallen ;) en de benzinemeter, ja die is nog erger dan dat die van de Yp was. Het duurt erg lang voordat hij na het tanken naar boven gaat, het lampje gaat inderdaad vrij snel branden, dat deed de Yp ook, dus ook dat ben ik gewend, maar ik durf nu nog niet helemaal te gokken wanneer de tank echt leeg is en wanneer niet, dat komt vanzelf later!

Ik dacht dat de auto van Maart was, omdat ook dan de APK datum is, maar dat blijkt niet zo te zijn dus, weer iets geleerd!
3e eigenaar, okay dat wist ik niet... thanks!

Dankje Rob...

Ondanks dat de Yp niet altijd gepoetst werd, was ze wel mijn troeteldier. Later moest ze dat delen met Ayo, mijn kat, en dat deed ze zonder morren.
Het model Yp vind ik nog steeds schitterend, en steeds als ik er één zie, voel ik me een verrader...
Ze heeft zich zo dapper gehouden, nadat het ford-busje achterop was geknald, zijn we de volgende dag de Mont Ventoux nog opgegaan, onder een gekraak en gepiep, maar zonder morren.

De Getz straalt geen emotie uit vind ik, hij is echter wel mooi van model, zonder opvallend te zijn, maar ook wel weer een beetje tijdloos.
Van binnen is het dash niet spannend inderdaad, het ontbreken van een middenconsole vind ik wel een gemis, bekerhouders (2) voor zelfs flesjes zijn wel weer handig, en ook een handig vakje naast de handrem en bekerhouder 3 achter de handrem.
Nadeel is wel de 12volt aansluiting naast de handrem, zeker voor een navigatiesysteem.
Het dash is zwart met grijs, en daardoor breekt het wel wat, en is een heel eind dieper dan dat van een Polo uit 2014. Ik waande me in een veel kleinere auto toen ik die als leen auto had.

Jouw accord is echt een plaatje, ik zie mijn Getz als een werkpaard die het nu rustiger krijgt en op bij een paarden-hotel is. Af en toe werken(is meer spel als werken voor hem), en vooral goed verzorgd worden tot aan de laatste dag. En af en toe liefde krijgt, iets wat hij niet gewend is, en dat dat iets is wat moet groeien. De Yp zat nog in mijn hart, maar de Getz en ik zijn al vrienden, en ooit zit hij ook in mijn hart.

Lekker autootje, de Getz! Elf jaar geleden kwamen we eigenlijk bij toeval in een Getz terecht. Onze Fransoos had een opvolger nodig en na proefritten in diverse B-segmenters ook bij de Hyundai dealer langs. Een uitgebreide proefrit maakte ons meteen enthousiast.
We kozen uiteindelijk voor een 3-deurs, donkergroen metallic 1.6 GLS (met dakspoiler... :cool: ) Die heeft ons 5 jaar lang, ruim 80.000 km. zonder enig probleem overal gebracht waar we zijn moesten.
Het enige wat hij nodig had waren de reguliere beurten, een set remblokken voor en vier nieuwe banden. Verder niets, nog geen lampje vervangen! O ja, er moest wel af en toe benzine in de tank. We reden regelmatig Nederland - Polen vice versa en op de Duitse autobahn, urenlang kruisend met zo'n 150 km/u lustte hij wel een slokje. Overigens viel het gemiddeld verbruik alleszins mee, rond de 1:14,5 met een vlotte rijstijl. Maar toch als opvolger voor een diesel gekozen, dat werd de KIA Cee'd. Die deed dezelfde truc nog sneller, comfortabeler en toch zuiniger.
Dat de Getz en zeker de 1.6 een zwaar ondergewaardeerde auto is kan ik alleen maar beamen. De wegligging en stabiliteit is goed voor een kleine auto, zonder spectaculair te zijn.
De 105 Pk bij een gewicht van 984 kg. zorgen voor zeer behoorlijke prestaties (0-100 in 9,5 sec. en een top van, volgens GPS, 183 km.u). Dat zorgde toch soms wel voor verbaasde blikken... :eek: En: superbetrouwbaar!

De Getz is in 2006 met ons naar Polen verhuisd, waar we hem in 2008 verkocht hebben aan een jongedame. Vorig zomer parkeerden we stomtoevallig bij een winkelcentrum naast een donkergroene Getz. Nog eens goed kijken: onze oude! (het stickertje van onze verzekering zat nog op de achterruit!) Net op het moment dat we weg willen lopen komt de (inmiddels ook vijf jaar oudere, maar nog steeds fraaie ;) ) jongedame aangelopen.
Om kort te gaan: de teller van de Getz stond inmiddels op 198.000 km. en hij had, naast het reguliere onderhoud en banden, alleen een stel nieuwe schokbrekers, nieuwe remblokken en een paar nieuwe lampjes gehad plus de airco was een keer nieuw afgevuld. Ook had ze de auto direct na aankoop een antiroestbehandeling laten geven door een neef die bij zo'n bedrijf werkte.

Opvallend: de originele uitlaat, van voor tot achter, zat er nog onder. Maar delen waren inmidels wel bijna aan vervanging toe had de dealer haar meegedeeld. De Getz gebruikte ze hoofdzakelijk voor lange ritten, twee, vaak drie keer per week Torun - Gdansk vice versa, ruim 170 km. enkele reis. Dat zal ook wel invloed hebben op de levensduur van onderdelen.

Helaas had ze ook een keer een kleine aanrijding gehad (blikschade, toevallig ook het rechterachterscherm), maar daar was helemaal niets meer van te zien. De Getz zag er nog piekfijn uit.

Kortom: de Getz is ons uitstekend bevallen en heeft ons doen besluiten dat wij alleen nog Aziaten rijden! Ook de tweede eigenaresse was bijzonder te spreken over haar "kikkertje", zoals ze de groene Getz noemt.
Hopelijk ben jij net zo tevreden over jouw Getz!

P.S. De deurbekleding van onze Getz hadden we geen klachten over...

Zoals zowel Jazzik als verlichting doen vermoeden is een Getz een probleemloze makker, echter in het half jaar dat ik hem heb ben ik vandaag voor de derde keer gestrand...

Waren de eerste twee keer de oorzaak van een Steenmarter, die mijn kabels had doorgevreten, nieuwe kabels gekocht, en binnen 3 weken weer een slecht startende auto met een brandend lampje... Gelukkig is het lampje tot 2x toe kosteloos uitgelezen, en heb ik slechts 1 keer kabels hoeven kopen.

Vandaag wou ik naar huis, en ik liep op de auto toe en zag dat mijn band lek was, nu was dat ook al zo bij het verwisselen van de winterbanden het geval, dus ik dacht aan het ventiel, aangezien ik nog in de lappenmand zit, bel je natuurlijk je vader, en die kwam met zijn apparaat om de band op te pompen.
We vertrouwden het beide toch niet, en besloten toch om de band te verwisselen, tot mijn grote verbazing zat/zit er een volwaardige band in mijn auto, niet zo'n gaar thuisbrengertje.

De oorzaak van het lek is trouwens ook al gevonden:
DSC01345 by peterolthof, on Flickr
De band is nu bij de kwikfit, dat was een idee van mijn vader, en is morgen weer klaar.

Ik twijfel nu of ik de hankook eronder laat zitten, en mijn michelinband als reserve te laten dienen, kan het kwaad een ander merk/soort band?

Je kan toch moeilijk de Getz de schuld geven van steenmarterbezoek en een schroef in je band? Daar wordt de auto toch niet minder betrouwbaar door, of zie ik het nu helemaal verkeerd... :confused:

P.S. Twee verschillende banden op dezelfde as is geen goed idee!

Jazzik zei:
Je kan toch moeilijk de Getz de schuld geven van steenmarterbezoek en een schroef in je band? Daar wordt de auto toch niet minder betrouwbaar door, of zie ik het nu helemaal verkeerd... :confused:

P.S. Twee verschillende banden op dezelfde as is geen goed idee!

Klopt, het was ook een grapje, maar ik ben de uitleg daarover vergeten ;)

Ik moet zeggen, toen het lampje brande zei ik meteen al "er is iets aan de hand, want dit is een Hyundai, die gaat nooit stuk) Waarop ik eigenlijk op doelde dat ik 3x ben stil gevallen met een auto die nooit kapot (zou) gaat/n. Mijn onbetrouwbare Lancia startte vaak niet, maar nooit dankzij dit soort zaken.

Dankje voor de banden uitleg!

Ik heb nu wel een klein technisch defect. Ik schreef al over de benzinemeter dat ik dat geen betrouwbaar instrument vind. Nu blijkt ook nog eens dat het waarschuwingslampje dat daarbij hoort met vervroegd pensioen is gegaan.

Druk altijd de dagteller op nul na een tankbezoek en ik weet wat ik met mijn rijstijl kan halen op een tank maar vanmorgen begon ik hem toch wat te knijpen op de snelweg van Amsterdam naar thuisbasis Almere. Ik had al ruim 660 kilometer op een tank gereden en het metertje lag strak onderin de schaal. Stilvallen op de snelweg door een brandstoftekort wil je niet vanwege je veiligheid dus toch een paar liter op de snelweg getankt. Verder afgevuld bij een benzinestation in Almere. Bij elkaar opgeteld 41,5 liter getankt met een uiteindelijk gemiddeld verbruik van 1 op 16,3! Een nieuw zuinigheidsrecord!

Voorheen ging het lampje echter branden als ik nog 8 tot 9 liter in voorraad had. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

@Pjötr: zoals Jazzik al opmerkt: liever geen twee verschillende banden op een as. Blijf dus bij het merk dat je hebt, of als de banden aan vervanging toe zijn: twee andere banden kopen van hetzelfde merk en type.

Vervelden overigens dat je auto is aangevreten door marters. Deze knaag grage beestjes komen toch vooral in het zuiden van het land voor?

Zo, na enkele maanden wordt het wel weer eens even tijd voor een update!

De Getz draagt de naam "Iron Lady" met verve, en er is dus de laatste tijd gewoon helemaal niet nieuws te vertellen.
Van de steenmarter hebben we geen last meer gehad, na twee keer heeft die waarschijnlijk ontdekt dat er in het weiland naast de parking EN de bouwmarkt aan de andere kant van de parking veel meer is te halen!

Oh ja de band is niet vervangen, maar gerepareerd, ik wist helemaal niet dat dit tot de mogelijkheden behoorde, dus aan beide kanten zitten dus nog steeds de Michelin banden.

Wat me wel begint te storen is de dashboard-verlichting, of liever gezegd het ontbreken daarvan. De helft doet daar maar van, en dat is reuze irritant.
Omdat ik vanwege het ongeluk heel erg lang niet in het donker heb gereden, maar dat ik dat nu af en toe wel weer doe, valt dat enorm op, en gaat dit ook een klusje worden, wat ik voor de winter wil hebben opgelost, vanwege mijn rechterhand, en mijn vaders 2 rechterhanden willen ik we samen gaan doen. Dus nu moet er maar eens een zaterdag worden opgeofferd en het dash eruit.
Geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken, maar ik heb voor hetere vuren gestaan, dus ook moet dit gaan lukken!

Daarnaast valt me op dat het lurken van benzine redelijk bescheiden gaat, mits er maar niet harder wordt gereden als 120 KM, en dan begint de auto ook wat te trillen, dus ook dit is een reden om dit vooral niet te doen!
We zijn dit jaar 2 keer naar Luik geweest, en volgens mijn vader is het vooral een stille auto, die heerlijk rijdt. En ook de vouwwagen is geen enkel bezwaar voor dr (ik merk dat ik de auto toch als een vrouw zie).

Mensen zijn dan ook enorm verbaast dat de auto er nog zo goed uitziet, ondanks de hoge kilometerstand, en ik merk dat we echt al vrienden zijn geworden.
Misschien zeker als ik wat meer kilometers ga maken, want ik zit nu nog maar op ongeveer 3000 Kilometer wat ik gereden heb.

Als beloning voor deze veilige kilometers, heeft ze een prullenbak gekregen, voor aan de stoel, staat beeldig!
En van mijn vader een matje, waar sleutels en een zonnebril op passen, met natuurlijk de juiste matchende kleur van het dashboard.
En om de airco ook een beetje te vriend te houden, heb ik heuse design zonneschermen met cars erop gekocht, immers wil het oog ook wat!
(over verlagen, matzwart, spoilers en andere stickers zit ik nog te broeden :T )

Kortom, geen nieuws is goed nieuws!

Blijkt zo'n Getz toch niet zo perfect. Snel maar weer een Lancia! Die heeft tenminste wel een werkende dashboardverlichting. Erg handig als je het nummer van de ANWB zoekt op je papieren. ;)

Rob0032 zei:
Blijkt zo'n Getz toch niet zo perfect. Snel maar weer een Lancia! Die heeft tenminste wel een werkende dashboardverlichting. Erg handig als je het nummer van de ANWB zoekt op je papieren. ;)

Hahaha, grapjesmaker! de Yp heeft ook defecte dashboard-verlichting gehad hoor! EN eerlijk is eerlijk, ik wist dit al, toen ik hem haar kocht was dit al het geval, en nu wordt het toch tijd dat er wat aan gedaan word! ;)
Maar met die eerste zin, (drama-queen-modus-aan) heb je echt op MIJN tere ziel getrapt, alsmede die van de Iron Lady! ga je schamen Rob (drama-queen-mouds-uit).
En ach, mogen die lampen na ruim 183.000 km zijn doorgebrand? Me dunkt dat er ergere zaken zijn!

Leuk om eens te lunnen lezen over de ijzeren dame.
Toen ik de foto van de band zag dacht ik al: Die ga je toch niet vervangen? Gelukkig lees ik nu dat dat ook niet gebeurt is.
Maar hebben ze een prop geplaatst of een paddestoel? (sorry als het nu te technisch wordt.)

Dank je Janus Diedericus, of terwijl de Koning van de kartbaan!

ik dacht dat het wel eens tijd werd om The Iron Lady weer eens te vermelden, ook al is het niet echt een spannend verhaal!
Wat ze met die band gedaan hebben, geen idee eigenlijk ;)
Ik heb de vraag doorgespeeld naar mijn expert, mijn vader, die weet alles (of denkt dat tenminste).

Vandaag moest ik twee uur overbruggen, voor een soort toekomst-gesprek, en ik me toch wel een beetje in de zenuwen voelde ben ik een rondje gaan rijden.
Ik kwam toen een beetje een vergane glorie tegen, maar tot groot genoegen van een hardloper, achtte ik het een mooi foto moment!

Hyundai Excel by peterolthof, on Flickr
Hier is het oudere broertje van The Iron Lady die de show steelt

The stepbrothers! by peterolthof, on Flickr
Ook aan de achterkant valt te zien dat de verschillen tussen Tatcher EN haar oudere broer enorm zijn, wel is de mistlamp identiek!

Hyundai Noses! by peterolthof, on Flickr
The Tatcher-Family nose has changed during the years!

Leuke foto's van de twee Hyundais.
Nu vraag ik me alleen af, omdat de Excel en Getz wel exact dezelfde mistlamp achter hebben, kunnen we dan spreken van een zeeeer uitgebreide facelift?

JD, ik denk eerder dat we hier een staaltje genetische manipulatie hebben gezien, want als The Iron Lady eigenlijk een soort uitgebreide facelift is, welke rol speelt de Accent dan in dit verhaal?

Ik vind de doppen van de Excel trouwens wel helemaal tof, en die lijken me(mits dezelfde maat) uitermate geschikt om de zwarte velgen van de winterbanden te maskeren! (nu alleen ze nog voor een schappelijk prijsje weten te vinden!)

Oh en trouwens de band heeft een prop! ;)

De Accent moet worden gezien als de opvolger van de Excel. De Accent kwam eind 1999. Het hele jaar 2000 zijn de Excel en de Accent overigens naast elkaar geleverd. In 2002 is de Getz gekomen die tussen de Accent en de Atoz werd gepositioneerd. De Getz moest de concurrentie aangaan met de Europese gevestigde orde: Fiesta, Clio, Corsa, 206 etc.

Dat de mistlamp van de Excel en de Getz precies gelijk zijn is mij tot op heden nooit opgevallen. Leuk om eens aan zo'n detail aandacht te besteden.

Mijn Getz gaat overigens op 18 september voor de APK in combinatie met een kleine beurt. Problemen met de verlichting in het dashboard ken ik ook, tevens al genoemd door mij: het uitvallen van het lampje van de brandstofvoorraad. Zou volgens mijn autobedrijf met de vlotter te maken kunnen hebben. Als laatste pijnpuntje: een rammel in de wielophanging voor. Duidelijk te horen als je over drempeltjes heen rijdt. Naar geluid en hoewel de auto perfect stuurt en volgens mij ook veert wil ik dit zeker opgelost hebben.

De doppen van de Excel zijn zeker tof Peter, lijkt me (mits de beschikbaarheid het toelaat) een mooie oplossing voor de zwarte winterschoenen.

Een plug schieten in een lekke band is trouwens een leuk karweitje wat (als je de juiste gereedschappen hebt) heel goed zelf te doen is.
Allereerst moet je zorgen dat je druk op de band houdt, dus pomp hem goed op.
Dan met tang/schroevendraaier de schroef uit de band wrikken, het gat meteen rond boren met een boortje van 6mm en vervolgens de prop erin. Dit doe je met een speciaal tangetje waar je de prop inklemt, zodra je door het gat bent trek je de tang terug en de prop (soort ijzerdraad met stof eromheen, doordrenkt met vulcaniseerlijm) blijft achter in het gat. Eventueel overschot afknippen en de band is weer dicht. Door de druk in de band wordt de prop namelijk tegen alle hoekjes van het gat gedrukt.

Ik wacht geduldig op de volgende update. ;)

ZO en dan is het maar weer eens tijd voor een update... Het is al weer veel te lang geleden, dat ik Tatcher een bericht gunde!

In die tijd is er veel gebeurd in ons leven.... Mijn eigen avonturen even buiten beschouwing latend blijft er nog genoeg te vertellen over...

Als eerste is er dan een geweldige update..

Als eerste heb ik de niet werkende dashboard-verlichting aangepakt! Hiervoor moest wel de het halve Dash gesloopt worden, en dan te bedenken dat de lampjes nog GEEN euro per stuk zijn!

De teller-unit!

Deel 1 van het verrichtingen

En het andere gedeelte!

Een paar weken later reed ik in Groningen op de rondweg, ooh nee correctie op de rondweg-oprit, toen er plots een Ambulance aankwam, als brave borst maakte ik natuurlijk ruimte, en reed ik de berm in (de weg is dubbelbaans, en tijdens de spits druk bezet). toen ik met één wiel op de "stoeprand" stond, sloeg de auto af.... EN wou vervolgens met geen mogelijkheid meer starten.... Met hulp van een omstander hebben we de auto in het gras geduwd, alwaar ik lekker kon wachten op de ANWB..

En zo kon ik dus ruim 2 uur wachten op mijn redders...
De accu was overleden.... waarschijnlijk waren de schommelingen die die kreeg door de stoeprand over te rijden, was de laatste druppel!
Via de medewerker een accu gekocht, 109 euro (slik) en The Lady kan weer rijden!

Gisteren was het dan ook weer tijd voor de jaarlijkse banden-wissel... De winterbanden mogen er weer onder... Inmiddels is het binnen een half uurtje gepiept, en kan ik weer genieten van het heerlijke zwarte staal!

Aangezien deze velgen toch veel minder mooi zijn als de oude die ik had, wil ik toch eens opzoek naar Hyundai doppen!

Waar ik wel van baal is dat de auto roest! EN harder dan mijn Lancia ooit deed....

Dit stuk is namelijk dit jaar gespoten, maar de roest is weer terug! MERDE!!

En gelukkig is de steenmarter ook weer langs geweest!

Al met al wel een heleboel in één update (les voor de volgende keer, uitsmeren!)

Waarom zwart staal? Daar passen toch ook gewoon die doppen op?
Die roest valt me ook wel tegen zeg. Jammer!

Klopt... Mijn doppen zijn niet zo heel erg mooi, ik heb ze gespoten maar dat is alleen mooi op een afstandje..
Ik vind het trouwens grappig om winter en zomer doppen te hebben, dus daarom eerst nog de zwarte wielen... Ik wil graag dan wel alleen originele Hyundai doppen.... En dan gaan de huidige naar de winterbanden (denk ik ).

Van de roest baal ik zelf ook enorm!

- Quatrelle - zei:
ik zou toch nog even terug gaan naar het bedrijf die de roest verwijdert heeft...wellicht coulance?

Daar zat ik ook aan te denken, is net het paneel wat bewerkt is...lijkt me dat de schadehersteller het niet goed heeft gedaan.

Ik heb heel wat Getzen gezien in mijn vorige job maar geen enkele met roest die niet terug te wijzen was op slecht schadeherstel. Die auto hoort niet te roesten!
Verder een ontzettend fijne kar die ook hoog op mijn lijst staat van auto's die je met verstand (in plaats van emotie) aanschaft.

Ik geloof inderdaad dat het komt door slecht schadeherstel, temeer omdat het op een plek is waar eerder al schade was. Ik heb nog wel contact gehad met de schade hersteller, maar die wil er niets aan doen, omdat het er al zat.... :rolleyes:

Misschien dat ik volgend jaar ermee aan de slag ga, mits het niet te duur is (ik wil eigenlijk niet teveel geld in de auto steken), EN zelf te doen!

Verder is het een fijn rijdende auto, maar toch kan het comfort niet in de schaduw staan van mijn vorige auto. De Yp is natuurlijk ook een auto die aan de bovenkant van de markt staat, en de Getz onderin.
Maar ach, ik moet toch tussendoor tijdens lange ritten af en toe stoppen en mijn benen EN rug strekken, anders wordt mijn fysio boos, dus ook dat weet ik dan wel op te vangen.

Roest rust nooit. Wacht dus niet te lang met roest aanpakken want hoe erger het is, hoe meer werk (of kosten) je eraan krijgt.

Ik heb ook nog nooit een Getz in die mate zien roesten. Ik zou er zelf in elk geval snel wat aan (laten) doen en het liefst voor de winter! Bij mijn Mazda 323 coupé had ik ook soortgelijke roest op die plek en na een paar maanden was het al behoorlijk krokant en vielen de gaten er in!

@Pjötr: Mijn Getzje heeft geen roest behalve dan wat kleine stipjes op de motorkap als gevolg van steenslagschade. Dat zat er al op ten tijde van de aanschaf en is zeker niet erger geworden. Roest moet je zeker in de gaten houden. Ik zou het als ik jou was nu aanpakken zeker nu de winter aanstaande is. Stel dat het een glibberwinter wordt met veel strooizout dan kan de schade wel eens flink toenemen.

Overigens: het dashboardverlichtingsprobleem dat jij zelf hebt aangepakt heb ik bij de laatste servicebeurt laten aanpakken. Was voor mijn garage een half uurtje werk. Vind het overigens wel knap dat je het zelf hebt gefixt!

Heb nu een mankementje aan de auto: de kofferbak gaat niet meer open. Nu blijkt dat het handgreepje van de vijfde deur stuk is gegaan. Slijtage dus. Deze moet besteld worden en inclusief een half uurtje werk gaat dat 77 euro kosten. Kilometerstand bijna 153.000!

Hmm, die roest kan je beter wel snel aanpakken Pjötr, anders heb je straks helemaal geen voorste zijscherm meer.
Ik heb trouwens gehoord dat een good old toiletblokje onder de motorkap goed kan helpen tegen steenmarters en ander kabelknabbelend gespuis. ;)

Zo even de stof van het topic afblazen!

Er zijn namelijk wat zaken gebeurd! Uuuuuhuuuh echt, er is een update!!

Als eerste zijn er weer nieuwe bougiekabels gemonteerd, ik merk dat de auto nu weer veel beter loopt (kan dat?)

Nu is het hopen dat de marter nu eens weg blijft! OF de andere auto's eens lastig gaat vallen. Ik zit te denken om een briefje voor het dier te maken, immers is een kabel van een Yaris, OF 206 te samen met een Fiesta ook erg lekker! (en nee dit zijn niet de auto's van mijn niet zo leuke buren).

Verder heb ik nog een paar dingen gedaan om de auto te "verfraaien" c.q. verbeteren.
Ja ik loop tegenwoordig standaard met een petje op rond!

Van de teerbeminde Sint kreeg ik dit, een handig laad-ding met usb-ingangen.. Altijd handig omdat ik bijna altijd mijn iPod in de auto heb!
En omdat de sigarettenaansteker op een niet zo handige plek zit (naast de handrem) is dit wel erg makkelijk!
(ik vraag me trouwens af, waarom deze foto op Flickr zo ontzettend vaak is bekeken? :confused: )

Ik zei tegen mijn vader pas dat ik zulk dobbelstenen wel tof vind, en me afvragend waarom iedereen ze heeft..
Een dag later staat pap met die dingen in de hand, uit een uitverkoopbak en dus bijna gratis (logisch) en ben ik dus verplicht om ze in te auto te hangen!
Kan best, immers is Tatcher erg stoer, net als ik ben, natuurlijk!

Ja, de auto is hier nog vies... maar ik heb eindelijk een reclameloze kentekenhouder! (wel balen dat ook hier roest is te zien!)

En dan nog "Pierrot" ik was een paar dagen bij mijn ouders, en toen kwam deze weer te voorschijn. Mijn moeder heeft hem ooit gemaakt voor me, en ik moet bekennen dat ik hem bij het wegdoen van de rode Polo, blij was dat ik een blauwe auto kocht. Einde voor het afzichtige ding. Stiekem vind hem nu wel erg tof, en daarom mag ie nu weer in de auto hangen!

En tot slot nog een schone "Tatcher-foto"

Ja... ik weet dat er nog geen wieldoppen op de winterbanden zitten, ik kwam er achter dat Lantra doppen alsook Accent doppen zouden moeten passen.
Nu alleen een leuk setje scoren (voor een leuk prijsje)

Met de Yp maakte ik altijd foto's als ik een gelijksoortige zag, maar met Tatcher doe ik dat eigenlijk nooit..
Omdat ik de grote camera mee had, toch maar eens een plaatje gemaakt!

Zo zonder doppen oogt het inderdaad niet veel soeps.. Moet ik echt aan gaan werken!

Pjotr,

Ik zie een bekende omgeving en veel foto's van auto's en ben benieuwd of garage Hans Peugeot nog bestaat. Weet je dit misschien ook? Het was altijd erg leuk om naar de oude Peugeot's te kijken en een praatje te maken.

LE

LosangeEmotion zei:
Pjotr,

Ik zie een bekende omgeving en veel foto's van auto's en ben benieuwd of garage Hans Peugeot nog bestaat. Weet je dit misschien ook? Het was altijd erg leuk om naar de oude Peugeot's te kijken en een praatje te maken.

LE

Ja die bestaat nog steeds... ik ben laatst, nou ja een tijd terug daar langs gefietst om wat foto's te maken, ik zal een paar opzoeken voor je!

Pjötr zei:
LosangeEmotion zei:
Pjotr,

LE

Ja die bestaat nog steeds... ik ben laatst, nou ja een tijd terug daar langs gefietst om wat foto's te maken, ik zal een paar opzoeken voor je!

Leuk. Wat ik nog weet dat het een gezellige bende was. Overal lagen steekassen, carburateurs you name, maar met plezier gaf ie een rondleiding!

Leuke vergelijkingsfoto, zoals Rob al aangaf is de vijfdeurs idd het meest evenwichtige ontwerp. Vraag me alleen af welk petje die mooie lijnen verstoort met zwarte, stalen velgen :p

danny1995 zei:
Ik weet niet of je nog bepaalde onderdelen zoekt, maar ik zag afgelopen week deze Getz met voorschade nog hier op de sloperij in Nunspeet liggen:
Hyundai Getz by dannyvandestreek, on Flickr

weet je toevallig welke kleur die auto is Danny?? en of er nog een linker spiegel is? Wieldoppen zouden ook prettig zijn:D

Ik meen me te kunnen herinneren dat deze zilvergrijs was. Achterin liggen dacht ik nog twee wieldoppen( van die wieldoppen met losse naafkapjes). Als ik er de volgende keer kom zal ik nog even goed voor je kijken. Er liggen trouwens ook nog wel een stuk of vijf andere hyundai's waarvan ook een excel, dus ik zal eens kijken of daar nog doppen in liggen.

De spiegel moet ik ook even voor kijken. Ik heb de auto eerder wel compleet zien binnen komen en hij was toen op de voorschade na vrij netjes.

Terug
Bovenaan