As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Hopelijk lukt het met die gebruikte centrale vergrendeling.

Van het wisselen naar een andere auto was ook maar een geintje, bruggetje naar wat ik hier op het forum vaker lees: er is een gelegenheid / reden (andere baan) om een andere auto te kopen.

Durashift zei:
Hopelijk lukt het met die gebruikte centrale vergrendeling.

Van het wisselen naar een andere auto was ook maar een geintje, bruggetje naar wat ik hier op het forum vaker lees: er is een gelegenheid / reden (andere baan) om een andere auto te kopen.

Aaah, ja nu snap ik hem! :D Ik reageerde iets te serieus he? Maar inderdaad je hebt gelijk, meestal is meer rijden een reden om een andere auto te kopen.
Ik ben heel saai qua nieuwe voiture, of qua nieuwe dingen. Meestal koop ik pas als iets kapot of het niet meer voldoet. Ik vind het ook rustgevend, ik heb nu 8 jaar de Getz, hij voldoet prima aan mijn wensen. Dus ik ken ook niet het gevoel om continu op internet te kijken naar andere auto's. Er is altijd 1 moment dat ik kijk naar ander auto's, en dat is in de week van de apk. Dit jaar heb ik voor het eerst actief gemaild voor een andere auto, die was helaas verkocht, hoewel jammer, heb ik er ook wel vrede mee.

Qua CV, die komt in mijn volgende post #evenReclame!

Nou de vorige post klonk heel positief, nou dat viel wel allemaal wat tegen.

De Getz die Rutger attendeerde is niet meer. Dus geen mooie gril of velgen.

Na mijn werkdag snel langs m'n vader om dan samen naar de sloperij te gaan . Helaas was de auto veel roestiger dan gedacht, dus het spatbord viel af. Ook de raambediening achterin was hand bediend, dus daar had ik ook neits aan.

zBCQ13W.jpg

De auto stond bovenop een andere dus dat was een beetje een klein toertje,

knJfXfO.jpg

Even later was dit mijn uitzicht.

YfRKQX0.jpg

Nou het demonteren ging medium handig, zittende in de auto is neit meest handige positie. En toen bleek een schroef niet mee te geven, en viel de deur dicht... Nou alles voor niets dus. We wouden al vertrekken toen de eigenaar kwam, die bood aan om even te helpen, nou een trap met even later zelfs een slijptol, maar het is gelukt het slot is er uit. Super geschikte man, dus is er een lezer die eens iets, de sloperij in De Krim. EN bovenal hele schappelijke prijzen. Ik heb naast een stapel schroefjes en clipjes nog de hoedenplank meegenomen.

Meneer had niet door dat het plaatwerk niet zo goed was. We hadden nog een gesprek, en hij vertelde me dat ik geluk had, deze Diesel was op de sloop gekomen, maar alle andere Getzen worden bijna geëxporteerd. En dat het fijne wagens zijn. (eens)
gUaYscn.jpg

Net als de AtoS dus. Want deze stonden ook klaar voor export.

Nu had ik vandaag alleen een koffiebreak op kantoor, dus ik dook even op MP . Je moet toch wat.

Ik zag dus 2 verschillende advertenties met de strekking "Heb je een Getz of AtoS, laat het ons weten. Wij betalen veel"
RlMJWFP.jpg

lbR7uGh.jpg

Ik vraag me dan oprecht af, naar welke landen gaan deze auto's. In Rusland en ook de rest van Oost-Europa rijden er zat.

Maar goed, het einde van het liedje is dus dat de vergrendeling het ineens weer doet, ik dacht dat ik een Koreaanse auto had en geen Italiaanse, want dit soort grappen en de welbekende SHIT-methode hoort natuurlijk niet bij een keurige Koreaan. Maar ook vandaag ging het slot weer goed. Heel maf, want 2 weken lang deed ie het niet en ineens weer wel. Ayo is jaloers, dit zijn nog ergere streken dan zij heeft.

Sinds dinsdagmiddag werkt de CV weer als vroeger, beetje jammer, maar goed mocht ie nu weer raar doen dan ga ik hem vervangen. Voor de rest is de auto still going strong, deze week ook weer de kantoor-kilometers gereden. Ik ben benieuwd hoe het gaat naar de persco van dinsdag. Je merkt wel dat er langzaam wat meer mensen naar kantoor komen.

Gisteren was ik even bij de Kringloop, niet iets wat ik zou delen hier ;)

Ik zag echter een leuke Teddy:
Di60GxH.jpg

Niet zomaar een beertje, maar 1 met een Hyundai-lintje/strikje. Heel leuk, die moest maar mee voor de collectie.
dD6skrE.jpg

Ayo is ook fan, want die ligt al 2 avonden ineens op de leuning van de bank, naast/tegen het beertje.

Als winnaar uit de test https://www.autovisie.nl/occasions/occasions-winterproof-wagens-5k/?utm_medium=FacebookEchobox&utm_source=Facebook#Echobox=1638209255

op npo 2 is nu een reeks wat gaat over de koude oorlog, ik kijk nu een aflevering over Nederland en de DDR die handel drijven. o.a. alphenkreuzer komt er in voor. https://www.npostart.nl/koude-oorlog/VPWON_1324046

@ Ency, wat een goede link. :D En die serie, die heb ik opgenomen, die moet ik nog kijken. Ik ben er dus nog maar sinds ik denk een jaar achter dat AlpenKreuzer een DDR-fabricaat is. (ik heb altijd gedacht dat het Nederlands was) .

Je had ook een IFA Camptourist, dat is vergelijkbaar met de Deense Combicamp

De vrij moderne Intercamp vind ik ook erg gaaf trouwens:

Afgelopen maanden waren wel pittig, Als eerste heeft mijn vader en nieuwe heup gekregen, nouja dat was nog te doen, maar daardoor werd ik de deur voor de wereld van mijn ouders. En toen werd mijn tante erg ziek door Corona. Dus dat werd voor mij weer volledig thuiswerken, gelukkig was Ayo nog wel blij met mijn aanwezigheid.

QiIde6Y.jpg

Inmiddels is dit de kilometerstand, ik werk weer sinds 2 weken 4 dagen op kantoor,

Y4RpvwVl.jpg

Pas in de sneeuw nog deze foto gemaakt, meer voor mijn collega dat in A-town het witter was dan in haar dorp.

Ik had trouwens nog wat geks, pas ging mijn olie-lampje kort aan, en daarna bij 2 bochten nog een keer kort branden. De volgende dag maar even bijgevuld, er ging ongeveer anderhalve fles in. Maar toen ik eerst peilde was het "leeg" dit is trouwens de eerste keer in mijn 20 jaar rijbewijs dat ik olie moest bijvullen. Nou ja wel eens voor vakantie er iets in, of voor een lange rit even checken. Maar goed. Ik rij dan iets meer dan 50 kilometer per dag nu.

Het slot werkt weer gewoon zoals het moet, maar vandaag merkte ik eens dat de hele linker kant van de auto zeik nat is, er stond bijna een plasje. En dan op de grond dus. Vanaf onder mijn stoel tot aan de achterbank. het water stroomde uit de mat, en nee het raam was niet open.

Ik begin soms wel eens te denken, misschien is het langzaam tijd voor een andere auto, maar dan rij ik 's morgens weer naar kantoor en dan denk ik "och het is ook fijne auto".
En ik heb er ook een band mee, los van dat ie goedkoop is de lasten, is het een auto die ik kocht na mijn ongeluk, het werd ik 2.0 en ik heb er vele mooie trips mee gemaakt.

We gaan zien wat 2022 gaat doen, mijn (spaar)rekening zegt zeik niet zo, gewoon doorrijden. Mijn hart zegt dit ook, mijn verstand ook wel. Maar soms denk ik wel eens zucht.

Ik vind een Punto de mooiste betaalbare auto op dit moment, die vinkt ook elk vakje aan.
Soms denk ik , een C-segmenter is ook wel wat iets, een iets grotere auto. Alhoewel ik eigenlijk geen zwaardere auto wil (max 1050 kg) , natuurlijk is het zo "het is maar een beetje meer" maar goed, bijna alles wordt maar een beetje meer duurder, en ik ben nog altijd een 1 verdiener. Het blijft toch moeilijk, ik weet wat ik nu heb, maar toch.

Nouja morgen maar weer de eerste werkdag van 2022 beginnen, en eigenlijk wil stiekem nog wel jaren in Gesha heen en weer rijden.
vptYuRyl.jpg

Ayo is het hier helemaal mee eens, hoewel ze natuurlijk ook mega Rover-fan is.

Je blijft dus lekker doorgaan met de Getz! Teveel gehecht al.

Ze verdwijnen inderdaad in grote hoeveelheden. Voor de meeste Zuid-Amerikaanse landen zijn ze al te oud (invoerverbod) en daar rijden er al wat rond maar voor veel Afrikaanse landen zijn ze wel nog jong genoeg (wederom vanwege invoerverbod voor oudere auto's). Dat gecombineerd met betrouwbare en eenvoudige techniek zal ze daar best geliefd maken.
Alhoewel er inmiddels ook grote stromen van auto's direct uit Japan die kant op gaan. Ook de Nissan Leaf 1e generatie gaat met steeds grotere aantallen vanuit Japan naar Afrika (in Nairobi heeft de grootste taxi firma alleen maar Nissan Leafs) aangezien veel van die landen nu een voorkeur hebben voor het gebruik van elektriciteit (wekken ze zelf op met meer dan 98% van zonnepanelen en windmolens) ipv brandstof (wat ze moeten importeren).
Ik weet dus niet of de i10's straks ook in zulke hoeveelheden in de export gaan. De wereld veranderd snel op het moment.

De Skoda Rapid heb je nog wel tot 1050 kg , maar die schommelt wat tussen het b en c segment in , en overtuigd nou ook niet echt

https://www.youtube.com/watch?v=nnOlgwG8cDc&t=3s

Dat is een mooie Ency, helaas zijn ze nog wat buiten mijn bereik :cry: Maar wie weet voor de toekomst.

Nou er is veel gebeurd, niet persé op autogebied.

Als eerste werk, vorig jaar oktober/november is mijn contract overgenomen van het uitzendbureau. Dit was voor 3 maanden, met "als het zo door gaat" uitzicht op een langer termijn. Vorige week een beoordelingsgesprek gehad, en ik was "met vlag en wimpel geslaagd" met als gevolg loonsverhoging. Nou dat was al mooi, zeker omdat ik met Corona-achtige klachten thuis zat EN ook hierdoor alleen met Ayo mijn verjaardag kon vieren.

Maandag belde mijn Team Captain me, ze vertelde me dat ze nog iets vergeten was in ons gesprek, dat ik een vast contract kreeg, voor onbepaalde tijd, nou super geweldig natuurlijk. Plus ook meteen doorgepakt voor groeirollen, de eerste cursus die gaat komen is waarschijnlijk BHV, ze willen per kantoortuin minstens 2 BHV-ers hebben en die zijn er nu niet altijd. Dat houdt in dat ik wel standaard op kantoor ga werken, en dan komen we weer bij de auto...

Ik heb nu de halve auto al gecheckt, maar de Getz blijft nat. En ik heb geen idee waar dit vandaan komt, niet uit het raam / rubbers, want niets is verder nat. Ook komt er ook niets vanuit de kofferbak binnen, want daar is ook niets nat.

Heel langzaam zit ik toch met een inmiddels een heel oog te kijken naar een andere auto. Alleen is het budget niet heel erg hoog. Toevallig sprak ik vandaag nog met Erin, ik had namelijk een leuke C3 gezien, maar nee dat was volgens hem niets, geen beste auto. (en dat zegt hij als Francofiel) .

Vandaag toch nog eens een ronde gedaan qua lekkage, het is ontstaat dus niet achterin, maar middenin ter hoogte van mijn bestuurdersstoel.

2Pw8fUWm.jpg

Hier ongeveer. De andere kant is wel helemaal droog.

Ik was al op het punt om een andere auto te gaan kopen, misschien wederom heel saai, maar ik heb een hele mooie Getz MK2 gezien, iets ongeveer de helft op de teller in vergelijking met mijne , en 2 jaar nieuwer.
wJYr58ul.jpg

Iets duurder, en slechts 1 jaar nieuwer (dus 2005) was er ook een Yaris 5 deurs.
uDcUqs1l.jpg

Toevallig dat beide blauw zijn, ik kies (onbewust) standaard de blauwe auto's :T

Mijn vader en ik hadden al een plan bedacht, "als ik dat moet bij betalen" dan is het goed. Omdat Erin altijd 1 dag vrij is, opperde mijn vader "zal ik even vragen wanneer dat is, misschien kan ik met hem onder de auto gaan kijken".

Dat leverde een heel boos telefoontje op, niet dat Erin niet mee wou, MAAR wat ik mijn hoofd haalde, want de Getz is nog lang niet af of aan vervanging toe. We moeten van de week maar eens gaan speuren naar de lekkage.

EN dan zien we wel verder, want hoewel ik me wel zag rijden in een mooie nieuwe Getz of de Yaris, vind ik ook wel weer rijden in mijn eigen voiture toch wel weer fijn, daar weet ik wat ik er aan heb natuurlijk.

Ik kreeg trouwens wel een schrik van de autoprijzen. Mijn Getz heb ik 8 jaar geleden gekocht voor een prijs waar mooie nu nog steeds niet voor weggaan. Nouja deze week maar eens even aankijken. To be continued dus!

Van Harte & Gefeliciteerd met de baan! Komt het water in de Getz niet via een portier (verstopte afwatering) naar binnen? M'n Renault had last van klotsende achterdeuren en de golf bij het remmen kwam over een randje heen.

Gefeliciteerd met je aanstelling.

Je kunt gemakkelijk even met de deuren een paar open en dicht bewegingen maken. Als er water in zit hoor je dat wel.

Gefeliciteerd met de aanstelling!

Ik zou ook inderdaad eerst alle afvoerpunten in de paravan schoonmaken en even een rondje onder de auto lopen of een van de pluggen onder het tapijt niet los is geschoten.

Bedankt voor jullie felicitaties! EN tips!

Ik moet zeggen, ik was vrij verbaasd wel, natuurlijk wist ik wel dat mijn TC blij met me is, maar ik werk er nog geen anderhalf jaar. EN dan is het toch wel een bekroning op je inzet.

Maar goed, de voiture.

Ik heb vandaag als een gek met de deuren lopen hannesen op de parking(mijn buren denken vast "die boy is niet wiessss", maar in geen enkele deur zit water. Wel zitten er druppels/ wat water links achterdeur, dat spreekt de boel weer tegen. Want bij de voordeur links aan de zijkant is het nattig, niet achter.
Ik heb ook nog even onder motorkap gekeken, daar is het ook nat:

qeEsIM0l.jpg

Het bovenste "stoffen" deel, dat is volgens mij bij de ruitenwissers, het afwateringsdeel. Echter, als ik een dopje eraf haal, is er amper tot geen water, alleen de buitenkant. Dus dat lijkt me ook weer los te staan. Ik dacht nog "Google is your best friend" maar helaas leverde dit ook niets op.

Ik had gedacht, anders rij ik door de wasstraat, misschien levert dat wat info op, maar die gaan dus al bij tijds dicht, een wijs man zou hierover gillen "wat een gezeik: .

Nouja , ik denk dan vrijdag maar door de wasstraat, of met de tuinslag in de weer. Ik leg morgen maar weer krant in de auto.

Hoewel ik nu wel, eerlijk is eerlijk, wat meer serieus naar een andere auto kijk, denk ik ook, "ik wil nog wel een tijdje rijden in mijn Gesha". Voorlopig, zeker na de woorden van Erin neig ik weer daar heen, maar ja als de lekkage echt niet te traceren is , dan is inruilen okay.
Dat punt heb ik nu bereikt. Ik geloof namelijk heilig in dat je pas iets anders mag kopen als het kapot is, of niet meer functioneert, of niet aan je eisen voldoet. Niet als je erop uit bent gekeken.

Ik hoop ook eigenlijk dat er niets met de Getz aan de hand is, want dan kan ik een klap-caravan kopen, want een andere auto zorgt ervoor dat ik dat plan moet uitstellen.

Een Hyundai Accent is een vergeten auto die je nog wel voor een mooi prijsje op de kop kan tikken, maar die is er dan weer niet in 5deurs, de laatste generatie dan he.

ps van harte met je vaste aanstelling.

Gefeliciteerd met je vaste aanstelling! Altijd fijn om de waardering te merken.

Vocht in de auto is altijd wat lastig zoeken inderdaad. Vorige week met de Mégane ook druk aan het zoeken geweest met een tuinslang op het dak. Uiteindelijk nog steeds niet exact gevonden, erg frustrerend. M.b.t. vocht in de deuren, ooit met de Laguna gehad. Tijdens het rijden altijd geklots gehoord, bleek uiteindelijk dat er een paar liter water in de achterdeur stond.. :D

Verder vooral even kijken bij de portieren, wellicht komt het via de rubbers naar binnen. Bij mijn Mégane lijkt het er op dat het water door het rubber heen loopt, het water niet kwijt kan en het via het achterlicht naar binnen gooit.

Om te beginnen gefeliciteerd met je vaste aanstelling Peter! Dat is wel heel fijn nieuws, zeker als je daar goed op je plek zit en ze je ook ruimte geven om jezelf nog verder te ontwikkelen!

Wat vervelend van die lekkage wel, zeg... en dat 't zelfs zo erg is dat je een andere auto overweegt! Mijn eerste instinct zou ook richting een afwaterkanaal of zo gaan, maar als het dat niet is... sja, begin maar met zoeken. Ik kan me goed voorstellen dat de wanhoop je dan nabij staat, zeker omdat ik laatst iets soortgelijks had met de 206.

Toch hoop ik dat je dit mysterie samen met Erin kunt ontrafelen en dat de Getz nog een hele poos kan blijven! :D

Peter, lekker houden die Gets!!

Even wezen zoeken:
- kan het de afwatering van de kachelmotor zijn? Slangetje kan verstopt zitten en dan komt het er toch ergens uit. Dit hebben wij gehad in een van onze auto’s.

- heb je een achter ruitenwisser met sproeier? Doet deze het nog? Wellicht dat er hier iets is losgeschoten?

- kijk eens bij de motorkapontgrendelingskabeldooorvoer, wie weet.

Een vochtmeter is altijd handig, er zal ergens een stuk zijn waar het natter is naarmate je hoger gaat meten.

Super van je baan!

Nou de update duurde wat langer.. Als eerste ging ik in huis bezig, als eerste zou ik een zaterdag behangen, nou dat duurde fiks langer en leverde het updaten van de gang, slaapkamer en badkamer op. Maar de woonkamer was het meeste werk, 4 banen behangen , werd verven, en eerst met voorstrijk in de weer. Dus Gesha mocht wachten...(iets met prio's)
9lNu6cql.jpg

Het werden 3 avonden kamperen in mijn huis, Ayo heeft letterlijk 2 avonden op deze manier naar de muur gestaard, misschien dat het dan sneller af komt.
Ik zou eens even de reacties beantwoorden.
Auto encyclopedie zei:
Een Hyundai Accent is een vergeten auto die je nog wel voor een mooi prijsje op de kop kan tikken, maar die is er dan weer niet in 5deurs, de laatste generatie dan he.
ps van harte met je vaste aanstelling.

Merci, een sedan zou ik wel overwegen hoor, ik heb er zelfs wel naar gekeken. 5 deurs of sedan staan zeker op mijn lijstje. Leuk om te vermelden, mijn Poolse vriend heeft dankzij mij ook Hundee gekocht, een Accent 3 deurs, maar dat kwam wel door mijn verhalen. We hopen elkaar dit jaar weer te zien, maar de oorlog gooit nu wel roet in het eten. Hij is bang, mijn ouders durven zoals het nu lijkt ook niet naar Polen.

Bossinkje zei:
Gefeliciteerd met je vaste aanstelling! Altijd fijn om de waardering te merken.

Vocht in de auto is altijd wat lastig zoeken inderdaad. Vorige week met de Mégane ook druk aan het zoeken geweest met een tuinslang op het dak. Uiteindelijk nog steeds niet exact gevonden, erg frustrerend. M.b.t. vocht in de deuren, ooit met de Laguna gehad. Tijdens het rijden altijd geklots gehoord, bleek uiteindelijk dat er een paar liter water in de achterdeur stond.. :D

Verder vooral even kijken bij de portieren, wellicht komt het via de rubbers naar binnen. Bij mijn Mégane lijkt het er op dat het water door het rubber heen loopt, het water niet kwijt kan en het via het achterlicht naar binnen gooit.

Thanks Justin! Qua lekkage, daar kom ik op terug :)

Barri zei:
Op BVA staat nu zo'n blauwe Rover 45 te koop!

Oei dat heb ik gemist, iemand in de UK had een lavendelkleurige 45 gespot. Die vond het erg leuk dat een of andere gek uit NL erop reageerde.

51889694440_13471924ae_c.jpg

BleuZ NL zei:
Om te beginnen gefeliciteerd met je vaste aanstelling Peter! Dat is wel heel fijn nieuws, zeker als je daar goed op je plek zit en ze je ook ruimte geven om jezelf nog verder te ontwikkelen!

Wat vervelend van die lekkage wel, zeg... en dat 't zelfs zo erg is dat je een andere auto overweegt! Mijn eerste instinct zou ook richting een afwaterkanaal of zo gaan, maar als het dat niet is... sja, begin maar met zoeken. Ik kan me goed voorstellen dat de wanhoop je dan nabij staat, zeker omdat ik laatst iets soortgelijks had met de 206.

Toch hoop ik dat je dit mysterie samen met Erin kunt ontrafelen en dat de Getz nog een hele poos kan blijven! :D

Thanks, qua baan zit ik echt op mijn lpek nu, voel me gewaardeerd en mijn tc schuift me ook steeds naar voren voor overleggen qua procesverbeteringen of over communicatie tussen onze klanten/partners. “Jij bent onze ambassadeur” .
Tja lekkage, onze wijze vriend zou gillen “Mij niet bellen” , het scheelt op recht als je dingen zelf kunt, want alles door de garage laten onderzoeken, dat tikt aan.
Ik geef een kleine spoiler, maar het is bijna een sprookje.

Sjon77 zei:
Hyundai Getz in een Wegenwacht vlog, vanaf 0:55 geeft Robert zijn mening over de Getz (y)

Bedankt voor de film Sjon, ja marter... de Getz is ook de enige in de hele familie die ooit een marter-vrind heeft ontmoet, na 2x heb ik andere kabels en die zitten er nu denk ik 6 of 7 jaar op. En geen last meer.

A3 White zei:
Peter, lekker houden die Gets!!

Even wezen zoeken:
- kan het de afwatering van de kachelmotor zijn? Slangetje kan verstopt zitten en dan komt het er toch ergens uit. Dit hebben wij gehad in een van onze auto’s.

- heb je een achter ruitenwisser met sproeier? Doet deze het nog? Wellicht dat er hier iets is losgeschoten?

- kijk eens bij de motorkapontgrendelingskabeldooorvoer, wie weet.

Een vochtmeter is altijd handig, er zal ergens een stuk zijn waar het natter is naarmate je hoger gaat meten.

Super van je baan!

Erin werd bijna boos toen ik over een andere auto begon. Ik moet zeggen, zeker naar huidige maatstaven zijn er misschien luxere auto’s, maar hij geeft me toch ook wel vertrouwen en och alles wat ik wil zit er op.

Klassiekerrijder zei:
Een geblokkeerde afvoer in de watervangbak voor de voorruit levert hetzelfde resultaat.

Ik dacht inderdaad ook dat dit de oorzaak zou zijn, het is daar ook wat roestig….

Goed, de lekkage

De week van de storm... Ik parkeerde de auto om 17.15 thuis, op donderdag. Op maandag 7.45 was ik op de parking van het kantoor, dit was het zwembad wat ik had:
XPIEJ3zl.jpg

Het water stroomde uit de mat, en ook uit de krant.

Onder de motorkap was het ook wet:
rBSfwVxl.jpg

Dit deel is ook verroest.

Nou we zijn dus fanatiek bezig geweest met de tuinslang, GEEN druppel, ik begrijp er niets van, niets lekt er komt nergens water binnen, ook na door plassen rijden gebeurd er niets. Heel bijzonder.

Wel bleek het slangetje van de achterwisser los te zijn, maar de auto was veel natter dan dat de tank leeg was.
pYuytHyl.jpg

Zelfs hebben we met de tuinslang op de rubbers, ramen, achterlichten, tank en antenne gespoten, maar wat er ook gebeurde, er was geen druppel inside.

zL5eOzml.jpg

Dus uiteindelijk de auto maar gewassen, met dure shampoo en andere dingetjes!

ncunMTcl.jpg

“Kiek ‘m glimm’n” zeggen we dan maar!

Maar de auto is nu gewoon weer droog, het raam kan het niet zijn, want het lijkt onder weg te komen, maar goed nu is alles droog. Ik heb geen idee hoe het nu zit, maar het lijkt wel de SHIT-techniek. Ik hou het in de gaten verder!

DYJLvJRl.jpg

Op zondag nog in deze gereden, nou als pasagier. Viel me echt 100 % mee, luxe stiller als dat de Getz is, en ook ruimer. Dus wie weet de laatste Punto zou misschien ooit de Getz kunnen op volgen.

Nou en toen was er ook nog een APK, vorige vrijdag de auto naar Erin gebracht, hij heeft nu een andere baan, dus de voorkeuring ging iets anders, maar Gesha is afgekeurd!

HET is vres-su-luk, zou een wijs man gillen!
Ik heb het eerste defect, een kapotte kentekenverlichting, ik had de achterbanden verkeerd om gezet , dus dat was ook afkeur (stom) EN het wiellager moest vervangen worden, helaas zorgt een bepaalde pandemie of ex-pandemie wat roet in het eten… Het wiellager is inmiddels bij Erin bezorgd, nu nog een negatieve COVID test voor hem.

Maar er is meer!

Het raam van mijn vader wil niet open dus hij had een motor gekocht in Uithuizen, deze bekende sloper stuurt inmiddels alleen maar dingen op, en je voelt het al aankomen, het raammotortje is anders (waarschijnlijk van een MG ZR)

Omdat op werk het wat rustiger is, EN deze boy enorm veel overuren heeft werkte ik een paar halve diensten, dus ik kon gister mooi mee het motortje ruilen.
cWbbTJel.jpg

Helaas was het einde oefening voor deze mooie 400.

Als eerste konden we een antenne meenemen voor de Fryske boy, en een schakelaar voor heit. Helaas geen ander motortje.

Ik keek even op Google en ik zag dat in Joure een blauwe Getz stond, met electrische spiegels, dus ik maakte eigenlijk grappend de opmerking ‘zullen we daar kijken? ‘ Mijn vader was voor, dus hup die kant op!

vd5apzkl.jpg

Bij aankomst bleek dat er slechts aan 1 kant een spiegel zat, dus dat was jammer. Wel zag ik niet alleen van die tochdingen voor op de voorruiten, maar ook een roestvrij spatbord! EN een kofferklep met mooie spoiler.

Ik weer heen om te vragen wat alles zou kosten, nou dat viel allezins mee.

DpiVxTbl.jpg

Heel jammer dat deze Kalina de sloop heeft gevonden, hij heeft heel lang te koop gestaan maar blijkbaar niemand die hem wou hebben.

fWoqFbAl.jpg

En deze Pontiac.

C3k76mll.jpg

We namen ook nog dit klokje mee voor de Fryske boy.

En dan op woensdag was de garage open. Dat werd klussen!

MMSzw0Yl.jpg

Als eerste gingen we de kofferklep doen. Vorig jaar had ik mijn roestige vervangen door een andere, maar helaas wat we ook deden, hij ging nooit mee in het centrale vergrendeling, omdat ook de kentekenverlichting stuk is, tel daarbij op dat het openen ook niet werkte, de handel leek wel lam en deze goedkoop EN met een spoiler kortom snel werd het slot uitgewisseld.

Inmiddels zijn we kofferbak-demontage experts, dus binnen een paar minuten hadden we dit aanzicht, cabrio 2.0

6sjrhAHl.jpg

Niet veel later was dit het beeld!
lYAzuRdl.jpg

Okay er was nog een shot met lelijke stickers erop, maar die heb ik verdrongen. Een wijs man zou gillen “Het is vree-se-luk! Zo ergggg. Nee mij niet bellen hoor. De tranen schieten in m’n broek!” En gelijk heeft dit orakel!

Maar wat een luxe (okay relatief) dat de kofferbak weer gewoon open gaat bij de auto van het slot halen en ook dat de opener het gewoon doet. (Meiddd, zoo fijn, ik heb het zooo gemist!)

Gevolgd door 2 makkelijke klusjes
fWwd5qrl.jpg

Het plaatsen van de “nieuwe” gordelhouder, de oude was afgebroken doordat iemand de gordel mee trok met de bank naar beneden te doen, we noemen geen namen maar ik was het niet!

En daarna deze rakkers monteren
AaFY7nzl.jpg

(stomm dat ik geen before & after foto heb gemaakt)

En dan ging operatie spatbord van start:
Cd2G1Zvl.jpg

I5EisDPl.jpg

Ook hier geldt, monteren gaat heel wat sneller, wat een gezeik om sommige bouten los te krijgen!

hkGOYQJl.jpg

De afwateringsbak of hoe het heet, het deel onder de ruitenwissers, gaan we later doen. Want mijne is heel roestig!

En nu wordt het spannend, want we gingen naar de Automat! Het is al meerdere malen hier geopperd maar ik heb EINDELIJK daad bij de berichten van o.a Barri gedaan!

aJVup91l.jpg

Eerst de auto goed gewassen!

LUOSIs8l.jpg

Deze foto doet het denk ik al wel raden wat ik gedaan heb..

h6Et9Q2l.jpg

En anders deze wel…

Ik bouw de spanning nog even op!

Q1hzAZ3l.jpg

X6b8c3Xl.jpg

Nieuwe kentekenhouders EN nieuwe kentekens!

Die krengen waren bijna net zo duur als het plaatwerk, nouja bijna dan! EN dan heb ik niet eens opgelegde luxe platen.

GklDrnll.jpg

En dan nog eentje van bij mij op de parking, ik moet hem nog een keer beter wassen. De stickers zijn duidelijk nog te zien, maar ik ben weer blij!

Gesha is weer super netjes, zeker 1000 euro meer waard aldus mijn vader.

Nu alleen nog de wiellager en dan is het weer helemaal mooi, op naar de volgende vele kilometers zeggen we dan maar (mits de lekkage ook weg blijft natuurlijk)

Oh ja ik ben ook nog naar een event geweest, maar dat komt later!

Barri zei:
Die staat er weer heel netjes bij zo. Mooie klusjes!

Thanks Barri! Ik ben ook erg blij met het resultaat. Ook fijn is dat deze kleur geen kleurverschil heeft, het lijkt allemaal alsof het altijd bij elkaar heeft gezeten. Ik heb dat (vroeger) wel eens anders gezien. De voorste afwatering nog vervangen (en hopen dat Erin snel beter is voor de apk)

Toen ik de auto naar Erin bracht voor de (voor)keuring zei me nog, "Geen enkele ander auto is zo goed als deze. Ja eentje van een paar jaar oud" .

Hoewel ik een Polo en Punto en i20 ook erg leuk vind, rij ik toch het liefst in blauwe Gesha, ik had het nog met mijn collega's erover hoe fijn en degelijk Hundee is. Zelfs met af en toe (dubbel) plaatwerk vervangen, rij ik nog altijd spotgoedkoop.

Ik zit te denken over 2 dingen nog, als eerste zou heb ik nu 3 elektrische ramen, maar achter is amper te vinden, misschien toch het ene raam weer terugbouwen naar hand bediend. EN ik wil graag elektrische spiegels, de Joure Getz had maar 1 spiegel meer, met kapotte gedraaide schroeven dus werd niets.

Ik hoop dat lekkage nu ook wegblijft, dat misschien toch een rubber of iets was wat niet helemaal lekker zat, nu na 2 wasbeurten met veel water is helemaal droog.

Met iedere keer dit soort klussen blijft de Getz natuurlijk ook goed en blijft er ook goed uitzien. Zo kan het nog wel even mee!

Engineer2 zei:
Met iedere keer dit soort klussen blijft de Getz natuurlijk ook goed en blijft er ook goed uitzien. Zo kan het nog wel even mee!

Dankje! Het zou misschien nooit de mooiste Getz van ons land worden, maar ach , het is toch ook een beetje een werkpaardje.

Bossinkje zei:
Ziet er weer strak uit! Nette kentekenplaten doen heel veel op een auto.(y)

Thanks Justin! Eens, de kentekens had ik al wat eerder willen doen, maar ja dan is de winkel weer dicht of ... nouja je kent het vast wel .

Mach1 zei:
Die ziet er weer erg netjes uit, goed werk!
Bedankt Ivo! Ja je ziet wel resultaat zo he?

Gelukkig is Erin weer beter dus ik breng de auto morgen na het eten naar hem , ik krijg een leenvoiture( een vol gepakte Starlet) mee en dan kan ik hem maandag weer halen en is Gesha weer helemaal fris voor een jaar.

Kortom, een andere auto is voorlopig weer helemaal van de baan, en dat is ook prima, want dan kan ik nu (eindelijk) wat serieuzer gaan kijken naar een klap-caravan

Nico GTR zei:
Ziet er weer keurig uit!

Thanks Nico! (y)

47yridll.jpg

Net de auto ingeruild voor deze...

Als het goed is krijg ik morgen avond een Getz met verse APK terug. Ben benieuwd hoe morgen de rit met Starlet naar kantoor is

@ Barri

Ja op beide he? Ik maakte deze foto en dacht ook meteen aan de kentekenplaat. Ik weet niet hoe vaak de auto gewassen wordt, ik vrees dat toen de Fryske boy hem leende voor APK ( 2 jaar terug) dat dit wel eens de laatste wasbeurt was.

Misschien doe ik naast tanken, Assen en omgeving is toch anders dan Assen-Groningen ook even een wasstraatje.

Marc 827 3500 zei:
Weer mooi werk verricht aan de Getsy! :)

Bedankt amigo! :D

Barri zei:
Pas maar op met de wasstraat, straks verlies je de kentekenplaat :)

Haha, scherp!

TcfoHFCl.jpg

Het is wel een beetje een 5 meter wasbeurt, op de foto lijkt het beter dan in het echt, maar ach hij glimt weer wat!

Oh en het heugelijke nieuws:
RkFXViLl.jpg

We kunnen weer een jaar lang veilig naar kantoor zeggen we dan maar! :D

Mooie klusjes weer én gefeliciteerd met de verse APK.

Peter O zei:
(..)

Kortom, een andere auto is voorlopig weer helemaal van de baan, en dat is ook prima, want dan kan ik nu (eindelijk) wat serieuzer gaan kijken naar een klap-caravan

Ik zie een jubileum: volgend jaar augustus vier jij, mét een klap-caravan, het 10 jaar in bezit hebben van de Getz. :p

Escher zei:
Gefeliciteerd met de APK, alweer een jaartje erbij!

Bedankt Joram! Ja dat geeft toch altijd weer wat rust op de een of andere manier vind ik.

Durashift zei:
Mooie klusjes weer én gefeliciteerd met de verse APK.

Peter O zei:
(..)

Ik zie een jubileum: volgend jaar augustus vier jij, mét een klap-caravan, het 10 jaar in bezit hebben van de Getz. :p

Thanks, ik vind het ook wel leuk om wat te prutsen aan Getz, het is ook echt wel een fijne auto vind ik.

Hoewel voor moderne begrippen wel basic misschien, maar kachel, airco cv en radio, aangevuld met toch best goede rij-eigenschappen, meer heb ik niet nodig.

Ja inmiddels de langste auto in mijn bezit, de Lancia had ik 7 jaar.

De klapcaravan is trouwens nog wel een dingetje, vrij lastig te vinden, en vaak vrij snel verkocht en/of duur.
Eventueel vind ik een paradiso ook wel iets, maar ik weet niet helemaal hoe de aansluiting van de tent aan de bak is, dat moet volledig afsluiten, anders kan Ayo (mijn kat) niet er in, en ik denk dat een klapcaravan ook iets makkelijker koel blijft te houden. Maar goed, ik hou Marktplaats, en Facebook en andere sites in de gaten, ik hoopte dat in de winter er misschien eens wat aanbod zou komen, maar dat viel ook tegen.

Een mini-caravan vind ik ook leuk, maar aan de andere kant, mijn ouders hebben een (ruime) caravan die leeg geen 600 kilo weegt, dus waarom zou ik dan zelf een Predom of KipKompakt kopen, en bijvoorbeeld met mijn vader op pad gaan, dat is dan onzin vind ik.

Goed bezig! Hopelijk blijft-ie nu ook droog...
Zo'n Starlet heb ik ook gehad, in dezelfde kleur. Twee dagen. Mijne zag er zelfs nog wat beroerder uit (ik was klaar met poetsen en iemand bood me een bak geld). Best een fijne auto in mijn herinnering.

Klassiekerrijder zei:
Goed bezig! Hopelijk blijft-ie nu ook droog...
Zo'n Starlet heb ik ook gehad, in dezelfde kleur. Twee dagen. Mijne zag er zelfs nog wat beroerder uit (ik was klaar met poetsen en iemand bood me een bak geld). Best een fijne auto in mijn herinnering.

Ja een Starlet is wel fijn inderdaad, echt een tankje en het rijdt niet eens gek vond ik. Alleen de 4 bak vond ik wel wennen.

Nou het had zou mooi kunnen zijn, gistermorgen was de auto al wat vochtig, toen ik hem gisteren om 17 uur parkeerde en er vanmorgen weer bij kwam (om 11 uur) was dit het resultaat:

qnOHuixl.jpg

Het "water" op de dorpel komt denk ik doordat ik de deur opende, want toen ik aan de rechterkant de deur opende kwam daar ook een plasje.

LaIouuMl.jpg

Je ziet hier wel hoeveel er licht, het zou denk ik meer dan een glas zijn, (lastig in te schatten)

f3Z9KYpl.jpg

Ik heb het gevoel dat het hier ergens binnenkomt, omdat het daar op de rand nat is achterin niet. Maar met tuinslang en in de wasbox was er geen druppel binnen, dus dat vind ik wel gek. Het lijkt ook haast te komen misschien bij stilstaan, lange regen.

Links wil ik natuurlijk geen andere auto, maar aan dit is ook niet goed natuurlijk.

Zijn de afwateringsgaten onderaan de deur wel goed open? Ik heb het gevoel dat het via de deur binnenkomt.

MR PMG zei:
Zijn de afwateringsgaten onderaan de deur wel goed open? Ik heb het gevoel dat het via de deur binnenkomt.

Je zou het haast zeggen he? Maar ik heb zeg maar met de tuinslang alles doorgespoeld, daar kwam geen troep uit. Er klotst ook geen water in de deuren.

Ik zit nog te denken, misschien zit er in de dorpel iets qua afwatering? Want het lijkt binnen te komen bij de voordeur, tenzij het boven naar beneden drupt/stroomt en en precies naast stoel de vloer raakt. Maar dat lijkt me haast onmogelijk.

Mijn budget is natuurlijk ook niet super hoog, en het liefste wil ik natuurlijk gewoon doorrijden met de Getz.

Ik zag erg veel aanbod in Chevrolet Kalos, ook met lage kilometerstanden en Panda's. Ik ben niet helemaal op de hoogte qua degelijkheid van een Kalos. Matiz is niet best weet ik, en vrienden hun Nexia was ook geen hoogvlieger en de Lanos van een oud collega's ook niet zo.

Een Panda vind ik erg leuk, maar is wel wat kleiner natuurlijk. Waar de Getz nog een (beetje) kofferbak heeft, is die van een Panda nog kleiner. Punto vind ik de mooiste auto van de klasse, maar ik zag vele niet zulke nette of ook met veel kilometers.

Een i20 is er bijna alleen maar met veel kilometers, ik zou eventueel wel een nieuwere Getz kunnen kopen natuurlijk, hoewel ik het gevoelsmatig ook een beetje wat vind om 2000 euro (of meer) neer te tellen voor een bijna dezelfde auto, maar alleen 2 of 3 jaar nieuwer en met wat minder kilometers.

Nouja eerst nog maar eens onderzoeken of ik wat kan ontdekken en het hopelijk oplossen!

Hoe zijn de raamsnorren? Als er water langs de ruit de deur in loopt, waar komt dat water dan uit?

Barri zei:
Hoe zijn de raamsnorren? Als er water langs de ruit de deur in loopt, waar komt dat water dan uit?
Daar zat ik óók aan te denken Barri. Er zit binnen in de deur vaak een ‘soort van’ plastic schort om de binnenkant van de bekleding te beschermen.
Als dát nu eens aan de bovenkant (gedeeltelijk) los zit en als een soort trechter het water dat langs het raam de deur in loopt via de binnenbekleding naar binnen komt.

Dat is wel een goede Barri & Mr PMG!

Ik zal zo eens kijken, het is natuurlijk lastig uit te leggen zo, maar er is geen spoor van water is de auto. De deurbekleding is droog, het komt niet van boven, niet vanuit de kofferbak. Het lijkt inderdaad zeg maar halverwege de deur onder binnen te komen. Het lijkt ook dat het pas met echt stil staan nat wordt, als in langdurige regen , bij het wassen gebeurde er niets, en ook met de tuinslang heb ik op alle plekken gespoten, ook de ramen, maar natuurlijk geen 10 minuten ofzo.

@Tom,

Dat had ik dus ook al een beetje. Ik vind een Kalos (zeker de oer) een leuke auto om te zien, ik zie redelijk wat te koop staan en met ook weinig kilometers en een zacht prijsje.

Maar qua alles zou ik er niet veel op vooruitgaan, de uitrusting is nagenoeg gelijk, alleen 2 of 3 jaar nieuwer. Maar dat geld eigenlijk wel een Yaris. Ik had een leuke groene gezien, eigenlijk nog boven budget, maar voor de 2e generatie goedkoop. (en inmiddels al verkocht) . Maar ook die auto heeft geen ruime uitrusting.

Nu heeft een Getz (of vergelijkbare) alles wat ik nodig ben, radio, CV, airco & trekhaak. Maar toch, na een flinke rit vorige week in een helemaal nieuwe KIA Picanto moet ik zeggen, snufjes zijn wel leuk.

Rationeel gezien, zou ik gewoon willen dat de lekkage op gelost wordt. Ik zat al te denken, anders een ritje naar Joure doen om eventueel daar nog een deur op de kop te tikken, kijken als dat het oplost.

Is er nu echt 0 komma 0 verbetering qua lekkage, dan ga ik wellicht toch kijken naar wat anders, wel jammer want dan moet de klap-caravan in de ijskast.
Hoewel de auto natuurlijk net APK heeft, en ik een fraaie nieuwe kofferklep en spatbord heb gekocht, zit er ook weer niet zoveel geld in dat het weggegooid geld is.

Ik zie wel aardige auto's te koop staan, voor 2000 en 2500 euro, dat is niet een erg hoog budget natuurlijk, maar goed met de Getz heb ik misschien geluk gehad.
Ik denk wel dat de volgende auto weer een rationele auto wordt, ik vind het wel fijn een auto die het altijd doet, waar nooit wat mee is en onderdelen die makkelijk (en goedkoop) te zijn te verkrijgen. Plus dat een eventuele garage (al dan niet in het buitenland) ook niet meteen in paniek raakt bij het zien van m'n auto.

EN ik weet dankzij de Getz dat je ook met zo'n auto een band kunt krijgen.

PMG, jouw opmerking triggerde mij dan ook. Op zoek naar de reden waarom er water in een deur kan lopen.
Peter, zijn de deurrubbers ook helemaal droog rondom?
Het is ook best wat water zie ik. En rondom die plas? Drupt het daarin of loopt het van voor, achter, links of rechts naar die plek - het laagste punt?

Terug
Bovenaan