Val
Startmotor
Beste forummers/autovrienden,
Ik zit met een probleem. Mijn opel vectra 1.6 16v uit het jaar 1999 komt niet door de APK. Hij is 2x! afgekeurd op een cO2 probleem (te hoog).
Nu het volgende. Ik heb deze auto in september 2019 aangeschaft. In xx-xx-2020 (weet niet de exacte datum meer) is mijn katalysator gestolen. Er is toen een gebruikte onder gezet. Bij dit garage bedrijf is ook X-maanden later de APK keuring gedaan; goedgekeurd.
We zijn nu anno 2021 en de auto komt voor de 2e keer niet door de APK op basis van een te hoge CO2.
Wat heb ik tot op heden zelf gedaan?
1.) Ik heb er een flesje 300 ml (dacht ik) additief toegevoegd op (advies) na genoeg bijna lege tank, omdat dit een agressief middel dat de boel reinigt?
2) Na de 2e keer APK afkeur ben ik naar een autodemontage / garage geweest en hun advies gevraagd. Het kan van alles zijn. De lambda sonde, de katalysator, de uitlaat, de bougies. Het is niet te zeggen te voorspellen. Op mijn vraag wat dat alles in het ergste geval zou kosten: ruim 1.000 euro. Oei...
3) Google.. Daar lees ik ook o.a. vaak lambda sonde dat de stekker "verzopen" is in olie e.d.
4) Sloop... levert me € 150 euro op. Maar ik heb dan geen vervoer meer. De auto rijdt verder prima. Zitten merk banden onder (Hankook) van 1,5 jaar oud met voldoende profiel. Tja ik ben het aan het overwegen... maar goed sta je dan met 150 euro en geen vervoer. Er is nog niet echt een bedrag bij elkaar voor een fatsoenlijke 2e hands...
Met andere woorden: Ik ben opzoek naar hulp/advies. Op het forum las ik dat dit type auto / deze motorisering o.a. bekend staan om olielek: check. Verder weet ik echter weinig. Ik heb geen zin in een dure reparatie want dat is de auto ook niet waard, de garages konden me niet zeggen in welke richting het zit. Kan de bougies, filters etc. zijn maar ook de katalysator.
Wat moet ik doen. Wat zouden jullie adviseren?
Ik zit met een probleem. Mijn opel vectra 1.6 16v uit het jaar 1999 komt niet door de APK. Hij is 2x! afgekeurd op een cO2 probleem (te hoog).
Nu het volgende. Ik heb deze auto in september 2019 aangeschaft. In xx-xx-2020 (weet niet de exacte datum meer) is mijn katalysator gestolen. Er is toen een gebruikte onder gezet. Bij dit garage bedrijf is ook X-maanden later de APK keuring gedaan; goedgekeurd.
We zijn nu anno 2021 en de auto komt voor de 2e keer niet door de APK op basis van een te hoge CO2.
Wat heb ik tot op heden zelf gedaan?
1.) Ik heb er een flesje 300 ml (dacht ik) additief toegevoegd op (advies) na genoeg bijna lege tank, omdat dit een agressief middel dat de boel reinigt?
2) Na de 2e keer APK afkeur ben ik naar een autodemontage / garage geweest en hun advies gevraagd. Het kan van alles zijn. De lambda sonde, de katalysator, de uitlaat, de bougies. Het is niet te zeggen te voorspellen. Op mijn vraag wat dat alles in het ergste geval zou kosten: ruim 1.000 euro. Oei...
3) Google.. Daar lees ik ook o.a. vaak lambda sonde dat de stekker "verzopen" is in olie e.d.
4) Sloop... levert me € 150 euro op. Maar ik heb dan geen vervoer meer. De auto rijdt verder prima. Zitten merk banden onder (Hankook) van 1,5 jaar oud met voldoende profiel. Tja ik ben het aan het overwegen... maar goed sta je dan met 150 euro en geen vervoer. Er is nog niet echt een bedrag bij elkaar voor een fatsoenlijke 2e hands...
Met andere woorden: Ik ben opzoek naar hulp/advies. Op het forum las ik dat dit type auto / deze motorisering o.a. bekend staan om olielek: check. Verder weet ik echter weinig. Ik heb geen zin in een dure reparatie want dat is de auto ook niet waard, de garages konden me niet zeggen in welke richting het zit. Kan de bougies, filters etc. zijn maar ook de katalysator.
Wat moet ik doen. Wat zouden jullie adviseren?